Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Eilinen ultra/lapsivesipunktio takana. Olipa semmoinen kokemus, etten ikinä halua samanlaista. Voisin sanoa, että pientä on vielä synnytys supistus tuohon verrattuna.

Todellakin pääsin lekurin pöydälle, jossa hoonoa suomea puhuva nais lääkäri ultrasi kiireellä mahanpäältä. Teki sisätutkimuksenkin aika rajusti. Edelliselle viikolla vauvan koko oli n.3kg ja nyt olisi ollut muka 3600-3800g. Jotenkin en kyllä usko tästä pienestä mahasta.
Hoitaja tuli puhdistamaan mahani puhdistusaineella. Sitten se otti jonkun pullon käteensä. Juuri kun se oli kaatamassa sitä mun mahan päälle, niin lääkäri rääkäisi ettei saa. Noh myöhäistä se enää oli. Sitä valui tonne värkkiin, ja arvatkaa mikä kirvely alkoi? Siis herttileijaa kuin koko värkki olisi ollut tulessa. Se oli puhdasta pirtua. Siinä jonkin aikaa pyyhittiin sitä pois ja jatkettiin hommia. Sitten hoitaja laittoi mahan päälle jotain erikois rasvaa.

Lääkäri ultrasi vielä tarkkaan mistä pistää neulalla. 3 paikkaa oli. Pään vierestä, istukan läpi ja polven vierestä. Hän valitsi vauvan polven vierestä. Eli minun viimeisten kylkiluiden alta.
Itse pistäminen sillä "pienellä" neulalla ei nyt kauheasti sattunut, mutta kun lääkäri pistikin hermoon. Koko toimituksen ajan mulla ramppasi mahasta alaspäin koko roppa. Se kipu joka tuli oli jotain kauheaa. Hoitajakin ja vieressä ollut harjoittelija katsoivat ihmeessään, kun huusin tuskasta. Kipu oli niin kova, etten edes voinut itkeä.
Kun toimitus oli ohi ja punktio otettu alkoi uudet kivut. Yritin nousta pöydältä pois, niin kohtu alkoi ramppaamaan. Lääkärille tuli hätä, kun kaksin kerroin olin lattialla. Hän piti koko ajan ultra laitetta mun haara välissä, että onko vauvalla kaikki hyvin. Lääkäri pelästyi sen verran, että käski hoitajan hakemaan paarit ja tehoseurantaan. Luojan lykky kohtaus alkoi jotenkin helpottamaan, ja päsin lattialta ylös.

Siitä sittten linkutin jotenkin tooooosi pitkään käyrään. Kipeitä supistuksia tuli jonkin aikaa, mutta vauva kuitenkin onneksi riehui hyvin. Myöhemmin lääkäri tuli pahoittelemaan , kun oli pistänyt neulan väärässä asennossa. Että näin...

Käynnistys piti tapahtua tällä viikolla, mutta sain tietysti taas ajan ensiviikon maanantaiksi. Tänään saan punktion tulokset, että mitä sieltä vedestä löytyi. Jos tuo lääkäri tulisi synnytyksenn mukaan jostain syystä, voisin kyllä käskeä menemään pois.
 
Ja taas herätty uuteen aamuun mahan kanssa.. Voi huoh. Sitä niin toivoo että yöllä alkaisi.

Juu, sen verta kutisi jalat ym yöllä että kävin aamulla labrassa. Huomenna saa tulokset. Toiv. ei ole hepatoosia, se on sitten varmaan suora käsky käynnistykseen näillä viikoilla, jota en todellakaan halua. Mieluummin odottelen vaikka viikolle 42 tän mahan kanssa luonnollista käynnistymistä. Mutta kyllä tämä väsymys ym on jo aika huipussaan...

Hui Lumme mikä kokemus :/ kylläpä sua koetellaan nyt. Toiv. tuloksissa ei ole mitään huolestuttavaa.

Elea, yhdyn tuohon ajatusten pyörimiseen synnytyksen ympärillä.

Lakka, siis minä näin yksi päivä TELKKARISSA vastasyntyneen ja paitaan ilmestyi maitoläntti .-. No, hyvähän se jos heruu mutta hassu ilmiö :)
 
Voi ei Lakka, mikä kauhea kokemus! Tuli myötätuntoitku. (en ollutkaan vähään aikaan kyynelehtinyt, silloin pari päivää synnytyksen jälkeen se olikin tosi herkässä. Kuulemma kun maito nousee niin yleensä myös kyyneleet virtaavat.) Toivottavasti tulokset ovat hyviä, ja todellakin toivottavasti synnytyksesi sujuu, sitten kun sen aika on, helposti.

Kevis
 
En ole ehtinyt täällä käydä lukemassa aikoihin. Raportoinkin nyt vain, että ihana tummatukkainen 50cm pitkä tyttömme syntyi 8.4. painaen 3750g. <3 Synnytys meni alun käynnistymisvaikeuksien jälkeen hienosti. Epiduraalin saatuani aukesin tunnissa 6cm. Tässä synnytyksessä ponnistusvaihe oli itselle helppo ja tuntui, että yhteistyö kätilön kanssa pelasi mainiosti. Mainio kokemus siis kaiken kaikkiaan! :)

Paljon Onnea pikkuisista muillekin! <3
 
Sain punktion tulokset, tai itse asiassa katsoin ne itse Kanta ohjelmasta.

Minun tulokset: Am-Lamellaarikappaleet Am-Lame 40 E9/l

"Sikiön keuhkojen tilanne on kypsä, kun Am-Lamel on 29 tai yli 29 x E9/l. Tilanne on epävarma, kun Am-Lamel pitoisuus on välillä 9 - 29 x E9/l ja keuhkotilanne on epäkypsä, kun Am-Lamel pitoisuus on 9 tai alle 9 x E9/l."

Eli vauva olisi nyt valmis syntymään.. Taidan kokeilla toimisiko tuo 3 ässän teksniikka yhtään ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka
Onnittelut kaikille vauvan saaneille!

ON: ensimmäinen yö kotona vauvan kanssa. Kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Lisämaito-ohjeen kanssa lähdettiin kotia ja tuntuu että tyttö voisi syödä pulloa tissin jälkeen loputtomasti. Tästä tämä tutustuminen uuteen ihanuuteen alkaa. Täytyy kyllä todeta että väsymys on ollut aika rankkaa. Maksoin laskua verkkopankissa, ja musta tuntui että siihen meni ikuisuus, kun vaan tuijotin koodeja yms. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Onnea BEBE pikkuisesta :) Hyvä että kaikki meni lopulta hyvin alun hankaluuksien jälkeen :)

LUMME -Ei muuta kun "käynnistyspuuhiin" ;)

Täällä myös pyörii tuo synnytys mielessä tämän tästä.. Jotenki alkaa konkretisoitumaan tuo tuleva aina vaan enemmän :) Myös pientä malttamattomuutta on ilmassa...

Neuvola jälleen takana. Mitään uutta ei ollut. Vauva ei ole vieläkään laskeutunut mutta asettunut jo hyvään lähtökohtaan :) Veikkasi terkkari että viikon sisään voisi vaikka olla nyytti kainalossa :)
Voi mä NIIN toivon!

Supistuksia on nyt oikeestaan jatkuvasti, toissa yönä tuli 2h ajan välillä 2-10min mutta sitte ne loppu! Prkle!
Nyt niitä tulee jatkuvasti ilman mitää logiikkaa... No, josko ne kuitenki jotenkin valmistelis lähtöön :)

Mitenkäs oletteko kukaan laatinut mitään SYNNYTYSTOIVELISTAA? Kun joskus on tuollainen pistäny silmää että jotkut sellaisen laatii jonka sitte antaa kätilöille synnärillä. Itse en ole koskaan sellaista tehny mutta ne ketkä sen on tehny niin MITÄ SIIHEN YLEENSÄ KIRJOITETAAN?

Mä oon miettiny että synnytyksen jälkeen kotiuduttais 24h kuluessa... Mikäli siis kaikki menee hyvin. En siis välttämättä menisi osastopaikalle ollenkaan... Noh, katsotaan miten tulee toteutumaan :)

Sitkeäsissi & muru rv38+1 <3
 
Heippa,

Voi hurja, mikä kokemus Lumpeella on ollut! Ihan kamalaa suhmurointia. Varmasti oli pelottava tilanne. Onneksi sait hyviä tuloksia kokeista.

Bebebambinolle paljon onnea! :flower: onneksi synnytys meni hyvin käynnistysvaikeuksista huolimatta ja jäi hyvä mieli kokemuksesta.

Äiti88, täälläkin oli suuri pettymys aamulla. Illalla tuli useita kipeitä supistuksia, mutta eipä yöllä tullutkaan lähtöä. :( tosi kuluttavaa kyttäillä oireita ja vartoa lähtöä, jota ei sitten tulekaan.

Ylihuomenna taas neuvola. Plääh, en halua mennä. :ashamed:
 
Nyt vähän paremmalla ajalla kirjoittelen :)

Onnea Bebebambino!!! =) :heart:

Lumme75: Voi hyvänen aika mitä toimintaa siellä ollut! Onneks nyt vauvan keuhkot kypsät =)

sitkeäsissi
: No kylläpä supistukset kiusaa sua! Varmaan jo muutoksia tekee moiset kuitenkin.

Synnytystoivelista
: Mä en oo koskaan tehnyt enkä tee nytkään. Oon kokenut, et kun ei liikaa lataa mitään erikoisia toiveita, niin ei tuu pahoja pettymyksiä. Kätilölle oon vaan sanonut, et kertoo mulle, kun on sellanen vaihe, et spinaalin voi ottaa. Se on mulle ponnistusvaiheessa ollut ihan paras. Muutoin oon ihan avoimin mielin menny synnärille =)

Jaaha... kaupungilta selvitty. Koko helkkarin ajan poltteli selkää ja teki ihme painetta alapäähän (= mulle noi on jo kunnon supistuksia). Kotiin tultua sit asettui - onneksi! :) Mä niin haluan laittaa tän kodin kuntoon ennen vauvan syntymää =)
 
Pikku-Katti ja äiti88 -Voi mä niin samaistun tuohon odottavaan olotilaan kun sitä vaan odottaa lähtöä, jota ei tunnu koskaan tulevan!

LAKKA -Mulla juurikin selkäsärky on yksi pahimpia supistusten aikana :)

Jälleen supistaa 10min ja alle... Voi V.... että voi olla puuduttavaa!
Ei nää miksikään tästä muutu! Ei kovene ei tee tarpeeksi kipeää...
 
Pikku-katti, Niinpä! :/

Toivelista, en ole tehnyt ekalla kertaa enkä nytkään. Päässäni toki jonkinlaisen. Koitan olla mahd. pitkään kotona, sairaalassa vedän pään sekaisin sillä ilokaasulla (juu, mulla se toimii niin) ja ponnistusvaiheen koitan varmaan pärjätä luomuna. Mutta jos tuntuu hirveen pahalta tällä kertaa loppu niin spinaalia/ kohdunkaulan(?)puudutetta ensisijaisesti olen miettinyt pyytäväni. Jos synnytys lähtee vesien menolla käyntiin niin sitten menen suoraan sairaalaan strepton takia.. Sit mennään tilanteen mukaan vaan.. Ei minulla ole mitään vakaumuksia kuitenkaan kivunlievitysten tms suhteen, luotan aika pitkälti sairaalahenkilökuntaan.

Sairaalassa olen mielelläni sen 2 vrk, sen jälkeen toki mieluusti kotiin. Mutta saa vähän sitten levätä eikä tarvi kotona ressata heti että jää joku juttu vauvasta huomaamatta.. Vaikka sairaala onkin meillä tosi lähellä.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :) :flower:

Täällä näyttää jännitys tiivistyvän useamman odottajan kohdalla.. Tuleekohan vauvoja kohta ihan roppakaupalla? :popcorn:

Meillä oli eilen eka vauvan neuvola. Poika oli lähes saavuttanut syntymäpainon eli painoi nyt 8päivän ikäisenä 3,6kg. Hieman on vielä kellertävä, mutta ei haittaa kun on virkku, syö ja paino nousee hyvin. Napatynkä irtosi juuri ja laitetaan dactarin-puuteria kun näyttää hieman märkivän. Paljon saatiin taas luettavaa kotiin.
Kuukauden päästä uusi neuvola ja mun jälkitarkastus ensi kuun lopussa :)

Ehkäisystä puhuttiin neuvolassa ja suositteli hormonikierukkaa. Se vaikuttaa vain paikallisesti, joten ei aiheuta samankaltaisia oireita kuten esim. pillerit ja voi imettää siitä huolimatta. Kuukautisten poisjääminen/niukkeminen kuulosti myös positiiviselta :D
Synnyttäneille laitetaan kuulemma vasta 3kk synnytyksen jälkeen, koska kohdun seinämät voivat olla heikot synnytyksen jäljiltä. Eli kierukka saattaa vahingoittaa kohdun seinämiä, tehdä repeämiä tms. mikäli kohtu ei ole palautunut kunnolla synnytyksestä.
Tuosta on saatavilla 3 ja 5 vuoden kierukat, mutta suositteli tuota 5 vuoden kierukkaa, koska se on hieman isompi ja laitetaankin yleensä synnyttäneille tai mikäli vuoto on runsasta (pienempi saattaa tulla itsestään ulos).

Kevis: milloin sulle olisi tarkoitus laittaa tuo kierukka ja millainen siis on? Eri paikoissa taitaa olla taas hieman eri käytäntöjä, kuten tuo kierukan asentamisen ajankohta :)

Hieman on ollut arki sekaisin pikkumiehen saavuttua :D Vauva ei ottanutkaan pidempiä unia aamupäivällä kun koitin ruokaa laittaa. Välillä sain kuorittua perunat ja porkkanat, sitten tissiteltiin, paistoin lihat, sitten vaihdettiinkin vaippa ja seurusteltiin, pilkoin perunat ja porkkanat, sitten tissiteltiin ja röyhtäiltiin. Viimein kun sain keiton hellalle, niin poika simahti ;)
Huomenna lähdetään ulkoilemaan kun sain viimein vaunujen kopan pestyä. Pihalla onkin jo kovasti puuhaa; haravoimista, koirien harjaamista, yms. Ja kyllähän tuota jo itsekin kaipaa raitista ulkoilmaa, kun on puolitoista viikkoa hurahtanut lähes neljän seinän sisällä :D

Boomkaa ja papunen 9vrk :)
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Boomkaa: Otahan varovasti haravoinnin kanssa! Mä haravoin tokan synnyttyä syksyllä sen ollessa pari viikkoinen ja voi luoja miten keskivartalo kipeytyi!! :O

Sitkeäsissi: Voi miten hienoa!! Tsemppiä =)
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Sitkeäsissi tositoimiin!

Boomkaa, ei meillä mistään 3 kk rajasta tai kohdun seinämien heikkoudesta mitään puhuttu, vaikka lääkäri juuri tarkisti sektioarvenkin! Luulis että jos jotain riskiä seinämien kanssa joskus on, niin juuri sektion jälkeen!
Siihen 5 v kierukkaan, Mirenaan, päädyttiin, kun se oli viimeksikin ja sopi. (silloin laitettaessa 2011 ei muita ilmeisesti ollutkaan markkinoilla.) Kierukan laittopäivästä tänään soittavat aikaa. (3 kk kondomien kanssa ei kyllä yhtäään innosta, toivottavasti ei mee sinne asti! Ei mutta mullahan on jo puolet siitä ajasta täynnä!)

Kurja miten poikasella masussa myllää, ja silloin hän ei saa nukuttua. Nuo lisäravinteet aiheuttavat kauheasti ilmaa, ja rauta muuten sekoittaa masua monella. Rauta-annos vaan kasvaa, kun painoa tulee lisää, lisärautaa annetaan eka vuosi. Tuosta proteiinijauheesta sentään päästään vähitellen vähemmälle, kunhan 3,5 kg tulee täyteen.

Kevis ja Poikanen 6 vkoa
 
Onnea Bebe :) <3

Ja sitkeällesissille tsemppiä sinne! Johan tässä melkeen iskee laitoskateus kohta kun omaa lähtöä ei tule :,D

No, tänään vasta on LA, mutta kun tuntuu että merkit on olleet ilmassa jo niin pitkään ja silti ei synny... Olen valvonut nyt pari tuntia kun vessareissun jälkeen tuli pari supistusta, mutta ne lakkas sitten alkuunsa. Alaselkää ja vatsaa jomottelee ja polttelee, niinkuin kaikkina muinakin päivinä. Ällövaroitus eritteistä, älä lue jos inhottaa... Pari päivää olen jo miettinyt että eikai tihku lapsivettä, kun jotain alapäästä tihkuu joka vessareissulla. Ja alkkarit usein märät. Äsken otin peilin sitten pöntölle mukaan ja kirkas neste onneksi tulee virtsarakosta ja emättimestä valuu vain tooodella vetistä valkkaria + niitä limatulpan palasia. Mutta tiettekö kun jo ihan kyllästyttää koko ajan kyttäillä näitä juttuja, stressaa kutinat ja lapsiveden tihkumiset kun on se streptokin sitten >/ Ja vauvan liikkeiden seurailu, nekin kun on vaimentuneet. Tuntuis vaan turvallisemmalta saada hänet jo ulos. Ei minulla hirvittäviä kohtukuoleman tms pelkoja ole, mutta kai sitä aina vähän pelkää että itseltä jää joku hälytysmerkki huomaamatta tms.

Vaikka sen tietää ettei nyt monesta viikosta enää ole kiinni.

Tänään varmaan terkka soittelee labratuloksia, toiv. tämä kutina on harmitonta. :/

Hassua kun toiset taas jo miettii ehkäisyä ja jopa eka jälkitarkastuskin ollut! Nopeaa se aika sitten menee kuitenkin... :)
 
Viimeksi muokattu:
"pitkäperjantai"
Kyllä juu sitkeäsissi ne mun supistukset oli vähän epäsäännöllisiä eikä tosiaan kivuliaita ollenkaan koko ajan. Ihan hyvin pystyi imuroimaan yms supistuksen aikanaki. No mutta sä taidatkin olla jo myös vauva kainalossa :)

Sain eilen synnytyskertomuksen, aika oli ny jotain 2,5h riippuen mistä lasketaan. Tuosta ponnistusvaiheeks oli merkitty 4min. Tuntuu pitkältä kun se kuitenkin meni niin äkkiä. Vauvahan ei ehtinyt laskeutua mulla ennen tuota synnytystä, joten toinen kätilö auttoi kädellä vatsalta ponnistaessa ettei vauva lipsahda takas.

Täällä ollaan viä osastolla ainakin tämä päivä. Mulla on tuo rh- veri niin tottapa vauva alkoi hieman kellertää. No arvot pitäis olla kunnos, paino on parin syötön päässä syntymäpainosta ja muutenkin kaikki kotiutumista vaille valmiina. Vauva vastailee jutteluihin niin että välillä jo odottaa jokellusta :D Synnytykses mulla oli jäänyt pieni pala istukkaa kohtuun, sitä saa ny viä jännätä lähtemään et säästyy kaavinnoilta sitten myöhemmin. Oli kyllä ultran mukaan irti joten toivottavasti tulee lääkkeillä ulos. Onkohan jollain kokemusta tuosta,miten on mennyt?

Meillä taitaa olla välipala-aika. Peukut odottajille, onneks tuo turhautuminenkin katoo sit samantien ku se tosiaan on tosi kyseessä :)
 
äiti88: Koitahan jaksaa! Vielä voi kuitenkin mennä jonkin aikaa ennenkö vauva syntyy.

Pitkäperjantai: No aika nopee synnytys tosiaan sulla! Mä toivon, ettei ihan alle 4 tunnin tuli, mut luulen et se alittuu kyllä. Esikoinen oli 10 h, toka 4h 15 min ja kolmonen 3h 25 min. Mut tää on kyl yhtä iso kuin esikoinen, niin jospa ei niin nopsaan tulis ;) Mä vaan haluun ennättää sairaalaan ja olla siellä hetken ennenkö ponnistamaan mennään...

Käytiin tossa muksujen kanssa pihalla. Kävellessä supistaa jonkin verran, mut ei kipeesti. Illalla oli sitä takapuoli-/ selkäpainetta, mut onneks meni ohi. Lauantaina ois ajettava 150 km edestakasin, et saa nähä kuinka käy...?! Mies ei lähe mukaan, mut onneks mun äiti on ees toisena aikuisena matkassa, jos jotain kävis.
 
Täällä supistelee myös 10 min välein. Tätä rumpaa jatkunut ties kuinka kauvan, mutta supparit ei ole tarpeeksi kipeitä, että ne tekisi jotain. Vauva riehuu sen minkä kerkiää. Joten ei tietoakaan synnytyksestä. Jotenkin sitä miettii, että nyt voisi olla valmis purkautumaan, mutta ei. Noh josko sitten ens viikolla ne alkaisi sitä käynnistelmään.

Sitkeäsissi Ponnistuksia ;)

Lumme75 & Riisinnuppi 38rv
 
Kierukasta: sain kierukanlaittoajan toukokuun loppupuolelle, että ehtii kohtu toipua sektiosta, ja silloinhan on jo melkein 3 kk synnytyksestä, eli niin se taitaa mennä. Sitä ennen pitää tehdä samana aamunan raskaustesti, ettei vaan ole raskaana. Ja siihen asti on käytettävä kondomiehkäisyä.
Toiset täällä tosiaan pohtii ehkäisyä ja toiset odottaa malttamattomana että pääsisi synnyttämään, näin se vaan menee :LOL: Olis kyllä tosi hurjaa, jos silloin huomaisi olevansa raskaana, lapsille tulis ikäeroa alle vuosi! En todellakaan ole henkisesti enkä fyysisesti valmis sellaiseen, vaikka jollekulle muulle se voi ollakin toivottu tilanne.

Kevis ja Poikanen, joka oli hereillä yli 2 tuntia putkeen
 
Nopsaan ilmoitan että tumma tukkainen tyttö syntyi tänä aamuna klo 5.27!
Mitoilla: 3120g 50cm
Rv oli siis 38+2.

Synnytys meni hyvin. Mulla tuli toipumisessa hiukka takapakkia ku vuoto alkoi yhtäkkiä koventua pian synnytyksen jälkeen. Paljon menetin verta ja veritankkausta oon saanu mutta nyt kaikki jo hyvin väsymyksestä huolimatta :)

Ja hei! Mä lähdin säännöllisillä mutta suht kivuttomilla suppareilla sairaalaan ja sairaalassa oltiin 6h30min :)

Zemppiä kaikille nyyttiään odottaville!

Tulen tarinoimaan kertomusta myöhemmin...

Sitkeäsissi & prinsessa kohta 12h ikäinen :)
 
Onnea Sitkeäsissi :heart: :flower: Hyvä, et kaikki on nyt hyvin kaikesta huolimatta :heart:

Jospa mies kohta tulis kotiin ja kantamaan nuo muksujen sängyt valmistuneeseen makkariin =) Sit ois ne valmiina muuten, mut lasten vaatekaappi pitää vielä kasata ja niitten vaatteet laittaa paikoilleen. Onhan tässä kaikkee muutakin hommaa... =) Huomenna aamulla neuvolaan. Sit mun äiti tulee hakemaan ton keskimmäisen uhmailijan yökylään.
 

Yhteistyössä