Seksuaalisten tarpeiden yhteensovittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Parisuhdeongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Parisuhdeongelma

Vieras
Moikka!

Yritän koota tähän nyt ajatukseni johonkin muotoon. Taustatietoja: olen 20v nainen ja avopuolisoni 29v. Olemme seurustelleet 1,5v kaikki on mennyt suhteellisen nopeasti eteenpäin, mikä on ihan ok. Olen raskaana ja yli puolen välin mennään jo. Suhteemme on ollut läheinen, keskustelemme paljon ja seurustelumme on ollut hyvin tiivistä alusta lähtien. Ongelmana on noin vuoden jatkunut ongelma seksin suhteen.

Olen hyvin aktiivinen seksuaalisesti ja haluaisin käyttää seksiin paljon aikaa ja kokeilla erilaisia ja uusia asioita. Mieheni ei halua seksiä niin paljon ja sopiva määrä seksiä on noin 1 krt/ viikko. Tämä ongelma tuli esille aika nopeasti jo alkuseurustelussa, kun huomasin, että teen aloitteen seksin suhteen lähes aina. Tämä asia painoi mieltäni ja puhuimme siitä kuukausien ajan useaan otteeseen. Välillä mieheni ehkä yrittikin tehdä enemmän aloitteita, mutta tilanne ajautui kuitenkin aina takaisin siihen samaan. Olen tullut tämän seurauksena torjutuksi hyvin pitkän aikaa. Tunnen itseni niin "ala-arvoiseksi ja likaiseksi", kun olen yrittänyt flirttailla ja vietellä miestäni seksipuuhiin ja hän on sanonut: "menetkö siitä telkkarin eestä...". Se on satuttanut minua niin paljon ja olen aina purskahtanut itkuun... Sieltä asti on lähtenyt myös se tunne, etten tunne itseäni haluttavaksi, viehättäväksi ja kauniiksi, vaikka sitä olen. Olemme yrittäneet puhua asiasta monta kertaa, liian monta ja on jo pitkän aikaa tuntunut, että emme pääse tästä yhtään minnekään. Olen yrittänyt kysellä ja pyytänyt miestäni miettimään ihan tosissaan, että mistä haluttomuus oikeasti johtuu, koska minusta tuntuu, että takana on hyvin monia syitä, mitä ei voi ehkä niin suoraa nimetäkään. Tuntuu nimittäin ihan älyttömälle, että toisella seisoo ihan kovana peiton alla, kun olemme rupeamassa nukkumaan. Sitten kun kysyn, että haluatko ruveta nukkumaan, niin vastaus on: "Joo, huomenna on tiukka päivä". Seksiä ei hänen mukaan voi harrastaa illalla, kun menee yöunet ja sitten jos ehdotan, että voitaisiin harrastaa seksiä päivälle, se on kuulema epäsoveliasta. Vastausta siihen, että miksi se on epäsoveliasta en saanut. Ajasta ei minusta seksissä ikinä ole kysymys - sille voi aina järjestää aikaa, jos todella haluaa. Ei ole ehkä edes järkevää kertoa tässä nyt kaikkia kiemuroita tähän liittyen... Pointti on, että minua huolestuttaa, että tämä homma vaan leviää käsistä. Se, että tunnen oloni turhautuneeksi, se että vetäydyn, enkä halua koskea toiseen, eikä minua kiinnosta tehdä enää mitään yhdessä ei ole hyvä merkki, ei todellakaan. Ylipäätänsä jo se, että läheisyys (esim. suukottelu, silittely, halailu) on tässä lähiaikoina hiipunut suhteessamme on huono merkki. Olen itse hakenut apua psykologilta tähän asiaan ja soitin ja varasin meille myös yhteisen ajan perheasiain neuvottelukeskukseen. Koen siis, että yritän todella saada tämän asian toimimaan parisuhteessamme. Mieheni mielestä minun pitäisi vaan antaa aikaa. (Vuosi on jo AIKA pitkä aika tämän asian käsittelyyn...) Eilenkin, kun ilmaisin, että minulla on todella paha olla tämän asian kanssa ja se painaa mieltäni. Sain kuulla, että haastan koko ajan riitaa ja syytän sitä kaikesta ja näen vain itseni tässä asiassa... Olen myöskin huomannut, että en osaa arvostaa edes tätä omaa panostani, jota koko ajan annan suhteelleni; minulla on sellainen mielikuva itsestäni, että olen "valittava akka". Mieheni on tällä hetkellä saunomassa kaverinsa luona, mistä ei olla sovittu etukäteen, ja minä täällä yksin kotona hoidan parisuhdetta?! Vaikka voihan se olla, että se hoitaa omia ajatuksiaan siellä "miesten tavalla". Tuntuu vaan välistä, että olen niin yksin raskauteni kanssa ja että toista ei kiinnosta minä, meidän tuleva lapsi ja parisuhde. Tarvitsisin huomiota erityisesti mahalleni ja sille, että siellä on meidän rakas, joka potkii ja ilmaisee itseään.

Uskon, että monessa parisuhteessa esiintyy samankaltaisia ongelmia seksuaalisten halujen suhteen. Olisi ihana saada tukea ja kuulla, että miten olette asian ratkaisseet, jos olette löytäneet ratkaisun ja mikä on helpottanut/ vaikeuttanut tilannetta? Toiminko teidän mielestänne oikein ja mitä teidän mielestänne tässä tilanteessa voisi vielä tehdä? Kiitos kaikille!

Tossa iässä se vielä tuntuu. Ei vsnhs väsynyt mies jaksa peuhata nuoren viriilin kanssa!

No joo tuota hankala tilanne teillä. Olette jo puhuneet, eikä auttanut. Kompromissejahan tossa pitäs tehdä uolin ja toisin. Jos muu ei auta niin mene vieraisiin jos seksi sinulle on niin tärkeää.

Tuo asia on pakko hoitaa kuntoon pian tai koko suhde on vaarassa. Avointa keskustelua rakentavasti ei syyttävästi, koska se saa kumppanit vetäytymään entistä kauemmas toisistaan. Oletko kysynyt kumppaniltasi miksi häntä ei seksi kiinnosta suuremmin? Näissä kysymyksissä on työn alla saada kaivettua toisesta perimmäinen syy, koska se saattaa olla itsellekin hämärän peitossa.

Älä mene vieraisiin! Se ei ratkaise mitään. Eron sillä kyllä saa jos sitä haluaa.

Ei se koskaan ole helppoa, itse olen 38 ja mieheni on 34. Meillä on seurustelun ensimmäisen kuukauden ajan mahtavaa seksiä mutta sen jälkeen tv yms. virikkeet ottivat ylivallan asiasta. Nyt on mennyt jo muutama vuosi tavallaan puutteessa. Olen kokeillut vieraissa käymistäkin mutta ei se auta, kun ei siitä vieraasta miehestä löydy sitä samaa tunnetta ja rakkautta kuin omasta miehestä ja se tuntuukin pahalta tehdä toiselle niin. Tänä päivänä mies tykkää katsella paljasta pintaa missä vain löytyy ja esim. jos käymme baarissa hän ottaa sen verran kuppia että on ns. hyvä olla, sitten isketäänkin jo vieraita naisia ja leperrellään niille rakkaudentunnustuksia vaikka istuisin vieressä. Kyllähän se sattuu kun vielä kuitenkin rakastaa toista. Nyt on tavallaan meilläkin jäänyt seksi siihen että ehkä kerta viikossa. Olen yrittänyt puhua nätisti miehelleni että edes sinä yhtenä kertana hän hellisikin minua eikä hyppäisi heti kerralla asiaan. Ei ole oikein kivaa kun toinen rupeaa homman jälkeen vain tyytyväisenä nukkumaan ja itse saa katsella vain kattoa ja miettiä että siinäkö se oli. Seksin aikana hän ei halua hyväillä yms. vaan rynkyttää vain sen aikaa että saa itse sen tarvitsemansa. Sitten haukutaankin jo pahaksi akaksi yms. joka on aina naama nurinpäin. Ei ihan helppoa. Jollakin tavalla pattitilanne, ei haluaisi luovuttaa, mutta pitkäänkö jaksaa.

Miksiköhän naista ei voi tyydyttää ensin, vaikka sormin näppärin.

Alkakaa ihmeessä vaatimaan sitä, ja mieluummin ensimmäisestä seksikerrasta lähtien, ettei mies löydä sitä helpompaa polkua.

Hei Vierailija 71!

Kyllähän sitä eriytyy toisesta, jos sitä läheisyyttä ei ole. Oletteko puhuneet avoimesti tuosta tilanteesta? Miehille pitää joskus selittää HYVIN SELKOKIELELLÄ, että minkälaisia tunteita jokin toiminta herättää. Esim. "SE, ETTÄ sinä lähdet katsomaan minun kanssa vaunuja ja lastentarvikkeita TARKOITTAA MINULLE, ETTÄ sinä välität ja olet kiinnostunut minusta ja lapsesta." Selkokieltä voi soveltaa ihan noihinkin tapauksiin, vaikka joskus tuntuu, että miehen pitäisi käsittää asiat jo sanomattakin.

Minusta seksi on yksi kauneimmista läheisyyden muodoista, kun rakastaa toista. Mieheni mielestä seksi ja läheisyys ovat 2 eri asiaa ja ne pitää pitää visusti erillään toisistaan. Onhan se ristiriita, jos käsitykset siitä, mitä seksi ja läheisyys on, ovat ihan erilaiset. Kaipaisin kiireettömiä syleilyn hetkiä. Siitä olemme kyllä puhuneet, että mieheni ei niin paljon tarvitse läheisyyttä ja kaipaa myös omaa oloa, eikä jaksa olla niin paljon "lähellä" kuin minä, ja se on ihan normaalia.

Ei ole tullut mieleen, että lähtisin vieraita miehiä hakemaan, ei todellakaan ja tämän vauvamahan kanssa vielä. On tietenkin ollut sellaisia ajatuksia, että voi kun joku ottaisi minut syliin, pitäisi lähellä ja rakastelisi oikein pitkään. Ja tämä joku, jonka sen haluaisin olevan, on oma mieheni. Olen valmis kyllä juurta jaksain selvittämään tämän asian ja toivon, että johonkin kompromissiin päästään. Välistä kyllä tuntuu, että kaikki seinät kaatuu päälle ja etten jaksa enää, mutta pakko on.

Sen tässä nyt oikeasti tajusin kyllä, että jos mieheni ei halua mitään seksuaalista kuin sen 1 kerran viikossa, niin pakko on takana olla jotain ahdistusta koko seksiasiaan. Kysyin häneltä, että voiko hän tyydyttää minut silti, jos ei itse tarvitse seksiä kuin 1 kerran viikossa. Vastaus oli, että ei, että minun pitää se tehdä itse. Ei halua mitään seksuaalista enempää kuin 1 kerran viikossa. Kuullostaa sille, että sitä oikeasti ahistaa koko seksi. Pyysin sitä oikeasti listaamaan joko paperille tai mieleensä kaikki asiat, josta haluttomuus voisi johtua, että voisimme siitä tarkastelle, että onko siinä listassa joku, jolle voisi tehdä jotain.

menit sitten tulemaan raskaaksi ennen kunnon testausta miehen suhteen. No, sille ei voi mitään ja onhan se onnellinen asia, mutta ymmärtänet että vauvan tulon jälkeen ei em. asiaan parannusta tule. Tai mahdollisesti miehesi toivoo, että yövalvomiset ja vauvan hoitaminen imevät energiasi niin ettet enää "vonkaa" seksiä. Säälipilluhan on mieleen miehille, joita asia ei kiinnosta muuta kuin omalta kantiltaan. Eli nainen makaa siinä ja toivoo, että se on mahdollisimman pian ohitse ja mies rynkyttää itselleen orkun.

Tuonne historian uumeniin on kadonnut ketju, joka oli vertaistukiryhmä puutteessa oleville naisille. Se on aika rajua luettavaa ainakin siinä vaiheessa kun itse vielä elättelee toivoa Varemmasta. Mutta, mutta... Valitettavasti sekä omiin että naispuolisten lajitovereiden kokemukseen perustuen tuo on asia, joka ei ajan kuluessa muutu parempaan suuntaan. Tilapäisesti käyrä voi nousta esim. mustasukkaisuudesta, mutta olet tilanteessa missä pettämispuuhat ei oikein tule kyseeseen. Ja todella, paljo järkee olisikaan? Eli tuon asian kanssa täytyy vain tulla toimeen tai laittaa etusivu uusiksi.

kyllä tiedän ihan ammattinikin puolesta että asioista pitäisi puhua, olen hoitoalan ammattilainen, mutta suutarin lapsillahan ei ole kenkiä jne. MIeheni ei pysty eikä halua keskustella mistään "vakavista" tämän päivän asioista. Hänellä on valtavia, aivan mahdottomia haaveita mm. hankkia oma lentokone yms. joka ei tule koskaan olemaan mahdollista. Hän pystyy kehittämään tästä itselleen pakkomielteen todellakaan maailmaan ei mahdu sitten muuta kuin tuo lentokonehaave jne. ja koko elämä pyörii sitten sen ympärillä. Eli jos kysyisin häneltä esim. että mitä haluaisit syödä, on vastaus mahdollisesti että siinä pitää olla nelitahtimoottori, onko tässä enää mitään järkeä. On tietysti hienoa että ihmisellä on haaveita, mutta ne pitäisi pystyä pitämään tietyissä äärirajoissa. Jotenkin tuntuu ioskus että elää jonkinlaisen narsistin kanssa joka ei löydä itsestään mitään parannettavaa vaan akka on se hullu ja sekopää. Tämä asia vaikuttaa koko elämään ja suhteeseen. Onko kenelläkään kokemusta että miten mieheni ADHD vaikuttaa näihin asioihin?

Vierailija 71, minulla ei ole kokemuksia, miten ADHD voisi vaikuttaa asiaan. En tiedä tuosta kapea-alaisesta kiinnostuksen kohteesta ADHD:ssa ja siitä, miten se voi hallita elämää hyvin paljon, mutta tuo on ainakin tyypillinen piirre Asperger oireyhtymälle. Uskon, että on varmaan aika vaikeaa jutella ja keskustella asioista miehesi kanssa. En tiedä, että olisiko jostain ammattiauttajasta apua sen suhteen, että miten tuossa voisi menetellä, että pystyisitte keskustelemaan asioista normaalisti. Onko se aina ollut noin? Voihan olla, että miehesi ei vaan pysty/osaa kommunikoida, kuten tahtoisit, eikä ymmärräkään, että mitä se tarkoittaa.

Alkuperäiselle:
Luulen, että koska teillä on asiat menneet noin nopeasti niin se saattaa vaikuttaa asiaan. Ja se, että tulit raskaaksi noin nopeasti saattaa mietityttää miestäsi. Mutta mielestäni kerta viikossa ei ole edes vähän verrattuna siihen mitä olen muilta kuullut. Jotkut eivät vain tarvitse/halua enempää seksiä. Ja kannattaa kokeilla antaa ajan kulua ilman että muistutat häntä asiasta koko ajan, se voi parhaassa tapauksessa auttaa. Jos ei auta, aina on seksikaupat pullollaan apuvälineitä joilla voit helpottaa oloasi :) pettämistä en suosittele.

Ja vierailija71:
en tiedä adhdstä mutta ainakin maanis-depressiiviselle ihmiselle on juuri maanisen kauden aikana tavanomaisia tuollaiset mahdottomat tavoitteet ja halut, onko miehelläsi siis viitteitä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä?

Alkuperäiselle:
Luulen, että koska teillä on asiat menneet noin nopeasti niin se saattaa vaikuttaa asiaan. Ja se, että tulit raskaaksi noin nopeasti saattaa mietityttää miestäsi. Mutta mielestäni kerta viikossa ei ole edes vähän verrattuna siihen mitä olen muilta kuullut. Jotkut eivät vain tarvitse/halua enempää seksiä. Ja kannattaa kokeilla antaa ajan kulua ilman että muistutat häntä asiasta koko ajan, se voi parhaassa tapauksessa auttaa. Jos ei auta, aina on seksikaupat pullollaan apuvälineitä joilla voit helpottaa oloasi :) pettämistä en suosittele.

Ja vierailija71:
en tiedä adhdstä mutta ainakin maanis-depressiiviselle ihmiselle on juuri maanisen kauden aikana tavanomaisia tuollaiset mahdottomat tavoitteet ja halut, onko miehelläsi siis viitteitä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä?

Kun lapsi syntyy, et jaksa itsekään enää seksiä... Silloin sinulla on paljon helpompaa kun miehesi ei ole koko ajan vonkaamassa. Itse olen panohaluinen mies, mutta vaimolta loppui käytännössä kiinnostus seksiin kun lapset oli tehty.