Miten tässä nyt pitäisi toimia??? Lapsen kaverisuhteista ja niihin liittyvistä ongelmista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MorbidMama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MorbidMama

Aktiivinen jäsen
05.05.2007
17 832
1
36
Tytöllä 12v. on ollut eskariajoista lähtien samat kolme ystävää, jotka ovat olleet välillä enemmän ja välillä vähemmän ystäviä. Koko tämän ajan yhdessäoloon on liittynyt jonkinlainen pudotuspeli, kuten tiedätte, aina joku on ollut jengissä ylimääräinen. Nyt muutaman vuoden...noh, ehkä tämän lukuvuoden olen kuunnellut tytön itkuja ja ahdistusta siitä, että juuri hän on nyt pudonnut jengissä pahnan pohjimmaiseksi ja syntipukiksi.
Jostain syystä häntä kuitenkin ruikutetaan takaisin ystäväpiiriin jos hän välillä yrittää pysyä siitä poissa ja olla muidenkin kavereiden kanssa. Tänään nämä 'ystävät' olivat sitten koettaneet kotipsykologin ottein kovistella tytöstäni miksi hän on viime aikoina muuttunut eikä halua olla juurikaan näiden 'bestiksiensä' kanssa (itse olen yrittänyt puhua ja kannustaa tyttöä suuntautumaan muihin ympyröihin), tonkia väkisin jotain 'salattua' tietoa ja spekuloida muuttuneista kotioloista, tökkiä tavalla jota tyttäreni ei koskaan tekisi heille.
Jollain tavalla näitä 'ystäviä' tuntuu häiritsevän, ettei tyttö halua olla heidän kanssaan, mutta muista tytön ystävistä he vain naljailevat tilaisuuden tullen. Ikävintä on, että kaikki tytöt ovat samalla luokalla ja näkevät lähes päivittäin. Tytär ei kuulemma halua suututtaa ketään, mutta onneksi hän on hieman saanut sanottua tytöille vastaan, eikä ole suostunut aivan alimmaksi heittopussiksi...ja se tietysti 'ystäviä' harmittaa.
Puuttuisin mielelläni asiaan, mutta 'ystävien' kiusaaminen on kaiken aikaa ollut äärimmäisen hienovaraista, sellaista pientä ja ja jatkuvaa tökkimistä johon on vaikeaa puuttua kun ei ole itse ollut kuulemassa ja näkemässä. Tytär ei myöskään suostu siihen, että ottaisin näihin 'ystäviin' yhteyttä ja puhuisin suuni puhtaaksi.
Mitä ihmettä mun nyt pitää tehdä?????? En kyllä enää kauaa jaksa katsella vierestäkään. Juuri äsken kehoitin taas kerran tyttöä ottamaan heihin hyvin pitkää etäisyyttä....:(

Hankala tilanne, neuvoa en oikein osaa. :hug:
Samankaltaisia ongelmia on täälläkin ollut välillä. Kovin mutkikkaita ovat nuo ystävyyssuhteet. Ja väkliinkään ei tavallaan voi mennä. Vaikka olen aika suorasanaisesti välillä lasta kehoittanut etääntymään kaverista, jotka jatkuvasti satuttavat ( henkisesti)
Ja yrittänyt saada tyttärelle sellaista omanarvontuntoa heräämään, ettei tarvitse ottaa vastaan mitäthansa ja että jos ystävyydelle asetetaan liiaksi ehtoja ( nämä ystävät siis asettavat) ei sellainen ihminen olekaan ehkä sellainen ystävä, jonka ystävyyttä kannataisi edes tavoitella ja roikkua siinä.

Olen yrittänyt rohkaista tyttöä siihen, ettei hän saa suostua sellaiseen, joka itsestä tuntuu pahalta.Ettei häntä saa talloa ja että on rohkeutta seistä omilla jaloillaan ja luottaa itseensä. Luottaa kelpaavansa ja olevansa hyvä. Rohkeutta seistä jaloilla ja tarvittaessa kävellä pois.

Hah, tälläistä liirumlaarumia. Mutta myötätuntoisia ajatuksia saat. Ja :hug: ja tyttärelle kanssa:hug:

Mun mielestä tuohon ei oikein voi puuttua, voi mennä vielä huonompaan suuntaan.
Olen vähän saamaa mieltä tytön kanssa:
"Tytär ei myöskään suostu siihen, että ottaisin näihin 'ystäviin' yhteyttä ja puhuisin suuni puhtaaksi. "

Hankala tilanne, neuvoa en oikein osaa. :hug:
Samankaltaisia ongelmia on täälläkin ollut välillä. Kovin mutkikkaita ovat nuo ystävyyssuhteet. Ja väkliinkään ei tavallaan voi mennä. Vaikka olen aika suorasanaisesti välillä lasta kehoittanut etääntymään kaverista, jotka jatkuvasti satuttavat ( henkisesti)
Ja yrittänyt saada tyttärelle sellaista omanarvontuntoa heräämään, ettei tarvitse ottaa vastaan mitäthansa ja että jos ystävyydelle asetetaan liiaksi ehtoja ( nämä ystävät siis asettavat) ei sellainen ihminen olekaan ehkä sellainen ystävä, jonka ystävyyttä kannataisi edes tavoitella ja roikkua siinä.

Olen yrittänyt rohkaista tyttöä siihen, ettei hän saa suostua sellaiseen, joka itsestä tuntuu pahalta.Ettei häntä saa talloa ja että on rohkeutta seistä omilla jaloillaan ja luottaa itseensä. Luottaa kelpaavansa ja olevansa hyvä. Rohkeutta seistä jaloilla ja tarvittaessa kävellä pois.

Hah, tälläistä liirumlaarumia. Mutta myötätuntoisia ajatuksia saat. Ja :hug: ja tyttärelle kanssa:hug:

Juu, kiitos! Näitä samoja asioita olen itsekin yrittänyt, mutta en tiedä mikä niissä 'ystävissä' vetää. Yhdessä vaiheessa tyttö sanoi aina olevansa mieluummin vaikka huonojenkin kavereiden kanssa kuin yksin...:(
Se on ollut aina hirveän kaverikeskeinen, mikä ei kai ole niin harvinaista..? Opellekaan ei kuulemma saa laittaa viestiä vaikka suurin osa säpinöistä tapahtuu koulussa. Ymmärän toisaalta, että tyttö pelkää olonsa ja tilanteensa vaikeutuvan jos kissa nostetaan pöydälle, mutta mutta.....:headwall:

Tuntuu, että ne kaksi menettävät tärkeimmän huvinsa, jos nitistettävä poistuu. Ylipäätään semmoinen lemmikkinä pitäminen muistuu mieleen omilta kouluajoilta jo alle kymmenvuotiailta. Että ruvetaan määräilemään jotain tyttöä eikä päästetä sitä ulos porukasta, mutta kunnon kaveriksikaan ei oteta.

Ei taida auttaa äidin sekaantuminen. Mutta kun tyttö kulkee vapaasti ja ilmoittaa ettei paskapuhetta kuuntele, niin peli katkeaa siihen...

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun mielestä tuohon ei oikein voi puuttua, voi mennä vielä huonompaan suuntaan.
Olen vähän saamaa mieltä tytön kanssa:
"Tytär ei myöskään suostu siihen, että ottaisin näihin 'ystäviin' yhteyttä ja puhuisin suuni puhtaaksi. "

Niinpä...ja olen kyllä toisaalta sitä mieltä, että on vaan jossain määrin opeteltava pitämään puoliaan ja pärjäämään ilman mamman apuakin, mutta on tää ollut pitkä ja kivinen tie. Lohtua voi tuoda seiskaluokalle siirtyminen, jos ja kun tyttö ymmärtää hakea eri kouluun kuin muut tytöt.

[QUOTE="jaahas";26241814]Tuntuu, että ne kaksi menettävät tärkeimmän huvinsa, jos nitistettävä poistuu. Ylipäätään semmoinen lemmikkinä pitäminen muistuu mieleen omilta kouluajoilta jo alle kymmenvuotiailta. Että ruvetaan määräilemään jotain tyttöä eikä päästetä sitä ulos porukasta, mutta kunnon kaveriksikaan ei oteta.

Ei taida auttaa äidin sekaantuminen. Mutta kun tyttö kulkee vapaasti ja ilmoittaa ettei paskapuhetta kuuntele, niin peli katkeaa siihen...[/QUOTE]

Niin just!!!! Ja arvaa kuinka monta kertaa olen kehoittanut häntä sanomaan suorat sanat, mutta ei hää ole siihen valmis..vielä.: / Mutta luulen, että alkaa kyllä kulke jo oikeeseen suuntaan..merkkejä on ilmassa. Toisaalta, kohta alkaa kesäloma ja kuviot vaihtuvat...

Minä olen joskus jo useampi vuosi sitten ottanut yhteyttä opettajaan, tosin silloin oli kyse aivan vaomiseta kiuksaamisesta näiden kavereiden kohdalla. Itse ajattelin tekeväni oikein, ja sain sen esitettyä tyttärelle siten, että tajusi minun tarkoittaneen hänen parastansa ja se kiusaaminen sellaisenaan sitten loppuikin.
Mutta tytön kaverit eivät kyllä asiasta pitäneet.

Olen kyllä sitten joskus toisten tyttären kohdalla lähettänyt opettajalle viestiä, jossa kerroin, että kirjoitan vastoin lapseni suostumusta, enkä toivo että mihinkään heti puututtaisiin, mutta pyysin opettajalta sellaista asioiden tarkkailua ja tuntosarvet herkkinä olemista ja sitten puututvansa jos jotakin näkisi.

Yhteistyössä