Huhtimammat-Mahtihummat 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!:)

Täällä sitä yritetään opetella kävelemään kepeillä. Aika usein kuitenkin kepit jää nurkkaan ja hammasta purren könkkään ilman niitä. Voi luoja sitä kipua!!:P Kipeitä supistuksia ollut nyt kaikkina viim. 7 iltana, saapi nähdä meinaako mitään vai ei. Pari yötä sitten oli niin kipeitä, ett makasin vain vessassa ja oksensin. Yäk. Maanantaina onneksi neuvola, katotaan tuo verenpaine uudestaan ja pitää mainita noista supistuksista... Höh, miksi tämä olo nyt näin radikaalisti muuttui ku tähän mennessä ei ole ollut mitään?!?:( Maha on 1,5 viikossa laskeutunut tosi hurjasti!!

Miuku kirjoitteli ja kyseli sähköpostia.:) sanna_mi@netti.fi Kivaa, kun löytyi tuplaäiti!:)

Anskulille PALJON, PALJON jaksamista!! Helppohan tässä ittellä on valitella, ku ei oikeasti tarviis edes nousta sängystä aamulla ylös jos ei huvita...:/

Senoralla mennyt kyllä raskaus ihanasti, jos suonenveto on ainoa oire mikä ilmeni ja sekin vasta nyt!!:D

Kiva kun Ellastiinalla ja vauvelilla oli kaikki hyvin. Masussa oli vissiin jonku näköset treenit menneillään ku oli noin kova syke sillä hetkellä.:) Noista rytmihäiriöistä osaan kertoa sen verran (itsellä sydänvika, niin tullut aikas tutuksi...), että lievemmät (pulssi nousee hetkellisesti sen verran ylös, että aiheuttaa tykytystä) rytmihäiriöt on ihan normaaleja, oli raskaana tai ei. Minulle kans sanottiin, että kuuluvat raskauteen. Ei tule tietenkään kaikille. Sitten jos pulssi huitelee rytmihäiriöiden aikana yli 200 ja niitä alkaa tulla useita, kannattaa mennä juttelemaan lääkärille.

Jipii, kohta eka etappi (rv 30) saavutettu!!:) Jokainen viikko minkä viihtyvät tuolla masussa on voitto.:)

Sannanen ja potkunyrkkeilijät 29+4

Sannanen jaksamisia sinullekin, sinä kuitenkin kannat kaksin verroin sen mitä me muut ;)
toivotaan että kaverit vielä pysyvät mukana ja menee niin pitkälle kun on suunniteltu menevän...

Täällä taas hullun lailla siivoiltu... tai no mies on siivoillu mä vaan pessy pari koneellista pyykkiä... :D reilu peli ;)

ja lapset jaksaa tapella tyypilliseen tapaansa... VOIH...

pitänee lähtee tekeen niille ruokaa jos ne vaik sil rauhottus :)

laitan viel tähän äsekn otetun masu kuvan jos se vaan taas onnistuu :)

Anskuli ja TahvoTiinuli 34+2

Terve!

Eilen oli niin kiireinen päivä etten täällä ehtinyt käymään... Lähdettiin aamulla ostoksille ja sen jälkeen syötiin pikaisesti ruoka. Sitten lähdettiin taas synnytysvalmennukseen, jonne matkaa kertyy noin 50 kilsaa yhteen suuntaan. Olin kyllä aivan puhki kun sieltä tultiin takaisin ja nuokuin koko loppuillan sohvalla. :/ Mun supistelut taas lisääntyivät ja niitä tuli aika tiheästi ja jokunen kivuliaampikin, mutta rauhoittuivat sitten yön ajaksi...nyt taas on ollut supisteluja aamusta asti. :( Taisin rasittaa itseäni eilen liikaa, kun käytiin illalla vielä lenkilläkin koiran kanssa...se tosin ei tuntunut enää yhtään hyvältä ja koko matkan sain miehelle sanoa, että mennäänpäs vähän hitaammin :/ eikä pitkää lenkkiä sitten tehtykään. Nyt täytyy varmaan lopettaa nuo pidemmät reissaamiset ja vaan kuunnella mitä kroppa sanoo...

Tulipas taas valitettua...

Sannaselle tsemppiä ja voimia vielä loppuajaksi...ei oo varmasti helppoa kantaa vielä kaksinkertaista lastia masussa...toivottavasti kepeistä on apua kävelyyn!
Mullakin on todettu nuorempana sydämessä sivuääni, jonka vuoksi on ollut kaiken maailman puristuksia ja ahdistusta...mutta nämä rytmihäiriöt on vähän erilaisia kuin aikaisemmin tai voi olla että nyt sitten jotenkin tuntuvat vahvemmin tai huomioin niitä enemmän kuin ennen...nopeasti kuitenkin menevät ohi, mutta jos alkavat tulemaan useammin ja kestävät pidempään niin toki menen lääkäriin. Helpottavaa kuulla myös että ne kuuluvatkin raskauteen...kiitos Sannanen ja iceage tiedosta! =) Tuo olikin mulle uusi tieto...

Anskulille jaksamista kotioloihin! Helppohan tässä on itse valitella omista jutuista, kun ei tarvitse kuin koiraa välillä vahtia... Mukavasti massu kasvanut :)

Senora on päässyt vähillä vaivoilla jos vasta suonenvetoa ollut...toivottavasti jatkuu samalla tavalla loppuun asti! =)

Noista valmisteluista vielä sen verran, että meiltä puuttuu vieläkin tarvikkeita ja vaatteita... ja se alkaa ihan oikeesti jo stressata mua! Ehtiihän sitä ostella sitten synnytyksen jälkeenkin, mutta en haluisi jättää niitä miehen hankittavaksi sitten... :/ Täältä läheltä ei saada kaikkea hankittua, joten pakko on sitten lähteä pidemmälle ja nämä reissut ei multa oikein enää luonnistu kun selkä vihoittelee ja vatsaa supistaa... Kuitenkin haluisin että kaikki olis valmiina ettei sitten tarttis niiden perässä juoksennella...ja muuttopuuhat alkaa pian, iik! =)

Mies lähti kummipoikansa synttäreille yksin, kun mulla pukkaa flunssaa ja on aivan rikkinäinen olo...en jaksanut millään lähteä mukaan. Taitaa tuo eilinen päiväkin vielä väsyttää joten nyt lähden tästä lepäilemään tuonne sohvalle...

ellastiina 33+6

Iltaa mammat!

Piti kysymäni jo aikaisemmin, että kuka sanoikaan tilanneensa carriwellin toppimalliset imetysliivit? Että onkos tulleet jo ja jos, niin miltä ne vaikuttaavat? Itse tilasin perjantaina, ajattelin että ovatpahan ainakin hätävarana jos ei jaksakaan enää lähteä liiviostoksille, kun eivät nuo kalliitkaan olleet.

Tosiaan, yöt meinaa olla välillä aika moista vääntyilyä kun lonkat kipuilee ja massu kans. Tyynyjä on siis viritelty täälläkin! Ja vessassa joutuu kyllä ravaamaan kerran-pari yössään...

Noista suonenvedoista, minulla helpottivat, kun aloin ottamaan ylimääräisen annoksen magnesiumia iltaisin.

Hm.. Mitäs muuta... Niin nyt kun on nuo tienpinnat tosi liukkaat niin olempa siirtynyt liikkumaan potkurilla (varsninainen mummojengiläinen siis) ja voi ihme sitä vauhdin hurmaa kun viime aikainen liikkuminen on ollut varsinaista köpöttelyä! Ainut vaan että pitää jännittää ettei töksähtäisi hiekalle ja sitten mentäis nurinniskoin. Mies hyväntuulisesti naureskelikin, ettei olisi moista näkyä uskonut todeksi muutama vuosi sitten ;-D! Näin ne ajat siis muuttuvat...

Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa toivottelee Loviisa rv tasan 33!

Iltaa, omassa olossa ei mitään erikoista..ollaan ulkoiltu tänään kovasti kun pitkästä aikaa mukava sää. Eilen siivottiin hulluna ja mies haki loput esikoisen vauvavaatteet varastosta ja niitä olen lajitellut. Vielä pitäisi kehto hakea varastosta ja laittaa kuntoon..niin ja ostin uusia verhokankaita, että jos saisi kevätverhot ikkunaan ennen h-hetkeä.

Sannaselle jaksamisia!!! Toivotaan, että olosi tuosta helpottuisi..

Anskulille myötätuntoa ja jaksamista myös, ei lasten kanssa niin helppoa ole aina, vaikka ihania onkin..ja eri ikäisten lanssa omat murheensa.

Ellastiina..joko muuttopuuhat käynnissä? Koita nyt ottaa rauhallisesti ja kerätä voimia..

maruska rv 33+6

Moikka.
Täällä Milla edelleen kuumeessa. Tulin siihen tulokseen, että ilmeisestikkin vauvarokko sitä on kiusannut. Viime maanantaista ollut kuumetta ja nyt vielä lämpöä + ihottuma. Kaikki ainakin sopii hyvin vauvarokon taudinkuvaan.

Loviisa74 minulla on Carriwelin liivit jo entuudestaan ja tilasin niitä kahdet lisää! Heivaan huonot vanhat imetysliivit roskiin. En toki noita Carriwelleja vaan muistaakseni lindexiltä ostamat. Noi Carriwelit tuli kotiin mulle tilauksesta kahden päivän päästä, suoraan kotiin! Ovat kyllä tosi hyvät, edelleen suosittelen niitä.
Laitan tähän linkin mitkä minä tilasin:
http://www.amauti.fi/cat/product_catalog.php?c=31
* noi mitkä on ekana tilasin (samanlaiset ovat olleet jo Millan aikana testissä) ja sitten tilasin noi liivit, jotka on viidentenä kuvassa eli "yöimetysliivit", vielä pehmeämmät kuin noi ensimmäiset ja ekatkin on tosi pehmoset :)

Ei kai tässä sit muuta, täytyy mennä katseleen Amazing race!

Ps. missä "peräkylissä" muut oikein asustelee, kun sairaalalle 50-100km?
Olenko ainoa joka on "kaupunkityttö"

Jepa ja Väkkärä

Maanantaita!

Neuvolassa kaikki ok. Verenpaine oli suht normaali, ei ainakaan nousussa. Painoa 500g viikossa, on kyllä ollut vähän turvotustakin (seli seli). Vauva edelleen rt:ssa. Sf sama kuin viime viikolla eli 33 cm, mutta mahanympärykseen oli tullut 3 cm lisää (nyt 108 cm).

Kysyin siitä pistelevästä kivusta. Terveydenhoitaja veikkasi että johtuu siitä kun vauva potkii tai puskee pyllyllään kylkiluita vasten. Ja rintaliivit vielä painaa siihen. Tuollainen kipu on kuulemma yleistä eikä siitä siis tarvitse huolestua.

Haettiin lauantaina vaunut ja turvakaukalo kotiin. Eipä sitä muuta ehtinytkään viikonloppuna tehdä kuin hypistelllä ja ihmetellä niitä. =) Kaikki alkaa olla valmista vauvaa varten. Vielä pitää ostaa pikkutarvikkeita (tuttipulloja, vaippoja, vanulappuja yms.), pedata sänky ja pestä amme. Ja kestovaippoja varten aion tilata vielä imuja sekä itselle pestäviä liivinsuojuksia. Imetystyynyn ostin Lastentarvikkeesta, kun en viitsinyt pistää anoppia ompelemaan. Lastentarvikkeella on muuten joku kanta-asiakassysteemi, ja meillä on pisteitä jo 24 euron arvosta.

Mulla on Carriwellin liiveistä nuo Soft Touch Drop Cup Bra :t. Mulla on huonoja kokemuksia toppimallisista liiveistä. Kerran jäin sellaisiin jumiin niin pahasti että miehen piti tulla auttamaan. Meinasi mennä olkavarret sijoiltaan kun en saanut niitä pois päältä. Ne tosin oli urheiluliivit, voi olla että nuo imetysliivit antaa vähän enemmän periksi. =) Mullakin liivit tuli nopeasti, pari päivää tilauksesta paketti oli jo perillä. En tosin tilannut tuosta Jepan linkittämästä verkkokaupasta.

MInä olen kaupunkilaistyttö. Sairaala on samassa kaupungissa ja sinne on matkaa öö.. joku 5 km? En ole varma. No alle 10 km joka tapauksessa.

Sannaselle jaksamista! Toivotaan että olo helpottuu. Tsemppiä myös muille supisteluista kärsiville.

Sekä Anskulille jaksamista lasten kanssa. Minkäs ikäiset teillä ne vanhimmat olikaan? Hyvin on kyllä sunkin maha kasvanut. =)

Riikka 34+2

oivoi sannanen, tuo ei kuulosta kivalta, tsemppiä ja voimia sulle oikein paljon!!!!!

musta on tullu kyllä todella epäsosiaalinen täs makaamisen aikana, en enää edes netissä käy. alkuun mä olin puhelimessa kokoajan, soittelin jatkuvasti kaikille, et aika kuluis, mut nyt en muista koska viimeks oilisin soittanu jolekulle, ja täytyy tunnustaa etten edes joka kerta vastaa puhelimeen kun se soi, ahdistaa puhua ihmistenkanssa..
ainut mitä odotan innolla on mammatapaaminen, kun pääsee juttelemaan muiden odottavien kanssa, se ei aiheuta ahdistusta :)
vaiks jännä et sitten en saa kuitenkaan enää netissä juteltua mammojen kanssa?? tää palsta ku on ollu tähän saakka mun henkireikä, te ootte ollu ihania :) no kait tää on vaan joku "taantumusvaihe" ja menee ohi :)
en kuiteskaa koe itteeni masentuneeks, vaikka kait tää voi sitäkin olla??

mut mä' jatkan tätä makoilua ;) voimia kaikille!!!!!!!

tohippi 33+0

Kuulostaa tohippi aivan tutulta jutulta..muistelen jutelleeni neuvolassa tästä asiasta esikoist odottaessani ja terkka sanoi, että mitä lähemmäksi synnytys käy, niin sitä enemmän odottava äiti "käpertyy" vauvansa ympärillä..aivan samaa havaittavissa täälläkin. Tuntuu, että miehellekään ei ole "tilaa"..illalla, kun poika nukahtaa, niin käperryn ajatuksissani tähän masuvauvaan ja tietty syön jotain ;)

Lähetään ke neuvolan jälkeen mummolaan pojan kanssa, saatta olla viimeinen reissu ennen h-hetkeä..

Nyt menen herätteleen poikaa ja lähdetään ulkoilemaan :)

maruska rv 34

Me asutaan kans kaupunkissa... ja saikkulaan on suurin piirtein sama matka ku Riikalla... eli n linnun tietä varmaan se n 5 km mut tietä pitkin jotai sinne päin mut varmaan alle 10 km...

Riikka mul on noi vanhimmat poika 10v ja tyttö pian 8v. eli molemmilla jonkin sortin uhma tai alkava esi murkku... Aaargh... välillä tuntuu et vois lahjoittaa ne jolleki lainaan pahimman kauden ajaksi...

Itellä ainaki on ny sellanen kausi menos et ei jaksa mitään... alkaa olla henkisestiki jo niin rikki... alkaa huonot yö unet näkyä jo päällepäin... kyllä tänä aamunakin tuli kissa pöydälle nostttua kun ensimmäinen vastamäki tuli eteen :( ohi meneväähän tämä on mutta... valitettavaa on ku ns vieattomat kärsii... kyllä on niin mies kun lapsetki saanu kuulla oman osansa...

toivon kyl et tää aika menee nopeesti ja masukki tulee maalimaan... jos tää mielialojen heittely sit loppus... toivon ainaki...

ei kyl pitäs ny valittaa ku ihana palkinto täst kaikest kivusta, särystä, unettomuudesta ym on tulossa...

meil ois huomen pikku miehel 2.5 v nla. sas nähä kuin onnistuu ku meinaa vähän yskänen ja nuhanen olla... ja vaikuttaa sile et meinaako lämpöö nostaa... viime viikol jouduttiin se jo peruun ku oli kipee... noh kattoo ny...

mä taidan siirtyy täst valittelemasta tonne sohvan nurkkaan... jos vaik alkas mussuttaa jotai... jos se vähä kohentas mieli alaa...

Anskuli ja TahvoTiinuli 34+3

Mites noissa carriwelin liiveissä menee noi koot? Mitä esim. IV koko vastaa? Sopiikohan mikään koko G-H75 kokoiselle?

Täällä odotetaan äitiyslomaa. Olen niin poikki tähän ylipitkään työmatkaan ja näihin ihmisiin ja kaikkeen täällä. Tekis mieli vaan olla kotona ja järjestellä kodin asioita, ja levätä!

Lucia1 tuo yksi taulukko näyttäisi, että G-kuppiin asti riittää ainakin, mutta kysy ihmeessä tuolta liikkeestä. Varmasti osaavat sanoa sopiiko!

Milla pääsi tänään viikon tauon jälkeen päikkyyn ja mulla on vapaapäivä! Ihan outoa nyt, kun likka taas terveenä. Eilen rupesi löytymään likalla omaa tahtoa, eli terveydenmerkit olivat ilmassa :) No tänään taitaa tulla päikystä väsynyt likka, kun siellä saa taas remuta kavereiden kanssa koko päivän.

Hohhoh... aamulla kun vein millaa päikkyyn, niin rupes tuntuu liitoskipuja, en muistanutkaan kuinka inhottavilta tuntuu. Samalla taisi kyllä tulla kivuttomia supistuksiakin... meikäläisellä tuntuu jo kovasti "paineen" tunnetta tuolla alakerrassa, välillä tuntuu että pissat tulee housuun. Vissiin lantionpohjanlihaksisto on huonossa hapessa. Täytyis muistaa niitäkin reeneta. Onkos muut muistaneet?
Eikai tässä nyt muuta ihmeteltävää/valitettavaa. Laittakaahan muutkin kuulumisia, ettei tipahdeta liian kauas!!

- Jepa ja Väkkärä 33

Maruska...ei meillä vielä oo muuttopuuhat alkaneet. Maaliskuun puolessa välissä viimeistään asunto vapautuu, joten sitten aletaan tavaroita heti viemään...pakkaamiset tosin aloitellaan jo varhain, ehkäpä jo viikonloppuna niin ei tule kiirettä sen kanssa. Juu, lupaan ottaa rauhallisesti ja lepäillä riittävästi =)

Kai sitä sitten vois sanoo että landella ollaan... Mulla on kyllä sairaala ihan tuossa lähellä, mutta kun siellä ei enää synnytyksiä hoideta niin matkaa kertyy synnytyssairaalaan se noin 50 kilsaa...äippäpolihan tuossa meidän sairaalassa on. Sinne suuntaan synnytyksensuunnitteluun 10.3. ja lääkärineuvolaa ei meillä kuulemma enää ole, jos ei mitään erityistä tule...mulla siis se jäi siihen yhteen kertaan. :/

Täällä kans mielialojen vaihtelua ilmassa, välillä enemmän ja sitten taas vähemmän...eilen en loppujen lopuksi edes tiennyt että mikä mua vaivasi :) enkä miehellekään osannut mitään sanoa...iltaa myöten taas mieli virkistyi. Kait noi kivut ja supistelut ym. sitten vaikuttaa ja tuossa jo mietinkin että toivottavasti mun ei tarvitse jaksaa ainakaan yli sen lasketun ajan. :/ Sitten kyllä aion käyttää kaikki mahdolliset keinot että saadaan synnytys käynnistymään ennen sitä ;)

Jaksamista ja hyviä vointeja kaikille :)

Tuli taas niin flunssainen olo että lähden nyt tuonne sohvalle loikoilemaan...illaksi mennään perhevalmennukseen joten nyt voimia keräilemään.

ellastiina 34+1

Neuvolaterveisiä... Kääk.. Painoa tullu 600g viimekäynnistä. Eli samoissa kuin ennen reissua... Verenpaine 138/86. Pulssi 91. Hemppa 141 (laskenu 4). SF-mitta 30, eli tiputtiin yläkäyrän alapuolelle (nyyh...) :) raivotarjonnassa oltais ja syke oli 130 ja välillä vähän enemmänkin... Liikelaskennasta tuli moniste, mutta meillähän on vielä se ÄssÄn doppleri... Pitää sit kuulostella niitä liikkeitä ja ei tuo terkka laittanu hanttiin dopplerinkaan käyttöä... Jutusteltiin kertomisesta... Verenpaine oli taas ekalla mittauksella vaikka mitä... Ja sillä taas uhitteli, että vuodelepoon määrää mut, jos ei verenpaine laske.. No onneksi laski siihen toiseen mittaukseen.

Ja ai niin tapasin sen toisen huhtimamman... Tunnenkin hänen puolisonsa äidin, joka oli hänen mukanaan ja odotteli... hmm.. mutta ne on nää pienet kuviot - Maalla asumisen etu/kirous. Terkka siinä meijät esittelikin, että tää on muuten sitten se toinen... läpättiin kämmenpäivät. Nuori tyttö ja hänellä oli vauvamaha... sellainen rantapallo... Esittelin itteni, muuta en kyl kuullu hänen nimeään.. pitää käydä kattomas terkan mailista...

Jahans.. J Kääriäinen lauleskelee radiossa, ja ihme tykkäs hänestä... vetää taukojumppaa... :)

Aurinkoista tiistaita

Täällä tänään jo mieli vähän virkeämpi, tosin yö unet meni taas harakoille.. pikuumiehellä nosti eilen illall yli 39 asteen kuumeen joten sen uni oli todella levotonta ja ku se viel päätti meidän sänkyyn pesänsä yöksi rakentaa... noh tos äsken just heräiltiin pv unilta :) nukuttiin kumpainenkin reippa pari tuntia... pojalla ois ollu tänään neuvolakin mut eihä me sinne päästy :( noh ens viikolla uusi yritys ja kolmas... sanontahan kuuluu et kolmas kerta toden sanoo ;)

mä laitoin miehen kauppaan... mun alko tehdä mahottomasti mieli jotain hyvää... ajattelin leipoa jotain kääretortun tapaista ja siihen kermavaahtoa ja suklaa rouhetta päälle... muuten olis voinu ostaa valmiinakin mutta kun tuo pieni mies ei voi syödä mitään vilja tuotteita niin tulee helpommaksi ja halvemmaksi leipoa itse :D ajattelin ensimmäistä kertaa kokeilla maissi tärkkelystä kun pojalla pieni epäilys peruna allergiasta, joten olen alkanut hänen kohdallaan vähän vältellä perunaa ja ensi viikolla olisi tarkoitus jättää koko peruna pois vähäksi aikaa niin näkee helpottaako oireet... se onki sit vahtaamista ku peruna tärkkelystä on sullottu niin moneen asiaan... HUOH...

Masukki on ollu monta pv hiljaisempi... veikkaan että on asettunu jo paikoilleen kun ei sillä lailla pyöri enään... noh sen näkee ens viikolla kun on neuvola aika ja lääkäri kokeilee joko on kun käsittääkseni olisi jo aika tarkstaa onko vaavi valmistautunu synnytykseen oikein päin kun ei tota aikaa niin kauheesti ole jäljellä... ja jos yhtään on iso sisaruksiinsa tullu ja yhtä hyvis ajois päättää tulla niin meillä olisikin ehkä jo n kolmen viikon päästä pikkuinen sylissämme ;) noh toivossa on hyvä elää (sanoi lapamatokin)...

Mutta nyt leipomaan jos vaikka alkais heräillä kun nuo pv unet vie aina omansa :)

Anskuli ja TahvoTiinuli 34+4

Heissan!

Täällä myös ilmassa "koteloitumista". On jo monta viikkoa ollut sellainen olo ettei vaan jaksa ihmisiä ja hälinää ympärillä. Jotenkin tuntuu ihan luontevalta olla omissa oloissaan ja kuten Tohippi, minäkään en jaksa aina edes vastata puhelimeen. Joten ei kai tässä mistään masennuksesta ole kyse... Ja sekin ihanaa ja ainutkertaista että vauvaa saa todella odotella rauhassa, kun on esikoisesta kyse (toivottavasti ei samalla kuopuksesta!).

Odotuksen ihanuutta varjostaa ikävä kyllä äidin sairastuminen, vielä ei tiedetä edes mistä on kyse, muuta kuin sen että vakavasta asiasta on tod.näk. kyse :-(. No täytyy vaan toivoa parasta... Ja samalla pelätä pahinta.

Vointeja kaikille, hyviä sellaisia!

Ainiin, samasta paikkaa tilasin liivit kuin Jepan linkki oli. Eivät vaan vielä ole tulleet? Vissiinkin täytyy paneutua noihin muihinkin malleihin, jotenkin epäilyttää ne toppimalliset... No näkee sitten kun tulevat.

Piti kysymäni Lucialta, että kuinka pitkä työmatka sinulla onkaan ja milloin alkaa ä-loma? Ja eikös olisi mahdollista saada saikkua, hurjalta tuntuu että pitää aivan piippuun itsensä ajaa. Tosin kokemuksesta tiedän, että sitä voi olla vaikeaa saada...

Minä olen kyllä ollut onnellinen tästä varhaistetusta lomasta, en olisi kyllä kipuineni jaksanut kulkeakaan.

hui
oltiin tänään kaupoillla ;) käytiin hakemassa pinnikseen patja ja käteen tarttui samalla imetystyyny, peitto, pissasuoja ja sellanen iso hymyilevä kukka ;)
vaippojakin sitten ostettiin pari pakettia kaappiin valmiiksi, ettei sit heti ekanapäivänä tarviis sännätä niitä hakemaan ;)
mut pitäis kait sitä jotain muutakin vielä varata vauvalle ja itellekkin valmiiksi??? jotenkin vaan tuntuu ette aivot suostu yhteistyöhän, mä en tiiä et mitä tarvitaan ;)
hoh, nyt oon kyl poikki, mut onneks ei supistele, vaikka oltiin melki parituntia liikkeellä. ny on pakko nukkua päikkärit ku tulee ihan kuumeinen olo "liiasta" rasituksesta. mul on aiemminki käyny näin, et oon ollu liikkeellä vähä enemmän mut ei ookkaan ruvennu supisteleen, vaan on tullu ihan kipee olo, sellanen et kuume nousis?? mut se on menny päikkäreillä kyl ohi :)

jaksuja kaikille!!!

tohippi

tohippi yks mitä kannattaa vaippojen lisäksi valmiiksi hommata on äidinmaidonkorviketta pari purkkia tai korvikejauhetta, sillä jos ei heti maito lähde tuleen niin sitä on hyvä olla varalla... puhuu kokemuksesta ;) sitä ei oo kivva siin kiirees kiva lähtee ostaan ku vauva huutaa nälkää :D

Minun pitäs kans käydä ostaan vaippoja (kun noi kestot mitä mul on ei riitä alkuunkaan) ja korviketta kun toi aika alkaa oikeesti käymään vähin... ja ei viime tinkaan voi kaikkee jättää ja miehen vastuulle en todellakaan jätä kaikkee ku se ei sit kuitenkaa muista ;) hih oikein luottavaisesti...

Paljon ois viel tehtävää, mut oikeesti aivot ei toimi mullakaan et muistas mitä kaikkee on tekemättä ja ostamatta :D

Mut nyt meen saunaan rentoutuun on niin huono olo ja sit koskee joka paikkaan ku noi pienet kauppareissutki alkaa tuntuu suurilta koitoksilta :(

Mukavaa iltaa kaikille

Anskuli ja TahvoTiinuli 34+5

Iltaa!

Anskuli, millaisia kestovaippoja sulla on? Mä olen hankkinut tasku- ja aio- vaippoja. Jotkut taskuista on tosi pieniä, ne saattaa mennä heti vastasyntyneelle. Toiset taas on vähän isompia. Olen tilannut useampaa eri merkkiä ja mallia, etukäteen kun on niin vaikea (varsinkaan noista taskuista) tietää mikä sopii juuri sille omalle vauvalle. Yhteensä mulla on 10 vaippaa (osa vielä saapumatta) ja läjä erilaisia imuja. Suurin osa on ostettu uutena, joitain käytettyjä olen hommannut kestovaippainfon kirppikseltä. Eihän tuo 10 riitä vielä mihinkään, mutta katsotaan jos noista löytyy joku hyvä vaippa, joita voi sitten tilata lisää.

Joku kertispaketti pitää siis hommata, samoin liivinsuojia, korviketta jne. Minkä verran teillä on harsoja? Minä ostin 12 kpl lisää (Anttilasta) niiden äp harsojen lisäksi. Kaikki sanoo että niitä ei voi koskaan olla liikaa...

Hassua, että olen ollut äitiyslomalla vasta 3 viikkoa (huomenna se muuten olisi alkanut oikeasti ilman varhennusta), mutta silti tuntuu että harjoittelu oli joskus kauan kauan sitten entisessä elämässä. =) Tosi nopeasti olen tottunut kotona olemiseen, eikä kyllä ole tullut aika yhtään pitkäksi. Vähän hymyilytti kun joku yhdessä ketjussa murehti miten osaa olla kotona äitiyslomalla ennen vauvan syntymää. No, ihmiset on erilaisia ja minä ainakin olen varsinainen kotihiiri. =)

Monetko lakanat teillä on vauvalle? Mulla on äp:n setin lisäksi yksi setti. Pitäisi varmaan olla enemmän. Sängyssä on ohut petauspatja, jonka alle ajattelin laittaa sen muovitetun froteen. Jos tapahtuu joku pissa-/kakka-/oksennuskatastrofi, niin ei tarvitse pestä kuin pelkkä petari. Heti lakanan alla se muovifrotee on varmaan aika hiostava. Ja petarin voi (kuulemma) kätevästi ottaa lakanoineen mukaan matkasängyn lisäpehmikkeeksi (meidän matkasängyssä on aika kova patja).

Noista imetysliiveistä tuli mieleen (sen lisäksi että niitä pitäisi hankkia vielä toisetkin) että olen käyttänyt sitä Carriwellin liivien mukana tullutta jatkopalaa muutamien normaalien liivien kanssa. Vaikka kuppikoko ei ole muuttunut, niin ympärysmitta on kyllä kasvanut selvästi. Tuon jatkopalan avulla ajattelin selvitä ilman että ostan enää tässä vaiheessa isommalla ympärysmitalla olevia normaaleja liivejä.

Sori tämä jaarittelu, mutta ajattelin yrittää valvoa siihen asti kun mies tulee kotiin työmatkalta. Siihen olisi vielä yli 2 tuntia, saapa nähdä pysynkö hereillä. =)

Riikka 34+4

Voih mä en tullu ajatelleekskaan ennen ku Riikka mainitsi... mulla alko virallisesti äippä loma eilen :D

Mulla on Riikka muutama noita äp:n kestoja ja sit mulla on tsi taskuvaippoja... ja tarkoitus on tuttavalta ostaa lisää vaippoja kunhan vauvan sukupuoli selviää... sillä meinaan aivan syötävän suloisilla kuoseilla niin itsetehtyjä kun valmiitakin kestoja... sillä tyttö niin siksi joudun odottelemaan ostoa kun en miel osta ihan niitä tyttö kuosisia vielä vslmiiks jos sattuu olemaankin poika :D sillä kuitenkin neutraalejakin ja pojalle käypiä niin sit voi niitä ostaa pois... jos se kerkee myydä niit ni sit on mentävä tutkii kestovaippainfon kirppis ;D tai sit laitan jonkun innokkaan ompelutaitoisen ompelemaan tai opettelen itse... hih...

Mulla ei ole äp:n harsojen lisäksi ollu kovin paljoa lisä harsoja, se vaan tietää useempaa pyykki päivää :D ja petivaatteitakin taitaa äp:n lisäks olla pari kpl kun ei oikeen oo noita säilytys tiloja hamstrata liikaa ;) vaatteet on ainoat joita vaippojen lisäksi hamstraan vähän enemmän :) vaatteet ku mul on vauvana tapa vaihtaa aika monta kertaa kun vauvoilla sattuu näitä puklu ym vahinkoja... isompana ei sit tartte onneks niin usein vaihella vaatteita :D

mut nyt pitää kiitää koht alkaa pojan koululla hojks palaveri...

Asnkuli 34+6

Tere taasen!

Jahas, eivätpä olleet kummoiset noi halvimmat carriwellin toppiliivit... No ehkä niitä hätäseen joskus pitää? Eli uusiks meni ostelut! En kyllä aio lähtee kauppoihin sovittelemaan vaan tilaan netistä...

Eilen vietettiin kaupunkipäivää äiteen, veljen vaimon ja heidän yks-vee tyttösen kanssa. Ja kylläpä oli jalat ja raato muutenkin aivan puhki! Piti käydä ostamassa kesken kaiken suuremmat kengät, jalat alkoivat turvota siihen malliin että oksat pois! Onneksi oli vielä alen alet andiamossa vai mistähän ne nyt ostinkaan. Vauvalle ei tullut tällä kertaa mitään uutta ostettua. Tosiaan hyvä kun sai siirryttyä aina paikasta toiseen.

Vielä nytkin jalat ihan muussina, joten taidanpa poiketa pitkälleni!

Terve! =)

Nyt on perhevalmennuksesta enää yksi kerta jäljellä ens viikolla...tiistaina oli kyllä tuskaa istua siellä se kaks tuntia, kun vatsa on alkanut painaa niin paljon että nivustaipeet kipeytyy oikein tosissaan...(miehen kanssa katseltiin että oliskohan tuo jo vähän laskeutunut). Noh, en sitten meinannut enää päästä kävelemään tuolista noustuani ja seuraavana päivänäkin oli liikkuminen ihan tuskaa. :/ Oli kyllä tuossa eilen illalla lenkille lähtiessä taas ihan valas olo ;) ei tahtonut enää nousta jalka niin että olis saanut kengät jalkaan (pois ottaminen on yhtä vaikeaa ja niiden nauhojen solmiminen myös) ja takki ei mennyt kuin nipin napin kiinni! Kohta en taida mahtua enää mihinkään vaatteisiin... :D

Monet täällä ovat täytelleet vauvantarvike varastojaan...sanoinkin tuossa miehelle että nyt olis aika meidänkin saada kaikki kuntoon vauvaa varten :) totesi sitten ihan samaa että nyt viikonlopun aikana hankitaan kaikki loput vaatteet ja tavarat. =)

Mulla noita lakanoita on ä.pakkauksen lisäksi kolme settiä, mutta aluslakanoita ei oo vielä tarpeeksi (kun nehän siinä sitten eniten likastuvat...). Pakkauksen harsoliinat tulevat meillä käyttöön vain "puklurätteinä" (ainakin näin alkuunsa) ja olen tehnyt niitä myös itse jotta koko ajan ei tarvitse niitä olla pyykkäämässä.

Imetysliivejä en oo vieläkään hankkinut kun en oikein koosta ole varma. Mulla on rinnat kasvaneet jälleen :) enkä oikein ole varma noista carriwelin imetysliivien kokoluokituksista, että josko sitten tilaankin väärän kokoiset...ajattelin että menisin hakemaan jostain liikkeestä mutta mahtaakohan tuo matkustaminen enää multa sujua, enpä oikein tiedä...

Loviisalle toivottelen paljon voimia! Toivottavasti äitisi sairaus ei ole kuitenkaan mitään vakavaa.

Tohippi päässyt ostoksille, hienoa! Hyvä että supistukset ovat laantuneet =)

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua!!

ellastiina 34+4

Moikka :)

Jaahas, muillakin rupee olemaan tuon turvotuksen kanssa ongelmia. Niin minullakin. Jalat on niin turvoksissa sääristä ja jalkapohjista, että huh huh. Onneksi mulla on semmoset kengät missä voi remmeillä säätää tiukkuutta, niin saan ne vielä jalkaan :)
Tänään juoksentelen aamusta kaupoilla kans ja mukaan tarttui trip trap tuoli. Olen todella pitkään miettinyt, että ostaako vai ei, mutta nyt se on ostettu!
Saas nähdä mitä Milla siitä tuumaa. Saan tuon vanhat syöttiksen mummilaan tai mökille, missä sitä tarvitaan kans....

Tosiaan kauheen monia lakanoita ei meillä ainakaan tarvittu, kahdet-kolmet on varmasti hyvä määrä. Enemmän ehkä kuluu aluslakanoita... tai niin ainakin meillä. Aina oli pisut likalla valunut selästä ulos, niin että lakana oli märkänä. tai puklut tullut lakanalle... tuo muovifrotee on tosi kätsyä. En minä aikaan huomannut, että milla olisi hikoillut yms. sen takia. millalla on käytössä vieläkin muovifrotee, mikä on edelleenkin helpottanut elämää!
Viimeksi millalla, kun oli oksennustauti, niin selvisi vaan lakanan ja froteen vaihdolla...

Noita "riepuja" ei meillä käytetty, en osannut niitä jotenkin käyttää. kaivoin komerosta esiin ne rievut mitkä tuli äp-pakkauksessa millan aikoihin ja pesin ne, jos niitä nyt tarvittais? Luulen, että ne äp-pakkauksen 6kpl riittää hyvin. Onhan talouspaperikin keksitty. Sitä mä taisin käyttää... Milla ei ollut kyllä mikään puklaaja, että se on varmaan syy miksi niitä ei olla käytetty...

Kannattaa tosiaan tuota tölkkiä maitoa esim. NAN hommata se 1-2prk aluksi, jos maito ei ole noussut. Enempää sitä maitoa ei kannata varata, koska vastasyntyneen mahalaukku vetää n. 3ml ja kotiutuessaan vauveli syö n. 10ml/kerta ja purkissa 2dl, tosin tais säilyä 1vrk avaamisesta, mutta oletuksena kuitenkin, että maito nousisi!
Minulla kerti millan kohdalla maidon nousu 5päivää!

Jaahas, kai sitä täytyy ruveta siivoamaan ja laittamaan ruokaa pesueelle....

ps. onko kenelläkään tullut synnytyksen suhteen mitään pelkoja?
Mä oon ruvennut miettiin tulevaa synnytystä ja pelkään repeämiä. Millasta jäi vähän traumoja, vaikka sitä sanotaan, että ei välttämättä nyt niin kävisi, mutta kuitenkin....
oon myös miettinyt sitä saanko sitä epiduraalia ollenkaan, kun millan kohdalla vasta 2 laitto kerta meni perille ja kolmatta ei oltais yritetty enää. Mä olen siis ylipainoinen ja se oli se syy miksi epiduraalia ei meinettu saada laitetuksi... neulan pituus ei meinannut ylttää oikeeseen paikkaan. ne neulat ei mitää isoja ole ja minäkään en nyt niin jättiläinen ole kuitenkaan, mutta lihavahko kuitenkin.....

- Jepa ja väkkärä