Raskaana vkolla 9 ja työhaastatteluun menossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulma

Vieras
Mulla on opinnot loppu suoralla ja haen kiireisesti mitä tahansa töitä. Kuopukseni aloitti juuri päivähoidon kun täytti 3v. Rahat on loppu ja ajattelin mennä töihin osa-aikaisena kouluni ohella ja valmistumiseni jälkeen joko jatkaa samoissa hommissa tai etsiä oman alan töitä. Koska esikoiseni on ensimmäisellä luokalla, en muutenkaan haluaisi sitoutua koko päivä työhän vielä tänä vuonna mutta pystyn kyllä tekemään aika paljon tunteja. Nyt sitten kävi niin että tein raskaustestin ja tulos positiivinen. Ehtisin olla töissä 1/2 vuotta ennen äitiyslomaa. Töihin on pakko mennä mutta raskaus alkaa pian näkyä. Kerronko haastattelussa vai en? Koeaikahan on jokatapauksessa ja sinä aikana työnantaja voi irtisanoa minut, toki minäkin voin lähteä ilman selityksiä. En olisi ikinä arvannut joutuvani tällaiseen tilanteeseen. Lapsi on yllätys mutta tervetullut. Töihin on pakko mennä enkä varmasti ole kotona enää 3v. joten palaisin töihin nopeammin kuin edellisen lapsen kanssa. Minulle paras olisi ollut esim. 6kk määräaikainen työsuhde koska olin sitten raskaana tai en niin etsin myös oman alan töitä valmistuttuani.

kerro työnantajalle että olet raskaana ja suostut 6kk sopimukseen. sillonsaat äitiyspäivärahan sen mukaan ja työnantajalle ei koidu sinusta ylim haittaa raskauden takia.

Mieheni on jo koko päivä töissä ja paiskii niska limassa hommia, mutta valitettavasti ei yhden tuloilla elätetä tätä perhettä. Joten töihin on mentävä. Munkaan mielestä ennen vkoa 12 ei pidä kertoa koska mitä tahansa voi vielä tapahtua! Mutta JOS minut palkattaisiin niin missä vaiheessa olisi aika kertoa? He kuitenkin osaacat laskea että olen tiennyt raskaudesta kun allekirjoitin työsopimuksen. Ja jos koeaika olisi vaikka 3kk ja vatsa näkyy hehän voivat irtisanoa minut silloinkin koska syytä ei tarvitse sanoa.

Mieheni on jo koko päivä töissä ja paiskii niska limassa hommia, mutta valitettavasti ei yhden tuloilla elätetä tätä perhettä. Joten töihin on mentävä. Munkaan mielestä ennen vkoa 12 ei pidä kertoa koska mitä tahansa voi vielä tapahtua! Mutta JOS minut palkattaisiin niin missä vaiheessa olisi aika kertoa? He kuitenkin osaacat laskea että olen tiennyt raskaudesta kun allekirjoitin työsopimuksen. Ja jos koeaika olisi vaikka 3kk ja vatsa näkyy hehän voivat irtisanoa minut silloinkin koska syytä ei tarvitse sanoa.

Ei kaikki välttämättä tiedä viikolla 9 olevansa raskaana. Toisekseen mahaa on kyllä helppo piilotella. ei kukaan tiedä oletko lihonut ja viel harvempi kehtaa kysyä, jos jotain epäilee. Ilmoitat asiasta silloin, kun siltä tuntuu. Kiirettä sillä ei ole. Eikös se ole jokin aika määrättykin milloin täytyyy ilmoittaa ennen äitiyslomalle jäämistä ja se ei ollut mikään hirveen pitkä aika.

Lisäisin vielä, että ole itsekäs niin työnantajasikin on ja kaikki muut. puoliasi ei pidä muut, kuin sinä ja mitään et kiitosta saa, jos kerrot asiasta ennen aikojaan, eli miksi kertoisit ja kärsisit köyhyydestä?

Jos et kerro, saat tuta sen nahoissasi myöhemmin. Kukaan ei tahdo joutua pomon vihaamaksi silmätikuksi, mikä on raskaudesta valehtelemisen kohdalla väistämätöntä.

[QUOTE="vieras";24524462]Jos et kerro, saat tuta sen nahoissasi myöhemmin. Kukaan ei tahdo joutua pomon vihaamaksi silmätikuksi, mikä on raskaudesta valehtelemisen kohdalla väistämätöntä.[/QUOTE]

Miten tarvii valehdella, jos jättää kertomatta. Mitä muutekaan pomon vihat kiinostaa, kun kuitenkin halusi töitä vain puoleksi vuodeksi. Loppuraskaudesta voi sitten ottaa saikkua, jos pomo käy v-mäiseksi, ku kuulee asiasta. Siinä saa sitten ansionsa mukaan.

Vaikka olisi koeaika, niin raskauden takia ei saa irtisanoa ja jos epäilet, että irtisanominen johtuu raskaudesta, niin työnantajan pitää todistaa, että syy ei ollut siinä, VAIKKA ON KOEAIKA.

Raskauspeloissa monilta unohtuu, että raskaus ja äitiys- ja vanhempainvapaa eivät kestä kauaa ja sen jälkeen ap on mahtava työntekijä :) .

Älä kerro työnantajalle. Silloin vain korostat sitä, että raskaus on sulle töiden kannalta tärkeä asia, vaikka eihän sen pitäisi olla.

Hienoja vastauksia! Kiitos kovasti =) Jätän asian kertomatta ja annan mennä omalla painollaan jos pestin saan. Olen toiminut yrittäjänä tätä ennen enkä ikinä ole vielä sairaslomalla ollut. Tarvitsen töitä myös sosiaaliuuden vuoksi koska palan halusta päästä taas työelämään-vaikka pesti jäisikin lyhyeksi!

mä olin niin tyly, että jätin kertomatta raskaudesta, kun hain työpaikkaa...olin 24-28vko raskaana ja kerroin sit n.1kk ennen kuin ä-loma alkoi...kyllähän siinä pomo vähä äimisteli!
Ä-loman jälkeen palasin takas samaan paikkaan.
Oli sellainen tilanne, että töitä oli "pakko" saada...työhaastattelussa pomo kysyi, että onko ehkäisyasiat kondiksessa, siihen vastasin vaan hymyllä!

Joo, ja maha oli kaiken aikaa niin pieni, ettei sitä huomannu...

[QUOTE="vieras";24524804]mä olin niin tyly, että jätin kertomatta raskaudesta, kun hain työpaikkaa...olin 24-28vko raskaana ja kerroin sit n.1kk ennen kuin ä-loma alkoi...kyllähän siinä pomo vähä äimisteli!
Ä-loman jälkeen palasin takas samaan paikkaan.
Oli sellainen tilanne, että töitä oli "pakko" saada...työhaastattelussa pomo kysyi, että onko ehkäisyasiat kondiksessa, siihen vastasin vaan hymyllä!

Joo, ja maha oli kaiken aikaa niin pieni, ettei sitä huomannu...[/QUOTE]

Kelan mukaan työnantajalle pitää kertoa 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Minä olisin tässä tapauksessa työnantajana selvittänyt, olisiko ollut aineksia työsuhteen purkuun. Vittumaista, mutta samalla tavalla se työntekijäkin käyttäytyi.

Jos koeaikana tulee irtisanotuksi, ei syy silloinkaan saa olla mikä vaan vaan sen tulee olla asiallinen. Raskaus, sairastaminen (kunhan todistukset, ilmoitukset yn on kunnossa) jne eivät sitä ole.

Ihan vaan muistutukseksi.

Yhteistyössä