Ikuisesti sinun -koskettava dokumentti tänään tv1 klo 21.30

  • Viestiketjun aloittaja "neppis"
  • Ensimmäinen viesti
että näin...
yks asia mikä jäi epäselväks tossa oli se että miksi noi dokumentissä olevat lapset oli huostaanotettu? vai mainittiinko se jossain kohden? itse en ainakaan huomannut että olis sitä kerrottu. oli koskettava dokumentti ja mulle jäi kans vähän semmoinen fiilis että olis ollu ehkä parempi jos noi silmälasipäiset lapset olisivat jääneet viellä sijaisperheeseen.
Niin juu se mies oli äidin miesystävä ja dokumentin lopussa he olivat jo eronneet ja mies haki kamojaan.Ja lapset oli huostaanotettu siksi koska niiden äiti ei ollut kykeneväinen huolehtimaan lapsistaan siinä elämäntilanteessaan...Toivottavasti nyt hän kykenee huolehtiman lapsistaan,koska on saanut nyt ne takaisin luokseen.Toivottavasti äidin elämässä tärkeysjärjestyksen ykkösenä olisi lapset <3
Itse mietin katsoessani dokumenttia että miten se loppukohtaus liittyi lasten kotiuttamiseen biologiselle äidilleen,koska eihän se isäpuoli enää siihen perheeseen ollut kuulunut,kun lapset muuttivat takaisin äidin luokse tai ainakaan siinä kuvaustilanteessa enää siihen kuulunut vaan haki vaan nähtävästi kamojaan.
 
Tuliko muille sellainen olo että onko biovanhemmat itsekkäitä halutessaan lapset takaisin itselleen viidenkin vuoden sijaisperhe-elämän jälkeen? Varsinkin kun siitä lopusta jäi aika ristiriitainen tunnelma, että onko lapsilla kovin hyvät olot kotonaan..:/ Oonko ainoa joka ajattelee että todellista rakkautta olisi biovanhemman luopua lastensa huoltajuudesta jos omat voimavarat eivät riitä..
Mä mietin katsoessani ihan samaa, että kuinka järkevää niitä mahdollisesti kiintymyssuhde- ja tunteensäätely- (en oo varma meneekö termit sinne päinkään, mutta pointti on varmaan ymmärrettävissä) ongelmaisia lapsia on heitellä paikasta toiseen, kun ovat selvästi jo sijoituskotiin kotiutuneet. Käsittääkseni tuollaisen taustan omaavilla lapsilla usein on perusluottamuskin päässyt aika pahasti järkkymään. Niiden kahden äidilleen palautetun lapsen kohdalla mietin kuinka järkevää heitä on ottaa pois paikasta, joka on ollut heidän kotinsa jo yli puolet elämästään ja aloittaa kotiutuminen ja luottamuksen rakentaminen taas alusta. Etenkin, kun poika tuntui oirehtivan edelleen vanhojakin ongelmia.

Näissä asioissa tuijotetaan mielestäni liikaa biologiaa, eikä aina ajatella mikä olisi lapselle parasta. Suurinta äidin/isänrakkautta on antaa lapsen elää siellä missä hän on tasapainoisimmillaan ja missä hän saa elämälleen turvallisimman pohjan, vaikka se tarkottaisikin tyhjää syliä biologiselle vanhemmalle.

Haluaisin palata dokumenttiin vielä Inkan osalta sen verran, että en ymmärrä miksei sukulaiset pitäneet Inkaan yhteyttä. Niinkuin hän itsekin kysyi, mitä pahaa hän, pieni lapsi, on siinä kuvioissa tehnyt? Luulisi, että jos on jo menettänyt siskonsa/tyttärensä, haluaisi entistä enemmän pitää yhteyttä tämän tyttäreen...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä