Hyväksyttekö teininne kiroilun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei se ole minusta koskaan Ok.
tai no ymmärrän periaatteessa, että jos vaikka lyö varpaan lattialistaan niin voi päästä ärräpää. Mutta sellanen jatkuva vitunviljely normaalipuheessa on ihan hirveen kuulosta ja mä en osaa pitää sellasta tyyppiä mitenkään kyllä kovinkaan fiksuna.oli ikä mikä tahansa.

En hyväksy. Musta se ei ole ikinä ok. Joku aikuinen kiroilkoot, koska ei ole minun lapseni, enkä sille voi mitään.

Mutta en mäkään mene äidin ja isän taloon kiroamaan. Niillehän tulis tosi paha mieli.

Faktahan on se, että 90% teineistä käyttää sanaa "vittu" niin kuin se olisi mikä tahansa normaali sana muiden joukossa. "Vittu" taipuu kyllä niin adjektiivista verbiksi jne. Tuskin on muotoa, jota ei nykyteini vielä olisi kuullut ja luultavasti myös käyttänyt (vitun urpo, vittuilla, vituillaan, vittuileva, vituiksi...)

Kaverikäyttäytymiseen ei paljoakaan voi vaikuttaa, mutta omalla kohdallani ainakin on kotona näytetty sen verran hyvää mallia kiroilemisen suhteen, että ei ole kyllä vahingossakaan vittuja lentänyt äidin tai isän kuullen.

Mielestäni on tärkempää opettaa kunnioitusta vanhempia ja muita ihmisiä kohtaan, jolloin osaa vetää rajan vitun käyttämisen ja sen käyttämättämättä jättämisen välille. Kavereiden kesken sanomisia on todella vaikea kontrolloida saati edes tietää mitä siellä oikein huudellaan!

Kyllähän tuo huono kielenkäyttö jää suurimmalta osalta kuitenkin pois aikuistumisen astuessa kuvioihin!

En ole hyväksynyt, mutta eipä ole tarvinnut lastenikaan hyväksyä kiroilua minulta. Nyt on kuopuskin täysi-ikäinen ja saa tietysti päättää itse, millaista kielenkäyttöä harrastaa. Mutta jos kokisi tarpeelliseksi ruveta kotona kiroilemaan, niin sitten olisi varmaan aika ruveta sitä omaa kotiakin katsomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22135807:
En ole hyväksynyt, mutta eipä ole tarvinnut lastenikaan hyväksyä kiroilua minulta. Nyt on kuopuskin täysi-ikäinen ja saa tietysti päättää itse, millaista kielenkäyttöä harrastaa. Mutta jos kokisi tarpeelliseksi ruveta kotona kiroilemaan, niin sitten olisi varmaan aika ruveta sitä omaa kotiakin katsomaan.

Se on varmaan tosi suuri vaikuttava tekijä, miten kotona vanhemmat puhuu. Siis aivan hirveää, kun kuuntelee joidenkin keski-ikäistenkin tätien puhetta, että miten ne puhuu kun merirosvot. Hyi, kauhean kuuloista. Puhetyyli tarttuu.

Yhteistyössä