ikäkriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahvikupillinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahvikupillinen

Vieras
Mulla on varmaan pikkasen ikäkriisiä. Haluaisin ruveta tekemään jotakin kivaa ja uutta mutta en keksi mitä. Vauva se EI saa olla. Joku harrastus ehkä mutta mikä? Tunnen itseni niin hirveän ikävystyneeksi ja turhautuneeksi!
Vai johtuukohan tämä fiilis vaan lähestyvästä nelikymmensynttäristä ja menee ajan kanssa ohi?
Mitä te harrastatte ja millä ajatuksenne täytätte?

Kun lapset oli isoja oli mahdollisuutta harrastaa kaikkea eikä kotiinkaan töitten jälkeen tarvinnut heti sännätä.
Aloin harrastaa kuntosalia.
Fillaroin.
Luin.
Kävin leffassa, teatterissa, ravintoloissa, kavereilla.
Osallistuin seurakunnan tapahtumiin.
Hankin moottoripyörän ja siinä sitä oli harrastusta ja touhua riittämiin.

Nyt on iltatähti. Aika menee lapsen kanssa ja kotona, töistä kiirehditään kotiin tukka putkella.
Kuntoilut ja moottoripyöräilyt on siirretty hyllylle.

Moi!

Onko sulla kuinka monta lasta - eli kuinka paljon pystyt uuden tekemiseen aikaa irrottamaan. Mulla on itsellä uuden tekemisestä hyvä kokemus, mutta sitä ei varmaan oikein ison perheen kanssa ehdi toteuttaa.

Ainokainen syntyi, kun oli 39 v. Olin heti yksinhuoltaja (ihan yksin, en omasta tahdosta). Olin työtön ennen lapsen syntymää.

Tuli aika iso huoli siitä, että musta tuli isona työtön yksinhuoltaja.

Pyrin ammattikorkeakouluun ja pääsin. Olin pyrkinyt kouluihin myös nuorempana moneen kertaan ja jäänyt kauas perälle. Vauvan kanssa tuli käytettyä lukuhetket niin tehokkaasti, että opiskelupaikka tuli.

Nyt on PAALJOON tarjolla kaikille mahdollisille eri pohjakoulutus- ja työkokemustaustoille aikuiskoulutusta, jotka toteutetaan siten että koululla on lähiopetusta muutama päivä kuukaudessa (yleensä viikonloppuja) ja sitten tehdään itselle sopivina hetkinä varsinainen oppiminen etänä ja netissä.

Jälkeen päin olen siitäkin hyvilläni, että koulun takia oli totuttava jättämään lapsi jo pienestä aina silloin tällöin viikonlopuksi hoitoon.

Toimeen tultiin sillä, että kotihoidontuki hoitolisineen ei syö opintotukea eikä päinvaistoin. Ja kun nämä on ainoat tulot, sain asumistuen. Kituuttamista se vaati, mutta työttömyyteen tottuneelle oli elintason kohennus kuitenkin.

Opiskeluajaksi löydettiin hyvä kotirytmi. Kun tehtäviä teki säännöllisesti monessa palassa joka päivä, tulosta syhtyi varsin hyvin.

Hoitovapaan aikana (tässä siis vain ja nimenomaan rahallisen tuen merkityksessä, mistään työstähän hoitovapaalla ollut) sain opiskelun loppusuoralle.

Onnistuin myös osa-aikapätkätuntityöllistymään opiskelun aikana (hain rohkeasti nuorille opiskelijoille suunnattuun harjoitteluun).

Sain tälleen vanhoilla päivillä eri ikäisten ja etätoteutuksen takia vaikka mistä puolelta Suomea eri elämän tilanteista tulevilta opiskelukavereilta niin huikeasti uutta energiaa, että hoh hoh, jos olisin vaan ollut kotona ne samat ajat.

Muistelen noita yhteisiä päiviä pikkulapsen ja aina välillä verrkokurssitehtävien parissa elämäni kaikkein parhaina vuosina.

Terkkuja: Tiittu

Ristipistotyöt ovat suuri intohimo tällähetkellä. Myös neulominen ja lukeminen täyttävät ajan lastenhoidon, työn ja kodinhoidon lisäksi. Uutuutena olen aloittanut ja siis todella aloittelija sauvakävelyssä. :)

Yhteistyössä