Huhtimasut 2009

  • Viestiketjun aloittaja babyface
  • Ensimmäinen viesti
Viirulainen
Pahoittelut babyface!! :( Todella surullisia uutisia..

Tässä kohtaa tuntuu niin kurjalta laittaa perään, mutta kerron nyt kuitenkin, että meillä täällä "varmistustesti" näytti myös haaleeta plussaa. Ja vatsaan sattuu ja ällöttää..

Viirulainen
 
babyface
elsainkeri: Kiitos lohdutukesta =) mutta minulla on jo yksi poika, 4 vuotias pikkuherra :) Olen kyllä aikalailla jo sinut tämän asian kanssa, kyllä tämä tästä rupee suttaantumaan, ei pidä vaan jäädä murehtimaan asiaa vaikka tottakai se pahalle tuntuu ja harmittaa =(
 
babyface
hellluuu: Kyllähä se surulllista on, mutta nokka eteenpäin elämässä :) Yrittäkäähän nyt muut pitää ne pikkuiset mukana, lähetän kaikille huhtimasuille "vauvaliimaa ja tarrasukkia" =) Roikun täällä kuiteskin mukana katselemassa muiden vointia, jospa sitä itse kerkeis sitten toukomasuihin mukaan :)
 
Piparminttu-Pipsa.
Babyfacelle pahoittelut surullisista uutisista. :( Olen pahoillani sun puolesta! Osaat näköjään kuitenkin suhtautua asiaan ihailtavan reippaasti, joten pärjäät varmasti! Tsemppiä uuteen yritykseen ja hei, tuu heti huikkaa meille kun tärppää!

Täällä oireet tuntuu kadonneen ja mielessä pyörii, et onkohan mulla vaan tuulimunaraskaus tai jotain. :/ Vitsi että tekis mieli mennä siihen varhaisultraan, mut en taida raaskia. Vaikka toisaalta ois kiva saada varmistus siitä, onko masussa elämää vai ei... Äh, tää on vaikeeta aikaa tää alkuraskaus(kin!).

Tervetuloa uusille, kiva saada lisää porukkaa mukaan turisemaan. =)

PP ja Hippu rv 5+6

 
Nenna77
Pahoittelut babyface...
Harmi että pudonneiden lista alkaa =(
Mutta hienosti suhtaudut asiaan joten siitä pojot sulle.

Mulla on huomenna eka neuvola,ja vaikka alan oleen jo "konkari" niin islti pelottaa..
Parin viikon pähän saan sen ekan ultra-ajan mis varmistetaan raskauden kesto ja paikka...
Miten sinnekkin jaksaa odottaa...

nenna ja minimii 5+6
 
vilukisu
Babyface: Ole todella pahoillani! Tsemppiä jatkoon, ja tosiaan olis kiva jos käyt huikkaamassa täällä kun taas tärppää!

Ja sitten VIIRULAINEN: Jeeeeeeeeee!!!!! Sainhan mä jonkun teistä samaan ketjuun! :D Siis ihan älyttömän hienoa ja kivaa. Kävit varmaan ilmoittautumassa myös tulossa vauva-ketjuun? Ja pitänee käydä lukemassa sun plussahehkut haaveissa-ketjusta. Kyllä niitä testejä mulla tosiaan kului, kun 2 ekaa oli niin haaleita, niin tein toisen paketillisen. Ne oli tummempia mut selvästi nähtäviä. Vieläkin ois tehnyt mieli testata, mutta päätin luottaa puuttuviin menkkoihin ja niihin kuuluisiin neljään testiin... ;D

Mä en uskalla edes lukee mistään tuulimunista tms. Mulla kun kanssa niin oireetonta. Sisko lohduttelee et niin oli hälläkin ja terve nökerö syntyi. Eilen kyllä tais olla hiukan pahaa oloa. Mut se ei ollut niinkuin mahataudissa, et mahassa ois vellonut tjsp. Pikemminkin oli ällö olo ja tuntui närästys kurkussa. En osaa kuvailla. Mut nää tissikivut kyllä aaltoilee, välillä ne vähän aristaa ja nyt aamulla esim ei. Ja lämmötkin illalla aina korkeemmalla, onks tää nyt normaalia?

Voi kun kaikki menis hyvin silti... taidan ruveta syömään liimaa ja teippiä aamiaisella että pikkuinen pysyy kyydissä!

Vilukisu 6+2

 
vilukisu
Ne oli tummempia mut selvästi nähtäviä= Ne oli vähän tummempia ja selvästi nähtäviä, mutta silti vaaleempia kun se kontrolliviiva.

Ja otetaan nyt vaik ihan sitä galluppia et onks teillä muilla oireet koko ajan vai voiko ne tälleen aaltoilla, et aamulla helpottaa ja illaks pahenee tai toisinpäin? Tää kaikki on niin uutta...
 
Sammis
Kyllä täytyy sanoa, että pelottaa tää toinen raskaus...
Keskenmenot, tuulimunat, kohtukuolemat, kohdunulkoiset - kaikki kummittelee mielessä. Vielä viikko pitäis malttaa odottaa sykeultraa - meille lapsettomuushoitolaisille kun se tehdään automaattisesti viikolla 7. Vasta sen jälkeen siirrytään neuvolan asiakkaiksi.

Oletteko muuten kaikki tyytymässä neuvolan lääkäriin? Itse en sinne enää mene - sain esikoisen kanssa niin kelvotonta hoitoa. Terveyskeskuslääkäreitä, joilla osalla ei tuntunut olevan hajuakaan odottavan äidin terveydestä tmv. Yksikin oli jotain harjoittelua suorittava kandi... Makso mitä makso, yksityiselle menen! On tähän pisteeseen pääsemiseksi laitettu rahaa satanen poikineen/ kk joten muutama gynekäynti raskausaikana on lähes säästämistä :)

Mites muuten te muut meinaatte töissä asian hoitaa? Itselläni pomo on varsinainen PITA (pain in the ass) ja lastenvihaaja, joten tulee varmasti olemaan lystiä... Teki elämästäni helvettiä jo hoitojen lääkärikäyntien takia.

Oireista: ruoka ei maistu - tuntuu et maha on koko ajan täynnä.

 
hellluuu
Mulla ei oo muita oireita ko iltasin mahan nippailua, lämmöt aamuisin korkeella, vko sit tuli tukkoinen olo flunssa kenties, tie sit oliko oire..hmmm..noh mutta sekin on nyt melkei loppunu:/ ai niin ja varsinkin iltaisin on koko ajan nälkä! Epäilys heräsi kun rinnat ei ollu yhtään kipeät niinku normaalisti:D
Mä en sit usko tätä ollenkaan et nyt ollaan RASKAANA! oon tehny jo kolme testiä ja yks viel odottaa kaapissa:D pelkään koko ajan et menee kesken ni en oo viel kertonu muutako miehelle. Ootteks te kertoneet tuleville isovanhemmille jo??:) mun vanhemmille aattelin kertoa kk päästä kun niillä on 21v hääpäivä:) ensimmäinen lapsenlapsi niillä:)
 
vilukisu
Olen kertonut siskolleni ja yhdelle ystävälle, miehen siskolle ja mies kertonut parille kaverilleen. (koska on näköjään lörppö!), tuleville isovanhemmille ajattelin kertoa ekan neuvolan jälkeen, eli ehkä ensi viikon vkoloppuna.
Pomollekin jo kerroin, koska työskentelen pienessä yrityksessä ja sijaisen saaminen hankalaa. Tästä huolimatta pomoni suhtautui kivasti ja kannustavasti, sain onnittelutt ja halauksenkin! :D

Helluuu: Mua kanssa mietityttää vielä(kin) onko tää tottakaan. Siksi varmaan ravaankin tääll teidän muiden oireita lukemassa ja kyselemässä, kun vähän helpottaa tieto ettei kaikilla muillakaan ole vahvoja oireita aamusta iltaan. Siskoni ties kertoa äitinkin sanoneen ettei hänelläkään ole ollut juuri oireita. Voi kun ekalla neuvolakäynnillä jo kuuluis ne sydämen sykkeet. ,ullahan on silloin jo rv7+6, eli yhdeksäs vko alkaa jo seur päivänä. Olen kuullut et joillakin on jo kuulunut noilla viikoilla vaikkei kaikilla kuulukaan.... Ja onhan mulla ollut yhtä sun toista oirettakin, mut aika lieviä kuitenkin olleet.

Vilukisu
 
Viirulainen
Helluuuu (tulikohan oikee määrä uu:ta?;), mulla aika samat fiilikset, että ei meinaa uskoa tätä todeksi. Mä olen kertonut kahdelle läheiselle kaverille, jotka tiesi yrityksestä ja töissä tänään kahdelle läheisimmälle työkaverille. Tuo jälkimmäinen ihan tuvallisuussyistä, kun ollaan välillä töissä tekemisissä melko sairaiden ihmisten kanssa ( nistit, mielenterveyspotilaat jne.) ja niistä ei koskaan tiedä. Muille kerrotaan sitten myöhemmin..

Vilukisu, kiitos onnitteluista.. :) Mulla ainakin eilen oli maha kipee, varsinkin kun käveli. Tänään ollut suhteellisen normaali päivä, ainut että vessassa saa ravata jatkuvasti ja nälkä vaivaa kokoajan! ;)

Mä varasin tänään reippaana tyttönä varhaisultrankin yksityiseltä, kun haluan mahd. pian saada jotain oikeeta tietoa. Menee aika tarkalleen kolmen viikon päähän. Niille ajoille sijottus kai se eka neuvolakin.. Mua toi yksityisen paikan hoitajatäti sitten ilahdutti kertomalla, että "tuulimunaraskauksia on nykyään niiiiin paljon, että hyvin on mahdollista, että tuo sinunkin voi olla". Oisin voinut kuristaa sen! Kiitos vaan, kun muutenkin pelottaa, että meneekö kaikki hyvin.

Nyt viisaat ja kokeneet teille kysymys. Pitääkö ennen neuvolaa käydä "virallisessa" raskaustestissä labrassa vai riittääkö nuo kotikutoset testit?

Tarrasukkia, teippiä, liimaa ja kaikkia mahdollisia kiinnitysaineita meille kaikille! :)

Viirulainen ja möykky 4+1
 
vilukisu
Viirulainen: Ei kai sitä tarvii missään "virallisissa" testeissä käydä. Minulle ainakin neuvolantäti jopa vähän naureskeli kun sanoin tehneeni neljä testiä kotosalla. Sanoi että olis pitänyt jo kahteen luottaa ;)

Ilkee ultratäti sulla... Mä en ainakaan halua lukea/kuulla/ajatella mitään tuulimunia enkä keskenmenoja. Nyt on vain ajateltava POSITIIVISESTI. Siis en aktiivisesti ko asioista etsi tietoa tms, mutta tietysti mietityttää onko siellä masussa todella ketään. Mut mä en mee siihen varhaisultraan silti, käyn mieluummin joskus myöhemmin jos käyn. Siis yksityisellä.

 
vilukisu
Ja muuten käytin lahjakkaasti sanontoja neuvolantäti ja ultratäti, vaikka yleensä inhoan tädittelyä... Mikäköhän noiden neuvolanhenkilökunnan "virallinen" nimike on? Sairaanhoitajia vai mitä?
 
Sars76 (kirjautumatta)
Vilukisun galluppiin noista oireista: mä niiiin lyöttäydyn tohon sun leiriin: ei oikeastaan mitään oireita. Ainoastaan janottaa ja sen takii pissattaa koko ajan. LIsäks vatsan toiminta on melkoisen aktiivista; jos en käy "kakkosella" heti herättyäni, tulee poru. Heh, sori tän paljastaminen, mut oon melkoisen ihmeissäni tästä uudesta "piirteestä".
Ja tän oireettomuuden myötä oon kans alkanu ajattelee, et onkohan täällä mun sisuksissa mitään eloa...Ja sen takii tekis mieli mennä jonnekin yksityiselle varhaisultraan ja tarkistuttaa asia. Mut ehkä kuitenkin venaan sinne ens viikon perjantaille ja meen vaan neuvolaan.
Voiskos muuten joku "kokeneempi" kertoa, et mitä ekalla neuvolakäynnillä tapahtuu? Punnitaan, mitataan, otetaan verikokeita yms? Ja tsekataanko silloin mitään sydänääniä?

T: Sars, joka on ihan pihalla. Ja jolla on vissiin rv 4+6 tai 5+1 :-D
 
Iiris86
Mulla oireena on jatkuva nälkä,jano, pissalla saa ravata usein,sit rinnat ja nännit on kipeet, nänneistä on lähteny vähä nahkaaki. Mut huonoo oloo ei oo, mut juuri ollu esikoisestakaan.

Sars:lle ..ekas neuvolas täytetään neuvolakorttiin perustietoja ja kysellään kaikenlaista esim. suvun sairauksista. Sit tosiaan punnitaan,otetaan hemoglobiini, tarkistetaan ettei pissassa oo valkuaista tai sokeria. Ekas neuvolassa ei varmaan sydänääniä doblerilla vielä kuulu mut tokas voi jo kuulua.
Voi että ku alkas tehä hirveesti mieli mennä jo neuvolaan, mut soittelen varmaan vasta ens viikolla sitä aikaa.

Babyfacelle pahoittelut keskenmenosta :( ,että kun osais olla yhtä reipas jos itselle käy samoin.

Huomenna työhaastattelu, saa nähdä miten käy, toivottavasti eivät kysele mitää perheenlisäyksestä :/

-Iiris rv 4+3
 
violina
Heissan taas, kirjoittelin tänne heti plussattuani kun menkat oli noin vkon myöhässä, ja mukana kuljen yhä, en vain ole ehtinyt käymään täällä lukemassa muiden kirjoituksia. Mutta onnea uusille plussanneille, ja babyface, olen pahoillani.

Päivitin itseni listaan, ja kuten siitä käy ilmi, kyseessä on ensimmäiseni. Tämä alkuodotusaika on ollut todella jännittävää, mutta toistaiseksi kaikki on mennyt ihan hyvin. Raskausoireita kyllä on, mutta ei mitenkään häiritsevästi, päänsärkyä, välillä kuvotusta, rinnat arat, palelua, ja nyt pari päivää ollu vähän alaselkäkipuakin (mistähän sekin johtuu?). Urheillessa vkonloppuna (suht kevyttä liikuntaa) vatsaa nippaili aika kovastikin, joten lopetin sitten kesken sen. Olen välillä aika paniikissa kaikesta että mitä voin tehdä ja mitä en, ja haen netistä hirveästi tietoa (mikä usein osoittautuu ristiriitaiseksi).. Olen lukenut paljon ikäviä tarinoita, joten vaikka olen äärettömän onnellinen ja yritän suhtautua luottavaisin mielin raskauteeni, pelkään välillä hyvinkin kovasti sitä, että pieni ei jaksaisikaan. Mieheni on onneksi ihanasti tukena koko ajan.

4.4 Vilukisu, esikoinen
5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
6.4. Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07)
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
7.4. Kata76, TYKS (Poika 08/07)
7.4. Violina, ensimmäinen
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
14.4. Kevätkukkanen,LS (Poika 05/06)
14.4. Sars76, KOS, Esikoinen
19.4. Viirulainen, esikoinen
17.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
 
violina
ps iris, jos vielä ehtii, niin tsemppiä työhaastatteluun. Ja periaatteessahan on niin, että perheenlisäyksestä ei työhaastattelussa saa kysellä (ts. asialla ei saisi olla vaikutusta juridisessa mielessä). Jos kysytään, sinun ei tarvitse sanoa olevasi raskaana. Tässä vaiheessa ja työhaastattelutilanteessa se on yksityisasiasi. (Ja eihän moni tässä vaiheessa vielä asiaa aina tiedäkään, luulee vaan että menkat on myöhässä jos kierto on epäsäännöllinen tms.)
violina:)
 
daisy duck
Moi! Viikonloppu mökillä, nyt vasta ehätin lukemaan kaikki tulleet viestit. Kiva kun on tullut paljon!
Se neuvolatädin virallinen nimitys on siis terveydenhoitaja :) Sain itekin jo aikaa ensi viikolle, kuulemma sisältää mm. ravitsemusohjausta.
Oireista ainakin pahoinvointi ajoittuu enimmäkseen aamulle, mutta myös jos tulee joku ällö haju, esim. eilen kaupassa yks asiakas haisi vanhalle viinalle, niin oksetti koko loppureissu... inhaa.
Nyt takaisin työn touhuun, palaillaan!
 
Sammis
Neuvolasta löytyy myös KÄTILÖITÄ, useimmat taitaa kuitenkin olla terkkareita.

Ympätkääpä mutkin listaan
13.4. Sammis, JS (poika 3/04)
Koitetaan pysyä matkassa mukana :)

Tajusin tässä viikonloppuna, että joudun luopumaan HETI rakkaasta harrastuksestani - irlantilaisesta kansantanssista. YHYY! Hyppimistä ja pomppimista...

Nuo työhaastattelut on kyllä kinkkisiä paikkoja. Työnantajat keksii kyllä mitä kummallisempia sananmuotoja selvittääkseen hakijan lisääntymisaikomukset. Yksikin tenttas ihan tosissaan "missä aiot olla vuoden, kolmen ja viiden vuoden kuluttua". Totesin vaan että työelämässä... Totta sekin on, vaikka äippälomalla oliskin... Kehtaavat muuten kysyä suoraankin, vaikka tietävät ettei sais. Luottavat kait siihen, että hakijat on niin innosta pinkeinä työpaikan perään, että paljastavat kaiken...

Olkaapa myös tarkkoina työhöntulotarkastuksessa! Tiedän ainakin yhden firman, joka ottaa "kattavat verikokeet" - joukossa myös raskaustesti... Eräs tuttavani sai juuri tällä tavoin tietää olevansa raskaana. Kieroilua on maailma täynnä!
 
Piparminttu-Pipsa.
Heipä hei!

Täällähän on vilkasta keskustelua, kiva! =)

Olen kans työttömänä&hoitovapaalla, esikoinen on niin nuori vielä (täyttää syyskuussa vuoden) etten raaski viedä hoitoon. Mun ei siis onneksi tartte selitellä kenellekään mitään eikä pyytää vapaata lääkäriä varten.:) Mut toivotaan et teillä työssäolijoilla olis inhimilliset pomot, jotka ei nostais meteliä maailman luonnollisimmasta asiasta!

Mulla on ihan positiivisia kokemuksia neuvolalääkäreistä, joten tyydyn hyvillä mielin neuvolan tarjoamiin lääkäripalveluihin. Mut tottakai jos tulee jotain epäselvyyksiä tai kaikki ei ole kunnossa, niin saatan kääntyä lisäksi yksityisen lääkärin puoleen.

Viirulainen, aika törkeä täti sattui sulle sitä ultra-aikaa varatessa. Voisi ehkä vähän miettiä, mitä sanoo... Siis kyllähän kaikki tietää, et raskauden alkuaika on riskipeliä, ei kai sitä tartteis erikseen toitottaa. Mut tuo oli hyvin sanottu, et nyt pitää nimenomaan ajatella positiivisesti ja uskoa siihen, et kaikki menee hyvin. :) Annetaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos joku alkaa maalailemaan piruja seinille!

Mulla on nyt parina aamupäivänä ollut sellaista kuvotuksen tapaista oloa, et tavallaan oksettaa mut ei kuitenkaan okseta. Ja juuri niin kuin Daisy Duck kirjoitti, voimakkaat ja pahat hajut saa myös olon huonoksi. Jospa ne oireet alkaa tästä pikku hiljaa voimistua. Oottelen vaan kauhulla, koska saa halailla pönttöä ekan kerran... Yöks!

Nyt imuroimaan, villakoirat hyppii silmille!

PP ja Hippu rv 6+1
 
Nenna77
Neuvollassa käyty.
Viikot on edelleen arvoitus,mutta siihe saan varmistuksen 2viikon päästä ultrassa...Neuvolatätsy meinas vieläkin että oon pidemällä ja kirjoittikin korttiin viikkojen kohdalle että 8+...
Muuten kaikki oli ok,ne perus jutut.
_________________
Nyt hirveen kauhee väsymys enkä jaksa muuta...
 
Sars76 (kirjautumatta)
Mahtavaa Nenna!
Kuuntelitteko sydänääniä tai mitään? Ja joo, sori tyhmä kysymys, mutta ite ootan vasta ensimmäistä neuvolaa (22.8.) ja oon täysin pihalla, et mitä siel tapahtuu. :)

Täällä myös väsymys painaa - töihin ei meinaa millään jaksaa mennä. Puuh.

Ainiin, mietittiin jotain gallupintynkää...Voisin vaikkasta kysäistä, et ootteko intohimoisia ruoanlaittajia ja minkä tyyppisestä sapuskasta diggaatte?
Ite oon vasta pari vuotta sitten oppinut nauttimaan ruoan valmistuksesta ja nykyään oon jopa aikasta kranttu raaka-aineiden suhteen...Tosin pidän simppeleistä pastoista ja salaateista ja yleensäkin kaikista kalasafkoista. Ja sushi, aah, voi kun sitä vois raskaana syödä. Se on mun ihan ykkösherkkua! Nam!

Palaillaan.

T: Sars, jonka tekee mieli nyt kororinia!
 

Yhteistyössä