Miten sinä toimisit tässä tilanteessa - lapsi ja lapsen kaverit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöllö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pöllö"

Vieras
Lapseni on vajaa 4-vuotias. Hän on alkanut aktiivisesti leikkiä pihapiirimme kahden tytön kanssa, iältään he ovat 5,5-vuotiaita.

Vanhemmat tytöt tulevat päivittäin hakemaan lastani pihalle heidän kanssaan. Mutta joka kerta lapseni jää leikkien ulkopuolelle, vanhemmat tytöt alkavat näyttelemään kieltä tai muuta ilkeetä. Tai hakevat jomman kumman kotoa herkkuja ulos, antamatta kuitenkaan omalleni ja taas jää lapseni ulkopuoliseksi. Joskus lapseni saa mulkauksen vastaukseksi pelkästään moikkaamalla heille. Hetken päästä taas pyytävät leikkeihin mukaan. Kun lapseni poistuu leikeistä kohdattuaan taas ilkeyksiä vanhemmat tytöt oikein nännätellen kulkevat pihamme ohi, näyttelevät kieltä tai mulkoilevat. Lapseni tykkää heistä ja aina iloisena lähtee heidän leikkeihin mukaan, mutta tulee aina lopulta pettyneenä pois.

Olen pari kertaa tyttöjen kanssa jutellut, yrittänyt selittää että jos he eivät aio/halua leikkiä lapseni kanssa niin eivät tulisi sitten pyytämäänkään.

En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Sanonko lapselleni ettei saa olla heidän kanssaan ollenkaan? (muita leikkikavereita pihapiirissä ei ole) Tuntuu ristiriitaiselta antaa lastani kohdella täysin päinvastoin kuin miten haluaisin lapseni itsen käyttäytyvän. Toistaako lapseni pian näitä "hyviä" käytöstapoja muiden kanssa ollessaan?

Jos oma lapseni olisi jompi kumpi 5.5 vuotiaista niin haluaisin ehdottomastio tietää tuosta käytöksestä, että voisin kotona opastaa miten kavereiden kanssa leikitään.

Tunnetko lasten vanhempia?

[QUOTE="fakta";24300833]tytöt vaan on kamalia!! pienenä jo tuo naisten inhottavuus alkaa.[/QUOTE]

Luojan kiitos kaikki tytöt eivät ole. Paljon on kiinni vanhemmista ja heidän kasvatuksestaan.

[QUOTE="fakta";24300833]tytöt vaan on kamalia!! pienenä jo tuo naisten inhottavuus alkaa.[/QUOTE]

En yhtään ihmettele että tälläisiä pikkutyttöjä löytyy, jos on noin ajattelevia aikuisiakin. "Joo, antaa kiusata kun ne on tyttöjä" - Niinkö?

Toisen lapsen vanhemmat tiedän aika hyvinkin. Kerran asiasta aloin puhumaan, mutta isä puolustautui heti että ei meidän "Jessica", meidän "Jessica" ottaa niin hyvin pienet huomioon. Toisen lapsen äiti on sellainen ettei edes tervehdi pihalla, en ole viitsinyt jutella. Kerran hän seisoi hiekkalaatikolla lapsensa kanssa, kun se lapsi huuti jo kaukaa nähdessään minun lapseni tulevan ulos että "ei me sua oteta leikkiin". Äiti ei tuumannut mitään.

Olen aivan varma ettei kumpaisenkaan lapsen kotona tiedetä tuo taivaallista mitä kaikkea he pihalla touhuavat. Kun vanhemmat eivät ole paikalla.

Jos omasta pihasta ei kavereita löydy, yritä löytää tyttärellesi seuraa jostain muualta, kauempaa. Valitettavasti tuolla käytöksellä on vahva mahdollisuus tarttua.

Tuo on ilmiselvää kiusaamista, mutta tytöt eivät varmaan tiedä kiusaavansa ja että miltä se toisesta tuntuu.
Puhuttelisin tytöt tilanteen ollessa "päällä" eli jos itse näen epätoivottua käytöstä - heti jämerä puhuttelu. Vanhemmille kertoisin myös asiasta vaikka eivät uskoisikaan kullannuppujensa voivan toimia noin.
Jos tilanne ei muutu niin en antaisi oman lapseni leikkiä ja pettyä kerta toisensa jälkeen. Kavereita löytyy muualtakin. Tai sitten voisin antaa leikkiä valvotusti, jolloin voin puuttua itse tilanteeseen heti.

Pidä niille tytöille tiukka puhuttelu kun seuravan kerran näet moista käytöstä. Ja jos se jatkuu niin eivät saisi enää leikkiä oman lapsesi kanssa. Niin mä tekisin.

Ketä sun lastasi puolustaa josset sinä itse? Kun kerran tuo käytös on ollut vallalla jo pidempään niin en yksinkertaisesti vaan antaisi lapseni enää mennä noiden kiusaajien mukaan.
Lastasihan ihan selvästi haetaan vain kiusattavaksi mukaan. Jos edelleen päästät lapsesi mukaan niin mitä tyttösi oppii? Sen että häntä saa kiusata ja pitää alapuolella. Hänestä kasvaa myötäilijä jota voidaan käyttää hyväksi...

Meillä on naapurustossa useampi 6v ja 4v. Todella usein isommat lällättelevät ja piilokiusaavat noita pienempiä. Ei siinä auta muu kuin keskustella, kieltää, pahimmillaan lopettaa leikit siltä päivältä, jutella kiusatun, kiusaajan ja vanhempien kesken jne. Kyllä ne vähitellen oppii, mutta on tämä välillä niin päivittäistä, että väsyttää. Meillä onneksi kaikki aikuiset vetävät yhtä köyttä. Mä olen mm. pitänyt etukäteispuhuttelun, jos riskikokoonepano lähtee leikkimään. Muistuttanut, että mä en tykkää jos tällä kerralla tulee riitaa ja ketään ei saa jättää leikistä pois. Olen harrastanut myös koko porukan lahjontaa ja kiristystä :D Jos leikitte kolme kertaa nätisti, saatte jotain (mulla oli pussillinen pieniä eläinleluja) . Jos leikit ei suju, huomenna ei leikitä yhdessä ollenkaan (tosin mulla on mahdollisuus sanoa näin, koska kaikki aikuiset ovat samalla puolella)

mä menisin ja kertoisin tuosta kyllä tyttöjen vanhemmille. ja jos sekään ei auta, niin en päästäisi lastani näiden tyttöjen kanssa. eihän siitä ole tytölle mitään iloa olla lallättävien pentujen kiusattavana. kyllä niitä kavereita löytyy jostain muualta

En päästäisi lasta kiusattavaksi, mutta voisin sadesäällä pyytää toista tytöistä meille leikkimään. Samalla kävisin vanhemmille esittäytymässä. Molempia tyttöjä en pyytäisi samalla kertaa.

Minulla on tuosta kokemusta mutta niin että poikaani hakivat pihan lapset ulos, mutta jättivät sitten yksin. Poika oli tuolloin 5v. Silloin päätin että en enää päästä poikaa ulos niiden kanssa, ja kun seuraavalla kerralla tulivat pyytämään kerroin että en todellakaan laske poikaa ulos että sitä kiusattaisiin ja jätettäisiin yksin.
Olin varmaan eka vanhempi joka näin sanoi koska ilmeet olivat hämmästyneet.

Poika oli onneksi päiväkodissa ja siellä kavereita ja sitten menikin jo kouluun.

En päästäisi lastani ulos heidän kanssaan. Alle 4 v lapsi on liian nuori itsekseen kulkemaan. Eli menisin joko mukaan, ja katsoisin että leikit sujuu, ja opastaisin tarvittaessa siitä millainen käytös on mukavaa, tai sitten etsittäisiin kivempaa seuraa.

Kokeileppa semmosta että pyydätte vuoronperään nämä isommat tytöt teille leikkimään lapsesi kanssa =) jos siitä tytöt tajuaisivat että tyttäresi on ihan mukavaa leikkiseuraa ja jos se siitä sitte rupeis sujumaan kimpassakin?

Yhteistyössä