huomenna työhaastattelu kerronko että olen raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en todellakaan kertoisi. Todennäköisesti jäät ilman töitä jos kerrot.

Itsellä oli talvella tilanne, että olin ollut n 1½v osastolla töissä ja sinne tuli vakipaikka auki (hoitoalalla siis), olin vanhin sijainen ko. osastolla ja työvuosiakin ihan kiitettävästi. No, paikan sai toinen sijainen jolla vähemmän työkokemusta ja meidänkin osastolla oli ollut vain reilu ½ v. Itsellä oli silloin jo viikkoja jotain 30+, mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
näin on! paras varmaan jättää hakematta yhtään mihinkään. jos vaikka tämä rakaus ei sujukkaan normaalisti..kyllähän yhteiskunta laiskta elättää! se on jo nähty moneen kertaan miten mammat vetää lonkkaa ja elää sosiksen ja kelan rahoilla.

Yleensä olen sossu elättejä vastaan mutta tässä asiassa parempi kuin kieroilla ja aiheuttaa hallaa monelle muulle ihmiselle. Yhtä luuserimaista kuin tuo sinun temppusi. Sinä se olet vielä ilkeämpi.

näin on! paras varmaan jättää hakematta yhtään mihinkään. jos vaikka tämä rakaus ei sujukkaan normaalisti..kyllähän yhteiskunta laiskta elättää! se on jo nähty moneen kertaan miten mammat vetää lonkkaa ja elää sosiksen ja kelan rahoilla.

hei, àlà nyt.... hae sità paikka ja kerro olevasi raskaana, ei kannata sentààn marttyyriksi heittàytyà. lisàksi voit ilmoittaa heille ettà tulet myòhemmin mielllàsi tòihin jos raskaus on ensin ongelma. tòità kannattaa aina hakea, rehellisesti. sun tiedot rekisteròidààn ja tarpeentullessa sinuun otetaan yhteyttà

Just oli itsellä vastaavanlainen tapaus käsissä. No, vasta nainut nuori nainen... melkein arvattavissa. Pätevä hommaan ja tottakai palkattiin. Meni pari viikkoa ja ilmoitti olevansa raskaana, melkosen pitkällä jo. Tällä hetkellä todella vaivaannuttava työskennellä ko. henkilön kanssa, toiminnasta oli lojaalisuus kaukana.

Sinun tilanteessa voisi tosiaankin miettiä vielä sen avustettavasi kannaltakin asiaa. Ei ne avustajat siellä turhaan ole. Lapsen edunmukaista ei toimintasi nyt ole. Vaikka ammattilaisena sen varmasti tiedätkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:

Itsellä oli talvella tilanne, että olin ollut n 1½v osastolla töissä ja sinne tuli vakipaikka auki (hoitoalalla siis), olin vanhin sijainen ko. osastolla ja työvuosiakin ihan kiitettävästi. No, paikan sai toinen sijainen jolla vähemmän työkokemusta ja meidänkin osastolla oli ollut vain reilu ½ v. Itsellä oli silloin jo viikkoja jotain 30+, mutta silti.

Minusta ihan reilua tuossa tilanteessa. Voihan hyvin olla, että saat vakkaripaikan sieltä myöhemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Minusta ihan reilua tuossa tilanteessa. Voihan hyvin olla, että saat vakkaripaikan sieltä myöhemmin :)

Äskeisellä kommentillani tarkoitin vaan sitä, että työn sai joku sitä tarvitseva sillä hetkellä. Ap:n tilanne eri kuin sinun. Olisi aloittamassa ihan uudessa paikassa. SInulla mielestäni eri tilanne, kun olit siellä ollut töissä jo kauan.

Tota joo. Kuntahan on jo itse ratkaissut tuon avustettavan lapsen avustajan vahtuvuuden määräaikaisella työsuhteella. Siitä ei tarvitse hakijan kantaa huonoa omaatuntoa, vastuu avustajan/avustettavan suhteen kestosta on tehnyt työnantaja jo.

Laki antaa täyden mahdollisuuden työnhakijalle olla kertomatta raskaudesta. Rauskaudesta kysyminen on työhaastattelutilanteessa lainvastaista. Hakijaa ei voi siis syyttää vastuuttomuudesta, koska laki antaa täyden mahdollisuuden olla puhumatta raskaudesta.

Jos on vain yksi pätevä hakija, eipä työnantajalla ole kovasti mahdollisuuksiakaan valita. Avustajan tehväiin ei yleensä muutenkaan tule paljon hakemuksia, joten usea kunta on vallan tyytyväinen, jos saa listoilleen pätevän avustajan edes vähänksi aikaa.

Eli olen ap:n kannalla: älä kerro hakutilanteessa mitään, valitse se kultainen keskitie. Olet tässä haussa vahvemmassa neuvotteluasemassa kuin kuntatyönantaja.

Äskeisellä kommentillani tarkoitin vaan sitä, että työn sai joku sitä tarvitseva sillä hetkellä. Ap:n tilanne eri kuin sinun. Olisi aloittamassa ihan uudessa paikassa. SInulla mielestäni eri tilanne, kun olit siellä ollut töissä jo kauan.

vakkaripaikkaa en todellakaan tuolta edes halua! tuo on ainut työ missä oli noinkin lyhyt tuo määräiaikainen jakso.

Ymmärrät varmaan itsekin, että tässä on jotain välimuotoakin =)

Kyse ei ole sun kannalta ainutlaatuisesta työmahdollisuudesta kuitenkaan. Se on sen avustettavan kannalta todella kurja tilanne, kun avustaja vaihtuu liian tiheästi. Minusta jo sen pitäisi yksin riittää syyksi olla hakematta paikkaa tai olla ottamatta sitä vastaan, työnantajan tarjoamilla puitteilla. Kuitenkin tilanne on selvä kaikille osapuolille, sinä tiedät että sinne kaivataan työntekijää 6 kuukaudeksi ja sinä tiedät senkin, että et voi niin pitkään olla siellä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuntaesimies:
Tota joo. Kuntahan on jo itse ratkaissut tuon avustettavan lapsen avustajan vahtuvuuden määräaikaisella työsuhteella. Siitä ei tarvitse hakijan kantaa huonoa omaatuntoa, vastuu avustajan/avustettavan suhteen kestosta on tehnyt työnantaja jo.

Kunta ei ole ratkaissut vaihtuvuutta sillä tavalla, jolla se ap:n ottaessa työn vastaan toteutuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Kunta ei ole ratkaissut vaihtuvuutta sillä tavalla, jolla se ap:n ottaessa työn vastaan toteutuisi.

Pari viikkoa sinne tänne, ei merkitystä. Eli kunta on todellankin ratkaissut asian ihan itse. Vaihtoehtona olisi palkata vakituiseksi, avustettavia lapsia on nykypäivänä kouluissa koko ajan. On erittäin todennäköisesti kikkailua kesälomien palkanmaksukustannusten säästön kanssa.

Itse ollut mukana näissä palkansäästökikkailuissa, ja silti olen kyllä tästä asiasta mainittua mieltä.

Ymmärrät varmaan itsekin, että tässä on jotain välimuotoakin =)

Kyse ei ole sun kannalta ainutlaatuisesta työmahdollisuudesta kuitenkaan. Se on sen avustettavan kannalta todella kurja tilanne, kun avustaja vaihtuu liian tiheästi. Minusta jo sen pitäisi yksin riittää syyksi olla hakematta paikkaa tai olla ottamatta sitä vastaan, työnantajan tarjoamilla puitteilla. Kuitenkin tilanne on selvä kaikille osapuolille, sinä tiedät että sinne kaivataan työntekijää 6 kuukaudeksi ja sinä tiedät senkin, että et voi niin pitkään olla siellä töissä.

eiväthän he hae 6kk vaan 4kk avustajaa nytten! elokuusta joulukuuhun!

Alkuperäinen kirjoittaja Kuntaesmies:

Pari viikkoa sinne tänne, ei merkitystä. Eli kunta on todellankin ratkaissut asian ihan itse. Vaihtoehtona olisi palkata vakituiseksi, avustettavia lapsia on nykypäivänä kouluissa koko ajan. On erittäin todennäköisesti kikkailua kesälomien palkanmaksukustannusten säästön kanssa.

Itse ollut mukana näissä palkansäästökikkailuissa, ja silti olen kyllä tästä asiasta mainittua mieltä.

aivan! juuri tuota kikailuahan se on kun laitetaan sopparit osissa. itsekkin tietävät että oikeasti hakevat avustajaa 31.5 asti mutta kunta säästää lomaraha systeemeissä kun laittaa hakemuksen osissa. ja loppumaan niin että avustajalla ei ole kesällä töitä!

eiväthän he hae 6kk vaan 4kk avustajaa nytten! elokuusta joulukuuhun!

No voi anteeksi. Ei silti minusta yhtään fiksumpaa, sitä paitsi jos teet vain 4kk pätkän töitä, niin tulojen mukaan laskettu äitiysrahasi ei tule olemaan kovin suuri, koska 4kk aikana saatu palkka jaetaan kuitenkin 6 kuukaudelle.

Aivan pöyristyneenä luen näitä kommentteja. Ap, sinun ei todellakaan tarvitse työnantajalle kertoa, edes siinä vaiheessa kun kirjoitat työsopimuksen. lain mukaan kahta kuukautta ennen laskettua aikaa pitää kertoa.

Ja ihan turha jeesustella siellä kenenkään, että avustettava lapsi kärsii. Kärsii varmasti mutta se on elämää.

Tuntuu että näm kommentoijat eivät itse ole ikinä olleet missään töissä tai työpaikkahaastatteluissa. helppo täällä sitten huudella.

Ja pomolle/haastattelijalle se on vain työtä; sen sijaan ap:llä on oma koko elämä kyseessä

Alkuperäinen kirjoittaja täydet sympatiat ap:lle:
Tuntuu että näm kommentoijat eivät itse ole ikinä olleet missään töissä tai työpaikkahaastatteluissa. helppo täällä sitten huudella.

Ja pomolle/haastattelijalle se on vain työtä; sen sijaan ap:llä on oma koko elämä kyseessä

:D No, on tullut oltua sekä töissä, että haastatteluissa. Olen myöskin jättänyt työn hakematta, jos jo ilmoituksessa kerrotaan sen sijoittuvan aikaan jota en voi olla käytettävissä. Ei ap myöskään missään vaiheessa anna kirjoituksissaan ymmärtää, että kyseessä olisi koko hänen oma elämänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuntaesmies:

aivan! juuri tuota kikailuahan se on kun laitetaan sopparit osissa. itsekkin tietävät että oikeasti hakevat avustajaa 31.5 asti mutta kunta säästää lomaraha systeemeissä kun laittaa hakemuksen osissa. ja loppumaan niin että avustajalla ei ole kesällä töitä!

Ilmeisesti linjaus koskee laajemmin kunnan tarvitsemia työntekijöitä eikä asiaa ole juurikaan harkittu avustusta tarvitsevan lapsen kannalta. Ap tietää, ettei voi olla avustajana kevätlukukaudella. Cv:ssa näkyy työsuhteen kesto ja tulevaisuuden työnantaja osaa vihmeränä laskea 1 + 1 ja soittaa kunnalle. Ihmettelen myös sitä, että jos hakijoita paikkaan on vain kaksi niin minkälainen paikkakunta on kyseessä - voiko ap tosiaan vannoa ettei joudu kunnalta hakemaan töitä jatkossa ikinä..

pieni kylä siis todella pieni kylä kyseessä. ja mistäs sitä kukaan osaa laskea mitään. on mulla paljonkin määräaikaisia työsuhteita takana kun nykyään vakkaria vaikea saada. ei ole kukaan ikinä ihmetellyt tuota kun tietää että hoitoalalla nuo määräaikaiset on aika yleisiä.

Yhteistyössä