Huoli isosta vauvasta? Synnytänkö jättilapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvva

Vieras
Eka raskaus. Meillä on vauva koko ajan kasvanut yläkäyrällä, ihan niskaturvotusultrasta asti. Siinä yläkäyrän tuntumassa menee. Sf-mittakin on ollut iso, mutta kasvanut koko ajan tasaisesti, mikä on kuulemma hyvä merkki, että kuitenkin tasaisesti menee omalla käyrällään. Tänään alkoi rv 40 ja sf-mitta on 35cm nyt.
Raskausdiabetesta minulla ei ole, kävin sokerirasituksessa ja arvot olivat erinomaiset.

Vauvasta tehdään huomenna painoarvio äitiyspoliklinikalla, koska olen itse pienikokoinen nainen ja neuvolassa ajattelivat että on hyvä tarkastaa, miten iso vauva on tulossa ja pystynkö synnyttämään alakautta.
Omalla äidilläni lapset on olleet 2,5-3-5 kiloisia suunnilleen. Miehen puolella on kuitenkin ollut isoja vauvoja, miehen siskokin synnytti esikoisenaan 4,5-kiloisen..

Tarkoittaako tuo iso sf-mitta aina isoa vauvaa? Mulla pelottaa että vauva todetaan huomenna joksikin jättikokoiseksi ja joudun sitten sektioon tai jotain..

Iso sf-mitta ei tarkoita isoa vauvaa! Usein lyhyillä naisilla mitta on isompi, koska vauvalla on vähemmän tilaa pystysuunnassa eli leviää sitten ulospäin ja näkyy makuuasennossa mitatessakin paremmin, vrt. pitkät ja pitkäselkäiset naiset joiden vatsaonteloon vauva ja kohtu ''uppoavat'' helpommin.

Synnytyksen kulkuun vaikuttaa ensisijaisesti vauvan tarjonta ja vauvan pään koko. Usein pää ei ole juurikaan isompi, oli vauva 3kg tai 4kg. Pään kun synnytät niin loppuosa suorastaan pujahtaa ulos :) Tietty tarjonta vaikuttaa myös, mutta se on se ja sama minkä kokoinen vauva on. Ja tähänkin on apuja olemassa.

Hyvä kuitenkin että selvittävät koon ja ennenkaikkea sinun anatomiasi: niin pienien kuin isojenkin äitien joukossa on niitä, joilla on ''synnyttäjän lantee'' ja toisaalta niitä, joiden luusto on niin kapea että vauvan on vaikea alakautta tulla ulos.

Tsemppiä!

Lisään vielä.. Rakenneultran aikoihin (en nyt jaksa tarkistaa millä viikoilla se oli, ehkä rv 23) painoarvio oli 444g. Sanoivat että yläkäyrän tuntumassa. Sitten tais rv 28 olla se painoarvio 1300-1400g mikä oli myös yläkäyrällä mutta ei nyt mitenkään ihan valtavasti ymmärtääkseni ja neuvolassa sanovat että vauva kasvaa yläkäyrän tuntumassa, siellä normaalin ja yläkäyrän rajalla.. Sen jälkeen ei ole tehty painoarviota vaan painoarvio tehdään huomenna.

Minä olen juurikin lyhyt odottaja, 155cm pitkä. Toivottavasti ei oo mikään jättivauva, näin jo painajaisuntakin että puskin 6-kiloisen alakautta! :D On se sentään pää alaspäin kuten pitää, ja aika alas jo laskeutunut.

Itse olen pienikokoinen(158cm,45kg), sf-mitta oli molemmissa suuri (en muista millään mitä olivat, mutta suuria kuulemma). Lapset olivat 4,6kg ja 4,9kg.

Mutta synnytykset olivat helppoja ja nopeita alateitse. Kuulemma synnyttäjän lanteet löytyvät. :) Turhaan sitä etukäteen stressailemaan :)

Niin, no, ei sitä voi stressata, syntyy sen kokoinen mikä syntyy. Mutta jännittää. Jos vauva onkin niin iso, etten saa synnyttää alakautta (sektio pelottaa) :/ Mielellään jos tulis alle 4kg vauva :D

Synnytyksen kulkuun vaikuttaa ensisijaisesti vauvan tarjonta ja vauvan pään koko. Usein pää ei ole juurikaan isompi, oli vauva 3kg tai 4kg. Pään kun synnytät niin loppuosa suorastaan pujahtaa ulos :) Tietty tarjonta vaikuttaa myös, mutta se on se ja sama minkä kokoinen vauva on. Ja tähänkin on apuja olemassa.

Hyvä kuitenkin että selvittävät koon ja ennenkaikkea sinun anatomiasi: niin pienien kuin isojenkin äitien joukossa on niitä, joilla on ''synnyttäjän lantee'' ja toisaalta niitä, joiden luusto on niin kapea että vauvan on vaikea alakautta tulla ulos.

Tsemppiä!

Kokoa arvioinut gyne sanoi, että isosta päästä on hyötyä, kun se raivaa tietä lopuille osille. Olkapäät voi olla kyllä se hankalin paikka, pienikokoisen esikoisen kohdalla ne olivat pahin, isopäisen jätin kohdalla ei ollut mitään ongelmia. Pääasia on, että mahtuu lantiosta läpi. Itselläni ei kokoarvioissa ole koskaan tehty nyrkkitestiä enempää, minulla on kuulema oikea synnyttäjän lantio. Tutun isokokoiselta vauvalta murtui solisluu synnytyksessä, kun oli kiire saada kuulema ulos.

Toivottavasti selvittävät kunnolla. Ja jos tarjoavat sektiota, ole hyvilläsi, silloin tiedät että vauvalla on tilaa tulla terveenä ja ehjänä ulos.

Mulle povattiin 3,4 kg, synnytyksessä jäi pää jumiin, sektiolla 4,3 kg iso vauva. Onneksi en yrittänyt alakautta, olisi voinut jäädä jumiin ja saada vaikka elinikäisiä vaurioita!
Tuttu oli painostettu synnyttämään alateitse, vauva jumittui hartioista ja sai elinikäisen vamman. Äiti sai tapauksesta trauman, otettiin hätäsektiolla ulos. Vauva oli lähes 5-kiloinen.

Jos tarjoavat sektiota, se on vauvasi ja sinun kannalta hyvä.

Toivottavasti selvittävät kunnolla. Ja jos tarjoavat sektiota, ole hyvilläsi, silloin tiedät että vauvalla on tilaa tulla terveenä ja ehjänä ulos.

Mulle povattiin 3,4 kg, synnytyksessä jäi pää jumiin, sektiolla 4,3 kg iso vauva. Onneksi en yrittänyt alakautta, olisi voinut jäädä jumiin ja saada vaikka elinikäisiä vaurioita!
Tuttu oli painostettu synnyttämään alateitse, vauva jumittui hartioista ja sai elinikäisen vamman. Äiti sai tapauksesta trauman, otettiin hätäsektiolla ulos. Vauva oli lähes 5-kiloinen.

Jos tarjoavat sektiota, se on vauvasi ja sinun kannalta hyvä.

Joo tottakai jos ne sanoo että iso vauva ja ei ehkä alakautta madhu ja suositellaan sektiota niin sit se.. Mut mieluiten jos sais luonnollisesti alakautta syntyä.. Leikkaus pelottaa kun ei oo ikinä leikattu.

Se sf-mitta on kyllä mun kohdalla ollut yhtä tyhjän kanssa. Jokaisessa kolmessa raskaudessa sf-mitta on ollut rv37 aikoihin vähintään 38 cm.

Synnytykset 40+0, 40+2 ja 40+3. Vauvat olivat syntyessään 3200g, 3450g ja 3700g

Itse olin niin peloteltu, että olin varma saavani jättivauvan. Olin itse sokerivauva, 4,7 kg, ja mieheni painoi syntyessään 5 kg. Olen itse myös lievästi ylipainoinen. Sf-mitta meni koko raskausajan yläkäyrällä. Poika syntyi päivää ennen laskettua aikaa, ja painoi 3,5 kg.

Nyt olen taas raskaana, 33+0. Sf-mitta on 33, eli taas koholla. Kärilö kuitenkin sanoi, että vauva vaikuttaa olevan kovin korkealla, mistä korkea sf saattaa johtua.

Se sf-mitta on kyllä mun kohdalla ollut yhtä tyhjän kanssa. Jokaisessa kolmessa raskaudessa sf-mitta on ollut rv37 aikoihin vähintään 38 cm.

Synnytykset 40+0, 40+2 ja 40+3. Vauvat olivat syntyessään 3200g, 3450g ja 3700g

Luin netistä vähän lisää tosta sf-mitasta.. Että ei se kerrokaan niin paljon siitä vauvan koosta. Voi vaan olla et just vaikka lyhyellä ihmisellä, vauvalle ei ole tilaa kasvaa muuta kuin "eteenpäin" ja silloin tulee just iso maha ja iso sf-mitta. Meillä neuvolassa hirveästi kyllä tuntuu merkkaavan tuo sf-mitta..
Kylläpä keventää mieltä lukea ettei se siis automaattisesti tarkoita sitä että tulis ihan valtava vauva!! Mut huomenna näkee mikä on painoarvio..

Alkuperäinen kirjoittaja Ei välttämättä;30712000:
Itse olin niin peloteltu, että olin varma saavani jättivauvan. Olin itse sokerivauva, 4,7 kg, ja mieheni painoi syntyessään 5 kg. Olen itse myös lievästi ylipainoinen. Sf-mitta meni koko raskausajan yläkäyrällä. Poika syntyi päivää ennen laskettua aikaa, ja painoi 3,5 kg.

Nyt olen taas raskaana, 33+0. Sf-mitta on 33, eli taas koholla. Kärilö kuitenkin sanoi, että vauva vaikuttaa olevan kovin korkealla, mistä korkea sf saattaa johtua.

Olin itse pieni alle 2,5kg vauva. Miehen suvussa on sitten ollu noita isoja jötkäleitä. Vaikka mies ei itse ollut kuin joku 3,5kg.

Turha sitä etukäteen stressata, kun ei asialle oikein mitään voi.

Itse olin 4,7 kg vauva syntyessäni, ja jäin hartioista jumiin. Minut revittiin väkivalloin ulos, mistä tuloksena oikea käteni vammautui pahoin. Oli kuitenkin lähellä, että minulle olisi tullut myös aivovaurio, sillä hapenpuutettakin ehti olla. Joo, olisipa silloin tarjottu sektiota... Voisi elämäni olla melko erilaista.

Turha sitä etukäteen stressata, kun ei asialle oikein mitään voi.

Itse olin 4,7 kg vauva syntyessäni, ja jäin hartioista jumiin. Minut revittiin väkivalloin ulos, mistä tuloksena oikea käteni vammautui pahoin. Oli kuitenkin lähellä, että minulle olisi tullut myös aivovaurio, sillä hapenpuutettakin ehti olla. Joo, olisipa silloin tarjottu sektiota... Voisi elämäni olla melko erilaista.

Mutta just tuommosia juttuja on pelottava lukea.. Toivottavasti huomenna kuulee "tuomion" että miten on. Mieluiten haluaisin tietty alakautta synnyttää ja mielellään 3-4kg vauvan, ei yli 4kg.. Mut se on sen kokonen kuin on.. Pelottaa vaan kuitenkin on koska itse olen pieni nainen.

Vähän päivitystä. Äitiyspolilla käyty.. Kätilö kokeili vauvaa mahan päältä ja sanoi ettei se vauva kyllä mahan päältä käsikopelolla ole iso. Teki painoarvion ja 3550g eli näille viikoille ilmeisesti just sen kokoinen kuin pitää. SF-mitasta totesi, että lyhyellä ihmisellä se mitta helposti pompsahtaa isoksi kun vauva "työntyy" eteenpäin että on tilaa kasvaa. Lisäksi sanoi että mulla on reilusti lapsivettäkin.

Mutta katsoi että olen sen verran pienikokoinen itse, että vauva ei saa päästä kasvamaan hirveän paljon enempää, kun mietti että mahtuuko sit lantiosta ulos. Ja teki sitten sisätutkimuksen ja vähän "ronklasi" paikkoja (kävi kipeetä!) että jos lähtis synnytys käyntiin sillä tavalla kun ilmeisesti paikat kuitenkin oli sen verta valmiina.
Laittoi huomiseksi aamuksi käynnistykseen ajan, jos nyt ei sit lähde itsekseen jo tänä iltana syntymään. Supisteluja ainakin tuntuu ja niitä nyt tarkkailen..

Monia pelottaa tuo leikkaus mutta ei se ole niin kamalaa. Arpi jää mutta muutoin siitä voi palautua hyvin. Nykyään on hyvät kipulääkkeet ja liikkeelle lähdetään jo seuraavana päivänä.

Ennemmin 1-2 viikon toipilasaika kuin vauvalle terveysongelmia!

Monia pelottaa tuo leikkaus mutta ei se ole niin kamalaa. Arpi jää mutta muutoin siitä voi palautua hyvin. Nykyään on hyvät kipulääkkeet ja liikkeelle lähdetään jo seuraavana päivänä.

Ennemmin 1-2 viikon toipilasaika kuin vauvalle terveysongelmia!

Laittavat minut siis huomenna käynnistykseen. Jos ei lähde jo tänään itsekseen käyntiin. Aamulla mennään viimeistään synnärille ja puhkaistaan kalvot ja laitetaan oksitosiinitippaan. Jos ei synny huomenna kokeillaan la uudestaan ja jos ei synny lauantain aikana niin sitten sektiolla. Mutta sanoi että yleensä käynnistyksellä lähtee niin hyvin sujumaan ettei tarvi sit enää sektiota.

[QUOTE="lilliputti";30711784]Itse olen pienikokoinen(158cm,45kg), sf-mitta oli molemmissa suuri (en muista millään mitä olivat, mutta suuria kuulemma). Lapset olivat 4,6kg ja 4,9kg.

Mutta synnytykset olivat helppoja ja nopeita alateitse. Kuulemma synnyttäjän lanteet löytyvät. :) Turhaan sitä etukäteen stressailemaan :)[/QUOTE]

No mutta onhan siinä synnytyskanavassa muutakin esteenä kuin lantion luut. Minulle synnytystapa-arviossa kommentoitiin kovasta lihasvastuksesta ja imukuppiulosottoon sitten 3,6 kg vauvan synnytyksessä päädyttiinkin pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen. Lantio on kuitenkin tilava, sen puoleen ulos olisi mahtunut paljon isompikin vauva.

Yhteistyössä