Ilkeitä lapsia naapurissa:'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otatteko itse kaikki mukaan jos olette kutsuneet vaikka kaveriperheen tai siskonne perheen kotiinne ja menette hänen kanssa puistoon?
varmasti otatte kaikki mukaan ja tarjoatte täysin vieraille lapsille pihanne ja kotinne siinä missä siskolle/ystävänkin lapsille. kutsutte mukaan.
tosi outoa että lasten pitäisi ottaa teidän käskystä kaikki mukaan.

Yhtäkään mammaa en ole puistossa nähnyt joka just samalla tavalla juttelisi kaikille lapsille, vaan se oma lapsi ja sen kaveri saa kivat jutut, muut ovat räkänokkia. ihan itse olette samanlaisia joten tosi törkeää haukkua lapsia jos he tekevät kuten olet opettanut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Otatteko itse kaikki mukaan jos olette kutsuneet vaikka kaveriperheen tai siskonne perheen kotiinne ja menette hänen kanssa puistoon?
varmasti otatte kaikki mukaan ja tarjoatte täysin vieraille lapsille pihanne ja kotinne siinä missä siskolle/ystävänkin lapsille. kutsutte mukaan.

Yhtäkään mammaa en ole puistossa nähnyt joka just samalla tavalla juttelisi kaikille lapsille, vaan se oma lapsi ja sen kaveri saa kivat jutut, muut ovat räkänokkia. ihan itse olette samanlaisia joten tosi törkeää haukkua lapsia jos he tekevät kuten olet opettanut.

Ja jos sinä olet sopinut treffit ystäväsi kanssa omalle pihallesi, sinne tulee joku jättikokoinen mies ja tuo sinne oman vaimonsa koska tämä on vasta muuttanut, ja jos ette ystäväsi kanssa kutsu tuota uutta pihallesi leikkimään teidän kanssa ,niin tuo jättikokoinen mies sanoo teille muutaman valitun sanan miten sikoja olette ja ilkeitä ja huonostikasvatettuja. räkänokkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Kannattaa aluks leikkiä itse sen lapsen kanssa kaikkea kivaa siinä ulkona. Meidän pihassa on "lauma" lapsia, jotka aikaisemmin ovat mun muksuja kiusanneet. Nyt kun oon ite menny lasten kanssa pihalle, juossu kilpaa, heitelly pallolla jne, niin kiusaaminen on loppunut ja nämä muutkin lapset leikkivät kivasti omieni kanssa.
Siis niinku joku muukin jo sanoi, osta joku kiva lelu lapselle, millä voi kahdestaan touhuta, mutta tarvittaessa voi ottaa enemmänki porukkaa mukaan, ja mene lapsesi kanssa ulos. Kyllä se siitä :)

Meillä oli alkuunsa sama ei asuta kyllä kerrotaloissa. Tällainen 3 pihan rivariyhteisö. Alkuunsa oikeen kukaan ei ottanu leikkeihin mukaan ja poikaa jonku verran kiusattiinkin. Ajan kuluessa poikakin on päässyt leikkeihin mukaan ja haetaan uloskin. Itse jouduin myös oleen ulkona ja leikkimään kun alkuunsa mikään ei onnistunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pihalla olevat kusipääksi nimittelevät lapset ovat lähes kaikki samasta perheestä. Lapsia oli pihalla 4 ja 3 oli samasta perheestä, yksi toisesta.

Aikaisemmin pihalla on ollut eri perheen lapsi, jotka eivät siis myöskään ole halunneet omani kanssa leikkiä.

Mikä ihme siinä nykyään on että kaikkien kanssa ei voi leikkiä? Millä perusteella ne kaverit valkataan?

Minusta oma käytöksesi oli myös tökeröä. Sinä vain viet lapsen toisten pihalle kuluttamaan paikkoja. Eikö uuden pitäisi kutsua omalle pihalle ja omaan kotiinsa?
ja lapset kysyvät itse. Sinun läsnäolo ikäänkuin painosti että heidän on pakko ottaa koska eivät kehdanneet aikuisen läsnäollessa sanoa oikeaa mielipidettään.
ei ketään voi pakotaa. jos he ovat aina leikkineet yhdessä, he eivät ehkä osaa leikkiä muuta kuin tämä porukka.
sinun lapsen kuuluu löytää kaverit ihan itse eikä niin että sinä käyt haukkumaan muita.
omasi on ihan samanlainen kiusanhenki kuin toisetkinl

sie et voi olla tosissas :o

Ihmeporukkaa täällä kun aina valitetaan toisten lapsista.
Joko ne hyppäävät liikaa teidän pihassa ja sisällä tai sitten ne eivät ota mukaan. Eli ne eivät voi tehdä koskaan oikein.

paitsi ehkä sitten että omaa lasta ei näy ja se asuu siellä naapurissa niiden toisten pihassa.

mä en ole koskaan toisten lapsista valittanut, ja epäilen vahvasti etten koskaan valitakkaan..
olen itse kasvanut niin että naapuruston kaikki lapset leikkivät keskenään, 13 eri-ikäistä lasta sulassa sovussa.. vuorotellen kaikkien pihoissa.. ketään ei jätetty pois porukasta, ja ketään ei muuten häirinnyt se että 13 lasta leikki pihassa (vaikka kyseessä oli omakotitalojen pihat) eikä ketään häirinnyt vaikka kaikki lapset olis leikkinyt sisällä taloissa..
siksi mä en ymmärrä tätä nykypäivänä tapahtuvaa kitinää muiden kakaroista, meidän pihasta jne. kun 1 vieras lapsi kotona on liikaa, pihalle ei sais tulla kun häiritsee niin kovin.. :o

Pihalla olevat kusipääksi nimittelevät lapset ovat lähes kaikki samasta perheestä. Lapsia oli pihalla 4 ja 3 oli samasta perheestä, yksi toisesta.

Aikaisemmin pihalla on ollut eri perheen lapsi, jotka eivät siis myöskään ole halunneet omani kanssa leikkiä.

Mikä ihme siinä nykyään on että kaikkien kanssa ei voi leikkiä? Millä perusteella ne kaverit valkataan?

Minusta oma käytöksesi oli myös tökeröä. Sinä vain viet lapsen toisten pihalle kuluttamaan paikkoja. Eikö uuden pitäisi kutsua omalle pihalle ja omaan kotiinsa?
ja lapset kysyvät itse. Sinun läsnäolo ikäänkuin painosti että heidän on pakko ottaa koska eivät kehdanneet aikuisen läsnäollessa sanoa oikeaa mielipidettään.
ei ketään voi pakotaa. jos he ovat aina leikkineet yhdessä, he eivät ehkä osaa leikkiä muuta kuin tämä porukka.
sinun lapsen kuuluu löytää kaverit ihan itse eikä niin että sinä käyt haukkumaan muita.

Joko ne hyppäävät liikaa teidän pihassa ja sisällä tai sitten ne eivät ota mukaan. Eli ne eivät voi tehdä koskaan oikein.

paitsi ehkä sitten että omaa lasta ei näy ja se asuu siellä naapurissa niiden toisten pihassa.

mä en ole koskaan toisten lapsista valittanut, ja epäilen vahvasti etten koskaan valitakkaan..
olen itse kasvanut niin että naapuruston kaikki lapset leikkivät keskenään, 13 eri-ikäistä lasta sulassa sovussa.. vuorotellen kaikkien pihoissa.. ketään ei jätetty pois porukasta, ja ketään ei muuten häirinnyt se että 13 lasta leikki pihassa (vaikka kyseessä oli omakotitalojen pihat) eikä ketään häirinnyt vaikka kaikki lapset olis leikkinyt sisällä taloissa..
siksi mä en ymmärrä tätä nykypäivänä tapahtuvaa kitinää muiden kakaroista, meidän pihasta jne. kun 1 vieras lapsi kotona on liikaa, pihalle ei sais tulla kun häiritsee niin kovin.. :o

Millainen asuinalue oli? Oliko isot pihat?
Uusilla asuinalueilla lapset eivät huomaa esim .istutuksia vaan tallovat ne jos heitä juoksee paljon pihassa.

Ja jos sinä olet sopinut treffit ystäväsi kanssa omalle pihallesi, sinne tulee joku jättikokoinen mies ja tuo sinne oman vaimonsa koska tämä on vasta muuttanut, ja jos ette ystäväsi kanssa kutsu tuota uutta pihallesi leikkimään teidän kanssa ,niin tuo jättikokoinen mies sanoo teille muutaman valitun sanan miten sikoja olette ja ilkeitä ja huonostikasvatettuja. räkänokkia.

oliskohan aikuisten kesken eri juttu.. kas kun aikuinen pääsee tapaamaan niitä vanhoja tuttuja vanhoilta asuinseuduiltaan jos haluaa.. se lapsi ei.. ;)
ja ei, mä en oleta että meidän pihalle aikuiset pynkee kutsumatta, mutta jos olemme lapsen kanssa pihalla ja joku toinen lapsi haluaa tulla leikkimään sinne myös, niin siitä vain kunhan se on sen toisen lapsen vanhemmalle ok.

Minustakin olisi kiva jos kaikkien pihassa saisi olla mutta käytännössä näin ei ole.

Ja jos nämä sitten syyttävät kiusaamisesta kenen pihassa ei saa olla niin onko se oikein?
Eli heidän mielestä on kiusaamista jos heidän lapset eivät ole tervetulleita aina toisten pihaan vaikka heidän omassa pihassa ei saa olla kuin oman perheen lapset.

Millainen asuinalue oli? Oliko isot pihat?
Uusilla asuinalueilla lapset eivät huomaa esim .istutuksia vaan tallovat ne jos heitä juoksee paljon pihassa.

normi kaupungin vuokratontteja, ja jostain syystä me kyllä osattiin noudattaa sääntöjä, eli kukkapenkeissä ei loikita jne. toisten leluja ei rikota, kaikki mikä hajotetaan niin myös korvataan omista rahoista.. jos tötöilee ja kiusaa muita niin joutuu pois porukasta.. isommat lapset huolehtivat ettei pienemmät jää jalkoihin

Ymmärsinkö oikein, että jätit lapsen yksin muiden kanssa leikkimään? Miksi et itse istu pihalla ns. henkisenä tukena ja hiukan katsomassa lasten perään? Aikuisen läsnäollessa lapset usein kokevat tilanteen turvalliseksi tutustella uusia tuttavuuksia.

Itse asumme kerrostalossa ja välillä meitä on pihassa yhtä aikaa toistakymmentä äitiä ja isää, mummoa ja lapsetonta, kaveria ja kummia ja muiltakin pihoilta ihan tuntemattomat lapset hakeutuvat meidän pihaan (annamme kyllä tulla ja olla, mutta säännöt on jokaiselle samat, myös tuntemattomille). Jos riitoja meinaa esiintyä niin siihen puuttuu heti joku aikuisista eikä kukaan lapsista joudu puolustamaan yksin itseään, jos resurssit eivät siihen riitä.

Älä siis jätä lastasi yksin pihalle vaan ole seurana!

oliskohan aikuisten kesken eri juttu.. kas kun aikuinen pääsee tapaamaan niitä vanhoja tuttuja vanhoilta asuinseuduiltaan jos haluaa.. se lapsi ei.. ;)
ja ei, mä en oleta että meidän pihalle aikuiset pynkee kutsumatta, mutta jos olemme lapsen kanssa pihalla ja joku toinen lapsi haluaa tulla leikkimään sinne myös, niin siitä vain kunhan se on sen toisen lapsen vanhemmalle ok.

Miten on aikuisten kesken eri juttu?totakai lapset oppivat vain esimerkistä, eivät käskystä.
ja yhtäkään mammaa en ole tavannut joka olisi kaikille ihmisille ja kaikkien lapselle samanlainen.
niille jutellaan kivasti joita pidetään potentiaalisina kavereina omalle lapselle tai joiden vanhemmilla näyttäisi olevan rahaa tai vaikustusvaltaa tai paljno suhteita.

Eikö se nyt ihan oikeasti mene jakeluun että kaupungin omistamilla kerrostalopihoilla saa käydä vapaasti toisissa pihoissa jos itsekin asuu kaupungin kerrostalossa. Niistähän maksetaankin itse vuokrassa!

Mitä tarkoitat? ei kai kukaan maksa kuin omasta asunnosta ja pihasta? kaikissa asunnoissa on eri suuruinen vuokra ja siihen vuokraan vaikuttaa esim. se mitä pihaan on laitettu rahaa ja sen pihan kustantavat vain se pihan asukkaat.

Kyllä jotkut yrittävät vaan laittaa oman lapsen isompaan joukkoon toisten pihaan vaikka tämä isomman joukon vanhemmat kukin kustantavat lapsille jotain, esim. pihan tavaroita.

sama juttu okt-alueilla.

Yritin kopioda jutun ekaa kertaa täällä ^^^^ eli tuon ylemmän

kaupungin vuokrataloissa rahat menee kaikki kaupungin vuokra-asuntojen yhteiseen kirstuun josta otetuilla rahoilla katetaan kaikkien kerrostalojen pihojen välineet yhteisesti ja tasaisesti eli siellä ei katsota vuokratuloista että ahaa tämä asuu talossa 4 ja rapussa A ohjataan se raha just sen pihan keinulautaan.
Vuokrat määräytyy myös saman kaavan mukaan kaikilla, vaikka se ei olisi sama se lasketaan samalla kaavalla jokaisella.
Näillä taloilla on sitten erilaisia leikkipihoja, esim kolmea taloa kohtaan yksi leikkipiha ja se on sitten ihan sama millä pihalla kukakin asukas käy.

no kyllä se mun mielestä on kiusaamista jos kusipääksi haukutaan.Ja näiden haukkujien isän vastaus kyllä kertoi kaiken siitä älykkyydestä mitä siellä pihoilla esiintyy

Lapsi löytää päiväkodista tai esikoulusta kyllä uusia kavereita. Ei naapurin kakarat ole ainoa mahdollisuus!!
Vie lastasi muualle leikkipuistoihin ym., ilmoita hänen kesäksi esim. uimakouluun tai aloittakaa vaikka joku muu liikuntajuttu. Ne olisi näin kesällä kivoja, mitä teidän kaupungissa nyt onkaan (pesäpallo, futis...), ei siellä tuon ikäisen olla mitenkään urheilullinen, on leikinomaista toimintaa

Miten on aikuisten kesken eri juttu?totakai lapset oppivat vain esimerkistä, eivät käskystä.
ja yhtäkään mammaa en ole tavannut joka olisi kaikille ihmisille ja kaikkien lapselle samanlainen.
niille jutellaan kivasti joita pidetään potentiaalisina kavereina omalle lapselle tai joiden vanhemmilla näyttäisi olevan rahaa tai vaikustusvaltaa tai paljno suhteita.

hmm, mua ei kyllä liikuta kenenkään rahat, vaikutusvallat taikak suhteet.. jos lapseni tapaa jonkun jonka kanssa haluaa olla kaveri niin mua ei pätkän vertaa kiinnosta sen vanhemmat (ellei kyseessä ole lapselle vaaralliset henkilöt) mun lapsi oppii että kaikista ei tarvitse tykätä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ja porukassa kun leikitään niin ketään ei suljeta ulkopuolelle, ketään ei kiusata, ketään ei nimitellä jne.
ja jos ei halua jonkun kanssa leikkiä, niin se pitää perustella ja syyksi ei riitä että ei halua..
sama koulussa ym muualla.. ihan niinkuin minäkin toimin, kun mennään porukalla jonnekkin niin suuri todennäköisyys on että joukossa on henkilö/henkilöitä joista mä en pidä.. mutta millään en sitä näytä.. kun ollaan porukalla niin siihen mahtuu mukaan myös niitä kenestä mä en pidä mutta joku muu pitää.. mun ei tietenkään tarvitse viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa kahdestaan joiden kanssa en tule toimeen, sama se on lapsella.. eli en oleta lapseni olevan sydänystävä kenenkään sellaisen kanssa josta ei pidä, mutta oletan lapseni leikkivän porukassa myös hänen kanssa.. sama juttu myös toisinpäin, eli jos nyt on joku lapsi joka ei mun pojasta pidä niin fine, eihän heidän tarvitse kahdestaan leikkiä.. mutta jos ovat pihalla niin oletan heidän leikkivän porukassa yhdessä...

no sitä että tosiaankaan lasten EI TARVITSE tykätä kaikista lapsista, enhän minäkän kaikista aikuisista pidä. Ja kenenkään ei ole pakko ottaa ULKOPUOLISTA leikiin mukaan. Tarkoitan tällä sitä että lapset on aloittneet jonkun leikin niin siihen ei ole pakko ottaa kesken leikin ketään.

Nuo muutokset ottavat aikaa. Olette niin hetken asuneet alueella, että sitä ihan normaalia rytmiä ei vielä ole. Kaikki palaset loksahtaa kyllä ja kavereita ilmaantuu pikkuhiljaa. Omilla lapsilla on ollut tuon kaltaisia juttuja kun muutetaan paljon paikasta paikkaan, joka paikassa on omat kuviot ja omat tavat ja ne pitää opetella ja löytää oma juttu sieltä monen keskeltä.
Hakeutukaa eri juttuihin lapsen kanssa niin pikkuhiljaa alkaa löytymään kunnon kamujakin, tuollaisista alemmantason kansalaisista ei kannata mieltään pahoittaa, niitä kun on ja tulee aina olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
no sitä että tosiaankaan lasten EI TARVITSE tykätä kaikista lapsista, enhän minäkän kaikista aikuisista pidä. Ja kenenkään ei ole pakko ottaa ULKOPUOLISTA leikiin mukaan. Tarkoitan tällä sitä että lapset on aloittneet jonkun leikin niin siihen ei ole pakko ottaa kesken leikin ketään.

Jee, järjen jättiläinen taas asialla! Mutta jos kyseinen hyljintä on toistuvaa ja haukutaan kusipääksi, niin tottahan toki sunkin mielestä saa noin sanoa :)

Mä olen ihan kauhuissani sekä ap:n lapsen saamasta kohtelusta että täällä saaduista (osasta) kommenteista. :( Pakko todeta että jos asenne on tuollaista kerrostalojen pihoissa niin mä muuttaisin muualle. :( Lapsiparka!

Asun rivitaloalueella ja meillä on yhteinen piha, johon en omasta ikkunastani näe. Muutin tänne viime vuonna ja aluksi ei ollut mitään ongelmia. Yllättäen niitä alkoi ilmaantua aikuisen ihmisen taholta. Asuu pihan vieressä ja kyylää muitten lapsia. Hänen omat lapsensa käyvät valittamassa hänelle joka asiasta ja valehtelevat kiusaamisesta yms. Äiti käy kovistelemassa "kiusaajia" ja lapset naureskelevat äidin selän takana. Isäkin on tässä mukana, näin kerran kun töni yhden pojan kumoon.
Kävi kerran minulle huutamassa, asiasta joka ei hänelle edes kuulu. Hekään eivät ole tässä kauaa asuneet, kuulin että olivat saaneet edellisestä asunnosta häädön naapurien kiusaamisesta.
Tästä ja muista syistä johtuen, omani leikkivät yhteispihalla vain minun seurassani, mutta yleensä leikitään puistoissa

no onha se totta ettei kaikkien kans vaan tarvi leikkiä/olla.näkeehän sen jo koulussa kun tietyt ryhmät/kaverit kokoontuu niin harvemmin sinne heti pääsee jyvälle jos mukaan haluaa :o
ja kaikkein vähiten lähtisin 6v mukaan kyselee vaan sanoisin et touhuu omas pihas ja kummasti ne lapset toisensa jossain vaiheessa ovat löytäneet.
ja ap kirjoittaa monta kertaa et lapsi ujo ja epävarma.kannattaisko sitten ensin leikkiä mukana tai yksin antaa olla.
kusipääksi haukkuminen on ala-arvoista mut eipä se aina mistää kastatuksesta johdu

Ap:n mukula tuntuu olevan semmonen nyhverö, joka ei ikinä tule porukassa pärjäämään. Muutenkin nää kommentit täällä ovat semmosia "meidän lapset - naapurin kakarat" tyylisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja bv harmaana:

Jee, järjen jättiläinen taas asialla! Mutta jos kyseinen hyljintä on toistuvaa ja haukutaan kusipääksi, niin tottahan toki sunkin mielestä saa noin sanoa :)

täällä se on ihan tavalista, eikä vanhemmat puutu mitenkään. Auta armias jos mu lapsi vahingossa tönäisee niin saa saarnana vielä KOLME viikkoa jälkikäteen

Alkuperäinen kirjoittaja bv harmaana:

täällä se on ihan tavalista, eikä vanhemmat puutu mitenkään. Auta armias jos mu lapsi vahingossa tönäisee niin saa saarnana vielä KOLME viikkoa jälkikäteen

Vaikka mä asun kanssa kerrostalolähiössä, niin "luojalle" kiitos, ettei siellä meiniki ole moinen :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap:n mukula tuntuu olevan semmonen nyhverö, joka ei ikinä tule porukassa pärjäämään. Muutenkin nää kommentit täällä ovat semmosia "meidän lapset - naapurin kakarat" tyylisiä.

Ihan tosissaanko sun mielestä se on oikea asenne että kuka haukkuu enemmän tai lyö enemmän niin se on paras koska se "pärjää"? Musta on ihan käsittämätöntä tuollainen ja mä ainakin häpeäsin ja katsoisin tarkasti pieleen miettien että mitä tein väärin jos mun lapsi haukkuisi muita lapsia kusipääksi... ja ihan vaan sen takia että se sattuu olemaan uusi eikä joku niistä tutuista hirmuvaltaan alistetuista perseennuolijoista joitten kanssa yleensä pyörii.

Yhteistyössä