ihan on pakko kysyä että mikä siinä on niin pahaa jos ihminen elää toimeentulotuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klementine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

klementine

Jäsen
15.06.2010
846
0
16
jotenkin aina hauska lukea täältä noita "haukkumisia" ihmisiä kohtaan jotka elävät näin ja etenkin kommentteja "mene töihin" yms..

miksi se on niin hirveän paha? jos esim ihminen ei ole töissä siksi että yksinkertaisesti ei ole töitä tarjolla, tai koulussa vaikka..öö..elämäntilanteen vuoksi?

=)

Ei siinä mitään pahaa ole.

Elämä tuo ja elämä vie :) Mistäs sitä koskaan tietää vaikka moinen omalle kohdalle joskus vielä napsahtais, jotta ei kannata kovin tuomita.

Joo. Toi "ÖÖ" oli tosi kuvaavaa. Eli kun ei huvita, tai mikä syy milloinkin on. Elämäntapatyöttömät/opiskelemattomat suututtaa, kukas ne korvaukset maksaa jollei veronmaksajat.

Toimeentulotuki on mun mielestä tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi sellaisiin elämäntilanteisiin, joissa ei ole mahdollista tehdä töitä. Ei siis koko elämän pituiseksi tueksi!
Hyvin harvoin on sellaisia tilanteita, ettei olisi mahdollista tehdä mitään töitä (tai sitten silloin ollaan sairaseläkkeellä).

Siksi koska suomalaiset ovat niin pirun kateellista ja pahansuopaa porukkaa. Ihan sama mikä tilanne jollakin on, varmasti hän on sen itse aiheuttanut ja saa ylimitoitettua apua. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Toimeentulotuki on mun mielestä tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi sellaisiin elämäntilanteisiin, joissa ei ole mahdollista tehdä töitä. Ei siis koko elämän pituiseksi tueksi!
Hyvin harvoin on sellaisia tilanteita, ettei olisi mahdollista tehdä mitään töitä (tai sitten silloin ollaan sairaseläkkeellä).

Ei se töissä käyminenkään paljoa helpota jos palkka on surkea ja tarvitset silti tukea. Esim. joku puhelinmyyjä, palkat eivät ole järin hyvät ja vakaat, sossun apu varmasti tarpeen.

Kunhan yrittää aktiivisesti muuttaa tilannetta tai hakee keinoja auttaa itseään, jos ei ole mahdollista muuttaa tilannetta itse. Pitkäaikaisesti sosiaaliturvalla elävä ja muutokseen kykenemätön kuulunee eläkkeelle. Yhteiskunnan yhteinen ongelmahan se on, jos ihmisiä jättäytyy sossun varaan pitemmäksi aikaa. Jossain on silloin vikaa. Lyhytaikainen käyttö taas voi tulla kenelle tahansa eteen.

Näin! Minäkin näen ton toimeentulotuen vaan ja ainoastaan väliaikaisena ratkaisuna, puhutaan siis muutamista kuukausista. Ainahan se elämä voi potkia ja silloin on loistava, että tälläinen tukimuoto on.
Mutta jos sitä toimentulotukea joutuu nostamaan vuosikaupalla, niin silloinhan siinä elämän/talouden hallinnassa on kyllä jossain muualla joku ongelma.

tuo öö..oli siis kun en nyt keksinyt mitään yhtä sopivaa lausetta siihen. ajatellaan vaikka että elämäntilanne on niin stressaava että ei ole työ kykyinen?tai jos ihminen on masentunut/mielen terveydeltään sairas ja ei töissä.

mä vaan tässä jaksan ihmetellä kun itse jonkun aikaa toimeentulotuella olen elänyt mutta todellakin haluaisin töihin

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kunhan yrittää aktiivisesti muuttaa tilannetta tai hakee keinoja auttaa itseään, jos ei ole mahdollista muuttaa tilannetta itse. Pitkäaikaisesti sosiaaliturvalla elävä ja muutokseen kykenemätön kuulunee eläkkeelle. Yhteiskunnan yhteinen ongelmahan se on, jos ihmisiä jättäytyy sossun varaan pitemmäksi aikaa. Jossain on silloin vikaa. Lyhytaikainen käyttö taas voi tulla kenelle tahansa eteen.

Mun ei tarvitse kirjoittaa muuta kuin 'peesi' :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

Ei se töissä käyminenkään paljoa helpota jos palkka on surkea ja tarvitset silti tukea. Esim. joku puhelinmyyjä, palkat eivät ole järin hyvät ja vakaat, sossun apu varmasti tarpeen.

Siksi kannattaakin vähän miettiä sitä ammatinvalintaa ja kouluttautua. Tai mennä vaikka rikkaisiin naimisiin tai tehdä kahta työtä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja klementine:
jotenkin aina hauska lukea täältä noita "haukkumisia" ihmisiä kohtaan jotka elävät näin ja etenkin kommentteja "mene töihin" yms..

miksi se on niin hirveän paha? jos esim ihminen ei ole töissä siksi että yksinkertaisesti ei ole töitä tarjolla, tai koulussa vaikka..öö..elämäntilanteen vuoksi?

=)

Koko toimeentulotuki tulisi poistaa. Ei ole olemassa ilmaista rahaa, vaikka niin haluaisit ajatella. Joku/jotkut maksavat työllään sen, että sinä rötkötät kotona ja mietit mitkä kuteet ostat itsellesi ja lapsellesi H&M:n syysmallistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:

Näin! Minäkin näen ton toimeentulotuen vaan ja ainoastaan väliaikaisena ratkaisuna, puhutaan siis muutamista kuukausista. Ainahan se elämä voi potkia ja silloin on loistava, että tälläinen tukimuoto on.
Mutta jos sitä toimentulotukea joutuu nostamaan vuosikaupalla, niin silloinhan siinä elämän/talouden hallinnassa on kyllä jossain muualla joku ongelma.

Mä olen tässä ihan samaa mieltä. Väliaikaisena tukena loistava apukeino auttaa tukalassa tilanteessa. Mutta jos sillä elelee vuodesta toiseen ilman pyrkimystäkään korjata tilannetta, niin sitten alkaa olla jo pummin leima otsassa.

Siksi koska suomalaiset ovat niin pirun kateellista ja pahansuopaa porukkaa. Ihan sama mikä tilanne jollakin on, varmasti hän on sen itse aiheuttanut ja saa ylimitoitettua apua. :headwall:

Vaikea kuvitella että joku kadehtisi sossun rahoja... sen sijaan se, että ne rahat maksetaan työssäkäyvien veroista, jotka vaan nousevat, herättää närää...

Alkuperäinen kirjoittaja jokamies:
Alkuperäinen kirjoittaja klementine:

=)

Koko toimeentulotuki tulisi poistaa. Ei ole olemassa ilmaista rahaa, vaikka niin haluaisit ajatella. Joku/jotkut maksavat työllään sen, että sinä rötkötät kotona ja mietit mitkä kuteet ostat itsellesi ja lapsellesi H&M:n syysmallistosta.

olenko mä sanonut et niin ajattelen :D

NO silloin varmaan kannattaisi pyrkiä paremmanliksaseen duuniin tai vaikka kouluun? Kuinka moni oikeesti haluaisi tehdä töitä niin surkealla liksalla vuosikymmeniä, että sillä ei edes elätä itseensä? Kyllä mä voisin sen omalla kohdalla väliaikaisena ratkaisuna nähdä, mutta kyllä mä nyt tilanteen muutamiseksi jotain pyrkisin tekemään.

Ei toimeentulon nostamisessa ole mitään pahaa. Väliaikaisena ratkaisuna se on ihan hyvä asia. Pitkäaikaisena ratkaisuna toimeentulotuen nostaminen on tyhmää, sillä kun ei tule oikeasti toimeen ja kituuttaminen rahattomana katkeeroittaa.

Joskus vuosia sitten olin äitiysrahan pienimmällä tuella, koska ei ollut töitä ennen ä-lomaa. Mies oli työttömänä. Oli pakko olla muutama vuosi toimarilla. Kun sitten vuosien jälkeen olimme molemmat töissä, laskimme,että emme juurikaan saaneet enempää rahaa kuin toimari syystä että asumistuki loppui, päivähoitomaksut alkoivat. Eli Suomen sosiaaliturvakin on niin hyvä, että loukussa olet, vaikka kävisit töissä. Eli töissä käy vain siksi, koska niin on tapana, vaikka saman rahan saisi tekemättä mitään.

Silti en haluaisi takaisin sossun luukulle. Joudun ehkä kuitenkin, koska olen nyt yh ja jään äippälomalle eli tulot putoavat. Laskeskeli tukia ja totesin, että sama raha taitaa tulla, vaikka en ole töissä.

Yhteistyössä