Ihminen on älykkäimmillään 22vuotiaana.

• Viestiketjun aloittaja Hyvä ikä :D
  • Ensimmäinen viesti
Jaa, en tiedä älykkyydestä (itellä taitaa älli olla kaukana huippuluokasta), mutta viisaus kasvaa iän myötä, jos hyvin käy. (Mikä ei kuitenkaan tarkoita että joku 30v on automaattisesti viisaampi kuin joku toinen 22v.)

"puh"
Haluan lukea sen tutkimuksen ekana. 22 vuotiaana elämänkoulu on vielä niin kesken ettei ole mistä ammentaa ja itsetuntokaan ei ole kohdillaan.
Nojoo mutta elämänkoululla ja äo:lla ei ole mitään tekemistä keskenään. Kai tuossa tutkimuksessa älykkyydellä tarkoitetaan äo:ta sillä se on kuitenkin ainoa mitattavissa ja tutkittavissa oleva älykkyyden muoto.
Mensan käyttämä testikin antaa "ikähelpotuspisteita" jostain tuolta parikymppisestä eteenpäin.
Vanhempi vaan kait toimii hitaammalla kun tarttee vähän tasoitusta älyykkystestissäkin.

No pöh eihän tuo sitä tarkota.
Onhan naisen hedelmällisin ikäkin 20-25vuotiaana ja silti lapsia saadaan paljon vanhempanakin.
Ei se ero ole viisas-vihannes ;)

Yllättävä tieto oli vaan. Älkäähän nyt ottako nokkiinne, tämä ei ollut SELLAINEN ketju :(
ihan totta. mutta täällä on tapana kiskoa ääripäät esiin vaikka niistä ei ole edes kyse:saint:

"kyllästynyt"
Täällä taas kumotaan kaikki missä nuori nainen voisi olla vanhempaa """""parempi""""".
Samaa sataa jos sanoo että nuorena lapsen saaneella on se etu ja se etu niin sehän ei vaan voi olla totta ja kasa naisia tulee lyttäämään ja kertomaan kuinka huonompi hän on... Eikö voisi joskus vaan myöntää, että nuorena tietyt asiat vain yksinkertaisesti ovat parempia ja vanhana taas tietyt asiat? :D

Vai eikö siinä toisessa VOI olla mitään hyvää, kun kolahtaa niin kovin?

Kyllä minulla oli varmaan jossain noilla main opiskellessa paras kyky omaksua tietoa nopeasti ja suurina massoina. Nyt selvästi on tapahtunut hidastumista. Tai sitten vaan opiskeluaikoina tekniikka oli kovasti parempi ja tarve ajatella kymmeniä muista asioita oli vähäisempi (ei miestä, lasta, vanhaa lahoavaa taloa, työtä, vapaa-aika rajoitetumpaa kun ei ollut rahaa...)

Kyllä mulla muisti on ihan varmasti heikennyt 30+veenä. Nyt mä muistan vain kivoja asioita :D

.
älykkyys ja viisaus on kaksi eri asiaa. Viisaus tulee iän ja kokemuksen myötä.
Mutta en silti usko että vaikka aivot alkavat rappautumaan ihminen olisi älykkäin tuolloin, koska lopulta älykkyyskin on kyky yhdsitää asioita, eli niiden hermoratojen yhdistyminen, joka jatkuu koko elämän. Tuohon ikään asti siis vain kehittyy uusia aivosoluja, sen jälkeen ne alkavat vähentymään (pikkuhiljaa) joten vaikuttaa esim muistiin tms (hyvin pikkuhiljaa) mutta kuitenkin se mikä tekee älykkääksikin on niiden hermoratojen kehittyminen aivosolujen välille, eli se mikä jatkuu vielä tuon iänkin jälkeen.

Ennemmin voitaisi sanoa että 22v saavuttaa täyden aivokapasiteetin mitä vielä sitä ennen ei ollut, eli aivot ruumiinosasa lopettavat tietynlaisen kasvun tuossa iässä.
Älykkääksi, saati viisaaksi, se ei häntä tee. Ehkä vain älykkäämmäksi kuin esim 16vuotiaan joiden aivot vielä kehittyvät.
hyvin selitetty, noinhan se on että älykkyys liittyy asioiden yhdistelemiskykyyn ja hermoratojen kehittymiseen.

Kyllä minulla oli varmaan jossain noilla main opiskellessa paras kyky omaksua tietoa nopeasti ja suurina massoina. Nyt selvästi on tapahtunut hidastumista. Tai sitten vaan opiskeluaikoina tekniikka oli kovasti parempi ja tarve ajatella kymmeniä muista asioita oli vähäisempi (ei miestä, lasta, vanhaa lahoavaa taloa, työtä, vapaa-aika rajoitetumpaa kun ei ollut rahaa...)

Kyllä mulla muisti on ihan varmasti heikennyt 30+veenä. Nyt mä muistan vain kivoja asioita :D
Hassua kyllä mun paras opiskelumenestys tuli vanhana, nuorena ei niin onnistunut. Lapseksi tulossa?

Beep
Mitä te nuoret naiset rutisette? Eikö se ole hienompaa, että kun vanhenette, viisastutte, kypsytte ja parannutte entisestään??

Miten negatiivista pelätä vanhenemista, hui kauhee, mä tyhmennyn, rupsahdan ja tulen hedelmättömäksi, käääk iiiikkkk... :D

Lunatic
Mitä te nuoret naiset rutisette? Eikö se ole hienompaa, että kun vanhenette, viisastutte, kypsytte ja parannutte entisestään??

Miten negatiivista pelätä vanhenemista, hui kauhee, mä tyhmennyn, rupsahdan ja tulen hedelmättömäksi, käääk iiiikkkk... :D
Juu minen ymmärrä tota nuoruuden ihannointia. Miksi idiootteja pitäs ihailla?
Itse katson nuoria alaspäin ja vanhempia ylöspäin.. niinhän sen kuuluukin mennä.

"puh"
Juu. Mutta kroppa hidastuu ja kangistuu, ruoansulatus ja aineenvaihdunta hidastuu, sen huomaa kaikki jotka vanhenevat. Miksei myös aivot hidastuisi ja kangistuisi? ;)

Lisään vielä edelliseen vastaukseeni liittyen, että testi jossa ennenmuinoin huomioitiin testattavan ikä, oli Cattell & Cattell, nykyään mensa taitaa käyttää jotain muuta. Enkä siis tiedä saako nykyisellaan testissä helpotuksia, siksi että on vanhempi.
Sitä kyllä kritisoitiin kovastikin :D tai siis nuoriso kritisoi ja vanhempi jäsenistö tykkäs että tää on kyllä ihan hyvä näin. ;)

Yhteistyössä