Hyppyrimäkikuolemassa yllätyskäännös

Jotenkin mua lähtökohtaisesti ihmetyttää joiden asenne siitä, että jos on tehnyt tietoisesti väärin, niin on "ihan ok" menettää henkensä siitä hyvästä. Mikä teitä ihmiset vaivaa?! Vai ovatko nämä niitä super-ihmisiä, jotka eivät ole koskaan elämässään tehneet mitään tarkoituksella väärin? Että sitten on hyvä tulla pullistelemaan ja heristyttämään sormea. Ja se ei koske vain tätä ketjua, vaan on Internetin minkä tahansa keskustelufoorumin ilmentymä. Internet tappaa ihmisen empatian. Mikä tahansa aihe onkin, niin aina sieltä ponnahtaa muutama vieteriukko-keskustelija, jonka mielestä oli ihan oikeutettua että joku kuoli liikenneonnettomuudessa... mitäs ajoi ylinopeutta.
Kyse on vain siitä, ketä tapauksesta syytetään.
Nuoren ihmisen kuolema on aina kauheaa. Johtui se mistä tahansa. Mutta jos se johtuu omista vääristä valinnoista, ei ole oikeudenmukaista syyttää siitä muita.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Kyse on vain siitä, ketä tapauksesta syytetään.
Nuoren ihmisen kuolema on aina kauheaa. Johtui se mistä tahansa. Mutta jos se johtuu omista vääristä valinnoista, ei ole oikeudenmukaista syyttää siitä muita.
Mä en nyt saa sitä mitenkään pyöriteltyä mielessäni niin, että vaijerin voi levittää keskelle mäkeä ilman että se on törkeää ajattelemattomuutta. Tai ei edes tien yli voi virittää köyttä, koska täytyy tulla mieleen että mitä jos joku kulkee tästä vaikka polkupyörällä ja ei pimeässä näe tätä köyttä. Ja vaikka vaijeri olisi ollut paikallaan sata vuotta, niin jossain vaiheessa on täytynyt tulla mieleen, että "hei toihan on mun vastuulla, jos tuohon joku loukkaa itsensä".

Eikä varmaan kukaan väitä, että vaijerilla olisi tarkoitetusti haluttu joltain henki pois. Mutta se on sen luokan törkeää ajattelemattomuutta, että vastuu tästä nyt pitää kantaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sluibailija
vierailija
Mä en nyt saa sitä mitenkään pyöriteltyä mielessäni niin, että vaijerin voi levittää keskelle mäkeä ilman että se on törkeää ajattelemattomuutta. Tai ei edes tien yli voi virittää köyttä, koska täytyy tulla mieleen että mitä jos joku kulkee tästä vaikka polkupyörällä ja ei pimeässä näe tätä köyttä. Ja vaikka vaijeri olisi ollut paikallaan sata vuotta, niin jossain vaiheessa on täytynyt tulla mieleen, että "hei toihan on mun vastuulla, jos tuohon joku loukkaa itsensä".

Eikä varmaan kukaan väitä, että vaijerilla olisi tarkoitetusti haluttu joltain henki pois. Mutta se on sen luokan törkeää ajattelemattomuutta, että vastuu tästä nyt pitää kantaa.
Eikö nuorilla ollut mitään vastuuta siitä, että olivat kielletyllä paikalla rikkomassa toisten harrastuspaikkaa?
 
vierailija
Eikö nuorilla ollut mitään vastuuta siitä, että olivat kielletyllä paikalla rikkomassa toisten harrastuspaikkaa?
On. On vastuuta! Ja siitä olisi voitu kirjoittaa vaikka sakko poliisin toimesta. Mutta se että mäkeen viritetään tappava ansa ei ole millään muotoa tai mitenkään kohtuullinen rangaistus alueella luvatta olemisesta. Suhteellisuudentaju... googlaa se.
 
  • Tykkää
Reactions: Sluibailija
vierailija
On. On vastuuta! Ja siitä olisi voitu kirjoittaa vaikka sakko poliisin toimesta. Mutta se että mäkeen viritetään tappava ansa ei ole millään muotoa tai mitenkään kohtuullinen rangaistus alueella luvatta olemisesta. Suhteellisuudentaju... googlaa se.
Googlaa ite, mikä ansa on.
Oliko poliisilla edes oikeutta sakottaa siellä mäessä olevia?

Siihen saakka, kun kukaan ei loukkaantunut, vaijeri oli hyvä asia, nyt kun lapset loukkaantui ja kuoli, havaittiin, että vaijeri ei ollutkaan paras mahdollinen este.
 
vierailija
Googlaa ite, mikä ansa on.
Oliko poliisilla edes oikeutta sakottaa siellä mäessä olevia?

Siihen saakka, kun kukaan ei loukkaantunut, vaijeri oli hyvä asia, nyt kun lapset loukkaantui ja kuoli, havaittiin, että vaijeri ei ollutkaan paras mahdollinen este.
Vaijeri on aina ollut huono asia. Tai siis aivan käsittämättömän idioottimainen asia. Mikä tahansa mikä siellä mäessä on estämässä laskemista on idioottimainen asia. Ja vaikkei kukaan olisi kuollutkaan, vaan esim. vain hajoittanut moponsa tuohon vaijeriin, niin se on silti aivan päätön ajatus laittaa tuollainen.

Ja totta kai poliisilla on oikeus sakottaa luvattomasti yksityisalueella olevia henkilöitä. Sakko olisikin ollut hyvä keino muistuttaa nuoria siitä, että tuolla alueella ei saa oleskella.

Edelleenkin täytyy ihmetellä, että millä ajatusten akrobatialla sä saat tuon vaijerin virittämisen olevan ihan ok keino estää luvatonta laskemista? Ihanko pokkana nyt väität, että kenellekään ei missään vaiheessa ole tullut vähäisimmässäkään määrin mieleen, että "hei tossa voi loukata itsensä"?
 
  • Tykkää
Reactions: Sluibailija
vierailija
Vaijeri on aina ollut huono asia. Tai siis aivan käsittämättömän idioottimainen asia. Mikä tahansa mikä siellä mäessä on estämässä laskemista on idioottimainen asia. Ja vaikkei kukaan olisi kuollutkaan, vaan esim. vain hajoittanut moponsa tuohon vaijeriin, niin se on silti aivan päätön ajatus laittaa tuollainen.

Ja totta kai poliisilla on oikeus sakottaa luvattomasti yksityisalueella olevia henkilöitä. Sakko olisikin ollut hyvä keino muistuttaa nuoria siitä, että tuolla alueella ei saa oleskella.

Edelleenkin täytyy ihmetellä, että millä ajatusten akrobatialla sä saat tuon vaijerin virittämisen olevan ihan ok keino estää luvatonta laskemista? Ihanko pokkana nyt väität, että kenellekään ei missään vaiheessa ole tullut vähäisimmässäkään määrin mieleen, että "hei tossa voi loukata itsensä"?
Joo kyllä sä oot ihan oikeassa, siksi se vaijeri sinne asennettiin, että penikat katkois saulansa siinä.
Meni vain kauan ennen kuin se tuotti toivottuja tuloksia.
 
vierailija
Joo kyllä sä oot ihan oikeassa, siksi se vaijeri sinne asennettiin, että penikat katkois saulansa siinä.
Meni vain kauan ennen kuin se tuotti toivottuja tuloksia.
Osaatko sä lukea? Sanoin jo, että näin ei varmaan ajateltu. Mutta se ei nyt valitettavasti suojele näitä vastuussa olevia henkilöitä. Se olisi pitänyt tietää, vaikkei ehkä tiedetty. Jos ja kun tekee idioottimaisuuksia, niin siitä seuraa vastuu niistä idiotismeista.
 
Kyllä, mutta se on pieni rike verrattuna törkeään kuolemantuottamukseen.
Jos lammen vieressä on kyltti, jossa lukee "asiaton oleskelu kielletty" ja joku pölvästi menee pitämään polkkatreenit lammen jäälle, niin voidaano lammen omistajaa syyttää kuolemantuottamuksesta, kun ansioituneet polkkaajat tippuvat jäihin ja menettävät henkensä?

Mun silmissä tämä on kaikinpuolin hankala juttu. Vaijeri ei varmasti ollut fikuin idea, mutta välttämättä ei tule mieleen olla vetämättä sitä vaijeria eteen paikassa, jossa kenelläkään ei ole lupa edes olla. On toki ikävää, että nuori tyttö on kuollut näinkin turhasta syystä.
 
Jos lammen vieressä on kyltti, jossa lukee "asiaton oleskelu kielletty" ja joku pölvästi menee pitämään polkkatreenit lammen jäälle, niin voidaano lammen omistajaa syyttää kuolemantuottamuksesta, kun ansioituneet polkkaajat tippuvat jäihin ja menettävät henkensä?

Mun silmissä tämä on kaikinpuolin hankala juttu. Vaijeri ei varmasti ollut fikuin idea, mutta välttämättä ei tule mieleen olla vetämättä sitä vaijeria eteen paikassa, jossa kenelläkään ei ole lupa edes olla. On toki ikävää, että nuori tyttö on kuollut näinkin turhasta syystä.
Ei tossa ole mitään hankalaa.
Suomessa on ja on ollu hemmetinmoinen määrä hyppyrimäkiä.
Toi on niistä tietääkseni ainoa jonka alastulorinteen poikki on vedetty vaijeri.
Ennen tota kuolemantapausta oli kaksi aikaisempaa onnettomuutta joista ensimmäisessä loukkasi itsensä 7-vuotias poika.
Hälytyskellot olis pitäny soida jo silloin ja edes jonkun hoksata, että tommoinen ansalanka ei ehkä ole maailman paras idea. Kun ei tommoista jostain syystä käytetä muuallakaan.

Toi on sinänsä surullinen tarina, että kun hyppääjien määrä mäessä vuosi vuodelta väheni ollen ehkäpä tusina niin seuran ikääntyneillä vetäjillä ja vähilla harrastajilla ei ollut resursseja pitää mäkeä asiallisessa kunnossa. Kaupunkiakaan ei kiinnosta satsata satojatuhansia jos toimintaa ei sitten kumminkaan ole.

Sit mäki on rappiolla. Totta hemmetissä nuorisoporukat sen valloittaa illanviettopaikaksi kun siellä saa olla rauhassa.
Kun ei siellä ole niit hyppääjiä eikä vartijatkaan hätistele.

Tommoinen vaijeri ei mitenkään estä nuorison pussikaljoittelua alueella. Ei estä edes mopoilua rinteessä koska mopolla pääsee vaijeritolpista ohi oikealta ja vasemmalta.
Ainoa mitä tommoinen vaijeri voi tehdä on aiheuttaa vahinkoa sille joka sitä päin syystä tai toisesta luisuu.
Niinpä tommoista ei yleensä hyppyrimäissä käytetä.
 
vierailija
Varotustaulu oli siellä.
Syytetäänkö me vuoden aikoja vaiJumalaa siitä, että silloin oli pimeää ,kun kakrat olivat siellä.
Voitasko viedä aurinko oikeuteen?

Oli miten oli niin se varmasti oli jonkun toisen syy.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Mikäs vastuu niillä teineillä oli? Houkuttelivat tytön laskemaan mäkeä, jossa tiesivät olevan vaijerin. Itse laskivat päänsä, tälle yhdelle eivät viitsineet kertoa.
Eikö tuo nyt ole jo murha/törkeä kuolemantuottamus?
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
On. On vastuuta! Ja siitä olisi voitu kirjoittaa vaikka sakko poliisin toimesta. Mutta se että mäkeen viritetään tappava ansa ei ole millään muotoa tai mitenkään kohtuullinen rangaistus alueella luvatta olemisesta. Suhteellisuudentaju... googlaa se.
Vaijeri ei ollut siellä sitä varten, että sillä estettäisiin peppumäen laskua, vaan sitä varten, että sillä estetään autolla ajoa. Tytöt käyttivät vaijereita (ja mäkeä) väärin. Vähän sama kuin turvavyöt ovat autossa sitä varten, että ne pitävät ihmiset törmäyksessä paikoillaan, mutta kyllä kuka tahansa voi typerän päähänpiston seurauksena vaikka hirttää itsensä turvavyöllä, eikä tämä silti tee turvavyöstä tappavaa ansaa, tai turvavyön asentajasta syyllistä yhtään mihinkään.

Jos joku kekkaloi vaarallisessa paikassa ja satuttaa tai tappaa siten itsensä, on vastuu kekkaloijalla itsellään. Lopputulos ei ole mikään rangaistus, vaan seuraus, samalla tavalla kuin jos tiputtaa raa'an kananmunan betonille kolmannesta kerroksesta, ei kananmunan hajoaminen ole mikään rangaistus kananmunaa kohtaan vaan pelkkä neutraali seuraus. Hyppytornissa kännissä kekkaloinnin pelkkä neutraali seuraus oli tässä tapauksessa kuolema, ei se mikään rangaistus ollut.
 
vierailija
No oikeus antanee tästä painavan sanansa. Tappavien ansojen virittely väärintekijöitä kohtaan ei ole Suomessa laillista. Täällä ei saa virittää sellaista edes omaan kotiinsa murtovarkaiden varalta. Se nyt yksinkertaisesti on laitonta. Ja vastuusta ei pääse sillä, että ilmoittaa ovella, että asunnossa on tappava ansa.
 
Niinku ainakaan intissä hiihtoladulla.
Jos mä voitan niin olen kusessa.
Jos häviän niin sit mä en osaa.
En mä ny vaijereita ladun poikki viittiny alkaa virittelemään vaikka mulla olis ollu ruhtinaallisesti aikaa.
Olin sit mielummin kusessa.
Ja kaikki selvis hengissä!!!
Jopa se upseeri joka yritti opettaa mua hiihtämään.
 

Yhteistyössä