Hyvät päiväkodin tädit,
Tyttärelläni on aina aamuisin saparot tai ponnari kun hän tulee hoitoon. Te haluatte että hiukset avataan päiväunien ajaksi. Tytöllä on lokerossaan harja. Olkaa hyvä, ja käyttäkää sitä päiväunien jälkeen. Siksihän se siellä on, että tytön kuontalo saataisiin ihmismäisen näköiseksi.
Molemmilla lapsillani on reput vaihtovaatetta pullollaan. Sekä sisävaatetta, että (näin keväällä kun säät muuttuvat nopeasti) ulkovaatetta. Jos tulee sotkua, niin kurkatkaa reppuun, sieltä löydätte vaihtovaatteita. Kun menette ulos ilman ollessa aurinkoinen ja kuuma, ottakaa lapselta collegehousut alta pois ennen kun puette ulkohousut jalkaan. Lokerossa on myös sekä trikoopipo että hellehattu: niitä ei ole tarkoitettu samaan aikaan käytettäväksi, vaan ne ovat siellä siksi, että te voisitte vilkaista lämpömittariin ja ulos ennen pihalle menoa, ja valita sen päähineen jonka koette olevan asianmukaisin.
Jos sää on viileä, ja haalarin tai ulkohousujen alle jätetään pitkähihainen sisäpaita sekä pitkälahkeiset sisähousut, niin voisitteko vilkaista etteivät hihat ja lahkeet nouse ylös kun lapsi pukee päälleen. Muuten tulee vilu.
Lasteni kaikissa vaatteissa lukee selkeästi kenelle se kuuluu. Päiväkodin eteisen naulakosta löytyy kurahousut ja kurarukkaset. Nimikoituna, oikeassa paikassa. Ne ovat siellä sadesäätä ajatellen: ulkovaatteet kyllä useimmiten ovat vedenpitävät eli kurahousuja en koe elintärkeinä, mutta luulenpa että kurahanskat ovat sadesäätä ajatellen kivemmat kuin puuvillasormikkaat. Seuraavan kerran kun sanotte että Melikellä ei ole kurahanskaita, vien teidät itse naulakolle toteamaan että onpas. Tähän asti (niinä kahtena kertana kun näin on tapahtunut) olen tyytynyt vain toteamaan että pitäisi ne sieltä naulakosta löytyä.
Semmoinen juttu vielä, että kuten hyvin tiedätte, minun lapseni eivät syö sianlihaa sisältäviä tuotteita. Yrittäkää muistaa se, ettei kävisi niin että käytte nykäisemässä puoliksi syödyn voileivän päältä lauantaimakkara- tai kinkkusiivun pois. Pelkkää paljasta leipääkään ei ole pakko tarjota jos muilla on leivän päällä makkaraa: olen tietoinen siitä, että keittiöstänne löytyy mm. kurkkua, tomaattia tai juustoa leivälle laitettavaksi.
Yleisesti ottaen, näitä paria epäkohtaa lukuunottamatta, olen sitä mieltä että teette työnne moitteettomasti, olen iloinen siitä että lapseni pääsivät juuri näihin päiväkoteihin, ja olen tyytyväinen että juuri te hoidatte minun lapsiani :flower: