Huhtikuun hurmurit 2015 - Marraskuu-

Mä tilasin itselleni Anita baby beltin tukivyöksi, olen käyttänyt sellaisinä päivinä töissä, kun pitää olla erityisen paljon liikkeellä tai seisoa pitkään, mutta tavallisina päivinä en käytä, katsotaan sitten myöhemmin isommalla masulla. Nennuli, kuulostaa siltä että sinun kannattaa kysyä selkävaivoihin erikoistuneelta lääkäriltä neuvoa, mutta on se kyllä varmaan niinkin, että jos kokoajan pitäisi tukivyötä, ei lihakset kohta tukisi juuri lainkaan.

Yksi tärkeä vauvatarvike oli ajatuksistani unohtunut kokonaan: amme. Mites kokeneemmat, millainen on hyvä? Niitä on ilmeisesti sellaisella jalustalla/jaloilla olevia, onko hyviä? Meillä on aika ahdas kylppäri, mutta amme on varmaan hyvä olla, lavuaarikin on niin pieni, ettei pikkuinen kauaa siihen mahdu kylpyyn, pyllypesulle vaan.

Olen pariin kertaan meinannut sortua nettishoppaamaan vauvanvaatteita ja tarvikkeita, mutta en ole vielä tilannut mitään. On ne vaan houkuttavan näköisiä, mutta varmasti viisainta mennä kirppareille hypistelemään...

Kevis + pieni 20+5
 
Pitihän se tulla POKSumaan eli 17+0 POKSAHTI käyntiin :D

Olen kyllä koko ajan ajantasalla kirjoitteluistanne mutta en vaan ole jaksanut kirjoitella mitään... Anteeksi.

Väsymys on jotenki palannut ja tuntuu että voisin vaan nukkua nukkua nukkua! En ymmärrä. Hetki sitte oli vielä kaikki kunnossa ja väsymys hävinnyt mutta nyt,nyt tuntuu että mitään ei jaksaisi.... :(

Joulukin ahdistaa kun jotenkin voimat on täysin loppu ja se koko jouluhössötys pitäisi jaksaa...

Anteeksi tämmönen vali vali viesti mutta kunhan tulin ilmoittamaan itsestäni....

Sitkeäsissi & muru 17+0 <3
 
Täällä poksuttiin myös eilen! Samoin kuin Sitkeäsissi 17+1 olis tänään iik!
:heart:

Rakas ystäväni/kollegani sai pari päivää sitten vauvan. Olen niin onnellinen hänen puolestaan ja malttamattomaksi se tekee, kun haluisi jo omansakin syliin :heart: hänen synnytyksensä vesien menosta syntymään kesti hurjat 43tuntia!!! Lopulta jouduttiin sektioimaan, koska synnytys ei vaan edennyt. Jotenkim toivoo, että itse selviää vähemmällä. :D

Olen vaunupyörryksissä! En vasn osaa päättää :D tarvii varmaan tehdä joku gallup , että mitkä vaihtoehdoistani olisi parhaat :D huhhuh!

Kotona on iskenyt selvästi pesänrakennusvietti. Haluisi sisustaa ja laittaa vauvan huonetta ym. Kuitenkin mieltä jarruttaa ajatus/fakta, että emme tiedä kuinka kauan asumme asunnossamme lapsen syntymän jälkeen, ennen kuin muutto toiseen kaupunkiin tulee.. Ahdistus!

Pinnasängyn saan käytettynä serkultani. Hieman tarvii hioa ja maalata ja sitten se on täydellinen! Samoin hoitopöydän saamme heiltä. Se on ns lipastomallinen, jossa hoitotaso ja alapuolella hylly ja 4laatikkoa. Sopiva siis tarpeisiimme :)

Jotenkin niin positiivinen mieli koko ajan! Vieläkö vatsakin kasvaisi ja liikkeet tulisivat selkeämmiksi niin olisin taivaissa :heart:

Voikaahan hyvin :heart:

ttaisku ja pikkunen 17+1
Väh
 
ttaisku -Miten selvästi sulla noi liikkeet tuntuu? Tai siis tuntuuko niitä? Kun itellä on jo monta päivää ollu tosi hiljaista tuolla masussa... Doppleriakaan en ole uskaltanut nyt kokeilla.... Kyselen sinulta siis siksi kun viikot meillä on samat :D Koskas muuten teillä on ultra? Päästäänkö taas jännäämään samana päivänä :D Meillä se on 8.12 :)

Niin ja muillakin kellä liikkeet tuntuvat vielä heikosti niin tuntuuko vielä päivittäin? Mulla istukka on edessä joten sekin tietysti vaikuttaa asiaan...

Toissa päivänä mulle jysähti vuosisadan MIGREENI! Mulla tuo on siis todella vaikea riesa.... Mulle on määrätty siihen jos jonkin näköistä lääkitystä masennuslääkkeistä lähtien mutta toistaiseksi ei ole löytynyt vielä tarpeeksi hyvää estolääkettä... Nyt en siis syö tietenkään mitään.
Tuo riesa halvaannuttaa mut täysin!
Mutta siis jälleen toissapäivänä räjähti! Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ilman mitään ennakkovaroituksia kaaduin sohvalle kun tämä vuosisadan jysäri alkoi. Otin siihen sitten panadoli+burana+imigran nenäsuihkeen (on siis täsmälääke tuohon migreeniin).
Muutaman tunnin kärvistelin jolloin sitten helpotti. Oksentamisen vältyin tälläkertaa. Lisäksi mulla puutuu puol naamaa ja usein myös toinen käsi, puhuminen vaikeaa, kävellessä huippaa ja aurinkolasit on ystäväni näinä hetkinä.... Ja näitä tulee joskus useina päivinä kuukaudesta.
Mutta siis tämän kohtauksen mentyä ohitse niin sitä hyvää oloa kestikin pari tuntia kunnes illalla se sama uusiutui. Voi herran jestas että olisin valmis vaikka kuolemaan ennemmin kuin kestämään sitä!

ONKO MUILLA TÄTÄ INHOTTAVAA RIESAA? KUINKA SELVIÄTTE SIITÄ?

Nyt poden huonoa omaa tuntoa noista lääkkeistä... :(
Muutenkin harmittaa kun itellä ei mitään pesänrakennusviettiä ole ja kämppä on ku pommi kun väsymys vaan valtaa päivät...

Jaahas ja valitusviestit jatkuvat osaltani : /

Sitkeäsissi & muru 17+1 <3
 
Viimeksi muokattu:
Migreenistä kärsin minäkin, mutta tässä raskaudessa olen vielä siltä säästynyt :) on kyllä niin kurja vaiva. Edellisessä raskaudessa olin loppumetreillä muutaman yön sairaalassa, kun oik.puoli jo kropastakin puutui ja särky vain ei helpottanut. Panacodilla siellä lääkittiin.

Liikkeistä :ne tuntuu niin yksilöllisesti ja mm. istukan paikka vaikuttaa tuntemiseen sekä " massa ", mitä vatsalla on vaimentaa myös. Sekä kohdun muoto. En minäkään liikeitä tunne päivän aikana koko ajan, kun liikeessä olen, sitten kun rauhoitin niitä kuullostelemaan ja viikotyain ne vahvistuu, kun baby/ babyt kasvaa. Dopplerin mä annoin kiertoon, alkuraskaudessa oli mulle tärkeä, nyt ei tule enää kuunneltua.

Liitoskivuista :olin ihmeissäni, kun ei niitä ole ollut, no nyt on. Enemmän jos on liikeessä, niin kyllä alkaa alakerta huomauttamaan. Ja saliharjoittelusta oli luovuttava, myöskin pitkistä kävelylenkeistä, vähempikin aiheuttaa jo painontunnetta. Uinti on tuntunut vielä hyvältä.

Ammeesta joku kyseli. Ei olla hankittu, mutta jalallinen malli hankitaan ihan oman selän takia. Myöhemmin sitten toinenkin amme, kun vauvat isompia ja osaavat jo istua ammessa ja varmaan siellä viihtyvät ensi kesänä :)

Paulanna ja pavut 20+6 ( huomenna alkaa jo 22. raskausviikko, vau )
 
Liikkeistä Täällä nyt rv 18+4 ja viimisen viikon aikana liikkeet on voimistuneet kovin. Siinä rv16-17 niitä piti kuulostella, mutta nyt tuntuu jo pitkin päivää jumppailua :heart: Eli aika nopeasti tilanne muuttui. Samaten kohtu tunki selvästi ylös ja esille tuolta piilosta (ihmekös noita liitos- ja kasvukipuja ollut), nyt voi jo sanoa vauvamasuksi tätä pakkia.

Tukivyö Minä myös malttamattomana odotan josko ostamani anita babybelt saapuisi tällä viikolla. Ekassa raskaudessa ei ollut mutta ei ollut vaivojakaan. Nyt ollut selkä välillä kipeä ja samaten alamaha tuntuu painavan. Jospa tuo auttaisi. Vinkkinä vaan niille joita hinta hirvittää (ovh n. 40€) omani ostin uudenveroisena fb äitiysvaatekirppikselta hintaan 15€ sis. postarit. ;)

Amme Me ostettiin esikoiselle ihan tavallinen ikean amme, niin tälle toisellekkin. Tosin meillä on sauna ihan suihkun vieressä niin, että laitetaan amme saunan lauteille ja lorotellaan vedet sinne. Siinä lauteilla voi sitten itsekkin istua vieressä vauvelin kylpyhetken :) Ja lopuksi pesuvedet voi lorotella saunan lattiakaivoon.
 
Sitkeäsissi: me saadaan jännäillä samana päivänä! Meillä on myös ru 8.12. :D
Liikkeistä sen verran, että todella hentoja ovat. Välillä tuntuu ihan alhaalla ns elohiiren tapaista, mutta epäsäännöllisemmkn. Taidetaan olla aika samasta puusta veistetty, koska myös mulla on istukka etuseinässä! En kuitenkaan ole vielä stressannu asiasta, kun neuvolassakin sanottiin, että ne voi kunnolla tuntea vasta jopa viikolla 20->. Mun dopplerista on taas patterit loppu. Se on jotenkin rikko, koska nyt parin viikon sisään jo toinen patteri.. Huoh! :D

Nostan käden ylös myös noista migreenikohtauksista! Kärsin myös aivan kamalista ja varsinkin viimeaikoina kohtaukset on ollu kamalia! Otin asian neuvolassa puheeksi ja ne sanoi, että panacod 500mg saa ottaa kohtaukseen, mutta ainoastaan 1tabletti päivään! Ja jos ei mene silläkään ohi, niin tarvii mennä päivystykseen tai olla ä-polille yhteydessä ja sieltä saa sitten kortisonia. Neuvolassa sanottiin, että ei missään nimessä tarvii kärvistellä niissä kivuissa, eli mahd pian vaan soittoa ja sitten mennään sen mukaan mitä sieltä sanotaan. Kamala vaiva, joten voin samaistua!

Ja vielä Sitkeäsissi tuosta pesärakennusvietistä. Meilläkin on hei kämppä kun pommi!!! Työpäivisin potkin kamoja lattioilta "vähemmän näkyville" ja vapaapäivisin yritän siivota, esim tänään, mutta en saa itestäni irti. Yritän tehdö jonkun pikasiivouksen ja pistän miehen siivoamaan sunnuntaina paremmin :D joten älä pode huonoa omaatuntoa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
En potisi huonoa omaatuntoa jos kämppä on sekaisin, ei se vauva ainakaan siitä häiriinny, ehtiihän sitä. Mä olen oppinut edellisten lasten myötä vähän jättämään pipoa löysemmälle, alkuun tuntui että kun vauva nukkuu mun TÄYTYY siivota ja tehdä sitä ja tätä jne. nykyisin vedän kyllä rennommin, ja nukun kun väsyttää, ja semmosta hommaa ei olekkaan mitä ei voi siirtää huomiselle. Hirvein tunne on kauhea väsymys, ei pysty ei kykene. Ei kannata vaatia itseltään liikoja.

Migreenistä / päänsäärystä En ainakaan todetusti pode migreeniä, mutta vuodesta 2011 mulla on ollut elämää rajoittavia päänsärkykohtauksia. Saattaa mennä monta päivää niin että aamulla kun herään päätä särkee ja illalla kun käyn nukkumaan särkee yhä ja homma jatkuu pari päivää... Se rajoittaa, tekee vain pakolliset ja välttämättömät asiat. Tekee hyvin pahantuuliseksi kun ei pysty vaikka haluisi :( Tollaisia puutumisia yms en ole kokenut ja kuulostaa todella rankoilta, joten tsemppiä niihin. Panacodia mulle sanottiin että 3max / pv mutta jos ottaa lisäksi 1mg paratabsia niin sitten vähemmän, yhteisannos taisi saada olla 3mg päivässä. Panacodia en ota ellei ole viimeisin hätä, sillä oli aika paljon kaikkia mahdollisia vaikutuksia etenkin säännöllisesti syötynä/ loppuraskaudessa. Minä kyllä kestän, mutta sitä en kestä jos vauva täytyisi heti syntymän jälkeen vieroittaa jostain minun syömästäni lääkkeestä.
Mutta kaikille kipujen kanssa taisteleville tsemiä, eikä sekään auta kyllä mä sen tiedän :)

Liikkeistä En minäkään niitä välttämättä päivittäin tunne, ei kannata vielä murehtia sen suhteen. Sanotaan että jos ei yli 25 viikolla rupee tuntumaan säännöllisesti niin voi käydä käyrällä tms.

Kiva kun osa on tehnyt jo hankintoja, minä en juurikaan. Eilen tuli ostettu Tripp trappi kaikilla herkuilla kun satuin tosi mageen halvalla käytettynä saamaan, aivan uudenveroinen pehmuisteineen ja pienentimineen 50€, eihän se sitä tule ihan vähään aikaan tarvitsemaan mutta joku päivä :)
Meidän kaikilla muilla lapsilla on tripp trapp yhä edelleen käytössä (6v.,8v.,8v.) 10 vee on luopunut jo. Siinä istuu mukavasti ruokapöydässä aina oikealla korkeudella ja syöminenkin on siten paljon helpompaa ja minulle suotuisaa kun ei pyöri ja hyöri liian matalalla penkillä :D

Nyt jatkan taas töitä..

Hanna ja pallero, tarkalleen 17+5
 
Ihania te kyllä olette! :)
Uskomatonta että jo viides tulossa ja huomaan kyseleväni ja pohtivani aivan samoja juttuja kun ensimmäistä odottaessa :D

Onpa "ihanaa" kuulla että muitakin on jotka tätä rasittavaa vaivaa sairastavat,vaikkakin en toivo tätä kenellekään!

Mulle on myös tuota Panacodia määrätty ja vaikka kaksi kappaletta olen niitä kerralla ottanut ei niistä mitään apua ole... Siksi en niitä kovin herkästi napsikkaan. Tuo Imigran nenäsumute auttaa kyllä mutta sitä ihan vihoviimeisenä haluaisin käyttää! Mutta se on mulle nyt raskausajaksi määrätty,joten jos on aivan pakko niin sitä on lupa käyttää.

Itse kanssa kamppailen ristiriitaisten tunteiden kanssa siitä kun ei haluaisi vauvaa altistaa millekään lääkkeille ja toisaalta taas muuten teet kuolemaa pahimmillaan kolme-neljäivää... :( Mulla saattaa jäädä välillä migreeni ns.päälle ja kärsin siitä niin kauan että vasta sairaalassa saavat tiputuksella katkaistua sen ja silloin ei enää omat kotilääkkeet auta...

Hanna -Mulla on myös lisäksi tuollaista ns.kroonista päänsärkyä juurikin millaista kuvailet sen olevan,ei kivaa ei!

ttaisku - Eikös meillä ollut np-ultrakin samana päivänä :) Meillä menee kyllä hyvinkin yhteen nämä odotukset :) Vielä kaiken pitäisi kruunata se että vauvat syntyvät samaan aikaan tai ainakin samana päivänä :D Ensin tietty kärvistellään synnyttämässä yhtaikaa! :D

Nyt aamupalalle :)

Sitkeäsissi & muru 17+1 <3
 
Sitkeäsissi: melko koomista tämä kyllä on :D oltiin samana päivänä no:ssä ja muistelin juuri, että meillä taisi olla kellonajallisesti siinä vain 20min eroa :D haha!
Melko hauskaa jos sattuisi tosiaan niin, että vielä samana päivänä pullahdetaan! Voihan!

Osaan samaistua tuohon omatuntokipuun tuossa lääkeasiassa täysin! Yksi viikko napsein varmaan joka päivä panadolia ja se tuntui niin kamalalta. Yrittää itse kärsiä vaikka kuinka, ettei tarvisi lääkkeitä ottaa, mutta sitten jossain se raja menee.
Neuvolassa avauduin tästä ja he kyllä lovduttivat, että äkkiä se "mun" huono-olo vaikuttaa lapseenkin, koska tunteet yhdistyvät. Ja oikeasti huomaa sen, että ajattelee jo nyt asioita aivan eritavalla kuin ennen :heart:

Voimia ja jaksamista kaikille :heart: lopussa seisoo palkinto näistä kaikista vaivoista ja huonoista päivistä! Pus!
 
Ihan ensiksi, POKS 17+0! Vihdoinkin näin pitkällä :) kateellisena oon lukenut teijän viikkoja, itellä aika niin loppukuusta..

Tänään oli neuvola. Verenpaineet oli tosi alhaiset 99/48. Siitä siis se vetämätön laiska olo. Hb oli onneksi vähän noussut, lukema 120. Pikkuisen sydänäänet oli 155-160, vieläkin aika korkeat, edelliset lukemat oli 170 ja 168. Rakenneultraan vielä piitkä aika, viikkoa ennen joulua :/ En malta oottaa sitä että mahdollisesti näkee sen sukupuolen! Haluttaa alkaa jo hommaamaan vaatteita ja muuta tarvittavaa. Yritin jo katella kaupassa mutta ei sytyttänyt kun ei tiiä minkä tyylistä rupeais katteleen.

Kysyin terkkarilta nukkumisasennosta, että onko turvallista nukkua selällään. Ihan turvallista on. Herään siis monesti yölläkin kun oon unissaan kääntynyt selälleen, tuntuu parhaimmalta asennolta. Esikoiselta en osannut nukkua selälleen, kylelleen oli paras. Nyt tuntuu että kylkiasento ahdistaa, maha roikkuu patjalla ja muutenkin inhottava olo. Ei auta vaikka tyynyä pukkaa alle, sitten se painaa. Joten selällään mennään niin kauan kun hyvältä tuntuu!

Mua kiinnostaa tietää, että onko teillä useamman lapsen äidillä ollut jokaisesta samanlainen maha? Pitääkö paikkaansa tyttö- ja poikamasun erot. Mulla vaan joka päivä pyörii mielessä kumpi se mahtaa olla, en saa varmasti rauhaa ennenkuin se on ultrassa todettu. En tiiä miten tää on näin pakkomielteeksi tullu, oon jo hyväksyny ajatuksen että meillä ois kaksi poikaa, tulis isommalle ihana pikkuveli kaveriksi. Silti huomaan jatkuvana lukevaní tyttö vai poika? - keskusteluja.

Painonnousu mietityttää. Esikoisella nousi 17kg ja nyt on pelko että käy samoin. Oli niin raskas se raskaus kun tunsi olonsakkin niin painavaksi, joka paikkaa kolotti ja jomotti eikä jaksanut nousta ylös sängystä tai sohvalta ilman suuria ponnisteluja. Nyt siis viikko 17 ja painoa tullut 3,5kg. Lähtöpaino 50kg. En edes syö normaalia enempää ja silti se paino nousee. Tuleekohan tästäkin nyt pakkomielle. Oli se eka raskaus siinä mielessä helpompi ettei ollut vertailukohtia. Nyt vertaa joka asiaa edelliseen. Eihän se toki haittaa että kiloja tulee kun on noin vähän painoa muutenkin, mutta silti ;)

Muuten, ihailen teitä joilla on aamuherätys töiden tai koulun takia! Oon niin kertakaikkisen huono heräämään aamusin että aloin taas olemaan kiitollinen kun saan olla kotona. Mulla oli hammaslääkäritarkastus puoli 10 aamulla ja sen takia piti nousta aikasin, no, 45min torkuttelun jälkeen oli pakko nousta ylös. Huh mua ei oo tarkotettu aamuihmiseks!

Ammeesta. Meillä oli esikoisella semmonen iso punkka, saunanlauteilla kylvetettiin. Oli aika raskasta seistä niin könössä, mutta kyllä sen kesti. Nytkin varmaan joku samanlainen kötöstys otetaan käyttöön, en niitä jalkoja halua kun tuntuu että ne ois koko ajan tiellä sillon ko niitä ei tarvi. Ikean amme ois kyllä hyvän kokoinen!

Supisteluja on jo ruvennut tulemaan. Kivuttomia mutta inhan tuntosia. Hengitys menee pinnalliseks kun supistaa. Saa nähä millon rupeaa tissit vuotamaan, viime raskaudessa 20viikolla jo alkoi harjoitella niin että välillä sai pitää liivinsuojia. Usein kyllä tuntuu se maidonnousun tunne muttei vielä onneksi oo mitään tullu.

Huh tulipa kirjotettua kun kerrankin koneelle pääsin. :)
 
Keesha -mulla on viides tulossa ja ennestään on yksi pouka ja kolme tyttöä. Mulla on kyllä pitänyt tyttö -ja poikamasut paikkaansa :) Tytöt ns.leviää ympäri lantiota ja poikamasu jää vain sirosti eteen :) Koko on sen sijaan vaihdellut. Yllätykseksi pienin maha kaikista oli tuo neljäs. Tosin silloin sieltä syntyikin sellanen 2,6kg :)
Voi mä niin samaistun tohon sun painonnousu mietteisiin! Mulla tosin on tullut AINA yli 20kg painoa. Mun lähtöpaino on ollut hitusen päälle 40kg. Tässä raskaudessa lähtöpaino on ollut kaikista suurin 50kg! Ja painon nousu ahdistaa...tosin ei se lukema vaan jotenki se oma kroppa ja ulkomuoto....en tykkää. Olo on ku valaalla ja mikään ei mahdu päälle,liikkuminen on vaikeaa ym... : /

SUPISTELUISTA
Niitä ei ole onneksi tänne vielä rantautunut.

Olo on muutenkin kuin ei -raskaana olevalla. Mitään muuta ei ole kun tuo pää mikä reistailee ja tajuton väsy! Täytyy jutella näistä tuntemuksista neuvolassa...

Sitkeäsissi & muru 17+1 <3
 
Painonnousu muakin mietityttää ja entistä enemmän on tullut sellainen olo, että sen lisäksi mitä syö, raskausaikaiseen painoon taitaa vaikuttaa aika paljon myös muut asiat. Esimerkkinä äitini ja anoppini, jotka ovat sentilleen saman pituisia, eli 170cm ja ennen raskauksiaan olleet hyvin saman painoisia, erittäin hoikkia molemmat. Anopille on tullut jokaisesta kolmesta raskaudesta suunnilleen 22kg painoa ja äidilleni ei kummastakaan raskaudesta grammaakaan. Kumpikin on varmasti syönyt perus terveellisesti, äitini ei aivan varmasti ole raskausaikana "laihduttanut" ja anoppi ei varmastikaan ole hulluna porsastellut herkkuja. Mystisiä nämä asiat. Ja koska kaikki sukulaiset muistavat äitini raskaumahan, jota ei siis ollut, saan ärsyyntymiseen saakka kuulla arvuutteluja siitä, että mullekaan ei varmaan tule grammaakaan painoa raskauden aikana. Vielä ei ole tullut painoa, vaikka syön kuin hevonen (huomenna 18+0), mutta kyllähän tässä nyt hyvin ehtii vielä yhden 15kg kiskaisemaan massaa ennen huhtikuun loppupuolta, vaikka terveellisesti syönkin :D Näistä kun ei selvästikään voi yhtään tietää, että miten menee. Jotenkin tuntuu vain hölmöltä, että ihmiset kehtaavat kommentoida tuollaista asiaa, mitä sitten jos oikeasti olenkin kauhea valas seuraavan kerran kun nähdään :D Itse en kyllä uskaltaisi arvuutella :LOL:

Ja liikkeistä sen verran, että mulla on tuntunut aika tarkkaan 15+0 saakka liikkeitä, koko ajan lisääntyvissä määrin, vaikka eka raskaus menossa :)

Karo & Vauvanalku 17+6
 
Heippa kaikille!

Muutaman päivän olen vain taustaillut, kun tuntuu että ei ole oikein ollut mitään tavallisesta poikkeavaa asiaa.

Nukkuma-asennosta ja nukkumisesta tulin kommentoimaan, kun teillä on ollut pitkät keskustelut aiheesta. Itse rakastan nukkua selällään ja siinä asennossa aion nukkua niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Viimeksi taisin nukkua ihan synnytykseen saakka selälläni. Asento ei missään vaiheessa tuntunut epämukavalta, joten päätin luottaa omaan kehoon ja olla välittämättä verenkierto tms. peloitteluista. Kylkiasento alkaa jo nyt melko nopeasti särkemään lantiossa, ja mitä edemmäs raskautta mennään sitä kipeämpää kylkiasento tekee. Hyi että, miten jo inhottaakin kaikki loppuraskauden vaivat ja kivut...

Vaivoista tuli mieleen, onko joku muukin taipuvainen suonikohjuihin? Minulla on tullut alapäähän jo runsaasti suonikohjuja, samoin kuin reisiin. Alapään suonet ovat onneksi normalisoituneet synnytyksen jälkeen aiemmilla kerroilla, mutta toiseen pohkeeseen on jäänyt ruma suonikoukero. Toivottavasti tällä kertaa ei jää pystyviä suonia. Menen kyllä leikkaukseen, jos tulee lisää pysyviä kohjuja :kieh:

Painosta on ollut puhetta myös...olen Karon kanssa samaa mieltä, että painon nousuun ei vältämättä voi vaikuttaa. Toisilla tuntuu nousevan paino ihan hormoonien vaikutuksesta tosi runsaasti, kun taas toiset jopa laihtuvat raskausaikana kun kroppa alkaa käydä tehokierroksilla. Itselläni on tullut vajaa 3kg, viikkoja 18+3 tänään. Mielestäni oma painon nousu on ollut ihan OK tähän mennessä, eikä ahdista yhtään. Kroppaan ei ole mielestäni tarttunut rasvaa, vaan enemmänkin maha on hiukkasen pyöristynyt (tosi vähän edelleen...) ja loput kilot on tisseissä (kerrankin :D ).

Tsemppiä sitkeäsissi migreegiin. Täältäkin löytyi nuorempana migreeni, mutta jostain syystä en ole enää vuosiin kärsinyt vaivasta. Etenkin teininä sain migreenissä sahalaita kuvioita ja kasvojen puutumisia melko useinkin. Niitä ei ole ollut enää vuosikausiin, joten jokin ihmeparantuminen on tapahtunut. Toivottavasti sinäkin pääset niistä joskus kokonaan eroon! Ovat todella epämiellyttäviä ja pelottaviakin.

Hyvää vointia kaikille!

T: Pikku-Katti
 
Saako vielä liittyä mukaan?

Meillä takana kolme ICSI -hoitoa, josta emme saaneet toivottua lasta. Viiden vuoden yrittämisen jälkeen tapahtui ihme ja saimme ihka ensimmäinen luomuplussan raskaustestiin, josta tänään viikkoja 18+2. :)

Tietoja etusivulle
19.4 / Alaina / 26 / 1. / SEKS
 
"Elea"
Hei! Minäkin haluaisin liittyä. Alusta asti olen lukenut kirjoituksianne, mutta nyt vasta tuntuu että itselläni on jotain
Rivini: 26/2./la.30.4/vks

Tämä raskaus ei ole tullut helpolla. Takana on kolme keskenmenoa ja viimeisimpänä kohdunulkoinen, joka oli jättää minut leikkauspöydälle. Olimme jo luopumassa toivosta kunnes elämä yllätti, klassikko jo luulisin. Olen ollut hyvin varautunut, jopa kauhuissani raskaudestani ja toivon hartaasti, että pian voisin nauttia tilastani.
 
"Elea"
Viesti lähti omia aikojaan..padit

Piti lisätä painosta murehtioille oma lukuni lohdutukseksi: +10kg
Aineenvaihduntani toimii yksisuuntaisesti. Nälkä raastaa koko ajan, mitään ei tule ulos. Mukavaa.
Lääkkeiden syönnistä ahdistuvia ymmärrän myös. Oma lääkitykseni on tauolla, mutta tarvittaessa otetaan käyttöön. Mielummin makaisin sängyssä liikkumattomana loppuraskauden kuin söisin niitä myrkkyjä, mutta pitää olla toimiva äiti myös sille auringon valosta nauttivalle lapselle. Hyvin ahdistavia valintoja, onneksi äärimmäistapauksissa hoitohenkilökunta päättää meidän puolesta.
 
Tulin vain nopsaan kertomaan neuvolakuulumisia :)

Hemoglobiini oli laskenut 20 pykälää, verenpaine laskenut myös jonkin verran, nyt 100/68 ja se pahuksen paino oli taas tippunut 400 grammaa. Terkka on kyllä niin paras, ei mitään moitteita eikä ollut painosta ollenkaan huolissaan :) Sanoi vain, että kyllä normaalipainoisilla on aina loppua kohti painot noussut, että seuraillaan tilannetta ja vielä ei haittaa mitään. Menin sinne tosin suoraan ensiavusta silmä paketissa, koska tökkäsin itseäni hammastikulla silmään (niin just...) ja silmään tuli vekki. Selvästi silläkin meni hiukan pasmat sekaisin. En itse muistanut kysyä mitään mitä olin etukäteen ajatellut koska silmä särki hulluna, mutta 21 tris ja 18 tris seulojen tulokset muistin pyytää ja molemmissa riskiluku 1:100 000. Etukäteen tiesin kyllä jo, että tulokset ok. Kahden viikon päästä rakenneultraan, jee :)

Karo ja aika vilkkaanpuoleinen lapsenalku 18vk tasan
 
Kukas se kirjoittikaan että aineenvaihdunta pelaa tällä hetkellä vain yhteen suuntaan, mulla on aika sama. Kauhea nälkä koko ajan, etenkin jos liikun vähänkään enemmän niin on kauhea nälkä. Yleensä aamuisin syön kukkura annoksen rahkaa ennentöihin menoa ja otan klo 10 kahville mukaan leivän, nyt olen joutunut parina päivänä syömään sen leivän jo heti kahdeksalta kun tulen töihin :O
Ummetus on vaivannut myös ed raskauksissa eikä tilanne ole mitä ilmeisimmin erilainen tälläkään kertaa. Kyllä se parin viikon jälkeen tulee aina aia "tunkkainen" olo kun paljon menee sisään ja mitään ei tule ulos. Pissalla saa tosin juosta senkin edestä, ihan vähän väliä, tätä mulla ei ole aiemmin ollut.

Tervetuloa uudet!! Ja onneksi olkoon vihdoin raskauksista, en osaa edes ajatella miltä tuollainen taistelu tuntuu että yrittää ja yrittää. Mutta onneksi nyt kaikki hyvin!! Ja nauttikaa joka hetkestä, ja murehtikaa vasta jos jotain tapahtuu, vaikka se onkin varmaan hankalaa kovien kokemusten jälkeen. Mutta sateen jälkeen aina paistaa tavalla tai toisella, eiks je.

Onko täällä muita jotka taistelee toisinaan tupakan himoissa? Minä olen ennen polttanut, en nyt aski tolkulla mutta 5-10 tupakkaa päivässä, aika moneen hetkeen on kuulunut tupakka, ruoan jälkeen, lasillisen viiniä kanssa, lasten nukkumaan menon jälkeen, siivouksen jälkeen, saunan jälkeen ja mitähän kaikkea, ja nyt ei. Tosin täytyy myöntää että yhden tupakan olen yhä silloin tällöin polttanut, mutta monta viikkoa on mys mennyt kokonaan ilman.
Myöskin viikonlopun aloitus lasillinen punaviiniä puuttuu tämän hetkisestä elämästä ja tiukkaa tekee :D
Tosin kaikki on suhteellista, mikä on minkäkin arvoista ja mikä kullekin merkitsee. Tottakai ajattelen lapseni parasta enkä halua millään tavoin vahingoittaa, sehän on tietysti selvä.

Iloisempiin asioihin, mä ostin eilen ensimmäisen vauvan vaate hankinnan, supersuloisen teddypuvun jossa on korvat ja kaikki, ai luoja se on suloinen ja tuoksuukin niin hyvältä, iiiihanaa. En malta että saan ruveta ostelemaan kaikenlaisia ihania vaatteita.

Niin ja joku kyseli suonikohjuista, mulle ne on (onneksi) vielä aika vieraita, ei ole tullut, joten niihin en osanne ottaa kantaa.

Mukavaa päivää muillekin odottavaisille!
 
Tervetuloa uudet, ja onnea meille kaikille :)

Suonikohjut eivät onneksi vielä ole tulleet tutuiksi, mutta karvankasvu, voi kauhistus! Säärikarvat rehottaa entistä pahemmin ja tuntuu kasvavan nopeammin, ja pari kauhistuttavaa karvaa olen muualtakin löytänyt (ja äkkiä pinseteillä nyppinyt pois): nännin vierestä, suupielestä, navan alta, järkkyä! Toivottavasti tämä on vain raskaudenaikainen riesa! Kyllä tuli tosi hehkee olo.

Tupakoinnistani on jo vuosia aikaa, joten se ei ole riesana, eikä kyllä ole tehnyt alkoholiakaan mieli, varsinin väkevien juomien haju on varsin vastenmielinen, samoin ns. vanhan viinan haju, jos joku vaikka kaupassa lemahtaa. Olen muutenkin vieläkin aika hajuherkkä, useita kertoja ruvennut oikein etomaan, jos kulkee vaikka kakkivan koiran ohi. Vauvan kanssa siihen varmaan sitten vaan tottuuu, niihinkin hajuihin..

Ai niin, POKS! 21+0 täynnä. Aluksi viikkoja ei tuntunut karttuvan ollenkaan, nyt ne hurahtavat nopeasti. Odotteluahan tämä on, ensin ekaa neuvolaa, sitten np-ultraa, sen tuloksia, lääkärineuvolaa, r-ultraa... nyt kela-neuvolaa (parin vkon päästä), sitten varmaan sokerirasitusta ja sen tulosta... ja tottakai kokoajan vauvaa :) Mulla on istukka edessä, eikä liikkeitä ole vieläkään tuntunut montaa kertaa, mutta kyllä niitä ehtii varmasti vielä manailemaan, kuinka poikanen potkiskelee.


Kevis + pieni 21+0
 
Tulin vaan kertomaan eilisestä ru, jonka yhteydessä ei tutkittu tarkemmin, koska kyseessä on seulonta. Niinpä eilen piti ultran jälkeen varata erikseen aika neuvolaan viime perjantain supistelujen sekä vuodon vuoksi..

Mutta asiaan! Pikkuisen kaikki rakenteet ovat kunnossa! Painoarvio oli 310g. Mitat olivat keskikäyrällä tai hiukan sen alle. Pikkuinen oli iltapäivävenyttelyä ilmeisesti suorittamassa, kun hänen koipensa olivat suorana ojossa kohti otsaa. :D

Tyttölupaus saatiin! <3

Onnellinen Bebe ja pikkuinen 20+4
 
Suonikohjut/peräpukumat: ei ole onneksi ollut niistä vaivaa ja toivottavasti ei sellaisista tarvitse kärsiäkään. Sympatiat teille, joilla niitä on..!

Lääkitys: Itse taiteilen pahan atopian kanssa. Kortisonia pitäisi käyttää suurille alueille lyhyitä aikoja, mutta erittäin tulehdusherkälle iholle tuo ei oikein auta. Kortisonia kuluu paljon, mutta ihon tulehtuminen tarkoittaa kohdallani antibioottikuuria tai vahvempia voiteita. Alllergiset oireet ovat myös pahentuneet raskausaikana, mutta antihistamiineja ei sopisi käyttää.

Painonnousu: Paino noussut joka raskaudessa reippaasti, mutta on myös lähtenyt synnytyksen (sekä imetyksen) myötä. Ekassa nousi liki 30kg, jonka jälkeen tippui 45kiloon. Toisessa nousi jälleen 30kg, jonka jälkeen tippui n.55kg (mikä on mulle sopiva). Saapa nähdä mihin lukemiin paino nousee tässä raskaudessa :D

Karvankasvu: kulmakarvoissa huomaa, että kasvavat todella joutuisasti. Koko ajan saisi olla nyppimässä.

Tupakka ja alkoholi: Olen lopettanut tupakoinnin, mutta aikoinaan poltin. Ennen esikoista sekä tämän syntymän jälkeen (repsahdin uudestaan, kun lopetin imetyksen) siihen asti, että tein nuoremmasta positiivisen raskaustestin. Toisen odotuksen aikana teki vielä mieli satunnaisesti tupakkaa, mutta tsempattiin yhdessä miehen kanssa toisiamme. Meinattiin jo aloittaa uudestaan kun nuorempi lopetti tissin syömisen..Onneksi tämä jäi aikeeksi ja nyt ollaan oltu kohta neljä vuotta ilman :)
Nennuli: mun oli vaikeaa totuttaa itseni pois juuri tuosta tapatupakoinnista. Eli ruoan, kahvin, siivouksen, saunan, jne. jälkeen tuntui ihan oudolta kun ei voinut lähteä tupakalle.
Alkoholia ei olla käytetty humahakuisesti, mutta kaipaan kyllä "rentoutus-iltoja", etenkin rankan työviikon jälkeen. Hyvä kuohari, hieman herkkuja, sauna ja rentoutuminen - näistä nautin sitten kun vauva syntyy ja hieman kasvaa ;)

Paljut ja ammeet: Meillä on miehen vanha palju ollut käytössä kummallakin (tosi retro haaleanpinkki). Sitten kun ovat oppineet istumaan niin laitettiin tavalliseen (isohkoon) matalareunaiseen vatiin, jossa voi leikkiä. Vatiin siiryttiin siksi, että siinä ei pysty kaatumaan selälleen, toisin kuin ammeessa jossa helposti luiskahtaa pohjalle. Ihan pesuhuoneen lattialla on pidetty paljua/ammetta ja pienellä lasten koroketuolilla olen istunut vieressä.

Pikaiseen ajattelin taas käydä kommentoimassa juttuja, mutta romaaniksi näyttää venyvän :D

Ainiin, tervetuloa kaikille uusille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikki!

Mulla olis kysymys liittyen äitiyslomaan. Te kokeneemmat, mistä osaisin laskea/määritellä, että milloin äitiyslomani alkaa?

Haluaisin asiasta selvyyden, jotta voisin esimieheni kanssa neuvolla asiasta jo ajoissa ja myös pohtia, josko pitäisin ensi kesän kesälomia vielä ennen äitiyslomaa ( pääsisin aiemmin tuolta perslävestä veke!! )

Vaunuasiassa olen tullut nyt siihen tulokseen, että meille tulee Britaxin Affinityt + Britaxin kaukalo ja siihen turvavyökiinnitteinen telakka. Syitä tähän: ovat pienet ja näppärät, mutta eivät aivan markkinoiden pienimmät. Meillä farmari auto, joten tavaratilaa on kyllä. Etupyörät kääntyvät, mutta tulevan muuton vuoksi tarvitaan helposti lumessa liikkuvat vaunut ja näihin on lisävarusteena saatavilla isommat talvirenkaat. Britaxin oma turvakaukalo sopii runkoon ilman erillisiä adaptereita ja turvakaukalolle on saatavilla turvavyökiinnitteinen telakka (70€). Pohdein pitkään onko isofix (159€) parempi. Mutta totesin eri asiantuntijoiden kanssa, että turvavyökiinnitteinen riittää ja sen saa jopa "tiukemmin" autoon kiinni. Kuitenkin kaukalon irrottaminen ja paikalleen laittaminen on yhtä helppoa, kuin isofixissä. Säästö siinäkin siis 90€. Ulkonäkökin on silmää miellyttävä. Mulla oli 3-4 eri kokonaisuutta vaihtoehtona ja Britax tuli niistä lopulta halvimmaksi.

Nyt vaan mietin, tilaisinko netistä vai paikalliselta yritykseltä. Sitä tarvii vielä tutkia.

Onko teillä kokemusta nettikaupoista näissä vaunuasioissa?
Mietein lähinnä tilaavani pikkuhurmuri.fi osoitteesta. Siellä edullisimmin. Myymälä taitaa sijaita Keravalla jos oikein muistan :D

Nooooo ei mulla muuta hah :D

ttaisku ja pikkunen 17+4
 
Ttaisku Kelan sivuilta löytyy laskuri, josta saa lasketun ajan mukaan tietoon äitiysloman ajankohdan. Ja siinä samassa näkyy vanhempainlomankin ajankohta.

Itse olen pohtinut uutta lakia, josta kohistiin aikaisemmin. Se, että äiti ja isä jakaa puoliksi hoitovapaan (vai miten se menikään) Tuleekohan toi laki vaikuttaa meihin vielä? Luin jostain, että ensi vuonna tulis voimaan?? Valaiskaa mua tosta laista. En oo jaksanut perehtyä kunnolla ja liekö se edes ehtii tulla ensi vuonna. En oo ainakaan kuulu asiasta pitkiin aikoihin.
 
ttaisku: ootko käynyt laskemassa kelan sivuilta? Sieltä löytyy laskuri vanhempainpäivärahakausi, joka kertoo milloin alkaa normaalisti ja milloin esim. varhennettuna. Itse kävin sieltä laskemassa ja mulla äitiysloma alkaisi muistaaksen 2.3.2015.

*muoks* vastattiinkin yhtä aikaa Lumi:n kanssa :)

Tuosta hoitovapaasta en tiedä. Paljonhan siitä puhuttiin, mutta nyt on ollut todella hiljaista asian suhteen. Itse toivoisin, että systeemi jatkuisi entiseen malliin, sillä meillä talous ei kestäisi sitä, että mies olisi kotona ja minä töissä. Tuolloin lapsenkin pitäisi aloittaa hoidossa heti kun tuki loppuu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä