Huhtivauvat 2009 *Tammikuussa 2010*

Kiitos taas Ruttanalle uudesta pinosta!! :heart:

pikainen merkkaus vain! :D (ögen)

mie ku luulin et ku ottaa ensiaskeleet ni jo seuraavana päivänä juoksee :D no eihä se iha nii mee :D välillä ottaa askelia ilman tukee mut lähinnä seiniä pitkin kävelee.. kyllä se pikkuhiljaa :)
 
Heipsis! Merkkaan ja ilmoittauden edelleen mukaan, vaikka välillä on taukoa ollut. :wave:

Ruttanalle iso kiitos taas uudesta pinosta! :flower:

Täällä neitillä on hirveät menohalut ja kaikkea mahdollista tukea vasten pyritään seisomaan, leveämpien kohdalla sivukävelyä tukea vasten. Varsinaiset ensiaskeleet tosin ovat vielä jossain edessäpäin. Mutta jos tuo tahti jatkuu, niin ei kauan mene...

Oli vielä kommentoitavaa, mut pitää mennä, kun neiti heräsi päiväunilta ja kätinä alkoi kuulumaan. Ei oo viittiny tänään ulos viedä, kun mittari heiluu miltei -30 pakkasasteessa. :kieh: Mutta ulkona maisema on kaunis ja kirpakka.

Niin, ja hyvää ja ihanaa uutta vuotta kaikille palstalaisille, ootte ihania!!!

AuroraB + tyty 8kk ja muutama päivä päälle
 
hei =) ,
me saatiin tänään annoS aurinkoa ja teki terää mielelle :D .

Ruttana, kiittää ja kumartaa uudesta pinkasta :flower:

zikiziki onnea teille ensi askeleista.ei siinä kauaa mene ensi askelien jälkeen kun tepastelee jo päivittäin ja siitä alkaakin taas uusi vaihde et pysyy perässä :D

aam onnittelut AnSkulle konttimisen jalosta taidoista.Ihanaa et näet vielä sulosena lelu kinastelut =) mä nään ihan punasta kun pikku miehet riitelee koko ajan samoista tavaroista.oli kyse vaikka kengästä se on pakko saada toisen tassusta!esikoinen on meillä muutenkin sellanen riitapukari joka tönii, puree,lyö ja potkii heti kun silmä välttää ja tuntuu et koko ajan pahenee :ashamed: kerhossa on kuulemma melkein lopettanut jo mutta kotona jatkaa.

superheppuli hurjasti jaksamista sulle sinne arjen pyörittämiseen pienen kipsatun miehen kanssa :hug: on tainnut väsymys saada päänsekasin kun kuumeilet pieniin päin ;) täällä ei pelkoa moisesta lämpöilystä noitten kahden vaippamaakarin kanssa ole.

tilia hurjalta kuulosti siljan itku-pyörtymis kohtaus.mä olisin saanut varmaan itse slaagin samalla :eek:

meillä kävellään tukia pitkin ja seistään tuetta pitkiänkin aikoja (n. minuutti).päikkärit nukutaan hyvin jos ollaan ulkona (tai partsilla), sisällä tuppaa jäämään unet lyhkäsiksi.
lopetettiin tossa tassuttelu unikoulukin (kun oltiin niiin väsyjä ja rasmus kipeänä)ja annettiin maitoa yöllä kun rauhoittuu niin mukavasti heti.nyt sitten ruvennut nukkumaan kokonaisia öitä ihan itsestään jo neljä putkeen :D =)
ja taas ollaan räkä/köhä taudissa koko poppoo.
terkuin
tutsa ja rasmus
 
Hei Kaikki!

Uusi äiti ja tyttö -kaksikko ilmoittautuu joukkoon, jos vielä mukaan mattimyöhäiset otatte. Vantaalla asutaan. Perheeseen kuuluu myös isä sekä isoveli ja -sisko. Ikäeroa kuopuksella ja isoilla lapsilla onkin sitten normiperhettä enemmän eli 9 ja 11 v. Tyttö on siis ihka aito iltatähti. Syntyi 9.4.09. Silloin oli 3 286g ja 51cm. Viimeisessä neukkulassa kokoa oli 8 905g ja 73,9cm.

Tytön motoriset taidot eivät vielä kovin ihmeelliset ole - ei kävele ei konttaa. Pääsee kyllä hetkeksi konttausasentoon nytkyttelemään. Hieman peppukiitää eteenpäin ja peruuttaa ryömien taakse päin. Seisoo tukevasti tukea vasten, jos joku vaan siihen asentoon hänet nostaa. Rakastaa istumista ilman tukea. Siinä osaa käsiään taputtaa ja heiluttaa taidokkaasti sekä muutenkin komentaa meitä isoja leikkimään kanssaan.

Jokeltelee asiansa hyvin sujuvasti ja voisin väittää, että joitain sanoja tapailee ihan oikeasti. Ruoka maistuu Dalille hyvin - kunhan on isojen ihmisten ruuan näköistä ja tapaista eli isoja paloja, joita itse voi tunkea suun täyteen. Imetystä harrastetaan vieläkin ja erityisesti yöimetystä, kun oon niin laiska mitään unikoulua vetämään. Herätyksiä yössä 2-15. Viime yönä tais olla toi viimeinen luku - joo ei kiva.

Olikos täällä muita peppukiitäjiä mukana? Aika moni (Onnea AAM ja Ansku!) tuntuu osaavan kontata ja jotkut jo kävelläkin ainakin tukea vasten?

Dali on meidän perheen ensimmäinen peppukiitäjä. Eivät nuo vanhemmat lapset aikanaan juuri istumassa viihtyneet - isosiskokin oppi vauvana liikkumistaidot monta kuukautta nuorempana kuin Dali nyt. Siksi tää menotapa minulle ihan vieras. Jostain netin uumenista kaivelin tiedon, että ei olisi hyväksi lapsen (motoriselle/aivojen) kehityksellä, vaan konttausta pitäisi treenata. Onko jollakulla teistä jotain omakohtaista kokemusta/tietoa asiasta? Olenkin välillä yrittänyt rohkaista Dalia konttaamaan, vaikka asento aiheuttaa usein raivoa ja porua.

Mukavaa olisi pk-treffeillekin päästä, meillä kun ei näitä vauvakavereita liiemmin ole ja muutenkin välillä tuntuu seinät kaatuvan päälle, kun muu perhe aina menossa ja me kaksi täällä himassa muiden vaate-/ruoka-/siivoushuoltoa tekemässä. Toki muskarissa ja vauvajumpassa käymme säännöllisen epäsäännöllisesti muita pieniä näkemässä. Ystävä-/tuttavapiiri onkin sitten muuten näitä koululaisia ja niiden vanhempia. Mutta on vaan niillä sitten niin eri jutut ja tekemiset, että ei me vauvan kanssa aina matkassa pysytä.

Anteeksi, etten teidän muiden juttuja nyt ekalla kerralla osaa hirveesti kommentoida ja jotenkin pää on vielä teistä hieman pyörällä. Ikäviä sattumia oli ainakin Tilian Siljalla ja Superheppulilla. Hengessä mukana!

Niin ja se Jahassun varvas - mä tiedän miltä toi tuntuu. Olen kerran murtanut jalkapöydän yhden luun, joka sitten vihoittellee vieläkin monen vuoden jälkeen heti, jos jonkun varpaistani kiireissäni johonkin kulmaan lyön. Sympatiseerausta siis sinnekin.



Asha ja Dali (kohta 9kk)
:heart:
 
Merkkaus ja kauheeta taas kun en oo aikoihin käyny.. meni tässä tovi kun tekstejänne selailin. Meillä Jimi ryömii ihan hullun lailla huoneesta toiseen eikä kiinnosta edes yrittää kontata! :D Istua ei vielä osaa ilman tukea mutta muistelen että esikoinenkin oli liki kymmenen kuukautta kun vasta alkoi istua/meni istualleen.

Meillä ei tuo unikouluttaminen oikein luista.. eilenkin illalla poika söi hyvin iltaruuan plus tissiä siihen päälle. Sitten aloin taas nukuttaa ilman tissiä. Meni kait siihen puolitoista tuntia ennen kuin nukahti ja itkeä vollotti poika. Tässä joinain iltoina on rauhoittunut kun nostanut sängystä syliin mutta eilen ei auttanut enää sylittelykään. Mut en antanut tissiä... :( Yöllä siltikin herää pari kolme kertaa ja haluaa tissiä... ja on oikeastaan pakko antaa kun muuten se itkee niin että kaikki herää. Mutta mulla ollut ajatuksena että jos se oppisi illalla nukahtamaan ilman tissiä niin se sitten puolivahingossa oppisi nukkumaan yönsä heräämättä...
 
Kiitos uudesta pinosta Ruttana!

Tervetuloa Asha :) kyllähän tänne mahtuu!

Tutsan perheelle toipumisia!
AAM, onnittelut uusista taidoista.
Voi teitä superheppuli, voimia sinne.
Paranemisia jaahassun varpaalle :) ja onneksi se Tilian pieni siitä virkosi. Meillä kaaduttiin kanssa suorilta jaloilta taaksepäin ja kamala kumahdus :( en ehtinyt ottaa kiinni, vaikka olin vieressä :ashamed:

AuroraB, huikeat pakkaslukemat, täällä vaan -18 :)

Usvamn, unikoulu on mitä on :) mutta aina välillä tuntuu, että on onnistuttukin jossain. Tissiä annan vaan kerran aamuyöstä. Joskus huudetaan joskus menee helpommalla. Nukutukset meillä menee jo hyvin, mutta aika myöhään. Auttaisko aikaisempi herääminen tai lyhyenmmät päiksyt?

Musta tuntuu, että täälläkin tapaillaan sanoja, mutta ei oikein mitään oikeaa ole vielä tullut.

Solina, harmi, ettei näyttänyt taitojaan, mutta sinä tiedät parhaiten, että on kehittynyt! Ja kaikilla vauvoilla tulee niin omaan aikaansa taidot.

Olen käynyt kahtena päivänä vähän luistelemassa, tossa on ihan vieressä pieni jää ja eilen pelattiin mummolassa wiitä - kylläpä sain hien pintaan nyrkkeillessä ja poika katsoi kummissaan, että mitä h..tiä se mama tossa huitoo. :LOL:

Ihanaa uutta vuotta ihanien vauvojen kohta taaperoiden kanssa!

kadak&pikku-tiikeri

ps, vauvakuume on kyllä outo juttu, mullakin on vähän?!!??!
 
Aleshoppailemassa käyty ja rääkkäyslaite ostettu. Jos saisi vähän noita kiloja suomeksi sanottuna tiputettua kun on kuntoilulaite kotona. Enää kun ei taida mennä lävitse että vasta synnyttänyt. Eikä voi väittää nyt sitten enää ettei sen takia kuntoile kun ei ennätä kotoa lähteä mihkään.
Muutama vaatekkin tarttui mukaan mutta ei mitään sen suurempaa tai ihmeellisempää.

Meillä RYÖMITÄÄN neiti viimeyönä harjoitteli oikein ahkeraan, puolilleöin.... äiskä nukkui tyytyväisenä mutta iskä jaksoi treenailla pienen kanssa. Tosi tosi lyhyitähän nuo matkat vielä ovat, paria kolmeakymmentä senttiä ja vain jos on tosi hyvä syy. Mutta meidän ihana pieni Elli oppi ryömimään. Kypsässä yhdeksän kuukauden iässä =)

AAM taitava pikkuinen tuon päänheilutuksen kanssa. Ja muitakin hienoja taitoja kuulostaa olevan. Isot onnittelut konttauksesta.

Joo, nimenhuuto käy tännekkin. Mitä sitä turhaa listalla roikottaa mukana niitä jotka eivät täällä edes taustaile enää.

Superheppuli, se vauvakuume osaa kyllä olla pirullinen ja salakavala tauti. Mitäänhän en myönnä :whistle:

Gerdenia, pitäiskö nyt sitten onnitella. Voihan se kierto vain olla muuten vain sekaisin... mutta pidetään peukkuja jos se olisi toivottavaa. Tulehan sitten kertomaan miten kävi.

Jaahassulle auts ja paranemisia

Hui Tilian Siljaa, varmasti säikäytti. Hienoa jos tyttö nyt kunnossa.


Asha ja Dali, tervetuloa mukaan.

Jaahas, isäntä käy olan yli kuikkimassa että josko hää pääsis paheitaan harrastamaan (tupakalle ) joten kaippa miun on se päästettävä pinteestä ja otettava Menninkäinen. Meillä on muuten vieläkin iskälle tupakan jälkeistä karenssia 15-30minsaa ennenkuin annan ottaa vauvan. Saa pahimmat hajut hälvetä ensin.


t: Solina ja Menninkäinen 9kk
 
Brrr!

Varmaan on muutkin olleet jumissa sisätiloissa viime päivät?

Ruttana, kiitos uudesta pinosta! Onnea Ellille ryömimistaidoista, Anskulle konttaamisesta ja pikaista paranemista Tutsan porukalle. Ja hui, mahtoi olla pelottavaa Tilialla, kun Silja sillä tavalla pökräsi.

Ja kaikille uusille tervetuloa mukaan!

Vauvakuumeilua esiintyy täälläkin aika ajoin. Olen kyllä sitä mieltä, että käyn välillä pätemässä työelämässä, ennen kuin uutta laitetaan alulle. Mies ei edes ole varma, haluaako toista.

Meillä on tapahtunut ihmeitä parin päivän aikana: 1) Lilja on ruvennut nousemaan seisomaan tukea vasten 2) se nukkui ilman yhtä ainoaa yöheräämistä viime yön. *fanfaareja* Tämä oli siis ensimmäinen ja sen takia hyvin ainutlaatuinen tapaus. Jos joku empii unikoulutuskissaan, niin tässä lohdutusta. Ei meilläkään olisi tähän pisteeseen päästy, ellei yösyönneille olisi laitettu pistettä silloin aikoinaan. Tosin välillä yöt menevät vieläkin pipariksi, tyyliin Lilja huutaa klo 4-5.30 tai herää yön aikana 5 kertaa.

Sanokaa nyt, oonko ihan pöhkö: miehen isäkuukauden ajaksi suunnitellaan reissuun lähtöä, mutta kun mua kammoksuttaa lähteä tuon pienen ihmisen kanssa. Ajattelen kauhulla sitä pakattavien kamojen määrää, vaatimuksia hotellille (keittonurkkaus yms.), lentojen sujumista, auringolta suojautumisen hankaluutta jne. Ennen vauvaa me miehen kanssa matkustettiin ihan hulluina, mutta nyt musta on tullut tällanen murehtija. Me ollaan vakavissamme mietitty johonkin trooppisiin kohteisiin lähtöä, mutta en tajua, miten Lilja pysyy paikallaan 14-tuntisen lennon... Ja mistä mä löydän hellevaatteita vauvalle tähän saumaan?

Hemuli ja Lilja 9 kk




 
Hemuli, me lähdetään isäkuukauden aikana kahdeksi viikoksi etelään ja eiköhän siellä pärjää ne paikallisetkin lapset :) Otetaan vähän omia ruokia mukaan ja keitellään siellä loput. Ja ekalla viikolla mukana mun äiti ja täti ja tokalla viikolla anoppi :) Ja pystyyn noustaan täälläkin, mutta toi täysi yö vielä uupuu.
 
:wave: Me too, me too, siis mukana.

Kiitti Ruttanalle uudesta pinosta.

Meille ei mitään ihmeempää, Eeva voi hyvin ja sillee. Uuden vuoden vaihde oltiin mökillä, kaikessa rauhassa. Iskä joi yhden oluen ja yhden viskin, minä sen sijaan pysyin ihan peksi maksi linjalla :D Ehtiihän sitä taas..
Oivoi, jotenki ei nyt ajatus luista ollenskaan, leitörs mommat :)
 
Hemuli, et sä mikään pöhkö ole. Tottahan tuollaiset asiat mietityttää ja onkin ihan eri asia kahden aikuisen lähteä kuin vauvan kanssa. Ja toki helppo mun on sanoa, että reissuun vaan kun ei ole kokemusta kuin noista lyhyistä 3,5h lennoista. Ja onhan se ihan eri asia olla pienessä suljetussa tilassa 14 tuntia kuin vajaa 4 tuntia, mutta siltikin kannustaisin lähtemään. :)
Ja tavaroiden määrä tulee varmasti olemaan valtava :D, mutta kyllä siitä selviää ja pärjää. Ja hellevaatteita on joitain muuten vielä näkynyt H&M:llä ja jos ei muuta niin lyhythihaisia bodeja mukaan ja ostaa sitten paikan päältä lisää. ;)

 
Ai niin, onkin unohtunut hehkuttaa, että tuo meidän neiti on sitten jo muutaman päivän ajan kävellyt tukia pitkin. :D :heart:
Pieniä matkoja kun ei sitä tukea riitä pidemmälle, mutta kuitenkin. Chillailee sängyssäkin laitaa myöden minkä ehtii. :D

 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!! :)

Olikos se Tutsan perheessä se stiga onnettomuus jaksamisa sinne! :hug: Itse olen murtanut kahesta kohtaa ranteeni pahasti pulkalla laskiessa.

Kaikille onnea uusista taidoista ja jaksamisia niille kenellä nukutaan huonosti yöt tai muuten rankkaa!

Sitten omaan napaan...Meillä Kävellään tukia pitkin ja hermostutaan helposti!! Emilia kiljuu tosi kovaa,jos ei joku mee niinkuin haluaa ja on aika raskasta kuunnella sitä! Muilla tälläista?
Yöt on tosi levottomia ja nyt on ruvennu esikoinenki heräileen pari kertaa yössä, huoh! Hoitovapaa alkaa Ensi viikolla. Tarkoitus olisi olla kotona kesän yli. Muuten ei olisi mahdollisuutta olla kotona,mutta täällä saa kuntalisän mikä mahdollistaa mun kotiinjäämisen.

Joka päivä käyn lukemassa juttujanne ja yritän kirjotella enempi. :)

Olisi tarkoitus alottaa laihdutuskuuri ja alkuun pitäis pudottta 10kg ja mielellään enempi!! Muita laihduttajia!!??? :)


 
Merkkailen.. :wave:

Ja hyvää tätä vuotta kaikille.
Meillä muutto vihdoin tehty, ja eletään nyt laatikoiden keskellä kun remontti on kesken meidän makkarin ja kodinhoitohuoneen osalta...
Tavaroiden purku on tietty helppoa kuin heinän teko Leevin kanssa joka ei pysy hetkeäkään paikallaan. Kävelee tukia vasten ja jos kovaa pitää päästä niin konttaa. Kertaalleen polttanut sormensakin takan lasiin... kai tuo pitää kohta naulata henkseleistä seinään että saa jotain tehtyä... :LOL:

Ei auta, takaisin hommiin... kaikki luin, mutten nyt kerkeä kommentoida. =)

Maalaiset Susse & Leevi
 
Hohhoijaa,pakkasta täällä pelätään sisällä ties monettako viikkoa. :( No terveenä ollaan nyt kuitenkin oltu.Alina kävelee hiukan taaperolla ja puita pitkin.Konttaamalla menee joka paikkaan.
Luin kyllä kaikki ja luen huomennakin. :)

mamma ja alina 8 kk ja risat
 
Huomenta! Olipa yöhulinat taas...neitonen valvoi keskellä yötä semmoset pari tuntia, ei vaan kertakaikkiaan suostunu nukahtamaan :D esikoinen ja ukko lähti toiseen huoneeseen nukkumaan että ei koko taloa valvota...mikäs siinä sitten auttoi kun vaipat vaihdoin ja pistin tytön pinnikseen touhuamaan. sinne se sitten loppujen lopuksi simahti, mutta pari tuntia siihen meni....viime viikolla oli pari samanlaista yötä mutta pistin ne vesirokon piikkiin! mutta muistaakseni pojankin kanssa oli tämä vaihe, kun ne uudet taidot on niin mielenkiintoisia että yölläkin pitää harjoitella seisomista yms.

MENKAT ALKOI ONNEKSI. kerkesin jo säikähtää! :D Kyllä nyt tuntuu että tässä on meidän perhekoko, ei uskalla enää alkaa yrittämään kun se on aina niin vaikeaa. Vannomatta paras, voin olla jo ens viikolla eri mieltä... =) mutta mäkin tosiaan lähden huhtikuussa töihin, outo ajatus mutta äkkiäpä siihenkin elämänrytmiin sitten tottuu.

jahas, ulos ei oo menemistä kun on niin pakkanen..mutta aletaan keksimään jotain mukavaa puuhaa tässä sisätiloissa.

Gardenia&Kapris
 

Yhteistyössä