*HUHTIKUUN MASUASUKIT*

Työkiireitä ja muuta niin en oo ehtiny kirjottelemaan. Muutto vuokrakämpästä omaan isoon taloon kuukauden sisällä, keittiöremppa alkais sit siel joten säpinää riittää. Lasten harrastukset vaan lisääntyy, mut sehän on kiva että ne jaksaa innostua monista asioista. Vkon päästä eka neuvola. Olo ollu suht ok koko odotusajan pientä etomista lukuunottamatta, okso ei sentään oo viel tullu. Alaselkä ollu nyt muutaman pvän aikas jumissa, mut se johtuu mun erittäin huonoista työasennoista. Oon avustajana ja työolosuhteet on mitä on... No eiköhän tää tästä. Täytyy lähtee nyt lenkille koiruuden kanssa, mut see you taasen!! Ja tietty odotuksen ihanuutta kaikille. -E&papu 6+2
 
Mä jouduin ostaan äippähousut suurinpiirtein viikon päästä plussauksesta kun rupes kaikki housut ja hameet kiristään mahan kohdalta ja tuntu epämukavilta...tällä hetkellä tunnen ku maha taitaa kasvaa/turvota, kiristää jotenkin ja tuntuu ku ois tehny vatsalihasliikkeitä 300 kpl.

Meen tänään ostaan turvavyönalentimen autoon, ootteko te muut ajatellu käyttää sellasta?

t.Minski26 ja pirpana 8+0
 
heipsis =)

tännekin uskallan jo kunnolla liittyä. tänään aamulla tekemäni apteekin oma näytti jo selvää haamua, selvempää kun alkuviikosta tekemäni liuskatestit. la ois siis näillä näkymin 29.4.2009 ja synnäri TYKS. tämä on esikoisemme :heart:

taustaa hiukan. olemme avopuolisoni kanssa toivoneet vauvaa maaliskuusta alkaen, jolloin ehkäisypillerit jätettiin pois. eli vauvapuuhissa meni 5,5kk. pitkän aikaa tuntui toivottomalta, kun keho ei tahtonut lähteä käyntiin omilla hormoneilla. neljännessä luomukierrossa sitten meitä lykästi, huomasin jo heti menkkojen loputtua että nyt tässä kropassa tapahtuu =) olen itse 20v ja mieheni 23v. yhteistä taivalta meillä on vuoden verran kertynyt.

melkoisia alavatsakipuja minulla on jo ollut. :ashamed: ja hormoniryöppyjä, kun kaikki tuntuu itkettävän :D jännittää, mutta ollaan onnellisia. eikös kuulostakin ihan normaalilta ensiodottajalta :D

Talvis & Nuppu 4+1
 
Voi jessus, siis mä olin esikoisen raskaudessa ihan paniikissa jos joku päivä ei tuntunu mitään raskausoireita...ja vannotin itelleni et nyt EN PANIKOI jos joku päivä ei tunnukaan niin pahalta...noh, eilen ei kuvottanu koko päivänä ja olin jo heittäny kirveen kaivoon :ashamed: onneks tänä aamuna taas kuvotus tuli tuttavallisesti kylään :D

tietääkö kukaan mistä se johtuu et joku päivä oireet vaan katoaa tullakseen taas muutaman päivän päästä uudelleen?kyselee yks luupää :headwall:
 
Tää on siis nykyjään vaan aina töissä, nytkin salaa täällä notkun kaksplussan sivuilla kun ei oo oikein muutakaan ja syömäänkään en oo vielä viittyny lähtä kun kello on vasta noin vähän. :ashamed:

Töitten alotus on sujunu ihan kivasti sekä äidillä että pojalla, ainakaan ei kerkee miettimään jokaista sekuntia että onko joku vielä tuola kyydissä vai ei. ;) Mullahan on maanantaina se kontrolli uä, kovasti jo jännittää et onko pirpis vielä kyydissä. Minä toivon niiiiiin suureasti että ois kaikki ok, jotenkin vaan tuntuu että oireet on niin vähissä että huhheijaa. :|

Kauheesti taas Onnea uusille joukkoon suureen saapuville, ihanaa huomata mitä lemmenaikaa tuo heinäkuu onkaan ollu. :LOL: :flower: B)

Jeps jeps, jos jatkais hommia tai yrittäis ainakin keksii jotain semmosii...

Ainiin ite en oo uskaltanu vielä äitiys vaatteisiin kauheesti panostaa kun meillä on tääll samassa huoneessa eräs toinen äitee joka on viikoilla 28+ ettei mua kauheesti ruvettais häneen vertailemaan, enkä oikeen haluais kenellekkään mitään kertoa kun se keskenmenon pelko on vielä aika suuri. :$

Ja liirum laarum, nyt tää poistuu palstaa täyttämästä :LOL: :LOL:
 
Neve
Mä oon kans joutunut siirtymään housuihin, jotka ennen helposti valahtivat ja roikkuivat päällä. Nyt ne tuntuu niin sopivilta. :| Mua on muutenkin vaivannut ja hirvittänyt jo nyt painonnousu. Toivoisin niin, ettei tällä kertaa kertyis painoa niin paljon kuin edellisessä raskaudessa, vaikka sainkin pudotettua melkein kaikki pois synnytyksen jälkeen. Olo on aika tukala viimeistään loppuraskaudessa, jos painoa tulee paljon. Mun kohdalle osui lisäks sama terkkari ku viimeksikin oli ja se kyllä teki siitä vaakaan menemisestä ja painonnoususta ison asian joka kerta. Se oli se tärkein juttu jokaisella neuvolakäynnillä. Eka neuvola on vasta 3.9. ja olis kiva jos ei tää paino olis vielä siihen mennessä noussu kauheesti. Aika huonolta näyttää kun jo nyt on tullut n. 1,5 kiloa. Onneks oma terkkari on lomalla just sillon ku mulla on eka neuvola. On niin vaikea pitää paino kurissa ku koko ajan tekee pahaa ja pitää syödä usein ettei tulis entistäkin huonompi olo. Mut kurjaa, ku tuntee itsensä niin epäviehättäväksi ja isoksi jo nyt. Onko muilla ollu samanlaisia tuntemuksia? :headwall:
 
Siis tääkun on pihalla kun lumiukko, niin piti oikeen tulla erikseen Onnittelee Nemua!!! :hug: :hug: Otin sut heti jotekin sielunkumppanikseni tuolla kuumeilu puolella kun oltiin aikasta samassa tilanteessa. Ihanaa, ihanaa ja liimaa hirmuusti matkaan!

Olen toki siis onnelinen kaikkien muidenkin puolesta! :heart: :heart: :heart:
 


niin paljon tulee tekstiä et sit ku ne on läpi käynyt niin yleensä en jaksa mitään enää kirjoitaa. jos joku puuttuu listalta niin ilmoitelkaa :wave:

mulla on vieläkin 24/7 todella pahaolo ja ainakin kerran päivässä tulee sellainen olo että haluis vaan kuolla pois, niin kauheeta on :x oksentamaan en rupea vaikka monesti yrjöt ollu kurkussa. muutenkin täytyy yrittää syödä ihan koko ajan niin se vasta hullua olis jos sen ruoan sitte vielä oksentaisin pois.
mieskin ihan hiilenä kun olen tosi huonona. odotan vaan et tästä alusta pääsee yli. muuten tykkään hirveästi raskausajasta =)
 
Hei!

Täältä ilmoittautuisi taas yksi lisää teidän huhtikuisten pinoon. Hieman varovaisin mielin, kun tuntuu niin epätodelliselle tämä koko raskaus. Minulla ei ainakaan vielä ole mitään erikoisempia oireita, mutta ei ole kyllä viikkojakaan paljoa takana. Tällähetkellä ollaan viissiin menossa viikolla 5+3 ja laskettu aika olis joskus 22.4.

Taustastani sen verran, että perheeseen kuuluu miehen lisäksi 4-vuotias poika. Miehellä on ollut vauvakuume jo varmaan vuoden päivät. Itse lämpenin ajatukselle vasta nyt kesällä. Ja ehkä tässä on siksikin nyt niin yllättynyt mieli, kun vauva ilmoitti tulostaan heti ensimmäisen kierron jälkeen.

Nyt vaan toivon, että kaikki menee yhtä hyvin kuin esikoisen odotusaikanakin. Pitkältä ja piinaavalta vaan tuntuu tämä eka kolmannes.

Eilen soitin neuvolaan ja kolmen viikon päästä olis eka neuvola ja sitten np-ultraan sain ajan kymppiviikon tienoilla. Menisi pian nyt tämä aika... Olisi ihana päästä kurkkaamaan, mikä on masu asukin vointi ja ehkä raskaudestakin tulisi sitten hieman todellisempi, kun on nähnyt vauvan ultrassa.

:wave:
 
Mun paino alkaa pysyä kurissa. Vatsa pömpöttää, mutta silti. Mennään kuitenkin -4kg vähemmällä painolla kuin viime raskaudessa näillä viikoilla =)

Ja tää otti nyt asenteeksi sen, että tuli painoa niin ihan sama. Nimittäin todellisuudessa imetysaikaan mun paino tipahti -7kg normista. Eli nou panic. Imetin esikoistani 1v2kk. Vaikka alku oli tuskien taivalta (ainakin lähestulkoon). Joten mulla on hyvä syy, miksi paino nousee =) Nouskoon, jos on noustakseen, kyllä se aikaa myöten lähtee taas. Jee... Ihana olo, kun sain tällaisen asian iskostettua päähäni nyt! Vapauttava tunne.

Olen kävellyt joka päivä reippaan lenkin about 7-9km. Muuten kotioloissa kävelyä/liikuntaa tulee riittämiin pojan kanssa touhutessa. Jolla on muuten uhmaikä. Huh...

Joka ilta on kuvottavan paha olo, ja myös oksu lentää :x Nyt myös aamusta tullut pahaa oloa, sekä yöllä kääntyillessä herään siihen, että kuvottaa. Ei kivaa, kun täytyisi jaksaa myös töissä käydä ja olla hyväntuulinen ja iloinen. Viimekin viikolla nukuin vain 2h, kun illalla töistä pääsin ja aamuun oli mentävä. Oli hiukan huono olo töistä päästyäni :| |O

Tänään kävin ultrassa. Ja siellä aikataulutus muuttui hiukan. Eli nyt laskettu on 7.4. aiemmin 4.4. Eli kolme päivää myöhemmin, sanoivat kyllä, että saattaa hiukan muuttua rv12 tehtävässä niskapoimu-ultrassa. Siis eivät merkinneet tuota muutosta vielä vahvemmaksi... Mutta sillä jatketaan. Eli ei tarvii muuttaa tuonne alkuperäiseen listaan.

No siellä sykki sydän hienosti :heart: :heart: :heart: :heart:
Pituutta oli 11,(jotain)mm ja sainpas kuvankin jo mukaan =)

Onnellinen olo.

Vaivaako ketään muuta ummetus? :ashamed:
 
Moikkelis!
Mahtuuko sekaan? Kakkosta odotellaan ja menkkojen perusteella la 17.4. kaks apteekin raskaustestiä näytti plussaa eli vahvasti raskaana ollaan. Katotaan sit myöhemmin mitä se ultra tohon laskettuun aikaa sanoo. Synnyttämään mennään LKS:ään. Raskausviikoja en ole käyny laskeen ja etes neuvola-aikaa en ole vielä varannu, aattelin hoitaa kaks kärpästä yhellä iskulla ja saaha samalla ajan ku varaan typylle 2-vuotsineuvolan.

Rakausoireet on paljon pahemmat ko ykköstä oottaessa, pahoinvointi ja ällötys kestää koko stanan päivän!! :snotty: Uskomatonta että miehelle vielä joku aika sitte sanoin että nyt mie nautin kaikista pahoinvoinneista ja kolotuksista ko lapsiluku on tän jälkeen täys. No nyt on todella epätoivonen olo koska oon vajonnu ihan sängynpohjalle :'( Oksettaa koko ajan, ihan sama mitä teen, ja tää v'äsymys on jotaki aikvan kamalaa!!! Ja sitte vielä huono omatunto tästä valittamisesta |O Esikoisen aikaan kuljin raskaassa työssä ja nyt ei puhettakaan että mihinkään töihin pystysin :LOL: Älkää hyvän tähen käsittäkö väärin, olen tosi iloinen raskauesta mutta pahoinvointi kyllä nyt yllätti... Ja taitaa nuilla hormooneilla olla paljonki tekoa tän huonon omantunnon kans.. Onko siis muilla että toinen tai kolmas raskaus tähän mennessä onki oireiltaan paljon voimakkaampi ko edelliset raskaudet???

Ja sitte synnytysasiaa....ketä muuta jo nyt jännittää/pelottaa synnytys?? :eek:
Ite en esikoisen aikaan osannu pelätä synnytystä vaikka luin ja kuuntelin ihmisten kertomuksia ja kokemuksia, mutta nyt kakkosta ootellessa tää palko on ihan kamala!!! Johtuu varmaan ponnistusvaiheen pitkästä pituuesta, 56 min, Tuntu ikuisuuelta |O Supistuket ja muut kyllä kestion mutta aika ei kullannu ponnistusmuistoja..Vai pistänkö tämänki hormoonien piikkiin???

Tämä oli sitte tämmönen avautuminen, ehkä ens kerralla enemmän sitte asiaa :D Kiitos jos jóku jakso lukia, en muualle pysty oikein purkamaan näitä tunteita, ko päätettiin pitää aika lailla salassa vielä tämän raskauen... :kieh:

Halit ja onnittelut kaikille, on mukavan paljon huhtimasuja

:heart: :heart:
 
mammanen Mitenkäs sitä sanotaan, onnittelut ultrasta :LOL:
Hienoa että sait tuon painonnuosuajattelun kuntoon, mulla nousi esikoisesta 28 kg ja podin siitä jatkluvasti huonoa omaatuntoa. Ajattelin myös ottaa saman asenteen ko sie :LOL: Sou vat!

Täälä ei ummeta, päinvastoin, vatsa jatkuvasti sekasin ja kipeä! Mistähän johtuu....
 
AAM
:hug: :wave: äitikompleksi kylläpä sua koetellaan kovasti... mulla kans toi kakkonen mutta odotus ja kuvotus on ollut samaa luokkaa ko ykkösenkin kanssa.

Jonna80 moikat sullekin ja tervetuloa :wave:

).( vatsa täynnä riistakäristystä.. nami :p
tänään ei pahoja oloja ollut.. liekö johtuvat säästä kun on ihanan aurinkoinen ja kiva :)

:heart: :lla AM & hippunen 6+3
 
Tervetuloa uudet :wave:
Tosi ihania ultrakuulumisia monella, hienoa onnittelut!! :heart: :heart: :heart:
:hug: huonosta voinnista kärsiville, monella tuntuu vaivaavan huono olo :(

Täällä ollaan ainakin vielä siinä jamassa että olo on aivan mahtava, ei siis huonoa oloa ole. Tissi on vaan turvoksissa ja kipeet! Alamasua välillä hieman vihloo... tosi vähän. Pissillä olen ehkä useemmin käynyt ainakin aamusin on kova hätä. Muuta ei ole. Kovin on onnellinen ja raukee fiilis, siis tosi hyvä olla. Mut silti uskomaton, en voi vieläkään tajuta että olen raskaana, siksi en ole osannut varata neuvolaakaan enkä ultraa! Noh jos vaikka ensiviikolla :whistle:

Onnellista odotusta kaikille! Jouskis 5+4
 
Meille tulossa esikoinen la aika menkkojen mukaan 5.4, mutta varmaan toi vielä tarkentuu. Neuvolassa ei olla vielä käyty, se on ens vkolla. Oireista: PAHAOLO (ja aamuisin huimaus) lähes 24/7, oksentanu en oo. Saikulla oon ollu tän vkon ja ehkä vielä seuraavanki. Ei vaan pysty menee töihin. Alavatsaan sattuu välillä. Erityisesti jos oon istunut pitkään ja menee ohi kun lepäilee makuullaan. Se on kai normaalia?

Onkos kukaan käynny Vantaalla ekassa neuvolassa? Mitä sieltä saa mukaan? Joku kirjotteli et Helsingissä on saannu jonku dvd:n.
 
Mukavaa torstaita kaikille huhtimassumammoille!

Tervetuloa mukaan kadak, Tilia cordata, enkeli05, jonna80, äitikompleksi ja Hanica! Kiva että tulee lisää porukkaa tuolta kakkosta kuumeilevienkin pinosta! :heart:

Onnea ihanista ultrakuulumisista Iitanen ja mammanen!

Iitanen: Minä bongasin ovistuntemuksia maantaina (muutokset limoissa, tuntemuksia massulla jne.) ja ovistesti näytti tuolloin kahta saman paksuista viivaa. Tiistaina aamupäivällä sitten tunsin ihan selvää kipua toisessa munasarjassa. Kipu, jomotus kesti ehkä tunnin ja loppui kuin seinään. Tuon kivun aikaan ovistesti näytti plussaa. Minäkin laskin oviksen olleen juuri tuon kovimman kivun aikaan, ja alkuraskauden ultra tuki sitten epäilyäni.

Kesis: minäkin ihan tyytyväisenä otin tiedon vastaan neljästä ultrasta :D. Muistaakseni esikoisesta tarjottiin "vaan" kolme ultraa, tuota keskiraskauden ultraa ei muistaakseni ollut. Mutta hyvä näin, kerrankin jokin asia joka pienessä kunnassa keskimääräistä paremmin! Mites eka neuvola muuten sujui sinulla?



Galluppiin:
Me kävimme alkuraskauden ultrassa rv 7+0, tuolloin pikkuisella oli mittaa 10mm. Sydämen syke näkyi, mutta lyöntitiheyttä ei mitattu.

Pukeutumisvinkiksi ainakin rennonpaan menoon: Marimekon raitapaidat! Minä olen ihan mahdoton Marimekkofani, ja raitapaitoja löytyykin kaapista varmaan kymmenkunta erilaista :ashamed:. Näistä on iloa nyt kun massu on ihan turvoksissa. Ovat väljiä käyttää ja massu pysyy kohtuullisen hyvin piilosalla. Tosin jos työssä tarvitsee vähän fiksumpaa vaatetusta, niin sitten tästä mun vinkistä ei ole apua :). Mä tässä juuri pohdin että nyt olis taas hyvä tekosyy suunnistaa raitapaitaostoksille.
Mullakin muuten menee vielä farkut jalkaan, vaikka järkyttävä pömppis tuossa edessä jo onkin. Jotenkin se pömppis alkaa vasta tuosta farkkujen vyötärön yläpuolelta :D. Oon kyllä jo kuitenkin vakavasti harkinnut mammafarkkujen kaivamista kaapista: niissä kun on niin iiiiihanan pehmeä se resori, ja selälle lämmin! :) Muistelen että pidin noita mammafarkkuja vielä pitkään esikoisen syntymän jälkeenkin, oli kiva imettää kun selkää ei palellut ja massuläskit pysyivät resorin alla piilossa ;).

Turvavyönalentimesta: esikoisen aikaan en kyllä käyttänyt koko härveliä. Osaako joku selittää miten se toimii ja onko tosiaan tarpeellinen? Minun mielestäni kun tuo auton turvavyö asettuu niin alas lantiolle kun se ylipäänsä on mahdollista. Vai tuleeko turvavyö sitten sen alentimen ansiosta jotenkin ihan jo jalkojen päälle?? (sorry, blondi kyselee tällä taas tyhmiä.)


Ihan kuulkaa tuntuu niin kuin pikkuisen alkaisi huonovointisuus helpottamaan! Voikos se olla mahdollista näin varhaisessa vaiheessa?? Muistelen kyllä että esikoisestakin pääsin etovasta olosta aika aikaisin. Toki edelleen tulee huono olo jos on pitkään syömättä, mutta kun muistaa tuon säännöllisen tankkauksen, niin olo on aivan OK (ja puun koputukset sitten tähän heti perään. ;) )! Eilen illalla kävin pitkästä aikaa lenkilläkin ja kylläpäs teki kutaa! Taidan suunnistaa lenkkipolulle tänäänkin.




 
Neve
Tervetuloa uudet! Äitikompleksi, kyllä vaan on täällä toinenkin odottaja, jolla toinen raskaus on alkanut voimakkaammin, todella huonosti voidaan aamusta iltaan. Ruuanlaitto on ihan kamalaa, samoin kaupassa käyminen. Ei meinaa millään keksiä sellasia ruokia, mitä tekis mieli. Esikoista syöttäessäkin tekee välillä tosi pahaa.

Synnytyksestä on mullekin jäänyt vähän kammo. Mulla oli todella pitkä synnytys, joka ei edistynyt ja päätyi lopulta sektioon. Lääkäri oli epäillyt liian ahdasta lantiota ja teki lähetteen äitiyspolille, mutta en koskaan ehtinyt tutkimuksiin. Lapsivedet meni 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja siinä sitten synnärillä ei auttanut omat selitykseni ahtaasta lantiosta vaan lääkäri päättäväisenä sanoi että alateitse yritetään. Leikkauksessa kuulin, kun ihmettelivät miksi vauva oli vieläkin niin ylhäällä.. Niin miksiköhän.. :kieh: Noh, mutta tällä kertaa aioin pitää huolen, että lantio todellakin tutkitaan AJOISSA.

 
Eikö nyt joku ihana vois valaista, mites saan ton ihanaisen raskauslaskurin sieltä meilletuleevauva linkitttyä? :/ :headwall: :ashamed: Tyhmä mikä tyhmä kun en osaa :headwall: haluaisin vaikka blogiini laittaa, mutta linkittää vain koko sivun ja haluan vaan ton laskurin kuvan joka niin söpö :heart:
 
Neve tosi valitettava juttu tuo sinun synnytys...en yhtään ihmettele että jäi kammoja :eek:
Ja tosi huojentavaa kuulla että on muitaki joilla on jatkuva ällötys! Ärsyttää ko tietää että pitäis syyä ettei tulis heikotus, mutta ko kaikki oksettaa...nyt keitän hernekeittoa, haju on siedettävä eli tietää hyvää ruokailunki kannalta :p jospa nyt olis löytyny semmonen ruoka mikä maistuu :D

Talvitie annoit mulle toivoa että tää paha olo loppuu joksus :flower: :heart: kiitos ja kumarrus! Nautin varmaan tästä raskaudesta vasta sitte oksetus loppuu!
 
enkeli05: laskurin alapuolella on kaksi laatikkoa, joissa on pitkä pätkä koodia (ylemmässä laatikossa HTML-koodi ja alemmassa url -alkuinen koodi. Kopioi alemman laatikon koodi kokonaisuudessaan, ja liitä se haluamaasi paikkaan (esim. jos haluat laskurin näkyvän vaikka tämän pinon viestisi lopussa, liitä koodin pätkä tekstisi päätteeksi). Kun lähetät viestin, koodin tilalla pitäisi näkyä sitten se ihananinen laskuri :heart:. Toivottavasti osasin selittää..


 
Tänne tulee tekstiä niin tiheesti, että en millään meinaa pysyä perässä.
Joka päivä en kotona ehdi käydä koneella, ja tänne kaksplussan sivuille ei kaikilta selaimilta pääse :( Välistä ei pääse millään.

Maanantaina alkoi rinnat aristaa ihan hirmuisesti! Öklöttävä olo on tämän tästä ja kuten muutkin ovat kirjoittaneet, sitä tulee häivytettyä syömällä ja sen taas huomaa vyötäröllä.
Muutenkin on kaamee turvotus päällä :D
Alavatsassa ja selässä pientä kipuilua :/
Muuten olo on ihan hyvä...

Talvitie: Ostin viime viikonloppuna ensimmäisen marimekko paidan, en vaan voi vielä käyttää sitä, kun olen suureen ääneen kaikille selittänyt, että siitä, tietää että minä olen raskaana, kun minulla on marimekon raitapaita päällä :LOL:

Amy ja Hipsukka rv 5+4
 
Tervetuloa taas uusille ja onnea hyvistä ultrakuulumisista sellaisia saaneille :)

Mä olen ihan selvästikin mennyt rikki... kaikki makea nimittäin tökkii :eek: :eek: :eek: samoin lämmin ruoka. Lämmin ruoka tosin tökki myös poikaa odottaessa alkuraskaudessa. Keitot menee ja oon suorastaan himoinnut nyt viikon verran hernekeittoa... tänään sitten menin ja tein ekan kerran elämässäni ihan ite hernekeittoa. No, kyllä siitä ihan syötävää tuli...

Mua ei jännitä synnytys ainakaan vielä yhtään, vaikka poika syntyi imukupilla. Ei jäänyt traumoja. Sen sijaan mulla on vähän sellainen tieto lisää tuskaa -meininki kun olen viimeisen kolme kuukautta työskennellyt vastasyntyneiden tarkkailuosastolla ja siinä nyt on ehtinyt nähdä jos jonkinlaista tapausta...

hapamperi & Frank 7+1
 

Yhteistyössä