Huhtikuun hurmurit 2015

Virtsanäyte: pidätys väh 4 h ( jos pystyy ), alapesu vedellä, keskisuihkuvirtsa (= virtsaat ensin vähän pyttyyn ja sitten näyteastiaan ). Jos putket mukana niin näyteastian kansi kiinni ja sitten putket vuorotellen siihen kiinni ( löytyy kohta mihin ) ja ne täyttyy itsestään. Viet labraan ja siellä kerrot kauanko on rakossa ollut.
Jotakuinkin näin :)
 
nukkukka89: mulle sanottiin, että täytyy olla 4h pissaamatta ennen testin tekoa. Huolellinen alapesu ja sitte näyte purkkiin. Mä tein testin kahdesti neuvolassa. Ekalla kerralla ja nyt tänään lääkäriin mentäessä, kun viimeksi ei pystytty ottamaan seulaa, kun oli viikonloppu alkamassa.
 
Nunnukka89, saitko terkkarilta sellaisen näytteenkeruupurkin ja kolme koeputkea? Muuten kotona ei voi otta näytettä.
Tein itse tällaisilla ohjeilla tänään, eli ovat vielä tuoreessa muistissa.

Ennen näytteen ottoa pitäisi olla 4-6 h virtsaamatta. Tee ensin alapesu ilman saippuaa ja sen jälkeen kierrä näytekeruuastian kansi auki. Laske hieman virtsaa ensin pönttöön ja sen jälkeen kerää purkkiin n. 2/3 purkillista. Kierrä korkki kiinni ja poista keruuastian kannessa oleva tarra. Sen alla on neula, johon koeputki pistetään (eli kumikorkin läpi pistetään), jolloin alipaineinen koeputki täyttyy itsekseen. Irrota koeputki neulasta ja täytä kaksi muuta samalla tavalla. Heiluta kaikki näytteet 4-5kertaa yläsalaisin. Älä missään vaiheessa avaa koeputkia, jotta putkeen ei pääse ilmaa (eivät muuten täyty itsekseen).
Vie näytteet aamupäivän aikana laboratorioon. Saamassani tarvikepussissa oli lappu, johon piti täyttää henkilötunnus, nimi ja edellisestä virtsaamisesta kulunut aika.

Toivottavasti näistä ohjeista oli hyötyä!
 
Hmm..Mitähän meillä jätetään testaamatta kun on vain kaksi koeputkiloa ton näytepurkin mukana? Ei mua haittaa millään lailla, mutta eroja löytyy eri neuvoloiden kesken :D

Tervetuloa kaikille uusille :wave: Musta tuntuu, että täällä on aika vapaa linja tuon "listoille liittymisen" suhteen. Eli kaikki saa kirjoitella - ketään ei ole vielä potkittu pois joukosta.. Kaikki halukkaat mukaan jutustelemaan, eikö vain?:)


Hui, huomenna tulisi ekat pyöreät eli 10+0! :)
 
naeli ja Pikku-katti, meillä on sama laskettu aika ja sama synnäri.. törmäillään siellä sitten! ;)

Sain eilen ultran varattua, 7.10. Voi kuinka jaksaa odottaa sinne asti! Ens viikolla labraan ja vien ton pissanäytteen vasta sinne (th sanoi, että ok tehdä niin)

Mulle vois siis päivittää synnäriksi HUS
 
Meilläkin oli vaan yksi putki, meillä tosin tuli paperiset ohjeet siitä näytteenotosta mukana :)


Ei mulla muuta, päivitän listan niin huomaan seuraavalla kerralla sit mihin oon jääny :D

PS. Jännitys tiivistyy, ultra aika olis ensi maanantaille :heart:
 
Tänään käyty labrassa ja aamun aloitin sitten oksentamalla. Pelästyin vähän että minulla tämä vaan pahenee vaikka pitäisi pikkuhiljaa hiipua, mutta ehkä se olikin vain seurausta siitä että nousin sängystä ennen aamupalaa. Big mistake.

Pissanäytettä vein labraan yhden putkilon, ja meillä tuli ihan ohjeet sen mukana. Verta ottivat 5 putkiloa. Jospa eri labroissa käsittelevät ja tutkivat noita näytteitä jotenkin eri tavalla, ja siksi määrä vaihtelee? :) Tai toisaalta joiltain otetaan tietyt näytteet jo neuvolassa, toisilla nekin vasta labrassa ja joissain kunnissa voidaan tutkia jotain "extrajuttuja" odottajilta mitä ei tehdä valtakunnallisten ohjeiden mukaan... ? tiedä häntä :)

äitii88 & mini rv 9+5 (neuvolan mukaan tasan 10+0 tänään)
 
Tervetuloa uusille!

Joku kyseli aiemmin äitiyshousuista. Mulla oli viimeksi perus h&m:n farkut, joissa muuten todella matala vyötärö, mutta korkea resori. Olivat hyvät! Samanlaiset hankin nytkin, kun se päivä tulee vastaan. En kokenut, että resori olisi valunut. Toki sen raja näkyy läpi jos on tiukampi paita. Ne housut, joissa on vain matala resori, ovat mielestäni huonoja. Jotenkin tuntuvat hassuilte, eikä resori tuntunut pysyvän paikoillaan edes sovituskopissa. Tämä siis mun mielipiteeni mammahousuista :)

Sukupuolen haluan ehdottomasti tietää, jos vaan ultrassa näkyy. Niin malttamaton olen =D

Tuplarattaat joudutaan täälläkin kenties hankkimaan. Nyt siis tulossa toinen lapsi ja ikäeroa tulee 1,5v. Ennen helmi-maaliskuuta ei kuitenkaan hankita rattaita, jos vaikka alkaisi näyttää siltä, että pärjättäisiin rattailla/vaunuilla ja kantorepulla. Mielelläni kuitenkin seurailisin teidän kommentteja tuplarattaista ja yritän pistää vinkit korvan taakse :)

Äitiyspakkausta emme ota. Viimeksi käyttöön tulivat vain makuupussi ja haalarit. Muut vaatteet tuntu jotenki hankalan kokoisilta meidän vauvalle. Hankintoja en ole vielä tehnyt. En jotenkin uskalla vielä haaveilla niin paljon. Jos ultrassa sitten selviää kumpi on tulossa, niin alan käymään esikoisen (tyttö) vaatteita läpi ja katson mitä säilytetään, mitä laitetaan eteenpäin.

Ihanaa alkaa lukea ensimmäisten nt-ultrakäynneistä!
 
väsymys ja arki kiireet vieneet mennessään etten ole käynyt kuin lukemassa muiden kuulumiset. Eka lääkäri oli tiistaina ja nyt on ultrassa nähty hyvin vauhdikas kaveri <3 Neukussa laskevat ihan sokeina vaan menkoista laskettunajan 30.3. ja nyt tiesin tarkasti ovispäivän niin lääkärikin totesi ettei niin pitkällä vielä olla eli LA 5.4. ens viikolla nt-ultra niin siinä sitten tarkemmin.

sukupuoli halutaan tietää heti kun mahdollista. helpompi sitten tehdä hankintoja. olen jo pitkään haaveillut uudesta äitiyspakkauksesta mutta muiden kommenteja lukiessa mietin että paljon siitä jää käyttämättä, eli taidan tälläkin kertaa jättää väliin. esikoiselle otin silloin 6 vuotta sitten ja olihan se niin ihanaa hypistellä niitä <3 :D

pahaolo on helpottanut kun vaan muistaa syödä usein ja paljon, lihominen on jotain niin kamalaa näin alussa ainakin. noh sitten kun ei tarvi enää pelätä pahaaoloa niin ei tarvi mättää kokoajan, toivottavasti :whistle:

niin ja tuplavankkurit oli monella mietinnässä! meillä olis myytävänä n. 4vuotta vanhat brion doubleway, mustat, yhteinen kuomu, erikseen säädettävät selkänojat.. :wave:
 
veepu123, no niinpä näkyy! Siellä sitten samaan aikaan voidaan pungeta tyyppejä ulkomaailmaan. Mulla ei vielä ole labrakäynneistä tietoakaan, ensi viikolla on neuvola ja terkkari vaan sanoi, ettei mun ennen sinne menoa tarvitse tehdä mitään, että hän sitten siellä ohjeistaa. No ilmeisesti sitten niin, mulla on 10+2 silloin kun tuo neuvola on eli tasan viikon päästä.

Ja tänään kuului dopplerilla sydänäänet!!! Tai ainakin olen melko varma, että kuului :D Ihan tuolta karvoituksen päältä sai melkein kuunnella ja vasemmalta ihan ihan alhaalta sitten kuului jumputus, mieskin sitä kuunteli. Omaa sykettä kuuntelin myös ja se oli aikalailla hitaampi, joten väittäisin tuon olleen pikkaraisen syke. Tai sitten olen intopinkeänä kuunnellut jotain suoliääniä..

Olotkin alkaa helpottaa, tosin väsymys tuntuu sitten kasvavan. Ruoka alkaa maistua ok, tosin hajuille olen yliherkkä edelleen, eilen töissä lapsen vaippaa vaihtaessa oli tulla oksennus, vaikka normaalisti en kakkavaipoista yökkäile. Noin muuten jatkuva jano, jatkuva vessassa ramppaaminen ja päänsärky tuntuu tuppaavan olemaan päivittäisiä. Tissikipu vaivaa lähinnä öisin, silloin jostain syystä aristavat kovastikin. Mutta eikös näillä viikoilla hiljalleen pitäisi oireiden helpottaakin? Itselläni ainakin viime viikko oli selvästi kaikista pahin.

naeli 9+2
 
Mä näin yksiyö unta että olin saanut hus kirjeen, mutta ei ollut vieläkään tullut kättäriltä oikeasti kirjetta :-( Nim kärsimätön.
Pahoinvointi oli tänään taas helpompi. Mutta kun syömisestä on liian kauan, niin paha olo tulee nopeasti. Pesuaineet ja hajuvedet tekee edelleen pahaa.
Mutta töissä olen onneksi pystynyt olemaan. Jos nyt en voisi rv18 saakka pahoin, niin kuin tytöstä. Olisi töissä helpompi olla.


Silvia ja pikkuinen 9+3
 
Tänään viimeinkin kauan odotetussa Nt-ultrassa näkyi pikkuinen, jolla näytti olevan (kätilön mukaan) kaikki mitä pitikin siellä missä pitikin, ja niskaturvotus muistaakseni 0,7, eli matala arvo. Ei siinä ihastuksissa kaikki tallentunut päähän, tuloskirje tulee sitten viikon päästä. Sydänäänet ja potkut, voi että. Onnenkyyneleet tuli silmiin, kun viimeinkin sai tietää, että tuolla kohdussa todella on joku :heart: Hassua, miten neuvolan ja sairaalan laskelmat poikkeaa toisistaan, kätilön mukaan mulla on jo 12+1, kun ite oon laskeskellut 12+0, ja lasketuksia ajaksi antoi 1.4. Mittojen mukaan vastasi ilmeisesti 11+4, mutta sanoi, että sen mitan saaminen ihan tarkkaan on vaikeaa, ja siltä se vilkasliikkeisestä pikkuisesta varmasti onkin. Sukupuolta ei kuulemma näillä viikoilla näe niin tarkasti, että yhtä usein menee väärin kuin oikein, seuraavassa ultrassa sitten näkyy.

Pikkuinen ei halunnut näyttää kasvojaan, aina oli käsi edessä, ja kuvien kanssa kyllä tarvitsi kätilön näyttämään missä on pää ja missä peppu :D

Koko päivä on mennyt ihan omassa onnenpumpulissa, töissä en ihan ollut skarppina ja hyvämuistisena, heti ensitöikseni unohdin avaimet sisälle työhuoneeseen, kun lähdin ulkovalvontaan. Jännästi oli sellainen tunne, että kantaa salaisuutta mukanaan :heart:
Kyllä tuo vauvan näkeminen ja kuuleminen vaan tuo sen todeksi ihan eri tavalla kuin olojen tunnusteleminen.

Onnenhuumassa

Kevis + itu 12+1

la 1.4. Kevätkaihonkukka/34/1.lapsi/KOS
 
Neuvolassahan lasketaan viimeisimmistä kk ja kaikille samalla tavalla. Sitten ultrassahan on tarkoitus tarkistaa minkä kokoinen vauva on.
Tyttöä kun odotin, niin ultrassa oli vain 2 pv ero siihen mitä neuvolassa laskettiin kuukautisista.
 
Kätilö oli heti ensialkuun niiden neuvolasta lähetettyjen tietojen perusteella, että sullahan on nyt 12+1, ennen mitään mittauksia. Mut joo, ilmeisesti varsin harva vauva syntyy täsmälleen laskettuna aikana, la on vaan avuksi kehitysvaiheen arvioinnissa jne. Kätilö sanoi, että se aikaisempi aika, 1.4. on sitten se, mikä laitetaan kelalle. Ok, sopii mulle :)
 
Kevis, onnittelut ihanista uutisista! Tosi kiva kuulla, että kaikki on hienosti ja pikkuinen siellä viuhtoi. On se hieno hetki nähdä oikea ihmisen alku, ja se ihana helpotus kun kaikki näyttää olevan kunnossa. :)

Tuntuu, että tässä ketjussa on ollut hurjasti epäonnea ja paljon on tullut ikäviä uutisia aivan liian monelle. Toivottavasti nyt alkaa tilanne tasaantua ja saisimme kaikki odotukseen onnellisen päätöksen.

Mulla on vielä noin kolme viikkoa aikaa nt-ultraan. Ääh! Sairaan pitkä aika.

(.) maha on tuollainen möllö jo illalla. Kaksi ekaa pysyi puoliväliin melko hyvin piilossa, mutta tämä puskee jo nyt esiin. Tavallaan kivaa, mutta saisi nyt vielä muutaman viikon mahtua normi vaatteet päälle. Lenkeillä ja salilla olen käynyt melko normaaliin tahtiin, joten paino on vielä pysynyt ihan hyvin kurissa. Ehkä tullut 0,5-1 kg lisää normaaliin, eli mielestäni ei käytännössä mitään, jos turvotus ja tissien kasvu lasketaan. Tokasta oli puolivälissä tullut 8 (!) kiloa lisää ja näytin siinä vaiheessa omaan silmään ihan hullun lihavalta. Loppupuolikkaalla tulikin vain 2kiloa enää edellisten päälle, eli mitä ilmeisimmin hoikistuin loppuraskauden aikana reilusti. Synnäriltä tulikin vauvan lisäksi kotiin vain ne kaksi lisäkiloa. Jännä nähdä miten tällä kerralla käy :)

Tällaisia aatoksia tänään :D

Pikku-Katti (9+2)
 
Onnittelut Kevätkaihonkukka hyvistä ultratuloksista! Omaa aikaa pitäisi jaksaa odottaa vielä ensi viikon perjantaihin asti. Tässä ketjussa on todella ollut paljon epäonnea mukana ja minäkin toivon, että se jo riittäisi. Oma odotus on toisaalta sujunut nopeasti, mutta toisaalta en oikein ole uskaltanut vielä täysin iloita tulevasta vauvasta. Taka-alalla pyörii koko ajan pelko siitä onko vauvalla varmasti kaikki hyvin. Onneksi on kotona tuo doppler, jolla voi aina halutessaan kuunnella nuo sydänäänet. Jospa sitten ultran jälkeen uskaltaa iloita ja kertoa asiasta tuleville isoveljille. Alkaa olla vaikeaa piilotella asiaa, kun maha jo kovasti tuntuis kasvavan. Tänään tuli täyteen ensimmäinen 10, joten kohta pitäis olotilankin alkaa helpottaa. Huomasin muuten, että etusivulle ei ole tullut mun tietoja, joten tiedot uudestaan:

16.4.2015/Tuikkis3/3.lapsi/TYKS
 
Moikka mammat! :) Huh, pahoinvointi on näköjään helpottanut, en oo nyt oksentanut kolmeen päivään! Sitä ennen sai käydä pyttyä halailemassa kuusikin kertaa päivässä:/ Kahvikin menee jo alas, jee!
Jännä juttu että mun raskaus on näköjään niin erilainen kun oman äitini, hänellä ei ollut pahoinvoinnista tietoakaan! Niin ne raskaudet on erilaisia:)
Oletteko te kyselleet äitienne raskauksista, onko itsellänne täysin erilaiset vai samanlaiset? :)
Nyt meen yöpuulle, tulipa taas valvottua liian pitkään :/
T: Magorian&Tyyppi 10+3
 
Facebookin puolella kirjoitin, että inhottavin oksentaa on tee, koska siitä on imeytynyt vesi pois, eli on vain mustaa kitkerää litkua, mutta eilen taisin löytää sopivan haastajan! Vasta syöty perunamuussi! Ja ilman juomista. Voi luoja sitä kakomista, tuntu että tukehtuu :D Täällä pahoinvointi edelleen jatkuu, tämä aamu on ollut sentään normaali, ei yhtään ällötä :)

Ihanaa kevis kun kaikki oli kunnossa! :) Jotenkin itse olen vielä epäileväinen koko vauvan suhteen.. Aiemmista en epäillyt mitään, nyt on vaan sellainen olo ettei siellä ole mitään :( En tiedä onko tieto lisännyt tuskaa, vai onko jokin äidinvaisto, mutta ei olis enää kun 3 yötä niin päästään heti aamusta katsomaan tilanne, jännittää kyllä ihan älyttömästi. Sain vihdoin hankittua lapsille hoitajankin, tiukassa oli että sain pyydettyä, en nimittäin ole kertonut raskaudesta vielä :D

Viime yönä sain alaselänkin ihan kiitettävään jumitukseen, ilmeisesti eilinen uimahallireissu esikoisen kanssa ei ollut kovin hyvä idea :D Jospa tuon sais päivän aikaan naksahtamaan, tuntuu että kunhan sais vaan kunnon asennon niin se olis siinä..

Jmia ja minimäkäräinen 11+6
 
Taas poksuu viikot, tänään rv 10+0 :) Jee, pahoinvointiällötys kyllä jatkuu tasaisena. Kahden viikon päästä kuitenkin np-ultraan!

Äidin ja tyttären raskaudet Meillä taas ollut melko identtiset. Äiti on voinut molemmista pahoin ekat 12 viikkoa, niinkuin minäkin näytän tekevän. Esikoisen synnytys noudatti myös samaa kaavaa kuin äidillä; 9 tunnin aherrus ilokaasun voimin ja vedet ei menneet millään vaan piti poksauttaa viime senteillä.
 
Tervehdys kaikille

Juuri kotiuduttu NT-ultrasta. Oli mielenkiintoinen reissu, tuli hyvää uutista ja ehkä vähän huonoakin uutista. Löytyi yksi pikkuinen, jonka sydän sykki, aivot kehittyneet kuten tässä vaiheessa kuuluukin, kaksi kättä ja jalkaa. Huonoa oli se että oli koko ajan niin kippurassa että mitään mittoja ei saatu otettua, ei pää-perämittaa eikä niskaturvotusta. Myös näkyvyys oli huono ultraajan mielestä. Kommentoi myös että lapsivettä on vähänlaisesti. Lapsi ei suostunut vaihtamaan asentoa tölmimisestä huolimatta ja näkyvyys ei parantunut vaikka äiti juoksutettiin uudelleen pissalle pylly paljaana käytävän toiselle puolelle...

Sai yhden mitan otettua ja sen mukaan olisi 11+1. Tuo on lähes mahdotonta koska olen tehnyt silloin positiivisen raskaustestin 3+0 viikoilla. Neuvolan mukaan on 11+4 ja menkoista laskettuna 12+0. Kommentoi myös että seulonta arvot ovat aika matalia.
Lopputuloksena on se että kävin uudelleen verikokeissa ja uusi ultra-aika on tiistaina. Sen jälkeen ollaan taas viisaampia. Käski olla huolestumatta (just joo, aivan varmasti) Kun tivasin mistä tuo lapsiveden vähyys johtuu ei oikein halunnut sanoa mitään mutta myönsi että rakenneultrassa se merkitsisi ongelmia munuaisten kanssa.

Tässä pelkkää omaa napaa. Menen nyt rauhoittumaan jonnekin

CVAD ja hyvin itsepäinen lapsi jotain väliltä 11+1 -12+0
 
Heippa ihanaiset!

Meillä pamahti postiluukusta aika NT-ultraan ja se olisi 16.10. Huh, vielä kuukausi odottelua!
Samalla tuli myös aika veriseulaan ja se olisi 26.9. aamulla ennen töitä.

En olisi uskonut, että aika tulee näin nopeesti postitse , kun vasta viime viikolla kävin neuvolassa. Parempi kuitenkin näin! Ja aivan ihanaa, että mieskin pääsee mukaan, kun aika on iltapäivällä, eikä hänellä ole työreissua silloin! Loistavaa <3
Jännittää kyllä kovasti, että onko kaikki hyvin, koska nyt ei ole ollut suurempia oireita oikeastaan lainkaan. Rintojen arkuus ja ajoittainen kuvotus.. Terveellinen "normaali" ruoka ei edelleenkään maistu. Mutta tosiaan hieman pelottaa. Toisaalta olen iloinen ettei pahempaa kuvotusta ja pahoinvointia ole.

Onko muita, joilla oireet vähäisiä?

CVAD: voin vain kuvitella tunteesi! Melkoista pelottelua sieltä kättärin puolesta... Ei varmasti ole mukava odotella ensi viikkoon ja varmasti on miljoonia kysymyksiä mielessä joihin haluaisi vastauksia! Voimahalaus! Toivotaan parasta ja että kyseessä olisi väärähälytys! <3

ttaisku 8+5
 
ttaisku, mulla on kanssa ollu nyt suhteellisen helppoa, ainoastaan turvotusta ja väsymystä iltaisin.
Jotenkin tuli semmonen epävarma fiilis ja ajattelin kokeilla kotidopplerilla josko syke löytyisi. Löytyi se pienen etsinnän jälkeen, ja tuli kummasti parempi mieli:heart:

veepu & sintti 9+3
 
Tervehdys kaikille:)

CVADTsemppi-halaus täältä!!!

Tänään on 8+0. Väsymys on valtaisa ja tällä viikolla huono olo on lisääntynyt. En ole kertaakaan oksentanut, mutta niin on huono olo:( Olo on kaikkeamuuta kuin hehkeä:(

Töistä: Teen epäsäännöllistä vuorotyötä hoiva-alalla. Nyt on alkanut työt painaan. Sais olla lakisääteinen alkuraskauden sairasloma. Työnteko on raskasta.... Voishan sitä saikkuakin hakea, mutta ei tää olo parane viikon lomalla. Josko tää helpottaisi ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.

Aurinkoa päiviinne:heart:

Toiveessa & tiitiäinen 8+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä