Huhtimammat-Mahtihummat 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
loviisa koala kehto on viimisen päälle ihana ratkaisu :D se on sellainen vauvan riippu matto... laitan linkin jossa voit käydä ja muutkin toki voivat perehtymässä tarkemmin mikä se on... https://ssl.neutech.fi/vauvauva.fi/product_details.php?p=109
on todella hyvä esim koliikki vauvalle... vauva on hieman pystyhkössä asennossa... hyvä nukuttaa esin pikku unetkin siinä jos haluaa tehdä itse jotain ja pitää vauvan lähellä :)

terkuin Anskuli

Loviisalle nopeasti kirjoittelen.... Mulla kanssa vauva perätilassa ja yrittävät ehdottaa mulle kääntämistä vasta viikolle 37 tai 38, mutta minä en meinaa suostua, monet ovat asiasta varoitelleet ja yksi neuvolantätikin totesi, ettei hän antaisi sitä tehdä. En halua sinua pelotella, mutta kuulemma siinä kääntämisessä on riskinsä, saattaa tulla synnytyksessä napanuora ongelmia vaikka kääntäminen itsessään onnistuisi helposti.

Muuten täällä odotellaan kevät aurinkoa ja omaa pikku nyyttiä... Töitä huimat 4 päivää jäljellä ja sitten alkaa äippäloma. Nyt tuonne talven keskelle koiruutta ulkoiluttamaan, täällä etelässä on todella tullut talvi yön aikana.

Oikein hyviä jatkoja teille kaikille, ahkerasti teitä taustailen vaikka kirjoittaminen on jäänytkin.

Joppuli 34+2

Heips!

Eipä tullut mun ostosreissusta mitään, kun kaikki voimat on mennyt tämän kodin hoitoon ja yöt nukun huonosti...oon yrittänyt tehdä täällä kotitöitä ja vielä vähän pakatakin siinä sivussa, kun rupee se muuttokin lähestymään. :-/ Nyt kun mies on ollut töissä myös tämän viikonlopun niin oon yrittänyt nämä kotiasiat hoitaa kuntoon, että olisi sitä yhteistäkin aikaa sitten ku mies tulee kotiin, :) mut ensi viikolla sitten mies lupasi ottaa vapaata ja sitten käydään hakemassa loput hankinnat...puuttuu vielä sitteri, itkuhälytin, maidonkerääjä sekä kuumemittari =) niin ja mulle ne vaipat ja sitten kans meinasin tilata sen Avent Isis rintapumpun netistä...toisaalta oon kanssa miettinyt sitä että jos vasta synnnytyksen jälkeen kattois sen hankkimista...mutta jos maitoa alkaa nousta ihan ylenmäärin niin olishan se hyvä olla sitten valmiiksi odottelemassa.
Mitäs sanotte te kokeneemmat että kannattaako se rintapumppu hankkia jo etukäteen??

Riikka, hurjilta kuulostavat unesi ja aika mielenkiintoisiltakin! :) Samoin mullekin mies perjantaina sanoi, että jokos olisi aika laittaa se sairaalakassi kuntoon...kaikki siis vauvaa varten ainakin ja pakkohan sitten on ne omatkin laittaa sinne, kun ei tuo mies niitä osaa valmiiksi katsoa ;D

Maruskan kanssa nähdään kyllä niin samantapaisia unia ;D Mulla taisi tuo viimeisin uni olla sellainen myös, että olin raskaana mun luokkakaverille (siis mies ;) ja onnellisina tuolla mun mahaani näyteltiin ja oltiin kanssa niin kovin rakastuneita... :D ja mullahan ei oikeessa elämässä oo minkäänlaista mielenkiintoa kyseistä kaveria kohtaan, ei oo ollut eikä tule koskaan olemaan. :)

Loviisa, toivotaan että pikkuinen päättäisikin kääntyä ihan itsekseen nyt kun vielä mahtuu siellä jonkun verran liikuskelemaan. :)
Meidän poitsu on milloin mitenkin päin tuolla masussa ja kova meno on päällä ;) välillä liikkeet tuntuvat niin kovina että oikein meinaa "sattua" kun siellä muljailee...välillä on oikealla puolella, seuraavana aamuna taas vasemmalla puolella ja nyt terveydenhoitajan mukaan taas oli vinottain ja toivon myös ettei kääntyisi enää poikittain, mutta nyt en kyllä kauheen varma enää oo että miten päin siellä ollaan... =)

Joppuli, mukavaa kun olet käynyt piipahtamassa! :) Hyviä vointeja molemmille toivottelen...nuo kääntämisyritykset taitavatkin olla aika ongelmallisia, mitä olen kuullut...

Mitähän Tohipille kuuluu??

Mukavaa sunnuntain jatkoa ja alkavaa viikkoa kaikille =)

ellastiina 35+6

Tuossa kyseltiin rintapumpusta. Itse en Millan aikana sitä ostanut valmiiksi ja me tarvittiin kyllä pumppua, kun kotiuduttiin. Minulla nousi maito viivästyneesti, kesti viikon. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta saako sieltä lainattua rintapumppua tarvittaessa. Kuitenkaan en usko, että sitä pidemmän päälle tarvitsee (?) Tuskin kaikilla samaa "kohtaloa", kuin minulla. Milla sai siis n. 1½vkoa pullosta maitoa + rintaa, mutta tottui pulloon niin nopeasti, eikä tissiä sitten "maistunut". Eli käytännössä pumppailin maitoa n. 3kk ja sitten kyllästyin siihen touhuun, kun Milla nukkui yöt ja minä keikuin rintapumpulla yöllä, että maidontulo ei loppuisi....
Jos rintapumput haluat ostaa, niin voihan sen ostaa käytettynäkin. Osat on kuitenkin steriloitava keittämällä. Kannattaa lukea hyvin se rinnalla-opas, joka oli siellä äp-pakkauksessa. Toisekseen haluan vielä kertoa, että ei todellakaan kannata masentua, jos se maito ei nouse heti tai sitä ei tule ollenkaan. Ei se tee sinusta sen huonompaa äitiä! Tärkeintä, että vauva saa maitoa vaikka se korviketta olisikin...

Tosiaan, noiden terveyssiteiden ei kannata kovin kummoisia olla päiväkäytössä, kun niitä vaihtaa niin usein. Niitä meni ainakin minulla hurja määrä. Yöksi ostaa vähän järeämpiä siteitä, että ei valskaa :) ostin kans halpoja siteitä kaappiin odotteleen tais olla 0.89snt/pss euroshopperin siivellinen side, ei hinnalla pilattu :)

Ps. onko joku muukin jo siirtynyt nukkumaan muovifroteen päälle? Minä pöhkö olen laittanut omalle puolelle sänkyyni muovifroteen, jos sattuu noi vedet meneen nukkuessa ja sänkyyn. Ei tarvis sitten petaria sen taia uusia. Vois heittää vaan lakanan pesuun.... Monet kyllä on kertonut, että mahasta "kuuluu" raksahdus, kun kalvot? menee rikki ja vedet tulee ulos, mut omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. Millan synnytys käynnistyi supistuksilla ja vedet meni vasta synnytyssalissa, kun kalvot puhkaistiin...

- Jepa ja Väkkärä

Mä en tarvinut rintapumppua heti, mutta muistaakseni oltiin hommattu se jo ennen pojan syntymää. Kyllä se oli ihan hyvä olla olemassa.

Siteistä sen verran, että mä huomasin ainakin, että mulle sopi jälkivuotoon paremmin sellaiset "vanhanaikaiset" siteet kuin Alwaysit. Always-siteissä on niin muovinen se pinta, että se hiosti liikaa.

Mäkin mietin tuota, että pitäis varmaan laittaa sänkyyn jo jotain suojaa jos lapsivedet sattuis menemään. Viimeksi mulla oli vain pyyhe, mutta se tuskin paljon suojaa sänkyä ...tai kokemusta ei minullakaan ole, koska kalvot puhkaistiin sairaalassa.

Mä en millään jaksais oottaa, että vauva syntyy! Alkaa jo välillä olemaan niin tukala olokin tän mahan kanssa...ja sitten olisi jo niin ihana päästä hoitamaan pikkuista...Mutta tietenkin on parempi mitä lähempänä laskettua-aikaa vauva syntyy...

-marianne rv34+6

Tohon sängyn suojaamis kysymykseen ajattelin vastata... uskokaa tai älkää mulla ei taaskaan ole missään vaiheessa käyny pienessä mielessäkään et sitä vois oikeesti suojata jollain :) en kyllä ole aiemminkaan suojannu, mut onneksi en ole saanut opetustakaan kantapään kautta siitä, että olisi lapsivedet sänkyyn lorahtanu... Mulla kahdella ekalla kun on jouduttu kalvot puhkasemaan ja kolmannella olin suihkussa kun alkoi tihrustamaan lapsi vesiä, en kyllä siinä suihkussa ollessani huomannu mitään :) huomasin vasta siinä kun suihkun jälkeen pissalla kävin ja ylös noustessa lorahtikin vielä... huusin vaan miehelle että joko mä pissin alleni tai sit mun taitaa olla korkee aika suunnitella saikkulaan lähtöö... siin mä sit äidille soittaan et anteeks minkä väristä on lapsi vesi :D ku en mä raasu sitä tienny... ja luurin toises pääs yhtä ummikko ku äidillä kaikis kolmes raskaudes jouduttu puhkaseen... eli eiku soittaa saikkulaan ja sit menoks :D nyt mä sit ehkä oonki jo vähän fiksumpi otus ja osaan soittamatta lähtee ;) Toivon mukaan hokaan ajoissa lähtee...

Kyl oikeesti alkaa jo olla pelko pyllyssä et mitä jos oikeesti oonki yksin kotona tai yksin pikku ukon kans liikenteessä kun lähtö tulee... ja sit sattuukin oleen akku puhelimes loppu ja ketää muita ei näy... voih ihan tyhmii ajatuksii mullaki... kyl noil reiteil ainaki yleensä edes yksi auto ohi menee ja puolin ja toisin siinä on asutusta josta saa varmasti apua... se on vaan tää ihmismieli ku se aattelee kaiken niin mahdotoman negatiivisesti...

Mä se vaan en onnistu saamaan painooni nousemaan... viime nla käynnistä joka oli to. minulla on paino pudonnu kilon ja nla täti oli sitä mieltä et en kerraks se kilo lisää... voih pitää vissin alkaa syödä jotai rautanauloja :) noh onneks tää koitos alkaa olla jo loppu suoralla :) enää 1 ns pakollinen viikko, tai no vajaa sellainen sit vois oikeesti alkaa työstää vuokralaista pihalle ;) minä jo jännitän täällä et millonka syntyy se meidän ketjun eka odotettu :D

mutta nyt mä lähen laittaa pyykkikoneen pyörimään ja loikoilemaan sohvalle tuli ruuan päälle niin lössähtäny olo :(

Anskuli 36+2

sunnuntaita!

Mies ja kuopus nukkuu päiväunia ja muut lapset on treeneissä. Päätin olla nukkumatta ja täällä sitä surffaillaan...noista siteistä, mulla on ollut niitä suunnilleen samoja kuin ainakin täällä sairaalassa synnytyksen jälkeen on tarjolla, eli suorakaidevaippoja kai ovat nimeltään. Niitä on yleensä hyvinkin riittänyt se yksi paketti, sen jälkeen oon siirtynyt alwaysin tms. yösiteisiin..Nyt en tiedä ostanko lainkaan noita suorakaidevaippoja, koska mulla on kaapit täynnä superimukykyisiä yösiteitä sen elokuisen keskenmenon jälkeen, mies kävi ostamassa lähikaupan tyhjäksi, eikä niitä sitten tarvittukaan...joten voi olla, että käytän niitä.

minä en olekaan juuri alkuraskauden jälkeen kirjoitellut, enkä tosin lukenutkaan näitä palstoja. Koko raskaus on ollut yhtä (turhaa?) huolehtimista ja stressiä, etten ole halunnut saada mitään yllykkeitä näistä ketjuista;)

Mulla siis 34+5, äitiysloma alkoi! Nyt pitäisi keksiä itselle jotain tekemistä joka päivälle, jottei ihan mene huolehtiessa koko loppuaika..

Unia olen minäkin nähnyt; usein vauva syntyy/on syntynyt, mutta silti se ei ole syntynyt. Yhdessä unessa isäni toi toisesta huoneesta mun vauvan, joka siis oli aivan keskonen, ja minä siis olin sen synnyttänyt vaikken ollut edes samassa huoneessakaan..;) sitten se vietiin jonnekin sairaalan keskoskaappiin, ja ne eivät suostuneet kertomaan mikä oli tilanne. Toisessa unessa meillä oli vauva, mutta olin yhä raskaana, eikä mitään muistikuvia/"todisteita" siitä että olisin synnyttänyt. Sitten paljastuikin että se oli jonkun toisen hylkäämä vauva, joka oli vaan ajautunut meille. Ja sitten paljastui että sillä oli odotettavissa paljon kehityshäiriöitä. Ja me pähkäiltiin voidaanko me pitää sitä vai ei...

Pari kertaa olen äitiyspolilla ollut käyrissä, kun on tuntunut että vauva ei liiku tarpeeksi liian pitkään aikaan. Sitä kun on tottunut tiettyyn rymistelyyn ja rytmeihin. Kaikki on ollut onneksi ok, aina on otettu tunti käyrää ja lääkäri vielä ultrannut. Yhden kerran oli maha ihme krampissa, ei oikein voinut ihan suorassa kävellä, ihan kun joku naru olisi kiristänyt sielä. No, se meni levolla onneksi ohi.

Minäkin tässä pähkäilen, että mitä ihmeen vaatteita sinne sairaalaan ottaisi, vauvalle siis...pitänee ottaa kauhea kasa kaikkea, ja kysellä sieltä neuvoja että mikä näistä;) Tais siis lähinnä kuinka lämmintä pitää olla;) Minä uusavuton.

SItten ihan ihme juttu, mitä olen huomannut. Öisin on aina tyyny ihan märkä, koska mä näköjään kuolaan ihan hulluna öisin!! Siis ihan ihme juttu! muilla?

Huomenta, täällä lotta myös yksi kuolaaja ;) Ymmärrän odotustasi, koska mulla oli just tollasta esikoisen odotusaikana ja se liikkui vielä tosi vähän ja tuntu että alvariinsa soittelin neuvolaan ja kävin ylimääräisiä käyntejä.

anskuli: mulla on just tuo koala kehto, ostin sen huutonetistä. Onko sulla kokemuksia sen käytöstä? Meillä se on vielä laatikossa kaapissa, täytyy ottaa esille ku tullaan kotiin.

Rintapumppua minä ainakin tarvin paljon, mutta kai on aika yksilöllistä. Ja maidonkerääjällekin oli kyllä käyttöä :) Vähän arveluttaa tuo imetys, kun mulla on tuo esikoinen vielä niin pieni ja jos on sellanen vauva joka on paljon rinnalle, että miten järjestän kaiken..mutta olen kyllä valmis antamaan pullosta..esikoisen kanssa oli sen suhteen helppoa, että oli aikaa vain olla sitä varten..

Mulle syntyi unessa viime yönä poikavauva, joka painoi 4600g ja olin hirveän pettynyt..varmaan siksi..kun jotenkin kuvittelen, että täällä masussa on pieni tyttö..mulla oli esikoiselta varma tunne, että se on poika ja jotenkin olisi ollut nurinkurista jos sieltä olisikin tullut tyttö..

Huomenna viim. lääkärinvla, millos sulla ellastiina on..kun samoissa mennään?
maruska rv 36

Tänään tuli vau-kirjalta postia eli se vauvan syntymä-kirja. Ihan kivalta vaikutti kun nopeasti selailin. Samalla lailla oli omat osiot isälle ja äidille kuin siinä vauvan odotus-kirjassakin. Joitain samoja kuviakin oli. =)

Täälläkin kuolataan joinain öinä ja toisina taas suu on ihan rutikuiva riippuen siitä miten on muistanut juoda ja olenko yöllä käynyt juomassa. Nesteistä puheen ollen, en ole ajatellut suojata sänkyä millään. Mun mielestä ne muovifroteet on tosi hiostavia (olen parissakin hotellissa ulkomailla törmännyt sellaisiin). Ehkä jos sellaisen laittaisi paksun pyyhkeen alle niin voisi olla siedettävä.

Mulla on sormet tosi turvoksissa. Illalla ja varsinkin yöllä on kymmenen nakkia sormien tilalla. =) Yöllä sormien koukistelu tekee suorastaan kipeää. Aamuisinkin turvottaa niin paljon etten viitsi enää pitää sormuksia. Päivällä sitten helpottaa kun juo litratolkulla ja puuhailee kaikenlaista.

Tein listaa sairaalakassiin pakattavista tavaroista. Ja hirveän pitkä siitä tuli. En tiedä viitsiikö raahata mukaan hiustenkuivaajaa ja muotoilutuotteita. Saakohan osastolla edes käyttää mitään hajustettuja juttuja (muotovaahto, hiuslakka jne.)? Ja jaksaako siellä muutenkaan panostaa omaan ulkonäköönsä? Toisaalta olisi kiva ettei sitten valokuvissa näytä ihan variksenpelätiltä. =) Kokeneimmat voisi laittaa vinkkejä mikä on ollut hyödyllistä ja mikä ei.

Mullakin on huomenna lääkärineuvola. Paino on turvotuksen takia varmaan tähtitieteellisissä lukemissa...

Riikka 36+2

Muitakin kuolaajia kuin minä :D kiva kiva... mulla ainaki välil unohtuu kummasti suussa joku raana auki ja tyyny on märkänä ;)

maruska mulla ei sinänsä tuosta koala kehdosta ole kokemusta sillä minäkin sen vasta kerho tuttavalta ostin :) mies sen jo kasasi (oikea blondin älykkyystesti), sen verran kokeiltiin et pikku herra sen testas ;) se kun kuitenkin n.20kg:n kestää ja meidän herra sen reilun 10kg painaa... oli todella kätevän oloinen ainaki pikku herra nautti :D

Riikka ainaki mitä mä oon sairaalan säännöksiin perehtyny niin mitään hajuja ei saa käyttää... voimakkaita siis... kyl mä kuitenki luulen et ihan perus rol on dödöö saa laittaa jos ei voimakas haju :) mut hiuslakka ja hajuvesi oli ainaki mun tietääkseni kielletty suihkimasta, siel kun todella paljon allergisia ja sit ne vauvatki viel... Mulla itelläni on ainaki ollu luksusta se et mies toi oman shampoon et sillä sai pestä ittesä ku sairaalan shamppoossa ei ole kehumista... ja mulle oli ihan sama mille mä siel näytin kun liki kaikki äidit yhtä pöllähtäneen näkösiä oli :D tosin pikku herran ku olin saanu ni siel oli samaan aikaan yks sellanen pari kymppinen äiti joka meikkas ittesä aina aamulla, miten lie jaksanu must ei ois siihe vaan viel sairaalas ollu... hyvä ku nytkää kovin usein :D mut kaikki noihan saa kysyttyy saikkulasta, mut luulen et voimakkaat hajut on pannassa ku ne on tavan terkkulaski jo puuttuneet ihmisten hajuihin ;)

Pöllähtäneestä ulkonäösta puhuttaen mun pitäs kyl tehä hiuksilleni jotai, mut alkaa tuntuun sille et jätän senki sit ku eka pääsen tästä mahastani ku ei siin parturin penkissä ole niin mukavaa istua tän masun kans :D

tänään kerholla totesivat että minun masuni on pienentynyt... sen olen kyllä itsekin huomannu mut ajattelin että kuvittelen vaan, mutta kai se totta on jos siihen ulkopuolisetkin kiinnittävät huomion :) mutta sehän on vain yksi merkki lähestyvästä synnytyksestä...

Nyt yritän koluta tästä penkistä ylös, kun on paikat äskeisen kävelyn jäljiltä vähän kipeenä... mut onneks tätä ei kestä enää kauaa...

mukavaa päivän jatkoa

Anskuli ja TahvoTiinuli 36+3

itse en tarvinnut sairaalassa muita kosmetiikka-tuotteita, kun omat shamppoo ja suihkugeeli + dödö. Eipä ollut ekana oman naamanlaitto mielessä, kun siellä oli muutakin tekemistä :) Lähinnä keskityin nukkumaan, kun vauva nukkui ja jos vieraita ei ollut. Itse olin TOSI VÄSY sillon synnytyksestä, kun viimeiset 2 yötä valvottu. Valokuvat on aika karmeita missä oon, mut onpahan sit näyttöä itselle siitä, kuinka nätti sitä onkaan, kun edes ripsaria laittaa ja se riittää :) Itse meikkaan joka päivä....

Täälläkin on sormukset laitettu talteen jo. Ollut noin kuukauden päivät laatikossa. Mieleummin ottaa ne ajoissa pois, kun se että joutuu katkaseen sormuksen!

Lueskelin tuolta helistin sivustoilta kaverini vinkkaamia juttuja. Nauroin ihan itseni kipeäksi niistä. Äsken tein ruokaa ja mokasin itsekkin. Tarkoitus oli tehdä nakkimunakas ruoaksi kaikille, mutta unohdimpa sitten nakit kokonaan :D
Tässä muillekkin linkki, niin saatte naureskella :)
http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=13114&postdays=0&postorder=asc&start=15

Kiva kun ootte kertoneet kokemuksianne rintapumpusta =) kun itseäni se on tässä mietityttänyt että hankkiako jo etukäteen vai ei...nyt jotenkin ajattelen että kyllä se on hankittava kun sille kuitenkin saattaa tulla tarvetta, ainakin sitten jossain vaiheessa. Toki toivon että rintamaitoa sitten riittää tarpeeksi, mutta tuskin se huonommaksi äidiksi tekee vaikka korviketta(kin) joutuisi antamaan...pääasia että vauva saa ravintonsa. =)

Mulla on myös ollut turvotusta iltaisin varsinkin nilkoissa ja pohkeissa, mutta nyt myös alkanut tulemaan käsiin...sormukset oon jättänyt pois jo melkein kaksi kuukautta sitten, kun silloin ne jo kiristivät ja puristivat.

Sairaalakassia en oo vielä alkanut pakkailemaan kun osa tarvittavista jutuista vielä puuttuu...mutta kyllä tällä viikolla katson ainakin pikkuiselle vaatteet valmiiksi jos kuitenkin sattuis syntymään ennen laskettua aikaa (tosin sitä en kyllä usko :-/ ). Kovasti jännään minäkin että milloin meidän ketjussa alkaa tulla vauveleita! ;D

Maruska, mulla ei enää oo lääkärineuvolaa (ja muutenkin mulla oli se ensimmäinen+viimeinen silloin tammikuussa)...täällä on sairaalassa tuo synnytyksensuunnittelu, jossa mun tietääkseni katsotaan ultralla myös kokoarviota ym. :) eli mulla on se viikon päästä maanantaina.

ellastiina 36

Moi!!:)

Siis ette ikinä arvaa mitä nämä kaks pientä terroristin alkua on tehny!!:/ MURTANEET multa ylimmät kylkiluut!!:/ Ai he****tti sentään ku on eläminen hankalaa nyt. Kättärillä sanoivat, että viikkoja on liian vähän käynnistykseen, eli tämä siis ilmeisesti on sellainen vaiva, mikä sitten edesauttaisi tuota käynnistystä. Huhhuh, kaikkea sitä pitääkin olla. Ihanaa olla monikko-odottaja... Nukkuminen on nyt siis 547 kertaa vaikeampaa ku ennen.

Meillä oli tänään synnytysvalmennus. Ihan kiva juttu oli, ainoa miinus oli, ett meidät sivuutettiin kommenteilla "niin, tämä ei koske teitä" eikä hän sitten viitsinyt/tiennyt kertoa, miten ne asiat meidän kohdalla etenee. Katottiin synnytysvideo ja mie olin ainoa äiti joka ei itkeä pillittänyt, liekö tunnevammainen...?:D (okei, kyllä mulla kädet hikosi!:D )

Hui, täällä on osa jo yli 36 viikkoa!!:D Kukakohan ilmottaa suuren uutisen ensin!? Jännää!!:D

Toivottavasti Loviisan vauva kääntyy ihan itsestään, ettei tarvii tuohon kääntämiseen asti mennä! Onko muilla vauva pää alaspäin? Meillä tuo A on killunut koko ajan pää alaspäin, mutta B on kääntynyt pää ylöspäin!:/ Mutta tuolla B:n asennolla ei kuulemma ole mitään väliä, se tulee sieltä jalat edellä oikein loistavasti.

Ja tosiaan, missäs Tohippi?

Vointeja!:)

Sannanen ja norsunvoimilla varustetut luunmurskaajat 31+5

Sannasen pojat pistäny nyrkkitappelun pystyyn... voi kyllä oikeesti olla tuskallista... millos sulla käynnistetään, olet tainnut mainita sen useampaankin otteeseen mut lahopää ei muista ;)

me kun oltiin ekalla synnytysvalmennukses ni saatiin synnytys video kotiin katsottavaksi ja en tiedä olenko minäkin tunnevammainen mutta ei se minua niin herkistäny... mut oli se ihan kiva katsoa ni ties mitä edessä on...

Anskuli

Voi, mitä rymyäjiä sun vatsassa Sannanen..olosi on varmasti tuskallinen :(

Täytyypä koota tuo koala kehto, niin voisi poikaa siinä keinutella kokeeksi ;) Tosin tuntuu, että on joka paikka jotain vempelettä täynnä..

ellastiina: täällä taas ei juuri tehdä mitään kokoarviota, lääkäri on peruslääkäri ja terkka sanoi, että ei juuri arvioi vauvan kokoa?.. no ei sen puoleen, että tämän ei pitäisi olla kovin iso. Mukava kun on tuollainen synnytyksensuunnittelu, itse en ole moisesta kuullutkaan

maruska

No oho Sannanen! Nyt voi taas sanoa itselleen, ettei tarvi pienistä vikistä :)
Ei ole varmasti helppoa sinulla, jos oma hengittäminen ja syöminen on jo hanlakaa yhden kanssa....
Muistan, että meidän synnytysvalmennus porukassa oli monikko-odottaja ja kätilö taisi vain lisätä, että muuten synnytys samanlainen, mutta ponnistusvaiheita kaksi. Näin ainakin muistelen. Menisi tuo aika nopsaan etiäpäin, niin saisivat tulla pojut riehumaan navan toiselle puolelle :)

Musta tuntuu, että tuo Väkkärä tuolla yrittää kiinnittyä tai laskeutua miten sen sanois... tuntuu meinaa tuola alakerrassa semmonen ihme painetunne... onko muilla vastaavaa? Olo vähän tuntuis helpottavan tuon oman syömisen kanssa... siis kun olen syönyt, niin rupeaa närästämään ja on vaikea hengittää vaikka söisi pieniä annoksia...

Jepa ja Väkkärä tasan 35

Huh huh Sannasta. Voimia sinne jaksamiseen. Varmaan on hankala olla! Mutta kohta kaikki palkitaan kahden veroisesti! :)

Meillä oli kanssa synnytysvalmennus muutama viikko sitten. Se oli leikattu versio, eli ei näytetty kaikkea tuskaa ja verta. Ja kyllä se herkisti! Piti pidätellä kyyneleitä, ettei kukaan huomaa. Vaikka tuskin kukaan muiden silmiä siinä katseli. ;)

Saatiin myös omaksi video, jossa on kannessa salkkareiden tyyppi, nimeä en just muista. Tämä raskaus on saanut mut niin huonomuistiseksi ja hajamieliseksi. Töissä unohdin jopa oman nimeni! Töissä kysyttiin nimeä, niin meinasin sanoa väärän nimen! Kyllä hihitytti. Muut varmaan ajatteli, että hyvä kun tuo pääsee kohta lomalle.

Ai niin, Kari Taalasmaa se tyyppi oli siinä videon kannessa, eli takaisin siihen videoon mikä saatiin kotiin. Katottiin siitä odotus osaa, ja se oli niin tylsä, että loppuun en jaksanut katsoa. Synnytysosaa en taida katsoa, kun dvd laite on entistä hajonneempi. Tai no se on tekosyy. Tuntui video vaan niiiin tylsältä.

Mutta ah mitkä vaunut löysin! Inglesina Classic: http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?manufacturers_id=32&products_id=253&osCsid=87f0226e26f6942c7c6b2270691a95ba
Kalliithan noi on, mutta niin kauniit ja vanhan näköiset. Tietääkö kukaan noista, että voiko niillä Suomen sääoloissa mennä?
Vielä en niitä ole tilannut, kuolannut vain. Näyttää vähän hepposilta, mutta hinta on niin kaamea, että jos ne olisikin hyvät.

Tänään pitäisi mennä noutamaan postista lähetys. Tilasin myöskin paljon puhutut carriwelin pehmoliivit ja pikkuiselle luonnonmukaisia hoitoöljyjä ym kivaa.

Voi Sannanen! Kyllä sulla varmasti käykin aikamoinen rytinä masussa, kun ovat saaneet kylkiluutkin murrettua! Oletko saanut mitään arviota, että millä viikoilla synnytys käynnistetään?

Mulla oli tänään viimeinen lääkärineuvola. Kaikki on ok. Vauveli on jo ihan alhaalla eikä lääkäri saanut mitattua kohdunkaulan pituuttakaan, kun ei sitä löytänyt! Se vauveli on niin alhaalla, että kohdunkaula on jäänyt ilmeisesti sen pään taakse. Enpä ole kuullutkaan että noinkin voi käydä. Sf mitta oli 29-30 ja melko pieni vauveli on kai tulossa. Mun painokin oli laskenut 200g! :-o Saan postissa vielä lähetteen äitipolille ultraan ja synnytystapa-arvioon, kun eka oli imukuppisynnytys, mutta kyllä mun lantio on ihan normaali eikä se imukuppi siitä johtunut.

Mä en kyllä meikkaillut sairaalassa esikoisen aikana. Kuvissa olen kyllä ihan kauheen näköinen, kun naamakin kukki silloin ihan hirveesti. Nyt ei ole pahemmin tullut finnejä. Ajattelin pakata mukaan omat hygieniatuotteet ja ehkä meikkipuuterin ja ripsivärin (jos tällä kertaa jaksais meikata...mutta tuskinpa...) ja sit imetysliivit, omat puhtaat alkkarit...muuta ei kai kauheesti tarvitse...siellä on kaikkea. Vauvan vaatteekin voisin jo pakata valmiiksi, niin ei tarvitse isukin sitten pähkäillä että mitä pitää tuoda. Pian kai sitä kassia saakin jo alkaa pakkaamaan...? Vai oletteko pakanneet jo?

-marianne rv35+1

Kiitos Jepa, sain hyvät naurut kun kävin lukemassa helistimen sivun! :D

Voi Sannanen...eipä oo helppoa sulla. Kylläpäs pojat ovat siellä muksineet kun äidin kylkiluut ovat tuossa kunnossa...varmasti tekee kipeää. :( Kyllä tässä omat vaivat on tosi pienissä mittakaavoissa sun vointiisi verrattuna. Koitahan nyt jaksella vielä vähän aikaa, tsemppiä! :)

Anskuli...ihana tuo koala kehto ja varmasti kätevä =) En oo ennen kuullutkaan... jos meillä ei olis tuota pinnasänkyä (saatiin ilmaiseksi) niin varmasti hankkisin kyllä tuon kehdon!

Mariannen vauveli mukavasti laskeutunut :)

Meillä perhevalmennukset ja synnytysvalmennukset ovat jo ohi...saatiin lainaan tuollainen video "Isä lapsen elämässä" kun ei päästy yhteen kertaan osallistumaan...tarttis katsoa se tänään niin viedään huomenna se takaisin neuvolaan. Mekin katsottiin synnytysvideo valmennuksessa, en kuitenkaan alkanut kyynelehtimään, mikä on ihme, mut herkäksi se vähän sai. =/ Mua ei ainakaan vielä synnytys pelota tai jännitä...oon ajatellut vaan että sen kivunkin kestää kun tietää lopputuloksen ihanuuden ja kivunlievitykseen on apuja kuitenkin ihan laidasta laitaan. :) Ensi viikolla menen sinne synnytyksensuunnittelukäynnille tuonne sairaalaan ja saan varmasti tietoa vauvelin kokoarviosta, niin tietää paremmin että millaista sieltä sitten ulos puserretaan... ;) Kyllä tuo on ihan hienoa että meillä täällä on tuo mahdollisuus synnytyksensuunnitteluun =) kun tuo neuvolan lääkäri täälläkin olis ihan peruslääkäreitä...

ellastiina 36+1 (hui, kun aika kuluu nopeasti... ;) )

Laitanpa omat kuulumiseni tänne joukon jatkoksi, taas vierähtänyt aikaa kun olen käynyt viimeksi lukemassa juttuja.

Viikko 35+1 menossa, ja perjantaina kokeillaan ulkokäännöstä, sankari/sankaritar (?) perätilassa vielä. Aiskin kättärin ohjeen mukaan toimenpide on turvallinen, ja sitä ei tehdä väkisin, vaan kokeilutuntumalla kääntyisikö pienellä avituksella. Toimenpiteen jälkeen seurataan sydän ääniä 30-60, ohjeen mukaan käännöksen aiheuttama hätäsektio riskin on 1:1000.

Yllätysperätiloja saattuu aina silloin tällöin, kun nää PT:t eivät jää neuvola-kätilöiden "haaviin" eli näppeihin. Mullakin tuli sattumalta ilmi, neuvola-kätilön mukaan vaavi oli raivotarjonnassa, mutta lähetti mut ylimääräiseen ultraan vauvan koon tarkistuksen vuoksi, kun mun paino on noussut naftisti ja mahan kasvun koko käyrien alarajalla. No, itse ultra meni hyvin, eli vauvankoko oli ok luokkaa (arvio 2,2kg), ja istukan toiminta arvioitiin hyväksi. Mutta yllättäen sitten tämä perätila.
No nyt vaan jännätään mitä tuleman pitää. Sehän voi kääntyä, olla kääntymättä, tai kuten Loviisa laittoi, kääntyä uudestaan takaisin. Että silleen vähän ryökälemäistä. Osaan nyt jo ite erottaa vauvan asennon koska pää tuntuu paljon kovempana ylhäällä. Vauvan beba ei pitäis tuntua niin kovana jos se olis ylhäällä. Samaten potkut ovat tuntuneet koko ajan alas, ei lainkaan ylös. Yhtenä yönä täs vähän aikaa sitten kaveri kyllä kääntyi, koska potkuja tuli ylös, mutta aamulla oltiin taas takaisin turvallisessa vasemman kainolon asennossa:) Mutta hyvä että edes kääntyi kerran, voi siis kääntyä toistekin.
Eipä ne voi pakottaa perätilassa synnyttämään, katsotaan nyt mitä vuosikymmeniä alla toimineet ammatilaiset suosittelevat minun kohdallani lantio-arvion jälkeen. En ala netistä etsimään tietoa, koska sehän on ihan sattumanvarasta kenen tutkimukseen, linkkeihin, tarinoihin satun osumaan. Asennoidun niin että synnytän alateitse jos suositellaan minun tapauksessani, niin sittenhän se on lottovoitto jos vaavi onkin kellauttanut itsensä oikeen päin. Ei voi kieltää etteikö tuo toisi lisäjännitysmomenttia muutenkin jännittäviin aikoihin!

Päivää!

Sannaselle hurjasti tsemppiä! Aikamoinen ryminä sun mahassa kyllä käy, kun luutkin menee poikki. :( Kuten Jepa totesi, eipä nämä omat vaivat tunnu sinun koettelemustesi rinnalla miltään...

Lucia, me saatiin se Kari taalasmaa -video =) jo ekalla neuvolakerralla. Sen synnytysosion voisikin katsoa uudestaan. Valmennuksessa ei näytetty videota (koska se on kuulemma huono), ja neuvolan lainaamat taitaa kaikki olla VHS-kasetilla, eikä meillä ole videoita enää.

Nuo lucian linkittämät vaunut näyttää kyllä kieltämättä aika nostalgisilta. Mutta rohkenen epäillä niiden käytännöllisyyttä. Miten on esim. jousituksen laita (onko sitä ollenkaan). Ja hintakin on kyllä todella suolainen, ja ratasosa pitää vielä ostaa erikseen. Näkemättä ja kokeilematta en kyllä uskaltaisi ostaa, vaikka kai noissakin on joku palautusoikeus.

Sitten terveisiä neuvolalääkäristä. Painoa tullut 1167 g/viikko (apua!), tosin turvotustakin on aika lailla (seli seli...). Verenpaine ja pissa ok. Hb 126, jopa hieman noussut edellisestä mittauksesta. Vauva edelleen raivotarjonnassa, syke 150. Sf-mitta 34 cm, kahdessa viikossa kasvanut sentin, nyt ollaan melko tarkalleen keskikäyrällä. Kohdunsuu kiinni, pituutta lääkäri sai mitattua 2 cm eli olisi lyhentynyt sentillä. Mitään puhetta vauvan koosta ei ollut, eikä edes arvioitu lantion mittoja käsin kokeilemalla tms. Lääkäri oli nuori kaveri, ihme höseltäjä. Ja terkallakin oli taas se sählääjä-sijainen, joten jäi vähän sekava kuva koko reissusta. Seuraava neuvola on viikon päästä.

Tohipin tilanteesta olisi kiva kuulla! Toivottavasti siellä on kaikki hyvin.

Riikka 36+3

Terveisiä kans lääkärineuvolasta.. argh..painoa tullut +754/vko..eikä ole yhtään turvotusta..eikä tosin koko aikana ole tullut näin paljoa..ei voi mitään. Täytyy vähän tarkkailla syömisiä ja illalla lenkille. Mulla ei ole tapahtunut mitään edistystä synnytykseen päin..esikoiselta oli sentään jo kohdunsuu pehmentynyt tässä vaiheessa..sf on 29 eli alakäyrällä mennään. kaikki muuten aivan ok..tuntuu vaan, että tämä ei niin vaan synny, kun ei oo juuri noita supisteluja ja esikoiselta oli koko raskauden ajan..no ehkä kaikki tapahtuu sitten rytinällä.

Taisin laittaa aurinkopuuteria viimeks laitoksella ollessani..mutta enpä muuta, posti hyvin kalpeutta ;)

Oletteko muut suunnitelleet suursiivousta? Minä ajattelin pääsiäiseksi sellaisen tehdä..mies pitää huomenna lomapäivän ja mennään aamupäivällä ostoksille ja mulla iltapäivällä parturi :) Pitääkin alkaa väsätä listaa, että mitä vielä puuttuu...

maruska rv 36+1

Terveisiä kans lääkärineuvolasta.. argh..painoa tullut +754/vko..eikä ole yhtään turvotusta..eikä tosin koko aikana ole tullut näin paljoa..ei voi mitään. Täytyy vähän tarkkailla syömisiä ja illalla lenkille. Mulla ei ole tapahtunut mitään edistystä synnytykseen päin..esikoiselta oli sentään jo kohdunsuu pehmentynyt tässä vaiheessa..sf on 29 eli alakäyrällä mennään. kaikki muuten aivan ok..tuntuu vaan, että tämä ei niin vaan synny, kun ei oo juuri noita supisteluja ja esikoiselta oli koko raskauden ajan..no ehkä kaikki tapahtuu sitten rytinällä.

Taisin laittaa aurinkopuuteria viimeks laitoksella ollessani..mutta enpä muuta, posti hyvin kalpeutta ;)

Oletteko muut suunnitelleet suursiivousta? Minä ajattelin pääsiäiseksi sellaisen tehdä..mies pitää huomenna lomapäivän ja mennään aamupäivällä ostoksille ja mulla iltapäivällä parturi :) Pitääkin alkaa väsätä listaa, että mitä vielä puuttuu...

maruska rv 36+1

Heipä hei

monilla mukavia nla kuulumisia...

Lucian linkittämät vaunut tosi ihanat... kyl kelpais mulle... mut tosiaan aika epä käytännöllisen näköset ja sit ku tosiaan se ratas osto olisi sit edessä... ja täs meidän budjektissa toi summakin ois ihan sula mahdottomuus :)

Mul ois huomenna nla jos sinne asti selviän... tänään käytin pojan neuvolas ni otinpa sit siin terkkulan edessä kivat rempulat... nivuset ja häpyluun seutu nitkahti kivasti... onneks sain sen verran ite kädel vastaan et en iha kauheel vauhil menny alas ja sain sillai kaaduttuu et meni enempi lonkalle ku pepulle... mut kipeetä tekee liikkuminen, istuminen ja kaikki... onneks vauva liikkunu hyvin ni tietää et sillä on kaikki hyvin... pitää huomen kyl nlas mainita... tosin kyl pelottaa lähtee käveleen sinne ku on niin liukasta joka paikas... ja ku ei ees huomen rattaat kävely tukena ku vien pojan kerhoon aamusta ja haen vast nlan jälk. Hrrr... iskee luottamus pula omiin jalkoihin...

Maruska kyselit suursiivouksesta... mä oon päättäny et perjantain jälkeen mä en teekää muuta ku siivoon, saunon ja .... ;) otan käyttöön kolmen s:n yhdistelmän jos tää kaveri vaik hokais et sitä kaivataan jo navan ulkopuolella :) pe on hyvä aloittaa ku sillon tulee se 37 viikkoa täyteen mikä on ns täysiaikaisen raskauden eka etappi tai niin ne väittää... Noh ei sen puoleen kyl muutenki ennen pääsiäistä pitää siivota ja ennen kun vauva tulee... ei sit synnytyksen jälkeen se siivoominen niin hauskaa ole :)

Nyt lopettelen ku alkaa koskeen alapäähän sen vertas et ei oo kivaa kellään...

huomenna taas nla kuulumisia

Anskuli 36+4