Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Karo86..... sulla sama tilanne nyt kun oli mulla. Ens vkon keskiviikkona olisi tosiaan uusi yritys. Jotenkin vain tuntuu,ettei tämä tule silloinkaan. Varmasti joudun vielä puukon alle tällä menolla. Tosi uuvuttavaa ja turhauttavaa tuommoinen kun toinen on menossa innolla synnyttämään,mutta kun ei mitään tapahdu. Sulla onneksi on tullut vedet. Mulla ei tullut nekään. Lääkäri vain sanoi,että kaivetaan verta nenästä,jos puhkastaan kalvot. Elän hengessä mukana. Lähetän paljon kipeitä supistuksia sulle ;)
 
Kuukausi lähenee loppuaan ja monella meillä jännät paikat! Tuo imettäminen jännittää myös minua, että kuinkahan se lähtee sitten rullaamaan, koska ainakin haluaisin yrittää täysimetystä.

Eilen keittelin pulloja, tutit ja rintapumpun. Kauanko ne säilyvät steriileinä keittämisen jälkeen? Kuinkas usein te olette tavanneet keitellä noita?

Haikara taitaa lennellä mutkille.. Tänään piti paketin saapua, mutta ei ainakaan vielä minkään valtakunnan merkkejä lähenevästä synnytyksestä.

Minisport 40+0 *POKS* (toivottavasti viimeistä kertaa)
 
Kiitos vielä onnitteluista :heart:

Me tultiin eilen kotiin. Arki alkoi samantien: synnäriltä suoraan kauppaan, kotiin muksuille ruokaa lämmittämään, pyykkiä pesin illalla. Aamulla jatkui pyykin pesu ja imuroin sit samalla. Tervetuloa arki vaan siis...

Tässä pikaisesti siitä mun synnytyksestä...Supistukset alko 3.40 kun käytin yhtä muksuista pissillä. Miehelle en niistä sanonu vielä mitään, et sai nukuttua. Klo 5 sanoin sit sillekin ja soitin lapsenvahdin. Ajoin ite ton 24km matkan sairaalaan.... :p :D 5.30 olin sairaalassa ja 6cm auki. Lääkäri kävi ultraamassa tarjonnan vuoksi, kun kätilö tunsi sisätutkimuksessa jonkun "ylimääräisen" ja epäile nyrkiksi. Oli syntymässä täysin kasvot edellä ja selällään. Alatiesynnytys oli mahdollinen jos etenee itsestään, mut avittamaan (kalvojen puhkasua tai oksitosiinia) eivät alkais vaan sit ois menny sektioon. Ravasin käytävää ja supistukset jatku. 9 aikaan olin 7 cm auki. Klo 10.08 kätilö kävi sanomassa et tulee kohta tekemään sisätutkimuksen. Sen et ennätti ulos huoneesta, meni vedet ja rupes ponnistuttamaan. Poika oli ulkona 10.20 :heart: Kivunlievityksiä ei ennättäny saamaan, mut ei ois kyl tarvinnukaan. Pahempia ne avautumiskivut oli. Luomusynnytystä ei ollu siis tosiaankaan suunnitelmissa, mut sillä mentiin ja tosi hyvä mieli silti jäi! Pojan naama oli suoraan sanoen ihan kamalan näkönen, kun ihan turvoksissa kuin sammakolla. Oli siinä synnytyskanavassa runnoutunut jo jonkin aikaa siis. Nyt on turvotukset ihan kokonaan laskeutuneet jo :)
 
VOI KÖKKÖ KU TEKSTIT HÄVIS!

KEVIS: meillä auttanut aina mahan toimintaan lämmin suihku ja vauvahieronta! Anna vaivalle vatsahierontaa ja vyöhyketerapiaa öljyn kanssa. Lisäksi pumppaillaan jaloilla ja kannattaa vauva pitää sellaisissa asennoissa missä ponnistaminen olis helpompaa. Sylissäkin jalkoja koukkuun ja auttaa vauvaa heti jos näyttää että yrittää toimittaa mahaa. Tsemppiä!

Äiti88: Tiedän niin tuon tunteen! Ilmakylpyjä riittävästi ja pidä nännit koko ajan kosteana, ettei pääse kuivamaan joka välissä.

Karolle ja Lumpeelle jaksamista käynnistelyihin!

Minisport: Yritä nukkua aina kun voit että on voimia sitten synnytykseen...

Kaikille voimia omaan arkeen!
Äidit on rautaa! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Kiitos "kakkavinkeistä", asia on onneksi jo hoitunut :) Mutta ei varmaan ole ainoa kerta kun panttaa. Eilen illalla viimein tuli, ja tänään päivällä tuli taas, onneksi! Vähän naurettiin miehen kanssa että nopeesti on menny vauvankakkapuheeksi taa arki.

Mä keittelen kerran päivässä pullotutit (joka käytön jälkeen) ja lypsykoneen osat ja maidonkeräimet ja rintakumit, välissä pesen vaan käytön jälkeen ensin kylmällä vedellä ja sitten tiskiaineen kanssa kuumalla, kuulemma maidon proteiinit lähtee kylmällä ja rasva kuumalla. Tutit keitän muutaman päivän välein, kun muistan, niistä joku on kuitenkin aina jossain hukassa sängyn tai sohvan alla. Just ostin edellisten 3 lisäksi 2 uutta, että joku olis löydyksissä ja puhtaana, kun tarttee. Vähän kyllä toi jatkuva tiskaaminen tympii, mutta eipä ole vaihtoehtoja. Onhan noita kaikenmoisia sterilaattoreita myynnissä, mutta pitää ne tarvikkeet kuitenkin tiskata, ja kattilassa keittely ei oo siihen iso lisä. Vedenkeittimellä kiehautan osan vedestä, niin tulee vähän nopeemmin (etten ehtis unohtaa hommaa välissä, odotan jännityksellä koska keitän vedet kuivaksi ja sulatan tutit yhteen..)

Kovasti tsemppiä synnytysvuoroaan odottaville! Se päiväkausien käynnistelykärvistely ei ole herkkua. Meillä se sukulaisten jokojoko pysyi melko maltillisena meidän suuntaan, mutta keskenään olivat soitelleet. En mä olis kertonut käynnistelystä, ellei olis ollut mummin kanssa sovittua tapaamista seuraavana päivänä, enkä jaksanut keksiä tarpeeksi hyvää tekosyytä. Ja kaverit oli olleet järkkäämässä mulle vauvakutsuja sille päivälle kun hän lopulta syntyi, niin esittivät etteivät tienneet että oon jo synnärillä, paitsi hän, jonka luokse mut oli kutsuttu ihan muuten vaan lounaalle, kun peruin cytotec-päivänä sunnuntaiksi sovitun ja kerroin missä olen. Mies sai iltaisin ilmeisesti hoidella melkoista viestiliikennettä, kun ei saanut silloin olla sairaalassa luonani. Mut pelkääkö, ettei ollenkaan kerrota syntyneestä, vai mikä on se malttamattomuus? Pitääkö olla eka joka tietää, että pääsee kertomaan muille? Itse yrittää olla olematta yhtä rasittava =)

Kevis ja Poikanen 7,5 vkoa
 
Arki on imaissut täysin etten meinaa millään ehtiä vastailee tänne. Luen kyllä joka päivä teidän kuulumisia :)

Täällä päästiin viikonloppuna kotiin ja onnyt totuteltu uuteen arkeen. Maito nousi jo sairaalassa ja ainakin vielä oon päässy helpolla imetyksen suhteen (rinnanpäät pysyneet hyvässä kunnossa jne). Vaikka pikkuinen nukkuu paljon niin kyllähän tää on yhtä tissittelyä aluksi. Välillä säälittää tuo esikoinen,kun ei ole samalla tavalla aikaa hänelle kuin ennen.Mustasukkaisuutta on,mutta onneksi ei kohdista sitä vauvaan. Äiti ja isi saa kiukuttelua ja vauva pusuja ja silittelyä. Onneksi näin :D

Babybluesia oli taas maidon noustessa. Purskahdin itkuun pienistäkin asioista ja tuli tunne, että miten tästä selviää. Meni onneks ohi parissa päivässä. Kaikkee noi hormonit EDELLEEN saa aikaiseksi.

Pikkuisella on jo nyt ilmavaivoja nähtävissä. Ei niinkään itke niiden takia,mutta ähisee ja puhisee iltaisin (ja välillä öisinkin) Esikoisella oli tosi pahana ja toivon,että tällä kertaa päästäisiin vähemmällä. Kysyisinkin teiltä jo vinkkejä mikä teillä on auttanut,jos on vauvalla pierut ollut tiukassa? Esikoisen kohdalla kokeiltiin cuplaton-tipat,vyöhyketerapia,tiettyjen ruoka-aineiden välttely jne. Ainut mikä vähän auttoi oli jalkojen pumppailu mahan päälle (sillä irtosi hyvin pierut) ja kantoliinailu. Ja tietenkin aika.

Tsempit loppukärvistelijöille! Nukkukaa unta varastoon ketkä pystytte. Nauttikaa ulkoilmasta. (Ajattelin,että tänään on viimein itsekin päästävä ulos raittiiseen ilmaan.)

Ja Onnittelut uusille vauvan saaneille!

Lumi-15 & Poitsu 9 vrk
 
Voi Karo, ei suakaan helpolla päästetä :| Mitä lääkäri tuumasi ja ootko nyt missä vaiheessa? Tuuhan kertomaan kuulumisia :wave:

Elea: tuo lypsykone on kyllä hyvä apu nostattamaan maitoa, jos ei meinaa muuten nousta. Hienoa, että paino lähti nousuun ja pääsette nyt nauttimaan vauva-arjesta koko perheen voimin!

lakka: olipa kyllä aikamoinen synnytys sulla. Hyvä kuitenkin, että kaikki meni hienosti etkä joutunut puukon alle. Jaksamista arkielämään :)

Minisport: nautihan viimeisistä hetkistä; eiköhän se lähtö kohta tule :flower:

Lumi: mukavaa, että teillä sujuu arki hyvin. Toivottavasti vatsavaivoja ei tule enempäänsä ja selviätte pienillä ähinöillä! Meillä auttoi aiempien kohdalla myös jalkojen jumppaaminen, liinailu, kantaminen ja pitäminen pystyasennossa sekä aika. En huomannut, että lääkkeet tms. olisivat juurikaan auttaneet.

Tuttien yms. keittäminen: en tiedä oonko turhan lepsu, mutta ite oon aiemmin keittänyt niitä vain kerran tai pari päivässä. Jokaisen käyttökerran jälkeen tietysti pesin kuumalla vedellä ja fairylla. Eri asia, jos meinaa esim. luovuttaa maitoa - silloin osat keitetään aina käytön jälkeen.
Nyt ei ole tarvinnut vielä käyttää mitään (rintapumppua, tutteja, yms.), joten odottavat edelleen keittiön kaapissa (pesin ja keitin kaikki ennen synnytystä). Jahka toivun tästä taudista, niin lypsän hieman pakkaseen hätävaramaitoa mikäli tulee menoja tms.

Nyt kun vauvalla on taas pidemmät unet, niin tässä välissä käyn kyllä siivoamassa vessan. Onpahan mukavampi viettää siellä aikaa kun tuoksuu edes raikkaalta :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Tuleekohan meille tänä viikonloppuna uusia vauvoja? On teillä odottajilla kestämistä, kun malttamattomuuteen ei varmasti auta meidän vauva-arkipulinat. Tai no kakka- ja paukkujuttuja, imetyspulmia.. parhaat puolet jäävät vain itse koetuiksi, se tuhiseva nyytti ja uskomaton onnentunne :heart:

Olen lueskellut, mitä pitäisi välttää ruokasvaliossa, että vauvalle ei tulisi paljon ilmavaivoja, niin suunnilleen kaikkea, mitä syön! Banaanit, päärynät, omenat, rypäleet, tumma leipä, vaalea tuore leipä, sipulit, kaali, pavut ja herneet, kahvi, suklaa, maitotuotteet.. En vielä ryhdy välttämisdieetille, katson vaan etten syö kauheesti noita. Syy vatsavaivoihin on kuitenkin varsin selkeesti rautalisä ja rintamaidonvahvike, joista jälkimmäisestä onneksi päästään eroon muutamassa viikossa.
 
Täällä ollaan synnytyssalissa. Vauva todennäköisesti syntyy vielä tänään. Sain äsken epiduraalin ja siihen saakka tää synnytys on ollut kuin tarina helvetistä. Cytotecilla tuli valtavan kipeät supparit kahdeksi vuorokaudeksi, mutta eivät tehneet mitään kohdunkaulalle. Tänään lääkäri totesi aamulla, että ei lähde käyntiin heidän keinoilla ja mut siirrettiin synnytyssaliin jossa oksitosiini sai hetkessä aikaan niin käsittämättömät supparit, että ajattelin kuolevan siihen sänkyyn ennen kuin epiduraalin saadaan valmisteltua. Tulin siis hetkessä niin kipeäksi, että kätilö alkoi itsenäisesti heti järjestää epiduraalin laittoa, kun kierisin sängyssä ja itkin ja huusin kivusta. Oli kyllä aika manaaja meininki täällä. Nyt kuitenkin kivut melkein poissa ja odotellaan ponnistusvaihetta.
 
Olihan tuo synnytys näin jälkikäteen aika hurjan kuuloinen, mut ei yhtään jääny paha maku suuhun! Ihana kaiken kaikkiaan. Kätilö, joka mut otti vastaan sano kotiutumispäivänä, et mun lantio on kuulemma tosi tilava, kun muksu mahtuu jopa selällään syntymään... Kiinnijäämisen mahdollisuus ois ollu tosiaan suuri. Onneks en tuota tienny siellä salissa...

Karo86: Voi, ihanaa kun siellä tapahtuu nyt!! :heart:

kevis: Mä en oo vältellyt yhdenkään muksun kohdalla noita ruoka-aineita. Jotain pieniä masuvääntöjä on varmaan joskus ollut, mut ei mitään huutokonsertteja toistuen, niin oon pitänyt "siedätyshoitoa" koko ajan.

Viime yö oli vallan mainio. Vauva nukahti 20.30, heräs syömään 00.30 toisen tissin ja tunnin päästä toisen. Klo 5 heräs seuraavan kerran :) Sain ite tosi hyvin nukuttua! Aamupäivällä teinkin lasagnee ja kerroskiisseliä. Sit otettiin pienimpien kanssa päikkärit. Mies siivos pihaa noitten kahden isoimman kanssa 9-15, et kävivät välillä vaan syömässä. Äsken pyöräytin juustokakun huomiselle, kun tulee meidän ystäväpariskunta muksuineen käymään. Heistä tulee siis kummejakin :) Aamulla teen vielä suolasen piirakan :)

Tänään oli pieni haikeus jo, et tää on meidän viiminen :( Jo väläyttelin mielikuvaa viidennestä ihan ajatustasolla, mut se sit kaikkos =) Katotaan miten mieli muuttuu ;) Meillä kuitenkin luomuvauva niin kiven takana ja hoitoihin ei varmasti enää hirvee hinku oo lähteä. Joten eiköhän tää neljä oo jo aika mainio luku, kun aattelee et vois olla ettei meillä ois ainuttakaan :heart: Vaikeuksien jälkeen suurperhearkea siis vietetään :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja Jasmin12
Karo: no ei oo kyllä helpoimmasta päästä tuo sunkaan käynnistys ollut! Jännä miten usealle tuo oksitosiini aiheuttaa erittäin kovat kivut kun mulla supistukset koveni vain hiljalleen, niin että ehti hyvin tottua niihin. Toivottavasti loppui sujui hyvin ja oot jo saanut vauvan syliin =)

Täällä alkaa olemaan tauti selätettynä. Päästiin viimein vauvan kanssa kantoliinailemaan ulos ja hyvin viihtyi (nukkui koko ajan) :)

Vauvan kylpeminen: ihana miten tämä viihtyy kylvyssä ja suihkussa! Taitaa tulla aikamoinen vesipeto kun ei ole mitään kiirettä pois vadista :D
Kuinka usein te käytätte vauvoja pesulla? Meillä käydään useamman kerran viikossa samalla kun isommat käy saunassa, niin on lämmin pesuhuone.
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Minä taidan kun taidankin jäädä vihoin viimeiseksi huhtikuisissa. Supparrita tulee ja menee,mutta ei oikeita. Tänään kokeillaan sitten 3 ässän tekniikkaa josko siitä olisi mitään hyötyä. Kauhistuttaa joh oikein mitkä tuskat kanssa minulla on edessä,kun tämä käynnistetään.
 
Kovasti tsemppiä Karo!

lakka oot kyllä ihmenainen, ei mulla oikein suju tän yhdenkään kanssa ruuanlaitot ja leipomiset! Kesken tahtoo jäädä kriittisillä hetkillä hommat, ja sitten unohtuu mm. mausteet ruuasta, kastike paakkuuntuu; mitään en ole vielä polttanut pohjaan, mutta eipä tule lapsen kanssa kahdestaan ollessa juuri munakasta kummempaa enää yritettyäkään.

Lumme, voihan se tosiaan tulla spontaanisti ja helposti, pidetään peukkuja!
 
Sydämelliset onnittelut vauvautuneille:heart:[/B

Jokaikinen päivä olen lukenut teidän kuulumiset=)

Karolleiso tsemppaus ja voimahali:heart:

Lumme& Minisport:Täällä kanssa kärvistellään, joten jos yhtään lohduttaa niin ette ole yksin :hug:

Ihana lukea teidän kaikkien kuulumisia:) Kovin on ollut erilaisia synnytyskertomuksia. Ja hienoa, että arki on alkanut hyvin sujumaan.

Imetyksestä...Esikoista imetin 6kk, Näpsää 4kk. Ja millään konsteilla ei maito riittänyt pidempään. Näpsän kohdalla oli kauheat paineet, kun neuvolan tätsä koko ajan pajatti imetyksestä. Ihan lopuksi imetin Näpsää viikon lähes koko ajan. Likka söi ja itki, kunnes annoin korviketta 120ml. Tyttö söi tyytyväisenä, nukkui hyvät päikkärit ja siihen loppui imetys. Tällä kertaa en ota mitään paineita. Jos ei riitä niin hyviä korvikkeita on olemassa:) Maidonkerääjät kyllä ostan!!! Näpsän imetyksessä oli erittäin kipeät nännit:(

Suositttelen lämpimästi kapalointia jos on pientä tyytymättömyyttä. Näpsä aina rauhoittui hyvin ja oli hyvin tyytyväinen. Unille laitoin kapaloon:) Oliko jollain niitä tarrakapaloita, vai muistanko väärin?:) Suosittelen myös niitä Distatyl-tippoja. Muistaakseni annoin ihan lusikalla ennen syöttöä. Ovat erittäin hyviä vatsanväänteiden poistajia.

Milloin voi vauvan kanssa lähteä ulkoilemaan? Ko en muista:)

Omaa napaa...Äitiyspolilla käyty 8.4 ja 16.4. Vauva on sopivan kokoinen. 16.4 arvio 3,4kg. Kohdunkaula on 2-3cm ja sormelle auki silloin. Hyvä että on pieni, mutta kyllä ottaa päähän:( Lääkärit on sitä mieltä että lapsi ei enään kasva lopussa paljoa??? Ja että kun mun äiti on synnyttänyt 7 lasta niin pystyn minäkin. Toki olen riski edellisen sektion vuoksi. Meillä Näpsä kyllä kasvoi loppuraskaudessa. Molemmat raskaudet ovat yli menneet reippaasti ja Näpsähän syntyi käynnistyksen kautta sektiolla. Oli iso!!! Meillä on aika 30.4 eli LA. Jos ei ole sitä ennen tullut. Noh... Oireita on vähän. Supistelee hyvin epäsäännöllisesti. Noin jokatoinen päivä tulee paksua kellertävää limaa. Närästys on myös ystäväni jälleen ja ilmavaivoja on. Paikat ei ole mitenkään auenneet ja vaavi ei ole laskeutunut. Huonolta näyttää:( Aijon kyllä vaatia sen käynnistyksen. Jännä kyllä siellä äippä-polilla, että kätilö sanoo, että otetaan huomioon aikaisempi traumaattinen synnytys ja äidin toiveet. Joo.... lääkäri sitten on erimieltä.
Eilisen päivän olin ihan koomassa. Sais jo tulla....

Siis todellakin elän teidän kanssa jokapäivä. Kiitos teille ihanaisetsiitä:flower::heart:

Oikein ihanaa pyhää kaikille. Tää ottaa närästyspillerin ja alkaa katsoon Greyn anatomiaa:D

Toiveessa&vaavi 39+3<3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja äitii88
Onnea kaikille vauvan saaneille! Ja Karolle isot tsempit, eipä kuulosta kovin kivalta :/ Toivottavasti loppu on ollu parempi ja palkinto jo ulkona <3

Täällä odotetaan vielä myös. Lohduttaa, että on vielä joku muukin. La olis maanantaina. Kovin lupaavalta ei vaikuta, yksittäisiä supistuksia vaan tullu tähän mennessä. Kaikki kyselee, tietenkin, onko merkkejä. Ja mun tekis vaan mieli sulkea kaikki kanavat, että sais olla rauhassa :D Mitään kipuja ei onneksi ole. Eilenki leivoin ison kasan pullaa ja käytiin kävelyllä miehen kanssa. Mutta kyllä tässä alkaa olla jo niin valmis!

Eniten toivon, että synnytys käynnistyis itsestään. Kun on kuullu paljon noita kokemuksia, ettei se helposti ole kovin kivaa, kun luonto ei saa tehdä tehtäväänsä. Mutta lopulta pääasia, että vauva syntyy, tietenkin.

Mun sisko sai viikko sitte vauvan, meillä oli kolmen päivän ero la:ssa. Sekin aiheuttaa kärsimättömyyttä, kun ite pitää vaan odottaa

Tsemppiä vauva-arkeen teille, joilla se on koittanu ja muille odotuksen loppumetreille! Kisa viimeisen synnyttäjän paikasta on kova :D
 
Onnea taas vauvautuneille :heart: :flower: Aika hyvin kuitenkin tässä pinossa on vauvat syntyneet ajallaan, monella jo ennen laskettua aikaa. Toivottavasti ei teillä lopuillakaan menis 42 viikolle.. :)

Karo Ei kuulosta kivalta ei. :( Mutta varmaan jo nyt toivottavasti on vauva kainalossa.... hope so!

Vauvajuttuja...

Ulos täällä sanottiin että saa alkaa viemään viikon iässä pikkuhiljaa. Etelässä asutaan ja aika lämmintä jo on. Toki neuvolassa/kaupassa jne sai käydä heti.

Koliikkikeinu Meiltä löytyy esikoisen jäljiltä. Pojalla oli kyllä niin paha koliikki ettei keinukaan siihen mitään auttanut. Mutta tyttöä olen siinä välillä pitänyt ja tykkää olla, etenkin syömisen jälkeen kun saa olla hippasen yläasennossa ja keinuva liike varmaan helpottaa röyhyn tuloa. Usein nukahtaakin siihen...

Tissittelyt On vihdoin vähän helpottaneet, ei tee enää niin kipeää. Tyttö on iltaisin pitänyt imemismaratoneja maitoa tilaillen, joten aamulla tissit meinaa räjähtää kun hän syö vain 1-2 krt yössä ja aamulla nukkuu pitkään.... :D

Kylpeminen Tyttö ei tykännyt kylvystä, mutta suihkusta tykkää. Ollaan suihkuteltu nopeasti joka toinen ilta.

Tutteja ym keittelen kerran päivässä. Muuten kans pesen käyttöjen välissä ensin kylmällä vedellä ja sitten lämpimällä vedellä + fairylla.

Pyykkimäärä on räjähtänyt käsiin, aloin jo miestä kovistelemaan että pitää hankkia kuivuri. Oli jo yhden lapsen kanssa riittämiin pyykkäämistä, mutta kahden pienen kanssa tuplasti. Helppoa niitä likaisia on koneeseen heitellä, mutta rasittavaa tuo kuivumaan ripustelu + pyykkiteline pyörii tiellä ja jaloissa 7 päivää viikossa :kieh: meillä kun ei näitä neliöitä ole mitenkään liiaksi..
 
Ulkoilusta: Ulos voi jo melkein samantien mennä, jos on lämmintä eikä tuule kovasti. Onhan vaunut kyl tosi hyvin suojattuja, joten pitävät tuulen aika hyvin poissa. Me ei olla kyllä vielä edistytty. Jospa alkuviikosta =)

Pyykkääminen: Jooo... onhan tuota... 6 henkeä perheessä, niin ei päivääkään, etteikö kone pyörisi. Kuivuria ei oo meilläkään, mut khh+pesutiloissa lattialämmitys, joten kuivuuvat iltaan mennessä, jos aamulla pesee. Isommat tytöt menee samalla vaatekerralla välillä 2 päivääkin, jos siistinä vaatteet pysyy. Helpottaa sekin vähän =)

Parin tunnin päästä pölähtää ekat vieraat kattomaan vauvaa. Ihanaa! =) :heart: kinkkupiirakan tein aamulla sen eilen tehdyn juustokakun lisäksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Amaya: paljon tsemppiä sinne! :flower:

äitii88: hyvä, että imetys alkoi sujumaan jo kivuttomammin. Onhan se helpompaa kuin pullottelu kun maitoakin piisaa noin hyvin :)

Ulkoilusta. Meille sanottiin, että olisi hyvä jos vauva olisi saavuttanut syntymäpainon ennen ulkoilun aloittamista (meillä se saavutettiin viikon iässä). Kärryissä ei pieni oikein ole vielä viihtynyt, mutta kantoliinassa sitäkin paremmin; tänäkin aamuna nukkui liinassa kun käytiin kävelyllä :)

Pyykkivuori (tai vuoria) löytyy päivittäin pesuhuoneesta (meillä ei ole ollenkaan khh:ta). Esikoisen aikaan ei ollut kuivausrumpua, mutta kakkosen kohdalla hankittiin sellainen. Nyt kolmen lapsen kanssa koen, että on yksi niistä arjen helpottajista, kun jää tuo pyykkien ripustaminen pois. Kesällä kuivaan mieluusti ulkonakin, mutta pihalla oleva pyykkiteline hajosi viiime vuonna, joten pitäisi hankkia uusi.

Oksitosiini ja käynnistäminen. Nyt tuli mieleen, että mitä kätilö sanoi mulle tuosta oksitosiinista kun olin synnärillä.
Oksitosiini-tippa tukee kehon omia supistuksia. Kätilön sanojen mukaan oksitosiini ei välttämättä "vedä jalkoja alta", jos on omia supistuksia. Mikäli supistuksia ei ole, niin siitä ei välttämättä ole mitään apua tai sitten saattaa aiheuttaa erittäin rajuja supistuksia.
Mulla oksitosiinia annettiin nopeuttamaan synnytystä, koska omia supistuksia oli koko ajan (5-20min välein). Annostusta nostettiin 10ml 20min välein tuonne 90ml saakka. Supistukset muuttuivat parissa tunnissa säännöllisiksi ja alkoivat tuntua kivuliailta kun tippa oli 80ml. Sitten kun kalvot puhkaistiin niin tippa lopetettiin, kun omat supistukset tulivat erittäin voimakkaina.

Hirmuisen paljon jaksamista loppuraskauksiin! Enää muutama päivä tätä kuuta jäljellä, joten annetaan pikku hiljaa vuoro toukokuisille odottajille ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Vauvan silmän rähmiminen. Sellasta piti vielä kysyä, että onko muiden vauvoilla (tai muilla lapsilla) ollut ahtaat kyynelkanavat? Tällä nappulalla rähmi silmät aika paljon jo synnärillä ollessa, mutta toisen silmän rähmiminen loppui noin viikko sitten. Edelleen tuo toinen silmä rähmii, mutta ei ole tulehtunut (punainen tai turvoksissa). Pesen useamman kerran päivässä rähmän pois. Tänään ei ole rähminyt juuri lainkaan, kun taas eilen rähmää oli todella paljon.
 
Heippa,

Meillä on jokainen lapsi ollut rähmäsilmä. Esikoisella tuli kaksiviikkoisena silmätulehdus, johon tuli hoidoksi antibioottitipat silmiin. Tästä viisastuneena seuraavien lasten silmiä olen putsaillut kun näkyy vähänkin rähmää. Nyt putsailen pari kolme kertaa päivässä.

Meille tuli napatynkään tulehdus. :'( voi itku, miten se löyhkäsi ja eritti märkää monta päivää. En tajua, missä meni navan hoito pieleen kun pääsi tulehtumaan. Nyt on alkanut hyvin parantumaan septidinillä putsailujen ja ilmakylpyjen jälkeen.
Napatynkä irtosi sitten tosi omituisesti eilen: yläosa kuivui, mutta märkinyt alaosa on edelleen mahassa kiinni. Olin asiasta aivan älyttömän huolissani ja kävin eilen näyttämässä napaa lääkärillä ja terkkarilla. Kuulemma pitää vaan jatkaa putsailua ja ilmakylpyjä, niin hyvä napa siitä tulee... Edellisillä lapsilla napatynkä lähti tosi nätisti kerralla (ja ilman haisuja) joten olin hämmentynyt ja säikähdin todella pahasti tuota. :(
Onko teillä muilla kokemusta tällaisesta?

Karo, oikein paljon onnea! Nautihan täysillä ihanasta palkinnosta :heart:

Lopuille masun kanssa kärvistelijöille isot tsemppihalit! :hug:
 
Lämpimät onnittelut, Karo! Hyvä, että kaikki päättyi lopulta onnellisesti. Toivottavasti saat käydä myös läpi synnytystäsi, ettei jää kammoa.

Täällä on ihan kohta 40 viikkoa täynnä. Mies tsemppaa, että hienosti oot jaksanu sen ajan odottaa, nyt ei mene enää siihen nähden kauan. Alkaa kyllä selvästi olla hänelläkin odotusta ilmassa. Kyselee onko supistanu, huolehtii ja tarkkailee. On kyllä ollu aivan ihana tuki koko raskauden ajan!
 

Yhteistyössä