Hei kaikille!
En kerkeä nyt lukea muiden kuulumisia, mutta kirjoittelen meidän synnytyskertomuksen ja ensimmäisestä viikosta.
Minulla oli siis varattu aika äitiyspolille sunnuntaina 27.3. korkeiden verenpaineiden vuoksi. Siellä verenpaine oli aika korkeissa lukemissa, vauvan sydänäänikäyrä hyvä ja pissassa hivenen proteiinia. Lääkäri tutki kohdunsuun ja totesi, että koska tilanne on siellä kypsä, vauva on täysiaikainen ja minulta jo kertaalleen lääkitystä nostettu, ei ole järkevää jatkaa seurantaa. Totesi, että saliin ja kalvojen puhkaisu.
Mies lähti käymään kotona päivittääkseen tilanteen isommille lapsille ja hakeakseen minulla vähän tarvittavia juttuja sairaalalle. Minä menin saliin, jossa otettiin ensin jonkun aikaa sydänäänikäyrää ja klo 12 lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot. Vesi tuli hyvän värisenä ja samalla vauvan päähän laitettiin anturi sydänäänien rekisteröintiä varteen. Jäätiin odottelemaan.
Klo 13.30 alkoi supistukset, jotka tulivat heti alusta asti säännöllisinä n. 3-4 min välein. Supistukset tuntuivat pääasiassa alamahalla ja alaselällä. Tunnin päästä supistuksiin tuli selkeästi enemmän kestoa ja kipua ja klo 15 pyysin kätilön paikalle. Hän totesi heti, että taitaisi olla nyt sen epiduraalin paikka. Olin 4 cm auki ja kanava kadonnut. Anestesialääkäri tuli heti paikalle. Yritti laittaa epiduraalia kolme kertaa, mutta ei onnistunut. Päätettiin siis laittaa spinaali. Se auttoi ihan heti ja minulle tuli ihanan rento ja kivuton olo. Tässä vaiheessa mies tuli takaisin. Siinä hetken torkuinkin ja rupateltiin niitä näitä.
Kätilö käväisi katsomassa ja sanoin, että minulla hieman pelottaa, että käy samoin kuin viimeksi eli spinaali loppuu just, kun supistukset käy kaikkein kipeimmiksi. Kätilö sanoi, että spinaali voidaan tässä tapauksessa laittaa vielä uudestaan. Tämä tieto helpotti ja olo oli tosi luottavainen ja hyvä.
Aika pian, klo 16 aikoihin aloin jälleen tuntea supitukset. Ensin vain pienenä paineena alamahalla, mutta koko ajan nopeasti kipeämpimä. Kätilöopiskelija, joka oli mukana hoitamassa synnytystä, ehdotti ilokaasua. Sanoin että aiemmin mulla on tullut siitä huono olo, mutta sitten päätin kokeilla. Yllättäin siitä olikin iso apu. Kun vielä opiskelija neuvoi miehelle tietyn "pisteen" alaselältä, jota mies voimalla painoi aina supistuksen tullessa, tunsin pärjääväni koko ajan pahenevien supistusten kanssa.
Klo 17.05 mulla iski kauhea pissahätä ja soitin kelloa, koska en spinaalista johtuen uskaltanut yksin nousta sängyltä. Kätilö sanoi, että kurkkaa varalta kohdunsuun. Vitsailin, että jos se on yhä 4cm auki niin ole ihan hiljaa vaan. Yllätys oli ihan mieletön, kun kätilö totesi, ettei tässä lähdetä pissalle vaan kohdunsuu on täysin auki ja vauva syntyy pian!! Minut katetroitiin ja aloin tunnustella sopivaa ponnistusasentoa. Ensin en tuntenut mitään ponnistamisentarvetta, vaan supitus viilsi alamahaa hirveällä voimalla. Vaikka olin ollut varma, että haluan ponnistaa puoli-istuvassa asennossa, hakeuduin jotenkin luontaisesti polviseisontaan sängyllä. Opiskelija nosti sängn päädyn ihan pystyyn ja siitä tukea ottaen aloin ponnistaa. Juuri siinä ponnistamisentarve tuntui selkeimmin. Kuten aiemminkin, koin ponnistamisvaiheen tosi voimaannuttavana ja positiivisena. Tunsin tosi selkeästi, miten vauva liikkui kanavassa ja pystyin aistimaan itse, missä kohtaa mennään. Kätilö ja opiskelija antoivat selkeitä ohjeita millä teholla ja kuinka kauan ponnistaa ja mies oli pääpuolella tsemppaamassa sekä antoi supistusten välissä happinaamaria mulle vauvan sydänäänten laskun vuoksi.
13 minuutin ponnistamisen jälkeen, varsin vaivattoman tuntoisesti syntyi ihana vaaleatukkainen pieni poika klo 17.41. Vauva parkaisi heti ensi-itkun ja tunne oli sanoinkuvaamattoman helpottunut ja herkkä. Vauva oli naamaltaan hurjan sininen, mutta muuten hyvin jäntevä. Hetken päästä kätilö kävi hieman virvoittelemassa vauvaa toisessa huoneessa ja sitten sain hänet rinnalleni. Siinä vauva tyytyväisenä pötkötteli.
Minulta paineltiin kohtua ja meni tovi, ennenkuin istukka irtosi. Siinä oli hieman epäselvyyttä oliko se kokonainen vai puuttuiko siitä pieni pala. Sain aika reilusti suoneen kohtua supistavaa lääkettä. Opiskelija ompeli pienet nirhaumat, mitä mulle oli synnytyksessä tullut, 3 ommelta ja ne kyllä teki hurjan kipeää. Mutta mies oli ihanasti tukena ja vauva rinnalla helpotti asiaa myös.
Kun synnytyksestä oli kulunut n. tunti, aloimme puhua, että voisin lähteä pikkuhiljaa suihkuun. Mutta sitten, ennenkuin kerkesin nousta, mulla tuli ihan ykskaks tosi huono olo. Sellainen pyörryttävä / oksettava. Opiskelija nosti vauvan miehen syliin ja antoi mulle lasin mehua. Join sen, mutta olo vain huononi. Sitten kuulin, kun sanottiin, että olen aivan valkoinen ja kylmänhikinen. Tässä vaiheessa olo oli jo niin heikko, etten ihan muista kaikkia tapahtumia. Mutta kuulin, kun kätilö sanoi, että nyt vuotaa, tee hätähälytys ja sitten sali oli yhtäkkiä täynnä henkilökuntaa. Tajusin, että joku painaa minuun painepullolla nestettä ja joku huusi soittavansa leikkurin ja että verenpainemittari sanoo erroria. Sain sanottua miehelle, että älä pelkää, kyllä minut hoidetaan ja pidä vauvasta hyvä huoli. Minut kärrättiin leikkaussaliin, jossa ihan yhtäkkiä sitten oloni parani. Pystyin vastailemaan normaalisti kysymyksiin ja minulle kerrottiin, että nyt minut nukutetaan ja sitten tehdään kaavinta.
Heräsin sitten jonkun ajan päästä ja minut vietiin heräämöön. Kuulin, että kohdussa ei ollut mitään ylimääräistä, mutta olin jostain syystä vuotanut nopeasti 1,6 litraa verta. Vuoto oli kuitenkin loppunut jo siinä vaiheessa, kun kaavinta aloitettiin. Kohtu oli tässä vaiheessa myös jo normaalisti supistunut. Myöhemmin lääkäri kävi juttelemassa tapahtuneesta ja jäi ikuiseksi mysteeriksi, mikä aiheutti sen yhtäkkisen vuodon ja heikotuksen.
Joskus klo 21 jälkeen minut vietiin sängyllä osastolle ja mies ja vauva tulivat samalla salista sinne. Oli kyllä tunteikasta nähdä heidät siinä ovella!
Kokonaisuutena siis synnytys oli aivan ihana, missään vaiheessa ei tullut tunnetta, että kipu olisi sietämätöntä. Mutta tuo loppuhässäkkä kyllä säikäytti aikalailla.
Maanantaiaamuna pääsin sitten jalkeilleni ja kuntouduin lopulta tosi nopeasti synnytyksestä. Toki hemoglobiini on edelleen hyvin alhainen, kun verta meni niin paljon, mutta pikkuhiljaa korjaantunee, kun syön rautaa ja syön terveellisesti.
Vauvalla oli alkuun ongelmia verensokereiden kanssa, mutta korjaantuivat tiheillä syötöillä. Tiistaina lastenlääkäri teki vauvalle kotiinlähtötarkastusta, jossa sitten kuului selkeä sivuääni sydämestä. Meille järjestettiin vielä samalle päivälle sydämen ultraäänitutkimus, jossa meidän pikkuisella todettiin synnynnäinen keuhkovaltimoläpän ahtauma. Ahtauma on tällä hetkellä suht lievä, eikä näy vauvan voinnissa mitenkään. Mutta tilanne vaatii seurantaa ja jos ahtauma lähtee pahenemaan, niin se täytyy korjata Helsingissä pallolaajennuksella. Perjantaina tehtiin uusi ultra, jossa tilanne oli ennallaan. Seuraava ultra on 14.4. ja samalla sydänfilmi ja verenpaineiden mittaus. Alkuun olin asian suhteen tosi itkuinen ja peloissani, mutta parin päivän mentyä ollaan päästy sinuiksi tämän asian kanssa. Ajattelen niin, että paljon pahemminkin voisi olla ja tämän kanssa vain nyt sitten eletään ja otetaan vastaan se, mitä tuleman pitää.
Keskiviikkona vauvan biliruniinit nousivat ja aloitettiiin sinivalohoito. Pääsimme kotiin vasta eilen lauantaina ja tänään käytiin vielä verikokeessa. Bilirubiini oli taas lähtenyt nousuun, mutta on kuitenkin alle valohoitorajan. Keskiviikkona taas katsotaan tilanne.
Vauva, joka saa nimekseen Niilo, on tavattoman ihana, suloinen rakkauspakkaus. Perustyytyväinen, aika rauhallinen ja hyvähermoinen kaveri. Sairaalassa oli kolmena yönä melkoista kipuitkua, kakkahommat on takunneet kovasti. Mutta viimeyönä kotona nukuttiin rauhallisesti kaikki syöttövälit. Tänään aloitimme lastenlääkärin määräyksestä ummetuslääkkeen, toivotaan sen helpottavan kakkahommaa.
Nyt vauveli herää, lueskelin muiden kuulumiset toisella kertaa
T. Huhtihapsukkainen ja Niilo 7vrk