Huhtikuun Hurmurit 2014 ~ Helmi- ja Maaliskuussa ~

Paljonko olette ajatelleet haalia pienen koon vaippoja, siis ketkä kestovaippoja aikoo käyttää? Mä tässä tilailen pikkuhiljaa, ystävä lupasi lähettää 3 small kokoista ja ajattelin ostaa vielä kaksi siihen päälle. Siis kuoria, sitten imuja tietty suuri määrä (20-30?? pestävää ja biohajoavia joku kasa). Olen nyt vähän epävarma nuiden newbie-kokoisten kanssa... hankkiako jokunen vai ei, kun jos nuo nyt ei edes muutamaa viikkoa enempää mene. Kokemuksia? Ja olenko aivan aliarvioinut tarvittavan määrän muutenkin, kuulostaa että joillain on kasoittain!?
 
Neuvolassa kaikki hyvin 32+3, sf 31cm ja varailtiin loppuraskauden neuvolalääkäriaikaakin. Pissa puhdas edelleen, mutta ketoaineet olleet jo useampana kertana koholla, onko muilla tämmöistä ollut? Kyselin että mistä voisi johtua, niin neuvolatädin veikkaus oli että oon kuiva kun juon huonosti, mikä on kyllä totta.. mietein vaan, että pitäisikö tuosta olla jotenkin huolissaan? Nyt otan oikein asiakseni tuon juomisen niin katsotaan vaikuttaako ketoaineisiin sitten parin viikon päästä kun on seuraava neuvola! :)
Lisäksi hemoglobiini on korkea, normiarvoni ei-raskaana on ollut ~156, nyt alkuraskaudessa putosi 134 ja nyt noussut tasaiseen tahtiin ja tänään oli 150. Onkohan tuommoisesta korkeasta arvosta haittaa? Pelkään tukoksia.. Yritin valita mammavitamiinin sen perusteella, että olisi mahd vähän rautaa, mutta toki tuossakin jonkin verran on, seköhän sen pitää noin korkeana, pitäisiköhän lopettaa niiden popsiminen.. Ihme "ongelmia"! : /

Oon Dorian miettinyt kanssa noita kestovaippoja, ja samaa pohtinut että minkä verran niitä pitäisi hankkia, ei mitään ymmärrystä asiasta, olisi kiva kuulla muiden kokemuksia! :)

Jännittää kamalasti, paras ystäväni on juurikin synnyttämässä, toivottavasti kaikki menee hyvin! Ehkä jo sunnuntaina päästään katsomaan pikkuista :heart:
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Meilläkin tarkoitus käyttää kestovaippoja. Tällä hetkellä niitä ei ole kuin muutama, mutta pari kaveria on luvannut lainata alkuun pikkuvauvojen vaippoja, sillä niitä ei kuulemma tarvita kuin pari viikkoa. Samalla voidaan sitten testailla, että minkälainen malli toimii parhaiten. Itse olen niissä täysi ummikko, joten kiva saada kavereilta apua ja neuvoja.

Minkä verran muiden vauvat liikkuu? Olen tuntenut liikkeet suht aikaisesta alkaen ja niitä on ollut ympäri vuorokauden. Nyt muutaman viikon liikkeitä on ollut vielä enemmän ja välillä tuntuu, kuin mun oikea kylki olisi joku nyrkkeilysäkki. Onhan sitä tilaa entistä vähemmän vauvan kasvaessa, joten liikkeetkin varmaan tuntuu voimakkaimpina, mutta välillä on sellainen olo, että vauva yrittäisi pungeta itseään kyljestä läpi. Maha vaan heiluu ja töminä käy :)
 
eeku Täällä on aika kova temmeltäjä. Välillä tuntuu, että saan jotain sisäisiä verenvuotoja tätä menoa. Oikeasta kyljestä yritetään ahkeraan tulla läpi. Lisäksi olen alkanut epäilemään, että jos täällä onkin mustekala, koska välillä tuntuu liikkeeitä ympäri mahaa yhtä aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Kestovaippojen määrää en osaa sanoa, enkä tiedä yhtään paljonko niitä kannattaisi hankkia. Luulen, että meillä on tarpeeksi kun olen neljä settiä ostanut yhteensä kirppareilta. Ystävältä sain yhden pussillisen imuja. Ajattelin hankkia kuitenkin alkuun myös kertakäyttövaippoja, meillä kun on esikoinen tulossa niin opeteltavaa löytyy joka asiasta varmaan enkä halua ottaa paineita kestovaippailusta :)

Meillä aletaan vasta kohta remontoida lastenhuonetta, ja omakin makuuhuone on vasta viittä vaille valmis. Odotan kovasti sitä, että pääsen pesemään ja silittämään vauvan vaatteita vaatekaappiin ja sisustamaan huonetta. Intoa on vaikka millä mitalla "valmistella" vauvan tuloa, mutta se kai on ihan normaalia.. Tykkään askarrella ja näperrellä, joten netistä etsin vinkkejä itsetehtyihin vauvakirjoihin, ajattelin sellaista alkaa tekemään. Onneksi nykyään netistä tuntuu löytyvän ideoita ihan mihin vaan!

eeku: täällä myös vauva liikku tosi paljon, etenkin iltaisin. Tilaa on hyvin vielä pyöriä miten päin vaan!
 
Kohdunkaulan tilannetta ed. Raskauksissa esikoinen : 14+3 kiintee kiinni 3cm ,27+6 kiintee kiinni 3cm, 37+1 kiinteä kiinni 3cm Kakkonen: 29+4 kiintee kiinni 2,5cm Tämä nykyinen odotus: 13+1 kiintee kiinni 3cm uä 5cm, 16+4 kiintee kiinni 3cm uä 5cm, 26+5 pehmee kiinni ja 31+4 pehmee kiinni 2,5-3cm


32+0 POKS POKS :heart: Kovasti päässä raksuttaa et mitä viellä pitää hankkia valmiiksi että olisi ees suunnilleen kaikkea valmiina kotona.


Nyt ne "supistukset" on alkanu kiusaamaan päivälläkin viel pari päivää sit ne oli vaan illan juttu ja sitä ennen ne oli vaan niitä ns. "kovettumisia" nyt ollu siis ihan selkeesti sellasia aaltomaisia mitkä saavuttaa huipun ja sitten hiipuu onneks ei oo kovin pitkä kestosia juttuja. Tuossa sanoin jo miehekkeellekkin et nyt keksin miten on helppo kuvata sitä ihan kun joku kiristäis jotain narua alavatsalla ja pitäis hetken ja sitten alkais löysyttämään sitä. Maanantaina oliskin sitten onneks neuvola niin voi niistä sitten jutella ja ainakaan toistaseks esim tänään ei oo tullu kun 4 kpl piiiitkällä aika välillä saas nähdä miten on kun illalla heittää itsensä petiin kun sillon on normaalisti sellanen tullu :/
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Eilinen synnytysvalmennus oli kyllä todella positiivinen kokemus, vaikka aamulla väsyttikin kamalasti ja olin vähän epäileväinen, että saadaanko miehen kanssa päivästä mitään irti. Synnytyksen vaiheet käytiin läpi, sitten erilaisia lääkkeettömiä kivunlievitysmenetelmiä ja ponnistusasentoja. Lääkkeellistä kivunlievitystä käsiteltiin myös eikä onneksi mitenkään kielteiseen ja syyllistävään sävyyn. Lopussa oli vähän imetysasiaakin. Nyt houkuttelisi hirveästi ostaa jumppapallo, oli niin mukavaa nojailla siihen ja TENS-laitteen vuokrauskin alkoi kiinnostaa. Paikalla oli minun, miehen ja valmentajan lisäksi yksi odottaja, eli ei kyllä hirveästi päässyt tutustumaan muihin odottajiin. :D

Kestovaipatus on suunnitelmissa täälläkin, ainakin osittain. Imsevimsen kuorivaippoja löytyy 3-5 kg koossa 3 kpl, sitten on pino sisävaippoja ja vaippaharsoja. Näpsyjä ja kuivaliinoja pitäisi vielä ostaa. Kaikista mieluisimmalta vaippavaihtoehdolta tuntuu tällä hetkellä taskuvaipat, mutta ennen niiden ostamista kokeilen noilla lainassa olevilla vaipoilla, että jaksaako tuota kestoilua.

Ihanaa, enää viikko töitä ja lomalle!

ässä+pikkuinen 31+5
 
Hmm, miksihän täällä ei ole tuollaisia synnytysvalmennuksia, joissa käytäisiin läpi ihan oikeita synnytykseen liittyviä asioita... : /

Kävin yhdessä valmennuksessa syksyllä, jossa esiteltiin sairaalan tilat (sinänsä kyllä hyödyllinen ja konkretisoiva valmennus) ja käytiin vähän läpi, milloin lähteä sairaalaan ja minne tullaan jne. Mutta ei mielestäni kovinkaan opettavaista istua ja katsoa powerpoint-esitystä aiheesta, kun saman tiedon saa itse kotona opiskelemallakin.

Nyt ensi kuussa olisi kunnallinen perhevalmennus. Kysyin neuvolassa, mitä se mahtaa pitää sisällään, kun valmentajina ovat tälläkin kertaa kunnan suuhygienisti ja psykologi. Kuulemma käydään läpi äidin ja lapsen hammashuoltoa ja tunnepuolen asioita, miten mikäkin asia muuttuu parisuhteessa odotuksen aikana ja synnytyksen jälkeen. Mitähän hyötyä tuollaisesta "synnytysvalmennuksesta" on, kysynpä vaan? :D
 
ralliruutu tuo valmennus oli maksullinen, Vauvantai-nimisen firman järjestämä. Jos oltaisiin menty vain neuvolan tarjoamaan synnytysvalmennukseen, niin se olisi juurikin sisältänyt videon ja powerpointin sairaalan tiloista. Olen kyllä sinnekin menossa, kivempi mennä sitten sairaalaan kun tietää mistä ovesta yms. Mutta tuo valmennus oli kyllä niin hyvä, että ihan mielellään siitä maksoikin. Typerältä vaan tuntuu, että miksei neuvolassa tarjota "oikeaa" synnytysvalmennusta, vaan jotain parisuhde- ja ruokavalioluentoja.

ässä+pikkuinen 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: ralliruutu
Jospa tuota jotain yrittäis itekki raapustella.. Noista valmennuksista ootte puhunu. Esikon aikaan käytiin se kunnan tarjoama ja mun mielestä se oli ihan yhtä tyhjän kans. Ei tullu mitään uutta ja se meän ryhmä oli semmonen et kaikki istu vaan hiljaa sen pöydän ympärillä. Melkeen oisin voinu maksaakki tuommosesta esikon aikaan jos ois tajunnu. :)

Kestovaippoja ei kyllä tulla käyttään, ei oo oikeen mun juttu. Ei riitä hermot ja pyykkäämiseen aika sitten kahen kans.. :D Tyytyväisenä roskitan ja käytän kertisvaippoja! Pitäis käydäkki ostaan paketti valmiiksi..

Vauvan tavaroiden laitto jää melko viimetippaan täällä. Meillä ois tarkotus päästä muuttaan nyt maaliskuun aikana, tarkempaa aikataulua ei oo.. Jännäksi käy millon se vaavi päättää tulla.. :) Ehkä ne vaatteet pitää valmiiksi pestä nii on jotain jos päättää yllättää meidät! Muita hankintoja nyt ei tarvi ihmeempiä.. Ne vaipat, tuttipulloon uusia tutteja, varalle korviketta jos ei imetys taaskaan onnistu, imetysliivit varalle.. Mitähän vielä.. Vaatteet alkaa oleen kasassa, pienimmät ainaki.. :) Nii ja hoitopöytä joo pitää ostaa.. Viimeksi oli vaan alusta pöydän päällä mut nyt tarvii sen ite pöydänki.. Mut ehtiipä tuota sitten vauvan tultuaki kaupoille. :)

Neuvoloissa on ollu kaikki oikeen hyvin ja sokerirasituskin meni puhtain paperein läpi. Arvot oli; paasto 4,7, 1h 7,2 ja 2h 7,4. Tuota ihmettelin et miten se vielä 2h kohallaki on noussu?? Terkkakaan ei osannu siihen sanoa mitään.. Alusta tullu painoa semmonen vajaa 6kiloa, rautaa aloin nyt syömään kun hb oli sen verran tipahtanu, rr aina ollu hyvä. Sf-mitta menee alakäyrän ja keskikäyrän välillä, lääkäri oli saanu välillä pienemmän mitan niin sitä nyt seurataan ettei tipaha enempää. Jos näin niin sitten käymään ultrassa katsomassa miten vauva kasvaa. :) Vauva tosiaan istuu mahassa. Sais pikkuhiljaa alkaa kääntyyn. :stick: Sen verran on tukala olla kun pukkaa päällä.. Jossain vaiheessa kääntöyritykseen lähete jos ei tajua kääntyä.. Saikulla oon kans ollu nyt reilun viikon ja saan jatkaa mammalomaan asti. Selkä kipeenä viitti töissä olla. Ja muutenki maha tuntuu olevan paljon enemmän eessä mitä esikosta ikinä oli.. :D Se streptokokki näyte tosiaan tullu kaikille pakolliseksi ja otetaan tässä joskus..

Tulipa taas tuota tekstiä kun ei aikoihin oo saanu aikaseksi kirjottaa! Jos viittit Yönekeli laittaa mulle neuvolat; 25.2 ja 13.3! Kiitosta! :)

manije ja neitokainen 31+6 Kauhee kun aika menny äkkiä! :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Meillä oli kans synnytysvalmennus mammajooga-kurssin yhteydessä. Se oli kyllä kans erittäin hyvä ja opettava, samanlaisella kaavalla kuin mitä ässä kuvailit. Nyt on paljon rennompi mieli kun on sellainen tunne että on havinaa siitä mitä on menossa tekemään. Eritoten olen pelännyt sitä että siinä tilanteessa "laitetaan" selälleen sängylle synnyttämään enkä ole itse riittävän voimissa hakemaan toista vaihtoehtoa. Valmennuksessa käytiin läpi muita synnytysasentoja ja niihin liittyviä asioita, mikä oli todella kiitollista. Suosittelen! Meillä on vielä neuvolan kaksi tapaamista edessä, ensimmäisessä ei käyty.. toivottavasti niistäkin irtoaa jotain, ainakin sairaalavierailua odotan. Miestä huolestuttaa kovasti se sairaalaan lähtöasia, mitä tehdään, milloin ja minne - vaikka kaikista näistä asioista on jo puhuttu.

Täällä on kans yks temmeltäjävauva, möyrii ja sätkii koko päivän ja yölläkin tasaista tahtia. Välillä se painaa jotain tiettyä kohtaa yllättävän kovalla voimalla, se on aika kivuliastakin. Välillä tosiaan tuntuu että yrittää tulla läpi. Asento kans vaihtuu monta kertaa päivässä!

Niistä kestovaipoista, mullekin ystävä sanoi että vauvakokoiset ei mennyt kun viikon pari, olen nyt vähän ajatellut pärjäillä jotenkin toisin ne ekat viikot kunnes se s-koko sopii. Olen tilannut GNappies merkkisiä, kun kovasti on mulle niitä nyt kehuttu! toinen vaihtoehto on ollut BumGenius yhden koon FLip vaipat, katsotaan nyt kuitenkin ensin nuilla toisilla alku.. Parihan siinä äitiyspakkauksessakin tulee, oisko ollu yksi kuori ja yksi AIO..En oikein ole löytänyt kirpparilta mitään hyvän oloisia, ja ajattelin että voin nyt niihin hieman panostaa, kiertää sitten siskolle jos hänkin tähän touhuun (siis vauvan tekkoon :)) joskus rupeaa.

Yönenkeli, miten siitä liikelaskentaa on ohjeistettu? ihan mielenkiinnosta, toistaiseksi on vielä niin vauhdikasta. Sitä helpommin tosin alkaa heti huolettaa jos jotain ei hetkeen kuulu..
 
Kestovaippoja mietin silloin esikoista odottaessa, mutta tulin siihen tulokseen et ei ole myöskään mulle vaivan arvoinen asia. Nekin omalla tavallaan myös kuormittaa luontoa ja pesukonetta, ja meiän pesukone on jo nyt vetelemässä viimesiään :D Nyt ei olis kyllä varaa uuteen pesukoneeseen että täytyy vissiin alkaa käymään pyykkituvassa jos toi päättää irtisanoa itsensä : / Mutta eipä stressata sitä etukäteen :D

Vauvatavaroista pitäis hommata tuttipäätyjä, vaippoja ja liivinsuojia. Ja äidinmaidolle (jos sitä nyt tulee samaan tahtiin kuin viimeksi) aiotaan hommata jotain pieniä pakastepurkkeja. Mies ei oikeen tykännyt tuosta minigrip-ratkaisusta joka oli viimeksi käytössä. Niistä varmaan joka kolmas alkoi aina vuotaa sulatusvaiheessa :p Ja sit odotellaan että saadaan se kehto lainaan siskolta :) Sisarusrattaat on nyt toistaiseksi vielä hommaamatta myös ja esikoiselle pitäis hommata uus turvaistuin kun kaukalo menee nyt sitten pikkukakkoselle.

Muuten taitaa olla kaikki kasassa ensihätään, myöhemmin sitten katsotaan niitä sänkyjuttuja jne. Miehen siskolta olis mahdollista saada ilmeisesti toinen pinnis ja syöttötuoli. Molemmat on kyllä parempia kuin mitkä meillä nyt on mutta sitä, että tarvitaanko ylipäänsä kahtia, en menis vannomaan. Pinniksestä vois ehkä hetki olla hyötyä.

Täällä myös möyrii ja potkii paljon, mun mielestä paljon enemmän kuin esikoinen. Että katsotaan mikä sähköjänis tästä sitten tulee :D Esikoinen aika uskollisesti liikkui tiettyihin aikoihin ja kun itse olin paikallaan, tämä taas liikkuu useammin ja välillä silloinkin kun olen liikenteessä. Ja potkii niin että meinaa tulla mahasta läpi, mies heitti yksi päivä että jos sillä on ahtaanpaikankammo :LOL:

Olipa taas tuskallinen reissu vauvakerhoon. Täällä tosiaan mummot ohittelee ja sympatiat invalideja ja vanhuksia kohtaan on nousseet entisestään. Ihan tajuttoman turhauttavaa kävellä 1km/h, kaikki tekeminen sattuu ja välillä vihloo niin et meinaa mennä jalat alta. Onneks mulla on toi rollaattori (eli vaunut) :D Ja hidas vauhti taas saa aikaan sen että esikoinen lähes aina nukahtaa rattaisiin kun kävelen sen kanssa :headwall: Ei muuten mutta sekottaa sit päivä/unirytmiä jos ollaan sopivaan aikaan liikkeellä. Onneksi mulla tää on tilapäistä, olis vaikeempi kestää jos ei tietäis että tämä on väliaikaista vaan!

Kp & Kultakala 28+6
 
Minkälaisiin vaunuihin ootte päätyny? Oletteko vielä edes hankkineet? :)

Me päädyttiin Emmaljungan super nitroihin koska ihastuin ensinnäkin isoihin kääntyviin etupyöriin kun olivat tosi kätevät ja muutenkin ratasosa miellytti ja siihen otettiin sitten sopiva koppa, toivottavasti jatkossakin on miellyttävät :)

Miwwi 31+0
 
Dorian joo se olin minä joka selitin niistä Flagyl Compeista. Käytin sitten puikkokuuria 5pvää eikä minkäänlaisia sivuoireita ilmaantunut. Alunperin määrättiin siis 7pvää mutta koska kaikki oireet hävis jo toisen puikon jälkeen, en saanut itseäni laittamaan niin montaa "turhaan". Mutta ihan hyvät kokemukset jäi kaikesta siitä etukäteispähkäilystä huolimatta. Aloititko säkin nyt sen kuurin, onko tullut mitään sivuoireita?

Liikkeistä, täälläkin tämä nykyinen asukas on aika aktiivinen ja yleensä ei tarvii liikelaskennoista huolehtia, kun tasaiseen tahtiin melskaa kyllä. Öisinkin jos herään esim. vaihtamaan kylkeä, niin ennen uutta nukahdusta on muutama potku heti tullut, että täällä sitä ollaan. Liikkeet ei tosin oo noin kovia että tuntuis kun sisuskalut menis hajalle tai jotain, toki välillä vähän epämukavia varsinkin osuessaan johonkin arkaan kohtaan, mutta suurimmaksi osaksi ihan mukavia :) Pari-kolme hissumpaa päivää on mahtunut mukaan, mutta verrattuna esim. esikoiseen tämä tuntuisi olevan kyllä aktiivisempi tapaus, esikoinen tuntui pitävän yllä sellaista "joka toinen päivä hissuksiin, joka toinen päivä aktiivinen" -rytmiä yllä.

Kestovaipoista, ite aattelin nyt tän tokan kanssa osakestoilla. Ekan kanssa mentiin kertiksillä mutta mua on kyllä aina ahdistanut ne hirveet vaippajätemäärät, mitä yksikin lapsi tuottaa. Nyt siis yritetään aina kotona mennä pelkillä kestoilla. Liikkeellä ollessa en haluaisi kyllä mitään kakkaisia vaippoja raahailla ympäriinsä.

(.) Täällä oli eilen viimeinen työpäivä ennen äippistä, jihuu!! Tai oikeasti äippis alkaisi vasta kuun lopussa mutta teen siis keikkatyötä ja oon samalla hoitovapaalla, enkä meinaa siis ottaa enää vuoroja vastaan. Alkoi jo tuntua aika tukalalta kun työssä pitää liikkua aika paljon, ja silloinkin kun saisi istua pitäisi istua satulatuolissa, joka tuntuu tän mahan kanssa aika hirveältä, kun kaikki paino kohdistuu lantioon. Tein töiden loppumisen kunniaksi mansikkajuustokakun, mutta siinä tohkeissani sitä turatessani unohdin kokonaan sulattaa liivatejauheen ennen sen mukaan heittämistä!! Kakusta ei siis tullut kakku vaan epämääräinen läjä mansikkamoussea dominomurupohjalla :p No, onneksi oli menossa kotikäyttöön, pikkuisen hatmitti silti. Maku kyllä oli oikein hyvä :D

Eireann 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu ja Dorian
Dorian liikkeet ja niiden laskenta. Liikuntaa ja jotain makeaa mehua tms. sitten makoilemaan kyljelleen ja kuulostelemaan liikkeitä: ainakin 10 liikettä olisi hyvä saada tunnille. Mutta toki vaikuttaa sekin onko liikkeet edes suunnilleen samanlaisia kuin normaalisti vaiko paljon vaisumpia. Tapauksissa jossa vähän liikkeitä tai liikkeet vaisuja tulisi sitten soittaa äitiyspolille.
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Osaako kukaan sanoa, onko mahdollista, että äidin kova rasitus vaikuttaa suoraan vauvan vointiin/liikkeisiin??????????? Säikähdin ihan tosissani lauantai-iltana, kun vauva oli koko päivän ollut vaisu ja illallakin sain herätellä ja vastauksena sen verran liikettä, että tiesin olevan hengissä. Perjantain ja lauantain olin heilunut kuin hullu, kun laitoin esikon synttäreitä, ihan omankin jaksamisen äärirajoilla. Sitten sunnuntaina, kun lepäsi, liikkeet taas voimistui ja eilen palautui normaaleiksi. Tuli vaan mieleen, että onkohan istukassa jotain häikkää, kun kerran lapsi on niin pieni ja jos ihan todella mun tekemiset vaikuttaisi noin paljon. Vai oliko sitten vaan sellaisessa asennossa, etten vaan tuntenut liikkeitä. Ultrassakin kun oltiin, niin koko ajan kuulemma teki kaiken maailman temppuja ja tunsin itse ehkä kaksi potkua koko aikana. Onneksi torstaina neuvola ja ensi viikolla taas ultra, niin pääsee kyselemään.
 
Moikka kaikille!

Vieläkö mahtuu sekaan? Täällä odotellaan esikoiselle pikkusiskoa saapuvaksi LA 16.4. (RV 30+6) Minulla ikää 27 ja synnytys todennäköisesti/toivottavasti KAKSissa. ;)

Meillä on ollut tässä vähän turbulenssia matkan varrella ja vielä olisi muutto edessä, kunhan äitiysloma alkaa.
Olen ollut nyt eilisestä alkaen sairaslomalla ja huomenna menen jälleen lääkäriin. Kärsin lantion löystymisestä ja koska kivut tuolla nivusalueella ovat tosi kovat, nukun todella huonosti.
Maanantaina kävin neuvolassa ja oli verenpaineetkin kohonneet, ilmeisesti liittyy sekin tähän unettomuuteen. Tukiliivit ja tyynyt siellä sun täällä on kokeiltu, mutta mistään ei oikein ole apua. Onko muilla kokemuksia samasta vaivasta?
Mulla myös supistelut lisääntyneet viime viikkoina aika paljon, voikohan sekin johtua vähäisestä unesta? Vähän hirvittää, kun esikoisen eka syntymisyritys oli aikoinaan jo viikolla 35, silloin supistukset saatiin loppumaan lääkityksellä ja levolla, muttei kuitenkaan pysynyt sisällä, kuin viikolle 37.
Tilannetta hankaloittaa se, että mies on töissä toisella paikkakunnalla ja ollaan esikoisen kanssa viikot kahdestaan. (kunnes työt loppuvat ja päästään muuttamaan miehen luokse) Näin ollen minun on hoideltava kotona ihan kaikki, vaikka jo imuroinnista tai kaupassa käynnistä tuun niin kipeäksi, etten saa kahteen seuraavaan yöhön nukuttua. Tänään on satanut koko päivän lunta ja näen jo valmiiksi painajaisia, kun tiedän että kohta on lähdettävä puskemaan tuo kostea loska tuosta pihasta. Toivottavasti saan huomenna saikun koko loppuajaksi, että saadaan tilata muuttoauto pihaan!
 
Mulla ei ole mitään varsinaisia kipuja kyljen pistoa lukuunottamatta, mutta olo alkaa olla töissä aika tukala ja iltaisin on veto pois. Joudun ajamaan aika paljon autoa työaikana ja asentoa ei meinaa millään saada mukavaksi. Mulla on melko pieni vatsa, mutta ilmeisesti se silti painaa istuessa palleanseutua ja vatsan ympärillä on koko loppupäivän kiristävä vanne. Menen viikon päästä lääkärille pähkäilemään, että jatkanko töissä vai ei. Tämän viikon haluaisin vielä jaksaa, ettei töitä jää sijaiselle.

Meille tuli vihdoin kutsu perhevalmennukseen. Aiheet vaikuttaa ihan järkeviltä, joten toivottavasti niistä on jotain iloa.
 
vilmuski tervetuloa mukaan :)

ON täällä jatkettu sillon tällön liikelaskentaa jos tuntuu vaisulta, taitaa vaan olla niin et kun mammalla on vaisu päivä niin on babyllakin. Ja ne "supistelutkin" (ehkä 1-2 krt illassa) jatkuu edelleen nyt tosin oli eilen jo tullu 10 sekuntia kestoa lisää.. :/
 
Kun lukee teidän juttuja, niin kyllä tuntee päässeensä kipujen kanssa tosi vähällä! Mulla ei siis ole mitään kipuja ollut toistaiseksi, ainoat vatsakivut liittyy suolen toimintaan (joka saisi toimia tasaisemmin, nyt on ollut monta viikkoa putkeen vuoroin ummetusta ja vuoroin vatsa ihan totaalisen sekaisin), mutta pahoja ei ole olleet nekään kivut. Edes supistuksia ei ole ollut kertaakaan. Joskus jos on syönyt jotain turvottavaa, niin napaa kiristää ihan hulluna :D Olen siis oikein kiitollinen tästä tilanteesta, ilmeisesti voisi olla huonompikin vointi. Vaan ehtiihän mullakin tässä alkaa vaikka minkälaiset jomotukset vielä...

Olo on suht ketterä vielä, ainoa missä tulee haasteita, on tosiaan kumartelu. Olen nuorisotilalla töissä ja välillä tuntuu, että siellä saa olla milloin siivooja ja milloin mikäkin rojun kerääjä... teinit sotkee niin paljon eivätkä ymmärrä, vaikka kuinka nätisti pyytäisin tai kovasti käskisin laittamaan roskat roskiin ja tavarat paikalleen, että tän mamman mahan kanssa ei könytä enää missään lattiatasossa siistimässä paikkoja :p

Liikelaskennasta: Neuvolantäti suositteli aloittamaan tuon liikelaskennan mielellään 32+0, ja tekemään sen päivittäin vaikka liikkeitä tuntuisikin reilusti. Silloin huomaa parhaiten vaihtelut vauvan liikkeissä, kun niistä pitää kirjaa. En ole vielä aloittanut, kun vauva liikkuu niin hyvin, mutta vauvan vaisuina päivinä (kuten eilen), kävin kyllä tarkoituksella pitkälleni laskemaan liikkeitä ja niitähän tuli lopulta vaisuhkon puolen tunnin odottamisen jälkeen toisen puolen tunnin aikana yli 20.

Omaa napaa: Ilon aiheina on se, että enää 2 viikkoa töitä ennen mammalomaa! :) Sijainen on valittu ja hän työskentelee sen ajan, kuin mitä haluan mammalomailla - minulla on vakityö, niin pääsen halutessani takaisin milloin vain. Huominen työpäivä stressaa, kun työkaveri on taas heittäytynyt ihan hiton ilkeäksi (tietäisipä vaan syyn) minua kohtaan, ei huvittaisi yhtään mennä katsomaan sitä nyrpeää naamaa ja ilkeää käytöstä :(

Reilun viikon päästä mennään käyttämään joululahjaksi saatu hotellilahjakortti miehen kanssa ja sukuloidaan samalla minun sedän luona. Ihan paras viikonloppu tulossa ensi viikolla :) Harmittaa kovasti, kun ei itse pääse varmaankaan osallistumaan perinteeksi muodostuneille jäärata-ajopäiville (eli siis ajetaan autoilla ralliradalla autokerhon tapahtumassa), jos päsäytänkin vahingossa radalta ulos. Ei kyllä ole koskaan aiemmin sattunut niin, mutta ei uskalla sitä riskiäkään ottaa tällä kertaa : /

ralliruutu 32+5
 
Liikkeistä tämä kaveri on edelleenkin varsin rauhallinen tapaus, ei todellakaan herättele öisin muljailuillaan (tai sitten nukun vaan niin sikeästi) ja välillä on oikeinkin rauhallisia päiviä (kasvupyrähdyksiä?), jotka saa sit mamman ihan hermoraunioksi kun miettii, että onko siellä kaikki hyvin; saako vauva ravinteita ja happea jne... Eilen töihin kävellessä iski taas se omituinen pahoinvointikin ja laattasin matkalla pöpelikköön, jonka jälkeen olo oli taas ihan hyvä.. :confused: Kävin näyttäytymässä pikaseen neuvolassakin kun mietein että no mikä nyt on, ultraili ja kaikki näytti edelleen olevan oikein hyvin. On tää piinaavaa, kun aika nyt menis nopeesti ja sais vauvan elävänä ulos :heart:

Valmennuksista viime viikolla oli fysioterapian kerta ja oli kyllä todella turha. Lueskeli suoraan papereista jotain juttuja ja mihinkään kysymääni asiaan ei osannut vastata... tällä viikolla aiheena synnytys, saas nähdä mitä siitä sitten sais irti. Ja kun äitiysloma alkaa, niin mennään käymään tutustumassa synnärille. :)
Mites muuten muilla, kun ilmeisesti kotikäynnit neuvolasta melko yleisiä synnytyksen jälkeen, mutta meidän kunnassa neuvolantäti tulee myös ennen synnytystä käymään kotona?? Miksi? :D Sen kun tulee vaan, mutta vähän semmonen olo, että mihin ne oikein noita resursseja käyttää kun toisaalta äippäneuvolan kertoja vaan vähennetään koko ajan...

Vaunut ostettiin alennuksesta jo vähän aikaa sitten Hartanin topline X:t. Viikonloppuna mukaan tarttui myös Britaxin turvakaukalo ja käytettyinä pinnasänky ja DOOMOO-sitteri, isommat ostokset alkaakin olla sitten jo kasassa :)

Karviaismarja ja Irmeli 33+1
 
Liikkeistä myöskin, että itselläni ainakin välillä on selvästi rauhallisempia päiviä ja sitten toisena päivänä saattaa liikkua todella paljon. Muutaman kerran olen havahtunut, että en ole tuntenut moneen tuntiin mitään liikkeitä. Mutta sitten kun käy makuulle ja hetken siinä makoilee ja tunnustelee masua, niin alkaa kyllä liikkumaan helposti. Tuntuu olevan melko aktiivinen tapaus aina iltaisin, tai sitten silloin vaan huomaan paremmin liikkeet, kun lapset nukkuu :)

Neuvolassa
kävin maanantaina ja tuli vähän ikävä ylläri, kun menin huoneeseen sisään. Neuvolantäti sanoi, että saan nyt mukaani verensokerimittarin, kun sokerirasituksessa paastoarvo oli ollut juurikin se raja-arvo (5,3) ja muut arvot alle sallittujen. Vähän tuli kyllä ikävä fiilis, kun olin tämän kolme viikkoa ehtinyt olla huojentunut siitä, että sokerirasitus oli ollut ok :| Terkka nimittäin lupasi soittaa, jos niissä olisi jotain ollut..Ei vaan ollut ehtinyt(!?) soittaa. Onko täällä muita, ketkä mittailee sokereita? Kun jäi vähän epäselväksi, että otetaanko se tunti aterian jälkeen siis siitä, kun lopettaa syömisen? Niin ainakin itse ymmärsin? On melkoisen haasteellista olla kotona aina tunnin kuluttua syömisestä, kun esikoinen ja keskimmäinen pitää viedä eskariin ja kerhoon aina aamiaisen jälkeen ja hakea lounaan jälkeen..

Sini-Tuulia, täällä ihan samat fiilikset :LOL: Melkoisen tukalaa alkaa olemaan, kun ensin pukee lapset ja sitten vielä pitäisi itselleen saada kengät jalkaan. Kyllä kolmosen kohdalla oli helppoa, kun syntyi heinäkuussa ja pukemista oli huomattavasti vähemmän. Kakkonen on kylläkin syntynyt maaliskuussa, mutta silloin oli vaan yksi lapsi ja hänkin niin nuori, ettei esim. uhmaillut lainkaan.

Onko kellään kokemusta Doomoo-imetystyynystä? Tekisi mieli ostaa sellainen, kun olen kuullut siitä paljon hyviä kokemuksia. Meillä on kyllä esikoiselle ostettu perusimetystyyny, mutta se kahisee kauheasti ja on liukas, niin haluaisin nyt kunnollisen :)

LiLeHe ja Veikka 31+1
 
LiLeHe täällä ainakin on sokerimittaukset olleet käynnissä jo muutaman viikon. Terkka ohjeisti, että verensokeri pitää mitata tunti sen jälkeen, kun on lopettanut syömisen. Välillä varsin haastavaa, olen esim. syönyt aamiaista ja lounasta n. tunnin välein, että ehdin pistää ennen iltavuoroon lähtöä yms. Terkka antoi lisäksi ruokavaliovinkin: jos aamun paastoarvot ei meinaa olla tavoitteessa, niin iltapalalla raejuustoa ja keitettyä kananmunaa ja ehkä pari maapähkinää. Näillä kuulema pitäisi arvojen pysyä kunnossa.

Näyttää siltä, että meille tulee Emmaljungan Edge Duo Combi musta-valkeana ja mustalla Duo S rungolla. Väri on ehkä vähän synkkä, toivottavasti vauva ei paahdu kesällä vaunuihinsa. En kuitenkaan jaksa enää tätä käytettyjen rattaiden metsästystä, eli näillä mennään.

ässä+pikkuinen 32+1
 

Yhteistyössä