Hyvät vanhemmat, kun viette lapsenne päiväkotiin niin ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti

Vieras
Olkaa niin ystävällisiä että katsotte ettei lapsella ole liian pieniä tai suuria vaatteita. Lapsi on pesty edes muutama päivä sitten eikä ihossa ole likajuovia. Lapsella on säänmukaiset varusteet, esim. kylmällä hanskat, helteellä hattu. Lapsella mieluiten olisi päällä päiväkodissa housut eikä pelkät pitkät kalsarit, joista muut voivat sitten sanoa..Jos tytöllänne on pitkä tukka niin laittakaa se kiinni tai edes harjatkaa aamulla ettei se ole sitten takkupesä päiväkotiin tultaessa. Ja kiitos vaihtakaa lapsenne vaatteet tarpeeksi usein, ettei lapsi joudu kulkemaan likaisessa paidassa viittä arkipäivää. Peskää myös lastenne hampaita edes joskus, niistä näkee jos ovat likaiset.Hyvin harva lapsi tulee päiväkotiin siistinä ja asianmukaisesti puettuna. Se on harmittavaista, sillä päiväkodin henkilökunta joutuu pohtimaan sitten milloin lapsi viimeksi pesty ja mistä hänelle keksitään sopivat vaatteet ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Olkaa niin ystävällisiä että katsotte ettei lapsella ole liian pieniä tai suuria vaatteita. Lapsi on pesty edes muutama päivä sitten eikä ihossa ole likajuovia. Lapsella on säänmukaiset varusteet, esim. kylmällä hanskat, helteellä hattu. Lapsella mieluiten olisi päällä päiväkodissa housut eikä pelkät pitkät kalsarit, joista muut voivat sitten sanoa..Jos tytöllänne on pitkä tukka niin laittakaa se kiinni tai edes harjatkaa aamulla ettei se ole sitten takkupesä päiväkotiin tultaessa. Ja kiitos vaihtakaa lapsenne vaatteet tarpeeksi usein, ettei lapsi joudu kulkemaan likaisessa paidassa viittä arkipäivää. Peskää myös lastenne hampaita edes joskus, niistä näkee jos ovat likaiset.Hyvin harva lapsi tulee päiväkotiin siistinä ja asianmukaisesti puettuna. Se on harmittavaista, sillä päiväkodin henkilökunta joutuu pohtimaan sitten milloin lapsi viimeksi pesty ja mistä hänelle keksitään sopivat vaatteet ulos.

No nyt kyllä vähän liiottelet.

Jos ne onkin niitä ongelmaperheitä jotka tulee siisteimpinä päiväkotiin:D Siis niitä jotka yrittää viedä huomion muualle silittämällä kalsarit:D Jostain luin oikeesti et osa vanhemmista kiillottaa tiukasti jotain kohtaa ulkokuoresta, ja taas ne joilla ei ole mitään "salattavaa", ei näe maailman kaatuvan jos paidalla on mustikkatahra. Kun sen tietää ettei yksi mustikkatahra tee huonoa äitiä jne

siinä nähdään VIRKA ÄIDIT. tehdään kakaroita toisten riesaksi. ja pilkataan koti äitejä. mikä on kun ei sossu kiinnostu koskaan lapsista joilla EI MENE HYVIN muuten tunkevat nokkaansa ja sotkevat kunnolla hoidettujen lasten elämän. nähty on.

juu on aika kärjistetty. Aikoinaan 80 lapsen päiväkodissa yksi lapsi oli sellainen jonka hygieniasta oltiin huolissaan ja kun päiväkodissa oli lasten vesialtaat kunnolliset niin tätä lasta käytettiin niissä vähintään 2x viikossa ja tällöin myös varavaatteista kaivettiin puhtaat vaatteet päälle. Mutta ei tuo nyt yleistä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Jos ne onkin niitä ongelmaperheitä jotka tulee siisteimpinä päiväkotiin:D Siis niitä jotka yrittää viedä huomion muualle silittämällä kalsarit:D Jostain luin oikeesti et osa vanhemmista kiillottaa tiukasti jotain kohtaa ulkokuoresta, ja taas ne joilla ei ole mitään "salattavaa", ei näe maailman kaatuvan jos paidalla on mustikkatahra. Kun sen tietää ettei yksi mustikkatahra tee huonoa äitiä jne

Kyllä meillä ainakin lapset ovat aina puhtaissa vaatteissa ja itsekin pestyinä, vaikkei meillä mitään piiloteltavaa olekaan.

Lapsesta on inhottavaa tulla kiusatuksi vaatteiden, puhumattakaan epähygienian takia.

Totta oli tekstini. Usealla lapsella puutteita vaatetuksen suhteen, harvemmalla hygienian suhteen. Olen kolmessa päiväkodissa työskennellyt. Niistä otokseni. Samaa olen kuullut muilta alan työntekijöiltä. Perhepäivähoitajille esim saatetaan viedä lapsi kakat housussa ku ei jakseta vaihtaa. Joskus joudutaan lapsi pesemään kesäloman jälkeen kun on pinttyneessä liassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Kyllä meillä ainakin lapset ovat aina puhtaissa vaatteissa ja itsekin pestyinä, vaikkei meillä mitään piiloteltavaa olekaan.

Lapsesta on inhottavaa tulla kiusatuksi vaatteiden, puhumattakaan epähygienian takia.

No mä puhuin liioitellun siististä, kun lapsi ei saa leikkiä vaatteet päällä ettei rypisty (onhan täälläki joku sanonu puistossa kuulleensa ettei saa hiekkaan mennä ettei haalarit likasdtu ). Tuskinpa missään päiväkodissa valtaosa lapsista ihan rapasissa kulkee pesemättöminä

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

No mä puhuin liioitellun siististä, kun lapsi ei saa leikkiä vaatteet päällä ettei rypisty (onhan täälläki joku sanonu puistossa kuulleensa ettei saa hiekkaan mennä ettei haalarit likasdtu ). Tuskinpa missään päiväkodissa valtaosa lapsista ihan rapasissa kulkee pesemättöminä

ok :)

Muuhun en kommentoi, mutta tuo kakat vaipassa tuominen on aika yleistäkin :whistle:
Ja joo, näkee, että ei niitä ole sinne automatkalla väännetty. Kuivuneet reunat ja punoittava peppu kielivät. Ja yleensä nämä jotka näin tekevät, ovat ihan myöntäneet, etteivät aamukiireessä viittsineet alka yövaippaa vaihtamaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Muuhun en kommentoi, mutta tuo kakat vaipassa tuominen on aika yleistäkin :whistle:
Ja joo, näkee, että ei niitä ole sinne automatkalla väännetty. Kuivuneet reunat ja punoittava peppu kielivät. Ja yleensä nämä jotka näin tekevät, ovat ihan myöntäneet, etteivät aamukiireessä viittsineet alka yövaippaa vaihtamaan. :/

Asenteissa vikaa tuollaisilla vanhemmilla, on mielipiteeni
:kieh:

Jaa a, mitäköhän ne tarhan tädit meistä aattelee. Ensinnäkin tietävät että olen päivät itse kotona, silloinkin kun lapset tarhassa. Toiseksi tytökkä hyvin usein hiukset harjaamatta, tai ainakin ne näyttävät siltä pipon jäljiltä, kun tarhaan menee. Molemmilla saattaa olla isot/tai pienet vaatteet, sillä sopivia on hankala löytää hoikille lapsille. Aina joku kohta on liian iso. Vastaavasti tytön lempi paita alkaa olla jo pieni. :/ Ja molemmilla housut saattavat "kutistua" hetkessä kun kasvavat.
Säähän sopivat vaatteet laitan mukaan AINA, mutta vaikka sanon että vara hanskat/hatut/sukat vaatteet on kassissa niin ei niitä sieltä oteta, vaan käytetään tarhan omia. Samoin jos aamulla ei hanskoja tarvita sanon että ovat kassissa.

Likaisina eivät kyllä tarhaan mene. Pesut ja pisut hoidetaan kotona. sisävaatteet puhtaat, mutta ulko vaatteita en koko ajan viitsi pestä, se on ihan turhaa.

Pitääköhän kysyä tarhasta, että mitä oikeen miestä ajattelevat?

Työskentelen päiväkodissa... Ja ap nyt hiukan liiottelee... Ei nyt ihan yleistää tarvitse. Aika harvassa loppuen lopuksi esitelmääsi sopivia lapsia on. Muutamia tiedän mutta yleistää ei kyllä tartte...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Totta oli tekstini. Usealla lapsella puutteita vaatetuksen suhteen, harvemmalla hygienian suhteen. Olen kolmessa päiväkodissa työskennellyt. Niistä otokseni. Samaa olen kuullut muilta alan työntekijöiltä. Perhepäivähoitajille esim saatetaan viedä lapsi kakat housussa ku ei jakseta vaihtaa. Joskus joudutaan lapsi pesemään kesäloman jälkeen kun on pinttyneessä liassa.

Elikkä nyt on siis "tiellesi" sattunut yksi lapsi (ja hänen vanhempansa )jolla ei asiat ole aivan kunnossa ja sinä yrität tehdä kaikista päiväkodin lapsista likaisia ja huolehtimattomia.Olisiko sinun parempi keskittyä tämän nimenomaisen lapsen asioihin eikä tehdä yleistystä tunteidesi perusteella.Ammattitaidottomuutta osoittaa tuollainen:olet sitä mieltä että kolmen päiväkodin lapset ja sitä myöten kaikki muutkin suomen päiväkotien lapset ovat likaisia,huonosta perheestä,nälkäisiä ja muutenkin hoitamattomia.Jos olisit ammattilainen et antaisi tunteiden liiaksi viedä itseäsi,etkä kailottaisi täällä palstalla epätosia asioita.Olisiko täydennyskoulutus kenties paikallaan ?

Hyvät päiväkodin tädit,

Tyttärelläni on aina aamuisin saparot tai ponnari kun hän tulee hoitoon. Te haluatte että hiukset avataan päiväunien ajaksi. Tytöllä on lokerossaan harja. Olkaa hyvä, ja käyttäkää sitä päiväunien jälkeen. Siksihän se siellä on, että tytön kuontalo saataisiin ihmismäisen näköiseksi.

Molemmilla lapsillani on reput vaihtovaatetta pullollaan. Sekä sisävaatetta, että (näin keväällä kun säät muuttuvat nopeasti) ulkovaatetta. Jos tulee sotkua, niin kurkatkaa reppuun, sieltä löydätte vaihtovaatteita. Kun menette ulos ilman ollessa aurinkoinen ja kuuma, ottakaa lapselta collegehousut alta pois ennen kun puette ulkohousut jalkaan. Lokerossa on myös sekä trikoopipo että hellehattu: niitä ei ole tarkoitettu samaan aikaan käytettäväksi, vaan ne ovat siellä siksi, että te voisitte vilkaista lämpömittariin ja ulos ennen pihalle menoa, ja valita sen päähineen jonka koette olevan asianmukaisin.

Jos sää on viileä, ja haalarin tai ulkohousujen alle jätetään pitkähihainen sisäpaita sekä pitkälahkeiset sisähousut, niin voisitteko vilkaista etteivät hihat ja lahkeet nouse ylös kun lapsi pukee päälleen. Muuten tulee vilu.

Lasteni kaikissa vaatteissa lukee selkeästi kenelle se kuuluu. Päiväkodin eteisen naulakosta löytyy kurahousut ja kurarukkaset. Nimikoituna, oikeassa paikassa. Ne ovat siellä sadesäätä ajatellen: ulkovaatteet kyllä useimmiten ovat vedenpitävät eli kurahousuja en koe elintärkeinä, mutta luulenpa että kurahanskat ovat sadesäätä ajatellen kivemmat kuin puuvillasormikkaat. Seuraavan kerran kun sanotte että Melikellä ei ole kurahanskaita, vien teidät itse naulakolle toteamaan että onpas. Tähän asti (niinä kahtena kertana kun näin on tapahtunut) olen tyytynyt vain toteamaan että pitäisi ne sieltä naulakosta löytyä.

Semmoinen juttu vielä, että kuten hyvin tiedätte, minun lapseni eivät syö sianlihaa sisältäviä tuotteita. Yrittäkää muistaa se, ettei kävisi niin että käytte nykäisemässä puoliksi syödyn voileivän päältä lauantaimakkara- tai kinkkusiivun pois. Pelkkää paljasta leipääkään ei ole pakko tarjota jos muilla on leivän päällä makkaraa: olen tietoinen siitä, että keittiöstänne löytyy mm. kurkkua, tomaattia tai juustoa leivälle laitettavaksi.

Yleisesti ottaen, näitä paria epäkohtaa lukuunottamatta, olen sitä mieltä että teette työnne moitteettomasti, olen iloinen siitä että lapseni pääsivät juuri näihin päiväkoteihin, ja olen tyytyväinen että juuri te hoidatte minun lapsiani :flower:

Yhteistyössä