Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Joulukuussa~

Tänään 24+0 :) Eli 25. raskausviikko jo menossa! Työt ei oikein enää maistu, ajatukset on koko ajan muualla. Viikonloppuna tehtiin vauvanhuone. Viimeisen vuoden ajan se on ollut pelkkä valkoinen, tavaransäilytystila. Nyt laitettiin beige-valkoinen tähtitapetti, hommattiin ihana senkki ja seinähylly koreille. Vauvan sänky ei tosin aluksi mene siihen huoneeseen vaan meidän makkariin.
Tyttö liikkuu tosi paljon ja potkut on voimakkaita. Joka viikko vain voimistuvat :heart: Seuraava neuvola olis 30.12. ja 4D ultra 7.1. Niitä siis odotellessa. Ihanaa kuitenkin kun joululoma katkaisee arkea vähän :rolleyes:
Vatsa kasvaa vauhdilla, kohdunpohja n. 2 cm navan yläpuolella. Napa rupee vähitellen työntymään ulos. Linea negra ei ole vielä ilmestynyt, esikoisesta se tuli joskus rv 28 tienoilla.

Bluediamond ja pikkutäti 24+0
 
Bluediamond: Mulla ei kummassakaan raskaudessa ole pahemmin rinnat kasvaneet. Rinnanympärys tosin on hieman kasvanut. Ennen esikoista oli noin 75B, ennen tokaa varmaan 75A. Edelleen pärjään rintsikoilla, jotka on ennen esikoista hankittu. Jonkin verran rinnat ovat turvonneet, mutta eivät niin paljoa, että tarttis/alkaisin uusia liivejä ostamaan.

26+0
 
Bluediamond Täällä on rinnat kasvanut kyllä. Ennen raskautta oli 65C (70B), mutta nyt sitten 70D, luulen että ei paljoa puutu E-kupista. Mä oon taas tosi onnellinen, että on saanu vähä rintoja, kun aina ennen on saanu ettiä, että missä ne tissit oikein on. ^^
 
Mulla ei raskauksien aikana ole tissit kovin paljoa kasvaneet, synnytyksen jälkeen kun maito nousi tuli hirveät silikonit ja mieskin tykkäs :D Paitsi sitten kun huomasi, ettei niihin juuri saanut koskea ;) Nyt on taas pienentyneet hirveesti sen jälkeen kun imetys väheni mutta viimeisen parin viikon aikana tuntunut ehkä hieman turvonneemmilta. En tiedä johtuuko siitä kun sairastelun aikana imetin enemmän vai onko muuta turvotusta. Mulla on muutenkin tuo kuppikoko vaihdellut parin vuoden aikana kun ennen laihdutusta oli tosi isot ja kun laihduin sen 40kg niin tisseistähän lähti melkein kaikki :/ Että jännityksellä odotetaan sitten mitä imetyksien jälkeen on jäljellä... :p

Mä en ole enää ihan varma että millä korkeudella se kohtu on, joko tuossa pari senttiä navan yläpuolella tai siitä vielä pari senttiä ylempänä. Tuntuu että hirveen nopeesti kasvanut, mutta kyllähän se viimeksikin tuonne kylkiluihin nousi aivan kiinni kun kasvoi sisäänpäin eikö ulos :p Kyllä silti näyttäisi että isompi vauvamaha olisi tällä kertaa tulossa kun jo nyt on noin alkanut kasvaa. Ja sellaisia kasvukipuja ja nipistyksiäkin on taas ollut että joku kasvuspurtti taas menossa.

Ja tämä vauva tuntuu potkivankin paljon enemmän kuin esikoinen. Monta kertaa päivässä jo tuntuu potkut, melkein aina kun edes hetkeksi pysähtyy. Esikoisen kohdalla en edes pahemmin tehnyt mitään liikelaskentoja, kunhan aina välillä liikkui niin olin tyytyväinen. En tiedä liikkuiko se edes aina sitä vaadittavaa määrää, mutta nykyään kyllä liikkuu senkin edestä :)

Eilen himoitsin ihan vesi kielellä porkkanoita ja dippiä, ja pettymys oli suuri kun lähikaupassa ei ollut kermaviiliä, saati jotain creme fraichea tms millä olisi voinut korvata sen! Mietin jopa että mihin jugurttiin tai piimään voisi sekoitella mausteita :D Mieli teki myös kävellä toiseen kauppaan, mutta mahan nipistelyjen ja kylmän pakkasilman takia päätin tyytyä odottamaan tähän päivään. Kunhan päästään täältä siskolta kotiin päin, täytyy ehdottomasti poiketa kaupassa! Eli raikasta ja vihanneksia taas tekis mieli :)

Ylihuomenna rakenneultra! En varmaan pysy nahoissani :D
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Rakenneultra takana, huh! Hieman on viime päivinä jännittänyt, vaikka muutoin hyvin rauhallisesti olen raskausajan ottanut :)
Kaikki oli kunnossa, vastasi viikkoja ja saatiin tyttölupaus.
Jännä kun sekä mies, anoppi että muutamat ystävät ovat sanoneet että tuntuu että tyttö on tulossa. Sellainen olo mullakin ehkä oli, mutta kumpikin olisi kyllä kelvannut, ja tuntunut meidän perheeseen sopivalta.
Nyt saa mahaa kasvatella taas vähän aikaa rauhassa, harmi kyllä jos ei enää ultrata, tuo vauvelin tarkastelu on aina kyllä niin ihanaa!

Viikkoja nyt 20+6.
 
Bluediamond: siis kerrassaan IHANALTA kuulostaa, että olette laittaneet vauvalle huoneen valmiiksi! <3 mun tekisi mieli kovasti laitella jo vauvan vaateitta hyllyyn, mutta persketti kun mieheni on sitä mieltä, että ei nyt vielä arghhh! :)

Menen Huomenna käymään töissä, anomassa lomat. Tein myös kollegoille kinuskikissan ohjeella lohikeikauskakun, toivottavasti onnistui.

Zinna85: onnea hyvistä ultra-kuulumisista ja tyttölupauksesta!

Sini-Tuulia ja Pikku-Bonus 23+6(ehkä)
 
Zinna85 onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :heart:

Bluediamond mulla on ainakin tissit turvonnu, tosin tuntuu kyl et turvonnu ihan joka suuntaan, mut johan tässä alkaa oleen se +20kg kohta täynnä

Yönenkeli ja Kontra 23+4
 
bluediamond tosiaan kyllä kuulostaa mukavalta tuo vauvahuoneen laittelu :)
Meillä kun on kaksio toistaiseksi, ei varsinaista vauvahuonetta tulekkaan. Myöskään mitään hankintoja ei olla vielä tehty, mitä nyt tutkimustyötä tehty vaunujen osalta. Ehkä sitten rakenneultran jälkeen (ensi ma)! En vaan tiedä mistä oikein aloittais, niin uutta ja vierasta tää vauva touhu on!! Ja kaikkin hankittavana..

Rinnat ei mulla juuri kasvaneet, lähinnä rinnanympärys tuntuu venyneen, ja nännipihat suurentuneet... mutta kaarituettomat liivit jouduin hankkimaan (ovat itseasiassa imetysliivit, mutta eipä nuo nipsut tuossa häiritse) kun kaikki omat liivit alkoivat tuntumaan tosi ahdistavilta ja kivulialtakin. Silti, uudet liivit ovat samaa vanhaa kokoa 80D. Painoa ei ollut toistaiseksi tullut lisää..

Kultapupu mukavaa että teillä ollaan jo parantumaan päin!

Dorian 20+0 tai 1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Zinna85 onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

Bluediamond Ihana kun olette päässet jo laittamaan vauvalle huonetta :) Meillä on vauvalle oma huone jo maalattu ja tapetoitu, mutta muuten huone on ollut muuton jälkeen lähinnä epämääräisen tavaran varastotila. Onneksi on vielä aikaa siivota ja laittaa.

Rinnat on turvonnu jonkin verran, pakko oli ostaa uusia liivejä kun kuppikoko kasvoi 70B:stä 75D:hen. Toivottavasti näillä pärjäilisi loppuraskauden ja sitten hankkisi imetysliivejä.

Supisteluja tai joitain muita ikäviä tuntemuksia on ollut jo hetken. Varsinkin jos liian reippaasti yrittää kävellä/puuhastella, alkaa kiristämään ja vähän sattumaankin alavatsaan ja vatsan sivuille.

(.) Viikonloppuna oltiin miehen kanssa sukuloimassa ja saatiin lainaan/lahjoituksena sukulaisperheiltä vauvan vaatteita ja kaikenlaisia tarvikkeita. Ihana oli sitten sunnuntai-iltana lajitella vaatteet kokojen mukaan pinoihin ja hypistellä. :heart: Saatiin myös kattoon ripustettava kehto vauvalle, itseä kiinnostaisi suuresti kokeilla, ainakin sukulaisperheen tytöt olivat nukkuneet kehdossa hirmuisen hyvin. Mies taas on huolissaan, että vauva joko tukehtuu kehtoon tai kehto vauvoineen tipahtaa yöllä katosta alas. Noh onhan tässä vielä aikaa väitellä asiasta. :)

ässä+pikkuinen 23+1
 
Edellisen neuvolan kuulumisia voi lukea täältä Arkirallia: Raskauskuulumisia III jos tarkemmin haluaa tietää, mutta tiivistetysti: Kaikki muuten ok, mutta pissa yhellä plussalla (vein näytteen ja siinä ei ollut mitään, joten olisko ollut vain huono alapesu syynä) ja hemoglobiini laskenut, oli vain 107! Ihmekään kun väsyttänyt :( Seuraava neuvola+neuvolalääkäri on 8.1.14

Meillä ei vauvalle omaa huonetta laiteta, mutta nurkkaus meidän huoneeseen tietysti. Pinnasänky on jo valmiina koottuna, mutta pohja pitää nostaa ylimmälle tasolle ja varmaan patjankin voisin uusia. Haalarin nostin roikkumaan hengarissa sängyn reunalle, mutta muutoin en oo vielä laitellut. Odottelen äitiysloman alkua ja alan sitten laittaa vauvan juttuja enemmän :)

Tissit on kyllä kasvanu, mutta en lähtis sanomaan että yhtään kuppikokoa olis sentään kasvaneet (onneksi :D). Samoilla alusvaatteilla mennään edelleen, tosin korjaamaan joutuilee välillä...

Uutena vaivana on aivan törkeä närästys! Siis sellaista pientä närästystä on ollut tässä raskaudessa ja aiemmissa vähän, mutta tämä on jotain kamalaa kyllä. Kahvi aamuisin on ihan must, mutta muuten on ollut pakko vaihtaa teehen.
 
Tänään käytiin rakenneultrassa ja mun kaikista "varmoista" oloista huolimatta saatiin tyttölupaus eli todennäköisesti meillä olis kaksi tyttöä sitten keväällä :) :heart:

Tytsä chillaili mahassa linkkuasennossa, polvet suussa ja kädet niskan takana :D Ja aukoi suuta, loppua kohti vähän liikuskeli muutenkin. Istukka olikin np-ultraajan ennustuksista huolimatta korkealla takaseinässä, mikä selittää että liikkeet alkoi tuntua melko aikaisin. Rakenteet olit kuulemma kauniit ja muutenkin kaikki kunnossa, painoarvio jotain 300-350 gramman väliltä. Osa mitoista oli viikolla pienempiä mitä viikot nyt, eli kuitenkin normaalin vaihteluvälin rajoissa mutta myös vähän odotuksieni mukaisesti, kun pieni tyttöhän tuo esikoinenkin on ollut :)

Nyt sitten kasvatellaan masua ja haikeelta tuntuu, että jos kaikki menee hyvin, niin nähdään seuraavan kerran vasta synnytyksessä!

Toissapäivänä kaupasta kun raahasin taas pari painavampaa kauppakassia niin mahaa kiristeli ihan kunnolla harkkasuppari-tyyliin. Sen kummempia raskausoireita ei ole ollut, närästys on taas vähän yltynyt, kun se tässä välissä on helpottanut hieman. Tänään aamulla oli vähän paha olo mutta varmaan johtui jännityksestä :D

Kp & Kultakala 20+2
 
Kultapupu Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :) Meillä kanssa jotku mitat näytti viikkoa pienempää, mutta ultraajan mukaan ihan normaalia :) Miten tuossa alemmassa kuvassa on todiste sukupuolesta? :eek: :D vitsi saitte monta ultrakuvaa, saatiin vaan 2 naamakuvaa :(
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Kiitos!

Miwwi joo se ultraaja puhu jotain et alle 10 päivää jos heittää niin on normaalin rajoissa, meillä pahin heitto oli kai sen 7 päivää. Eihän näillä viikoilla oikeesti voi vissiin tehdä mitään päätelmiä lopullisesta koosta tai kehityksestä jos heitto ei oo ihan älytön.

Joo se ultraaja sanoi että tossa vikassa kuvassa näkyy sukupuoli, vaikka ei kyllä ihan munkaan silmään selviä että miten :D Näytin testiksi sitä isälleni ja arvasi kyllä oikein sillä perusteella "kun eihän tässä mitään näy" :LOL: Kätilö puhui häpyluusta, mutta näkyiskö tuossa nyt suoraan se jalkoväli tai jotain?
 
Viimeksi muokattu:
Niin on ollut kiirettä tämä viime viikko etten ole edes ehtinyt tänne tulla lueskelemaan tai kirjoittelemaan, nyt onneksi löytyi sopiva hetki päivitellä kuulumisia!

ihanaa että täällä on saatu hyviä ultrakuulumisia!

Ensin omaa napaa; viikko sitten käytiin rakenneultrassa ja pienokainen kasvaa hienosti, ihan aikataulun mukaan ja kaikki rakenteet näytti hyvältä! Ajateltiin että kysytään sukupuoli mutta ei kerrota sitä kuitenkaan eteenpäin, niin pienokainen päätti viedä salailun pidemmälle ja piti jalkansa supussa. Vähän harmittaa kun olisi ollut kiva tietää mutta selviäähän se sitten huhtikuussa. Ultrassa näkyi että istukka on tuossa edessä, siksi liikkeet eivät tunnu. Joskus aikaisin aamulla (kun herää ennen kukonlaulua kissojen riekkumiseen) saattaa tuntua pientä kuplintaa eli selvästi vauva on paljon aamuvirkumpi kuin minä :)

Yönenkeli, ihanan piparitalon olet rakentanut! Wau!

Bluediamond, vauvanhuoneen sisustus kuulostaa kivalta. Rinnat on täälläkin kasvaneet. Suurimmatkin liivit alkavat jäädä pieneksi. Viime kerralla taisin ostaa kokoa 85D, vähän pelottaa millaiset näistä vielä kasvaa (ja millaiseksi koirankorviksi nämä sitten litistyvät kun imetys on ohi).
Mites muilla tuo maidon heruminen? Kävin viime torstaina ostamassa ruskovillan liivinsuojat kun tajusin että kummalliset tahrat rintaliiveissä ja karsta rinnoissa onkin kuivunutta maitoa :)

Kultapupu, turkkilainen tai kreikkalainen jugurtti käy hyvin kermaviilin korvikkeeksi dippeihin! Piimää en ehkä lähtisi kokeilemaan ;)

Pistätin itselleni ja miehelle influenssarokotteet viime neuvolassa. Otin asian itse neuvolassa puheeksi kun näin astmaatikkona en halua riskeerata influenssan kanssa. Uskon että se on niin tutkittu ja testattu ettei siitä koidu mitään vaaraa vauvalle.

Maanantaina taas neuvolaan. Siellä puhutaankin vissiin jo kela-asioistakin ja pitäisi muistaa täytellä voimavarakyselykin. Mitä teidän neuvoloissa on siitä kyselystä juteltu? Ja kohta pääsee tilaamaan äitiyspakkauksen! Olen siitä jostain syystä todella innoissani. Toivottavasti tämän vuoden vaatteet olisivat kivan näköisiä!

Edit: Piti vielä laittaa että tänään 21+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Hildur Täällä kans rinnat tihkuttaa välillä. Aamulla saattanut herätä että paidassa on märät läntit. Ostin tossa sellaset puuvillaset yöliivit ja niihin vielä pitäs ostaa suojat niin ei tarvii sitten olla koko ajan pyykkäämässä.

Voimavarakyselyä meillä ei edes sitten käytykkään läpi. Oltiin kyllä se lappu täytetty, mutta se sitten jäi kokonaan. Eipä siinä kauheesti kyllä mtn ois ollu, koska aika samaa mieltä oltiin miehen kanssa kaikeasta. Minä murehdin asioita enemmän kuin mies, mutta mä voin niistä sitten keskustella neukkutädin kanssa kaksin jos tulee sellanen olo. Mies elää jossain pilven päällä ja ei murehdi eikä stressaa mistään.

Mua on kauheesti ruvennu mietyttämään synnytys. Ihan vaan, että mitä jos mun tuntemuksia ei kuunnella synnärillä vaan hoitohenkilökunta käskyttää mua ja tekee päätöksiä ilman mua. Pitää nostaa tää asia esille sitten vuoden alussa neuvolassa.
 
Hildur kiitti vinkistä, muistelinkin jotain tollasta mut en uskaltanut sit ostaa :D Ja tästä raskaudesta en nyt voi sanoa mitään kun imetän mutta viime raskaudessa mulla tuli myös sitä esimaitoa, vai mitä se nyt, on ennen synnytystä. Eka kerta niin että yöllä mies kierähti kyynerpäällä mun tissin päälle (kyllä!) ja sattu aivan sairaasti, sen jälkeen huomattiin että kauheen kokoinen läntti jäänyt lakanaan siihen kohtaan. Sen jälkeen muutaman kerran tuli rintaliiveihin läntit ja mäkin aloin sitten käyttää liivinsuojuksia jo ennen synnytystä.

Viimeksi käytin niitä kertakäyttöisiä liivinsuojia, mutta tällä kertaa aion ehdottomasti hankkia niitä pestäviä kun on paljon paremman tuntuisiakin! Ja niitä kertakäyttöisiä sai olla koko ajan ostamassa. Nyt en ole muuten moneen kuukauteen tarvinnut, kun rinnat ei enää samalla tavalla vuoda kuin ekoina imetyskuukausina, vaikka heruvatkin helpommin lypsäessä/imettäessä. Viime aikoina kyllä paidoille ilmestynyt läikkiä imetyksen yhteydessä (menee lapselta ohi tms), en tiedä onko tosiaan maidontulo lisääntynyt tässä taas vai mistä johtuu...

Marpa mä olin esikoisen synnytyksessä ihan henkilökunnan vietävissä kun kaikki oli niin uutta että en ehtinyt edes ajatella omia toiveita, vaikka kolme päivää käynnisteltiin :D Jumppapalloa muistin pyytää (tykkäsin) mutta suihkussa kävin vain käynnistelyn alussa, vaikka kirjoitin siihen synnytystoivelappuunkin että vesi kiinnostaa kivunlievityksessä. Eli ei silti ehdotettu missään vaiheessa. Ponnistus tapahtui tosi nopeasti, mutta silti olen miettinyt, että olisi mukava kokeilla muitakin ponnistusasentoja kuin sitä perinteistä. Tällä kertaa aion ehdottomasti tuoda omia toiveita enemmän esiin, jos synnytys vaan kestää tarpeeksi pitkään ja menee hyvin! En usko että se henkilökunta (ainakaan syyttä) haraa vastaan kovin paljoa jos esittää omia toiveita, mutta ei ne kauheasti ainakaan minulle mitään vaihtoehtoja ehdotelleet, jos ei osannut pyytää itse. Hyvä idea jutella tunteista neuvolassa, jos asia vaivaa! :)
 

Yhteistyössä