Huomenna eka aika klinikalle... muita ensikertalaisia?

Tervetuloa Veena, pamina ja Tresum77! Kiva saada palstaan lisää eloa.
Me ollaankin Tresum77 samaa hyvää vuosikertaa =)
pamina: minä ainakin voin suositella Tampereen Väestöliittoa. Olemme käyneet siellä vasta kerran, mutta sen käynnin perusteella kaikki vaikuttivat erittäin asiallisilta ja mukavilta ja alkoivat rivakasti laittaa asioita eteenpäin. Kenelle lääkärille menette? Mekään ei maltettu odottaa syksyyn julkiselle puolelle menoa, ja itse asiassa olikin hyvä, että ei odoteltu, koska meillä saattaa olla hoitojen kanssa kiire. Syksyllä olisi koko juttu voinut olla liian myöhäistä...
Veena: minä seurasin Rimakauhua ja rakkautta silloin kun se tuli ensimmäisen kerran. On kyllä tosi hyvä sarja.
Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Tresum77 -- Mä ymmärrän sua tosi hyvin. Kieltämättä julkisella puolella joutuu venailemaan ja lääkärille ei ainakaan TAYS:lla voi suoraa soittaa. Verikokeiden tulokset kuulee sitten lääkärikäynnin yhteydessä. Hoitaja ei anna niitä puhelimessa. Yritin kysellä myös... Kärsimätön olo. Ensin puoli vuotta jonossa ja kun pääsi hoitoihin, niin kärsivällisyys loppui siihen. ;) Ensimmäinen pettymys oli se, että lääkkeet loppui apteekista ja inssi siirtyi seuraavaan kiertoon. Mutta yleisesti ottaen olen tyytyväinen -- lääkärit ovat olleet ystävällisiä ja tutkimukset tehtiin rivakasti. Meillä oli ensimmäinen aika reilu kuukausi sitten. Sattui sopivasti kierron alkuun ja päästiin heti tekemään kaikki kokeet ja tutkimukset sen kierron aikana. Nyt on kaikki tulokset tiedossa. Tässä kierrossa avuksi tuli jo Lugesteronit ja seuraavaan sitten toivottavasti ne Clomit ja inssi. TAI vielä parempi, että seuraavaa kiertoa ei sitten tulisikaan vuoteen...

Pamina -- Mä ehkä hankkiutuisin jonoon myös julkiselle puolelle ja jonotellessa sitten kävisin yksityisellä. Kun pääsee julkiselle puolen vuoden jälkeen, niin voi sitten hyödyntää ne yksityisen tulokset. Tämä siis, jos haluaa säästää rahaa... Toivon toki, että puolen vuoden jälkeen et enää hoitoja tarvitse, kun olet raskaana!
 
Hei vaan kaikki vanhat ja uudet. Kiva kun on tullut lisää porukkaa ketjuun... vaikka tää on kyllä aiheensa puolesta ketju johon ei toivoisi kenenkään joutuvan. Monenlaisia fiiliksiä tähän lapsettomuus asiaan kaikilla kuuluu ja täällä kyllä saa tukea mietteilleen.

Oletteko muut liittyneet Simpukka ry:hyn tai käyneet tutustumassa sivuihin? Itse yritin jo noin kuukausi sitten tilata niiden sivuilta materiaalia, mutta eivät ole ainakaan vielä tulleet postin mukana.

Meillä on se ensikäynti maanantaina ja vähän kyllä jännittää. Eilen ja tänään koko vauva-asia on taas ahdistanut normaalia enemmän. Johtuu varmaan myös siitä, että olen 8 h päivässä tekemisissä raskaanaolevien ja vauvojen kanssa... yleensä en näitä työkuvioita henk.koht elämään sotke, mutta välillä niin vaan käy ja ajatukset ei meinaa pysyä kasassa :/ Onko ensikäynnillä puhuttu teidän henkisestä jaksamisesta jne, vai vaan lääketieteellisistä faktoista? Niin... ja onko kenestäkään muusta tulossa katkera akka joka ei osaa olla iloinen muiden puolesta :D ... vitsi. Kyllä tää tästä taas helpottaa.

Hyvää viikonloppua kaikille! Ja kohtahan täällä jo jännitellään ekojen hoitojen tuloksia =) Odottavan aika on kyllä pitkä, mutta sitten huomaakin ajan kuluneen nopeasti.
 
HepaE: Toivottavasti menee lääkärissä hyvin ja saatte jonkun mukavan lääkärin. Aika rankkaa varmasti kun olet vielä pienten kanssa töissä. huh! Varmaan huonompina päivinä tekee kyllä todella pahaa.

Ja tuohon katkeruuteen on vielä ihan pakko kommentoida. Itsellä vaihtelee oman olon perusteella se miltä muiden plussat tuntuu. Aina on oikeastaan iloinen toisten puolesta, mutta samalla se on muistutus siitä mitä itsellä ei ole. Joskus taas se antaa toivoa että omakin vuoro tulee vielä. Joskus on sitten näitä vaikeampia päiviä. Varsinkin sellainen pistää harmittamaan kun jotkut ihmiset jotka tulevat helposti raskaaksi ottavat asian itsestään selvyytenä. Ja sitten tulevat paasaamaan siitä että mitä varten te ette tee lapsia. Ihan kuin se käskystä kävisi.. No toivottavasti me saataisiin ne plussat niin sitten vois ainakin unohtaa tuon katkeroitumisen!

Olen vasta tosiaan käynyt itsekseni lääkärissä ultrattavana ja keskiviikkona olisi sitten verikokeet. Jossa siis jos katsotaan prgl ja prl. En tiedä mitä ne ovat mutta onneksi tuolla vauvakuume puolella osasivat valaista että progesteroni ja prolaktiini.

Sellainen vielä tuli mieleen että kuinka teillä on miehet suhtautunut siihen että tutkimukset alkaa?
 
Tresum 77: Naistenklinikalla mekin ollaan käyty ja tulokset saadaan vasta aukiolotutkimuksen yhteydessä. En tosin ole niitä kysellytkään, haluan olla mahdollisimman pitkään tietämätön mahdollisesta lapsettomuustuomiosta.
Veena: Mieheni on suhtautunut tutkimuksiin järkevän realistisesti, eli mentävä on, jos lasta ei kuulu. Toki hän piti spermanäytteen antamista hankalana ja epämiellyttävänä.
Hepa E: Meidän ensikäynnillä ei puhuttu mitään henkisestä jaksamisesta, eikä me itsekään valitettu mitään. Ehkä asian voi ottaa puheeksi, jos lääkäri ei kysy. Muuten lääkäri ja hoitajat olivat tosi ystävällisiä.
 
Meillä tuntuu olevan tämä tutkimuksiin meneminen miehelle kova paikka. Nimittäin ollaan aina pystytty puhumaan mistä tahansa, mutta tämän asian suhteen mies ei ole puhunut oikeastaan mitään. Luulen että hän pelkää paljon sitä että jos vika on hänessä. Eilen sitten "pakotin" hänet puhumaan aiheesta ja sain ainakin jotain irti. Lupasi kyllä toki tukea kaikessa ja käy antamassa spa näytteen, mutta ei halua miettiä asiaa sen enempää (?). Noh, ehkäpä se käsittelee vaan näitä asioita hitaammin ja sille alkaa vasta selviää mistä on kyse.

Toinen asia mikä tuli mieleen. Kävin tosiaan siellä yksityisellä gynellä (joka myös väestöliitolla), niin sanoi että nyt ne verikokeet, sitten sperma näyte ja sitten otetaan yhteyttä sinne väestöliittoon ja tehdään aukiolotutkimus. Eli meinaakohan se sitten että mennään sinne ensin käymään muuten vai suoraan siihen aukiolotutkimukseen? Kun sanoi kuitenkin että kp 10-12 olisi hyvä olla se aika. Se aukiolotutkimus kuulostaa aika karmasevalta.
 

Tervehdys!

Uutena kirjottelen tähän ketjuun.. :) Meillä on ens viikolla eka aika naistenklinikalle. Vähän jänskättää.. tutkimuksia siis tehty jo aluesairaalassa, mutta kun eivät clomit tehoa niin saatiin lähete eteenpäin. Menkat ei tuu ilman teroluteja ja ovulaatiosta ei tietoakaan, taustalla pco ja painoakin löytyy liian kanssa.

Mulle tehty jo aukiolotutkimus ja miehen simpatkin on tutkittu. Mietityttää että mitä siellä naikkarilla tehdään ekalla kerralla..ja tietty jatkossakin.

Tohon katkeruus-kysymykseen täytyy sanoa, että mulle tekee todella vaikeeta kun esim ystäväni ilmoitti vähän aikaa sitten plussasta. Ja vielä surkeempi olo tulee kun haluis olla onnellinen ja innoissaan toisen puolesta, mutta mieltä kaivertaa vain oma pettymys ja pelko saako koskaan itse kokea plussaa. Se tuntuu vaan niin väärältä, että toisilla onnistuu vaikka kuinka helposti ja toisilla ei koskaan :'(

No joo. Tulipas vuodatettua. Ehkä tää tästä helpottaa ku saa taas vähän lisävlaistusta tilanteeseen toivottavasti ens viikolla :)
 
Kyllä, erittäin hyvää vuosikertaa, Heksamiina! :D

Ja ymmärrän täysin kärsimättömyytesi, Hannele. Se todella vaan kasvaa, mitä pidemmälle tässä projektissa etenee - mitä lähempänä se päämäärä (toivon mukaan) on. Vähän niin kuin, jos on ihan hirveä vessahätä, niin sitä kestää aivan uskomattomia aikoja just niin kauan, kun vessaa ei vaan ole missään, mutta annas olla kun pääset siihen ovelle - tai edes jonoon, joka kai paremmin kuvaa tätä meidän tilannetta! - niin johan se kaikki pidätyskyky katoaa sen siliän tien! :LOL:

Meillä on ilmeisesti vielä hieman opeteltavaa tuolla kärsivällisyyden saralla sinulta, Ekotyttö :) Itse olen kyllä ottanut sen kannan, että mieluummin kuulen ne huonotkin uutiset nyt HETI, kuin jatkan turhan toivon elättelemistä enää yhtään kauampaa. Ja ainahan on se mahdollisuus, ettei tuo lääkärin tuomio olekaan aivan ehdoton ja asia onkin hoidettavissa esim. lääkkeillä. Kunpa se vaan olisi edes ihan vähän suurempi mahdollisuus...

Veena, Naistenklinikalta ainakin sanoivat, että varataan suoraan se aukiolotutkimusaika ja että se on sitten samalla se yhteenvetokäynti, jolloin katsotaan kaikki siihen mennessä tehdyt tutkimukset ja mietitään sitten sitä jatkoa. Eli tuskin teidänkään tarvitsee kahta aikaa varata, jos meidänkin pitäisi ennättää puhua kaikki halki ja vielä testata ne torvetkin sillä yhdellä käynnillä!

Katkeruus se paikoin vaivaa täälläkin. Luonnollisesti en voi olla katkera kenellekään todella yrittäneelle ja onnistuneelle, mutta ne kerrasta-poikki-ihmiset saavat kyllä katkeron kielelle, pakko myöntää. Ei se vaan ole reilua, että tämä maailman luonnollisin asia on toisille niin naurettavan helppoa ja toisille niin jumalatonta puurtamista. Mutta onneksi nuo tuntemukset tulevat ja menevät, koska katkeruus ei todellakaan ole mitenkään elämää eteenpäin kuljettava voima...

 
HepaE: meidän ensikäynnillä lääkäri ei kysellyt mitään henkisestä jaksamisesta. Ihmettelinkin sitä, kun kuitenkin kylmiä faktoja meille esitti ja sanoin suoraan olevani järkyttynyt... Muuten asiallinen ja perusteellinen lääkäri, mutta tosiaan jätti kyllä tuon henkisen puolen kokonaan sivuun. Mun mielestä lääkäreiden pitäisi ehdottomasti tukea potilaita henkisesti, koska kuitenkin on niin tärkeä ja iso juttu kyseessä kuin lapsettomuus. Miten teidän ensikäynti meni???

Mulla on tällä hetkellä kuusi ystävää raskaana. Voitte varmaan uskoa, että välillä on hiukan kateellinen ja katkera olo. Kaikki heistä ovat vielä tulleet raskaaksi suht helposti, joten väkisinkin tulee mieleen, että miksi juuri meille lapsen hankinta on niin vaikeaa. Olen kyllä silti iloinen ystävieni puolesta, ja mielelläni kuuntelen heidän raskausjuttujaan, mutta varmaankin on ihan inhimillistä, että välillä suru ja kateus hiipivät ajatuksiin... Kuten Tresum77 kirjoitti, kyllä se tuntuu epäreilulta, että maailman luonnollisin asia on toisille todella helppoa ja toisille niin hirvittävän vaikeaa. Tasan ei käy onnenlahjat ja sitä rataa...

Mun pitäisi aloittaa Puregon-pistokset torstaina. Kävin tänään neljässä apteekissa, eikä mistään saanut Puregonia! :headwall: Yhdessä apteekissa työntekijä sanoi, että sitä ei välttämättä saa lainkaan ennen torstaita.. Toisessa apteekissa taas sanottiin, että kyllä sitä saa. Enpäs tiedä, kumpaan luottaisi. Toivottavasti sitä nyt saisi, en haluaisi että pistoshoidon aloittaminen siirtyisi kuukaudella eteenpäin. Apteekin täti lupasi soittaa huomisaamuna, että mikä tilanne on. Toivotaan parasta.

Tervetuloa nipsuliina83!

Joku kyseli, että miten mies on suhtautunut hoitojen aloittamiseen. Mun mies on suhtautunut todella ihanasti ja järkevästi. Se on sellanen positiivinen tyyppi, joka aina tsemppaa ja kannustaa mua, joka oon hiukan taipuvainen pessimismiin.. Mies uskoo vahvasti, että hoidoilla me onnistutaan ja saadaan oma vauva. Mä olisin tän kaiken keskellä varmaan ihan rikki, ellei mun mies olis niin mahtava :heart:
Tsemppiä ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
 
Uskomatonta, että nyt on sitten Puregon loppu apteekeista!!! Ihan kuin yksissä tuumin olisivat lapsettomuushoitoja sabotoimassa... Multa meni tämän kierron inssi sivusuun Clomien puutteen takia. Nyt sitten piinailen Lugesteronien kanssa. Jospa ne pelkästään tuottaisivat ihmeen...

Mulla mies ei ole lapsettomuushoidoista ollut erityisemmin "innoissaan" -- pakon edessä on valmis niihin ollut. Hänelle ensikäynti oli lähinnä kiusallinen (vaikka eivät onneksi tutkineet hänen kalustoaan). Siemennesteanalyysiä varten näyte tuotiin sitten kotoa.

Mä huomaan, että en jaksa sillä tavalla iloita plussista jotka tulevat suhteellisen pian yrittämisen aloittamisesta. Eihän sitä todellakaan ajatellut, että omalle kohdalle osuisi tämmöinen kohtalo. Tosin synkkinä hetkinä itken sitä, kun pikkutyttönä mulla oli kamala pelko siitä, että jos en voisikaan saada lapsia... Ihan kuin eläisi omaa painajaistaan. Mutta, nämä ajatuksen tulevat vain todella synkkinä hetkinä. Tällä hetkellä olo on suhteellisen valoisa ja toiveikas. Ehkä se aina on, kun tulee jotain uutta tähän yrittämiseen (niin kuin nyt nuo Luget).

Ps. Olen vähän miettinyt sitäkin, että onkohan se pidempään hoidoissa olleiden kohdalla silleen, että he eivät jaksa iloita plussista jotka tulevat esim. heti hoitojen alussa...
 
Apteekin täti soitti aamulla, että Puregonia on saatavissa. Jes, pistokset alkavat siis torstaina! =) Soitin myös Väestöliittoon ja kyselin meidän infektioverikokeiden tuloksia. Negatiivisia olivat molemmilla kaikki. Nyt on hyvä fiilis, tästä vaan nyt sitten eteenpäin.
Aurinkoista tiistaita kaikille!
 
Moikka. Ensikäynti tuli ja meni sitten eilen. Olin aika hermona jo sinne mennessä ja aloinkin sielä sitten itkemään... Lääkäri oli empaattinen ja ymmärtävisen oloinen. Kyseli meiltä kaikki perusasiat: iät, sairaudet, lääkitykset, murrosiänalkamisiän, mun kuukautisanamneesin, painot, pituudet jne. Nämä kaikki meillä normaalit.

Sitten halusi nähnä miehen sperma analyysin joka on tutkittu toisella klinikalla (Tulos 100% epämuotoisia, muuten ok). Siihen ei sanonut oikein mitään. Ylipäätään ei sanonut oikein mitään. Mun osalta uskoi kaiken olevan kunnossa, koska kiertoni on säännöllinen ja omalla gynellä viimekierrossa ultrassa näkyi johtofollikkeli ja tikkujen mukaan ovuloin. Nyt ei siis tehty sisätutkimusta tai ultrattu mua. Miehen kivekset lääkäri tutki ultralla ja löysi kiveskohjun, joka voi hänen mukaansa vaikuttaa siittiöihin tai sitten ei. Sen voi hoitaa, mutta ei ole pakko. Jatkoiksi määräsi uuden siemennesteanalyysin ja koepesun, jonka tulos kuullaan 19.5. Sitten tiedetään mitä kannattaa tehdä, puhui mahdollisesta inseminaatiosta ja kyllä jo ivf hoidostakin, mutta sanoi myös, että luomuraskauskin varmaan mahdollinen.

Mitään verikokeita tai aukiolotutkimuksia ei määrännyt meille kummallekkaan.... Mitään uuttaa tietoa ei siis tullut, paitsi se kiveskohju. Nyt vaan odotetaan sitä uutta siemennesteanalyysiä ja koepesun tuloksia ja tietysti yritetään luomusti edelleen. Tavallaan odotin käynniltä enemmän. Että semmosta :/
 
HepaE: No, ymmärrän, jos oli hieman hämmentävä käynti! Siltä nimittäin kuulostaa. Jotenkin tuntuu niin oudolta, että jossain ei määrätä aukiolotutkimukseen. Että aletaan vaan toimia yhden havaitun ongelman perusteella, eikä tutkita kaikkea ennen kuin aletaan hutkimaan. Missä teidän käynti siis olikaan?

Heksamiina & Hannele -74: Hyvä, jos puregonia on saatavilla ja hommat voi edetä!

Veena: Aukiolotutkimus ei aina ole kamala. Minä odotin paljon pahempaa, eikä se tuntunut oikein miltään. Mutta tosiaan, joillakin se on ollut paljon ikävämpi.
 
Solei: Ihana kuulla ettei se aukiolotutkimus välttämättä olekaan niin karmaiseva. Oiskohan se kiinni siitä että onko ne putket auki vai ei. Eli jos on auki niin ei satu ja jos siellä on jotain ylimääräistä estettä niin sitten voi tehdä kipeää. No joo, oishan tässä vielä tämä kierto eli yksi plussan mahdollisuus ettei tarvitsisikaan mennä sinne aukiolotutkimukseen.

Tänään kävin sitten tuossa Progesteroni verikokeessa. Tulokset tulevat kotiin viikon päästä. Seuraavaksi sitten se toinen verikoe ja mieskin kyllä lupautui käymään kuulemma "ruikkimassa". Itselle tuli jotenkin parempi olo kun mies otti asian puheeksi. Eli kai tämä tästä lähtee..

Muoks. Ei millään malttaisi odottaa viikkoa että saa tulokset. Kävin jo netistä tsekkaankin mikä pitäisi olla se progesteroni arvo että ovis on tapahtunut..
 
Huhuu, missäs kaikki on? Tulkaahan kertomaan kuulumisia! :wave:
Mä olen nyt pistellyt neljä päivää Puregonia ja huomisaamuna on ultra. Jännittää tosi paljon, että näkyykö mun munasarjoissa minkäänlaisia heräämisen merkkejä... Toivon niin lujasti, että Puregon olisi auttanut ja pääsisimme hoidoissa eteenpäin. Tulen huomenna kertomaan ultrakuulumiset.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
 
Hyvä Heksamiina, kun nostelet meitä! :) Toivotaan, että puregonit tepsii!!!

Mullakin alkoi uusi kierto perjantaina. Nyt syön Arimidexiä ja tämän viikon perjantaina jo ultrataan eka kerran, että missä mennään.
 
Ultra oli aamulla ja huonoja uutisia tuli jälleen kerran. Puregon ei ole saanut mitään aikaiseksi munasarjoissa, vaan ne uinuvat täydellisessä lepotilassa edelleen. Olo on tosi masentunut... Aika epätoivoiselta alkaa vaikuttaa. :'(
Tsemppiä teille muille kovasti!
 
Kiitos Veena halauksesta. Annosta nostettiin nyt, ja piikitän useamman päivän kuin yleensä piikitetään, mutta aika skeptiseltä lääkäri vaikutti onnistumisen suhteen. Maanantaina on taas ultra. Yritän olla vajoamatta epätoivoon, mutta kyllä tää tilanne vaan mielen tosi matalaksi vetää. En oikein tiedä, mitä pitäisi ajatella... Mutta kaipa tämä tästä, kun pääsee pahimmasta järkytyksestä.
 
Heksamiina -- Toivon sydämestäni, että annoksen nostaminen saa munasarjoihisi toimintakyvyn!

).( Mulla on menossa piinapäivät Lugejen kanssa. Luget siis auttavat keltarauhashormonin toimintaan ja pitkittävät liian lyhyttä luteaalivaihettani. Nyt on menossa kp29. Oviksesta on arviolta 12pv. Tein tänään raskaustestin ja se oli nega. Tein sen sen takia näin aikaisin, että jos olisi tullut plussa, en olisi käynyt lunastamassa varaamiani Clomeja. Testiin tuli kyllä viivan häivähdys liian myöhään (n.25min), mutta kuivuneessakaan testissä sitä ei enää näy, joten en usko, että se tarkoitti yhtään mitään. Optinen harha. Nyt on mielenkiintoista nähdä alkaako vuoto itsestään vai vasta sitten, kun lopetan keltarauhashormonien ottamisen. Yleensä mulla on ollut kierto 23-29pv. Ajattelin vielä vappupäivänä testailla ja sitten lopettaa Lugejen ottamisen, jos edelleen on nega.
 
Kiitos soleil76 ja Hannele-74. Eilen tuli itkettyä koko ilta, mutta tänä aamuna mieli on jo valoisampi. Aloitin eilen pistämään Puregonia isommalla annoksella (75 IU) ja jatkan sitä ainakin maanantaihin asti. Elän toivossa, että tää isompi annos alkaisi tehota...
Hannele, pidän peukkuja, että testi näyttäisikin huomenna plussaa...
Aurinkoista ja hauskaa vappua kaikille!
 

Yhteistyössä