HUHTIKUUN MASUJEN PINO

Hellurei!

Täällä olo on ihan yhtä tuskaa ollut viime maanantaista asti :'( Elis ma alko kaamee hammas särky, kiskovat sen viisurin sit torstaina pois, ja on edelleen kipee toi kolo. Ilmeisesti vahingoitti ton viereisen hampaan juurta tai hermoa ku on ihan sika kipee :'( :'( No kohta on onneksi hammaslääkäri.

Ens viikolla ois se rakenneultra, hiukka jänskätää mitä siellä näkyy...

Mut :hug: kaikille joilla "ongelmia" ja muille kans :)

tää lähtee nyt valmistautumaan sinne hampilekurille :$

Mammahuhtikuu ja 19+6
 
Mammahuhtikuu hammaskivut on kyllä persuksista. :x Itellä oli vihoitellu viisuri jo kauan ja vihdoin kesällä kiskoivat pois. Vielä 3 jäljellä, mutta ovat olleet kivuttomia nyt.

Syntymähäjy, juu hassua näissä supistuksissa on se, että voivat iskeä vaikkapa päikkäreiden jälkeen heti. :eek: Eli lepo ei auta. Tulikuumia suihkuja olen ottanu, ne hiukan auttavat ja se että mies hieroo.

Rv 26 aikoihin pitää kyllä tosissaan rajoittaa touhuilua, olen kuullut muutamista kaksosista, jotka niillä viikoilla jo syntyneet. :/

Onneksi mies on apuna.
 
jalava harmailee
heippa taasen kaikille.

mulla tänään töistä onneksi vapaapäivä. olin itse just hampilekurilla ja ihan hirveetä oli. toivon ettei ala pakottamaan uudelleen. mulla viime helmikuussa aloitettu juurihoito sitten kun saatiin se kondikseen paikkausta vaille niin kyseinen hammas lohkesi keskeltä kahtia ja alkoi vaivaamaan. siitä asti vihoitellut enempi tai vähempi. nyt sitten oli aika tänä aamuna, totesi että paikka irti puoliksi ja nosti sen pinseteillä pois, lohjennut vielä lisää siitä. nyt väkelsi vain uuden väliaikaisenpaikan. ja raskauden jälkeen todennäköisesti jatketaan sitä hammasta uudelleen. meinasi kuitenkin että aika vaikea saada enää kunnon hammasta siitä. ja itelläkin alkaa hermot loppua sen kanssa. joten voi olla että haluan sen pois kokonaan.
viisureita mulla on leikattu jo kolme pois. yksi vielä tuloillaan. ei se onneksi ole vielä särkenyt. toivon parasta ja pelkään pahinta.
nyt on ikenet hirveen kipeet siitä hampaan ympäriltä kun ronkki oikein kovasti. toivottavasti ei vain muutu pahemmaksi.

lauantaina käytiin shoppailemassa. ostin tukivyön itelleni. ainakin näin alkuun se tuntuu ahdistavan, mutta luulen, että siitä on myös hyötyä. se nostaa selänpäältä ihan selkeästi painoa pois. nyt olen sitä päivän verran käyttänyt joten sen kokemuksella ainakin vielä olen tyytyväinen. ne särkylääkkeet jotka se lääkäri määräsi, ei auta lainkaan, joten on aika kovat selkäkivut välillä. pitää sitten seuraavassa neuvolassa niistä taas valitella jos sinne asti jaksaa odotella. muuten vain päivystyksen tai työlääkärin kautta saikulle.

tänään yrittäs hiukan touhuilla kotona..pitäs hiukan siivota ja tehdä jotain ruokaa. mutta tuntuu niin laiskalta ettei jaksa.. :ashamed: jotenkin huono omatunto kun ei jaksa tehdä kotona oikein mitään enään töiden jälkeen jne. ja sitten simahtaa niin aikasin että ukko kultakin jää vallan huomioitta.

mutta nyt nostan takapuolen tästä ja lähden tekeen jotain kodin hyväksi.
hyvää viikon jatkoa kaikille.

jalava ja smurffi
 
Jalava millasen tukivyön ostit? Aluksi se tuntuukin ahdistavalsta, ennenkä siihen tottuu. Mä en oo vielä omaani ottanut käyttöön, mutta joka raskaudessa sitä oon käyttänyt, ja kun sille tottuu, niin tuntuu alastomalta jos sitä ei oo. :D

Vispilä noihin supistuksiin sitten ei paljoa itse voi vaikuttaa mitenkään, jos lepokaan ei kunnolla auta. Tai no, voishan sitä tietenkin maata koko päivä... :LOL: ei taida onnistua!!!! Kunhan vähän rauhallisemmin muistais ottaa, ettei ne sitten ylly sen takia, että rehkii liikaa. On tosiaan niin tuoreessa muistissa veljen vaimon odotus, kun hänellä kans supisteli varhaisessa vaiheessa ja vk 23 joutu sitten prenalle maata. Toivotaan ettei meistä kukaan joudu pitkäksi aikaa makaamaan osastolle!!!
 
Moi! :wave:

Täälläkin tota osastolle joutumista pelätään..mutta toivottavasti kaikki menis meillä kaikilla nyt hyvin!! :) Viimeks makasin kolme viikkoa ja poika tuli sit 2,5kk etuajassa maailmaan..

Nyt ei oo tuntunut liikkeitä ollenkaan.. no kaippa ne sieltä alkaa vähitellen tuntumaan. Ois jo niin kiva kun masu heiluis taas oikein kunnolla!! :D

Eipä täs muuta. Ti-ti nallen konsertti ois tänään poitsun kanssa. :)

Rv 17+4.
 
Uutta viikkoa

:hug: Miron äidille. Toivotaan et kaikki kunnossa.

Mie en viikonloppuna avannu konetta ollenkaa, niin sain jopa kaikenlaista tehtyä. Käytiin tytön kans uimassa piiiitkästä aikaa, ja päälle syömässä hesellä. Ja sain iltasin pakattua joululahjojakin. Kivaa! Ja eilen sain jopa tehtyä opinnäytetyötä.

Ihanaa kun kauppoihin on tullut joulu. Halpahallissa soi jo joululaulutkin. Aattelin jo ens viikonloppuna siivota kotin joulun. Laittaa jouluverhot ja kyntteliköt. En kyllä tiä joko laitan niihin valot, mut ainakin valmiiksi. Koskas muut alkaa puuhasteleen joulun kotiin?

Heppuli ja emma 20+2 Jipii puoliväli ylitetty
 
Syntymähäjy juu, tän päivän otan rennosti, mutta eipä sitä voi tosiaan koko aikaa maata. Mie en sairaalalepoon suostu kyllä. Jos sitä ehdotetaan, kieltäydyn. En mie pysty jättään muksuja pitkäksi aikaa ja mies ei varmasti kestä yksin pitkää aikaa. No, toivottavasti ei ole tarvetta. En aio supistuksista mainita polilla, etteivät vaan ala "varmuuden vuoksi" laittamaan sairaalaan. Ja kyllähän ne kohdunsuun tilanteen näkevät siellä. Olen sitä mieltä että kotona voi levätä, jos lepoa oikein määräävät ja sitten vaikka ambulanssilla sairaalaan jos jotain tulee. Olen varmaan monen mielestä typerä ja riskeeraan kaksosten terveyden tms., mutta minusta ei oikeasti ole siihen, että olisin erossa lapsistani viikkotolkulla. :ashamed: :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 12:21 Viblsp kirjoitti:
Syntymähäjy juu, tän päivän otan rennosti, mutta eipä sitä voi tosiaan koko aikaa maata. Mie en sairaalalepoon suostu kyllä. Jos sitä ehdotetaan, kieltäydyn. En mie pysty jättään muksuja pitkäksi aikaa ja mies ei varmasti kestä yksin pitkää aikaa. No, toivottavasti ei ole tarvetta. En aio supistuksista mainita polilla, etteivät vaan ala "varmuuden vuoksi" laittamaan sairaalaan. Ja kyllähän ne kohdunsuun tilanteen näkevät siellä. Olen sitä mieltä että kotona voi levätä, jos lepoa oikein määräävät ja sitten vaikka ambulanssilla sairaalaan jos jotain tulee. Olen varmaan monen mielestä typerä ja riskeeraan kaksosten terveyden tms., mutta minusta ei oikeasti ole siihen, että olisin erossa lapsistani viikkotolkulla. :ashamed: :(
Tämä on vain sitten minun mielipiteeni mutta kyllä minä sanoisin että ei kannata jättää niistä supistuksista kertomatta!! Ja sairaalaan jos kerran sitä suosittelevat! Eivät koskaan turhaan osastolle laita. Eihän se hauskaa ole, kokemuksesta tiedän mutta turvallinen paikka missä seuraavat koko ajan. Minä en ekassa raskaudessa edes halunnut kotiin, turvallinen oli olla sairaalassa, myrkytyskin kun on vaarallinen niin äidille kun lapselle. Nytkin jos siihen joudutaan on vain pakko. Lapsi sukulaisille hoitoon. Kerro ihmeessa asiat niin kuin ne on!! Kotona lepääminen ei ole ollenkaan sama asia! :hug: <br><br>
 
:wave: Kannatan Mutzin kommenttia. Ehdottomasti paremmin onnistuu lepääminen sairaalassa kuin kotona ja eivät varmasti sinne huvikseen ota ketään makaamaan. Kuitenkin sit jos jotain ongelmia tulee ja olet kotona, voi lyhytkin matka sairaalaan olla liian pitkä pienten ihmisen alkujen pelastamiseksi!
 
Moi :wave:

Eipäs ollu niin kauheeta sen lapsivesinäytteen otto, vaikka kauheesti jännitinkin.
"Sisulla" näytti olevan kaikki ihan ok, painoks arvioitiin n. 300g.
Ja liikkeet ei siks vielä niin selvästi tunnukkaan kun oli eteisistukka.
Kyselivät että oonko hormooneja syöny kun se hcg oli hieman koholla, empä ole. no 2-3 viikkoo niin sitten selviää.
Nyt pitääkin ottaa sit rauhallisesti loppupäivä. Nostelut ym on kiellettyjä, ja jos rupee vuotaan niin tk:seen.

Eipäs muuta sitten, kissa näky repäsevän verhon pois ikkunasta :whistle:

Miron äiti ja Sisu 18+4
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 12:15 jalava harmailee kirjoitti:
ostin tälläisen anita merkkisen. ihan tarralla laitetaan kiinni, ja masun päälle nousee se kangas. makso bebesissä 41e ei kovin paha hinta jos auttaa.
Taitaa olla samanlainen kuin mulla on. Oon ollu tosiaankin tyytyväinen siihen, vaatii se totuttelemista, mutta apua siitä on ollut raskauksissa selkäkipuihin. Vielä en tässä odotuksessa oo sitä käyttöön ottanut, mutta nyt kun lähden lenkille, taidan sen asetella paikoilleen.

Tosiaan toivotaan nyt vielä meidän kaikkien puolesta, että kukaan ei joudu osastolle makoilemaan, se ei mitään herkkua oo!!

Miron äiti mukava kuulla, että toimenpide ei ollut niin pahan tuntuinen, kuin mitä sitä itekkin kuvittelis, että olis! Nyt vaan odotellaan hyviä uutisia. =)

Joko teillä näkyy vauvan liikkeet/potkut masun päälle? Mulla vattanahka pomppii hienosti, kun pikkunen innostuu kunnolla liikkumaan. Tosi voimakkaita on potkut ja teräviä. Ja alkaa tuntua välillä aika korkeallakin. Vaikkakin pääsääntöisesti tuo tuntuu jysivän tuolla alhaalla ilkeästi edelleen tuonne kohdunsuulle. Se ei todellakaan oo kivan tuntuista.
 
Mää oon oikeesti saanu laiskotella koko päivän ja voi että on tylsää :LOL: eilen illalla vein tytön mummolle ku menin yöksi töihin ja jäi täksi päiväksi ja ens yöksi myös kun meen taas töihin ja mies on iltavuoroissa.. ois voinu vaikka siivota, ku ukkoki lähti niin aikasin töihin. mut ei... ei huvita, ku ikävissään täällä miettiny, et mitä tekis.

Hain sitte pizzaa ja kokista :p kauhee ähky!

voi teitä raukkoja joilta revitty hampaita irti! onneksi mulla mahtu nuo viisurit hyvin suuhun ja oli sen verran ehjät, et paikkasivat vain. mut olis saanu köyttää ja nukuttaa siihen tuoliin, et olisin antanu repiä niitä \|O olisin varmasti kuollu! muutenki pelkään hammaslääkäriin menoa hulluna. mieluummin synnytän vaikka kaikkien tenavat, ku aukasen suuta lääkärille.

liikkeet alkaa pikkuhiljaa voimistuun, niin eiköhän se mieskin pääse niistä osalliseksi.

Triine 17+5
 
Hei kaikille!
Ikuisuuteen en ole kirjoitellut, mutta lueskellut olen kyllä jokseenkin ahkeraan teidän juttuja...
Meillä kaikki mennyt ihan ok. Rakenneultrassa oltiin ja laskettu aika siirtyi nyt vielä tässä vaiheessa eteenpäin. Lääkärin mukaan jo ekassa ultrassa la olisi ollut 9.4., muttei sitä silloin vaihdettu. Nyt kuitenkin vauvan koko vastasi 13.4, niin lääkäri vaihtoi sen kuitenkin ekan ultran tasalle. Eli uusi LA 9.4.
Tietty huolestuttiin miehen kanssa, että onko vauvalla joku vialla kun koko ajan näyttää pienemmältä kuin "pitäisi"...lääkäri kyllä vakuutteli, että kasvuerot ovat yksilöllisiä. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

Perhevalmennukset alkoivat tällä viikolla ja jatkuvat helmikuun lopulle. Onko teillä muilla jo alkanut?

Vauvan liikkeet tuntuvat jo selvästi ja mieskin on jo pari kertaa tuntenut ihan alavatsalla "kuperkeikkoja". Se on kyllä jännä, miten noita liikkeitä alkaa odotella joka ilta samoihin aikoihin, kun niitä on muutaman kerran tuntenut.

Vatsataudin kourissa ollessani taisi vauva olla ihmeissään, että mitä tämä oikein on kun liikuskeli enemmän päiväsaikaankin - sai sekin raukka kärsiä:(

Tsemppiä kaikille ja etenkin uutisten odottajille jaksamista

:heart:

t. hippu ja pikku 20+0
 
Masu rupesi ahistamaan niin paljon, että sain hyvän tekosyyn lähteä shoppailemaan uusia housuja. Tuhlailin kerralla ja sain kolmet housut. Riittäisköhän ne koko odotusajaksi... Riippuu kai myös, miten masun lisäksi leviää tuo ahteriosasto, sehän jää nähtäväksi.

Neuvolassa kävin, ja kuukaudessa oli painoa tullut 3kg, eli ei ihme että ahistaa. Ihme kyllä hemoglobiini oli edelleen 150 tienoilla. Verenpaine tosin tippui entisestään, oli 104/56. Milloinkahan pitäisi huolestua? Muuten vointi on mitä mainioin. Hassu juttu tosin, että vaikka tuo maha on vielä aikasta pieni, niin jotenki vatsalihakset on surkastunu jonnekin, kun yrittää vääntäytyä ylös sohvalta, niin menee ihme kiemurteluksi ja ähkimiseksi kun ei vaan saa puserrettua itseään ylös normaaliin tapaan.

Rakenneultraan sain varattua aikaa tänään yksityiselle, kun meillä täällä Lahdessa ei kuulu kuin vain se np-ultra. Veriseulaakaan täällä ei ole. Pohdin tuossa toisessa ketjussa, että ihme miten paljon eroja näissä kuntien tarjoamissa äitiyspalveluissa on. Täällä piti siitä np-ultrastakin maksaa poliklinikkamaksu. Epäreilua.
 
Epuli ja Mutzi81, juu siis mulla on mahdollisuus ottaa rennosti kotonakin tarpeen tullen kyllä. Miehen kurssi loppuu pian ja on miettinyt että jos sitten jäisi kotiin mun voinnin mukaan. Ja äitinikin on apuna. :) Mutta niin, en halua miettiä tuota liikaa, turha sitä vielä on manailla piruja seinille.

Eilen en tehnyt kotitöitä yhtään ja supistelikin huomattavasti vähemmän. Eli ilmeisesti siitä levosta on sittenkin jotain hyötyä. :D

Miron äiti hienoa että näytteenotto sujui hyvin. Mulla oli kuopusta odottaessa etuistukka ja liikkeet tuntuivat rv 20 paikkeilla. :) Huomenna rakenneultra, saas nähdä missä mulla ne istukat ovat, voi olla että nytkin etuistukka tai -istukat, koska varmoja liikkeitä ei vieläkään ole tuntunut, vaikka silloin joskus (rv 17+6?) olin tuntevinani.

Vispilä ja kaksoset 19+4
 
Lisko
Huomenta :wave:

Pikaseen kirjoitan, kohta tulee kyyti ja lähden kouluun.

Miron äiti, olipa kiva kuulla, et hyviä uutisia saitte :) Ei tarvi jännittää enää mitä siellä selviää :flower:

Viikonloppu oltiin porukoilla ja mun äiti on nyt meillä, lähtee tänään. Minulla alkoi taas koulu ja eilen oli aika työntäyteinen päivä (tai no seisomista ja kävelyä paljon) ja maha oli tietenkin kipeä illalla :/ Mutta katotaan nyt mitä tästä tulee.

Palaan paremmalla ajalla, heippa :wave:

Lisko ja pikku kummitus rv 19+6 *pikana kirjoitellaan*
 
VISPILÄ, komee toi sun tuplamasu!!!

Kuinka voi SEKTIOARPEA syyhyttää näin kovasti?? Hirmu kutina aika ajoin päällä..

Ja se VALKOVUOTO, plääh..

NÄRÄSTYKSESTÄKIN tullut jokailtaista.

YÖT katkonaisia, herään useaita kertoja yössä, vaikka vessalla ei tarvitsekaan käydä.

HENKINEN VÄSY/TURTUMUS iskee aika ajoin, vaikka kaikki päällisin puolin hyvin. Kai mulla on jotain synnytyksen jälkeistä masennusta ennen synnytystä tai jotain.. Alakulo tuttua edelistenkin raskauksien aikana.

Mutta kyllä mä ihan HYVINKIN VOIN, maha kasvaa ja paino nousee kun selän takia tuo rasvaapolttava liikunta minimissään. Varsinkin kun ulkona liukastelee.. SEllainen seesteinen keskiraskausolo vaivoista huolimatta. Ja vauva kova heilumaan ;).

orapihlaja ja sykerö rv20+6
 
Mulla kans välillä kutittaa tota sektioarpea.

Täällä muuten ihan hyvin menee mutta jotenkin oon nyt hirveän itkuinen ja väsynyt.. Johtuisko tuo kelistä kun on taas niin pimeetä kun lumet suli.. :whistle: No kyllä tää tästä. :)

Eilen oltiin siellä ti-ti nalle konsertissa ja oli kyllä tosi hyvä! Poitsu oli ihan innoissaan niin kun kaikki muutkin siellä. :D

Rv 17+5.
 
HEIPPA!tulin vaan kertomaan että menen reilun 4 tunnin päästä 4d-ultraan!!tuun kertoon sitten mitä siellä selvis,toivottavasti kaikki hyvin =) supisteluja on ollut mullakin mutta en sitten mennyt lääkäriin silloin viime viikolla kun neuvolasta käskivät vielä yrittää lepäillä ja sit jos ei helpota niin lääkäriin..tosin nehän alkoi yöllä että rasituksella tuskin oli tekemistä asian kanssa :LOL: mutta nyt siis sellaisia kipeitä ja säännöllisiä ei ole sen yön jälkeen tullu,onneksi.huomasin muuten nyt vasta että täällähän on jonkun toisenkin masukin lempinimi hippula =) mutta kai sitä huhtikuisissa voi 2 hippulaakin olla ;)
ädä ja hippula 19+6
 
Moi.

NEUVOLAKUULUMISIA: Hemoglobiini oli noussut hyvin, nyt 136. Mulla harvoin normaalistikkaan noin hyvä. Nyt ei tartte rautaa syödä niin säännöllisesti kuin tähän asti. Silloin tällöin vois yhen ottaa. Nois multitabseishan sitä myös jonkin verran on. Painoa on tullut nyt yhteensä koko aikana 3,3kg eli ei mitenkään paljoa vielä onneksi! Saiskin sen pysymään minimissään ton nousun, ei olisi sitten niin paljoa pudotettavana raskauden jälkeen. Syke :heart: oli siinä jonkin verran yli 120, poikako??? No eipä noita sykkeitten perusteella välttämättä voi ennustaa... Muutenkin kaikki hyvin. =)

Seuraava neuvola on sitten jouluviikolla tiistaina. Tuntuu, että siihen on taas niin pitkä aika ja joulu on silloin ihan ovella, mutta kohtahan mä taas sinne lampsin, tää aika pakkaa kulumaan niin nopiaa.

Hätäkastetta varten piti täksi neuvolakerraksi miettiä ne nimet valmiiksi, meni aika myöhälle ennenkä ne saatiin miehen kanssa yhteisymmärryksessä päätettyä, eikä siltikään jotenkin tuntunut oikeilta noi nimet. Mutta saahan niitä tietenkin muutettua jos haluaa.

Nyt kotihommiin.

-Syntymähäjy ja pikkuhäjy 20+2
 

Yhteistyössä