*HUHTIKUUN MASUASUKIT*

sippura84 :hug: Tuntuu kurjalta perheenne puolesta, voimia!

Minullekin neuvolassa sanoivat, että monivitamiinivalmisteita pitäisi alkaa syömään vasta 12 vkon jälkeen mutta syytä ei osannut sanoa. Sellaisia vitskujahan ne tulee olla missä ei ole A-vitamiinia. Minä olen kyllä syönyt multi-tabs raskausvitamiineja heti alusta lähtien...

Meille tulee ikäeroksi nuorimmaiseen n.2v8kk, oikein sopivasti. Kyllähän tuo kuopus nyt on semmoisessa temmellysiässä, että oksatpois... Juoksee karkuun minkä kerkeää ja tahtoo ihan ite! Ihana kumminkin on
:heart:

Minä olen tupakoinnin jättänyt jo ensimmäisessä raskaudessa mutta kahvi on paheeni edelleen. Olen nyt yrittänyt olla kolmella kupilla päivässä, mikä suositus on. Kokonaan en voi jättää tai päätä särkee sen takia :eek:

Päätä on edelleen jyskännyt tänään mutta minkäs teet...

SydänAlma ja Nyysä 5+3
 
Heipsan. Varasin ekan neuvolan.. Sain ajan jo 12.8. Hui kun on jännää :p Isukki olis halunnu tulla mukaan, mutta ilmeisest ei töitten takia pääse. Vähän harmi, mutta pääasia että pääsee sitten ultriin ja muihin juttuihin kun niiden aika tulee.

Mua pelottaa ihan koko ajan että kaveri ei jaksa pitää kiinni, vaikka ei olekaan ollu mitään vuotoja eikä muuta mutta jotenkin on vaan koko ajan kauhee epäilys. Pitäis varmaan vaan rentoutua. Oikeistaan muita oireita ei oo vielä ollu, kun pientä kuvotusta (varsinkin yöllä jos herää.. kumma juttu) ja nännit on aika arat. Hui kun mua jänskää kamalasti.

Mulle ainakin sanottiin heti että rupee syömään just tota multi-tabs raskaus vitamiinia.. sisältää kuulemma kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet mitä raskaana oleva ja vauva tarvitsevat.

Onnea kaikille plussanneille ja toivotaan että pikkuset jaksaa pitää kiinni tiukasti :heart:

Olen todella pahoillani Sippura84, voimia teille :hug:
 
sippura-84: Otan osaa. :( Jaksamisia sinne!

JJ-t: Lopetin 16 vuoden jälkeen esikoisesta saamaani plussaan enkä oo sen jälkeen polttanu. Kahviakaan en kokonaan jättäny (enkä jätä nytkään), ku suoli toimii paremmin.. Neuvolassakin oli puhetta ja sanoivat aiemminkin, jotta ei kannata, ettei vejä umpeen. Vähentäminen on tietty toinen juttu =)

SydänAlma: Mie oon syöny nyt järkiään LadyVita 30+ -valmisteita ja nyt vaihdan MultiTabsin raskausajan vitamiineihin. Muita muutoksia ei taija hirveesti tulla LadyVitaan ku määrät ja se A-vitamiini. En jaksa muutenkaan noita suosituksia enää kuunnella pahemmin, ku tuntuvat vaihtelevan vuojenki välein. Otan linjan, jotta maalaisjärjellä ja kohtuus kaikessa :D

Ai niin.. Miun synnytyslaitos tulee olemaan Pohjois-Karjalan Keskussairaala eli PKKS :)
 
Mä oon ihan yrittäny aamusin juoda kahvia että ei väsyttäis niin pirusti.. se on vaan ruvennu maistumaan tooosi pahalle. Ainoo asia tällä hetkellä minkä hajukin alkaa kuvottaa. Ehkä toi itiö ei pidä siitä =)
 
Nappi1984: Oo vaan onnellinen. Miula tulee jysäri, jos ei sitä yhtä kuppia juo vähintään :p

Chessa: Meille neuvola anto ajan 15.8. eli aika alkuraskauttahan tuo tulee olemaan. Sano, jotta samalla ultrataan. En tiä onko sit tapana täällä, ku esikoisen kohdalla lähtötilanne oli toisenlainen (lapsettomuushoidot). Esikoisen kohdalla eka yleisen puolen ultra oli 9+6 eli aika lähellä np-ultraa.
Ai niin.. Kahtelin, jotta oot PKKS:n synnyttäjiä. Saako kysyä, jotta mistä päin Pohjois-Karjalaa. Ei hirveen iso ikäero oo siun nuorimmalla ja meijän pojallakaan :)
 


ciselle: en ainakaan minä ole kuullut mitääen etteikö raskausvitamiineja saisi tässä vaiheessa syödä. Noita multitabsejahan voi popsia raskautta suunnittelevatkin , joten ihan rauhassa vaan vitamiinia nassuun :).

amena: minullakin on la 1.4 (tai 31.3, riippuu miten laskee). Vähän nauratti minuakin kun tajusin että sehän on aprillipäivä :D. Vois sitten vähän aprillata tuttuja ellei vauva ennen sitä ole vielä syntynyt. ;)

Tervetuloa mukaan tutsa ja Tipi! Kivaa että porukkaa tulee lisää mukaan!

Voi ei sippura :hug: . Olen tosi pahoillani :hug: :(.

pietu: mitenkäs se sinun lantionseutu meni esikoisesta tohjoksi?

Meidän neuvolatäti on lomalla elokuun kolme ensimmäistä viikkoa, joten taidankin varailla neuvola-ajan vasta sitten kun oma täti tulee lomalta. Siinä taitaakin sopivasti olla esikoisen 1v neuvola juuri kun täti palailee lomilta, niin siinä yhteydessä lienee hyvä aika varata. Mutta sinne ultraan on kyllä päästävä aiemmin, täytyypä rueta katselemaan minne yksityiselle sitä kannattaisi mennä...

Talvitie ja pieni ihmisen alku 5+0??


 
Talvitie: Miulahan on iskias ollu jo ennen odotusaikaa. Se sit pamahti vaivaamaan alle puolenvälin toisellekin puolen. Sit liitoskivut alko jo rv 18 ja siitä jouduin suoraan sairaslomalle. Muuten voin odotusajan todella hyvin, mutta lantioon sattui jatkuvasti. Kävely ei ollu hyvästä, istuminen ei ollu hyvästä, makuullakin vaikeeta. Täytyy toivoa, jotta sitä ois lähtökohtasesti nyt paremmassa kunnossa. Ei ainaka oo kesän turvotukset sun muut vaivana ja lisäämässä olotilan tuskaa :)
 
Millasia teillä on ollu noi "nippailut" kohdun seudulla alkuraskaudessa.. tänään on muutaman kerran pistäny aika mojovasti tohon vasemmalle puolelle alavatsaa. Ja mun hysteerikon on tietysti pitäny käydä aina katsomassa että onko housuun tullu jotain.. en osaa rauhottua vielä yhtään. Kun on ekaa kertaa liikentessä näillä asioilla niin ei osaa oikein erottaa normaalia epänormaalista :ashamed:
 
Tervetuloa uusille jälleen! Listamme kasvaa hurjaa vauhtia mutta näinhän se menee. Mukavaa!!

Täällä yksi jonka täytyy tarkkailla kahvin juontiaan. Se on mulle sellainen tapa, että välillä juon kahvia ihan vaan tavankin vuoksi pitkin päivää. Välillä pysyn kohtuudessa ihan luonnostaan, esim. kahvi jää pelkkään aamukahviin. Kyllähän se piristääkin! Mutta nyt sitä kahvin juontia pitää tarkkailla, että en nyt kolmea kuppia enempää joisi päivässä. Alkuraskauden väsymys ja kahvin juonnin vähentäminen ei ole oikein mukava pari, kun on kahvia tottunut pitämään "piristeenä" :whistle:

Kiitokset noista vitamiinijutuista, joita kirjoittelitte! Näinhän se on että nimenomaan sitä Raskaus Multitabsia voi ottaa... Lukeehan siinä että "raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville" eikä ole rajoituksia raskausvaiheeseen liittyen. Mä vaan aloin turhaa "skitsoilemaan", kun jostain muusta ketjusta luin että alkuraskauden aikana ei saisi monivitamiineja ottaa. Noh, ainakin noiden Raskaus Multitabsien vaikutus on mulle hyvä. Kuten jo kirjoitin, väsymyksen pahin piikki on taittunut.

sintsi kyseli Kättärin ja Naistenklinikan eroista. Kättärilla on "imetysmyönteisempi" maine eli siellä panostettaisiin enemmän imetyksen onnistumiseen. Kättärillä on myös keskimäärin sellainen maine, että olisi hyviä kokemuksia ihmisillä. Loppujen lopuksi musta kyse on enemmän siitä millaiset kätilöt sattuvat omalle kohdalle... Kummastakin olen ihmisiltä kuullut sekä hyvää että ei-niin hyvää. Kättärillä on myös se Haikaranpesä, jossa on ne hienot perhehuoneet (sisustettu kuin hotellihuoneet, oma kylppäri). Mä synnytin esikoisen Kättärillä. Mulla kokemukset oli paikasta, että oli sekä hyvää että ei-niin hyvää. Esim. imetystuen suhteen kätilöiden taidot ja ehkä myöskin asenne oli vaihtelevia.

sippuralle :hug: Pahoitteluni :( :hug:


 
Nappi: mulla ei oikeastaan voi puhua nippailusta, vaan enemmänkin semmosesta viiltelystä. Noita viiltelytuntemuksia tulee aina jos esim. nousee liian nopeasti istumasta. Näitä mulla oli esikoisestakin ja ietääkseni pitäisi olla ihan vaarattomia :).

 
Nappi1984: Mulla oli esikon alkuraskauden aikana kovia kohdun kasvun kipuja: viiltäviä kipuja alavatsan alueella. Mäkin niitä silloin säikähtelin ja juoksin vessassa tarkastamassa... Vähitellen "totuin" niihin, kun huomasin että muita oireita ei tullut (vuotoja yms.) Mulla ne oli sellaisia lyhyitä kivun hetkiä, joten se auttoi asian käsittelyssä. Jos ne olisivat jatkuneet yhteen soittoon pidempään, olisin varmaan pelästynyt vielä enemmän. Mulla kohdun kasvu oli silloin aika paljon oireita aiheuttavaa. Kuulemma varsinkin ekan raskauden aikana lihakset yms. laittaa vastaan kohdun kasvua aiheuttaen niitä kipuja. Osittain kyse on myös kudostyypistä. Mä olen muutenkin luonnostaan aika jäykkä lihaksistoltani.
 
Sippura: Paljon voimia teille!! :hug

Pietu: Me oltiinki viime vuonna elokuisten pinossa ja nyt ollaan tässä. Kyllä pelottaa pieni ikäero, että miten sitä tulee jaksamaan. Oletteko ajatellu hankitteko tuplavaunut vai mitä olette ajatellu?

Tääl hetkellä en pysty juomaan kahvia ollenkaan ku on oksettava olo koko ajan ja ainakin kerran päivässä oksennanki. :( Koko ajan on etova olo!

Tupakanpolton onnistuin lopettamaan esikoisen odotuksessa. Ensi viikon torstaina meillä juhlitaan esikoisen 1 v synttäreitä :) mihin se aika on menny? Just vasta odotin esikoista ja nyt täyttää vuoden..apua!

Jokos olette kertoneet tuleville isovanhemmille? Miten ovat reagoineet? Pikkasen pelottaa kertoa anopille, kun koko ajan paasaa et toivottavasti ette vaan vielä tee toista ja jne. Mitä se sille kuuluu??? Tää on meille paras vaihtoehto, mutta joo, jos menis kokeilemaan saisko syötyä jotain :)
 
mä lopetin tupakoinnin ennen plussa marraskuussa, se meni kesken ja aloitin taas uudestaan. lopetin taas vappuna, mutta oli kyllä huono ajoitus, sillä kesä ja terassit toi taas tupakan huuleen. edelleen poltan :ashamed: viikkojahan mulla vasta 3+5 monet ei siis tässä vaiheessa edes tiedä raskaudestaan. laastarit odottaa kaapissa ja lopetus tapahtuu viimestään tän viikon sunnuntaina :attn:

kahvi on toinen..nyt lomalla oon keittänyt aina 6 kuppia, siitä juon viisi ja jokaisesta oikeestaan puolet jää, niin se pysyy siinä kolmessa. töissä saattaa olla vähän vaikeempaa, toisaalta se on alkanut maistuun jo nyt pahalle.

onko kellään semmosta että kun syö niin olo on ihan järkyttävän ähky?? mulla tulee oikeen huno olo söin sitten paljon tai vähän..inhottavaa :kieh:

hani jos päivittelet mulle voi laittaa la. 10.4 ja TAYS, esikoista odottelen....oonkohan vähän ajoissa tosiaan liikenteessä...?! :ashamed:
 
Kiitos ciselle. Mulla ollut aika kovatkin vatsakivut välillä, jo viikko ennen kun menkkojen olis pitäny alkaa. Samaan aikaan tuli alko myös "tuhruvuoto", joka kesti noin 6 päivää. Oliskohan ollut jotain kiinnitysvuotoa tai jotain. Välillä kyllä pelottaa et tuleeko keskenmeno.. Varsinkin ku on lukenut täältä tarinoita noista vuodoista ja kivuista..
 
sintsi: mulla alkoi ajoittaiset viiltävät kivut noin 5 päivää ennen oletettua menkkojen alkamispäivää. Oikeastaan ne oli mulle eka merkki siitä että saattaisin olla raskaana, kun muistin esikosta saman oireen... :) Tällä kertaa niitä viiltäviä kipuja on ollut vähemmän, todennäköisesti siitä syystä että toisella kertaa kohdun kasvu on "helpompaa" kun se kerran on kasvanut ja raivannut tiensä vatsaan. Viime kerralla ne jatkuivat muistaakseni sinne noin 12 viikkoon asti. Oletko muuten menossa alkuraskauden ultraan? Se saattaisi olla ihan oman mielenrauhan takia hyvä käynti :hug:
 
Täällä menee kahvia pari kuppia päivässä, kaamee hedari ilman. Harmittaa ihan sikana..tupakan lopetin kun esikoisesta plussasin ja olin koko odotus ja imetysajan ilman...nooh, sitten tuli kaverin polttarit ja siitä se taas lähti...nyt oon polttanu muutamia päivässä mut pakko se on taas lopettaa :whistle:

nippailuja ja viiltelyjä tuntuu jonkun verran, esikoisesta painetta alavatsalla vielä rv 10 ja olin ihan varma et menee kesken...kasvukipujahan ne oli.

Sippuralle :hug:
 
Huh kun ootte kirjoitelleet paljon, ei perässä meinaa pysyä. :snotty: :D

Sippuralle suuri :hug:

Multitabsia syödään täälläkin, aloitin jo silloin kun toive kolmosesta heräsi. Otatteko te muuten 1 vai 2 niitä päivässä? Mie oon ottanut vaan yhden ja mietin et pitäiskö se toinen ottaa. :)

Ähky, ei tuu. Miulla on vaan koko ajan tajuton nälkä ja masukin tuntuu olevan pohjaton. :ashamed:

Kahvinjuonti on jäänyt vähemmälle heti plussan jälkeen, nyt menee enää sellaset 3 pientä kuppia päivässä... ennen määrä oli parhaimmillaan 8. :whistle:

Tupakkaa ei mene yhtään, lopetin sellaset puoli vuotta sitten vuoden sauhuttelun jälkeen. Nyt ennen plussaa saattoi mennä sikari silloin tällöin mutta ei enää sitäkään.

Nippailuista, mulla on sellasta pientä jomotusta silloin tällöin... välillä saattaa pistää enemmänkin mutta se on aika ohimenevä hetki. Repäisykipuja on jos tulee äkkiliikkeitä tehtyä tai vaikka aivastuttaa.

Pietu-: ihana kun pääset jo noin aikaisin yleiselle puolelle pientä kurkkaamaan. Myö asustellaan Pyhäselässä, entäs te? Kiva kun on joku samassa paikassa synnyttävä, voidaan sit huhtikuussa sopia tapaaminen synnytyssairaalaan. :D

Nyt on kyllä pakko lopettaa tai miulla menee koko ilta hengaillessa tässä. Paremmalla ajalla taas. :wave:

Ja isot tsempit tupakoinnin lopettaville!!!
 
Ciselle: tekis kyllä mieli mennä, paljonkohan sellanen yksityisellä maksaa? En usko, että kunnallisen puolella pääsee ilman syytä. Voisihan tietysti sanoa, että vieläkin kovat kivut..en sitten tiedä..
 
sippuralle iso hali ja pahoittelut :/ on se kurjaa kun noin käy :hug:

Ikäero tulis meillä olemaan aika tarkkaan 3 vuotta. Huhtikuun lopussa -06 on esikoinen syntynyt.

Nippailuita on ollut täälläkin. Menkkamaisesti välillä juilii kuten esikoisestakin, samoin on sellaisia viiltelyitä molemmin puolin alavatsaa. Niin ja painon tunne alavatsalla on myös.

Isovanhemmille ollaan kerrottu heti kun plussattiin. Anoppi meinas sukkiinsa seota kun laitettiin esikoinen kertomaan, että meille tulee vauva :D ihan iloinen oli ja samoin mun vanhemmat. Mun vanhemmat tosin tiesivätkin, että vauva on toivotettu tervetulleeksi.

sintsiNoi yksityistenkin hinnat vaihtelee. Joissain paikassa jää KELA:n korvauksen jälkeen itselle maksettavaa n. 50? ja joissain paikoissa voi olla lähelle 100?. Jotain siltä väliltä kuitenkin :)
 
Mä voisin ilmoittautua mukaan. :wave:

Tänään kp 30/30 ja selkeä viiva tuli testiin. Testasin ekan kerran kp 28/30 ja silloin jo sain selkeän plussan. La olis kai 9.4 tai sitten hieman aiemmin. Meillä on ennestään poika 5/07. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon 2-kuukautta sitten rv 14+2. Yhdet menkat piti odottaa välissä ja nyt sitten ekasta yrityskerrasta tärppäs. Olo on aivan mahtavan onnellinen, joskin vähän myös pelottaa.

Oireina on ollu aivan mahdoton väsymys. Pojan kanssa nukutaan joka päivä päikkärit ja silti väsyttää kokoajan. Rinnat on myös arat ja turvonneet. Alavatsalla tuntuu ajoittain menkkamaisia tuntemuksia.

Ensimmäinen neuvola täälläpäin on vasta rv:lla 10, joten neuvolankin varaan vasta kahden viikon kuluttua. Eka ultrakin on vasta np-ultra, enkä taida yksityiselle mennä ennen sitä. Kotidoppler meiltä löytyy ja sitä kokeilen ekan kerran sitten kun neuvolassa on ensin kuunneltu sydänäänet.

Mä aion pitää tän raskauden salassa ainakin ekaan ultraan asti. Jos joku kysyy suoraan niin sitten valehtelen etten oo raskaana. ;)
 
:hug: Voimia sinulle ja koko perheellesi.

Minä sitten "sorruin" ja varasinkin jo ekan neuvola-ajan. Se on luvassa 2 vkon päästä, 12.8. Saattaakin myös käydä jopa niin, että pääsisin ultraan ekassa lääkäri neuvolassa :) Se tosin varmistuu vasta tuolloin neuvolassa.

Tupakan polton onnistuin viimeinkin lopettamaan n.1½ kk sitten. Joten varsin hyvin tiedän kuinka vaikeaa se voi olla. Tsemppiä niille, jotka lopettamisen kanssa painivat.

Kahvin juontia yritän parhaani mukaan rajottaa. Vasta pari vuotta sitten opin kahvia juomaan ja sitä onkin mennyt kannu kaupalla tähän asti.

Nälkäon täälläkin loputon, kokoajan tekisi mieli jotain suuhunsa sulloa. :ashamed:

 

Yhteistyössä