¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Champion EEIIII :D ihania! minkä rotusia nää on? aivan ihania pullukoita. :heart: Täällä kans odotetaan et meen äidin narttu alkais synnyttämään. Tai kahen viikon päästä keskiviikkona on sit se LA ja viikko siitä eteenpäin niin siskon sijoitusnarttu menee kasvattajalle tekemään ekan pentueen. :) Oon vähän kateellinen noille koirille ku niillä raskaus on niin lyhyt. :D


(.) joka toinen aamu on aina niin jännittävä kun mittaan noita sokereita,niin pelkään kokoaika et ku käskettiin harventaa mittaamista ettei tuu sen takia stressiä niin nyt kun mittaaminen harvenee,ettei niiden ylitysten määrä sitten tihenis. Mutta tänään taas onneksi oltiin paastoarvojen alapuolella,huh :whistle: Tänään olisi liian monta asiaa hoidettuna,mut oon yrittänyt olla tehokas et voisin kans rakentaa pesän valmiiksi vauvalle kun musta tuntuu et oon jo ihan teitä muita jäljessä!! :D Jotain laatikoita pitäis vielä hakea että voisin lajitella noita vaatteita valmiiksi koon mukaan,kun ei tosta lumppuhelvetistä selviä muuten ikinä. Sisko on siis tuonut jo hmm neljä täyttä autokuormallista tavaraa,noin kolme niistä pelkkiä vaatteita. Niitä on mun mielestä ehkä liikaa? :D
 
huh huh... oli taas tekstä vaikka elen yrtinki lukea kaikkia ettei olis kerralla niin paljo... mutta tässä tulee...

sairaalakassin pakkaan kunhan saan ostettua uuden repun kun vanha hajoo käsiin kohta. ja eihän sitä tosiaan tiiä koska poika päättää ulostautua, kohta alkaa varmaan jännittäänki: /

napa ei oo vieläkään pullahtanu ja toivon ettei pullahdakkaan, ei tosin oo enää niin "syvä" mut vielä on toivoa ettei pullahda...

liitoskipuja on täälläkin jonkun verran, välillä tosi kipeitäki, lonkat ja selkä paukkuu ja alavatsa on jotenki jännä, vähän kipeä, mut en edelleenkään tiedä onko ollu muitakin kun kivuttomia supistuksia, jos on niin en oo nitä vieläkään sit tunnistanu:ashamed:

öisin heräilen vessareissuille 3-5 kertaa/yö. asentojen vaihtaminen on todella vakeaa kun tuntuu että alavatsaan sattuu kovasti ja selkään. jos joku tietää mitä nuo alavatsakivut voisi ehkä olla niin olen pelkkänä silmänä lukemassa... ja jos saan hyvän asennon yöllä, yleensä kolmen aikaan, niin poika alkaa jumppaamaan,n yt jo siis monena yönä samoihin aikohin... siinä sit odottelen että jumppatuokio loppuu ja saatan joskus jopa nukahtaa uudelleen. kerran kyllä nukahdin liikkeitä tunnustellessan kun ne tuntui niin kivalta=)

korviketta olen ajatellut ostaa muutaman varmuuden vuoksi kaappiin...

ja vihdoin löysin v-loppuna keinutuolin. on se vaan aika kiva, toivottavasti se tuntuu kivalta myös vauvan kanssa, imettäessä...

äitiyspakkaus haettiin maanantaina postista. oli ihana päästä lven hypisteleen niitä kaikkia kun on nyt vaan netistä kattellu mitä se sisältää. paperit vein kelaan 2.1. päätös tuli 10.1. pakkaus oli merkattu netissä tilattavaksi 13.1. ja nyt tosiaan 23.1. saatiin se hakea:)
vaikka tuleva poika on miehelle toinen, tuntui hän silti olevan vähän innoissaan äitiyspakkauksesta... ihan harmittaa ettei isyyspakkaus ole vielä valmis... ja että olen muutenki päättänyt antaa sen huhtikuun alussa kun miehellä on synttärit... paitsi jos vauva syntyy aikaisemmin...
isyyspakkaukseen olen ajatellut laittaa ainakin näitä...
valmistettu rakkaudesta-tutti, vaipanvaihdon suomen mestari-sukat isille, joku isiin liittyvä ruokalappu, en muista mitä siinä luki, on tulossa vasta postissa... sisupastilleja, tuttukarkkia, korvatulpat, pyykkipoika tai vastaava nenään jollain kivalla tekstillä, pieni laulukirja, vauvalle body ja isille t-paita joissa lukee jotain heitä yhdistävää, en vielä mitä... haluan muistaa pakkauksessa myös poikapuoltani, ja tiedän että se merkitsee paljon myös miehelleni, sen vuoksi pakkaukseen tulee vielä pikkuveli-body vauvalle, isoveli-t-paita mieheni pojalle ja vielä family-valokuvakehyksen jossa on meistä kaikista joku kuva ja vauvasta rakenneultakuva...
nämä kaikki ajattelin mahduttaa vannaan jonka ehkä saan ostettua jossain vaiheessa.

olipas se sekavaa tekstiä... päässä tuokin tuntuu hieman selkeämmältä...

kummeista vielä. ei olla vielä kysytty ketään, mutta yksi varma ehdokas meillä on ja yksi on vielä mietinnässä. lapselle tulee kaksi, ihan max kolme kummia, koska muuten se menettää meidän mielestä merkityksensä jos on paljo kummeja. sisaruksia emme pyydä, emme ole heidän kanssaan niin läheisissä väleissä emmekä halua kummiudella ketään velvoittaa lähemmäksi meitä. haluamme että kummit olisivat jo valmiiksi läheisiä meille ja vauvalle. lisäksi mielestämme sisarukset ovat muutenkin vauvan elämässä ehkä hieman enemmän, ja luulen vauvan lähentävän meitä entisestään muutenkin, varsinkin kun oma veljeni ja hänen vaimonsa saavat lapsen kesäkuussa, odotusaikakin on jo hiukan lähentänyt minua ja veljeni vaimoa.

isoimmat hankinnat on jo toivottavasti tehty, kun eilen ositmme vielä maxi-cosin turvakaukalon autoon ja hoitoalusta pinniksen päälle, pinniksenkin saimme v-loppuna mieheni siskolta. jotain pientä vielä uupuu niin kuin vanna joka tulee isyyspakkauksessa, itkuhälytin, harsoja ja jotan muita pieniä... niitä saa sit kauppareissulla aina kun muisti pelaa...:whistle:

tosi paljon anteeksi taas kirjotusvirheistä, tuntuu että iiiiii ei tottele käskyjä ja muut taitaa olla huolimattomuutta... ja pitkäki siitä taas tuli... mutta jos jaksoit lukea tähän asti niin kiitos=)
 
Poooksista vaan :D

Mulla napa pulpahtanu, välillä se liikkuu nemmän sisään ja ulos kun vauva melskaa mahassa :)
Täällä kans kipuja alavatsalla ja nivusissa, auts!|O
Sairaalakassia Alan varmaan pakkaileen vasta lähempänä LA, kun en millää usko että tämä syntyy yhtää aikasemmin ku noi kaks edellistäkää, toki mulla se synnytystapa-arvio rv 38+ et jos jostain syystä joutuu leikkuriin, nii sithän se tulis mahollisesti aikasemmin :)
Mulla on itellä synttärit 10.4. ja koitan et saisin tän pikkusen synttärilahjaksi:p

vauvis ja kympit paukkuu rv 30+0
 
Syysmyrsky pennut on labradorinnoutajia :) Tää oli mun nartun toinen pentue. Otin sijoitukseen sen koiran meille ja hoisin ekan pentueen kotona ja kun yhteistyö sujui kasvattajan kanssa niin annoin pennuttaa toisen kerran vaikka koira ei enää olekkaan sijoitettu. En vaan halunnut enää hoitaa pentuja kotona kun oli niin iso työ niissä. Varo vaan kun vaarana noissa pennuissa on just et niistä jää joku käteen kun sullakin on niin monta houkutinta tulossa :D Ja nuo pallerot oli vsta 5 viikkoisia :)
 
Champion Älä sanokkaa..sanoin just miehelle et onneks meille on tulossa nyt tää ihmislapsi ettei mun tarvii niitä kaikkia pentuja ottaa meille :D Niistä nartuista ei kyl kumpainenkaan ole sen luontonen et haluaisin välttämättä niistä jatkoa. Toisella hirveä eroahdistus ja tuhoaa ihan kaiken jos ei ole 24/7 huomion keskipisteenä,pahinta tässä on se et se avaa käännetyt ovenkahvatkin,et ei oo ees tyhmä koira. Ja tää toinen on niin tissiväli reppana ettei se pysty liikkumaan omasta pedistään mihinkä jos äiti ei ole kotona. Viikonloppuna se oli kusemattakin melkein vuorokauden ku ei se vaan kertakaikkiaan voinut ku äiti ei ollu kotona :D
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Kovasti olen teidän kirjoituksia käynyt lukemassa, mutta itse en ole saanut aikaiseksi paljoa kirjoitella...

Minimami: Mulla oli kans sillon esikoista odottaessa ongelmia työnantajan kans, oli aika raskasta sekä henkisesti että fyysisesti olla töissä. Jäin sitte s-lomalle joskus 26 viikolta lähtien.

Nytkin olen ollut s-lomalla heti sen kolmen viikon joululoman jatkeeksi. Olo on heikko kun verenpaineet ovat niin alhaalla ja supistelee.

Eilen kävin äitipolilla tarkistuksella juuri noiden huonovointisuuskohtausten vuoksi. Hb oli noussut onneksi 122 (kaksi viikkoa sitten oli 113). Vauvasta tehtiin painoarvio ja nyt painoa on noin 1960 g. Vauvalla kaikki hyvin. Itellä vaan vieläki nuo verenpaineet 90/60 luokkaa.

Napa on täälläkin levinnyt ja noussut pintaan.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Vauvelin vaatteet olen kylläkin melkein kaikki jo pessyt. Vielä pitäis käyttää turvakaukalon ja vaunujen pehmusteet irti ja pestä.

Nimeä ei olla vielä mietitty, eikä myöskään kummeja. Silloin esikoista odottaessa mietittiin vauvalle nimi valmiiksi, mutta eipä se nimi sitten sopinutkaan vauvalle.

Täälläkin heräillään joka yö vessaan useampaan otteeseen. Onneksi esikoinen nukkuu 10-11 tunnin yöunet, että itsekin saa nukuttua jonkin verran vaikka heräileekin yöllä. :)

Mulle nousi viime yönä kuume. Mulla ei ole ollut kuumetta moneen vuoteen, normaalilämpö on jotain 35,6-36. Nyt lämpöä on 38,2. Ei ole kovin häävi olo. Yskiessä alkaa supisteleen. :(

No, jospa tämä tästä.

Äittä-83 ja Mussukka 31+2
 
Ihania hauvoja :heart:

Syysmyrsky: Sulle on laitettu postia tänään aamusta :) Laitahan vielä tietoa kun saat lähetyksen niin tiedän että on varmasti saapunut perille :)

Napa: Täällä kanssa noussut pintaan, tuskin sen enempää pullahtaakaan :)

Ceali 30+1
 
Ihania koiranpentuja :heart:

Lääkäri-neuvolasta...
Rv 26+3
Paino +457g/vko
RR 116/77
Hb 122 (rautaa saa vähentää)
sf 25cm
Syke +135-145
Tarjonta: viisto,eli vauveli makoili poikittain :D

Kohdunsuulla oli vissiin jotain ongelmia...tarkastus lääkärissä vkon kuluttua. Kaulaa oli se 2,5cm mutta kuulemma jotenkin auki tuo suu...ei saanut hirveän hyvin selvää kun oli turvotusta. Niin tarkistetaan tilanne. Mulla ei kyllä ole ollut tietääkseni yhtään supistusta vielä ja eka lapsi tulossa. Ekassa lääkärineuvolassa oli ihan kiinni tuo suu. Välillä tuntunut painetta alapäässä,josta kyllä sanoin...Muuten kaikki oli kunnossa. Pikkusen mietityttää,mutta jospa kaikki olis kuitenkin ok.
 
Iiiihania koiravauvoja:heart:

Tsemppiä kaikille kipeenä oleville, raskaana ei ole mukava sairastaa.

Täällä viime yö meni ilman supisteluja, vaikka päivällä jonkin verran touhusikin. Nää olot vaihtelee noiden supistelujen suhteen niin paljon eri päivien välillä, että alan jo miettiin enkö sittenkin voisi mennä töihin. Lääkäri ja n.täti ovat sitä mieltä,että kotona vaan, kun on nyt muutenkin aika rankaa, mutta työnakomaani minussa haluaisi töihin. Toisaalta siellä on jo sijainenkin, eivätkä sinäänsä minua enää tarvi, muuta kuin korkeintaan sijaisen tukemiseen. Ja tuntuu sekin tietty vähän hasulta ja turhauttavalta jos ei pääse sit kunnolla tekeen enää töitä. Lisäksi mies melkein n 1kk reissussa tässä seuraavina 2kk ja joudun illat kuitenkin selviimään yksin, supisteli tai ei. Mitä mä teen?? Ehkä pitää vaan kuunnella lääkäriä, mutta luulen, että pitää mut ennemmin saikulla kuopuksen vuoksi, kun että tässä vaiheessa nää supistelut enää ois niin haitallisia raskaudelle, viime viikkoina tilanne ei kuitenkaan ole enää huonontunut, tietty tilanteen näkee nyt taas maanantaina.

Totaalinen pesänrakennusvietti on muuten täälläkin herännyt. Esikoisen huone tuunattiin 7 veen huoneeksi juuri ja nyt mietin kylppäriin uutta kalustetta, johon sais päälle sit hoitopisteenkin. Mies sanokin, että häntä vähän pelottaa palata reissuista, kun ei tiedä, että mitä oon mennyt tilaileen/muuttamaan:LOL: Tekee mieli muuttaa kaikki keväiseksi, uusia sisutustyynyjä yms. ja joku leikkokukkien ostovimmakin muhn on iskenyt.

Muuten nuo alavatsakivut on luultavasti kohdun kasvukipuja, ainakin mulla näin. Itse erotan kipeen supsitelun noilta, mutta tietysti kun kolmatta odottaa niin tietää mikä se supistus oikeen on. Mulla oli viimeksi synnärillä huoneessa äiti, jolla oli ollut alavatsakipuja, eikä vaan ollut tajunnut niitä supisteluiksi ja hänen kaksoset syntyi, oiskohan ollut n. vkl 25. Että eihän sitä varma voi olla.

Pomppuli ja muru 28+5
 
POKS 30+0 :heart:


Korviketta mekin ostetaan kaappiin varulta, viimeks maidon tulo loppui keskellä yötä, eikä lähimailla ole mikään paikka auki 24h.

Sairaalakassin pakkaan varmaan maaliskuussa, tuskin tulee ihan niin ajoissa pakattua kuin esikoiselta :D Mut jotain listaa alan väsäämään varmaan jo aiemminkin.

Napa pullahti jo alkumetreillä, ei mikään älyttömän törröttävä mutta pullahtanut kuitenkin.

Kipuja ei täällä päin onneks ole, selkä vaivaa hyvin harvakseltaan. Mulla oli selkävaivoja jo ennen raskautta, niin ne välillä muistuttaa olemassa olostaan. Toivottavasti selviäisin ilman sen pahempia selkäkipuja, viime raskaudessa jouduin jo 3kk ennen laskettua aloittamaan tukivyön käytön.

(.) Viime yönä oli taas melkoiset hulabaloot masussa. Tuli valvottua esikoisen takia, kun sille on tulossa poskihampaita. Karseeta huutoa ja mun hormoonihermot ei meinaa kestää :x Onneks on nyt päivällä ollut hyväntuulinen.
 
Voi ei mitä suloisuuksia!!! :heart: onneks en livenä näe koska muuten mukaan tarttuis pentu jos toinenkin :heart:

Saikkua kaks viikkoa ja lekuri suositteli harkitsemaan varhennettua/aikaistettua äitiyslomalle jääntiä. Mietinkin tässä kun en jaksais alkaa lukemaan kelan sivuja läpi, että eikö se sitten lyhennä mammalomaa toisesta päästä jos aikasemmin jää mammikselle vai mikä juttu tuo tuommonen aikaistettu versio on?
Alapäässä ei ollu tapahtunu ilmeisesti muutoksia, jotain kanavan puuttumisesta se mutisi ilmeisesti itekseen enkä oikein pysyny mukana onko jotenki oleellinen tieto mut kiinni oli paikat.
Mielenkiinnolla odotan kuinka täs paino nousee jos/kun liikkuminen on näin olematonta.. Kävin ostamas ben&jerrysin jätskiä ja aattelin siirtyä tv:n ääreen mussuttaan.. :p
 
mymosa
ihania labukanpentuja <3
mulla on ihan vakava pentukuume.. Toisaalta onneksi isän luo ei syntynyt labukoita, oisin ehkä joutunut ottamaan uroksen meillekin :D Vaikka oisinkin joutunut hautaamaan näyttelyhaaveet tai sitten kiertämään vain niillä jotka arvostavat labukkaa metsästyskoirana eikä näyttelytankkina.

Joku pieni koira meillekin voisi pian tulla, ennenkuin saadaan isompi auto, että mahtuu sitten haaveet kyytiin ;)
 
:stick: täälä lähtee kohta hiuksetki päästä... oon soitellu kelaan ja verotoimistoon ja palkanlaskijalle ja liittoon ja joka paikkaan, josko nyt alkais asiat oleen siinä kuosissa että ensin vähän sitä sairauspäivärahaa ja sitten sitä äippärahaa... aika homma ku ei oo opintotuen jälkeen tarvinu kelan apua... tuntuu että oon vähä vihree nyt joka asiassa:LOL:

kunhan kävin purkamassa =)
 
Äitiyspakkaus vihdoin saatu ja tutkittu!!! Toisaalta tuntuu, että on hirveesti nyt vaatetta, toisaalta taas miettii, että kuinka paljo sitä tarvii, jos pyykkiä pitää koko ajan pyörittää. Taas yksi muistutus enemmän, että meille tulee lapsi. :heart::O

Kuinka monta vaatekertaa teillä on noin suurinpiirtein ollu vauvailun alkuaikoina?

felina 30+0 (pelottavan isoja noi numerot alkaa olla... :$)
 
mymosa mä voin piilomainostaa havannankoiraa sulle ;) ja ehdotonta plussaa olis tietty jos näyttelyt kiinnostaa. Mä kyl tykkään siitä rodusta. Helppo kouluttaa ja ovat ihanan iloinen rotu ja just sellasia hiukan kainalossa hengailevia ;) :heart: ainoo mikä siinä on niin se turkkirumba.. pesua ja föönausta vuoron perään.

suska Ite kans kävin eilen kelassa asioimassa ja olin siellä tiskillä niinku mikäki vatipää en ymmärtäny yhtään niitten juttuja. Myöhemmin selkiski sit ettei puhuttu ollenkaan samasta asiasta edes. No sit se kuilu hiukan kapeni :D


(.) Tulin äsken salilta ja kyl mä vaan oon niin pullero siellä muiden joukossa :ashamed: Kyl siinä joku koitti sit hiukan mua rohkasta ku punastelin siellä ja yritin työntää mahaani kokoaika johonki nurkkaan et ihana ku joku jaksaa yrittää vaikka liikkuminen onkin varmaan vaikeeta. Miks tää lapsi ei vois kasvaa tuolla selässä. Kyttyrän kans olis paljon helpompaa. Sais kengät jalkaan ja sais ite leikattuu varpaankynnet ja urheilukin olis helpompaa :D
 
mymosa
mites muuten, joko mäkin olen viimeisellä kolmanneksella kun on rv 26+2 (eli eikös se ole viikko 27?) ja kun tuolla raskaus viikko viikolta osiossa on, että viimeinen kolmannes on viikot 27-40?
 
Mymosa:
Raskauskolmannekset


Perinteisesti on totuttu jakamaan raskaus kolmeen 3 kk:sta muodostuvaan jaksoon; ensimmäinen, toinen ja viimeinen raskauskolmannes. Koska raskaus normaalisti kestää pidempään kuin 9 kk, niin on järkevämpää jakaa 42 viikkoa 3:lla, jolloin saadaan raskauskolmanneksen pituudeksi 14 viikkoa: ensimmäinen kolmannes tuolloin käsittää viikkoja 1-14, toinen kolmannes viikkoja 15-28 ja viimeinen kolmannes viikkoja 29-42 (Lähde: Williams Obstetrics, 1991). Silti monesti tarkoitetaan ensimmäisellä kolmanneksella esim. ensimmäistä 12 viikkoa. Tästä vanhasta luokituksesta ei ole nykyään enää hyötyä kliinisessa työssä sen takia, että em. luokitus aikoinaan oli tarpeen koska silloin tiedettiin, että lapsi ei voi jäädä henkiin, jos synnytys tapahtuu ennen viimeistä raskauskolmannesta ja yleisimmät raskauskomplikaatiot (kuten esim. raskausmyrkytys) esiintyvät vasta toisen kolmanneksen loppupuoliskolla. Oikeampi tapa puhua raskauden kestosta on ilmoittaa vain täydet viikot (esim. 13 viikko on täynnä - ja 14. on menossa).
Lähde:
Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Offline d=36&Itemid=86
 
Kummin olen jo pyytänyt, tulee olemaan mun hyvä ystävä. Toinen pitäisi vielä keksiä, mutta vähän vaikeeta on. Kaksi kummia siis meille. Toinen pitkäaikainen ystäväni olis kiva pyytää, mut hänellä on jo niin monta kummilasta etten tiedä josko jaksaisi vielä yhtä... Yksi jota olin ajatellut aikoinani kysyä, on nykyään niin tuulihattu, etten edes tiedä missä hän seilaa. Käsittääkseni kyllä nykyään voi onnistua myös vain yksi kummi, koskapa moni ei enää kuulu kirkkoon ja sitämyöten kummeja on vaikea löytää. Siitä pitää vain kysäistä ja sopia seurakunnan kanssa.

Korviketta ostan kyllä kaappiin, kun ei voi tietää miten imetys onnistuu. Meillä kuulemma ollaan tosi imetysmyönteisiä sairaalassa, joten luulis että osaavat neuvoa. Silti parempi kun on varasuunnitelmakin.

Nimi on valmiina niin tytölle kuin pojallekin. Tytön nimi taitaa jäädä varastoon, jos vaikka joskus vielä tulis tarvetta. ;)

Mitäs olette ajatelleet kivunlievitykseksi? Näin ekakertalaisena en tiedä mitä ajatella, voisitteko te kokeneemmat kertoa vähän kokemuksianne, niin hyviä kuin huonojakin. Huonoista tuskin koskaan kuulee, joten niitäkin kehiin. Siis ihan niin luonnonmukaisista kuin lääkkeellisistä keinoista olen kiinnostunut.

Täällä hikoillaan myös, ja haistaan sitä myöten juurikin maidolle tai jopa joskus juustolle. Ihan rasittavaa! Eipä olis tullut mieleen, että on oma juustola täs lähellä. :kieh: Toisaalta hyvä näin, eipä tarvitse palella keskellä talven pakkasia.
 
Kivunlievityksistä Esikoisesta otin epiduraalin, joka autto sen verran et meni suppareista pahin kipu pois, mut tuntui kuitenki ja ponnistusvaiheessa vaikutti vielä :)
Tokassa, ilokaasua- muutama henkonen OK, mut ei suurta vaikutusta. Kohdunkaulapuudute- Ei mitään taikaa!! Spinaali- Ah, sinne lähti kivut sen siliäntien!!
:)
 
Mä yritän edelleen etten liiaksi ajattele/suunnittele mitään, mutta kivunlievityksenä todennäköisesti otan sen mitä suositellaan. Ekassa synnytyksessä oli epiduraali ja ilokaasu, ja epiduraali oli itelle kuin taivaanlahja, vauvan jälkeen toiseksi parasta koko hommassa :) Ilmeisen hyvin ajoitus meni sen suhteen kun vei kaiken kivun ja ponnistusvaiheessa en tuntenut muuta kuin paineen tunteen ja ponnistamisen tarpeen, tottakai paikkojen venyminen sattui, mutta muuten olin oikein tyytyväinen epiduraaliin. Synnytykset on niin erilaisia, ite oisin varmasti väsynyt täysin ilman kivunlievitystä ja siinä vaiheessa kun revin miehen vyötä irti housuista ni oli varmasti kaikkien kannalta parasta että minut lääkittiin :)
 

Yhteistyössä