Huomenna eka aika klinikalle... muita ensikertalaisia?

Heissan!
Mulla oli loppukierron verikoe tämän viikon alussa. Sitten alkoikin ja tiputtelu ja menkat. Noh, soitin sairaanhoitajalle tilatakseni ajan kp10 ultraan. Hän kysyi, onko mulla jo Clomit -- niitä ei kuulemma saa mistään kuin vasta loppuviikosta ja ilman Clomeja inssi siirtyy saman tien kuukaudella... Nyt sitten jännittelen, että tuleeko Clomeja huomenna apteekkiin vai ei... Apteekista ovat lupailleet, että joko perjantaina tai maanantaina. Perjantaina vielä ehtisin nippa nappa aloittamaan tässä kierrossa... Nyt sitten jännäilen huomiseen, että miten käy. Mä olen kyllä TOSI pettynyt jos siirtyy kuukaudella eteenpäin...
 
:wave: Tervehdys kaikille!

Ollut tässä pari päivää kiirettä ja en ole ehtinyt näille sivuille ollenkaan... varmaan ihan hyvä juttu , oon nimittäin onnistunut olemaan miettimättä koko vauva-asiaa ainakin yhden vuorokauden!!! Todella terveellinen olo :D

Te jo ensikäynnillä käyneet ja muut tietäjät; onko teiltä kysytty oletteko koittaneet bongata ovulaatiota tikkujen avulla? Ajattelin vaan, että ehtisin tässä kierrossa vielä tikulla tarkistaa mahdollisen ovulaation ennen sitä meidän ensikäyntiä. Ajattelin, että jos siitä tiedosta olis sille lääkärille jotain hyötyä...

Voimia Heksamiinalle tulosten odotteluun, ja kertoilkaahan kaikki muutkin kuulumisia!
 
Joo, koko maan apteekit ovat tyhjentyneet Clomeista. Mä jo harkitsin, että jos niitä ilmestyy Helsingissä apteekin hyllylle ennen kuin Tampereella, että hyppään junaan huomenna. Apteekista sanottiin kuitenkin, että ne tulevat samana päivänä, joten ei taida junaan hyppäämisestäkään tässä tapauksessa olla hyötyä... Olen ihan hermona... Toivottavasti ne saapuvat huomenna, niin päästäisiin tässä kierrossa jo inssiin...

Mä tosin olen vakuuttunut siitäkin, että tarvitsen ennen kaikkea Teroluteja, sillä luteaalivaiheeni on selvästi liian lyhyt. (n. 9pv) Tämän viikon verikokeen pitäisi tuoda selvyyttä siihen. Jos edes Teroja saisi tähän kiertoon, niin nousisivat raskautumismahdollisuudet tässä kuussa edes vähän, varsinkin jos Clomit ja inssi jäävät tässä kierrossa pois... Mutta tätähän tämä lapsen "yrittäminen" joka tapauksessa on -- toivon ja pettymysten vaihtelua.

Mulla ei ole ovulaation tikuttaminen ikinä onnistunut kunnolla, vaikka selkeästi ovuloinkin. Tikkuun en ole saanut haamua kummempaa. Nyt sitten päätin, että kokeilen seuraavaksi digitaalista testiä (31e netistä ) ja sen lisäksi kokeilen eri merkkisiä tikkuja (Babyplussalta) kuin aikaisemmin. Eli ensin tikutan halvoilla tikuilla ja kun niihin tulee haamu, kokeilen digitaalista. Näin toivottavasti digitaalisen käyttö säästyy ja ei tule niin kalliiksi...
 
Hannele-74, tosi kurja juttu tuo clomien loppuminen. Miten ne voikin noin loppua kaikista Suomen apteekeista?! Toivottavasti ehdit saada niitä ja pääset aloittamaan ne vielä tässä kierrossa. Olisi harmillista, jos joutuisi siirtämään inssiä kuukaudella eteenpäin tuommoisen takia. Pidetään peukkuja!
 
Hannele 74: Onpa inhottava tilanne noiden clomien kanssa! Mä oon kans lukenut niistä, että jonkun päiväysmokan takia niitä on vaikea saada. Mulla on clomien sijaan Arimidexiä, samaa tarkoitusta varten. Ne on uusi lääke tässä asiassa.

Pian nähdään, miten on toimineet... Tänään on seurantaultra. Vaikka ei mulla mitään ovulointiongelmaa pitäisikään olla. Pitäkää peukkuja! :)

HepaE: Multa ei taidettu kysyä oonko tikutellut ovista, mutta oon niin kyllä tehnyt ja kerroin siitä itse. En oo joka kierrossa tikutellut, mutta silloin kun oon, oon saanut kyllä plussan.
 
Soleil76. Mullakaan ei pitäisi olla ovulaation kanssa ongelmaa. Siis ovuloin, mutta kai se superovulaatio olisi hyväksi, jos inssin tekevät.

Tänään sitten soittelin Yliopiston apteekkiin ja valitettavasti eivät olleet saaneet Clomeja. Sitten soitin sairaanhoitajalle ja hän kertoi, että toissa päivänä olivat tehneet sopimukset korvaavan lääkkeen käytöstä apteekin kanssa. Siispä uudelleen apteekkiin soittamaan. No, tämä korvaavakin lääke oli sitten kaikkialta loppui. Täytyy sanoa, että itku alkoi olla siinä vaiheessa kurkussa. Onneksi hoitaja, jonka kanssa tänään puhelin, oli tosi ihana. Hän varasi mulle kuitenkin ensi viikolle ultra-ajan ovulaation kartoittamiseksi (alkuviikosta kun soitin niin toinen hoitaja käski ensi kuussa soitella uudestaan!). Ehkä se inssi ei ole kuitenkaan pois suljettu vaihtoehto. Mun verikoetulokset ja miehen sperma-analyysin tulokset ovat edelleen "virallisesti" saamatta. (Sperma-analyysistä tosin soitin jo alkuviikosta ja sain tulokset suullisesti, mutta kirjallista ei ole tullut meille eikä lääkärille).

Ai niin, siinä vaiheessa kun selvisi, että korvaavakin lääke on loppu pyysin hoitajaa kysymään lääkäriltä tuosta Arimidexistä, jos se soveltuisi munkin tapaukseen. Hoitaja sitten soitteli takaisin ja kertoi, ettei lääkäri sitä suoralta kädeltä halunnut kirjoittaa. Yksi syy oli, että jo pieni määrä niitä on hinnaltaan 100e kalliimpaa kuin Clomit.

Nyt mulla on kyllä ihan rauhallinen olo, kun tietää, että ensi viikolla pääsee kuitenkin ultraan ja saa keskustella näistä asioista. Ja eihän sitä tiedä, jos vaikka inssiin pääsisi vaikkei Clomeja olisikaan.
 
:wave: vähän nostelen tätä ketjua, että ei ihan jää unholaan.

Meillä aloittelin sitten oviksen tikutuksen, vielä ei mitään haamuja kummempaa oo tullut. Rauhallista viikonloppua ollaan vietetty ja mieliala on pysynyt korkealla... se kyllä vaihtelee kierron mukaan aivan valtavasti. Näin uuden kierron alkupuolella on aina jotenkin toiveikas ja sitten se hiipuu ja muuttuu suruksi ja epätoivoksi. Menkkojen alkaminen ei sinänsä ole ollut mulle se kovin paikka, koska oon aina ollut aivan varma, että raskaana en ole. Luulen, että jos raskaaksi tulisin niin kyllä mä sen jotenkin aavistaisin. Tässä nimittäin tarkkailee omaa kehoa ja kiertoa aika lailla. Turhia raskausoireitakaan en ole itselleni onnistunut
kehittämään vielä missään kierrossa.

Toivottavasti hannele-74 pääsette inssiin, vaikka niitä Clomeja ei tullutkaan.
 
Hyvä, HepaE, kun nostelit ketjua!

Hannele74: Mä käsitin, että apteekit ei voi vielä myydä Arimidexiä tähän tarkoitukseen. Eikä siis lääkärit edes voi kirjoittaa reseptiä. Mäkin sain ne suoraan klinikalta. Ja mitä tulee siihen, että mulla ei ole ovulointiongelmia, niin ehkä mulla onkin... :( Tosin niin hassua kuin se onkin, mä en suostu uskomaan sitä. =) No, toissakierrossa se nimittäin ainakin todistettiin verikokein, että oli ovulaatio. Nyt ja viime kierrossa rakkulat on kuulemma olleet vähän liian pieniä, höh. Mutta mä oon ihan varma, että viime kierrossa oli ovulaatio, se vaan oli vähän myöhemmin. Kiertokin oli pitkä.
 
Sain tänään ovistikkuun plussan ja laskin että se meidän eka käynti on juuri sinä päivänä kun menkkojen pitäis taas alkaa, eli tasan kahden viikon päästä... Onkohan kierron alku hyvä aika, jos täytyy ottaa verikokeita ja muuta??
 
HepaE -- mun mielestä kierron alku on tosi hyvä ajankohta ensi käynnille, koska pääsee saman tien ensimmäisiin verikokeisiin ja aukiolotutkimukseen. Tosin aukiolotutkimusta ei voida tehdä jos on vuotoa. Mulla oli eka käynti kp3. Verikokeisiin menin heti seuraavana päivänä ja aukiolotutkimukseen seuraavalla viikolla.
 
Soleil76: Mulla ei ollut sairaanhoitajan kanssa puhetta siitä Armidexin saatavuudesta. Hyvä jos sait lääkeet suoraan klinikalta. Olisitkohan saanut Clomeja, jos niitä olisi ollut saatavilla?

Miehelle tuli työmatka ensi viikolla ja epäilenpä, että saattaisi osua juuri sille päivälle, jos meille tulisi inssi. Jos näin on, ei oikein mene nappiin nämä meidän hoidot...
 
Nostelenpa vähän pinoa!
Mitäs immeisille kuuluu? Meillä on maanantaina se eka käynti klinikalle, ja odotan sitä kuin kuuta n ousevaa. Olo on innokas ja jännittynyt. Ei yhtään tiedä, mitä tuleman pitää...
Mulla oli alkuvuodesta prolaktiini koholla (mun arvo oli päälle 800, kun viitearvo vissiin on jotain 50-650). Eilen kuulin, että mun kuukausi sitten otettu arvo oli 285 eli täysin normaali. Jee! Nyt ei ainakaan kohonneen prolaktiinin pitäisi estää meidän vauvahaaveita =)
Maanantaina kuullaan sitten miehen sperma-analyysin tulokset. Toivottavasti kaikki on kunnossa!
Tsemppiä ja hyvää viikonloppua kaikille!
 
Hei! Mä kävin oviksen seuranta ultrassa ja kuulin myös loppukierron verikokeiden tulokset. Myös sperma-analyysin tulokset saimme. Aivan kuten olen tiennyt jo viime kesästä lähtien -- häikkää oli keltarauhashormonin toiminnassa. Se oli kai rajoilla. Ultratessa lääkäri ihmetteli, että munasolut olivat niin pieniä tässä vaiheessa vielä (kp11). Itse en ollut yllättynyt, sillä tiedän, että nyt on tulossa pidempi kierto (kp26-28), mikä mulla tarkoittaa sitten sitä, että ovulaatio on tulossa vasta kp 17-18. Sain Lugesteronit sitten avuksi siihen loppukierron keltarauhahormonin tukemiseen. Jos tulen raskaaksi joudun jatkmaan niiden syömistä alkuraskauden ajan. Jos ei vielä tässä kierrossa tärppää, niin ensi kiertoon tulee sitten avuksi Clomit, irrotuspiikki ja inseminaatio. Olo on helpottunut ja toiveikas... Toisaalta pikkusen harmittaa se, että en viime syksynä jo lähtenyt yksityiselle ja verikokeista vaatimaan. Nyt voisi olla jo nyytti kainalossa...

Heksamiina - Tsemppiä ensikäynnille. Se on jo helpottavaa, kun saa nämä murheet jättää asiantuntijoille. Kuorma kevenee ja tulee toivoa.
 
Käytiin sitten eilen ekalla käynnillä klinikalla. Fiilikset oli tosi toiveikkaat, kun sinne asteltiin, mutta käynnin aikana toivo muuttui epätoivoksi. Saatiin siis vähän huonoja uutisia. Lääkäri ultrasi, ja sen mukaan mun munasarjat ovat täysin passiiviset. Lääkäri jopa epäili, että mulla olisi alkanut ennenaikaiset vaihdevuodet! Siinä vaiheessa kyllä väänsin itkua.. FSH-arvoni on kuitenkin sen verran hyvä, että lääkäri sitten perui puheitaan vaihdevuosista ja sanoi, että todennäköisempää on, että mun munasarjat on vaan jostain syystä syvässä horrostilassa. Tilanne on kuulemma kuitenkin "erittäin haastava". Nyt aloitellaan pistoshoidoilla, eli mun hormonitoimintaa yritetään herätellä Puregonilla. Pistelyn aloittelen ensi viikon lopulla. Ultrassa sitten nähdään, auttaako tuo hormoni yhtään, ja jatkoja katsotaan sen mukaan. Mua pelottaa ihan hirveästi, että jos mun hormonitoiminta ei herääkään ja mulla todellakin on 30-vuotiaana vaihdevuodet jo alkaneet... No, ei auta kuin odottaa ja jännittää epätietoisuudessa.
Aukiolotutkimuskin tehtiin, ja siinä kaikki oli ookoo. Myös miehen simpat olivat kunnossa. Olo on kyllä vähän surkea tuon käynnin jäljiltä. Täytyy vaan yrittää pysyä positiivisena!
Tsempitykset kaikille!
 
Heksamiina: Voi Heksamiina, pahoittelut huonoista uutisista. :hug: Mutta ehkäpä tilanne muuttuu puregonilla tyystin ja kaikki onkin hyvin! Ja sitä paitsi kerronpa tämänkin, en tiedä auttaako yhtään, mutta ystävälläni todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet, mutta niin vaan saatiin kroppa heräteltyä sen verran, että nyt heillä on pieni tyttönen. Toinen IVF tärppäsi.
Kuka teillä on muuten lääkärinä? Meillä on E. Varila.

Hannele -74: En usko, että clomien heikko saatavuus vaikutti siihen, että mulle määrättiin Arimidex. Lääkäri vaikuttaa nimittäin olevan aika haltioitunut niiden tehosta.

Niin ja vaikka viime viestissäni, mietin, että onko mulla sittenkään ovulaatiota, niin kuten itse ajattelinkin: on mulla. Se on vaan niin vikkelä, että karkasi ja inssi siirtyy siis ensi kiertoon. Jospa silloin osuisi ajoitus paremmin, kun nyt tiedetään, että reagoin niin vahvasti noihin lääkkeisiin. Mutta tämä kierto (ja siihen uhratut rahat ja vaiva) menivät ihan hukkaan.
 
Kiitos kannustuksesta, soleil76! :hug: Olo on tietysti näin alkuun järkyttynyt, mutta eiköhän tämä tästä. Tuo ystäväsi tapaus kyllä rohkaisee =) Ja ei meidän lääkärikään nyt ihan toivottomana tilannetta pitänyt, eli toivo elää... Meillä lääkärinä on Tarja Ristolainen. Oletko tykännyt Eero Varilasta? Tarja ainakin oli erittäin asiallinen ja ihan mukavan tuntuinen.
Tosi harmi, että teillä tämä kierto meni hukkaan. Toivon teille parempaa onnea ensi kierrossa! :hug:
 
Heksamiina: Varmasti tulee shokkina kuulla tuollaista, mutta mahdollisuuksia tosiaan on vielä vaikka miten. Varmasti kaikki onnistuu vielä. :hug: Tykätään kyllä Eero Varilasta. Hänellä on koko olemus jotenkin niin rauhoittava ja jaksaa selittää kaikki asiat. Muutenkin koko henkilökunta on oikein mukava.
 
Täällä taas yksi ensikertalainen! Eka tutkimus oli viime viikolla, jolloin jo katottiin ultra. Mitään vikaa ei siinä näkynyt, mutta verikokeet ja aukiolotutkimus ovat vielä edessä. Voisitteko tuossa tutkmuksessa olleet kertoa, paljonko sitä verta tuli jälkeenpäin ja kuinka monta päivää?

Mies kävi jo verikokeissa ja vei spermanäytteen, tuloksia odotellaan. Mulla on aiemmin todettu hyperprolaktinemia eli prolaktiiniarvo oli liian korkea, lääkkeellä se on täysin normaali. Uskoisin, että ovuloin nykyisin, olen koettanut tikutella ovista, mutta halvoilla tikuilla ei tule tarpeeksi vahvaa viivaa. Jonkinlainen viiva tulee silti 2 viikkoa ennen menkkoja.
 
Moi Ekotyttö! :wave: Aikaisemminkin tuolla jo mainitsin, että mulla meni kyllä aukiolotutkimus tosi helposti. Ei sattunut oikeastaan ollenkaan, eikä verta tullut yhtään. Se ei tuntunut mun mielestä juurikaan erilaiselta kuin tavallinen ultra. MUTTA se on kovin yksilöllistä, toisilla se tuntuu ikävämmältä. Mistään monen päivän verenvuodosta en kyllä ole koskaan kuullut.
 
Tervetuloa Ekotyttö! Mulle tosiaan tehtiin aukiolotutkimus eilen, eikä verta tullut jälkeenpäin yhtään (eikä ymmärtääkseni tutkimuksen aikanakaan). Tutkimus tuntui hetken epämiellyttävältä, vähän kuin kärsisi menkkakivuista, mutta se tuntemus meni nopeasti ohi. Mulla tosin oli munatorvet auki, joten en tiedä, sattuuko enemmän, jos on torvet tukossa. Jännitin etukäteen tutkimusta hiukan, mutta ihan helposti se sitten loppujen lopuksi meni. Tsemppiä matkaan, ja toivotaan, että kaikki on hyvin!
 
Ekotyttö -- Mulla tuli verta kolme päivää. Neuvoivat heti laittamaan siteen... En tiedä, että johtuiko verenvuoto mulla sitten siitä, että he eivät meinanneet saada "työkaluaan" pysymään paikallaan kohdunsuulla... Ehkä se sitten sohi siellä jotain rikki... He myös tutkivat sitä kohdun limakalvoa samalla -- eikös se kasva siellä (siis verisenä ). Ajattelin, että sitä limakalvoa olisi sitten lähtenyt liikkeelle... En tiedä... Paikat mulla joka tapauksessa näyttivät olevan kunnossa.

Tärkeää on varmastikin se, että ottaa sen vahvan särkylääkkeen tunti ennen tutkimusta niin pääsee helpommalla.

Heksamiina -- Toivoa sydämeesi!
 
Tervehdys kaikille!

Täällä kanssa yksi ensi kertalainen, joka haluaisi liittyä joukkoonne! :wave:

Tänään oli ensikäynti gynellä lähinnä sillä ajatuksella että katsoisi onko siellä asiat suurinpiirtein kunnossa. Gyne oli sitä mieltä että ehdottomasti pitäisi tutkimukset aloittaa joten sitä olen tässä nyt päivän mittaan mietiskellyt. Siellä siis ultrattiin ja sitten otettiin papa. Ultran perusteella olis sitä mieltä että olen ovuloinut kun siellä näkyi sellainen rypistynyt pussukka. Ensi viikolla pitäisi sitten mennä verikokeisiin ja siitä se sitten varmaan lähtee.

Se antoi mulle lähetteen noihin verikokeisiin että voin mennä mihin mulle sopii. Mitäs tämä sitten oikeen meinaa? Voinko vaikka soittaa terveyskeskukseen että sopiiko tulle verikokeisiin vai kuinka toimin?

HepaE: Multa kysyi kanssa lääkäri sitä olenko tikuttanut ovista ja kuinka on onnistunut.

Ootteko muuten seurannut rimakauhua ja rakkautta? Itse olen ihan koukussa siihen:) Harmittaa kun jäi viime viikon jakso väliin koska silloin vissiin sille yhdelle pariskunnalle selvisi että menevät hedelmöityshoitoihin, sillä tässä jaksossa hoidot olivat jo vauhdissa.
 
Hei ja huomenta kaikille!

Lueskelin tätä ketjua jo aikaisempinakin päivinä ja nyt ajattelin, josko rohkenisin liittyä mukaan. En ole aikaisemmin kirjoitellut millekkään keskustelupalstalle, mutta toivottavasti saan tämän toimimaan =)

Veena:Olen myös koukussa rimakauhuun ja rakkauteen =) Katsoin sitä silloin aina kun se tuli muutamia vuosia sitten telkusta ja taas koukussa ollaan. Vuorotöiden takia en myöskään nähnyt viime viikon jaksoa =(

Mutta jospa myös kerron hieman omasta tilanteestani. Olen 22 ja mieheni 28, raskautta olemme yrittäneet kuukautta vaille vuoden. Meillä kummallakaan ei ole aikaisempia partnereita ja ei siis myöskään aikaisempia raskausyrityksiä.
menin gynelleni valittelemaan tilannetta jo pari kuukautta sitten, kun itselläni kuukautiset todella epäsäännölliset (kk 35-45) ja ovulaatiota tikuttelemalla en ole 6 kuukaudessa saanut kotona tuloksia. Myöskään mitään ovulaatio tuntemuksia ei ole ollut.... Minusta otettiin tuolloin alkututkimuksina näytteitä (FSH, estradioli, TSH, prolaktiini ja progesteroni) joilla varmistui, että muuten kaikki oli normaalit, mutta tuo progesteroni arvo oli hyvin alhainen ja varmisti sen että en ovuloi (tähän jo olimme varautuneet). Mieheltä otettiin myös spermanäyte, ja sen tulokset hieman yllättivät: siittiöiden määrä oli erinomainen ja liikkuvuuskin oikein hyvä, mutta normaalimuotoisia vain 10 % (se alaraja viitearvoissahan on 15%). Gynen kanssa keskusteltiin tuloksista ja sanoi että siellä (yksityinen lääkäriasema) ei jatkoja kannata tehdä. Sanoi että kun ollaan vielä niin nuoria (argggh!), mutta selviä ongelmia on, niin voi tehdä lähetteen julkiselle puolelle kun yritystä virallisesti se 1 vuosi takana ja sanoi että täälläpäin jonot sitä luokkaa, että se puolen vuoden hoitotakuu aika varmaan menee ennen ensikäyntiä...... Eli vasta syksyllä olisi ollut mahdollisuus päästä tilanneselvitystä jatkamaan :( Masennuin ihan täysin ja porasin loppupäivän, kun tuntui että kaikki haaveet lapsista meni siinä.
Juteltiin miehen kanssa ja olimme jo aieminkin etsineet tietoa lapsettomuuden hoitomahdollisuuksista ja paikoista ja niin varasimme ajan Tampereelle väestöliiton klinikalle, jonne menemme toukokuun alkupuolella. ainakin ajanvarauksessa oli ystävällistä =) Pääasia on että pääsemme epätietoisuudesta ja selvittämään tilannetta että onko mahdollisuuksia mihinkään vai ei. Olisi hirveää odotella syksyyn ja miettiä että onko kaikki ihan toivotonta.

Ainakin täältä luin positiivisia kokemuksia Tampereen väestöliitosta ja itselläkin ja miehellä toiveet taas heränneet.

Tsemppiä kaikille!
 
Hei kaikille!

Mekin olemme mieheni kanssa vasta tiemme alussa, eli ensimmäinen käynti Naistenklinikalla takana ja perustutkimukset kesken. Mietin vain, että te, jotka olette julkisella kuten me, oletteko tekin joutuneet odottamaan kaikkien testien tuloksia "koontikäyntiin" asti vai oletteko saaneet ne sitä mukaa, kun ne ovat valmistuneet?

En tiedä, onko tämä vain typerää kärsimättömyyttä vai mitä, mutta minusta ainakin tuntuu kohtuuttomalta, että joudumme odottamaan kuukausikaupalla kaikkien kokeidemme tuloksia. Tahtoo tietää heti! :kieh: Terveyskeskuksen ottamat testit (prolaktiini, kilpirauhashormoni ja hemoglobiini) sai sentään tietää viikon sisään, mutta nyt näitä Naistenklinikan testejä (2xprogesteroni, LH, FSH, kolesterolit, sokeri, insuliini etc. ja miehen siemennäyte) joutuu odottamaan kuukausia! Siis vasta sillä aukiolotutkimuskäynnillä, eli luultavasti tuolla toukokuun lopulla, saamme kuulla "koko paketin" tulokset (kuten tuo lääkärimme sitä nimitti).

Ei pitäisi antaa tuskaisten ja kärsimättömien ihmisparkojen odottaa tällä tavoin. Mekin olemme yrittäneet lasta jo liki puolitoista vuotta ja ikääkin on molemmilla päälle 30:n, että ei millään malttaisi enää odotella yhtään mitään. Paitsi sitä lasta tietty :D
 

Yhteistyössä