Huutava vauva kirpparilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelin vaan

Vieras
Kävin kirpparilla ja siellä kuului vauvan itkua. Itse en kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota, itku taukosi välillä ja jatkui taas. Hetken kuluttua vastaani tuli kaksi vanhempaa naista joiden kuulin puhuvan toisilleen todella närkästyneesti "Tekiskö mieli mennä sanomaan?" "No tekis! Tai lähtee itse pois täältä". Tajusin heidän puhuvan tuosta itkevästä vauvasta ja aloin pohtimaan että mitähän siellä nyt sitten tapahtuu. Kiersin sinne mistä itku oli äsken kuulunut ja siellä äiti jutteli ja hyssytteli pikkuvauvalle ja nosti sen välillä kaukalosta syliin. Samaan aikaan ohi kulki vanha mies joka sanoi äidille että "Kylläpä vauvaa koskee kovasti mahaan, minä tiedän sen kyllä tuosta itkusta".
Mulle tuli ihan paha mieli tuon äidin puolesta. Pitäisikö teidän mielestä äidin heti rynnätä kaupasta tms ulos kun vauva alkaa itkemään? Eiköhän se äiti tiedä parhaiten mikä vauvaa vaivaa, jos yritti vaikka juuri hyssytellä uneen. Häiritseekö ihmisiä todella noin paljon jos jossain julkisella paikalla vauva itkee?

Olen huomannut saman, jos jossain kaupassa vauva tai vanhempikin lapsi itkee, niin aina on ihmisiä jotka uteliaina "kyttäävät" ja ajattelevat että ei osaa hoitaa lastansa. itse olen sitä mieltä, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Oli se varmaan sille äidille muutenkin kiusallista, ilman sen vanhan miehen kommenttia.

Toi on muuten tosi ärsyttävää kun etenkin joku vanha muori tai vaari tunkee siihen fiksuine kommentteineen
"anna sille ruokaa kyllä minä tiedän että nälkäänsä huutaa"
" maha sillä on kipeä anna lääkettä"
"älytöntä tulla kauppaan kun lapsella on nälkä"

Tuossa nyt nuo yleisimmät

Ei pitäis rynnätä ulos vaan hoitaa ostokset loppuun jos mahdollista. Tai tarvittaessa vaihtaa vaippa tai ruokkia, mutta ei ainakaan jonkun tätösen takia lähteä kun kerran on päässyt vauvan kanssa liikkeelle. Se kun ei välttämättä ole niin hirveen helppoa. Ja täti oppii kyllä että maailmassa on paljon kovia ääniä mille ei mitään voi. Helpompi hänen on mennä vaikka kahvilaan hermolomalle hetkeksi.

Minua kaupassa itkevät pienet vauvat häiritsevät niin paljon, että pysyin omanikin kanssa pois kaupoista ensimmäiset 3 kuukautta, koska tiesen, että kaupassakäynti menee itkuksi.

Mua ei ainakaan häirtse nykyään, kun on omaa kokemusta vauvan itkuista.
Meidän toisen lapsen ollessa vauva olin lähtenyt sen kanssa kaupoille, metelin takia se heräsikin ihan kesken uniensa ja oli sen takia itkuinen. Ei mitenkään huutanut, vähän itkusti. Päätin käydä vielä yhdessä kaupassa, tiesin sen viihtyvän hetken, kunhan piristyisi. Ensin vanhempi herra tuli naama kiinni vaunuissa taivastelemaan, että onpa se nälissään, ja hetken päästä naisihminen sanomaan, että "vauhtia se tarvitsee, että saa unen päästä kiinni". Mua vaan huvitti nämä neuvojat, mutta esikoisen aikana ahdisti kaikki vieraat, jotka tuli kommentoimaan vauvan itkua. Esikoinen itki aina heti kovaa, joten en sen vauva-aikana kehdannut edes kauheesti liikkua kaupungilla sen kanssa.

Joinain päivinä mulla on ärsytyskynnys tosi matalalla :ashamed: mut mä en koskaan käy kommentoimassa, narskuttelen hampaita itsekseni (koska eihän se tahallista ole) tai käyn yhdessä pikkukaupassa jossa on himpun kalliimpaa mut niin ahtaat käytävät ettei lapsiperheet käy siellä ;)

kyllä häiritsee jos vauva vaan itkee...siinä tapauksessa minä menisin syöttämään jonnekin sivummalle / pukukoppiin vauvan ja kokeilisin kauppareissua uudelleen. Kirppareilla vaan ei monissakaan ole rauhallista paikkaa syöttää. Mutta jos on autolla liikkeellä nin käy autossa syöttämässä.
Ja voihan olal että kyseessä oli "uusi tuore äiti" ...joka ei tiennyt mikä vauvalla on...
No, mitä äiti teki, jäikö kirpparille vai lähtikö pois?

Kyllä mulle tulee sellanen epämääräsen levoton olo jos kuulen vauvan itkua...sellanen, että tarttis tehrä jotain..mutta en mä siitä vihastu tai muuten ärsyynny koska, noh, vauvathan itkevät. :)

Joo, valitettavasti noita aistitliherkkiä setiä ja tätejä vaan löytyy. Tekisipä mieli työntää lapset noiden päivittelijöiden syliin, taivastella itse vieressä ja kysyä kuinka se hiljentäminen oikein onnistuu. Prkl. Onhan näitä... Ja varsinkin kun kaupassa käyn tuon uhmaikäisen ja vauvan kanssa keskenään niin aina ei osu kohdalle se hyvä päivä. Ja usein päiväsaikaan kaupat ja liikkeet vilisee näitä eläkeikään ehtineitä hapannaamoja. Osa taas suhtautuu hyvinkin huumorilla ja ovat jopa tarjonneet apuaan jos on tiukka paikka tullut. Se jos mikä saa tän äidin hyvälle tuulelle, eihän se haukkuminen tai valitus auta ketään. Eläämäähän nuo pienet vielä opettelevat.

oltiin yksi päivä prismassa ja siellä oli varsin erikoinen perhe että olisi varmaan pitänytkin puuttua. " lasta huusi ja kirkui ja yritti purra isänsä kättä.He antoi lasten kirkua naama punaisena koko ostosmatkan. Lapsilla oli selkeesti jostain hvyin paha olla.Nooh asiakkaat alkoi jo vaivaantua koska tuota huutoa ei päässyt mihkään karkuun.Katselin perhettä lähemmin,äiti näytti suoraan sanottuna kärsineeltä,alkoholistilta ja oli langanlaiha. Isä rahtasi ostoskärryt täyteen kaljalavoja ja mitään muuta ei sit oikeen ollutkaan. He eivät noteraaneet lapsiaan mitenkkään ja kaksi lasta noin 5 vuoden ja sitä vanhempi paikkeilla raivosi todella pitkään....

Jälkikäteen kyllä rupesi mietityttämään tuo aneeminen perhe,kaikki ei ollut kohdallaan....

eihän sitä voisi itkuisen vauvan kans käyä ikin ä missää jos ei vauvan itkua saa kuulua, jos joitakin häiritsee niin lähteköön itse pois! Pitää itkuisten lasten äitienki saada asioilla käydä! :)

Äiti jäi edelleen kirpparille kiertämään, vauva hiljeni sylissä ainakin siksi aikaa kun itse olin paikalla. Mietin vaan että vaikka vauvalla olisi ollut maha kipeä tms. niin tarkoittaako se näiden närkästyneiden ihmisten mielestä sitä ettei äiti saisi lähteä minnekään vauvan kanssa? Pitää olla neljän seinän sisällä ettei vaan rouvat häiriinny... Mut se on muuten jännä juttu että itse en juuri edes kiinnitä huomiota jos jonkun muun lapsi itkee tai kiukkuaa jossain. Saatan vain sisäisesti hymyillä ja ajatella että onneksi ei TÄLLÄ KERTAA ole oma lapsi :)

Mulle kerran eräs vanhempi mies sanoi Anttilan kassalla ollessa kun tyttö huus ku hyeena,et lapsi on pästään sairas ku noin huutaa. En jaksanu silloin kiinnittää huomitota siihen sen enempää.

Sit taas Citymarketissa kerran ollessa pojan kanssa koitin saada poikaa hyssyteltyä hiljaisemmaksi niin eräs, taasenkin vanhempi mies sanoi, että anna lapsen huutaa jos huudattaa. Kyllä tänne ääntä mahtuu ja jos jotain häiritsee niin menköön pihalle.

Meillä tyttö kerran alko kaupassa kiukkuamaan, tutti oli tipahtanu lattialle ja en sitte antanu sitä sille ennää. Joku mummeli tuli siihen ja sano että anna tissiä sille sillä on nälkä. Jei, just oli ennen lähtöä syöny mahan täyteen pottua ja lihaa ja matkalla tyhjänny maitopullon. Ja miehän uskalsin sille mummelille sanoa ettei sillä ole nälkä niin jupisi että kyllä hän tietää nämä vauvat... :D

Minusta äitien ja isien ei tarvi itkevien lapsien kanssa lähteä kaupasta, höpö höpö. Vauvan itku on yks tähän maailmaan kuuluvista äänistä ja vähemmän se häirittee entä juoruavien akkojen kälätys.

Sehän on ihan normaalia, että vauvat itkee! Äitihän tyynnytteli lasta ja kaikki silloin ok. Minua kanssa ärsyttää nuo kaikenmaailman neuvojat ja vihaisten katseiden luojat , jos lapsi itkee tai kiukkuilee. Heidän muistonsa on ilmeisesti niin kultaantuneet, että eivät muista omien lapsiensa itkeneen tai sitten heillä ei niitä ole ollutkaan.

mua ei häiritse tuon taivaallisesti jos toisten lapset huutaa. mölyä maailmaan mahtuu.
kirpalla harvoin omat edes mukana ja silloin voin omahyväisesti ajatella että onneksi omat on kotona kiukkuumassa. mutta ei todellakaan tulis pieneen mieleenkään käydä asiaa äöäneen voivottelemaan kenellekkään. onhan meillä kaikilla huonoja päiviä niin lapsilla, äideillä sekä täteillä ja papoilla....

Pikkuvauvan itku ei mua haittaa, jos ja kun äiti tekee jotain sen loppumiseksi.

Mutta kyllä mua häiritsee kirpputoreilla rääkyvät hieman isommat lapset, 1-2 v vaikkapa, jos se huuto kestää kauan. Kerran osui kohdalle sellainen tapaus, että lopulta henkilökunta kävi sanomassa äidille & lapselle että voisitteko ystävällisesti poistua.

Kirppis ei kuitenkaan ole pakollinen paikka, vrt. ruokakauppa tai apteekki.

samaan olen törmännyt. ihmiset luulevat tietävänsä miksi vauva itkee ym.
meidän 2kk tyttö ei viihdy vaunuissa ollenkaan. vaikka kuinka unisena hänet siirrän vaunuihin, havahtuu hän siihen ja huutaa niin kauan ennekuin syliin pääsee. Itse olen jo tottunut tähän, esikoinen oli samanlainen. vasta kun oppi istumaan ja pääsi rattaisiin, alkoi ulkoilukin rattaiden kanssa olla hiljaisempaa :)
autoa emme omista, joten kauppareissutkin menee rattaita työnnellen. vauva huutaa sen ajan vaunuissa, mutta minä en sille mitään voi ja pakko se on ostokset tehdä. ei se huutaminen aina äidistä johdu. minäkin vaikka minkälaisia sirkustemppuja koitan vauvani viihdyttämiseksi tehdä, niin ei onnistu.

[QUOTE="niin";22422538]Olen huomannut saman, jos jossain kaupassa vauva tai vanhempikin lapsi itkee, niin aina on ihmisiä jotka uteliaina "kyttäävät" ja ajattelevat että ei osaa hoitaa lastansa. itse olen sitä mieltä, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Oli se varmaan sille äidille muutenkin kiusallista, ilman sen vanhan miehen kommenttia.[/QUOTE]

Mikä tuosta miehen kommentista teki kiusallisen? "voi voi, pikkuista sattuu mahaan".

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Tai sitten voi työntää sormet korviinsa.

Valitettavasti milloin mikäkin asia närkästyttää ja vihastuttaa ihmisiä, nuoria ja vanhoja.

Mun mielestäni se vanhempi mies vain koetti tavallaan lohduttaa, ei moittinut mun mielestäni mitenkään.

juuh. olen huomannut, että nykyajan ihmisiä haittaa jos vauva itkee tai sitä syötetään yleisellä paikalla. se syöttähän pitäisi tehdä likaisessa yleisessä vessassa. mutta se ei haitta yhtään, että juopot mellastaa ja räyhää yleisellä paikalla. eikä se että tupakantumpeilla sotketaan kaikki paikat,

Se on vähän sillälailla, että jos me kaikki jätetään ne muksut joka kerta kotiin, kun eihän sitä koskaan tiedä miten sielä kaupas käy, niin täälä on pian aika paljon yhteiskuntakelvottomia ihmisiä! Miten ne pienet oppisi sosiaalisia taitoja ja -tapoja ellei käytännössä! Kyllä ne joita lasten elämöinti haittaa saavat valita kauppansa sitten uudelleen, ei tarvitse tunkea itseään juuri viiden maissa automarketteihin! :D

Minä kyllä kannan vauvaa tai pidän rintarepussa, jos vaunuissa itkee. Tarvitatessa myös imetän välillä. Ei siis kävisi mielessä tehdä koko ostoksia niin että vauva itkee vaunuissa. Kassalla on hetkeksi pakko laskea vauva vaunuihin ja silloin voi joutua htken itkemään ja sekin on minusta aivan hirveää. Kerran tuli yksi nainen kysymään, haluanko apua ostosten pakkaamisessa tai vauvan pitelyssä ostosten pakkaamisen ajan. Lykkäsin vauvan tämän naisen syliin. Kyllä tuli hyvä mieli, kun kauhistelun sijaan tarjottiin apua.

Mutta olen ehkä itsekin herkkä erityisesti oman vauvan itkulle. Eli luulen, että meillä ei ole yksikään kolmesta vauva-aikanaan itkenyt yhtäjaksoisesti yli minuuttia niin että ei olisi nostettu syliin/rinnalle.

Yhteistyössä