Huhtikuun hurmurit 2013 *syyskuussa*

Nelly :'( :hug: Aivan kamalaa!!! Yritä jaksaa.

Pahan ilman lintu siellä oltiin :) (Mietinkin, eikö täällä muita ole, jotka tuon ihanuuden ovat saaneet kokea). Kävin tosiaan myös esikoisen kanssa samassa paikassa (viikon 12 ja 4D) ja harmittaa ihan, kun niitä "ilmaisia" ultria ei voi tuolla käydä tekemässä :( Kurjaa, kun kuitenkin tuo ultraaja vaikuttaa niin paljon koko kokemukseen, niin olisi reilua, että äiti saisi itse päättää paikan, jossa käy, lasku sitten vaan kunnalliseen terveydenhuoltoon...
Mä olen kolmessa raskaudessa neljästä tuolla käynyt. Ja ihan siksi koska mulla jäi kaupungin ultraajasta (vanhempi mies) niin paha maku suuhun etten enää uskalla sille mennä kuulemaan ettei kaikki olisikaan hyvin. (Tämä siis sanoi mulle, kun totesin pelkääväni et onko kaikki hyvin, että mitä sitä pelkää kun ei sille itse mitään voi... :kieh:) Tuo Kaarinan kaveri mulle taas sanoi, että hänen mielestään olisi tärkeämpää kustantaa ar-ultra jotta tiedetään onko siellä ketään oikeassa paikassa, ja että 12vkoa on pitkä aika odottaa sitä tietoa... Todella symppis. Ja mulla todettiin nyt ar- utrassa tennispallon kokoinen kysta, niin selitti todella tarkkaan ja moneen kertaan tarkisti et muistan ettei se ole vaarallinen ja ettei siitä ole vauvalle vaaraa. Ja tosiaan mennessä ensin kyseli että miten nämä meidän isommat jaksaa, varsinkin ne jotka hän on alussa jo ultrannut... :)

Täällä pahoinvointi on ihan jäätävää, mutta en näillä mihinkään tiputukseen pääse. Joten ei auta kuin kärsiä ja toivoa et viimeinen kokeilematon keino auttais, b6 vitamiinilisä... Ai niin, th antoi nettisivun josta voisi jotain löytyä, jaan sen teidän kanssa. Lopu jo! on kuulemma jotain pahoinvointiin mahdollisesti auttavia vinkkejä, itekään en vielä ehtiny sitä katsoa...

Nyt jos kävis vaihteeks oksentamassa niin saa ehkä muille ruoan tehtyä... :$

Pahis ja Jope 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari
Paljon voimia suruunne, Nelly ja Alanna :'( :hug:

Ja onnea kaikille hyviä uutisia saaneille :flower:

Minun oli pakko tulla kertomaan omat, ihan tuoreet uutiset.
Tultiin juuri neuvolasta. Siellä tarkisteltiin esitäytetyt paperit ja juteltiin niitä näitä. Monet asiat oli muistissa, kun esikoinen on vasta 7½ kk ikäinen. Kerroin omista tuntemuksistani ja toiveistani. Että on tunne, josko raskaus olisikin jo pidemmällä, kun muka joitakin muljahteluitakin tunnen mahassa. Ja maha on kasvanut jo reippaasti.

Meidän ihana, kokenut terkka nappasi sen aataminaikaiselta näyttävän sydämen sykkeen kuuntelulaitteen (dopleri?). Ja sieltä kuului selvä syke :) :heart: Ihana tunne.

Sitten mentiin vielä lääkärin huoneeseen, jonne vastaava hoitaja tuli ultraamaan, josko jotakin näkyisi. Ja näkyihän siellä :) Hyvin selkeästi pieni ihmisen alku :heart: Toisesta kädestä erottui viisi sormeakin :heart: Huitoi ja viuhtoi niin kovasti pikkuinen menemään, että hoitajan oli vaikea saada mittoja arvioidakseen, kuinka pitkällä ollaan :) Siihen päätyi, että ainakin 11+4 mennään. Ehkä vähän pidemmälläkin. Viimeisestä kuukautisista laskettuna viikot on nyt 9+5. Tuota pikku viuhtojaa ihmelteltiin monitorista isin ja esikoisen kanssa :heart: Minä ja isäntä jokseenkin liikuttuneessa tilassa. Esikoinen taisi ihmetellä vaan niitä laitteita :)

Pikimmiten (huomenna) pitää siis varata varsinainen np-ultra, jotta saadaan varmempi tieto koosta, ja miten pitkällä mennään. Helpotus on jo tässä vaiheessa se, että sikiö on oikeassa paikassa, liikkuu, ja sydän tykyttää. On hieman pää pyörällä vielä tästä, kun ei osattu yhtään odottaa, että tällä käynnillä kuultaisiin sydämen syke ja nähtäisiinkin pikkuinen :)

Omat tuntemukset piti siis paikkansa raskauden kestosta. Katsotaan, mihin tuo laskettu aika lopulta muuttuu, ja kuulunko ehkä sitten maaliskuisten ketjuun.

Painoa oli kertynyt ihan riittävästi, syömistä täytyy alkaa tarkkailla. Tätä ei terkka sanonut, mutta oma järki kylläkin. Tiedä sitten miten tuo käytännössä onnistuu :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: amante ja suski90
Onnea hyviä uutisia saaneille!

Minä varasin tänään ekan neuvola-ajan, joka olis sitten ensi viikon torstaina. Vihdoin jotain konkreettista tehty tämän raskauden suhteen (ellei lasketa tupakoinnin lopettamista). Muutaman viikon sisällä pitäisi olla myös np-ultra, siellä selviää paljon asioita.

Olo ollut suht. ok, enimmäkseen väsymistä. Etominen on sellaista lievää, kokoaikaista, alitajunnassa pyörivää. Verenpaine on aika matalalla, sen verran "viiraa" päässä.

Nyt syömään... taas!
 
Viljavainio: No jopas tuli mukavia uutisia ku ootki jo pidemmällä ja tyyppi siellä pyörii. :D

Tarttee lukee toi Pahiksen pistämä linkki. Ja ehkä tota B6-vitamiinia vois kokeilla. Mun lempijuoma tässä alkuraskaudessa on ollu B-vitamiiniporejuoma (joka on nyt jostain kumman syystä loppunu...). Oon himoinnu sitä ihan törkeesti ja jotenki se on mukamas auttanukki huonoon oloon. Onkohan mun kroppa okeesti niin viisas et himoitsee B-vitamiineja vai oliko se vaan hyvää?

Huomenna nt-ultra. Jännittää.

Moika ja Möntti 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari
Mua niin jännittää huominen ultra että apua!!
Tunteet tosi pinnassa ja oksu lentää joka ilta.
Tänään kävin puolen tunnin juoksulenkillä
hyvin meni, eikä kuntokaan ollu ihan nolliin
tipahtanu ku edellislenkistä 6vkoa reissun
takia. Nyt yritetään saada unta..
Manzana81, rv 11
 
Moi pitkästä aikaa. En nyt ehtinyt ja jaksanut lukea kuulumisia kuin vähän. Mulla on ollu (ja jonkin verran on edelleen) niin pahaa pahoinvointia, etten jaksa olla koneella. Näytön tuijotus vaan pahentaa oloa :$

Aika kuluu hitaasti... 1.10 vasta ultra... ei jaksais odottaa!

Palailen paremmalla ololla paremmin. Ihanaa odotusaikaa kaikille :heart:

Leenuliinukka 10+0 POKS!
 
Viljavainiolla superihania kuulumisia!!! :heart:

Manzana ja Moika: joko on ultrassa käyty??? :O

ON: tänään eka neuvola. mutta eihän siellä vielä oikein mitään tapahdu... : /
mulla on jotenkin vahva tunne, että olis menny kesken. :( KAIKKI vähäisetkin oireet katosivat tässä parin päivän sisällä. kohdun kasvukipuja en ole tuntenut enää pariin päivään ja aikasemmin tunsin ne toooodella hyvin. katotaan mitä neuvolantäti tuumaa näistä tuntemuksista...

nimim. pahoinvointia kaipaava! 7+5
 
Onnea hyvistä kuulumisista :)
Viljavainio mahtavaa, että viikkoja jo noin paljon! :)

Mä käväisin eilen aamulla neuvolassa kokeilemassa, jos sydänääniä kuuluisi. Odotukset oli aika korkealla, koska viikkoja piti olla 10+2 ja aiemmissa on niillä viikoilla kuulunut äänet jo hyvin. No, ääniä ei eilen kuulunut, ja huolestuin. Olin melkein varma, ettei masussa oo edes elämää. Päätin sitten varata Mehiläiseen ultra-ajan, ja sain ajan jo tälle aamulle. Jännitti niin kamalasti, että sydän vaan hakkas ihan täysillä ja oksukin lensi taas aamulla. Vastassa oli onneksi aivan ihana lääkäri, ei olisi parempi voinut olla. Alakautta ultrattiin, ja ruudulle ilmestyi ihana, täydellinen liikehtivä pikkuinen jolla sydän pomppaili vahvasti :heart: Kaks ihanaa kuvaakin sain mukaan. Tänään menkkojen mukaan olis ollut se 10+3, mutta pikkuinen olikin pikkuisempi, vastasi max 9+0. No, np-ultrassa sitten selkiää tarkemmin laskettu aika, meen nyt varmaan siihen asti tolla max-viikolla minkä tänään sain :) Laskettua aikaa ei nyt vielä viitsi tonne listaan muuttaa, vasta sitten kun se varmistuu.
Oon niin helpottunut, onnen kyyneleet on vierähtänyt tänään jo muutamaan otteeseen<3

mmiilia ja napu 9+0<3
 
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari
Hyviä ultra uutisia!! Huh ja helpotus, kaikki hyvin.
Eka ultrattiin vatsan päältä, mut oli vaikee
saada mittoja kun pikkukaveri eka liikku niin
paljon ja sit pysykin sellasessa asennossa ettei
mittoja saanu vaik nousin ylös ja pompin tasajalkaa
et ois liikahtanu,joten lopulta ultras myös alakautta
mukava, vanhempi kätilö.

Amante: Mitäs neuvolatäti sano? On tää alkuaika niin
epätietosuuden vallan alla elämistä että huh,
ite mielummin oisin oireitta mut ymmärrettävää
että sitä sit kuitenkin huolestuu jos mitään ei oo, vaik
pitäs nauttia kun ei tarvii oksentaa ja voida
pahoin.

Mulla oiskin 12+0 eikä 11+2, mut roikun
tääl huhtikuisissa kuitenkin loppuun asti :)
Eli LA taitaa mennä 27.3 kun piti olla 1.4

-Manzana81, 12+0 poks!
 
Onnea mmilia ja Manzana81 ihanista ultrakuulumisista! Onpa mahtavaa!

Mullakin pelonsekaiset olot ultraa kohti mennessä; se on ens viikon tiistaina. Niin monella täällä on mennyt kesken, että tuntuu melkein mahdottomalta ajatukselta, että meillä voisi kaikki olla hyvin. Ekalla neuvolakäynnillä viime viikolla ei kuulunut sydänääniä, mutta lohdullista kuulla, että muillakin ollut samoin, ja silti kaikki hyvin.

Karen10 11+1
 
Onnea mmilia! :D

Onnea Manzana81! Hauska ku ihan samaan aikaan eilen kirjoteltiin, että ultra jännittää :D

Tervetuloa uusille! :D

(.) Ultrassa käyty ja siellä se pikkuinen liikuskeli ja näytti jo niin vauvalta. Voi toista! <3 Yhtäkkiä kävi nukkumaan ja pisti niin sirosti kädet ja jalat ristiin ja mukamas haki nukkuma-asentoa (siis mistä mä tiedän onko ne vielä kuin refleksejä ne liikkeet, mutta ku näytti jo niin nukkumaankäyvältä vauvalta joka mönkii hyvää uniasentoa, että väkisinkin sydämessä läikähti. Jotenkin näytti niin samoilta elkeiltä kuin sisaruksellaan.) Kyllä hän siitä heräili uudestaan kun taas tökittiin. Mulla kävi sama juttu ku Manzanalla. La meni taas eteenpäin. Sehän meni pari päivää eteenpäin jo ar-ultrassa ja nyt taas. Eli nyt mulla olis 29.3. Ihan samanverran siis menny mulla kans eteenpäin Manzana, et aluks piti olla 2.4. tai 3.4. ja nyt onki 29.3. Vähänhän siinä jopa kohdun reunat tulee eri lailla vastaan beibellä ku ar-ultrassa oli niin paljon tilaa möykyllä ja nyt jo pikkusen ahtaampi yksiö, vaikka vielähän siellä mahtuu muljahteleen ympäri hyvin. Niskaturvotus oli normaali, 0,9. Veriseulan tulokset tulee parin viikon päästä, vaikka niistä kuulemma soitetaan jo aiemmin jos on hälyttävät. Ultraaja vaan sanoi, että kaikki näyttää oikein hyvältä ja hänen silmään täysin normaali raskaus, että jatka vain rauhallisin mielin odottelua. Otetaan sitten huonoja uutisia vastaan jos olis tullakseen, mutta nyt aion iloita. Rakenneultra-aikakin varattiin samalla. Hurjaa.

Nyt on sitten myös tulevalle isosisarukselle kerrottu ja hän oli niin onnessaan. Rupesi heti miettimään, että onko meillä kaikki tavarat vauvalle ja mitä hommataan. On muutenkin vähän liian tarkkasilmäinen kun aamulla huomasi eteisessä mun neuvolakortin (tajusi pelkistä kuorista, että se on mun neuvolakortti) ja ihmetteli pitkään, että miksi mulla on oma neuvolakortti, että onko isoilla tytöilläkin neuvolakortteja, että miksi mulla ei oo ennen ollut... No nyt lähtee sitten sana kiirimään, mutta jotenkin musta on kauheen kiva jo kertoa esikoiselle. Mentiin siis ihan kahvilaan koko perhe, siellä kerrottiin ja katseltiin ultrakuvia. Tuli vain sellainen olo, että tämä voi olla hetki jonka hän muistaa loppuelämänsä. Sanoi vielä lopuksi niin ihanasti, että "Meille tulee vauva keväällä". <3

Naneni: Mulle voi päivittää LA:n 29.3. Kiitos!

Moika ja Möntti 11+6
(Ehkä pitää alkaa miettiin muuta nimeä, ku toinenhan on jo niin vauvan näkönen, eikä mikään möntti enää.)

Edit. kirjotusvirheet.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari
Olipa kiva lukea paljon hyviä ultrakuulumisia!

Amante Mulla tuntui kans viime viikolla et kaikki oireet katosi ja sit oli viel tosi outoja aiemmista keskenmenoista muistuttavia kipuja. Olin varma, et huonosti on käynyt.. Nyt pahoinvointi on kuitenkin palannut ja kaikki on hyvin. Toivottavasti sulla myös!
 
Moika Katoin ihan samaa, hauskempaa jännätä yhdessä :) Nyt saadaan huokasta. Toi oli mun eka ultra ja kyl oli jännää mut ihanan helpottavaa nähdä sykkeet. Mulla ihan samat turvotusmitat kuin sulla 0,9, veriseulannassa en oo kummastakaan aikasemmasta käyny ja kun turvotus tota luokkaa niin luotan että kaikki ok.

Mä voin alkaa nauttia raskaudesta kunhan tää oksentelu loppuu.

Tsemppii ja uskoa kaikille että masussa kaikki hyvin!

-Manzana81
 
Amante mullakaan ei ole oikein mitään oireita, mutta silti kaikki hyvin. Yöllä käyn kerran pissalla. Ennen raskautta en koskaa käynyt. Samoin nännit välillä arat esim. pyyhkeellä kuivatessa. Olen kaipaillut oireita, mutta kai se on hyvä juttu, ettei oksu lennä ja väsytä :) Pitänee vaan nauttia hyvästä olosta. Ja kerkeehän niitä oireita vieläkin tulla.

Tänään oli ultra ja viikkoja oli 7+1 (+-4 päivää). Sen mukaan LA ois 30.4. Itse laskin oviksesta, että nyt olis 7+3. En lähde laskettua aikaa vielä tän pohjalta rukkaamaan listalla. Syke oli pikkusella 144. Itkuhan siinä liikutuksesta tuli. Ultran jälkeen mies on jotenkin uskaltanut alkaa iloita raskaudesta ja helpottihan se itseäkin, kun näki, että pikkunen on kiinnittynyt oikeaan paikkaan. :heart:
NT ultra 10.10. eli 4 viikon päästä. Aika varmaan taas matelee...

Tatja ja hippunen 7+1
 
Ihania ultra kuulumisia...
Ittelä vielä np- ultraan 15päivää jännittettävää,minua ei niinkään jännitä että onko masussa ketään vaan montako sielä on :D Tääläpäin on joku kaksos-raskaus kausi menossa, monta tuttua odottaa kaksosia! Eppäilen jo että täälä on lisätty vetheen jotaki hormoonia ;DD Vatta kasvaa vauhdilla ja väsymys alkaa VIHDOINKIN vähenemään, tissit on kasvanu jo ainakin kuppikoon verran ja nännit nöpöttää kokoajan ja ovat arat... Näin täälä pohjosessa :D

masu-asukki 10+2
 
Alanna ja Nelly, osanottoni ja voimia surulliseen tilanteeseen. :hug:
Tuntuu vaikealta sanoa mitään lohduttavaa, vaikka itsellänikin on km:ja takana.

Juuri tuo paha keskenmenopelko sai mulla eilen aikaan sen, ett varasin neuvolan th:lle pika-ajan sydänäänten kuunteluun. Mulla on aivan huippuihana tätsy ja se on sanonut, että aina kun paniikki iskee, voi tulla.
Vielä sinne vastaanotolle. Kotvan aikaa th etsi ääniä ja kun mitään ei alkanut kuulua tuskanhiki herahteli jo ohimoille. Olin varma, että pahat aavistukset olivat pitäneet paikkansa. Lopulta kuitenkin pieni jumputus kuului ja kyyneleet kihosivat silmiini. Sykkeen nopeus oli 160/min eli kuulema oikein hyvä.
Että olin onnellinen ja helpottunut!

Domi ja Pikkis 10+6
 
ONNEA hirrrrrrmuisesti kaikille hyviä uutisia saaneille :)

Itsellä nt-ultraan vielä 21pv, tasan kolme viikkoa, 504tuntia... äääh...

Toki sain mahdollisuuden, että kävisin naeuvolassa tarkastuttaa jo ennen, mut mut taidanpa kuitenkin odottaa reippaasti sen kolme viikkoa.

Olo edelleen ihan kiva. Palelee ehkä enempä kuin yleensä ja rintamuksissa on "pitkät päällä" koko ajan.. jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Hävettää töissä välillä ku paidan läpi näkyy jos ei huppariin kietoudu.

Mahaa kyttäilee melkein joka päivä joko joko näkyis, että siellä joku asuu, vaan mitenkä se pavun kokoinen sieltä näkyis. Suklaa näkyy juu jo ;)

Kaveri kävi puolivuotiaan kanssa kylässä, ja voi että sitä kyssytteli ihan eri malliin kuin ennen.

Aika, kulu jo, kulu!!

Toive ja 8+2
 
Viljavainio, mmiilia, Manzana ja Moika: Aivan ihania ultrakuulumisia teillä kaikilla, onnea! :heart: Päivitän uudet LA:t listaan niille, jotka sen jo tietää :)

amante: Mullakin oli tuollainen olo muutama päivä sitten, kun kaikki oireet tuntui katoavan ihan tyystin. Nyt kuitenkin on taas kolmena päivänä ollut sellainen etomis-olo, että oksat pois ja aivan järjetön väsymys! Eli älä huoli, kaikki on varmasti ihan hyvin, oireet kuitenkin vaihtelee lähes jokaisella ajoittain :) Mitäs se neuvolantäti sanoi sun fiiliksistä?

Domi: Ihana täti sulla on, ei voi muuta sanoa! :) Maailman paras ääni, se jumputus :heart:

ON: Etova olo tuli takaisin, mutta nyt se on siirtynyt pääosin iltaan, joka tietää sitä, että makaan sohvalla kykenemättä (tai ainakin haluttomana) tekemään juuri mitään ja SYÖN! Siis koko ajan pitäisi olla jotain puputtamassa, etenkin kaikkea roskaruokaa. Eilen illalla vedin miehelle herneet nenään, kun ei lähtenyt hakemaan mulla pitakebabia, vaikka paikka meni kiinni 15min kuluttua :D Sitten se teki mulle herkkuvoileivän lohdutukseksi :D Oon muuten huomannut, että kovien salmiakkikarkkien (turkinpippureiden tyylisten) syöminen auttaa etovaan oloon. Niitä kun imeskelee pitkään, niin ei tuu syötyä liian montaa ja auttaa pitkäksi aikaa. Mun maha on muuten kanssa pullahtanut esiin oikein kunnolla ja pakko pitää koko ajan jotain fleecetakkia tai hupparia päällä, ettei ihan kaikille vielä paista :D Meillä molemmat mummot taitaa kyllä jo tietää, kun on sellaisia pieniä vihjailuja ja katseita tullut just vessassaravaamisen, väsymyksen ja ihmeellisten mielihalujen takia, mielialanvaihteluista puhumattakaan :D

Kärsimätön Nanski (vielä 11 päivää ultraan...) + papu 9+3

* Eufemia Voi ei! :'( Kovasti voimia :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Eufemia: otan osaa :hug:

Itselläni on todellakin etova olo, ei oksetaa kuitenkaan, hillitön väsymys ja huippaa päästä kun nousee alhaalta ylös. Eka neuvola on vasta 24.9, kestettävä. Lapsen isällä vähän ajatukset sekaisin, kuitenkin vasta 2,5kk sitten ekan kerran nähtiin, ykskaks yllättäen isäksi, kyllä siinä pientä sopeutumista vaatii. Eiköhän se tästä lähe sujumaan.

martsu ja toukka 7+5?
 
Tuntuu niin väärältä tulla hehkuttamaan omia kuulumisia, kun toiset ovat kohdanneet suuren surun, mutta eipä se asia taida kuitenkaan mihinkään muuttua.

Eli ultrassa käyty ja kaikki hyvin:heart: Kaikki löytyi, mitä tässä vaiheessa voikin näkyä ja niskaturvotusta oli vähäsen eli 0,9mm. Kovin oli vilkas tyyppi vaikka unilta herätettiinkin :) Minulle voi päivittää lasketuksi ajaksi 1.4., mikä on koko ajan ollut se virallinen aika, mutta varhaisultrassa oli pari päivää pienempi. No, esikoinen meni viikon yli, että tuskin tämäkään maaliskuussa syntyy ;)

Täytyy kyllä sanoa, että kyllä jännitti. Eilisen illan olin ihan tulisilla hiilillä ja maalailin kauhukuvia. Mutta kyllä helpotti. Veriseulassa kävin myös ja niitä tuloksia odotellaan vielä.

Niin joo..Tämä ultrahan siirtyi päivällä eteenpäin, kun vaihdoin aikaa, kun mies oli eilen työmatkalla. Saatiin kuitenkin lastenhoitaja pojalle täksi aamuksi ja mieskin pääsi mukaan. Kaikki siis hyvin. Toki poika yritti syödä sisaruksensa kuvan, kun hänelle sitä näytettiin ;)

Hjannah& Pallero 11+3:heart: (Hypättiin muutama päivä eteenpäin)
 
  • Tykkää
Reactions: suski90 ja mmiilia

Yhteistyössä