Kertokaa mulle miten te saatte niin tehokaasti tehtyä joulusiivouksen tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei muuta kuin laitat joka päivälle sen tavoitteen (kohtuullisen) minkä teet. Meillä alakerta kuin pommin jäljiltä kun ollaan isompien kans siivottu yläkertaa ja tänään leivoin pipareita päivän. mutta nyt tarkotus ottaa huone kerrallaan käsittelyyn. En vielä oo pessy mitään eli pestään sit viikon päästä mitä jaksetaan ja ehditään. Pääasia että saadaan tää tavarakaaos kuriin. Ja tosiaan tee sitä ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan tai hae siivouspäiville valmista kaupasta.

tota oon miettinyt, että ottais huone kerrallaan oikein kunnolla, mutta sitten on muualta kämpässä oikee hävityksen kauhistus, ja hommaa tulee lopulta tuplasti enemmän.

Melkein menee niin, että jos teen jonkun extra homman, jää joku muu homma tekemättä :/

Mikä joulusiivous? En mä ikkunoita tai kaappeja joulun takia siivoa. Ne on tarpeeksi siistit normaalistikin. Imuroin, luuttuan ja pyyhin pölyt siinä missä joka viikko muutenkin.

Te taidatte nukkua aika pitkään, jos aamupala on vasta yhdeksän maissa? Illalla ajoissa nukkumaan ja aamulla reippaana ylös, niin saa enemmän aikaiseksi. Mulla on se periaate, et teen koko ajan jotain. Pyykit ei jää koneeseen pitkäksi aikaa tai tiskikone tyhjentämättä moneksi päiväksi. Jos jäisi, niin kaaos olisi valmis. Mä käytän aikani melko tehokkaasti, jos haluan. Tiskikone laitetaan monesti illalla päälle ja aamulla kun puuro on mikrossa 3 min, ehdin tyhjentää tiskikoneen tai vaihtoehtoisesti kerätä pyykit narulta. Kuivat pyykit laitan pyykkikoriin pinoittain vaatteiden käyttäjän mukaan. Tämä nopeuttaa hommaa vaatekaapilla, kun ei tarvitse arpoa mikä on minkäkin lapsen paita tai housut. Päivittäin myös raivaan tavaroita takaisin omille paikoilleen. Ja siis töissä käyn päivittäin. Kaikki kotityöt pitää silti tehdä. Leivon, kun lapset touhuaa omiaan (nuorempi 3-v eli ei vauvaa meillä enää) ja mieskin osallistuu toki ja touhuaa lasten kanssa sen aikaa kun mä esim leivon.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
nostan vielä...

missä välissä sitten ehditte leipoa jotain? vai leivotteko yöllä?

Mä ehdin leipoa silloin, kun joko mies tekee ruoan tai syödään edellisenä päivänä tehtyä soppaa. Samoin siivousprojekteja ehdin tehdä silloin, kun ei ole jotain normaalia päiväohjelmaa lainkaan, eli ei tarvitse ketään viedä mihinkään, ei tarvitse tehdä ruokaa, ei pyykätä ym..., ja kun mulla on joku projekti esim. kaapinsiivous, täällä kotona ilmestyy sillävälin kamala sotku, jonka purkamiseen taas menee viikko ja seuraavaa projektipäivää saa odotella viikkoja/kuukausia. Toisinsanoen, en edes yritä jouluksi saada koko kämpän siivousta aikaiseksi.

Hmm... en oo miettinytkään, mutta jotenkin ne hommat vaan hoituu. Mulla on tosin yleensä vain 1 lapsi tässä, joka toinen vko 2. Nyt oon rv40, ja tahti sattuneesta syystä vähän hidastunut. Mutta siis yhdessä tehdään, ja aina on ns. perussiistiä. Ikkunoita mä en kyllä talvella pese, mutta normi-imurointi, moppaus, kaappien järjestely, suihkukaapin pesu yms. onnistuu kyllä ton 2,5-vuotiaankin kanssa, ja 6-vuotiashan osaa jo ihan oikeasti auttaa. Leipomiset ja ruuanlaitot hoidetaan myös yhdessä, pienempi varsinkin rakastaa leipomista.

Mutta kannattaisko sun heivata ukko ja lapset päiväksi vaikka mummolaan, että saat rauhassa tehdä? Teet ittellesi listan hommista, ja meet sen mukaan, niin ei tuu haahuiltua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Te taidatte nukkua aika pitkään, jos aamupala on vasta yhdeksän maissa? Illalla ajoissa nukkumaan ja aamulla reippaana ylös, niin saa enemmän aikaiseksi. Mulla on se periaate, et teen koko ajan jotain. Pyykit ei jää koneeseen pitkäksi aikaa tai tiskikone tyhjentämättä moneksi päiväksi. Jos jäisi, niin kaaos olisi valmis. Mä käytän aikani melko tehokkaasti, jos haluan. Tiskikone laitetaan monesti illalla päälle ja aamulla kun puuro on mikrossa 3 min, ehdin tyhjentää tiskikoneen tai vaihtoehtoisesti kerätä pyykit narulta. Kuivat pyykit laitan pyykkikoriin pinoittain vaatteiden käyttäjän mukaan. Tämä nopeuttaa hommaa vaatekaapilla, kun ei tarvitse arpoa mikä on minkäkin lapsen paita tai housut. Päivittäin myös raivaan tavaroita takaisin omille paikoilleen. Ja siis töissä käyn päivittäin. Kaikki kotityöt pitää silti tehdä. Leivon, kun lapset touhuaa omiaan (nuorempi 3-v eli ei vauvaa meillä enää) ja mieskin osallistuu toki ja touhuaa lasten kanssa sen aikaa kun mä esim leivon.

Mutta jos tuo on sitä normaalia arkea, niin mihin väliin ne ylimääräiset siivousprojektit mahtuvat? Meillä ainakin niitä tehdessä jää väkisin normaalisiivous vähemmälle...

nukutaan kyllä joo aika pitkään. Mutta toisaalta, venyy se päivä sitten toisesta suunnasta ;)

Mua ei niinkään nuo lapset hidasta, tai no vauva nyt vähän. Mulla vaan on suurin ongelma tuo, että mä hukkaan sen ajan jonnekin.
Ja jos mulla on jotain ekstraa tehtävänä, mulla on se pakkomielle, että nuo päivittäishommat on oltava tehty ensin. Mä vaan onnistun tuhraamaan niihin toivottoman paljon aikaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta jos tuo on sitä normaalia arkea, niin mihin väliin ne ylimääräiset siivousprojektit mahtuvat? Meillä ainakin niitä tehdessä jää väkisin normaalisiivous vähemmälle...

Ei meillä ole kaaosta missään. Yhtä kaappia ei kovin kauan siivoa, jos sitä ei ole päästänyt ihan törkeään kuntoon. Jos siivoan vaikka vaatekaappini, niin ei siihen niin kauan mene aikaa, etten ehtisi normaaleja arkirutiineja tehdä. Siivouksesta tulee ongelma vasta siinä vaiheessa, kun sitä ei tee riittävän usein. Jos on kauhea kaaos joka paikassa, niin toki siihen menee kerralla enemmän aikaa kuin melko siistien paikkojen siivoamiseen

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
nostan vielä...

missä välissä sitten ehditte leipoa jotain? vai leivotteko yöllä?

Minä leivon samalla kun muutakin ruokaa teen tai sitten jossain muussa välissä päivää. Iltaisin käytännössä enimmäkseen vain laiskottelen, tosin jos tarvis niin voin näin joulun kunniaksi siinä vähän joustaa. Mutta isompi on mukana (3v) leipomistouhuissa ja pienempi (1v) pyörii siinä jaloissa tai omissa leikeissään samalla. Eihän noissa kauaa mene, laatikoitten tekemisessäkin aikaa vievin on paistamisen osuus ja silloinhan ei tarvii olla lieden ääressä. Ja tosiaan jos tuntuu siltä että on paljon tekemistä, niin hyvin ehtii jos pistää kellon vaikka kuudelta soimaan.

Ihan turha mitään joulusiivouksia on tehdä. Ennen joulua on kaikkea muutakin ylimääräistä tekemistä. Ihan normisiivous riittää. Ei kukaan jouluna mene toisten kaappeihin tai ullakoille kurkistelemaan. Ne voi siivota aivan hyvin joskus muulloinkin.

Yhteistyössä