Huhtivauvat 2009 *Tammikuussa 2010*

Meillä kanssa posket kuivuu vaikka muuten ei iho-ongelmia ole ollut.. kop kop ja toivottavasti ei tulekaan. Bepanthenilla olen pahimpia kohtia rasvaillut pari päivää ja näyttää auttavan.

Imetyksestä: sniif, vein eilen vintille kaikki äitiys- ja imetysvaatteet kun neitiä ei kertakaikkiaan enää kiinnosta tissi. Hieman haikeaksi veti mutta ehkäpä asuille tulee jossain vaiheessa uutta käyttöä :)

AAM:lle kiitos loistavasta vinkistä, tyttö tekee välillä tosi näyttäviä venytyksiä kun sukat ei yksinkertaisesti pidä. Pitääkin käydä tänään Tiimarissa.

Hui, Usviksella jännät paikat edelleenkin! Tsemppiä :)

Tänään aateltiin ukon kanssa käydä hakemassa itelle possupiikit, saa nähdä kuinka pipiksi niistä sitten tulee. Onko muilla kokemuksia?

T. mignon & emppu
 
Katsotaan, mitä mä muistan teijän jutuista :D.

AAM:lle
onnittelut tarhapaikasta, jes! Toivottaan vielä et jossain vaiheessa muksut pääsis samaan tarhaan. Mulla ei näy noi sun sukat :(.
Ziki, toivotaan ettei kystasta oo mitään haittaa :hug:. Vähän nanna oli taitava :heart:
Manna, tervetuloa takas ja toivottavasti huomenna nähdään! Voin vaan kuvitella, miten Elsa on hurmannu kaikki pienellä mutta sitäki sähäkämmällä olemuksellaan :).
Solina, uskon kanssa että Elli alkaa juttelee sitte ku vaan siltä tuntuu. Ehkä Elli on sellanen tarkkailija. Miten Ellin motoriset taidot? Onko oppinut uusia "temppuja"?
Teppana, mä vihaan ajaa Helsingissä varsinkin keskustassa. Ei ennen ollu mitään ongelmia, mut nyt ku Luukas on kyydissä niin oon jatkuvasti kakkendaalenit housuissa (noin niinku kuvannollisesti). Mut onneks sinne lastenklinikalle on aika helppo ajaa isoja teitä pitkin. Toivotaan, et tutkimus menee nappiin ja mitään ei löydetä
:hug:
Usvis, aijai.. mä olisin juonu varmaa litran limun ihan vaa et pääsen pissaamaan tikkuun :D. Pitäiskö tässä nyt toivoa, et kehittyis plussaks vai et pääsisit viettämään polttareita kosteissa merkeissä... HMM... No eiköhän se plussa olis ollu ihan mieluinen niin toivotaan, että sellaseks vielä muuttuu :).
Ruttana, beanie kasvaa kans omaa tahtiaan. Ei se noin pieneks jää.. vaikka mun puolesta nää sais olla vauvoja aina :D.

Sit omaa napaa. Meillä tosiaan nyt ihan uus rytmi. Ihanaa. Nukkumaan mennään ysin maissa, herää neljän viiden välissä ja isi tassuttelee uneen, kuuden seiskan aikaa otetaan väliin jos herää ja annan tisua. Sit nukutaan 8-9 asti. Olo on paljon energisempi nyt, ku Luukas ei heräile tunnin välein ja aamulla saa nukkua pidempään. Päikkäreitä nukutaan entisten kolmen sijaan kahdet pidemmät.

Mignon, meijät on rokotettu. Miehel oli melkein viikon käsi aika kipeä ja seuraavana aamuna tosi huono olo, mut seki meni päivän kuluessa ohi. Mulla oli muutaman päivän käsi ihan vähän kipeä, mut ei muuta.
 
Plussaksi toivoisin tietenkin muuttuvan! Ryypätä voi myöhemminkin jos kiinnostaa, polttarit voi olla hauskat ilman viinaakin. Vois pyytää hyvillä mielin oikein viimesen päälle hemmottelupäivää! :D Himppu kun se neuvolan täti silleen sanoi.. meillä nyt kauhea (tyttö)vauvakuume päällänsä.

Sikapiikistä, minä sain piikin joskus marraskuussa jo, yhtäaikaa kuin pojat. Käsi oli piikityskohdasta himpun verran kipeä, kuin mustelman tuntu. Esikoinen heräsi pari kertaa seuraavana yönä mut ei muuten tuntunut vaivaavan, vauva itki lähes koko seuraavan yön et se oli varmasti kipeänä, ja kun ei panadoliakaan saanut antaa. :( Kuumetta ei noussut meistä kenellekkään.
 
AAM
tiimarilöytö huuhtoutui sitten pesukoneen syövereihin eli sukat oli puhtoisen puhtaat kun tulivat ulos :kieh: että se siitä tekstiiliväristä tiedä mitä lie paskaa myivät.. saakeli.. käväsen hu varmaan pikapikaa jossain paskarellissä tai sinellissä suoraan |O

Usvikselle plussapuhureita ;)

Pojan puheterapeuttikäynnillä käytiin ja totes niinkuin mä tiesinkin puhe on jäljessä.. :| no siskonsa sai paikan sieltä finnosta niin samassa tarha/esikoulu/ala-aste kompleksissa on myös puhetoimintaterapeutti joten sanoi että jos ei oo edistystä tapahtunut niin mä voisin (muutenkin) hakea paikkaa finnosta pojalle syksyllä viim aloitukseen... :) eli lpaset ois sit samassa tarhassa ja eskarikin ois siinä.. sitten kun on allun aika sinne mennä niin ansku on tarhassa vielä siellä, kätsää ois... yks harmitus on että siellä pyörii vesirokko paljon siellä tarhassa joten tutustuminen varmaan jätän sen ihan loppu vaiheeseen.. joo voin hyvällä omalla tunnolla olla pois töistä heti kättelyssä pari viikkoa :whistle: :D :LOL:

Huomenna töihin käymään.. asioita hoitelemaan

joten :wave:

Aam & anskuliini :heart:
 
:wave:

nauratti jotenki noi Aam:n sukat :D Harvempi toivoo että sukat EI tulis puti puhtaana pesusta :xmas:

zikille :hug: toivottavasti ei oo mitään vakavempaa.

Manna palannut reissusta..oikeen ahistaa sun puolesta.Tai siis musta on aina kauheeta tulla takasin kylmään,pimeeseen suomeen |O
Mulla on kanssa ennen ollut kanaria sellanen nounou-kohde..Oon tykännyt reissata vaan reppu selässä ja nukkunut tyyliin jossain kadunkulmassa :whistle: :D Mutta ennen joulua muskarissa joku äiti selitti kun on matka varattu espanjaan ja hotellissa on bamse-klubi ja kaikki...niin ai että kuulosti näin väsyneen äidin korvaan hyvältä :D

Imetys varmaan aika loppu suoralla koska Nooa ei enää vaan suostu olemaan siinä kuin ehkä pari minuutti tai vähemmän.. :( Vaikka toisaalta kivahan se on että lopettaa ite sen niin ei tarvi sitten myöhemmin taistella.

Viime perjantaina kun herättiin,huomasin Nooan päässä jonkun jätti-patin.Varasin ajan yksityiseltä ja se totesi heti että se on kuhmu..No sille ei ollut vielä eilenkään tapahtunut mitään,oli samankokoinen ja -näköinen niin vietiin uudestaan lääkärille(eri lääkäri) ja tämäkin sanoi että on kuhmu.
On vaan niin outo kun se on ihan pehmee ja noin kymmenen senttiä halkasijaltaan ja ihan normaalin värinen.Ja oli siis vaan aamulla siinä eikä mun mielestä ole edes kaatunut tolle kyljelle millä puolella päätä se on... :whistle: :/

No mutta Nooa on ainakin oma iloinen itsensä ja on oppinut taputtamaan ja matkii mua kun sanon oh-hoh niin sanoo samalla äänensävyllä mhy-mhy :heart:

Apua kello on jo noin paljon...Nukkumaan :wave:

 
AAM
Ihana Nooa :heart: mhy-mhy.. meillä tyttö antaa muka pusun semmoi suu auki märkä kosketus.. ja sit taputtaa poskia kun pitäis paijata nätisti :) :heart:
ja kauheen tarkasti seuraa mua mitä teen missäkin, mokomaki kyylä ;) ihanku äitinsä :LOL: , veljeäänhän se on apinoinu jo useamman kuukauden kaikessa missä pystyy.. :) on ne vaan niin oppivaisia tillikoita ja herkeässä iässä nyt.
 
Ihana Nooa ja ältsin taitava Nanna :heart: :heart:

AAM meilläkin asuu täällä pieni kyylävauva :LOL: Dalikin seuraa mua katsellaan ja matkii ilmeillään kaiken aikaa. Oon jo pohtinut, että minkä KGB:n agentin oon punnertanut sisuksistani ulos B)

Mua nauratti ihan sumeesti toi Mannan Elsan kulttuurishokki. Kaipa se vauvojenkin maailma avartuu matkustamisella. :D

Vauvakuumetta Usviksella, toivottavasti nyt olisi se plussa ja kierukka saisi jäädä apteekin hyllylle. =)

Dali oli tänä iltana ekaa kertaa hoidossa kummitädillään. Hyvin oli siellä mennyt ja kotiin kun tuli, laps oli yhtä leveää hymyä ja höpötystä. Pitäisi varmaan viedä useammin, kun ennen vierailua oli tajuttoman vaikea päivä. Seitsemäs hammas on puhkeamassa eli ei nukuta, ei syödä, huudetaan ja roikutaan rinnassa. :/

Imetyksestä puhe, imetän niin kauan kuin Dalilla siihen on tarvetta ja itse nautin puuhasta. Nyt mennään tosi monella imetyskerralla yötäpäivää. Yöimetykset kyllä jo pännii mua - ei Dalia. No hyvää tässä se, että menkat pysyneet edelleen poissa.

Laala munkin unet karkailee öisin. Siinä sitä sitten yksikseni mietin työjuttuja ja opiskeluja, lasten asioita jne. Yöllä kaikki surut ja murheet on ainaksin sata kertaa suurempia kuin päivällä. Tsemppiä sinne! :hug:

Mukavaa, että joku pyysi mukaan PK-treffeille, :wave: :wave: :wave:
mutta harmituksen harmitus, kun en vieläkään pääse. Mulla on yks työjuttu juur samaan aikaa. :headwall: Mutta seuraavalla kerralla sitten. Oon jo vähän huolissani tosta Dalista, kun ei se oo nähnyt muita vauvoja ainaskaan kuukauteen. Muskarikin jäi meiltä väliin alkuviikosta, kun oltiin niin tillintallinväsyjä kumpikin. :(

Dali kutsuu, pitää mennä...

Asha ja Dali :heart:
 
Nyt se on mammat koittanut!! VIIMEINEN vanhempainlomapäivä :'( :'( Onneksi ei tarvitse viedä tuota vauvaa huomenna hoitoon, eikä koko vuonna. On se niin pieni vielä. Esikoinen aloitti heti vanhempainloman jälkeen mummulassa hoidon ja 1 vuotiaana meni pph:lle,muttei esikoinen noin pieneltä vaikuttanut :D pöpökammoisena hirvittääkin ajatus, että mitä jos olisikin pitänyt ensi viikolla aloittaa päiväkodissa, ei välttämättä saisi kahta lasta samalle pph:llekaan.

Mieskin kävi eilen uudestaan lääkärissä ja sai kahdet lisädropit, toivottavasti nämä alkaa nyt vaikuttamaan. Lääkärin mukaan on todella jumissa selkä. Mä olen varannut jo omaa aikaa heti kun miehen selkä kestää :ashamed:

Hoidosta juuri älysin, että Sammo ei ole ollut kertaakaan hoidossa. Esikoinen oli yökylässäkin puolivuotiaana ekaa kertaa. Sammo ei ole ollut edes tuntia vieraan hoidossa.. Äitini vahti lapsia Sammon ollessa kuukauden ikäinen kun piti viedä labraan pissanäyte, muttei siinä mennyt puolta tuntiakaan. Ei ole kyllä ollut tarvettakaan pyytää hoitoon. Kattotaan vaan, koska menee ekaa kertaa jollekin edes pariksi tunniksi. Ehkä sitten kun juo enemmän kuin hörppyjä nokkamukista. Toisaalta olihan Sammo isän kanssa vuorokauden kaksistaan mun ollessa työpaikkaristeilyllä, ihan yhtä huonosti se silloinkin joi, mutta jotenkin pelottaa, että vieraassa paikassa toinen kuihtuu.. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa

jaahassu ja Sammo
 
Jaahassu mie stressasin kauheesti Nannan viemistä yökylään ja viime kuussa oli ekaa kertaa mummilassa ja oli ku enkeli :LOL: kaikki ruoat söi kitisemättä ym :D ja nyt on ollu siellä jo kaksi kertaa, taitaa olla vähä vieraskoree typykkä.. :whistle:

Kyyläneiti täälläkin :wave: yhessä vaiheessa seuras isin tekemisiä enemmän, mut nyt on kääntyny äitin kyttäämiseen :D kova on matkimaan!! :D :heart: äitin perään on muuteki enemmän sekös isiä välillä vähä harmittaa.. :ashamed: mutta ku äiti on vissii nii paljo hauskempi ;) isi vaa telkkariin keskittyy :kieh:
 
Moikka pitkästä aikaa :wave: mäkin olen tällainen taustailija mut mielelläni pysyisin porukassa mukana. En edes yritä alkaa kommentoimaan kellekään, en ole ehtinyt tämän alkuvuoden pinoa kokonaan edes lukea läpi. Jospa huomenna sen tekisin.

Eilen tultiin kotiin kahden viikon mummola reissulta pohjoisesta, mun kotoa siis. Eemeli oppi mummolan virikkeellisessä ympäristössä nousemaan tukea vasten seisomaan, ottaa pari hataraa askelta jos on oikein kiinnostava lelu edessä. Ja kotiinpaluun kunniaksi eilen oppi konttaamaan. Kova menemään on tämä juniori, isoveljeään paljon vauhdikkaampi. Hampaitakin tuli joululahjaksi kaksi kappaletta, just aattona. Joulu meni muuten kivasti mut yskä vaivas yhteensä melkein kuukauden :( nyt onneks jo parantunut. Syö hyvin (imetän edelleen, menkat alkoi eilen myöskin kotiinpaluun kunniaksi...) ja nukkuu suht hyvin, aamuyöt alkaa olla levottomia kun liikkeelle pitäis päästä unissaankin.

Se marraskuun kuulokontrolli meni ihan hyvin. Normaalia kuuloa ei saatu vieläkään varmistettua, kontrolliaika vuoden päästä. Lääkäri sanoi Eemelin testitulosten olevan kuitenkin hyvät tämän ikäiselle. Sellaista pientä uikkua Eemeli ei kuullut, joka olis pitänyt kuulla. Se vähän viittais kuulonalenemaan mutta voi olla, ettei Eemeli vaan malttanut kuunnella kun keskittyi leluihin. Toivotaan parasta edelleen!

Tässä pikainen päivitys meidän kuulumisista. Jospa tässä ehtisin enemmänkin kirjoitella kun arki palautuu (ja mies lähtee lomalta töihin) ;)

Hyvää alkavaa vuotta kaikille :)

Gimli ja Eemeli 9kk 2vko
 
moi :wave:

kirjottelen taas pätkät tänne "varastoon" ku huomenna lähdetään kai taas reissuun. ihan kotimaassa vaan mökkeilyä, hiihtoa, mummulaa ja kavereiden vauvoja :heart:

gimli hienoa että kuulokontrolli meni ok ja mukava kuulla teistä =)

asha ens kerralla sit tosiaan pk-treffeille mukaan! tosin jos painoa haluat pudottaa, niin ei hyvä juttu nää meidän miitit :whistle: me mammat osataan herkutella :D :p

jaahassulle hyvää kesäloman alkua :D vai jäitkö suoraan hoitovapaalle? mä olen ollut kesälomalla 22.12. alkaen jo. hui miten aika menee!!!

siis MAGEE kuva nooasta :heart: ja misStar mä myös olen aina hiukka väheksyny tota kanariaa ja massalomakohteita ylipäätään mut yllättäen (siis ei oikeesti...) tosiaan nyt vaihtunu rinkka selässä maailman kiertely tommosiin kanarioihin ja italioihin :whistle: mut sen verta sissejä silti oltiin et vuokrattiin kanariallaki ite huvila tuttujen kaa eikä menty mihinkään maspalomasin aurinko-hotelliin. mä oisin kyl mennyki mut miehellä ei ylpeys antanu periks :D

usvis toivotaan et testi kääntyy vielä plussaksi, tuntuu että se olisikin haluttu tulos ;)

ja kiitos kaikille ihovinkkejä jaelleille :flower: taitaa olla yleistä tämä vauvojen kuiva ja herkkä iho tosiaan :/ me pistettiinki elsa sit pitkään, lämpöseen kylpyyn + saunaan, ja rasvattiin bepanthenilla tiiviisti, niin kas, iho uudistui ja parani ihan silmissä 2 pv:ssä!!! =) vältettiin myös kaikkia epäilyttäviä ruoka-aineita ja pakkasia. ihana kun saatiin neitin iho kuntoon ennenkuin olisi ollut ihan verillä asti auki ja tulehdusvaara. nyt vaan rasvausta ja kylpyjä niin eiköhän pärjätä talven yli.

laalalle vielä että aura on kyllä valtavan taitava motorisesti ja kasvaa hienosti myös! aurahan on vielä suurinpiirtein nuorin tästä porukasta mutta silti taitavimmasta päästä. tosin mä oisin myös vähä kauhuissani jos elsa jo liikkuis tuota tahtia, kun sen päässä kun ei oikeasti liiku vielä mitään järkevää... se on älytön touho ja yks hekottelija joka ei tajua yhtään varoa mitään.

mä jätän nyt pk-mammojen jutut kommentoimatta koska me treffattiin tänään ja sai ihan livenä jutella kaikesta, hih =)

hyviä öitä ja mukavaa tammikuun jatkoa, mä palaan sit taas reilun viikon päästä astialle jollei ilmaannu nettiyhteyksiä aiemmin!!

t. manna + ihanainen elsukka 9,5kk :heart:
 
Mehän kaikki tiedämme kuinka hirveitä tappajakoiria saksanpaimenkoirat ovat ;) Mutta tästäkin uhasta huolimatta vauvan on silloin tällöin otettava rennosti ja nostettava jalat ylös :LOL:





Elli tykkää nostaa jalat ylös. Koiraa vasten, seinää tai lelua vastan, yöllä minun jalkani päälle tai peiton päälle.


Elli maistoi eilen ekaa kertaa lettuja, veteen tehtyjä ja vähäsokerisia. Alun epäilyjen jälkeen hyvin maistui.
Elli on vähän epäileväinen uusien ruokien suhteen. Niitä pitää ensin saada pyöritellä käsissä ja haistella ja tutustua ennenkuin uskaltaa suuhunsa laittaa.

Mannalle ja Elsalle mukavaa reissua. Sama olisi itsellä suunnitelmissa, pitäisi vain vähän suplia että miten voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Mutta eiköhän me jotain keksitä...

Hienoa kuulla Gimlistä ja Eemelistäkin. Onnea uusista hienoista taidoista ja hienoa että kuulokontrollissa oli kaikki ok.

Kyylätään täälläkin, vauva siis, kaikkia muiden tekemisiä.

Hoidossa olosta ja yökyläilystä. Mie olen varmasti maailman huonoin äiti laittamaan lapsiani hoitoon. Elli ei ole ollut vielä kertaakaan edes hoidossa. Iskän kanssa on toki viettänyt aikaa useastikkin mutta ei se olekkaan hoidossa olemista. Yökyläilylä ei olla edes harkittu.
Meidän 3.5v poika on ollut tasan kerran yökylässä. Silloin kun Elli syntyi....

Ihana kuva Nooasta. Hyvä ettei patti ollut muuta kuin outo kuhmu. Vaikka varmasti kerkesi säikäyttämään.

AAM harmi että teidän pojan puhe jäljessä. Mutta puheterapiasta toivottavasti hyötyä. Meillähän molemmat tytöt käy. Tai esikko käy ja Elliä on vain arvioitu. Ja esikoinen tykkää kovasti niistä käyneistä. Eivät ne kestä kuin 20-30minsaa. Sen aikaa mitä tyttö jaksaa keskittyä.

Usvametsän neiti. Pidetään peukkuja. Pakko kysyä, jos se ei plussaksi muutu niin onko mieli muuttunut kierukan suhteen ;)


Säde, kiitos kysymästä. Ei ole Elli nyt oppinut uusia temppuja. Keskiviikkona on tulossa fysioterapeutti arvioimaan Ellin tämän hetkistä kehitystä. Sitten ollaan viisaampia. Hurjasti neiti on kyllä kiinni ottanut enkä usko että olisi ainakaan paljoa jäljessä. Ja vaikka olisikin niin huolissani en ole. Oppii kun itse valmis.
Ollaan nyt videokameralla kuvattu Ellin touhuja fyssarille näytettäväksi. Varuiksi, jos Elli onkin taas sillä päällä että miehän en äiskän sylistä poistu.



Nokkamukista, me löydettiin nyt ekan kaupan ruoka mitä Elli syö, tai oikeammin juo. Muutenhan mennään siis täysin omatekoisilla sapuskoilla. Mutta löysin sieltä vauvojen ruokahyllystä sellaisessa pillimehutetrassa olevaa smootieta. Siinä on vain banaania ja mangoa sekä vettä. Ja sitä neiti tykkää nokkiksesta juoda.

Ihan hyvän kokoinenhan Ruttanan Beania on. Toiset vain ovat pienempiä ja kasvavat hitaammin. Tossa pituudesta ei tosiaan kannata tsressiä ottaa jos kerran eri mittaaja.
Rypsiöljyä ruuan sekaan.

Laalan Auralla komiat neuvolamitat ja taitava tyttö teillä.

Vaunuista ja turvakaukalosta. Onko muille ne vielä käytössä? Meillä Elli edelleen vaunujen kovassa kopassa ja turvakaukalossa. Uuden istuimen osto sentäs jo harkinnassa ja netistä olen vähän vaihtoehtoja katsellut.


t: Solina ja ihana Elli 9.5kk
 
Ihanan rennosti Elli ottaa koiran kanssa. :D
Ja suloinen kuva Nooasta. (tuli haikea olo.. meillä oli tuollainen haalari ihan pienenä. :heart: )

Vaunuista ja turvakaukalosta: Vaununkoppa me jätettiin kesällä Krekulandiaan, mutta turvakaukalo on vielä käytössä eikä eilisen perusteella näytä olevan mitään kiirusta istuimeen vaihtamisella. Säätövaraa on vielä rutkasti ja neidillä tilaa istua. :)
Pehmeä kantokoppa meillä oli vielä alkusyksystä käytössä, mutta ei tuo neiti enää malttaisi makuulla olla, joten ei ole sekään ollut nyt aikoihin käytössä.
 
manna jäin suoraan hoitovapaalle. Mulla on talviloma ensiviikolla, että tältä kuulta menetän hoitoraha lisän, ja sitten kun on kesälomat niin samoin. Mulla on sen verran iso työnantaja, ettei kesälomaa saa pitää muulloin kuin kesälomakautena.
 
jaahassu: Aika jännä ettei saanut suoraan jatkumona pitää lomia. :eek:
Mullakin iso työnantaja (valtion leivissä ), mutta ei ollut mitään ongelmaa niinpä nyt olenkin kesälomalla. :xmas:



Onko toi yleinenkin käytäntö ettei saa pitää lomia eli mites muilla?:wave:
 
lomista mä olen yhden suomen suurimman työlistäjän leivissä ja meillä oli suorastaan pakko pitää lomat heti vanhempainvapaan jälkeen enne hoitovapaata. ei ne tosissaan halunneet mua sinne pyörimään muutamaks viikoks. enkä mäkään todellakaan halunnut sinne! hui, kauhistuttaa jo ajatus työstä :| ja kun hoitovapaata saa meillä vain kaksi pätkää, niin hyvä senkin osalta ettei tarvinnut lomien takia sitä pilkkoa.

turvakaukalo meilläki vielä käytössä eikä olla edes kateltu vieltä istuinta. neiti mahtuu paksuimmissaki toppahaalareissa vielä hyvin kaukaloon. myös pehmeä vaunukoppa meillä käytössä, koska elsukka nukkuu siellä päikkärit parhaiten. hereillä ollessaan köytetään sit jotenki kiinni, kun toinen haluaa istua ja tempoillla siellä :D
 
Turvakaukalosta. Mahdutaan meilläkin sinne vielä hyvin. Eikä ole ihan heti käymässä pieneksi. Teoriassa tuo meidän jätkäkin mahtuisi kaukaloon vielä, ainakin painon puolesta.
On vain vähän sellainen fiilis vain että neiti saattaisi siellä turvaistuimessa viihtyä paremmin koska sieltä näkee paremmin ja säädettävän istuimen kun ostaa niin saa välillä pystympäänkin asentoon.
Ainakin isommilla muksuilla on autossa viihtyvyys parantunut roimasta kun ollaan kaukalosta vaihdettu turvaistuimeen.
 
kaukaloista ootte puhuneet...meillä siiri siirtyi noin 3 viikkoa sitten jo turvaistuimeen..vyöt ei meinannu enään kunnolla riittää kaukalossa ja muutenkin alkoi mennä ahtaaksi...meijän siiri kun on sellainen pallo :D :heart:
 
Kaikki luettu, paljon tullu taas tekstiä. (kuten aina)
Risteily meni ihan kivasti,muutaman sidukan tohdon juoda ja seuraavana päivänä Tallinnaan ihmettelemään. Isukilla oli menny lapsen kanssa ok,paitsi yöllä oli heränny pariksi tunniksi itkemään :(

[/b]imetyksestä Olen imettäny enää aamulla ja illalla. ( +yöllä ) Päivällä saa sitten Nannia (vaihdettiin sekin tuttelista Nanniin) ja korviketta ei mene kuin hyvä jos se 2dl purkki päivässä. Ei ees aina sitä. Neuvolatäti taannoin sanoi,että kun ollaan siinä 10kk iässä niin voi alkaa antaa coctaileja; lehmänmaitoa ja korviketta. Niin me varmaan tehdäänkin.

äippälomaa jäljellä enää 2 VIIKKOA!!! :'( sitten olisi aika palata työelämään...Onneksi lapsonen vielä koko helmikuun kotona isin kanssa, kun isukki pitää isäkk (ja äiskä töissä :kieh: ) Ois kiva kuulla hoitopaikastakin jotain,kun maaliskuussa alkais hoitotarve...Ärsyttävää odottelua...

Vaunut & turvaistuin Vaunuissa ratasosa vaihettiin hmm..oisko pikkumies ollut jotain 4kk silloin..? Ei viihtynyt vaunuissa muutenkaan. Nykyään ulkoilut ihan eri maata rattaiden kanssa. Kaukalo vaihettiin turvaistuimeen pojan ollessa 7kk, ei vaan mahtunu enää kaukaloon vöiden kanssa.

syöttötuolista.. Onko jollain kokemusta sellaisesta ihan perusmallisesta puisesta? Ostettiin uusi syöttötuoli pikkumiehelle ja se on kylläkin sellainen iso muovinen jossa oma pöytä jne mutta mies olisi halunnut juuri sellaisen yksinkertaisen puisen. Äitini varoitti,että kaatuu helposti ja muutkin ovat sanoneet,että lapsi nousee siitä seisomaan eikä kovin turvallinen ole..Anoppi sitten osti kotiinsa sellaisen,ja hieman mietityttää,onko sellainen sitten kovin pitkäikäinen ja turvallinenkaan. Kokeiltiin liikkeessä pikkumiestä sellaiseen ja eihän se kunnolla ees mahtunut siihen,ja se "etupuomi" oli tosi matala eli ois pystyny hyvin roikkumaan siinä..

Kiitos kaikille onnittelijoille! Häästressiä alkaa pikkuhiljaa pukkaamaan! :x

Hennna & pikkumies reilu viikon päästä 9kk

muoks.joojoo, kiva että kaikki tuli paksulla tekstillä... :kieh:

MUOKS.piti vielä sanoo,että tänään alkaa unikoulu; loppuu tissinsyönti öisin ja laps siirtyy omaan sänkyyn nukkumaan, toivottavasti hyvällä menestyksellä! Eli unettomia öitä tiedossa...
 
hei,
ihania lomia ja ihania lomilta paluuta kaikille :D mäkään en ole allerginen turisti lomakohteille lasten saannin jälkeen.mulle riittää kun on lämmintä,pari palmua ja meri.paetaan kuitenkin hotelli alueilta paikallisten sekaan:)

aam meillä viipyy kanssa isomman pojan puhe ja ne sanat mitä suusta tulee ei aukene yleensä kuin perhe väelle.meidän neukku täti sanoi että katsotaan vasta kolmi vuotiaana seuraavan kerran kun otin asian puheeksi.(oliver on nyt 2 v 3kk)

hemuli just lueskelin teidän loma kohteesta jostain naisten hömppälehdestä, ihan vihreenä loistan kun kuulin että sinne matkaatte :D .ei myrkkyllisiä ötöjä, eikä tauteja.miehelle näytin onnessani että tonne!muuten kuulemma hyvä, mutta loma kassa ei ihan siihen taivu.

hennna meillä on toinen syöttötuoli just sellanen perus mallinen ja siinä pystyy tosiaan pienikin nousta seisomaan tai tipahtaa jos silmä välttää, mutta oon laittanut sohva tyynyn taakse niin ei helposti enää nousekkaan :D

piti kommentoida kaikkea ja kaikkien juttuja, mutta tähän se taas tyssähti kun pää ei riitä niin ei riitä. =)
meille ei mitään mullistavaa, rasmus seisoskelee tuetta ja nousee seisomaan ilman tukea,joustaa kyykkyykn ylös,kyykkyyn ylös,ja pari hassua askeltakin on ottanut :D
silmä pärähti vkko sitten mustaksi kun otti tuntumaa sängysssä lampun kulman kanssa :/ taputus sujuu jotenkin, hiukka vielä hakee ja heiluttaa hienosti molemmilla käsillä.jalassa roikkuu koko ajan eikä äiti saa kadota näkyvistä,vierastaa myös.

painon pudotuksesta on ollut puhetta,mun ei painoa tarvi pudottaa, mutta tahtoisin kunnon paremmaksi(ja kropan timmimmäksi).oon käynyt synnytyksen jälkeen kahdesti (joskus kolmesti) vkossa jumpasssa ja nyt oon yrittänyt repiä aikaa vähintään kolmeen kertaan. eilenkin lähdin salille ennen kuin miehen duuni alkaa eli seiskaksi pumppiin ja puol ysiksi takas kotiin.
terkuin,
tutsa ja rasmuS

..ja vielä onnittelut tasapuolisesti uusien taitojen taitajille!! :flower: :flower:
 
Heissan mammat!

Mä taas wordpadin avulla koitan kommentoida, jahka saan enste kerrottua omat kuulumiset, tai oikeastaan Eevan :)

EEG:ssä meni tosi hyvin! Eevan kanssa yleensä nukutaan kotona ollessa melkein kymmeneen aamulla, tutkimusaamuna hän päätti herätä 5.30 |O No, aamu meni hyvin ja päästiin muka ajoissa lähteekin, mutta kappas, Lahdentie, siis motari oli aika tukkonen ja oltiin vasta klo 9 Lintsin parkkiksella. Siitä ratikalla ja loppumatka käveltiin todella kovaa. Ihan justiinsa tasa 9.30 oltiin määränpäässä ja päästiin samantien tutkimukseen. Käytännössä se oli niin, että Eevalle laitettiin hassu hattu päähän ja täti vähän hieroi kivipastalla elektrodeja sekä laittoin niihin vielä geeliä pikkuisista reijistä. Eeva vaan katseli ja tietysi yritti vähän ottaa lakista kiinni. Sit tyttö makoilemaan sängylle, peitettiin silmiä ja laskettiin kymmeneen. Imetin ja tarkotus oli saada lapsi untenmaille. Ajattelin ettei varmaan nukhada kun niin oli jo yliväsynyt. Vähän aikaa taisteli, ts. kääntyili mutta alle puolentunnin "odottamisen" jälkeen nukahti ja oli ihan kanttuvei :) Jännä juttu, ne käyrät alko mennä ihan villinä nukkuessa, siis jopa minä maallikkona näin sen eron valveilla ja hereillä ollessa. Sitä unikäyrää metsästettiinkin ja kun Eeva oli nukkunut reilun 10 minuuttia, käyrät alko hidastua ja mennä aaltomaisiksi, joten oli aika herättää, ettei vaivu syvempään uneen kun siitä taas on vaikeampi herättää. Hetken saatiin herätellä, taisi Muumi musiikki auttaa :) Taas suljettiin silmiä ja sitten vielä katsottiin semmosta TODELLA kirkasta valoa, joka aluksi välkkyi 5x/sekunti ja lopuksi 25x/sekunti, Siis käytännössä strobovalo. Teki mulle ainakin vähän jo pahaa se välke. Hoitsu sano, et monet lapset on ihan haltioissaan siitä, Eeva vaan katseli eikä ollut moksiskaan. Tottunu ainakin salamanvälkkeeseen, kun äiti vähän kuvailee koko ajan.. :whistle: Sen valon tarkotus oli kai ärsyttää niitä epilepsiassa aktivoituvia aivo-osia tai jotain. No, mitään varsinaista tulostahan ei saatu sillä reissulla vaan meillä on se puhelinaika ensi keskiviikkona, lääkäri soittelee sitten meille. Melkein puolitoista tuntia oltiin siellä. Sitten syötin ruoan Eevalle ja käytiin vaihtaa vaippa. Roikutin likkaa vessanpöntöllä ja plöts plöts sinne kaakelit tipahteli kuin tilauksesta :D Vähänkö pikkusiskoni oli ihmeissään ja äiti NIIN ylpee pikkusesta vessakävijästä =) Nyt odotellaan keskiviikkoon asti niitä EEG:n tuloksia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole Eevalla. Soitin tänään sairaalaan ja kysyin, vaikka täti siellä oli sitä mieltä että puhelinaika varmaankin koskee näitä tuloksia. No daa, koskee mut kerro vaan että onko kaikki kunnossa vai ei. Ja kaikki on kunnossa. IHANAA!
Eeva taitaa vaan hakea sitä omaa käyräänsä, hyvähän se on että on nyt poissuljettu sekin vaihtoehto. Ja mitä nyt tällä palstalla muita suht samanikäisiä on, niin eihän Eeva mitenkään pieni ole, ihan samanlaisia mittoja, siis vielä alle 70cm taitaa olla monella? Tietysti pituuskasvu ei saa kokonaan pysähtyä mutta milläs siihen itse pystyy vaikuttamaan, ei millään...

Matkailua, kunpa vaan pääsis. Mä niin paljon kaipaisin jonnekin, kuhan vaan pääsis yhdessä kotoa pois koko porukka. Edes viikonlopuksi kylpylään tai jotain.. Azoreille vähän meinattiin jo syksymmällä lähteä mutta se sitten jotenki jäi :snotty:. Miehellä alkaa töissä suurseisakki tai seisokki :p ihan miten vaan. Tiedän jo entuudestaan, että kevät tulee olemaan ihan kamala. Käy vaan kotona nukkumassa :( Jospa ehtis johonkin karata vielä ennen sitä?


Mukava kuulla muidenkin kuulumisia, ei niin usein kirjoittavien eli ainakin Gimli, Hennna, Tutsa, Laala, Happy79 niin ja muutkin tietty, ketä en nyt erikseen mainitse. Aika monen kuulumisia tulee vastaan tuolla Facebookissakin. Ihanaa että kaikki ootte olemassa.. Kuten olen jo aiemmin sanonu, mulla ei täällä kotona ollessa ole ketään mammakaveria, jonka kanssa voisin päivitellä ja kertoa kuulumisia/kokemuksia/ahdistusta yms. muita. Pitäis oikein uskaltautua sinne avoimeen päiväkotiin, joku päivä kyllä :whistle: Pitää vissiin oikein alkaa herätä ajoissa et pääsee liikkelekin :D

kuivien poskien rasvaamista, oon Happyn tavoin lisänny niin et ruoan päälle pyyhin kyllä paprulla mut siinä on apuaineena Aqualan L:ää. Ihan niinku ei olis enää niin kovin kuivat.

Turvakaukalo on vielä käytössä kyllä. Minusta se alkaa jo olla ahdas, vaikka Eeva kyllä mahtuu siihen ihan ok, jopa sen karhupuku päällä. Se vaan on aika kuumissaan siinä. Ollaankin käyty jo kattelemassa seuraavaa istuinta, muttei vielä olla ostettu. Mä haikailen jo tästäkin miten näppärää on ton kaukalon kans, sit kun autoon jätettävä istuin niin ei saakaan enää kiikuteltua niin helposti paikasta toiseen. No aika aikaansa kutakin, vai miten ne sanookaan.

Solinan Ellinkäinen niin söpösti tuossa koiran kanssa. :heart: Meillä koira ei oikein Eevasta perusta, ehkä ihan hyvä. Ruoka-aikaan on kyllä tikkana pöydän, alla jos Eevalta tippuu.. joskus onnistaa :)

Zikille kysta :hug:. Mullahan oli se munasarjakysta, joka poistettiin elokuussa. Toivotaan ettei se sullakaan ole mikään vakava.
Ja olipas hyvä että menit tarkistuttaa tavaran ;)

Puheterapeutista tuli mieleeni, kun meidän yhden tuttavan tuttavan 4-vuotis neuvolassa kävi ilmi, ettei kaikki olekaan kunnossa. Lapsi puhuu todella epäselvästi, ilmeisesti aina puhunut. Äiti ja isä ei ole huolestunut, ainahan oma perhe saa lapsen puheesta selvää, eikä myöskään hoidossa asiaan oltu kiinnitetty huomiota. 4v lääkärissä kuitenki asiaan oli puututtu ja äiti oli sitten pähkäillyt että onko lapselle tapahtunut mitään "erikoista" koskaan. Muisteli, että synnyttyään ekalla kerralla rinnalla ollessaan, tissistä tulikin maitoa niin paljon, että vauva meni aivan tukkoon ja jopa silmistä (kyynelkanavista) tuli maitoa. Siinä hötäkässä sitten, ennenkuin lapsi saatiin imettyä niin, että henki kulkee, oli hänelle tullut happivaje jonka nyt epäillään aiheuttavan puhehäiriön. Puhe ei siis enää ole pelkästään jäljessä vaan häiriintynyttä. Epäilevät myös ettei lapsi kuulekaan ihan kunnolla. Voi kurjuutta! Minusta kuitenkin jotenki outoa, että tämä on todettu vasta 4 vuotiaana? Lapsi käy nyt puheterapeutilla ja odottaa pääsyä tarkempiin kuulokokeisiin. Tosi harmillista!

Normimaidosta.. Seuraavat on pilttisivuilta kopsattu.
Jogurtteja ja rahkoja suositellaan annettavaksi vasta lähempänä yhden vuoden ikää. Miten jogurtteja ja rahkoja voi olla jo 5 kk -tuotteissa?

Lastenruokamme vastaavat kunkin ikäryhmän ravitsemussuosituksia. Suomen viranomaisten antamien ravitsemussuositusten mukaan lehmänmaitoa juomaksi voi alkaa tarjota vasta lähempänä 1 vuoden ikää sen runsaan proteiinipitoisuuden vuoksi.
Maitoa voi käyttää aterian tai välipalan yhtenä raaka-aineena jo aiemmin, kunhan sen osuus ei ole liian suuri. Teolliset rahkaa tai jogurttia sisältävät soseet, jotka sopivat 5 kuukauden iästä alkaen, sisältävät vain 10-20 prosenttia maitoraaka-ainetta. Ne vastaavat siten ravitsemussuosituksia.


Mun järki siis sanois, että maitoa vois ihan hyvin jo antaa, jos laimentaa sen vedellä 50/50. Se määrä on kuitenkin NIIN pieni mitä ottaa esim ruoan kanssa ja meillä etenkin kun imetän vielä niin, en usko että tuosta vaaraakaan voi olla. TOttuisi ainakin normimaidon makuunkin.

Vierastaminen. Tää onki mua askarruttanut jo pitkään. Nimittäin meillä kun ei vierasteta, ollenkaan. Mulla on semmonen olo, että ne joiden lapset vierastaa, on sitä mieltä että se on ihan normaalia ja ehkä jopa hyväkin, lapsi on taas saavuttanut tärkeän kehitysvaiheen ja osaa erottaa itsensä hoitajastaan. No jääkö meillä nyt jokin tärkeä vaihe suorittamatta kun Eeva ei vierasta? Mun pää kun on tämmönen mietiskelijä niin olen miettinyt semmostakin et onko kaikki ihan kunnossa kun ei ollenkaan vierasta.. Kaikkea sitä tuleekin mietittyä. Kyllähän mä tiedän että Eeva on kunnossa, kaikinpuolin. Ymmärtänette yskän..

menkoista, justhan ne oli (26.12 alko) ja nyt mulla taas tulee jotain valkovuotoa jossa on veriviiruja :( what's going on..

Kääks, mies tulikin jo kotiin ja mä vaan täällä jaarittelen.. Anteeksi ne keitä en erikseen muistanut kommentoida..
Linkeissä vielä pari kuvaa.

http://tinyurl.com/y968tzf Eeva ja Eevan Uusi Taaperokärry :) Niin ja Aristokatin korvat. Ja onhan tää äitikin siinä tukemassa.

http://tinyurl.com/ybpxezh Oppi nousemaan sohvaa vasten ilman äitin apusormia tällä viikolla.
http://tinyurl.com/ydacvtm Luffe ja Eeva :)
http://tinyurl.com/ycndnrj Joo, osaa se istua.
 
Jaahas,kahlattu läpi.Mutten muista mitään.

Meijän 8kk neuvola on siirtynyt jo kahteen otteeseen.Ensin ite kipeenä(poskiontelot lopulta johon sain antibioottikuurin ) Ja sitten pikkumies.Nyt rupee hänkin jo nuhaa vaille oleen kunnossa.HUh :hug: Ei ollut kivaa tollaset 39,3 kuumeet vaikka terkkari sanoikin et yli 39 asteen kuumeet ovat tämän ikäisille normaalia.

Turvakaukalossa ei olla enää taidettu kahteen kuukauteen olla,ja vaunujen kova koppa vaihdettiin vielä aikaisemmin rattaiksi.Vaunut sen takia kun ukkeli ei viihtynyt ei millään ko näkyvyys oli niin heikkoa.

teppana
:meillä ei ole vierastettu kanssa lainkaan.Päinvastoin

:LOL: Tää huutelee lapsille ja kikattelee vanhuksille ko kaupas ollaan.Et näin meillä :)

Syöttötuolina
meillä on juuri sellainen vanhanaikainen puinen.Kun en oikeestaan mistään muusta tykännyt niin otettiin toi kun vielä kavereilta saatiin.
 
Iltaa!

Ihania kuvia taas; Nannasta loistovideo ja tosi suloinen tähtisilmä on Elli. Niinkun on myös Eevis; ihana kuulla, että ainakin kilpparijutut olivat kohdallaan. Rankan kuuloinen päivä pikkupotilaalla. Toivotaan, ettei mitään löydöksiä enää ilmaannu. Kyselit Teppana vierastamisesta, ja meillä kans on tosi vähän sellaista ilmennyt. Lilja saattaa alkuunsa tuijottaa pitkään, mutta lämpenee tosi nopeasti vieraillekin. Eikä mene kauankaan, kun se jo kiipeää uuden tuttavuuden lahjetta ylös, että otapas syliin. Alle 70 cm; täällä yksi käppänä ilmoittautuu. 8 kk neuvolassa pituutta oli 68,5 cm.

Hennna, meillä on mummulassa sellainen vanhanaikainen tosi perinteinen syöttötuoli, ja ihan hyvin se on virkansa toimittanut ainakin tähän asti. Tsemppiä teille unikouluun! Pari yötä voi olla tuskaisia, mutta sitten se rupee helpottamaan ja on kyllä kaiken itkun ja vaivan arvoista. Voimia.

Usvis, jännät paikat siellä! Pidetään peukkuja!

Tutsa, nostan hattua sulle, kun jaksat aamuseiskalta lähteä jumppaan. Ylipäänsä 3 krt viikossa on tosi hieno suoritus kahden pienen lapsen äidiltä. Meikäläiselle tekee tiukkaa päästä edes kerta viikkoon. Mun mies on sellainen työnorja, tosin voin myös katsoa peiliin, kun en vaadi enempää omaa aikaa. Ajattelen kyllä sun tapaan, että paino on kohdallaan, mutta olisi kiva olla hyvässä kunnossa ja omata jotain lihaksiakin. Ennen vauvan tuloa kävin 3-4 krt viikossa urheilemassa, joten keho kaipaa liikuntaa.

Meikäläinen viettää täällä laadukkaasti perjantai-iltaa keskenään. Mies on viihteellä ja Lilja nukkumassa. Ootteko muuten huomanneet, että päivä tuntuu mielettömän pitkältä, jos hoitaa vauvaa koko päivän yksin?

Liljalla puhkeaa yhtäaikaa 2 ylähammasta. Siitä on koitunut armotonta kuolaamista ja välillä itkuisia öitä. Muuten se on enkeli. Se syö tosi hyvin, yleensä ainakin 2 pientä pilttipurkkia kerralla. Seuraavaksi pitäisi opetella pottailemaan, mutta mikä avuksi, kun tyttö yleensä turauttaa kakat syödessään?

Leppoisaa viikonloppua kaikille!
Hemuli ja Lilja 9,5 kk
 

Yhteistyössä