Ikuisesti sinun -koskettava dokumentti tänään tv1 klo 21.30

  • Viestiketjun aloittaja "neppis"
  • Ensimmäinen viesti
"neppis"
TV1 maanantaina 9.1. klo 21.30 - 22.50

Ikuisesti sinun kertoo huostaanotettujen lasten, heidän biologisten vanhempiensa ja sijaisvanhempiensa kautta rakkaudesta ja kiintymyksestä.

Elokuva kuvaa lapsen ja biologisen vanhemman välistä vahvaa, näkymätöntä sidettä. Vanhemmat ikävöivät lapsiaan, vaikka eivät pystyisikään heistä huolehtimaan. Lapset rakastavat vanhempiaan ehdoitta ja kaipaavat näiden tukea ja hyväksyntää. Sijaisvanhemmat yrittävät hoitaa yksinäisyyttä ja paikata läheisyyden puutetta oman jaksamisensa äärirajoilla.

Elokuva kattaa koko sijaishuollon kaaren seuraamalla kolmea eri tarinaa. Pieni lapsi tuodaan vastaanottokotiin, nuori tyttö elää teini-ikäisen arkea sijaisperheessä pitäen myös yhteyttä vankilassa olevaan isäänsä ja viisi vuotta sijaisperheessä asuneille sisaruksille valmistellaan muuttoa takaisin biologisen äidin luo.
 
"tiipii"
Kiitos vinkistä! Täytyypä katsoa.. Sopiikin hyvin tän hetkiseen mielialaan, kun olo on hiukan suruinen pojan astellessa armeijan harmaisiin tänään.. Äitillä itku herkässä, niin tota katsomalla saapi varmaan vähän itkeskellä omaakin ikäväänsä!
 
"neppis"
YLE Areenassa 7 päivää

Uusinta:

# La 14.1.2012 klo 12.25 YLE TV1
Dokumenttiprojekti: Ikuisesti sinun (7)

Katsoin DocPoint-festareilla tämän syksyllä ja oli todella koskettava.
 
Taidampa kattoa yleareenalta, mies kattoo elokuvaa. Sopii mielialaan, tytär alottaa ens maanantaina päiväkodissa ja tänään oltiin tutustumassa. Huomenna mennään vielä tunniks sinne istuu ja itelläni niin kammottavan itkunen olo. En pysty käsittää miks tän pitää olla niin, vaikeeta :(. Ei tätä voinu etes aavistaa sillon vuosi takaperin, että näin tiukkaa ja pahaa tekis :(.
 
pysyvääkö
Olen ryhtymässä sijaisäidiksi. Jos oma luopumiseni lapsesta tapahtuu myöhemmin lapsen paluun kautta biologisten vanhempien luokse, olen onnellinen. Se on lapsen paras. Saada kunnon yhteys ja huolenpito hänet tähän maailmaan saattaneilta ihmisiltä. Minä olen apukäsi siinä ja toivon lapsen löytävän paikkansa tässä maailmassa. Dokkari kuulostaa hyvältä, täytyy katsoa :)
 
Jup
Onpas törkeää yleistystä. Kaikki huostaanotetut ei todellakaan "rakasta vanhempiaan ehdoitta", aika harva tuntemistani itseasiassa. Kaikki vanhemmat ei todellakaan ikävöi lapsiaan, jos pullo on rakkaampi.

Omaa bioäitiäni en oo nähny 22 vuoteen ja mulle sopii hienosti. Häntäkään ei oo mun tai sisarusteni olemassaolo kiinnostanut sen jälkeen kun uuden miehen matkaan lähti.

Ehdotonta rakkautta, joopa joo.
 
"Hanna"
[QUOTE="nyt";25405768]Oliko tosiaan sen teinitytön äiti kuollut? Miksi isä oli vankilassa? Entä ne sisarukset, miksi eivät olleet kasvaneet äitinsä kanssa? Jäi alku näkemättä :/[/QUOTE]

Se kerrottiin että tytön äiti on kuollut, hautakivessä oli kuolinvuosi 2001 eli tyttö oli tullut ihan pienenä sijaisperheeseen. Sitä ei kerrottu miksi isä oli vankilassa eikä sitä miksi ne pienemmät sisarukset oli otettu huostaan.

Oli kyllä koskettava dokumentti. Lopusta jäi vähän paha mieli kun se bioäiti vaan huusi :( Toivottavasti heillä on arki lähtenyt sujumaan hyvin!
 
"vieras"
Hitto että mä itkin :(

Tämä voi olla täysin tuulesta temmattua mutta kävikö kenelläkään muulla mielessä että oisko se isä tappanut sen äidin...? Tuli mieleen sen tytön puheista yhdessä kohtaa kun kertoi ettei äidin suku halua olla hänen kanssaan tekemisissä kun eivät ole päässeet "asiasta yli"
 
"Hanna"
[QUOTE="vieras";25406090]Hitto että mä itkin :(

Tämä voi olla täysin tuulesta temmattua mutta kävikö kenelläkään muulla mielessä että oisko se isä tappanut sen äidin...? Tuli mieleen sen tytön puheista yhdessä kohtaa kun kertoi ettei äidin suku halua olla hänen kanssaan tekemisissä kun eivät ole päässeet "asiasta yli"[/QUOTE]

Joo, mulle tuli sama mieleen... Tai sit voi olla että äidin suku ei ollut päässy yli siitä että isä ei pystynyt huolehtimaan lapsesta. Oli kyllä suloinen tyttö se Inka ja mukavan tuntuinen sijaisperhe!
 
"Sheddon"
Siinä oli muutaman perheen tarina kuvattu todella koskettavasti. Ja ihanilta perheiltä vaikuttivat. Voi sitä luopumisen kipua kun lapsi palaa omaan kotiin, ei sitä voi siinä tilanteessa vaan ulkoistaa itseään ja tunteitaan sijaisvanhempana.

Ajattelen kuitenkin, että lapsen kädestä ottaa vieras kiinni kun omien vanhempien voimat ei kanna. Jossain vaiheessa on annettava se käsi takaisin vanhemmille ja luotettava. Toisaalta, se sijaisvanhemman käsi pysyy kyllä siinä lähellä koko loppumatkan.
 
"nanna"
mä en nähnyt enkä edes pystyis katsomaan ohjelmaa mutta täytyy tähän sanoa oma kokemukseni kun itse olen sijaisperheessä kasvanut että mulle sijaisperhe on mun oikea perhe enkä oo tuntenut elämäni varrella rakkautta synnyttäjääni muuta kuin sen johdosta että hän ei tehnyt aborttia vaan antoi mun syntyä. Mulla ei oo kuin pahoja muistoja siltä ajalta ennenku pääsin sijaisperheeseen. Nyt ku oon itse kahden tytön äiti niin oon miettiny et miten kukaan on voinu olla niin rakkaudeton omaa lasta kohtaan niinku mun bioäitini. Katsoi esimerkiksi läpi sormien sitä kun isäpuoli käytti hyväksi ym ja olin alle 4vuotias. Mun sijaisvanhemmat on mun lapsille ne oikeat isovanhemmat enkä muita isovanhempia koe edes tarpeelliseksi esitellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pysyvääkö;25405669:
Olen ryhtymässä sijaisäidiksi. Jos oma luopumiseni lapsesta tapahtuu myöhemmin lapsen paluun kautta biologisten vanhempien luokse, olen onnellinen. Se on lapsen paras. Saada kunnon yhteys ja huolenpito hänet tähän maailmaan saattaneilta ihmisiltä. Minä olen apukäsi siinä ja toivon lapsen löytävän paikkansa tässä maailmassa. Dokkari kuulostaa hyvältä, täytyy katsoa :)
Me olemme myös ryhtymässä sijaisperheeksi, samoilla ajatuksilla olen mukana.
Dokumentti oli hyvä.
 
mietin
Tuliko muille sellainen olo että onko biovanhemmat itsekkäitä halutessaan lapset takaisin itselleen viidenkin vuoden sijaisperhe-elämän jälkeen? Varsinkin kun siitä lopusta jäi aika ristiriitainen tunnelma, että onko lapsilla kovin hyvät olot kotonaan..:/ Oonko ainoa joka ajattelee että todellista rakkautta olisi biovanhemman luopua lastensa huoltajuudesta jos omat voimavarat eivät riitä..
 
"Hanna"
Tuliko muille sellainen olo että onko biovanhemmat itsekkäitä halutessaan lapset takaisin itselleen viidenkin vuoden sijaisperhe-elämän jälkeen? Varsinkin kun siitä lopusta jäi aika ristiriitainen tunnelma, että onko lapsilla kovin hyvät olot kotonaan..:/ Oonko ainoa joka ajattelee että todellista rakkautta olisi biovanhemman luopua lastensa huoltajuudesta jos omat voimavarat eivät riitä..
Siitä lopusta tuli kyllä tosi ristiriitainen olo. Jäi mietityttämään että kuinka bioäiti niiden sisarusten kanssa pärjää, pojalla taisi olla jotain erityistarpeita ja muutenkin kuvio oli tosi haastava.
 
Kauhistuttavaa toimintaa
Katsoin dokkarin melkein alusta ja kyllä mä ihmettelen tätä Suomen sosiaaliviraston toiminaa. Palautettiin lapset äidille joka selvästi oli erittäin kylmä ihminen, kireä ja tasapainoton. Siinä sossutädit istuvat paskaisessa kämpässä jossa äiti kyllä on tytölleen hellä, mutta pojalle ei heru kuin jäätävällä äänellä luettuja moitteita. Kammottava akka!!! Loppuosiossa näkyi hyvin, että tuolla äidillä oli jo selkeästi vaikeuksia pidättää raivoaan jopa tv-kameran edessä. Ja toivon todellakin, että ymmärsin ihan loppumetri oikein = lapste palasivat takasin huostaanottokotiin?
 

Yhteistyössä