huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haa! Löytyy muitakin tohottajia, mulla tosin 3 lasta joista nuorin on 3kk. Mut tosi vähän toi ap kyllä syö, varsinkin kun imettää. Mulla ainakin loppuis maito tuolla menolla. Itseään ei kannata vertailla muihin, meillä on ainakin ihan oikeesti pakko imuroida päivittäin + luututa useamman kerran vkossa kun meillä on koira ja 2 kissaa. (toisina päivinä otan kyllä rennommin), muista levätä välillä!

Älä syyllistä itsees, olet tosi hyvä äiti ja monta kertaa joudut yölläkin herään. Meillä oli vauva ensimmäisen vuoden tuolla rytmillä, mutta rytmi aikaistui itsestään kun se kasvoi, eli nou hätä. Yritä nauttia siitä vauva-ajasta äläkä pohdi mitä teet väärin.

Synnytyksenjälkeinen masennus tuli mullekin mieleen... itsellänin se ainakin aiheutti epämääräistä ahdistusta ja syyllisyydentunnetta mitä ihmeellisimmistä asioista; tunsin olevani äärimmäisen huono äiti ja puoliso, kun joka ikinen nurkka ei ollut koko ajan tip top. Olin kuvitellut, että lapsen myötä minusta tulee pullantuoksuinen kotiäiti, ja pettymys oli suuri, kun en muuttunutkaan sellaiseksi, kuin kuvittelin hyvän (täydellisen) äidin olevan. Ja sellaisiahan minun silmissäni olivat kaikki muut äidit.

Ap, elämä ei mene pilalle vaikket joka päivä kuuraa taloa. Anna oikeasti itsellesi aikaa, ole armollinen. Miehesi voisi osallistua myös talouden ja vauvanhoitoon ahkerammin kuin nyt, ettei kaikki jäisi sinun harteillesi. Myöskään vauva ei ihan totta kärsi siitä, jos vieroitat hänet yöllisestä tapatissistä. Meillä ainakin kuukausien mittaisen tuttirallin jälkeen pidetyn unikoulun tulos oli äärimmäisen palkitseva, kun saimme tyytyväisen, kokonaisia öitä nukkuvan pojan jatkuvasti kitisevän viikarin sijaan.

Hanki, ap, apua! Puhu asiasta neuvolassa, soita lääkäriin tai vaikka mielenterveystoimistoon. Sinun pitäisi oppia nauttimaan vauvasta enemmän; se tapahtuu vain luottamalla siihen, että elämä kantaa. Kukaan ei kidnappaa vauvaasi eivätkä villakoirat sängyn alta karkaa minnekään (ja jos karkaavat, kukaan ei niitä kaipaa).

Voi herranjestas... Meillä eletään tuohon verrattuna kuin pellossa. Myöhäinen rytmi on ja rakastan sitä. Imuroin 1-2 kertaa viikossa, lattiat pyyhitään 1-2 viikon välein. :o

Miksi äippälomalla ei sais nukkua pitkään? Ei ymmärrä! Nauti hyvä ihminen,yhden vauvan kanssa on tosi helppoa ja tottakai nukut aina kun voit.Ei kannata stressata liikaa.Itse en tosin ymmärrä tota fanaattista suhtautumista imetykseen;jos vauva heräilee monta kertaa yössä niin antaisin lisäksi (ja olen antanutkin) korviketta niin syöntivälit pitenee ja mies voi osallistua enemmän.Kämpän ei tarvitse olla tip top,siivoatte yhdessä vaikka viikonloppuisin ja teet vain tärkeimmät hommat.Tsemppiä :)

Mulla pisti silmään et tunnut vaihtavan vaippaa kaiken aikaa... Muistelen itse et meidän lapsille ois vaihdettu 4-5 krt/vrk. Muutenkin vaikutat ahkeralta ja tunnolliselta äidiltä, mäkin suosittelisin löysäämään ja nauttimaan päivistä vauvan kanssa. Kyllä niitä muita ehtii hosua sittenkin kun vauva-aika on ohi.

Riittää että vauvansa hoitaa, siitä jo pitäisi saada hyvä omatunto.

Alkuperäinen kirjoittaja viinipyräle ei jaksa kirjautua:
Mulla pisti silmään et tunnut vaihtavan vaippaa kaiken aikaa... Muistelen itse et meidän lapsille ois vaihdettu 4-5 krt/vrk. Muutenkin vaikutat ahkeralta ja tunnolliselta äidiltä, mäkin suosittelisin löysäämään ja nauttimaan päivistä vauvan kanssa. Kyllä niitä muita ehtii hosua sittenkin kun vauva-aika on ohi.

Ehkä se käyttää kestoja ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja viinipyräle ei jaksa kirjautua:

Ehkä se käyttää kestoja ;)

joo, käytän kestoja:) etsin haulla tämän ketjun, kun tämä on oikeastaan ainoa mikä kiinnostaa keskusteluista, tai koko netistä tällä hetkellä.

No, minä olen itse aamuvirkku, joten vähän olin ihmiessäni tuosta rytmistä. Itse kyllä muuttaisin sitä ja koin tärkeäksi molempien lasteni vauva-aikana, että heillä oli selkeät nukkumis- ja syömisrytmit.

Lähtisin varmaan korjaamaan tilannetta ruoka-ajoilla. Eiks seitsenkuisen pitäis jo syödä lihaakin? Meidän ruoka-ajat on edelleen samat kuin vauvana:
8-9 aamupala
11-12 lounas
15 välipala
17 päivällinen
19 iltapala
20-21 nukkumaan

Ton ikäisinä lapseni nukkuivat kahdet päiväunet. Aamupäivällä ekat ja 12:n jälkeen tokat.

auttakaas nyt! kun mä olen yrittänyt kääntää tuota rytmiä - unikin olisi riittoisampaa jos sen saisi aiemmin alettua. mutta jos herätän muksun klo 9, niin se nukahtaa istualleen syöttötuoliin ennen kuin puuro on valmis... puhumattakaan minusta. mitä teen! eilen yritin laittaa hänet aiemmin nukkumaan, luulinkin että onnistui kun nukahti jo klo 21. mutta sitten se heräsikin keskiyöllä kolmeksi tunniksi:/

Pyydä apua neuvolasta. Minulla kävi kotona perhetyöntekijä keskustelemassa päivärytmistä ja syömisistä yms. Mullakin poitsu väsähti aina aamulla n. tunti sen jälkeen ku on heränny. Mut neuvox sain et seurustelee ja yrittää venyttää sitä hereillä olo aikaa pidemmäx. Vaatii muutamia päiviä, mut pikkuhiljaa se vauvaki siihen tottuu. Mulle oli kyllä iso apu siitä perhetyöntekijän neuvoista ja tuesta. Ja nyt poika 8,5 kk ja on jo ihan selkee päivärytmi. Öisin ei herää enää syömään. Jos jotain on vailla yöllä ni on tutti kateissa.

Monet asiat tilanteessasi kuullostavat samalta, kuin omalla kohdallani lapsen ollessa pienempi... minä tunnuin olevan kontrollifriikki, joka ei voinut mennä illalla nukkumaan, jollei keittiö ollut tiptop ja viimeinenkin lelu olohuoneen lattialta kerätty. Ja samoin tuntui, että kaikki tutut äidit ovat varsinaisia supermammoja, jotka leipovat, silittävät ja sitä rataa, päivittäin. Näin jälkeenpäin ymmärrän, että taisin kärsiä jonkinlaisesta masennuksesta, joka sai minut tuntemaan huono äiti-fiiliksiä ja riittämättömyyden tunnetta, vaikka hoidinkin kotityöt ja lapsen kunnialla.

Meillä myös poika oli iltavirkku ja aamun torkku tuossa iässä. Ei esim. ikinä ennätetty aamuisin klo 10 alkavaan kerhoon. Voisitko kokeilla, että alkaisit herättää vauvan toisilta päiväunilta esim. viimeistään klo 18 ja saisit sitä kautta hänet aiemmin yöunille? Olen sitä mieltä, että jossain määrin tuo vuorokausirytmi on kuitenkin synnynnäinen juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Kuulostaa sille, et ala ottaa rennommin :D
Ja aattele enemmän itseäsi

sit tää kämppä tulee sotkuseks! ajattelen kauhulla, mitä on sitte kun meen töihin. ja sitä ennen mun pitäs ehdottomast saada tää vuorokausirytmi kuntoon

Kulta rakas! Sulla on vielä aika pieni vauva :) Itse pidin kanssa välillä kirjaa ihan mielenkiinnosta omista päivistä, mutta kyllä sitä ajan myötä oppii ottamaan rennommin. Jos kämppä on sotkussa välillä, so what.

Voimia! Olet hyvä äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Rosahdus:
Monet asiat tilanteessasi kuullostavat samalta, kuin omalla kohdallani lapsen ollessa pienempi... minä tunnuin olevan kontrollifriikki, joka ei voinut mennä illalla nukkumaan, jollei keittiö ollut tiptop ja viimeinenkin lelu olohuoneen lattialta kerätty. Ja samoin tuntui, että kaikki tutut äidit ovat varsinaisia supermammoja, jotka leipovat, silittävät ja sitä rataa, päivittäin. Näin jälkeenpäin ymmärrän, että taisin kärsiä jonkinlaisesta masennuksesta, joka sai minut tuntemaan huono äiti-fiiliksiä ja riittämättömyyden tunnetta, vaikka hoidinkin kotityöt ja lapsen kunnialla.

Meillä myös poika oli iltavirkku ja aamun torkku tuossa iässä. Ei esim. ikinä ennätetty aamuisin klo 10 alkavaan kerhoon. Voisitko kokeilla, että alkaisit herättää vauvan toisilta päiväunilta esim. viimeistään klo 18 ja saisit sitä kautta hänet aiemmin yöunille? Olen sitä mieltä, että jossain määrin tuo vuorokausirytmi on kuitenkin synnynnäinen juttu...

löysinpäs tämän.
kiitos! kirjoitit ton ekan kappaleen ihan kuin minun tilanteestani!

tuli vielä mieleen, koitko olevasi onnellinen silloin kun olit masentunut? kun mä tiedostan, että mulla on hyvä mies ja kiva terve lapsi jne, että kaiken PITÄS olla hyvin, mutku olen niin kova stressaan...

No sinua tuntematta on vaikea sanoa oletko hyvä vai huonoäiti, oletan, että hyvä, koska lähes jokainen lastaan rakastava ja hänestä kaikella tavalla huolehtiva on omalle lapselleen paras äiti, täydellinen sitten ei ole kukaan. Mikään touhuilu tai siivoaminen ei ole hyvän äidin mitta.

Mielestäni olet ns. huono äiti (jos näin voi sanoa). Ensiksi et huolehsi omista tarpeistasi ollenkaan. En näe pväsi "aikataulussa" mitään "sinun omaa". Olet mennyt "nalkkiin" kuvittelemalla olevasi hyvä äiti kun vain ja ainoastaan palbot ja paapot vauvaasi. Vaikka parhain äiti juuri hoitaa myös itseään ja omaa hyvinvointiaan sekä parisuhdettaan, koska ymmärtää olevansa tärkeä josta tulee huolehtia. Kannataisi varmaan tehdä asenne muutos!

Yhtä asiaa en ymmärrä: olet kauhean kiinnostunut siivoamisesta, mutta et vauvan päivärytmistä, vaikka siihen on tarjottu neuvoja. Totta kai olet hyvä äiti, kuten me kaikki omalla tavallamme, mutta vauvasi on sen verran iso jo, että selkeä päivärytmi on teidän molempien etu.

Riittääkö sulla hyvin maito, kun et syö kuin pari kertaa päivässä.
Napsi ihmeessä vaikka joku hedelmä päivällä lisäksi.
Ja et kyllä kauan jaksa itsekään, jos et saa tarpeeksi energiaa. MUISTA JUODA!

Mun tuli hiki kun luin tuon päiväohjelman. Mäkin ennen siivosin kuin hullu silloin kun vauva nukkui mutta en todellakaan enää...nykyään roikun netissä unien ajan :D ! Samoin tuo yösyöminen...saako vaavi päivällä tarpeeksi nestettä/maitoa kun yölläkin syö? Mein 6kk on nukkunut yönsä kokonaan jo 5kk:n iästä alkaen. Tiedän että on yksilöllistä mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmeen paljon sun lapsi vielä heräilee yöllä syömään. Säännöllistä ruokailurytmi ja lisää kiinteää ruokaa, jotta saat lapsesi nukkumaan läpi yön.

Olen aivan samaa mieltä. Sanot, että haluat muutoksen rytmiin, mutta et kuitenkaan halua opettaa vauvaa nukkumaan sopivaan aikaan ja heräilemättä=unikoulu. Se on joko tai, sinun pitää vaan päättää kumpaa haluat, lapsentahtisuutta vai opetettua rytmiä. Puhut töihin menemisestä, hyvissä ajoin ennen sitä suosittelisin kuitenkin lapsen "opettamista" rytmiin, tarha-aamuista on lapsentahtisuus kaukana. Mutta jos työhön menemiseen on vielä reilusti aikaa, nauti hyvä ihminen tilanteestasi ihan rauhassa, kunhan muistat ajatella itseäsikin välillä.

Unikoulu ei sitäpaitsi välttämättä tarkoita vauvan huudattamista. Minä opetin vauvani jo paljon pienempänä ilman huutoa nukahtamaan itsekseen sänkyynsä. Yöllä en koskaan nostanut vauvaa pois sängystä ellei vaippa vaatinut vaihtamista. Aluksi silittelin pinnasängyn raosta aina kun vauva heräsi ja hyssyttelin samalla. Vähän ajan päästä jo pelkkä hyssyttely rauhoitti vauvan. Syöttää tuon ikäistä vauvaa ei tarvitse yöllä, jos vauva saa tarpeeksi ruokaa ja juomaa päivisin. Itse annoin tytölleni tuon ikäisenä jo tuhdin kasvis-lihasose lounaan päivällä, puuroa aamuin illoin ja välipalaksi hedelmäsosetta.

Muutenkin suosittelen lämpimästi lapsen opettamista nukkumaan ja nukahtamaan itsekseen, siitä on paljon hyötyä myöhemmin. Nukkumisen ja nukahtamisen ei tarvitse olla ongelma, se voi olla itsestäänselvyys. Jos lapsi saa päivisin hellyyttä ja kokee olonsa turvalliseksi, ei yöt läpeensä yksin nukkumisesta ole mitään haittaa. Eikä ole vaarallista jos vauva joskus itkee. Unikoulun alussa vauva luonnollisesti itkee, mutta se ei ole vaarallista, ethän sentään jätä lasta yksin sänkyynsä huutamaan, vaan olet aina lähellä, äänestäsi vauva TIETÄÄ sinun olevan lähellä ja että et ole hylännyt häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Mun tuli hiki kun luin tuon päiväohjelman. Mäkin ennen siivosin kuin hullu silloin kun vauva nukkui mutta en todellakaan enää...nykyään roikun netissä unien ajan :D ! Samoin tuo yösyöminen...saako vaavi päivällä tarpeeksi nestettä/maitoa kun yölläkin syö? Mein 6kk on nukkunut yönsä kokonaan jo 5kk:n iästä alkaen. Tiedän että on yksilöllistä mutta silti.

Kyllä puuhastelu virkeämpänä pitää ihmisen kuin netissä notkuminen. sehän vasta masentaa ja väsyttää.

Relaa vähän!Olet huono äiti,jos haluat olla huono äiti. Teet äitiydestä juuri sellaisen kuin haluat. Me muut ei voida sille mitään.Aivot käyttöön ja pohdi millainen haluat olla.

Yhteistyössä