Huhtikuun Hurmurit 2013 *Maaliskuussa*

Morjesta vaan kaikki!

Muistakaa nyt, että tuolla pihalla on oikeesti LIUKASTA! Viime perjantai-iltana koiria ulkoilutettaessa, meni mies nurin ja nilkka murtu.. Eihän siinä muuta voinu ku lähtee saman tien päivystykseen, ei tarvinu leikkausta, mutta sille tuli sit kepit ja kipsi 6 viikoksi - mulla LA:aan 7 viikkoo. Kyllä tässä on jo kamalan tilanteen jälkeen huumorikin löytynyt, kun meitä on nyt kaksi tosi "ketterää" liikenteessä... :D Eipä tarvi miettiä myöskään missä mies on sillon ku mulla h-hetki koittaa. :) Mutta muistuttelen vaan että ottakaa rauhallisesti tuolla ulkona. Meidän tapauksessa 40kg koira nykäs hihnassa (joku ihana haju tietty löyty) eli ei ollu vauhti kova, mutta alusta paha. Mun eka ajatus oli kun näin miehen maassa, että lähen juokseen sen luo, että mitä ihmettä tapahtu - onneksi samassa sekunnissa tajusin että enpäs juoksekaan! Neuvolassakin käytiin sit maanantaina yhdessä kun mies on nyt siis tietty saikulla. Hitaasti köpöteltiin mennen tullen... :)

Sairaalakassista tuli meilläkin nyt puhetta, että laitetaan valmiiksi ensi viikolla. Reppuun tulee läppäri, mun hygieniatuotteet, imetysliivit ja suojat, vauvan ja mun lähtökamppeet + pari harsoa. Jos lapsivesi ei ole mennyt ennen lähtöä, niin sit myös pyyhe taksiin. En oikein vielä tiedä mitä muuta...

Vanulapuista semmonen pikakysymys, että mihinkäs se vauva niitä tarttee? Oon ehkä tyhmä, mutta en oo vielä hoksannut että mihin niitä käytetään vauvalla.. Tops-puikot ja kertis peppupyyhkeet tajuan, mutta noiden vanulappujen tarpeellisuus ei oo mulle avautunu. Voitteko viisaammat avata tätä mulle? :confused:

Neuvolakuulumiset maanantailta:
33+5
paino +700
turvotus +
rr 140/75
prot 1+
hb 112 (rauta on vähän auttanut!)
sf 32
tarjonta rt
syke +150
liikkeet ++

Turvotuksen ja proteiinin takia ens ma uus käynti. Tosin luulen, että mulla turvotus johtuu liiasta suolansaannista enemmänki ku myrkytyksestä. Ei mulla oo ollu edes päänsärkyä tai näköhäiriöitäkään, mutta onhan se ihan kiva että tsekkaillaan… :)

Aurinkoista päivää!

MizzyMazzu ja Möhkis 34+0 pOks! :) :heart:
 
MizzuMazzu Meillä esikoinen tartti niitä vanulappuja, kun toinen kyynelkanava ei
toiminu kunnolla; vuoti ja rähmi. Niin siinä puhdistukses oli hyviä.

Mindi mulla puutuu kanssa käsivarret, jos makaan selälläni..että kaiketi se vauveli
tuolla mahassa sitten jotenkin niin painaa, ettei veri kierrä..

Olipa hyvä,e t tuli luettua toisten sairaalakassi-tavaroita! Vaikka luulis, et tokalla kerralla
jo sen homman osaa. En ois muistanut hoitoainetta =)
Omaan kassii tulee kyllä vielä varmuuden vuoksi se PERÄPUKAMASALVA :D Ei tartte tällä
kertaa sitte pistää miestä apteekkiin..vaikka saahan tuota ainetta varmaan sieltä sairaalastakin..

On tämä loppuaika kyllä sukkelaa, kun joka toinen päivä on NIIN täynnä tätä raskautta
ja joka toinen päivä kaikki on niin ihanaa ja mukavaa ja mihinkään ei satu. Eli huomenna
siis taas ollaan ihan tuskassa, kun tänään on kivaa :D

Pinkkis 35+3
 
Heippa taas pitkästä aikaa! Meillä on ollut netin kanssa ongelmia, lisäks miehen duunijutut on vieneet sen verran läppäriaikaa, etten oo koneella istunut viikkoihin ja kännykällä kirjoittelu on tosi hidasta ja ärsyttävää.

Sairaalakassia en oo vielä pakannut, mutta tällaisen listan mä oon nettiselailujen jälkeen tehnyt itselleni :D
- neuvolakortti
- tavallinen hammasharja, lankain ja tahna
- hiusharja ja pari ponnaria
- Bepanthen + joku kevyt perusvoide
- omat löysät verkkarit ja edestä vetoketjulla/napeilla aukeava fleece/neuletakki
- isot (=miehen) villasukat
- kamera tyhjällä muistikortilla+ laturi
- kännykän laturi
- naposteltavaa
- rintakumit+maidonkerääjät (varmuuden vuoksi, viimeksi maitoa valui valtoimenaan jo 2kk ennen synnytystä)
- liivinsuojia paketillinen (kertakäyttöisiä, kotona sit kestoja)
- imetysliivit/-toppi
Ehkä
- joku ohuehko hömppäkirja
- olosuhteista riippuen lompakko/rahaa
- vihkonen ja kynä muistiinpanoja/päiväkirjamerkintöjä varten

Mulla vaihdettiin viime terkkakäynti lääkärikäyntiin suppareiden ja "puukontuikkimusten" takia ja lääkäri antoi samalla varovaisen kokoarvion, n. 2,4kg ja viikkoja silloin 33+1 eli arvioi, että n. 3,7kg tällä kasvuvauhdilla olisi sitten laskettuna päivänä. Hui saakeli, esikoinen oli piirun vajaa 3,5kg ja sekin oli tuskaa pungertaa pihalle! :O No, mutta eihän se välttämättä kasva loppuun asti samaa vauhtia ja arviokin on vain arvio.

Lääkärineuvolaterveiset siis rv 33+1
Painoa tullut +800g
RR 117/74
Pissa puhdas
Hemppa tippunut taas 110, nyt mulla menee sellaista uutta rautaa kuin Vompiron, jota suosittelivat koittamaan, toivottavasti se toimii.
Sf- mitta 30cm
Syke 150, liikkeet ++ ja RT edelleen.
Paikat edelleen ihan kiinni, mutta varoitteli, että näillä oloilla voi kyllä lähteä syntymään ihan ykskaks, eli vaikka mitään ei oo tapahtunut, niin ei tarkoita sitä, etteikö yllättäen voisi tapahtua.

Seuraava käynti on th ens viikolla ja siitä viikon päästä onkin sit taas lääkärikäynti, se on loppuraskauden tsekkaus ja tekee tarkemman kokoarvion ja synnytystapa-arvion.

Nukkumisjärjestelyistä oli taas puhetta. Meillä käytännössä käytössä vaan makuuhuone ja olohuone, vaikka huoneita talosta enemmän löytyy. Esikoisen sänky siirretään miehen puolelle meidän sänkyä ja vauvalle tulee pinnis mun puolen ja seinän väliin, josta on sit helppo napata vauva kainaloon yösyötöille. Esikoinen nukkui mun vieressä meidän sängyssä aika paljon, kun mies oli silloin paljon poissa. Muuten en pelkää vauvan puolesta, mutta esikoinen pääsi vauvana tippumaan sängystä lattialle pari kertaa, kun oppi pyörähtämään aj ei ollut pinnis ihan meidän sängyssä kiinni ja siitä on mulle jäänyt vähän traumoja ja siksi haluan, että vauvan sänky on ihan seinässä ja meidän sängyssä kiinni, ettei pääse käymään niin enää, vaikkei esikolle mitään siitä käynytkään, minä itkin enemmän ja olin hysteerinen. No, haaveissa joka tapauksessa esikolle oma huone, mutta ei tässä elämäntilanteessa eikä talossa. Lottovoittoa odotellessa... :D

Supistuksia, "puukontuikkauksia" ja lonkkakipuja, siinäpä oma olo tiivistettynä. Eilen oltiin pitemmällä kauppareissulla CM:ssä ja voi jestas sitä mahan vihlontaa! Nojailin ostoskärryyn kuin joku mummeli ja etenin metrin minuutissa. Koko illan suppaili ja juili enkä päässyt koirien kanssa edes korttelia kiertämään. Tänä aamuna myös heti kun olin lähdössä aamupissalenkille, niin vihloi taas aika muikeasti. Eli alan suoraan sanottuna olla aika kypsä!

Nyt pitää mennä, esikoinen heräs päikyiltä, yritän jatkossa kirjoitella ahkerammin taas! Tsemppiä kaikille kärsiville ja tsemppiä niille, jotka alkaa kohta jo poksumaan!

Nanski 34+2
 
Kasien puutuminen johtuu hermopuristuksesta (rannekanavaoireyhtyma). Siihen tulee sitten kasien turvotus paalle. Todella raivostuttavaa kun siihen ei auta mulla mikaan vaan joudun karsimaan siita koko ajan 24h/vrk.

Joku kyseli mita tehdaan vanulapuilla. Kun sain ensimmaisen lapsen niin sairaalassa naytettiin miten niilla putsataan vauvan silmat jotka saattavat rahmia/vuotaa. Samoin niilla on hyva pyyhkia/putsata kaulapoimuja jotka helposti keraavat likaa mm. maitoa jne. Vauvat kun ovat usein pulskia. Maitoa voi siis valua suupielista vauvalla kun irroittaa otteen tissista ja se valuu sitten kaulalle.

Kaytiin tutustumassa joku aika sitten synnytyssairaalassa. Aidille ja vauvalle tulee sellaiset rannekkeet. Ovet ovat lukossa ja jos joku yrittaa vieda vauvan niin tulee halytys ja hissit pysahtyy jne. Kotiin lahtiessa pitaa vauvan ja aidin luovuttaa samaan aikaan ranneke tai muuten ei paase sairaalasta pois. Eli niissa rannekkeissa on sellaiset halytykset. Suomessa ei ainakaan viela taida olla tallaisia turvasysteemeja, mutta eipa siella taideta lapsia kidnapata niinkuin muualla maailmassa. Vauvojen vaihtuminen nakojaan onnistuu :)
Ihmettelen miten henkilokunta tai aiti ei ollut tarkistanut jo sairaalassa ranneketta kun asiaa oli jo siella ihmetellyt.

Joku kyseli cup cake ohjeista. Tassa on yksi ohje royal icingiin joka on mielestani parasta. Vinkkina etta se kannattaa tehda yleiskoneella etta sen saa mahdollisimman kuohkeaksi ja tasaiseksi. Kannattaa tehda aika paksua/jamakkaa.
Powdered Sugar Icing Recipe - Tablespoon
Itse kavin juuri pari kurssia jossa opeteltiin tekemaan ruusuja ja erilaisia kukkia icingista ja royal icingista seka yleista kakun koristelua. En vain tieda miten Suomesta saa tiettyja tuotteita ja koristeluissa on omat tekniikkansa joten en sen enempaa voi neuvoa. Tassa viela linkki kursseista milla kavin jos loydat sielta jotain ideaa.
Wilton Cake Decorating Classes: Sign Up For Wilton Method Courses or Classes from The Wilton Cake Decorating School


mindi16 33+5
 
Neuvolakuulumisia 35+0.

Pissa puhdas.
Verenpaine 132/84.
Paino laskenut edelleen vähän, nyt kaikkiaan tullut +5,5kg (-1kg vähemmän kuin 5 vkoa sitten).
Turvotusta +-, sf-mitta 31 cm, tipahtanut yläkäyrältä lähes keskikäyrälle. Vauva on myös laskeutunut alemmas, niin kuin itsekin osasin sanoa.
Syke 145, vauvalla kova hikka ja jumppa kun ? ääniä kuunneltiin :)
Tarjonta rt, vettä normisti.

Saisi kuulema vähän herkutellakin :) Ensi kerralla otetaan saga-näyte, yäks :( Eipä oikeastaan muuta. Hyvin jaksoin kävellä, tuntuu että vointi on parempi kuin jokunen viikko sitten.
 
Mmiilialla oli käynnistys jo sovittuna !!?:D no ei oo enää kauaan aikaa ja iniss, hurjaa ajatella, että tällä viikolla jo ehkä äitiinnyt. Viikot ovat jo hyvät käytännössä vaikka nyt käynnistellään.

Unohtaa aina mitä piti kommentoida kun jää jutut toiselle sivulle.. nii House, sulle piti sitä kommentoida, että mun tän hetkisessä pt tilateessa vaan th sen vuoksi veikkaili ettei välttämättä käänny kun vauvan pää on jököttänyt jo niin pitkän aikaa tuolla samassa paikassa, ikään kuin ois "jumissa". Mutta hyvin kerkii kääntyä mullakin jos on kääntyäkseen :)

Manzana, nähdään siis su, ellei muita vielä mukaan ilmoittaudu? Yv tuli perille niin palajan asiaan viestitse huomenna :)

Vauvan öljyistä ja muista lötköteistä kysymys.. kaupan hyllyllä meinaa iskeä aina hämmennys kun siellä on rivitolkulla purkkeja ja purnukoita vauva öljyä ja rasvoja ym ym, niin mikä niistä on oikeesti tarpeellista vai kerkiiköhän niitä sitten ostella, kun vauveli syntyy ja tietää mitä vauva tarvii, mutta mitä se vauva tarvii?? En minä tiedä..!!!?? Entä niistä salvoista ym rasvoista mitä tarkoitettu johonkin nänninpäihin ym, oiskohan joku hyvä ostaa jo nyt?? Maidonkerääjiäkin olen jo pyöritelly käsissä, mutta kun ne sit ostaa niin maitoo ei varmasti näy eikä kuulu muuta kun valionpurkissa jääkaapissa.. juu, on se vaikeeta :D

Eilen säikäytti olin töissä koneella kun yhtäkkiä tajusin, etten näe kirjaimia kunnolla ja tuli heti mieleen että sehän on raskausmyrkytyksen oire jos häikkää näkökenttään. Sitten oire vielä ihan muutaman minuutin sisään paheni ja vasen äärinäkö sumeni/hävis, enkä nähnyt vasenta kättä näppäimistöllä. Tässä vaiheessa olin soittanut jo neuvolaan, että noni nyt on myrrrrrkytys vähintään akuutisti päällä. Vanha kokenut th siellä toppuutteli, että seuraas tilannetta ja jos ei mee illan aikan1 ohi tai pahenee niin sitten huolestutaan uudelleen. (edellisenä päivänä olin just käyny neuvolassa ja kaikki paineet ja prot. ok)
Siinähän se näkö palautui täysin normiksi varmaan alle puoleen tuntiin ja tilalle iski pääsärky, siinä vaiheessa uskoin jo että joku niskaranka/hartia jumi, kuten th epäili. Ja päänsärkykin heltis iltaan mennessä ja tänään ei ole ollut mitään.
Mutta ihme juttu tuo oli koska ei mulla koskaan ole ollut mitään vastaavaa.. mutta ei siis mitään vakavaa näin loppujenlopuks. Tulipaha taas hätäiltyä :D

Toive ja 33+4

Pahista piti tsempitellä vielä kun olet siellä osastolla!! ja Viljavainiolle toipumisia oksutaudin jälkimainingeissa :)
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa naiset! :D

Tuli sitten eilen muksahdettua tuohon pihalle... Tein hieman lumitöitä, kun en millään malttanut pysyä paikallani ja YHDESSÄ pienessä kohdassa oli ihan jäätä lumen alla ja siitä sitten lähti jalat alta... Mitäänhän siinä ei voinut tehdä ja suoraan naamalleni lävähdin :( Onneksi jokin sisäinen mekanismi oli laittanut jalat koukkuun, niin en ihan suoraan mahalleni römähtänyt! Käsiähän en siis tajunnut lumikolasta irroittaa, eli kun selvisin järkytyksestä tajusin makaavani maassa polvillani poski hangessa kädet kolassa edelleen :LOL: Tuolloin ei paljoa tietenkään naurattanut ja toisen polvenkin loukkasin aika pahasti, mutta olisihan tuosta aika loistavan kuvan saanut! Soitin sitten heti äippäpolille, josta käskivät vain mennä omaan neuvolaan tutkittavaksi.... Soitin sitten neuvolaan (vaikkei soittoaika ollut lähelläkään), onneksi sain terkan kiinni, kun ei yleensä vastaa tuon ajan ulkopuolella. Kävin kuunteluttamassa äänet ja ihan normaalit olivat. Käski seuratilla, että jos alkaa jotain vuotoa, niin sitten suoraan äippäpolille, onneksi ei mitään tullut! Mutta näköjään aika eri käytäntöjä eri paikkakunnilla, kun eikös jotkut teistä ole päässeet suoraan ultrattavaksi kaatumisen jälkeen? Ei näköjään täällä Turun suunnilla...

Hui kauhistus! Ihan oikeasti alkaa todellisuus iskeä pikkuhiljaa tajuntaan, kun täällä jotkut jo kohta puolin ihan oikeasti synnyttävät!!! Tsemppiä kaikille käynnistykseen ja jaksamisia sairaalapedeille myrkytysoireiden kanssa kamppaileville!

Toive Bebanthenia kannattaa ehkä ostaa jo valmiiksi niihin nänneihin. Itse en ole ainakaan koskaan mitään rintakumeja tai maidonkerääjiä tarvinnut, ehkä kannattaa hankkia vasta, kun näkee travitseeko noita... Myös nuo kaikki vauvojen talkit ja öljyt ym. ovat ihan hyvin hankittavissa myöhemminkin! Itse en esim esikoisen kanssa ole koskaan tarvinnut muuta kuin sitä pesunestettä (joskus kakka oli niin sitkeää, että ei ihan pelkällä vedellä tahdo lähteä ihosta irti) ja ihan yleispesuunkin sitä sitten kului. Eli liivinsuojat ja pienet vaipat, vanupuikot, tuo saippua ja Bebanthen ovat omalla listallani etukäteen hankittavia, muut saa myöhemmin tarpeen mukaan! (Yksi tutti on kuitenkin varoiksi kotona, esikoinen ei sairaalassa tuttia käyttänyt, mutta kotona ensimmäinen yö olisi ollut pelkkää huutoa ilman tuota kapistusta).

Nyt oli taas tullut niin paljon uusia juttuja, etten enää muista, mitä piti kommentoida! Jaksamisia kuitenkin kaikille näille viimeisille viikoille, nautitaan vielä kun nuo liikkeet tuntuvat mahassa, kohta niitä tulee ihan hirveä ikävä! :)

Sipulisankari & Narsku 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Ai niin, Pinkkikissa, mulle ei ole vielä edes puhuttu koko kokoarviosta! Seuraava neuvola on ensi viikolla (rv 35) ja sekin terkkarineuvola. Sen jälkeen sitten varmaan taas kolmen viikon päästä (rv38) on lääkärineuvola ja siellä sitten ehkä/kai/kenties tekee vatsan päältä jonkin kokoarvion, ultria kun ei enää ole :(
 
Sitä piti vielä kysyä, että onko täällä muita karppaajia? Me karpattiin aika pitkään, mutta nyt on kyllä lipsunut ja pahasti, kun maistuu ihan kaikki herkut ja roskaruuat :whistle: Synnytyksen jälkeen ja muutenkin kesän tullen palataan taas ruotuun, niin olo kohenee ja kilot (mahdolliset sairaalasta jäävät) lähtee nopeammin.

Vanulappuja mekin käytettiin vauvan kaulan ja silmien putsaamiseen, ei juuri muuhun.

Toive Älä vaan mene purkkitolkulla ostamaan vauvalle tököttejä :D Meillä ei esikoisella tarvittu mitään muuta kuin joskus Bepanthenia peppuun, jos punotti. Mun mielestä Bepanthen on siihenkin parempaa kuin sinkkivoide, jota tuli mm. äitiyspakkauksessa purkki. Kylpyveteen joskus talvella laitettiin pikku loraus kylpyöljyä, kun iho kuivui enemmän kuin kesällä, mutta ei todellakaan hölvätty mitään rasvakerroksia koko aikaa, muutenhan sitä olisi saanut olla laittamassa jatkuvasti, kun iho siihen olis tottunut. Eli kannattaa katsoa, miten pärjäätte pelkällä vedellä, ilmakylvyillä ja ehkä sillä Bepanthenilla ensin :) Rintoihin mä käytin viime kerralla sitä Lansinohia, joka oli kyllä tosi hyvää, mutta varmaan se Bepanthenikin olisi asian ajanut.

Nyt iltapalalle ja nukkumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Heippa taas kaikki! :)

Onpa kiva lukea taas muiden kuulumisia ja käytännön vinkkejä :)

Omasta navasta sen verran, että tänään alkoi virallisesti äitiysloma :D olo on huojentunut ja helpottunut. Olo on hyvä, tuntuu mukavalta pystyä keskitymään vielä hetki lepoon ja yksityiskohtiin ennen synnytystä.

Ristiäisiä mietitty sen verran, että paikka ja aika jo varattu, juu ollaan hyvissä ajoin liikenteessä : D, ja tarjottavat olen päättänyt tehdä itse äitini avulla.

Sairaalakassi on vartavasten ostettu, jottei tarvitse matkalaukkua tai repun rämää mukaan ottaa, muttei vielä täytetty.

Synnytyssairaalaan on käyty tutustumassa ja neuvolasta saatu hyvää palautetta. Vauveli juuri siinä asennossa kuin pitääkin.

Nautitaan keväisistä säistä! :)

Viu & Eveliina 34+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari
SIpulisankari, no aikas jännä, että et päässy polille suoraan? voiko sitten olla jos on noinkin iso paikka ku Turku niin eivät ota "helpolla" sitten sinne, kun väkee ku pipoo. Hyvinkäälle pääsi tooodella helposti. Vaikka sielläkin vaan hetken sydänkäyrillä mutta sitten lääkäri ultrasi istukkaa, ettei siinä ole mitään, mutta kertoisihan se vuotokin jos jotain ongelmaa ois tullut. Kätilö sanoi tuon mun kaatumisen yhteydessä, että todella harvoin vauvalle mitään siitä tulee, että kohdistuvan voiman tulisi olla kolaria vastaava voima enemminkin että vahinkoa aiheutusi.
Varovasti varovasti vain kaikki!!

Kiitos lötköttivinkeistä :D
 
Iltoja!! :)

Ihana kuulla että tykkäätte mun masusta! :) Tulee hyvä mieli, itseäni lähinnä naurattaa aina peiliin vilkaistessa, että jahas, sitä pitäisi enskuussa saada lapsi, mutta mistä kumman mahasta!!?? :D
Oisin ottanut kuvaa taas tuosta, mutta kun supistelee niin kovasti, että ei jaksa seisoa ku meinaa jalat mennä alta, maha kovettuu ja painuu aina supistaessa alapäätä kohden pikku pömppömahaksi..
Pelottaa kun näitä säännöllisiä supistuksia (ja aika kivuliaita) on nyt jo kolmantena iltana peräkkäin alkanut tulemaan illalla, ja ne kestää sitten pitkälle aamuyöhön. Mihinkähän asti sitä ensyönä taas valvotaan.. Vähiin on jääneet unet ku ei voi nukkua.
Lääkäriin ei tahdo uskaltaa soittaa, ku ei nämä supistelut niin ylivoimaisia ole. Koitan sinnitellä maanantaille, kun silloin on seuraava lääkäriaika juuri pehmeitten paikkojen ja supisteluitten vuoksi.
Sairaalakassin sain kuitenkin eilen pakattua aika valmiiksi varmuuden vuoksi, ku ei sitä nyt tiedä milloin pitää lähteä. Mukaan lähtee vauvalle tulovaatteet, itselle siteitä, imetysliivit, suojuksia niihin, aluhousuja, henk.koht välineet, villasukat, pitkikset, yöpaita, toppeja ja mukavia housuja, ja sitten kotiintulovaatteet +mies ja kamera <3 niin ja puhelimen laturi.. ja ehkä jotain mitä en vielä muistanut :)
 
Viimeksi muokattu:
Eeevp, minä en oottelis kipeide supistusten kans maanantaihi asti kuitenkaan kun on vielä sulla pehmentyny jo paikat. Vaavin ois kuitenki vielä hyvä muutama viikko olla masussa ainakin niin jos nyt jo monena yönä kovasti supistellu niin sehän voi sit yks kaks yllättäen tulla sieltä ennen ku ankkaa kerkiit sanoo?! Soittele ainaki lääkärille tilanteesta.
:)
 
Toive täällä tuntuu muutenkin olevan TYKSissä aivan omat juttunsa... Ehkä johtuu siitä, että KAIKKI lähialueiden synnärit lopetettiin pikkuhiljaa pari vuotta sitten ja nyt todella isolta alueelta kaikki tulevat just TYKSiin synnyttämään ym...

TYKSissä tuntuu olevan muitakin säästölinjauksia ja muutoksia, joista olen kuullut (muuttuneet esikoisen syntymän jälkeen, en tiedä, miten muissa sairaaloissa, kertokaahan!) Vaippoja ei esimerkiksi enää saa vauvalle osastolla kuin max 2-3/pvä, mitenköhän mahtaa olla äidin vuotosuojien, tietääkö joku???? (Ennen niitäkin oli vessoissa vapaasti...) Vauvaa ei enää pestäkään syntymän jälkeen, vaan pyyhkeillä pyyhitään suurimmat liat ja vasta 2pvän ikäisenä kylvetetään ekan kerran. Tutti pitää olla omasta takaa. Hmm, mitäs muita mahtoi olla, enpä enää muista! :) Millaisia tapoja muissa sairaaloissa on?

Tänään tein vähän jo listausta sairaalakassia varten, tässä aikaansaannos:
-kotiutumisvaatteet (vauvalle sekä itselle)
-hammasharja & -tahna
-shampoo, hoitoaine, saippua
-deodorantti
-pari lehteä (kirjaan en jaksanut viimeksikään keskittyä, mutta lyhyet lehtijutut olivat hyvää ajan kulua)
-hiusharja
-villasukat
-imetysliivit & liivinsuojat
-vaipat (vauvalle & itselle)
-Bepanthen
-neuvolakortti (kulkee aina laukussa mukana, joten ei erikseen tarvitse pakata)
-kännykkä + laturi
-kamera
-naposteltavaa

Mahtoikohan jotain unohtua? Omia vaatteita ei muistaakseni saanut edes TYKSissä pitää, joten osastolle ei tarvitse noita miettiä. Ainakin viimeksi sieltä sai kaiken, paidan, housut, sukat, tossut ja aamutakin.

Imetysliivit on vielä ostamatta :ashamed: En ole vielä uskaltanut, kun tuntuu, ettei maitoa ole vielä alkanut nousta... Tosin edellispäivänä saunassa oli ihan kuin yksi pieni tippa ois jo tullut, kohta kohta... Onhan tässä vielä aikaa :D

Nyt on vain vahvasti omaa napaa koko teksti, mutta pakko silti valittaa... Mulla on alkanut tulla oikeaan "kylkeen" (kyljen ja navan väliseen alueeseen ) ihan kuin sellaista lihaskrampin oloista kipua! Voisiko olla, että siirtyneet vatsalihakset jotenkin kramppaisi? Ihan lihaspistokselta tuntuu, sen osaan sanoa, mutta kun on niin oudossa paikassa, niin ihmetyttää. Tosin tuo Narsku tunkee itseään myös juurikin tuohon kohtaan hyvin vahvasti, eli voisi olla myös kohdun seinämän venymistä? Pitää puhua ensi viikolla neuvolassa (jos vain muistan)...

Eeevp, ehkä tosiaan kannattaisi soittaa noista kipeistä suppareista. Viikonloppu kuitenkin myös edessä ja se aina tuntuu hankaloittavan asioita :( Jos vaikka oikeasti vauva olisikin jo tulossa, niin saisivat sut ajoissa estotippaan, jos tarpeellista.

Sipulisankari & Narsku 34+3
 
vihdoin ja viimein sain oikeesti vapautuksen töistä, huh. kolmisen viikkoa olen ollut saikulla n. viikon pätkissä ja nyt sitten eilen työterveyslääkäri kirjotti loput 2 viikkoa. ihanaa,ei tarvii enää miettiä että JOS joutuukin menemään töihin niin miten selkä kestää + miten vaikuttaa supisteluihin yms.

töihinkin ilmoitin heti etten enää ole tulossa, vaikka olivat sen varmaan jo kyllä arvanneetkin. mutta ei tullut sitten mitään puhetta avainten palautukseta tai muusta. täytyy varmaan taas lähteä käymään siellä, kun onhan se saikkulappukin vietävä.

maanantaina olis sitten taas neuvola, täytyy varmaan pyytää et jos pääsis lääkärille kun nuo supparit on nyt muuttunu sellasiks vähän enemmän kipeiks, ei varsinaisesti nyt hirveen kipeitä oo, mutta erilaisia kun ennen.. haluisin et katottais kohdun suun tilanne, tosin mulla ois kyllä sitten seuraavalla viikolla se äitipoli kontrolli, voiskohan siellä pyytää kattomaan? vai ennemmin neuvolalääkärille?

liukasta tosiaan on, eilen meinasit mennä nurin parikin kertaa.. pitäisköhän tässä vielä hommata sellaset mummopiikit kenkiin :) tai sekin ehkä auttais jos laittais "oikeet" talvikengät missä on vähän parempi pito kun mun tennareissa, vaikka ne on kyllä ihan vuorelliset niin ei se pohja oikein pidä :)

pinkkikissa mulla on suunniteltu synnytystapa-arvio viikolle 36, eli silloin kai ne tekee sen koko arvionkin. aika myöhään sulla tosiaan on..

niin ja ristiäisistä vielä sen verran että kotona pidetään. vieraita ei tule kun omat perheet ( siis äidit ja sisarukset) + meidän isovanhemmat, mun mummo ja miehen pappa. ja sitten kummit, joita tällä hetkellä on vielä 0 kappaletta.. mulla on parikin ehdokasta jo mielessä, ja miehellä varmaan ainakin yksi, mutta en usko että ilman vääntöä selvitään.. samoin ku ei nimestäkään mikäli tulokas on poika :D

me tykättiin esikoisella käyttää kylpujen yms pesujen yhteydessä sitä natusanin kylpyainetta.. siis sellainen mikä "pesee kuin vesi" eli ei tarvii pestä pois erikseen. sitä käytettiin tytöllä jo sairaalassa kylpyvedessä. ei tarvinnu erikseen sitten rasvailla/öljyillä. sitä hommataan nytkin. bebanthen meillä on kodin vakio rasvoja muutenkin niin sitä sitten myös vauvalle. eipä taidettu muuta tarvia, talkkia kokeiltiin kesällä, mutta koska silloin meidän vauva oli pieni ja laiha niin ei paljon ihopoimuja ollu mitkä ois hionnu, eli käyttämättä jäi :) nyt kun miettii niin erikoista kyllä, meidän tytöllä ei oo koskaan ollu sellasia "makkarareisiä" :D

juuh, muuta ei tainnu sitten ollakaan mielen päällä..

m-m & hippu 32+4
 
Sipulisankari Meille sanottiin perhevalmennuksessa, että tyksissä saa olla omat vaattet, jos haluaa. Sitten suositeltiin, että vauvan ja äidin kotiutumisvaatteet sekä kaukalon isä toisi tullessaan vasta kotiutumishetkellä, koska säilytystilat rajalliset. Mistään vaipparajoituksista ei kerrottu ja nyt kun synnytys on maksullinen (ennen sai 3 päivää ilmaiseksi) niin oletan, että kaikki vaipat saisi osastolta.

Ristiäiset Pidetään kotona lähimpien läsnäollessa. Tarjottavatkin olen jo suunnitellut :)

Mulla on yhdet imetysliivit, joten lisää pitäisi ostaa. Pitäisi löytää sellaiset, joiden kanssa ois supermukava nukkua. osaako joku suositella tiettyä merkkiä/ostopaikkaa. Netistä ois kiva tilailla.

Täällä välillä pientä väsymystä, mutta eiköhän 2 viikkoa töissä vielä mene. Aikaiset aamuvuorot pahimpia. Tänään aloittelen vauvan vaatteiden pyykkäystä. Ihanaa puuhaa <3 Vielä pitää hankkia amme+jalat, hoitoalusta ja patjat pinasänkyyn. Ärsyttää vaan, kun ammeen jalat on mielestäni ihan älyttömän hintaisia. No tarpeeseen tulee.

Tatja+ pikkuinen 32+5
 
Tatja nuo omat vaatteet oli tosiaan silloin mielestäni kiellossa, kun esikoista synnytin (silloin oli kaikkia tauteja liikkeellä ja tiukensivat juuri vierailijoita & vierailuaikoja, ehkä tuli siitä). Muutama kaveri on käynyt nyt puolen vuoden sisään synnyttämässä ja ovat kertoneet juurikin tuon vauvan vaippojen rajallisuuden... Tuosta maksun muuttumisesta en ollut vielä ennen kuullutkaan :( Onhan siinä se poliklinikkamaksu ennenkin ollut ja joku nimellinen (n. 30e/vrk) maksu, mitäköhän nyt sitten on?

Imetysliivit hankin viimeksi Lindexiltä ja sinne taidan nytkin suunnata. Ostin viimeksi Triumphin ohuet ja Svedbergin paksumpaa kangasta olevat ja ainakin omasta mielestäni nuo ohuet Triumphit olivat aivan turhan ja kamalat! Niissä ei sitten ollut niin minkäänlaista tukea, jota suuren "maitokannut" olisivat niin kipesti tarvinneet... :( Eli nyt yritän löytää sellaiset, jotka oikeasti myös tukevat rintoja, eivätkä anna painovoimalle myöden! Nuo ruotsalaiset olivat ihan hyvät :)
 
Sipulisankari Turun kaupunki maksoi ennen 3 vuorokautta synnyttäjille ja nyt sen joutuu itse maksamaan hintaan 32,60 eur/vrk. Muuttui maksulliseksi 1.2.2013 alkaen. Ihan hölmöä, jos omia vaippoja pitää roudata mukaan, mur!
 
Mukava lukea kaikkien kuulumisia! :)

Tultiin hetki sitten Hyvinkään sairaalasta kuulemasta esikoisen verikokeiden ym. tulokset. Kaikki muut arvot sekä maksan ultra normaalit, mutta se alkalinen fosfataattiarvo saa lääkärit hieromaan nystyröitään kun mitään selitystä ei siihen oikein löydy. Saattaa tosiaan siis liittyä luuston nopeaan kasvupyrähdykseenkin. Kuulemma näitä tapauksia tulee välillä vastaan, eikä selitystä koskaan saada. Arvoa vain seurataan, ja se yleensä sitten normalisoituu jonkin ajan kuluessa. Näin jäädään mekin siis tuon arvon suhteen seurantaan.

Tosi ihana lastenlääkäri kyllä oli :flower: Meidän pikkuiselle on kerennyt tulla jo sairaalakammo, mutta tämä osasi käsitellä juuri sopivasti tuota meidän tapausta, ja voitti luottamuksen pienillä kivoilla jutuilla :) Tämä lääkäri oli myös päivystävä, ja käväisi välillä myös vastasyntynyttä katsomassa synnärin puolella :heart:
Lääkäri sanoikin, että Hyvinkäällä on helmikuussa syntynyt niin paljon vauvoja, että on jouduttu laittamaan sinne sulku tilanpuutteen vuoksi. Maaliskuu kuulemma on ollut nyt rauhallisempi.

Kiitos tsempeistä vatsataudin suhteen :) Toipuminen hyvässä vauhdissa ja hiljalleen alkaa jo oma ruokahalukin palautua :)

Aika lailla on vaan supistellut viimeisen viikon aikana. Varsinkin käsien nostelu (!) hengästyttää hirmuisesti ja saa vatsan kinnaamaan. Olin myös bongaavinani vessakäynnillä pyyhittäessä vaaleanpunaista nestettä noin ruokalusikallisen. Voikohan se olla lapsivettä?!? Valkovuotoakin näkyy tulevan aika runsaasti.

Onneksi on huomenna se synnytystapa-arvio naikkarilla! Itsestä tuntuu, että kohdunsuulla olisi voinut tapahtua jotakin, ja olo on muutenkin aika tukala. Ihan eri tavalla tuntuu tukalalta kuin esikoisen raskauden tässä vaiheessa.

Ihana idea tuo "vauvan tuoma lahja" isosisaruksille :heart:

Iniss, kerrothan kuulumisiasi kontrolliultrasta! Vai jokohan olet ihan tositoimissa :D

Pahis, mikä on vointi tällä hetkellä?

MizzyMazzu, mua hymyilytti hieman väkisin, kun kuvittelin teidät neuvolareissulla, toinen kävelysauvojen kanssa ja toinen ison mahan kanssa :) Onneksi et itse masun kanssa mennyt nurin!

Eeevp, minäkin menisin kyllä jo ennen maanantaita näytille noiden supistusten takia.

Jopas tuntuu olevan synnäriosastot pihillä päällä, jos vaippojenkin määrä lasketaan, ja vauvoja ei pestä synnytyksen jälkeen :O Täytyypä naikkarilta kysyä, mikä meininki heillä tällä hetkellä on. Viimeksi kyllä sai kaikkea, vaipat, siteet, rasvat, jne.

Vauvan voiteista oli puhetta. Meilläkin tuo bepanthen on ollut eniten käytössä, mutta myös talkki. Ihan pepun punotukseen, vaikka sitäkin on harvoin tuolla ekalla ollut. Tuntuu, että rasvan ja talkin vuorottelu laittoi pepun kuntoon nopeasti.

Aurinkoista päivää kaikille :) Palaan kertomaan synnytystapa-arviokäynnin kuulumisia kun ehdin!

Viljavainio ja Pikkumuru 36+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Ihanan aurinkoinen päivä :heart:
vaikka takana onkin muutaman tunnin yöunet, kun pisti supistellen koko yön..ei mitään auringon alla, tämän takia sitä jäätiin toista kuukautta ennen älomaa saikulle. Mutta aina se alkaa pelottaan, ettei nyt vaan vielä syntyis.Vaikka ei nuo SELLASIA supistuksia ole, mistä synnyttään lähettäis. Mutta säännöllisiä kuitenkin.Onneks nyt päivä mennyt hyvin =)

Siis joo, jotenkin myöhään, kun rv 38 kokoarvio(rd-diagnoosin takia), mutta sitten mietein sitä, et josko sitte sen takia, kun tuota painoa ei oo paljoa tullu ja sokerit ollu koko ajan kunnos..ettei oo niinku "hätää"..ja nlatätikin sanoi, et käsikopelolla ei olis iso vauva vielä. Mutta oisin mä sinne silti halunnu päästä jo vaikka ens viikolla.Kärsimätön!!

Aika outoa, jos jossain joutuu pihisteleen vaipoista !! Tosin msitäs mä tiedän, vaikka täälläkin niin olis..kun on 4vuotta aikaa edellisestä vierailusta. Täällä on tosin joutunu aina maksaan sairaalassaoloajasta ton joku 30e/vrk.

Todellakin on siis liukasta!
Meinasin autolla vetää risteyksestä suoriksi. Olin siis ihan ajatuksissani, kunnes tajusin, e t hitto, se risteys tuleekin jo! Onneks ei ketään tullu mistään ja auton lusitonestot ja ABS ynnä muut pelitti, mutta kyllä olis rysähtäny, jos joku ois tullu!

Viljavainio Mulla on alkanu "lurahteleen" pöksyihin kanssa tässä viime päivinä. Pidän ditä kyllä ihan valkovuotona, kun en oo mitään väriä havainnu. Hiukan huikeeta, jos huhtikuiset alkaa jo pamahtelemaan :D Tosin kaikkien vauvat sais nyt rauhassa kasvaa mahassa vielä jokusen viikon.Näin tuossa jokunen viikko sitten sellaset rv35 syntyneen pojan, joka oli sitten viikon ollu kotona eli oli ns. rv 36. Voi pieni!!! Että kyllä se "vauvamaisuus" tulee sitten ihan vasta tässä loppumetreillä.Oli hän aika luuta ja nahkaa..:heart:
 
Nopeasti kännykällä..

rasvoista, meillä ei esikoiselle tarvittu mitään. Sinkkivoiteet, öljyt, bepanthenit yms jäi ihan käyttämäti. Nyt ostan sit vasta jos tarvetta on. Lansinoh oli ihan huippu omiin nänneihin alkuun, ei tarvinnut pestä pois ennen imetystä.

imetysliiveistä, ihan huippuja on bravadon imetystopit. Tilasin viimeksi briteistä, tuli halvemmaksi sieltä, ovat usein aika arvokkaita. En tarvinnut liivejä niiden kanssa, sopi eri vaatteiden kanssa ja oli hyvät päällä.
 
Ai niin ja vielä piti näitäkin kommentoida lyhyesti..

Sairaalakassiin viimeksi pakkasin kaikkea luettavaa, evästä ym mutta tarpeen oli vaan liivit, dödö, hammasharja ja pesuaineet. En malttanut/ jaksanut lukea, eväitä ei tehnyt mieli, musiikkia en kaivannut yms. Mies kuitenkin käy päivittäin joten voi tuoda tarvittavat jos jotain kaipaa + sairaalan kahvilassa myydään kaikkea.

Mä ostin ison siskon lahjaksi tytölle isosiskopupun ja äiti + isipupun. Hänellä on ollut syntymästä asti tosi rakas unipupu, jota kutsuu vauvapupuksi. On kovasti toivonut muita pupuperheen jäseniä, nyt pikkusisko sitten tuo tullessa. Esikoinen on itse valinnut pikkusiskolleen lahjaksi unilelun, joten voivat vaihtaa lahjoja sairaalassa :) Vauvahan tajuaa hirveesti asiasta...

Ja kiva et on muitakin aikaisia ristiäisjärkkääjiä, mies kun pitää mua ihan hulluna asiasta :)
 

Yhteistyössä