Huhtikuun Hurmurit ~Huhtikuussa meidän kuu <3 <3 ~

ässä+pikkuinen, mulla on samanlaiset vaatteet vauvalle mukana + kypärämyssy ja sellainen kokopuku välikerrokseksi, jos sattuukin hyytävä ilma kotiinpaluupäivälle :)

Täällä on ollut ihan todella raivostuttava viikonloppu, limatulppa lähti irtoamaan perjantai-iltana ja sitä on vaan tullut, tullut ja tullut... perjantai-illasta lähtien supistukset on olleet todella voimakkaita, mutta epäsäännöllisiä (vuosi sitten toukokuussa keskeytettiin lääkkeellisesti tuulimunaraskaus, jonka kävin läpi ilman kipulääkkeitä ja tää kipu on jo ollut pahempaa). Välillä saattaa supistella 5-10 minuutin välein, mutta sitä kestää tunnin ajan ja sitten ne vaan loppuu kuin seinään. Ihan kuin synnytys yrittäisi käynnistyä, mutta ei vaan käynnisty itsekseen :(

Oon ollut ihan tosi väsynyt ja kärttyinen kivusta johtuen, ja kaiken huipuksi appivanhemmat työntäytyivät tänne eilen kesken mun päiväunien, joita oli edeltänyt juuri tunnin todella kipeät supistukset. Teki mieli sanoa aika pahasti silloin, kun anoppi tuli tänne ihan vaan udellakseen, kuinka menee, eikä mitenkään hienovaraisesti vaan omaan ärsyttävään tyyliinsä kyseli heti, miksi olen niin väsyneen näköinen ja hiljainen. Anoppi yritti jo perjantaina soitella ja kun en kivuiltani ja väsymykseltäni jaksanut vastata, niin soitti heti miehelleni ja tivasi, miksen ollut vastannut puhelimeen :x Mies selitteli monta kertaa, että etten ole nyt vastannut kellekään, kun olen kipuinen ja väsynyt, ei tuntunut kelpaavan selitykseksi. Sitten anoppi kiikutti mulle vielä jotain kukkalaatikoita, kun mun pitäisi istuttaa niihin kukkia itselleni. Ihan varmasti juuri nyt tekee mieli istuttaa jotain saakelin kukkia yhtään mihinkään :mad: Antakaa mun kaikki kestää...

ralliruutu 40+3
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Onnea Bluediamond!
Ja tsemppiä ralliruudulle!

Täällä poksuu 39+0, eikä mitään sen kummempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. :( Varmaan mennään tälläkin kerralla yli lasketun ajan.
Ralliruudun supisteluista tulee oma esikoisen synnytys mieleen, supistuksia tuli todella monta päivää ennenkuin synnytys vihdoin käynnistyi. Se oli todella väsyttävää ja hermot kireällä, varsinkin kun laskettu aika oli mennyt jo aikoja sitten. Nyt sitten onkin alkanut jännittää että miten tällä kertaa sitten osaa lähteä oikeaan aikaan sairaalaan???? Toivon ettei tällä kertaa menisi niin montaa päivää käynnistymiseen, mutta mistä sitä sitten oikein osaa arvioida milloin tarvitsee mennä näytille. Voi apua!
Olotila on kyllä jo sellainen että olisin tästä mahasta valmis luopumaan ja saamaan nyytin ulos, mutta katsotaan miten käy.

Tsempit kaikille odottelijoille, eiköhän tässä pikkuhiljaa ala tapahtua jotain itse kullakin! :)
 
Miepäs palailen tänne kirjoittelemaan piiiitkän tauon jälkeen. Hieman meinaa kärsimättömäksi tulla, kun laskettu aika oli ja meni tänään, yli siis mennään että hujahtaa. Onnea kaikille jo pienokaisen saaneille, jospa sitä itsekin tässä ensi viikolla saisi pienen jo syliin. Millään ei haluaisi käynnistykseen ainakaan.
 
39+0 ja joku on vienyt mun yöunet ja tuonut tilalle kauhean flunssan. Vaikka haluaisin jo kovasti synnyttämään, ei tässä olotilassa oikein tunnu olevan voimia mihinkään ylimääräiseen ponnisteluun.

Tsemppiä ralliruudulle!
 
Ralliruudulle tsemppiä ja toivottavasti supistukset jatkuivat! :)

Onnea Bluediamond prinsessasta! :flower:

(.) Illalla supisteli kipeästi kahdeksasta yhteentoista. Yritin kellottaa, mutta välit olivat niin epäsäännöllisiä (välillä 5 min välillä 20 min) että arveltiin että parempi mennä nukkumaan ja katsoa mihin johtaa. No eipä johtaneet muuhun kuin puoliksi valvottuun yöhön, välillä supistukset herätti ja aamulla housuissa oli jotain märkää, olisiko lapsivettä tihkunut. Ja taas seuraillaan ja odotellaan.... |O

Nanija ja muru 39+6
 
Viime yön mitään ei tapahdu -tunnelmista päästiin aika nopeasti eteenpäin. Aamuyöllä tuli ensimmäiset kivuttomat supistukset ja vähän veristä tuhrua. Aamun polikontrollin jälkeen passitettiin suoraan osastolle ja synnytyksen käynnistykseen. Nyt sitten odotellaan osastolla tositoimiin pääsyä ja toivotaan, että montaa päivää ei täällä tarvitsisi olla.
 
eekullekin onnea matkaan! :wave: Saako eeku muuten kysyä, miksi päädyttiin käynnistykseen?

Omaa napaani ajatellen mietin vain,kun täällä tuntuu olevan todella hankalaa päästä edes näytille tuonne synnärille. Kolmen päivän kivuliaiden supparien ja veden tihkumisen takiakaan eivät ota katsottavaksi, vaikka paikat kypsät ja vauva iso kokoinen... :confused: pitää kuulemma tulla vedet niin, että side on läpeensä märkä/ supistukset 5 min välein tunnin ajan. Itse olisin sitä mieltä ttä käynnistykseen, lääkkeellä vauhtia näihin jo olemassa oleviin supistuksiin...
 
Pääsyynä käynnistykselle oli korkeat verenpaineet ( keskiarvo n.150/100) ja se, että vauvan kasvu ei ole parin viikon aikana pysynyt kaikilta osin käyrillä. Mitään hätää vauvalla ei kuulemma ole, koska istukka ja napanuora toimii hyvin, mutta riskit kasvaa mitä pidemmälle mennään.
 
eeku: Mulla kans ollut samanlaiset paineet, mutta lääkäri kirjoitti vain verenpainelääkettä. En ole kuullut, että muille määrättäisiin korkeisiin paineisiin lääkettä, ja ihmettelen miksi mun kohdalla on niin tehty. No, loppuviikosta on äitipolikäynti niin jos sieltä sais jotain tietoa tilanteeseen.

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville tasapuolisesti :)

Ja Bluediamondille onnea !!
 
Moikka! Tässä olisi vähän synnytyskertomusta tiivistetysti: supistukset alkoivat la aamuna 6.30 kevyesti, mutta arvasin kyllä, että nyt ne alkoivat. Suppareita tuli pitkin päivää 5-25 min välein koko ajan epäsäännöllisesti. Jos istuin tai makasin, suppariväli piteni tai loppui. Heti kun nousin seisomaan, "sain" itselleni supistuksen. Klo 15 alkoi tulemaan niukkaa, rusehtavaa vuotoa. Klo 22 kivut voimistuivat ja supistusten väli oli max 10 min. Klo 00.08 kirjauduttiin sairaalaan. Tuolloin olin vasta 2 cm auki. Jäätiin sitten sairaalaan odottelemaan avautumisen etenemistä ja klo 3 olin vasta 3 cm auki. Pyysin jo kuitenkin kivunlievitystä ja päästiin saliin. Kätilö valmisteli epiduraalin ja sain sen klo 4.20. Lääke vaikutti heti ja kivut loppuivat :) tässä vaiheessa mies nukahti hetkeksi ja minä "otin" itselleni supistuksia seisoma-asennossa. Klo 6 meni limatulppa ja alkoi pieni verinen vuoto. Tunsin painetta takapuolessa ja kävin pissallla, jolloinka samalla kuului kova "poks" ja vedet menivät pönttöön. Pyysin kätilöä tarkistamaan kohdunsuun tilanteen varmuuden vuoksi ja olinkin 10 cm auki. Päädyttiin kätilön kansssa jakkaraponnistukseen ja se oli huippuhyvä! Ponnistin yhteensä viisi supistusta (7 min) ja tyttö sujahti hienosti maailmaan ilman mitään ongelmia :) sain hänet heti syliin ja sitten vielä odotettiin istukan syntymä. Saatiin miehen kanssa kokeilla istukkaa ja napanuoraa :D Alapää selvisi yhdellä tikillä ja pystyn hyvin istumaan ja pissaamaan. Jälkivuoto on helposti hallittavissa, mutta nännit on kovilla imetyksestä. Maitoa tulee hyvin ja vauva osaa imeä oikein :) jälkisupistukset vähän vaivaa, mutta Panadol auttaa. Päästiin nyt kotiin jo kun vauva on hyvävointinen ja mullakin on kaikki kunnossa. Huomenna käydään vielä ottamassa bilirubiinit sairaalassa perusrutiinien vuoksi. Oon tosi tyytyväinen synnytykseen ja tähän kaikkeen :)
Tsemppiä vielä kaikille tulevaan koitokseen ja suosittelen lämpimästi sitä jakkaraa jos se on mahdollinen!
 
Onnittelut kaikille jo synnyttäneille! :flower:

Täällä on tänään supistellut laimeasti aamusta asti, mutta nyt parin tunnin ajan on ollut jo tuntuvampia supistuksia alle 10 min. väleillä. Tuntuu, että joka toinen supistus olisi kovempi ja sitten seuraava taas laimeampi. Pikkasen alkaa jo jännittämään, että näinköhän tämä on menoa nyt! :O Sanoinkin siskolle ja äidilleni, että kovin helposti en lähde synnärille näytille, kun hävettäisi mennä "turhaan" tai "liian aikasin", kun kyseessä jo neljäs kerta.. Saas nähdä lopahtaako nää tästä taas.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Ohhoh, nyt näköjään tapahtuu ihan urakalla! Kaikille supistuksista kärsiville onnea matkaan tasapuolisesti, toivottavasti saatte vauvat syliin pian! Nanija kuulostaapa kurjalta ettei oteta edes tarkistettavaksi sun tilanteessa? Luulisi että tihkumisen takia jo tarkistettais tilanne!

Ja Bluediamond kiitos synnytyskertomuksesta, kiva että meni synnytys hyvin :) Ja tosi kiva saada lukea muiden synnytyksistä omaa odotellessa!

Mulla oli tosiaan tänään neuvola (jonka meinasin unohtaa)
Rv36+6, painoa 85,5kg (+1292kg/vk), turvotus +/-, RR 123/76, pissa normaali, Hb 112, sf 30cm, sykkeet 130.
Tosiaan paino nousee ja laskee näköjään joka toinen kerta :D No nyt on taas liikkuminen jäänytkin vähemmälle noiden liitiskipujen kanssa että en ihmettele. Turvotuksia on ihan selvästi ollut varsinkin jaloissa, kenkiäkin saa löysätä melkein joka kerta kun laittaa jalkaan. Ei nyt kuitenkaan onneksi ihan järkyttäviä turvotuksia. Ja niin kävi että 3vkoa ennen laskettua aikaa saa aloittaa rautatablettien syömisen :p Sovittiin että viikon otan 1tabl/pv ja sen jälkeen joka toinen päivä.

Vauva oli tosiaan th:nkin mukaan jo hyvin alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt. Kahden viikon päästä olis neuvolassa sijainen (39+0) ja sit olis vielä yks varattu käynti (41+0) mutta th meinas että tuskin nähdään silloin. Nähtäväksi jää :D

Huomenna poksuu se 37+0 ja lauantaina olis vielä vauvapippalot (tyttöjenilta ja saunomista :heart:) joihin asti pitäis pysyä kuulemma yhtenä kappaleena. Ja luulen että pysytäänkin. Tänään onnistuin kyllä yhden melko kipeän "rasitussupistuksen" aiheuttamaan taas itselleni. Kyllä nää kaikki tuntemukset vaan lisää kärsimättömyyttä vaikka vielä jaksankin odotella suht rauhassa. Onneksi päivät menee nopeasti kun esikoinen pitää kiireisenä :)
 
Onnea vauvautuneille ja kovasti tsemppiä niille joilla lähtö häämöttää!! :heart: Ja on kyllä outoa Nanija ettei oteta näytille jos lapsivettä on tihuttanut

(.) Täällä ei tapahdu MITÄÄN vaikka virallisia viikkoja jo 40+3... Se torstain äitiyspolikäyntikin oli aika tavanomainen, kaikki oli vauvalla hyvin, painoarvio 3560g eli täsmälleen keskikäyrällä, joten passitti vaan takas odottamaan luonnollista käynnistymistä. Munhan piti pyytää sitä ronskia kalvojen pyöräyttelyä mutta en sit jotenkin saanut aikaiseksi, hämäännyin ehkä siitä kun sillä olikin joku 25v nuori harjoittelijamppa mukana, joka myös halusi tehdä sisätutkimuksen. Mulla ei ole ikinä näiden kahden raskauden aikana sattunut mieslääkäriä tai -harjoittelijaa joten olin aluksi ihan vaikeana, mutta sitten huomasin että jamppaakin jännitti aika paljon joten mua rupes vaan sisäisesti naurattamaan koko tilanne :D Jamppa ei meinannut löytää sisäänmenoreittiä heti eikä sisätutkimuksen tuloskaan osunut oikeaan, väitti että on kiinteä ja kiinni vaikka oikeasti oli pehmeä ja ulkosuu 1cm auki :D :D No, harjoittelemallahan sitä oppii :)

No, nyt ei sitten muuta kuin odotellaan. Mitään tuntemuksia ei kyllä vielä ole.... Tule vauva, tule!

Eireann 39+6 (40+3)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Täällä supistelee edelleen, 2-3min. välein. Äsken käytiin miehen kanssa kävelyllä, että saa vähän lisää vauhtia näihin supistuksiin ja kyllä se auttoikin. Nyt ei vaan passaa jäädä makoilemaan tai istuskelemaan ettei supistukset vaan lopahda. Soittelin jo aiemmin synnärille, että kun supistuksia tulee 2-3 min. välein, mutta ei kovin kipeitä, että mitä tehdä. Sanoi, että voi ihan rauhassa odotella, että kovenee, vaikka aika tiuhaan tuleekin. Meillä matka sairaalaan kestää vaan pari minuuttia, niin tuskin matkallakaan ehtii syntyä :D Eiköhän tästä nyt jossakin vaiheessa lähdetä näytille! Jännittää! :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
ralliruudulle onnittelut! :flower:

Täällä ei muuta kuin, että laskettu aika olisi tänään. En usko, että tänään tapahtuu mitään. Supistukset kadonneet kokonaan. Vettä ei eilen tihkunut enempää, joten äippäpolille ei siis asiaa. Huomenna neuvolaan pyörähtämään, vaikka ei siellä juuri mitään uutta tietoa tule, koska omat paineet ja paino ovat olleet koko ajan ihan ok! Muuta siellä ei oikeastaan ole viikkoihin enää katsottu.
Ainoa merkki, tai kummallinen juttu on se, että rinnoista alkoi tulla eilen maitoa ja joutuu nyt pitämään liivisuojia jo tässä vaiheessa.

Eilen kaikki mahdolliset synnytystä jännittävät soittivat tai kävivät paikan päällä katsomassa, että ollaanko jakauduttu... Jos vielä yksikin tulee sanomaan, että ei se sinne sisälle jää niin... :kieh:

Nanija ja muru 40+0
 
Ralliruutu hirmu paljon onnea! :flower: Ihanaa että sait poitsun vihdoin ulos ja syliin :)

(.) Eilen muuten juteltiin neuvolassa niistä perjantain supistuksista ja th kyseli että tehtiinkö siellä äitiyspolilla alatutkimus silloin. No ei tehty, mutta supistukset alkoi silloin tosiaan heti petipuuhien jälkeen. Th totesi että ihan ok jatkossakin harrastaa kun kohdunsuukin oli lääkärintarkastuksessa ihan kypsymätön. Eilen sitten intouduttiin ja puuhailujen päätteeksi tuli taas tiheähköä pientä supistelua - edelleen kylläkin niin pientä ja epäsäännöllistä että tuskin siellä vieläkään mitään tapahtui. Mutta tiedänpähän nyt mitä tehdään sitten PALJON jos uhkaa jossain vaiheessa hajoo pää tämän mahan kanssa ;)

Mutta kyllä tuo pieni saa vielä rauhassa kasvaa vaikka äiti odottaakin jo vähän malttamattomana. Ja luulen muutenkin ettei noi kikat paljon auta jos vauva ei ole valmis tulemaan.

Ja muuten 37+0 POKS!, nyt oltais sit ns. täysiaikaisia kuitenkin jo :p
 
Paljon onnea Bluediamond ja ralliruutu! :heart:

Nanija piti ihan listasta tarkistaa, että missä sairaalassa on tuollaista ja meillähän onkin sama paikka :) Mutta kummallista etteivät ota edes näytille tuossa tilanteessa!

Laskettu aika eikä mitään viitteitä, että vauva haluaisi syntyä. Eilisen siivoilut ja pitkä kävelylenkki ei aiheuttanut edes liitoskipuja supistuksista puhumattakaan... Heinäkuun lopussa plussatestiä tehdessä tuntui, että huhtikuun 8. päivään on ikuisuus eikä jaksa oottaa ja nyt tuntuu siltä, ettei kestä jos vielä kaksi viikkoa menee. Vauvakin alkaa olla varmaan jo reilu 3,5 kilonen, ihan riittävän iso jo syntymään minun mielestä. :) Huomenna neuvolaan, pitää kysellä millaisella aikataululla tätä aletaan sitten käynnistämään jos ei meinaa itekseen tulla.

ässä+pikkuinen 40+0
 
ässä+pikkuinen juu sama paikka! Ei kuulemma uusien ohjeiden mukaan kiirehditä, jos vedet tihkuvat vain vähän. Kuulemma muutenkin tarkistus vesien menosta tehdään jollain tikulla neuvolassa, jonne olen nyt yrittänytkin soitella ja huomenna on sitten muutenkin aika sinne. Jotenkin vaan on alkanut pelottamaan kaikki, ja haluaisi varmistaa, ettei mikään mene tässä loppu vaiheessa enää pieleen...
 
Kylläpä on aikamoinen vauvavyöry täällä, aina on joku jakautunut, kun tulee lukemaan.
Onnittelut siis kaikille vauvan saaneille! :flower:

Nanija mua myös ihmetyttää tuollainen käytäntö. Itse olisin varmaan pelokkaana liioitellut sen verran kipuja ja vesien tihkumista, että olisivat ottaneet näytille.

(.) Alan luopua toivosta, että synnytys käynnistyisi itsestään ennen leikkausta. Tai tulisi edes muutama kunnon supistus, että muistaisi, miltä ne tuntuu. Nyt vaan ottasin ne vastaan asenteella "ei luultavasti enää koskaan tätä". Koko aamun olen huhkinut, siivonnutkin oikein kunnolla, siirrellyt huonekaluja alta pois jne. mutta ei mitään. Ehkä jos tuo mies olisi illalla vielä innokas kokeilemaan sitä seuraavaa s:ää. :) Paniikki on päivä päivältä kamalampi, kauhulla odotan, mitä tuleman pitää tällä kertaa. Mutta eipä ole montaa päivää enää panikoimista. Täytyy se sairaalassaoloaikakin yrittää ottaa hermolevon kannalta ja nauttia, kun ruoka tuodaan säännöllisesti valmiina melkein nenän eteen. :)
Ainiin, järkyttävä nälkä vaivaa ihan KOKO AJAN! Ja jos ei syö, niin tulee pahoinvointi ja närästys.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu

Yhteistyössä