Huhtivauvat 2009 ~TOUKOKUUSSA~

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
heippa!

Eilen neuvola ja kirppu kasvanut mukavasti
54 (49) 4440 (3140).Iho oli eilen ihan ok ja nyt taas alkaa tulla näppylää otsaan...Oiskohan tää sittenkin allergiaa?

Ja omaa napaa...mulla alkoi menkat eilen johan sitä tuli 6vko synnytyksestä....
 
Me ollaan oltu 3 tuntia shoppailemassa vaatteita :D 10 lähdettiin ja 1 tultiin. Ideaparkissa oltiin. Löyty kyllä pikkuisellekkin niin ihania vaatteita että oli pakko ostaa :heart: Muuten meni hyvin, mutta ton uhmiksen (2v) kanssa on kyllä hermot kireellä :headwall: Kun tultiin takas kaikki kolme simahti autoon. 2v ja vauva nukkuu vielä mutta tuo 1v heräs jo. Ei kauan omaa rauhaa ollut :snotty:
 
Hei ihaNaiset!

AM taisi jotain puhua äitienpäivästä. Ihan todella epätodellinen olo, että mua nyt yhtäkkiä juhlittaisiin äitienpäivänä...täh :) Ollaan menossa miehen sukulaisille (sen isoäitiä ja äitiä moikkaamaan) sunnuntaina, mutta aamu rauhoitettiin ihan meidän omalle äitienpäivälle. Mun äitiä juhlistetaan jo huomenna, mutta ajattelin lisäksi viedä valkovuokkoja kimpun su-aamuna ennen lähtöä miehen sukulaisille. Meillä kasvaa tossa ihan tien toisella puolella.

Vauvalla tänään ripuli ja megapuklu, muuten kakkaa tullut muutaman kerran panttauksen jälkeen ihan normaalisti. Ja aamulla sitä oli PALJON. huhhuh.

Poitsu on kantoliinassa ja samalla tässä näpyttelen. Selkä ja hartiat on kyl ihan jumissa. En saa tätä millään nukkumaan kuin vaunuihin, turvakaukaloon tai kantoliinaan...ja yöllä meidän väliin. Oma koppa ei sitä oikein kiinnosta. Voi ei. No, täytyy jossain vaiheessa alkaa opettamaan poitsua nukkumaan omassa kopassa. Meilläkin iltaisin menee joskus väsyraivarin puolelle ja on vaikea saada rauhoitettua. Tissiä haluaa, mutta se ei välttämättä sitten kelpaakaan kunnolla ja pitäisi koko ajan olla hytkyttämässä seisaallaan tms. ja tuttia on turha edes yrittää laittaa suuhun. Yleensä sitten jotenkin saadaan poika rauhoittumaan ja otetaan sänkyyn meidän väliin nukkumaan ja tissi suuhun.

Voi Solinaa :hug: ja Ruttanalle kanssa :hug: koettelemuksista.

Poitsu on kasvanut ihan silmissä ja kastepappi sanoi meille, että on poika tainnut olla ruoka-aikaan kotona. No hyvä kun kasvaa! Olikin aika rimpula syntyessään :)

Ollaan siirrytty melkein kokopäiväkestoiluun. Eilen meni vaan kahdet kertsit, toiset yöllä ja toiset pappikäynnillä. Jee.

Aurinkoisia kelejä ja oloja,

kadak & tiikeri-hirmu 5 vko 6 pv
 
Heips. Täältä kotiudutaan ehkä huomenna. :) Meidän neidillä on kaikki oikein hyvin, mitä nyt tietysti vähän paino laskenu... No piti sitten vetää parit syöttöpunnitukset, että tiedetään että saa maitoa riittävästi (kuulemma vähintään 30g pitäs tulla per syöttö että on riittävästi)... Neiti tuskin jaksoi vetää ku kymmenen minuuttia niin nukahti rinnalle ja mä olin ihan ounou, että eihän se syö tarpeeksi (maitoa kyllä tulis nyt jo vaikka kuinka! Nousi viime yönä oikeen kohinalla), niin punnituksessa havaittiin että vetäs se silti 58g. :LOL: Nyt mies on kotoa hakemassa mulle lisää rintaliivinsuojia, kun edelliset on ihan uitetut jo. :D Huomenna taidan lähettää miehen kotiinpääsyn jälkeen Stockalle hakemaan rintapumppua. Aventin Isis iq olis tarkotus ostaa (siis se sähkökäyttöinen).. Ei näitä syöttövälejä muuten kestä. Tissit räjähtää.
No mutta nyt siis olis toinen tissi viel räjähtämässä ja yks taitaa nukkua ties kuin kauan vielä... ja tekee ihania vahinkohymyjä tuol nukkuessaan... :heart:

Se on muuten kumma miten sitä oli aamulla taas jo ihan eri ihminen kun neiti antoi nukkua sentäs neljä tuntia (tosin noin viidessä-kuudessa pätkässä) viime yönä. :D Päivälläkin tässä nukuin puoltoista tuntia ja mies nauro ku herätti mut että vaappujazombi ku en tajunnu sanaakaan mitä se selitti mulle. lähdin vaan vaappumaan vessaan päin. :LOL:

Ah ja voih, voiks ihminen tuntea isompaa rakkauden tunnetta kuin se mitä kokee kun aamulla herää pieni ihminen itseään vasten maitotippa poskella ja onnellisen viattoman näköisenä? Oltiin molemmat nukahdettu viimeiseen imetykseen aamuyöstä. :heart:

Onks teillä hei jääny millasia ongelmia synnytyksen jälkeen? Mulla on ilmeisesti yks peräpukama :ashamed: ja tikit nyt tietty viel kiristää... Plus että tuntuu et varmin tapa saada pissa tulemaan on aivastaa (on muuten hemmetin kivaa olla järjettömän allerginen ja vähän flunssassa.... :whistle: ) no onneks on näitä järkkyjä mammavaippoja täällä mitä voi kulutella. Ehkä mä jonain päivänä vielä löydän noi lantiopohjan lihakset. Onhan tässä toisaalta vasta kolmas päivä menossa synnytyksen jälkeen.. :xmas:

Laala ja Aura tänään 3vrk
 
:D Oi kun tuli elävästi mieleen ne iihanat vaipat, Laala. :LOL: Lantionpohjanlihasten löytäminen tosiaan kesti jonkin aikaa - kunhan nyt ensin turvotukset laskee ym. - mutta nyt alkaa jo tuntua siltä, että ne jopa toimivat suht hyvin. Ihan normaalitilassa ei olla vielä, mutta ahkeralla jumppaamisella ihan hyvällä mallilla kumminkin.

Mulla menee hermot kohta tän jälkivuodon kans, vieläkin tulee pientä tuhrua ja kohta alkaa olla 5 vkoa jo synnytyksestä. Muistan kyl hyvin miks vuosia sitten lopetin siteiden käytön ja siirryin kuppiin. Loppuis jo!

Eilen oli orastava rintatulehdus, tai oikeastaan vasta tukos ilmeisesti: kova ja aristava kohta rinnan yläosassa. Sitä sit lämmitettiin ja Ronja auttoi ahkerasti imemällä, lisäks kotin sitä painella ja hieroa. Nyt tuntuu ainakin pienentyneen huimasti, joten peukut pystyssä, ettei tuu tulehdusta.

Me ei olla kestoiltu pahemmin, ihan satunnaisesti ollaan kokeiltu, mutta tuntuu suurin osa noista olevan yhä isohkoja ja vuotavat sen verran, ettei sitä pyykkimäärä kestä. Varsinkin kun neidille ei oo kauheesti sopivia vaatteita, kun on niin solakka tapaus.

Ronja katselee jo tosi tarkasti kaikenlaista, valoja, ikkunasta ulos, värikkäitä esineitä ja leluja, joilla on selkeä naama, esim. Viuhti-pupua, joka on tätinsä itse tekemä pupu, jolle annettiin Ronjan masunimi. Profiilissa neiti esittelee pään kannattelutaitojaan.

Sit taas syömään jotain, ja sitä pyykkiäkin vois heitää koneeseen niin kauan kuin tuolla nukutaan.

ventti + Ronsku 1kk 4vpää
 
Kontrollissa käyty ja onneksi tulehdusarvo laskenut, joten suurempaa hätää ei nyt ole. :)
Kuumettakaan ei pienellä enää ollut eikä punainen korvakaan vaadi mitään seurantaa. Nyt vaan yleistä seurantaa voinnin suhteen ja voin kertoa että tää mama on varpaillaan koko ajan. :ashamed:
Päikkäreiltä herättyään pieni tuntui taas lämpimältä, mutta ehkäpä se on asiaan kuuluvaa, koska oli vällyjen välissä. :ashamed: :ashamed:
 
auttakee minnuu |O voiko mulla olla suihkutissit vaikka mulla ei maitoa suihkua jos irrotan vauvan rinnalta kesken herumisen?! Tuntuu et kaikki muut suihkutissin tunnusmerkit täyttyy mutta varsinaisesti toi maidon suihkuaminen ei käy laatuun..sitten saan kyl maidon lentoon jos painan pinkeetä rintaa niin semmonen terävä suihku lentää ja kauas..arvaatkaas häiritseekö kun neuvolassa eivät ota "vakavasti" koko suihkutissi asiaa. En viitsit turhaan tehä sitä suihkutissihoitoa kun pelkään että maitomäärä vähenee :'( vauva kasvaa hyvin mutta oikeesti taas on alkanu armoton pulauttelu..kesken syötön, syöttöjen jälkeen kesken unien vaikka kuinka olisin röyhtäyttäny ja meidän vauva asuis rinnalla kesken päivänkin kun yleensä syö n. 15 minsaa..nyt menee semmonen 50 minsaa reippaasti |O että tämmöistä ongelmaa..
 
Mie löysin onneks lantionpohjalihakset het seuraavana pvänä synnytyksestä eli alle vuorokaudessa. Tosin sitä ennen ees koittanu, eli ihan het synnytykse jälkee. Ja hyvissä voimissa on edelleen eli vahvat on lihakset B)

Täälläkin jälkivuoto senkus jatkuu.. pieni on tänään tasan kuukauden ikäinen. Ja mie tuos eilen pyörryin.. Tiiä sit onko hemppa liian allaalla.. ny alotin raudat kummiski taas varmuuden vuoks. Ei parane pyörtyillä jos on pikkunen sylissä! Tosin sillo onneks se ol miehellä ku pyörryin mut olin veskissä ja siin ois ollu lavuaari ja pyykkikone aika hollilla mihin ois voina päänsä iskee.. Mut ei onneks siittä pyörtymisestä sit mittään koitunu =)
 
...tulla tänne!!! :headwall:

Päivät menee tosi nopsaan nykyään ja tuntuu, ettei saa mitään tehtyä.
Mä oon vieläkin niin kipee tuolta alakerrasta, et huh! :eek: Onko muilla samoja ongelmia?
Mulla on leikkaushaava oikealla, joka vähän auki ja pukamat vasemalla takalistossa...Voin sanoa, että "ihana" yhdistelmä!!! Lääkkeiden voimalla täällä mennään.

Säde Mä olin aluksi osastolla 42 3 päivää ja sitten osastolla 52 5 päivää. Mietinkin, että törmätäänköhän me siellä..Jäi kauhea fiilis koko paikasta.

Meidän neiti on virkeimmillään yöaikaan ja päivät porskuttaa unta. Eli taidan mennä hetkoseksi sohvalle köllöttää, ennen kuin herää.

Aurinkoista viikonloppua :wave:

Heidi ja "NEA" 1 vko 6 pvää
 
Hiphei.. mun jälkivuoto kesti taas tasan 4 viikkoa kuten esikoisen kanssa. ja vieläpä päivälleen samalla lailla :eek:

meitin poitsu täyttää huomenna 1kk :) Tiistaina sitten pääsee neuvolaan kummastelemaan että miten paljon hän on kasvanut.

pitäs varmaan oikeesti alkaa miettimään niitä ristiäisiä.. reilu viikko enään aikaa.

Varasin sitten tänään risteilyn itselleni ja miehelle. ja lapset menee silloin sitten mummolaan :) ja juu. alle 2kk on Toni sillon vanha mutta pärjää varmasti hyvin 1 vuorokauden ilman minua. meidän 1v hääpäivää lähdetään viettämään laivalle/tallinnaan.

mut nyt valmistautuu unille...
 
Huomenta kaikille

Jälkivuodosta sen verran, mulle tehtiin sektio ja vuoto on ollu tosi niukkaa kokoa ajan. Välillä saattaa olla rasittavia 3 päivän taukoja esim. eilen tuli taas pientä tuhrua...olin jo aivan varma että mulla alko menkat koska massua oli pariin otteeseen kipristelly aika mukavasti. KEskiviikkona tulee sektiosta 6 viikkoa joten sais jo tiputtelu loppua

nyt väsyttää tätä mammaa..tosi kituinen ilta ja yö takana, taisin tuputtaa liikaa maitoa ( jos edes mahdóllista) kun poika kitis, loppuviimein mentiin siihen että mikään ei kelvannu ei tissi ei tutti ei äitin syli, iskän syliin rauhottu. Vaistos varmaan että että mamma alko olemaan aika väsy ja "hiilenä"..on tämä välis rankkaa ja pakostakin tuntuu että huono äiti olen kun en osaa lastani hoitaa tai tulkita oikeen :'( . Sitten kaiken tuon syylllisyyden jälkeen isäntä muisti sanoa että poika heräs kesken päiväunien kun olin kaupassa. Ilmankos oli tyytymätön pitkin iltaa..raukka oli niin väsynyt!!! Nyt taas aamulla kaikki hyvin..mitä täydempi tissi sen paremmin poika syö..ja oikeen rauhassa jäi omaan sänkyyn nukkumaan.

Onkohan edes mahdollista että meidän vauva on jo noin tarkka rytmistään.. :p että heti kun menee pieleen illalla kitistään..

Nukkuuko teidän nuppuset monet päikkärit? Meillä mennään pihalle 13.00-16.00 sitten syöpötellään ja taas pihalle 17.00-19.00 joskus pidempään...

Sadepäivän jatkoja ..

Nussukka ja Martti-Erkki 5 vkoa ja 3 pv

 
heips,
jälkivuoto ja pikku tuhruttelu on mulla loppunut B) se kesti kaiken kaikkiaan 6vkkoa,loppuajasta tosin saattoi olla päiväkin välissä ettei mitään näkynyt.

rytmi meilläkin pikku hiljaa muodostuu,aamuisin ollaan tikkana viimeistään kello kuus hereillä |O , kympin-ysin aikaan lähetään esikoisen kanssa pihalle ja vauva nukahtaa vaunuihin ja kun esikoinen menee päiväunuille pieni herää ja nukahtaa taas kun lähetään isomman kanssa iltapäivällä ulos.oma aika on tosiaan kortilla ja jos sitä tahtoo se pitää ihan repiä jostakin niin että iskä on lasten kanssa, muuten ei heltiä.

turvotuksesta mä kärsin kanssa synnytyksen jälkeen,en pahasti,mutta vähän, tais olla nestehukka(?)sehän turvottaa,eikä vähäiset yöunet kauheesti jeesanneet,näytin ihan krapulaiselta ekat viikot :D

Laala kaunis nimi punkerolla.

tutsa ja rasmus 7vkkoa
ruttana :hug: voimia sinne pienen kipeän kanssa.meillä lekuri sanoi että noin pienillä on yleensä jäljellä raskausajan vastustu kykyä ettei välttämättä tule niin pahana lenssut kun muille perheenjäsenille, toivottavasti teilläkin näin.(meidän pienellä oli tosi paha yskä vkon verran ja esikoisella oli ollu sama, mutta nuha vaihe jäi pienemmältä onneksi kokonaan pois)

 
Moikka,

tässä yksikätisenä jos muutaman rivin raapustan.

Solinalle :hug: :hug: Kyllä sua taas koetellaan.

Ja mamma-1 :hug: Ikävää et sulla se alakerta niin kipeänä :/

Ruttanalle kanssa jaksamisia :hug:

Meillä ei vielä minkäänlaista rytmiä. Tai no voi sanoa et max. 3 tuntia on syöttöväli ja siitä vähemmän ;) Yöt on vähän rikkonaisa, no jospa se tästä. Ja masua taitaa kitistellä, toivottavasti ei ole maitoallergiaa.
Meillä ei myöskään viihdytä omassa sängyssä, syli ja kantoliina parhaita paikkoja ja yöllä äitin tissin vieressä ;)

Yritän nyt saada kuvan meidän pikku herrasta laitettua =)

http://www.aijaa.com/v.php?i=4166370.jpg

Tässä ikää muutamia tunteja :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=4166376.jpg

Tässä eilen, eli 1vko 2pvä:ää :)

Nyt moikka!

 
Milkyltä sain luvan kertoa terveisiä, nähtiin tänään aamulla 7. kerroksen hissiaulassa TYKSissä, kun oltiin just sit eri osastoilla (mut hei, meidän TYKS-treffit toimi sittenki!!)... Heille syntyi 7.5. klo 3.09 poika. Pojalla painoa 3680g ja pituutta 54cm. Täyden kympin poika, joka tosin joutui tulehdusarvojen takia teholle, mutta toiveita oli ainakin aamulla että jos pääsis sieltä jo pois. Muuten siis kaikki pojallakin hyvin.


) .) Me ollaan tänään kotiuduttu. Punkero nukku viime yön puolen tunnin pätkissä (tai siis antoi äidin nukkua niin) ja nyt on sit sairaalasta asti nukkunu sikeesti, yli kolme tuntia jo... :D Tissit räjähtää kohta. :LOL: Mies kävi hakemassa mulle Aventin sähköpumpun mutta kun se ei oo viel desinfioitu niin ei pääse helpottaa oloakaan... :kieh: No ehkä tästä kohta... :D

Vähän sellainen tyhjänpäiväinen olo että mitäs tekis kun yks vaan nukkuu. :whistle:

Laala ja Aura 4pv
 
Nytpä yritän saada jotain kuulumisia tänne kirjoiteluksi!

Huomenna neitonen täyttää 1kk ja maanantaina on sitten neuvola. Kiva nähdä miten paljon neiti on kasvanut! Meillä kaytössä on ollut alusta asti 56cm:n vaatteet, muutama 50 senttinenkin oli varastossa mutta olivat alusta asti aika nafteja typylle (syntyessään 3920g ja 51cm). Nyt meinaa jo muutamat 56cm:n vaatteet olla pieniä, ja joitakin 62 sentin vaatteita jo käytössä. Olenkin miettinyt että onko nämä esikoisen vaatteet oikeasti kutistuneet pesussa vai onko tuo tyttö jo niin kovin kasvanut?!

Varsin hyvin kaikki on lähtenyt sujumaan, maitoa piisaa ja tyttö on tyytyväinen. Tosin viimeaikoina neiti on alkanut vähän vieroksumaan oikeanpuoleista tissiä, joka suihkuaa pahemmin kuin vasen. Monesti imeminen tahtoo mennä ihan touhuamiseksi, ja sitten ollaan märkiä molemmat. Vasemmasta rinnasta imeminen luonnistuu mainiosti.

Yöt meillä mennään vaihtelevasti 1-3 syötöllä, riippuen vähän siitä moneltako illalla neiti söi viimeksi ja kuinka yöllä röyhtäytykset onnistuu. Mutta pisimmillään on nukkunut 5.5 tuntia putkeen ja syönyt vain kerran yön aikana. Yleisimmin syöttöväli on tasaisesti 3-4 tuntia sekä päivällä että yöllä.

Ihania nimiä on teidän huhtivauvat saaneet :heart:. Meillä kastajaiset on 24.5, nimi on jo päätetty enkä millään malttaisi odottaa että päästään sitä käyttämään :). Vieraita tulee tasan 20, ainoastaan miehen ja minun lähipiiri (mummot, ukit, vanhemmat ja sisarukset perheineen).

Täälläkin ehkäisyasiat mietityttävät. Minua myös hormonaalinen ehkäisy mietityttää, mulla ainakin e-pillerit vaikuttivat mielialaan ja haluihin niin paljon etten niitä haluaisi. Olen ymmärtänyt että pillereissä on sekä keltarauhashomonia että estrogeenia (?) ja tämä estrogeeni nimenomaan aiheuttaisi niitä mielialajuttuja. Juuri luin jostain lehdestä uudesta pilleristä, jossa oli tuota estrogeenia tosi vähän. Ja ymmärtääkseni kapseli ja hormonikieukka toimii pelkästään tuolla keltarauhashormonilla, joten ei pitäisi vaikuttaa niin tuohon mentaalipuoleen. Mutta milloinkas näitä voi alkaa käyttämään? Minipillereitähän voi käyttää imettäessä, mutta mitäs hormonia ne sisältävätkään? Täytynee kysellä näistä myös sitten neuvolassa. Kierukan asentaminen minua hirvittää, eikä mulle taida edes kuparikierukka sopia kun ennestäänkin on kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Niin ja kortsut on ihan syvältä. Tuntuu että mikään vaihtoehto ei tunnu kovin hyvältä.

Laala: minulla oli ihan järkyt peräpukamat synnytyksen jäljiltä :eek:. Suosittelen että kipaiset hakemassa Sheriproct Nei -voidetta apteekista, itse sain laitokselta tuubin matkaan kun voivottelin noita pukamia. Noin viikkoon ne mulla parani kokonaan kun muistin tuota voidetta käyttää ja suihkutella usein lämpimällä vedellä.

Siis apua, mites teillä muutamat vauvat jo ryömii?! Meillä ei ole toista raaskittu vielä edes mahallaan pitää kertaakaan... :eek:

Tässä vielä muutama kuva neidistä n. viikon ikäisienä:

 
Ihana kuvia Talvitie! :heart: Minipillereissä on vain toista noista hormoneista.. Mun ymmärtääkseni/muistaakseni vain keltarauhashormonia mutten oo täysin varma. Mut ainaki niis on siis paljo vähempi horminia ku e-pillereissä ja nehän saa aloittaa heti. Ite oon aatellu niitä tai sit vain kumin kanssa mennään etiäpäin.. Puhetta on ollu, et antais toisen tulla het perään, mut jospa sitä jonkin aikaa malttais ni ei ois niin kauheeta härdelliä kotona sit.

Ja meillä pidetää pientä masullaan juurikin sen motoriikan kehityksen kannalta. Ja pikkunen siten viihtyy aina nii kauan kunnes turhautuu ku ei pääse eteenpäi. Ja sitterissähän ei kannata kovinkaan pientä pitää kun siinä ei noita tarvittavia taitoja oikein pääse opettelemaan. Me pidetään pikkuista leikkimatolla lattialla joko selällään tai masullaan. Mut ei kovin pitkiä aikoja kerrallaan ettei väsy liikaa siihen yrittämiseen :p
 
Meillä vauva on joko sitterissä tai sylissä hereilläoloaikansa :ashamed: . Tiedän kyllä että motoriikka pääsee kehittymään paremmin lattialla tai muulla tasaisella kovalla alustalla, mutta meillä vauvanpitopaikan sanelee tällä hetkellä tuo yli-innokas isosisko 1v8kk, joka ei vauvaparalle anna hetken rauhaa jos vauva on jossain sellaisessa paikassa mihin hän yltää ja ehtii... :$ Niinpä usein joudun pitämään vauvaa sitterissä että saan nosteltua häntä tuon siskon alta pois. Ja sitten vauvaa tosiaan sylitellään paljon. Täytyypä nyt kaivaa sekin leikkimatto esiin ja pitää vauvaa siinä sitten vaikka kun isosisko on päivä- ja yöynillaan :).
 
Milkylle paljon onnea :) :flower:

Voi kun solinaa koetellaan ja ruttanan pikkuinenkin on kipuillut :hug:

Täytyy kyllä sanoa että kovin on somilla vauvoilla huhtimammoja siunattu, ihania kuvia :heart: :heart:

Täällä ollu tänään ihan p*ska päivä. Tai no ukkeli lähti eilen yöllä käymään kaverillaan kun olin jo tyttöjen kanssa nukkumassa, oli sitten kotiviiniä maistellut ja tuloksena ambulanssikyydillä sairaalaan. Polvesta revenny nivelsiteet ja kierukka mahdollisesti myös paskana. Onneks sisko tuli hätiin auttamaan kun ukkeli makasi sairaalassa melkeen koko päivän ja kun on tosta sektiosta tosiaan se alle 2 viikkoa aikaa ja rehkimieskielto päällä.. :eek: Kaiken kukkuraks mulla tuli oikee tissi tosi kipeeks ja hyvin pikaisesti kumma olo siihen päälle. Mittasimpa kuumeen ja olihan sitä, eli rinulitulehdusta pukkaa.. :headwall: Nyt hautonu kuumalla ja pumppaillu ja imettäny ahkerasti, alkaa jo helpottaa, ehkä selviän ilman ab-kuuria. Esikoinen menikin sitte ekaa kertaa kummitädille eli siskolleni yökylään, saa nähä kuinka väsynyttä porukkaa tulee sieltä suunnalta äitienpäivälounaalle :D No ei, hyvin oli menny ainakin äsken kun soittelin.. Koirakin menee appilaan yöksi kun on tosiaan rampaa porukkaa tämä talo täysi.. Nyt sois vähän rauhallisempaa ja vähemmän tapahtumarikasta eloa taas hetkeksi..

Vauveli on edelleenkin ihan unelma-tapaus. Itkee vaan kun vaippaa vaihdetaan, muuten ilmaisee itseään murinalla ja ähinällä, kehen lie tullut, varmaan tohon meidän koiraan :/ On kyllä luksusta kun yötkin mennään kahdella syötöllä ja nekin on semmosia että tissi vaan tuikkastaan jälkikasvun suuhun ja äippä saa jatkaa unosiaan :D Kova on mimmi kakkimaan, oikeen tunteella ja kera kauniin töräyksen nuo tuotokset tulee useaan otteeseen päivässä.. Toivoisin pientä vähennystä tohon peräsuolentyhjennykseen.. No joo, kaikki aikanaan..

Sektiomammat, mimmosia arpia teillä tullu? Onko siistejä? MUlla on siis pystyviilto ja tosta löllömahan kohdalta eli navan alapuolelta on ihan siisti vekki, mutta sitte tosta bikinirajasta ylös noin 5cm on niinku vähän punoittava ja venynyt. Tulee varmaan siihen pinkeempään ihoon ruma arpi kun mull aon vielä taipumusta tohon arpien liikakasvuun, pitää pyydellä lähetettä toimintaterapeutille sitte jälkitarkastuksessa, vaikka elämästähän nämä muistot vaan kertovat.. Miten ootte hoitanu haavojanne/arpianne?

Ukkeli ja pikku-akkeli ovat unilla, kaipa se tämäkin mamma koittaa lepäillä ja tisuliaan parannella..

Ihanaa huomista äitienpäivää kaikille!!!!! :flower: :flower: :heart:

Piin, jo toista kertaa äippäpäivän juhlahumussa äitinä :)
 
Tässä vähään synnytyskertomusta...

Eli 5.5. klo 8.30 oli aamusta sovittu lääkärinaika, että mietitään sitten sitä käynnistystapaa...
Koska tilanne edelleen oli epäkypsä (kaulaa jäljellä ja kohdunsuu kiinni), päädyttiin Cytotec-käynnistykseen.
Klo 11 aikaan sain Cytotecin kohdunsuulle ja jäin sinne osastolle odottelemaan. Tuntui että tilanne ei etene mihinkään ja vähän jo pelotti että niinkö tästä tulee monen päivän projekti... No, luvattiin, että seuraavaa mahdollista Cytotecin tarvetta katotaan neljän tunnin päästä, joten jonkun verran ennen kolmea mentiin käyrälle. Koska pikkuisen syke oli vähän liian monotoninen, ja olin sentään sitten jo sormelle auki, niin lähettivät synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun.
Kalvot puhkaistiin vähän kolmen jälkeen ja siitä alkoi sitten ne supistukset voimistumaan. Heti siis alkoi supistukset olemaan kivuliaan sorttisia. Viiden jälkeen alkoi tekee aika pahaa supistusten kanssa ja pyysin ilokaasua. No, ei siitä kyllä oikeastaan iloa ollu, mutta sainpahan muuta ajateltavaa supistuksien kestämiseksi...
Kun kello oli seitsemän maissa, alkoi supistukset olee sellaisia että joka supistuksella tuli itku, vaikka yritin kauhean urheasti olla itkemättä ja vaan sietää.... Soittelin kelloa ja rupesin kysyy että missä vaiheessa vois saada epiduraalin. No, kätilo tutki paikat ja sanoi, että olin n.3-4cm auki, että periaatteessa epiduraalia voitais alkaa harkitsee, mut varoitti että näin varhaisessa vaiheessa vois seisauttaa koko homman...
No, sit tuli anestesialääkäri ja -hoitaja ja sain epiduraalin (kello oli vähän yli puol kaheksan) ja voi että se oli ihana kun se alkoi vaikuttaa. Sen voimin sain sitten vähän levähdettyä. Tunnin päästä alkoi tosin kivut taas voimistua sietämättömiksi ja ihmettelin että eiks sen puudutuksen pitäny kestää pidempään... No sit tuntui että kakattaa ja pissattaa ihan hirveesti ja soitin kelloa ja kysyin kätilöltä että vieläkö vois päästä vessaan, että mä en pysty enää pidättää tätä vessahätää... Kätilö sano että tutkitaan ensin mikä on paikkojen tilanne...
Yllätyksekseni sain kuulla että oon täysin auki ja saa alkaa ponnistamaan! :eek: Olin tosi yllättynyt, olinhan auennu reilussa tunnissa sen jotain 6cm. Se tieto oli kyl tosi helpotus (vaikka tarkottikin sitten että tuli sekä lasta että sitä toista... :LOL: ). Ponnistusvaihe oli jotenkin tosi kiva (vaikka tietysti sattuikin), kun ties että kivulla on määränpää, ja että voin vaikuttaa itse siihen miten pitkään se vaihe kestää. Kätilö ja mun mies oli tosi ihania, osas kannustaa tosi hyvin. :) Oli myös kiva kuulla että ekasta työnnöstä asti puskin "oikeaan suuntaan", eli en tuhlannu voimia turhiin huutamisiin tai väärään suuntaan työntämiseen...
Ponnistusvaihe kesti 40minuuttia. Kysyin vähän ysin jälkeen, että mitä kätilö veikkaa mihin aikaan vauva on maailmassa, sanoi että eiköhän se puolelta ole. :) Katoin sitten vähän väliä kelloa (ja sitä kätilöä vähän nauratti se). :D Oli muuten myös ihania ne supistusten välit. Vaikka kipu olikin tietty hirveä, niin sain aika hyvin rentouduttua supistusten välissä siinä ja kerättyä voimia. :) Siinä loppuvaiheessa sain sit vielä välilihan puudutuksen, kun sitä sit vähän leikattiin. 21.28 oli Punkero ulkona ja siitä 20minuuttia niin jälkeiset tuli myös. :) Eli synnytyksen kesto oli kokonaisuudessaan 6h50min. :) Tosi ripeä toimitus mun mielestä. :)
Mies otti videoo muuuten ponnistusvaiheen viimeisistä 15minuutista, ja huvittaa katsoa sitä, kun molemmat laukoo tyhmiä kommentteja toisensa jälkeen, meitsi puuskuttaa hampaiden välistä, taustalla soi radio ja supistusten väleillä meitsi hymyilee kameralle. :LOL: JA samantien kun vauva oli sylissä niin ilmoitin että tuun tekee tän viel toiste. :D Koska kalvot oli vähän repaleiset, niin vuotoa tuli vähän turhan runsaasti, joten jouduttiin olee sit synnytyssalissa pidempään. Sain sitä Cytoteciä pyllyyn, että kohtu supistuis tehokkaammin ja vuoto vähenisi... Kahden maissa oli tarkoitus käydä suihkussa, mutta koska taju meinas lähteä niin sit kätilö vaan pyyhki mua märillä pyyhkeillä siinä ja sit lähdettiin osastolle.

Hmm jäiköhän jotain oleellista kertomatta? SAin siihen eppariin jotain 4-5 tikkiä, jotka nyt vähän vaihtelevasti kiristää. Vessassa käynti tuottaa vähän ongelmia ja tosiaan ne lantiopohjanlihakset on jossain ihan muualla. Oon koittanu nyt etsiskellä niitä. JOka päivä on onneks sen puolesta vähän parempi.. JOten ehkä mä kesään mennessä jo oon ite vaipaton. :LOL:

JA tosiaan, voin ottaa homman uusiksi. ;)

Nyt täytyy mennä, velvollisuus kutsuu ihanalla äänellään. ;)

Laala ja Aura 4vrk
 
AAM
:flower: :heart: HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE :heart: :flower:

Täällä rutiininomainen aamu huolimatta äiskäpäivästä.. mies sanoi tuossa muutama vuosi sitten että jos ei äitiä voi muistaa muuten kuin äitienpäivänä niin sitten pitäis katsoa peiliin :| on siinä mulla tosikko :D sanoin että onneks mä en ole niin noitten pyhien perään..
sain kuite suukon ja toivotuksen ja häneltä kaksi ihanaa tervettä lasta :heart: :D B) ja hyvää ruokaa illalla ja seuraa, siitä siis onnellinen ja kiitollinen ikuisesti. Päätin etten moisista pyhistä stressaa.. vaikka jo eilen teinkin kakun esivalmistelut :D :LOL:

Onkohan Tassutin ja Tinkatar jo mammoja .. :) ?

am & neiti A. 16vrk
 

Yhteistyössä