*HUHTIKUUN MASUASUKIT*~**Marraskuussa**

Helou masusisaret...
Täällä on taas teksitä tullut reilusti..En jaksanu nyt lukea,mutta omaa napaa ja mielt pitäsi saad jonnekki purkaa..
Nyt sittenselvis että pitää ettiä kaheks kuukaudeksi uusi hoitopaikka pojille ja sitten ajattelin että on sama jos sitten jatkavat osapäiväisesti vaikka kaks päivää vkossa kun minä jään kotiin..jos sattuis sitten vaikka saamaan kaikki kolme samaan paikkaan kokpäiväisesti etei sitten taas tarttis vaihtaa kun tämä masuasukki lähtee hoitoon...
Sitten taas alkanut ressaamaan se työntekijän palkkaus ja tulo että miten lähtee meneen...
Ja sitten vielä vanhempien koiraa töytäs koira tänään ja nyt joutuvat lähteen sitä vielä viemään toiselle paikkakunnalle eläinlääkärille...
Sitten vielä serku kertoi että jollekkin tutulle tulee vauva mut ei suostunukkaan sanoonettä kelle...Ja pienempi poitsu on kuumeessa.. Arvatkaas vaan saako tää nukuttua ens yönä.... Toisaalta väsyttää kyllä aika paljo että voipi olla että uni tuleeki..
Eilen illalla siinä jo itkut hoitopaikan menetyksen vuoksi tirautin kun on olut niin mahtava hoitopaikka...

Ai niin ja neuvolassa kävin aamulla..Sydänäänet oli 140-150 ja verenpaineet oli 106/52 ja pissa ok ja painoa oli tullu ihan normaalisti..Eikai muuta erikosita siellä...
Nyt on pakko lopetella ja alka laittaa muksutki nukkuun...
Sori tällaset vuodatukset mutta on vaanniin paha olal jotenki...

Hyvät illan jatkot kaikille!!!

Vaavimasu ja napukka 17+6

Okei..Ei ehkä kannatakaan "neuvoa" ketään näissä jutuissa kun joka paikassa on niin eri systeemit.Eniten mä olen kyllä ihmeissäni tosta neuvola jutusta.Täällä meillä on neuvolat alussa joka kuukausi,mulla on yleensä n.25 päivää väliä neuvoloissa+ultrat lisäksi.Kyllä se pitäs olla samat "oikeudet" kaikilla asuinpaikasta riippumatta!..Siis jos haluaa. :kieh:

Noh, tässä nyt uusiksi, toivottavasti nyt onnistuu...

Jumppaohjeita mammoille! Alkuun tuossa vähän yleisiä vinkkejä, jotka kannattaa lukaista läpi ja lisäksi pieni varoituslista, joka kannattaa myös vilkaista läpi. Kysykää jos jää jotain epäselvää. Olkaapas hyvät:

* tee omien tuntemusten mukaan, älä tee liikkeitä jotka eivät tunnu mukavilta
* hormonitoiminnan takia niveltä ympäröivät ja niitä tukevat sidekudokset löystyvät, joten ääriasentoja on vältettävä, varottava erityisesti polvien ja kyynärpäiden yliojentumista
* liikunta lisää raudan tarvetta, joten lisärauta voi olla tarpeen

Tyypillisiä vasta-aiheita liikunnalle ovat:
? verenvuoto
? hoitoa vaativat supistelut
? lapsiveden meno
? eteisistukka
? raskausmyrkytys
? sikiön kasvun hidastuma
? monisikiöraskaus
? kohdun kaulan heikkous
? kohonnut verenpaine

KOKEILE NÄITÄ LIIKKEITÄ:

LANTION NOSTO SELINMAKUULLA --> lantion hallinta, rangalle liikettä
? aktivoi lantionpohjalihakset sekä keskivartalo
? nosta lantio ja alaselkä irti lattiasta siten, että ranka irtoaa alustasta nikama nikamalta rullaten
? pysy hetki ylhäällä ja laskeudu myös alas rullaten

JALAN NOSTO KONTTAUSASENNOSSA --> keskivartalon hallinta
? nosta jalka suoraksi taakse ja pidä hetki ojennettuna kunnes palautat sen toisen viereen
? säilytä keskivartalo napakkana, älä anna alaselän notkon suurentua jalannoston yhteydessä

KÄDEN NOSTO KONTTAUSASENNOSSA --> keskivartalon hallinta
? nosta vuorotellen käsiä suoraksi eteen ja pidä ojennettuna hetki venyttäen kädellä pituutta
? säilytä keskivartalo napakkana, älä anna selän asennon muuttua

SELÄN KIERTO ISTUEN --> syvät selkälihakset, vinot vatsalihakset
? kierrä ylävartaloa (kädet ristissä rinnan päällä tai keppi hartioilla) puolelta toiselle pienellä ja nopealla mutta hallitulla kiertoliikkeellä
? pidä lantio ja jalat paikallaan

SELÄN PYÖRISTYS KONTTAUSASENNOSSA --> pitkät selkälihakset
? jännitä kevyesti vatsan ja lantionpohjan lihaksia
? purista pakarat yhteen ja pyöristä selkä

PIENI VATSARUTISTUS KONTTAUSASENNOSSA --> syvät vatsalihakset, lantionpohjalihakset sekä keskivartalon hallinta
? aktivoi lantionpohjalihakset sekä keskivartalo
? rutista kevyesti vatsalihaksilla siten, että selän keskiosa pyöristyy aavistuksen verran (ei läheskään niin paljon kuin selän pyöristyksessä)
? pidä keskivartalon asento ja nosta polvet irti lattiasta, pysy hetki ja laske polvet takaisin alustaan ja palauta keskivartalon asento

HOOVER eli LANKKU --> syvät vatsalihakset, vartalon asennon hallinta
? joko suorin vartaloin tai kevennettynä naisten punnerrusasennossa
? tiivistä keskivartalo ja nosta polvet irti lattiasta, pysy ylhäällä hetken aikaa
? älä annan selän painua notkolle, vaan käytä keskivartalon lihaksia säilyttämään vartalon asennon hallittuna
? varo pidättämästä hengitystä

VARPAILLE NOUSU --> laskimotukosvaaran ehkäisemiseksi
? voit tehdä liikkeen seinää vasten ja laittaa seinän ja itsesi väliin ison jumppapallon jos haluat lisätä haastetta
? nojaa rintakehällä palloon ja vie jalkaterät lattiaan takaviistoon
? nouse varpaille ja pidä lantio paikallaan ja polvet suorina liikkeen ajan (ei kuitenkaan yliojennuksessa!)
? voit myös tehdä varpaille nousua esim. portaan päällä jolloin saat lisättyä liikerataa kantapäistä alaspäin

Hyvää iltaa!

Nyt tulee omaa napaa urakalla. Oltiin siellä 4D:ssä tänään ja jännitin ihan turhaan. Vauva oli täydellinen. Välillä laittoi sormia suuhun ja oikee ahmi lapsivettä. Lääkäri katto tosi tarkkaan kaikki rakenteet, eikä missään ollu moitteen sijaa. Sitte se vaan yhtäkkiä oli, että "ja siinä on pippeli" =) . Tietty lupa oltiin annettu kertomiseen. Ei lääkäri oikee antanu epäilyille edes varaa ku näytti sitte kiveksetkin. Ollaan niin viboissa. Kohta katotaan se dvd.
Syke pojulla oli 138 ja painoarvio on 230 g. Vastasi täysin viikkoja. Istukka etuseinämässä ja sanoki, että liikkeet tuntuu sivuilla parhaiten.

Oi tätä onnea!

Säde ja poju 18+4 :heart:

Huh mikä päivä oli töissä ensin kävelin pitkin seiniä puolipäivää kun huippas pikkusen ja kun se alko helpottaa niin toi kaveri alko ilmeisesti pomppimaan tasajalkaa mun rakon päällä, soitin jo neuvolaankin kun vuosin älyttömästi (ilmeisesti valkovuotoa) ja ravasin oikeesti 10min välein vessassa. (työkaverit tykkäs hyvää ) neuvolatäti laitto lähetteen labraan ja oisin saanu käydä missä vaan HUS:in labrassa mutta empä sit menny kun kaikki oireet katos vähän ennen kun töistä pääsin joten vauva kai muutti asentoa. mutta mulla on kyllä ollu noita kummallisia pissavaivoja jo pitkään aina ajoittain mitään syytä ei oo koskaan löydetty. johan ne ehti pelotella virtsarakon syövällä ja vaikka millä mutta lopullinen arvio oli sitten toiminnallinen häiriö joka on jääny raskaudesta. sit taas päin vastoin tulehdukset aina ollu täysin oireettomia.

Öisin joutuu käymään 1-2 kertaa vessassa ja toi nilkkakin kun herättää niin samalla tulee sitten vessareissukin tehtyä

Täytyy mennä iltapallalle (toisen kerran tänään :D )

Nellah ja 19+3

ihana lukee noita ultra kuulumisia, harmittaa vaan ku itel vasta ens viikon lauantaina..

onko joku muuten tehny huuhaan netti sivuilla ne sukupuoli testit??
mä tein ja niinkuin tuntemuksenikin niin nuo molemmat testit näytti et tyttö tulee..

soitin kans jo terkkarille supistuksista ja kehotti pariksi päiväksi lepoon..

ihania ultrakuulumisia muutamilla jotka jo päässeet käymään=) Mulla se on vasta kahen viikon päästä, enkä mä malta oottaa.

huuhaatestistä mä kans oon tehny sen ja mulla tuli kans tyttö niist kummastaki, saas nähdä pitääkö paikkaansa. Mulla on aamuisin rakko aivan täynnä,mut en siltikään koskaan yöllä herää vessahätään. Aloin vaan miettiä et ei kai siit rakosta voi olla mitään haittaa vauvalle ku se tosissaan on tosi täys aamuisin.

Vaunufriikkinä haluisin kysyä et minkälaiset rattaat/vaunut teillä on vauvalle tai millaiset meinaatte hankkia? Mä haluun brio happyt tai emmaljunga city crossit(ainakin tällä hetkellä, mielihän kerkee muuttua moneen kertaan) .

nyt pitääkin lähtee viemään poika hoitoon ja sen jälkeen alkaa painaa kouluhommia.

Tää taustailija nolona ilmoittautuu taas täällä, kun on töissä niin en kyllä koskaan meinaa keritä koneelle tai no koneellahan istun kokopäivän, mutta töissä on jotenkin niin vaikeeta kirjottaa kun jatkuvasti joku hiihtää selän takaanta :ashamed:

Hirmuusti Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! Meillä ois 18.11. edessä, ajann otin heti aamusta jotta ois vähiten työtunneista poies.

Muuten täällä siis samaa rataa, työ vie noin 90% elämästä :( ja tuntuu ettei muuta elämää ole.
Ja kaiken lisäksi mä täällä lähes päivittäin mietin minkä ihmeen takia oon tullu takasin töihin...Täällä on henkisesti ihan kamalaa olla. Tiedän kyllä ettei meillä rahat riittäisi jos olisin kotona, mutta tuntuu siltä että tällähetkellä mikä tahansa muu paikka olisi parempi kuin tämä.
Meitä on täällä 7 naista samassa huoneessa joista yksi jaksaa jakaa negatiivista energiaa kaikkien puolesta. On kyllä niin takakiree vanhapiika kuin olla voi ja huomauttelee kaikesta muiden tekemästä ja on muutenkin tosi ilkeä.
Kaiken lisäksi meillä istuu esimies samassa huoneessa eikä se saa kyseistähenkilöä millään tapaa kuriin vaan tää ihminen pomottaa tuota esimiestäkin ihan mennen tullen. Kerran asiasta huomautin niin hän vaan tokas ettei jaksa enää tapella ko.henkilön kanssa mistään kun se on kuulemma turhaa. Hohhoijaa...
Oon jo mietty saikunkin hakemista, mutta jotenkin se tuntuu luovuttumiselta tuommoisen idiootin silmien alla.Huoh!
:/

Muuten tästä omasta olosta, selkä on ollu viimepäivinä ihan sairaan kipee ja tulasin nyt itelleni netistä tämmösen tukivyön http://www.babyidea.fi/aidille/carriwell/tukivaate.html oli aikasta edullinen mutta kovasti kehuttu, toivotaan siis että toimii. :)

kauheesti vielä jaksuja kaikille pahoinvoinnista ja muusta kärsiville.

Hani-:lle vielä terkkuja että päivitätkö mun LA:n 1.4. kun neuvola elää sen mukaan, kiitos!

Mukavaa loppuviikoa kaikille, taustalla oon vaikka aina en kerkiä kirjoittelemaan!

Ps. Tänään *poks poks* 20 viikkoa! =) =) =)

Ihanaa huomenta äipät :)

Täällä hymyilee maailman ehkä onnellisin äippä :D Oltiin heti aamusta rakenneultrasta ja vauvalla oli kaikki aivan loistavasti! Kasvu ja rakenteet normaaleja, samoin sisäelimet, aivot ja sydämestäkin näkyi hienosti kaikki neljä kammiota, joku väliseinä, kolmisuonisysteemi jne. Olin vähän pihalla noista termeistä, mutta kätilön mukaan löysi kaiken mitä vaan mahdollista tarkastaa ja kaikki hyvin =) Vauvan kokoarvio oli n. 350g ja vastasi hyvin viikkoja. Ja kova meno oli vauvalla taas päällä, ei oikeasti ollut hetkeäkään paikallaan, tullu äitiinsä JA isäänsä :p TAi kyllä me nykyisin laiskotellaan, mut vauvoina oltu pikku elohopeita kuulemma molemmat.

Ja niin, lopussa kätilö katsoi sukupuolta ja tyttöhän se näyttäisi olevan tulossa! :D Jännä miten meni ihan mun tuntemusten, tulevien isovanhempien arvailujen ja vanhan kansan uskomusten mukaan. No, varmaahan tuo sukupuoli ei ole enkä varmaan pinkkiä ryntää nyt ostamaan... Pääasia kuitenkin että vauva on kunnossa =)

Täällä on ollut puhetta että pitääkö rakenneultraan mennä rakko täynnä vai tyhjänä, niin Kättärillä ainakin oli oikein ohjeet käydä veskissä ennen ultraa (ja siellä rakenneultra on siis eri puolella kuin nt-ultra), joten mä kävin rakko tyhjänä ja hyvin näkyi vauva.

Sanni-Maria TODELLA ISOT KIITOKSET jumppaohjeista ja tsemppilistasta!! :flower: Pitää tulostaa molemmat kotiin ja ryhtyä jumppaan päivittäin. Sehän sujuu helposti vaikka telkkaa katsoessa. Alaselkä on kyllä kaivannut jo pitempään jumppausta, että ohjeet tuli todella tarpeeseen.

Milky hienoa et työasiat järjestyy.

Vaunut ei oo vielä katsottu, mut kiitollisena luen kommenttinne ja linkit vaunusivustoille, koska nyt alkaa etsintä :p

Unet nyt on alkanu melko villiä vauvaunta pukkaan =) On käyty läpi synnytykset, imetykset, ruokinnat ja kaikki mahdollinen. Ihan yhtäkkiä alkoi noi unet ja nyt tuntuu että joka yö joku leffa pyörii :) Painajaisia ei onneksi ole näkynyt.

Säde1 ja muut ultrassa käyneet! Onnea, ihanaa että teilläkin kaikki hyvin :flower: Jaan kanssanne tämän ihanan leijuvan onnellisuuden tunteen, kun on nähnyt oman vauvansa ja että kaikki pienellä hyvin =)

Vielä liikkeistä ja sit vapautan palstatilaa muillekin... :D Mä aloin tunteen ekaa myllerrystä pari viikkoa sitten, viime viikolla ekat pienet tönäisyt ja selkeämpää melskausta ja viime päivinä on alkanut tuntua myös selkeitä potkuja =) Mulla potkut tuntuu aina sivuilla ja syykin taisi selvitä, koska mulla on istukka edessä, niin vaimentaa kai hieman.

Hyvää päivän jatkoa!

t. manna + lilli 20+0 (räks poks puoliväli!!)

Voi hitto ku on jääny täällä taas käymättä. Jotenki menny mehut ja oman foorun + galtsun hoitanu, mut siihen jääny.

Täs justiinsa eilen päivystyksessä tuli käytyä ku jotain tulehusta epäilevät. Tänään tai huomenna tuloksia. Onneks kohdunsuulle tai -kaulalle ei oo käyny mitään. Ja täytyypi sanoa, et nää kolotukset sun muut vaan pahenee.. Mieliki pikkasen ollu maassa, ku isäukon kans just isänpäivän kynnyksellä meni sukset ristiin. Poistin numeronkin puhelimesta enkä aio ite pyydellä anteeks, ku vika ei miusta oo miussa.

No joo.. Liikkeet osottautu tuntemusten osalta oikeeks. Parin viikon ajan jotain tuntenu ja sit viime viikolla tuli jo ihan kunnolla sarjatulta.

Perjantaina ois neuvola. Ens viikolla rakenneultra.

pietu- ja oikku 19+1

Huomenta kaikki!! huuhaatesti sano että meille tulee poika :) hih, no sen näkee sitte 16.12, jos näkee.. ollaa päätetty et jos ei aijo vilauttaa siellä ni ei kyl sit oteta selvää siitä sukupuolesta, jännätää loppuu saakka.. :) hirveesti tekis mieli käydä tekee jo kaikkii hankintoja, mut ku jotenki miul on kamala pelko persiis et jotai sattuu :( kai se on iha normaalia tollaset pelot? ehkä sitä ei oikee vielä ees uskalla uskoa todeks, ku ei vielä potkut ja liikkeet tunnu.. mitää ei olla vielä osteltu, sukulaisilta saatu sitteri,turvakaukalo (jonka toi koira on ominu) :D ja kantoreppu.. hoitopöydäks haluisin sellasen lipastomallisen..sais kaikki tavarat "piiloo" niihi laatikoihi :D meillä ei kyl varmaa mitään tulla ostamaa uutena, jos vaan löytyy hyvät käytetyt vaunut ym.. Huoh, jostai pitäs ruveta hommaamaa muuttolaatikoita ja alottaa pakkaaminen pikkuhiljaa.. kaikist kivointa on ku pääsee kaikista turhista rojuista eroo!! :D tuntuu et sellast turhaa tavaraa on joka nurkka täynnä :D Viime yö oli kyl niin tuskaa, joutu ravaa vessassa varmaa neljä kertaa ja liitoskivut kiusas aina ku käänti kylkee.. ja kaiken lisäks ukko näki painajaisii siin vieressä.. ei oo helppoo.. :| no jokoha täs ois vuodattanu tarpeeks :D

mannalle onnittelut hyvistä ultra kuulumisista! :flower:

Kadak miulla tuli kans mielee hiiva? itelläni oli tos pari viikkoo sitte eikä oo mikää kiva juttu :(

Pojan-Äiti-83 voimia siulle sinne töihin!kuullostaa tosi ahdistavalle.. :(

ziki ja nuutti 16+5

pikaisesti hiivasta, millä ootte hoitaneet? Ihan Canestenia apteekista vai jotenkin muuten nyt raskausaikana. Jossain ehdoteltiin piimää ja jugurttia?! :LOL: En oo kyllä koskaan sitä sinne laittanut :)

Onnea hienoista ultrakuulumisista, nythän näitä tippuu päivittäin tänne ja lisää on tulossa :)

Kadak mie kävin ostaa iha se canestenin paketin mis oli voide ja puikko.. pitää vaa muistaa ettei käytä sitä asentinta puikkoo laittaessa.. se autto miul ainaki heti, enkä voidetta ois kyl tarvinnu, mut kannattaa se ostaa jos on hirvee kutina :) kehotan nauttimaan piimää ja jugurttia ihan suun kautta vaan :D

AAM
hellou :wave:

ihania kuulumisia ultrista:heart: :D täällä ihan alkaa itsäkin hymyilyttämään.. ja mietin että ei tässä ole kuin kaksi viikkoa omaan aikaan, äkkiä se vaan menee... se on vaan nin suhteellista tuntuu kuin aika lentäis siivillä..

Kadakille toipumisia ikävä sivuvieraan kanssa...

Pojanäidillejaksuja kusipää työkaverin kanssa. broidin vaimon työpaikalla on tiimissä semmoi vähän alta eläkeikäinen ukko joka kans piikittelee niin avoimesti kaikkia pikkujutuista jos ous esim murre jollain vahvana kielessä niin siitäkin "haukkuu" tai kommentoi, tosi ikävää vaikuttaa aina yleiseen mielialaan.. ja just kans semmoi tyyppi jolla ei omassa elämässään oo mtn iloa ja purkaa muihin turhautumistaan, musta ois hyvä jos te joukolla lähestyisitte ja sanoisitte että teitä toi käytös ketuttaa ja ois kiva kaikkien viihtyvyyden kannalta jos se osaisi olla positiivisempi ja nähdä jotai hyvää.. *pikkuvinkkinä vaan* mutta noi on aina kynnyskysymyksiä kuka jaksaa lähteä vaivaa näkemään.. ja kenet se ottaa silmätikukseen.. :hug:

milkysternille toivottavasti työnantaja on noi joviaali ja ajaisi sun etua :) se ois ihan loistavaa..
Vaunut katsellaan vielä. jos vanhat on vielä hyvässä hapessa niin niillä mennään, on kunnon vanhusmalli 2001 emmaljungat :D :LOL: ei mtn homeita eikä muuta ruosteita (sen pahemmin kuin pyörien pinnoissa vaan ).. laakerit vaihdettiin kun esikolle ne hommattiin mutta muuten on ajaneet asiansa erittäin hyvin, sopi puolison ja mun niitä molempien lykkiä kun oli säädöt loistavat ja renkaat pitää pumpata aika ajoin mutta se on pieni vaiva siihen että me pyörii mainiosta hangessakin ja loskassa :) MUTTA kun meidän beebet syntyy niin eihän silloin ole enään loskaakaan :LOL: :LOL: tai jos on niin :xmas: :xmas: |O MUR!!

nyt skruudimaan ! :p

AM & hippunen 18+2 :heart:

Myö hommataan kai Carenan tuplat, ku niissä saa vauvan kopan työntäjään päin. Huuhaatestissä meni esikoisesta vanhankansan uskomukset fiftyfifty ja kiinalaisen mukaan tyttö. Nyt on täysin samoin tästä toisesta :)

Kiitos sympatíoista! =)

AM mutta mikä parasta tässä mun tapauksessa niin kyseessä on semmonen 35-wee muija, joka on niin takakiree kuin olla ja voi. Oon siintä sitä mieltä et jos ei ymmärrä käyttää alapäätä niin kyl se rupee yläpääs kiristää. :LOL: :LOL:
Vaikkain on sillä nyt joku äijä, mut ilmeisesti ei osaa vaan käyttää sitä. Sen elämässä ei oo mitään muuta keskustelun aihetta kun hevoset ja kissat.

Vaunuista vielä me saadaan kaverilta edullisesti abc:n tuplamatkikset ja niillä aattelin pärjätä kaupunki reissut, muuten mennään brioilla ja kantorepulla...Tai niinhän mä ainakin nyt suunnittelen. ;) :whistle:

Huuhaatesti pitää paikkansa, meidän kohdalla, varsinkin se kiinalainen juttu...rakenneultrassa selvis et vauvalla kaikki erinomaisesti ja poika on tulossa, niin selvä pippeli siellä vilkkui kasseineen :heart: aivan ihanaaa..oma alkuraskauden tuntemus ei pitänyt paikkansa :LOL: Oon onnesta soikeana!! ja paljon onnea muillekin ultrassa käyneille...

p.s ne ketkä mut tietää ni älkää kirjotelko mun faceen sukupuolesta mitään..pidetään salaisuutena ;)

Yhteistyössä