Voiko sf-mitta tippua näin paljon parissa viikossa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pelokas"

Vieras
Hei!

Olen nyt 36vk raskaana ja kyselisin sf-mitasta. Mulla on sf-mitta kasvanut
tasaisesti yläkäyrällä ja vk 34 se oli 32cm. Nyt tänään neuvolassa, mulla oli
sitten sf-mitta pudonnut 4cm! Tai siis terkkari sanoi mitatessaan että mitta on
28cm, mutta kotona huomasin että korttiin oli laittanut 27cm ja käyrään
piirtänyt ruksin 29cm kohdalle. Oikeasti käyrä olisi kahdessa viikossa tippunut
yläkäyrältä pois käyriltä. Kätilö sanoi, että pää tuntuu olevan todella alhaalla ja
hänen mielestään olisi kiinnittynyt kun pää ei liikkunut. Mulla on maanantaina
synnytystapa-arvio koska eka synnytys oli sektio. Eipä tuo näyttänyt olevan
huolissaan. Vauva liikkuu kyllä kovasti mahassa.

Siis onko tässä nyt jotain vakavaa? Onkohan mulla lapsivettä ollenkaan. Ei kai
vauva voi pienentyä vai onko terkkari mitannut väärin. Mulla on koko ajan ollutsama mittaaja.

Onko sulla ollut sama terkkari joka kerta? Mitat saattaa heittää aika paljonkin mittaajasta riippuen. Mutta vastaus kysymykseen: kyllä se sf-mitta tippuu usei(mmi)lla aika reilusti loppuraskaudesta kun vauva laskeutuu ja pää kiinnittyy.

Vauva on ollut rv 26 asti raivotarjonnassa. Esikoinen oli perätilassa koko raskauden ajan ja hänen kohdallaan sf-mitta jäi 30cm, eikä sitä kukaan enää
mitannutkaan synnytystapa-arvion jälkeen. Kätilö kyllä sanoi että vauvan pää
tuntuu olevan todella alhaalla, mutta silti vähän jäi huolestuttamaan noin suuri
pudotus.

Sama terkkari ollut koko ajan.

Sf-mitat on muutenkin kuin veteen piirretty viiva. EI niilä ole "tieteellistä" arvoa. Ja kyl mulla on aina louupraskaudesta pudonnut senttejä, kun vauva laskeutuu. Jos vauva liikkuu niin tuskin on hätää. Huonosti voiva vauva ei liiku.

Kyllä sf mitalla on ihan oikea tarkoitus, ei sitä vaan "huvikseen" mittailla. Mutta luulenpa myös että tuo liittyy vauvan laskeutumiseen synnytystä varten.

Mitä sf-mitta oikeastaan kertoo?

Parhaiten kohdunpohjamitta ennustaa lapsiveden määrän muutoksia.

Kohdunpohjamittaus (symfyysifundusmitta eli sfm) antaa valitettavasti aika vaatimattoman arvion (mittaus löytää n. 50-60% kasvussaan hidastuneista ja/tai liian kookkaista sikiöistä) kehittyvän lapsen koosta.

Menetelmä on myös altis virhelähteille, sillä se on myös mittaajan kokemuksesta riippuvainen ja oikeasta mittaustekniikasta (pitäisi mitata oikein korkein kohta häpyluun reunasta kohdun pohjaan).

Lisäksi mittaustulokseen voi vaikuttaa se, että sikiö on jo laskeutunut luisen lantion puolelle (osa sikiöstä on tavallaan mittaukselta "piilossa").

Yhteistyössä