** Huhtikuun Helmet 2012 ~~JOULUKUUSSA~~ **

mä eilen kaaduin pihalla suoraan mahalleen :ashamed: Ehin vähän käsiä laittaa eteen...onneksi mulla on se doppleri, ja sillä äänet kuullu ja liikkeitäki tullu et säikähyksellä selvittii, mutta kyl mä vihaan talvea!!!|O

rv 23+5

Onneksi mieski tulee kertauharjoituksista torstaina----
 
Mammakavereista: Itse toivoisin tutustuvani johon kuhun suurinpiirtein samassa tilanteessa olevaan. Täällä asuvat kaverit ovat kaikki käytännössä tuttuja opiskelun kautta, pelkään että jäädessäni äitiyslomalle yhteydenpito jää vähemmälle, kun elämäntilanne muuttuu erilaiseksi, eikä enää elämässä tärkeintä ole juosta viinanhuuruisissa sinkkubileissä. Valitettavasti se kuitenkin sitä on monelle tämän hetkiselle kaverille. Ihania ihmisiä, mutta kiinnostukset menevät hieman ristiin. Hieman pelottaa, että sosiaaliset verkot kuihtuvat lapsen kanssa. Toki se on omastakin aktiivisuudesta kiinni. Mutta odottelen ä-valmennuksia ja -jumppia tms. nimenomaan sen sosiaalisen puolen takia, että tutustuisi johonkin toiseenkin, jolle lapsi on tulossa. Hiekkalaatikkoikään on kuitenkin hieman matkaa. =)

Neuvolatädit on ollu ok. Kaks eri tätiä on ollu, eka sama kahella ekalla kerralla ja nyt toinen viime kerralla ja seuraavalla. Jotenki vaan välillä tulee tunne, ettei uskalla kaikkea kertoa eikä kaikesta kysyä. Tekis mieli kertoa, että välillä on ihan kauhuissaan siitä, että vauva on tulossa ja ettei ole harmainta hajua mitä se tarvitsee ja miten sen kanssa ollaan. Omat kokemukset vauvoista on ne muutamat kerrat, kun on pitäny nukkuvaa vauvaa sen 5min sylissä ja koko ajan paniikissa pelännyt, että siltä menee niskat nurin. Heh, onneksi miehellä on vielä pahempi paniikki tästä osaamisesta, niin ainakin ollaan samassa veneessä ja voidaan opetella. ;)

Joululahjat ovat tänä vuonna aika minimissä. En ole vielä keksinyt mitään kovin spesiaalia miehelle. Ainoastaan sukkia. Ilahtuu niistä ja lämmittävät hänen sydäntään ja jalkojaan, mutta haluaisin antaa jotain persoonallisempaa. Mutta miehelle on sentään jotain. Samoin äidille, omille isovanhemmille, parille kaverille. Miehen isovanhemmille on jotain ideoita. Miehen vanhempia ei varmaan tartte mun huomioida, kun ei nekään mua mitenkään noteeraa. Kummipojalle tarttis keksiä jotain, varmaan myös miehen kummitytölle.

(.) Neuvola on ylihuomenna, sillon varmaan kelan lappuja aletaan täyttämään. Pitää myös kysyä noista valmennuksista ja muista.

felina + pikkupulla 23+5
 
Mun mahan päältä juoksi lauantaina koira - löhösin sohvalla röhnöttäen ja puhuin puhelimessa, niin eikös kaverin koira hypännyt sohvalle ja juossut ylitseni ponnistaen vatsalta. Koira onneksi vaan 8 kg, mutta kyllä vatsa on ollut ko. kohdasta kipeä vielä tänäänkin. Mä en ole tottunut, että koirat saa hyppiä sohvalle ja en osannut varautua. Soitin lääkäriin ja sanoivat, että jos ei supistele tai tule vuotoa, niin ei tartte tulla näytille. Kyllä se täällä potkii ja tänään supisti kerran, mutta lauantaista jo aikaa. Pelästyin kyllä kovasti.
 
Vauvahaaveita onneksi selvisit säikähdyksellä!

Viime talvena kun olin raskaana niin ostin sellaiset piikit kenkien pohjiin, taisin olla ainoo nuori jolla näin sellaiset olevan mutta kyllä ne oli hyvätkin, sai kävellä vaikka peilijäällä ni pysyi pystyssä. Eihän ne mitkään muodikkaat oo ja saa aina kauppaan mennessä ottaa ne pois mut turvallisuus ennenkaikkea. Eli olkaahan varovaisia tuolla ulkona kun tiet jäätyy!!

Ylihuomenna ultra, on sitä odotettukin :) Liikkeitä oon tuntenut varmaan muutaman viikon, silloin tällöin päivän mittaan.

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Hei,

ihanaa, puoliväli saavutettu 20+0 =)!

Täällä mennään vähän samoilla kuvioilla la-kaksoseni viidan kanssa. Illalla alkoi supistelemaan enemmän ihan yllättäen ja selkäkipu yltyi kans kovaksi. Aiemmin supistuksia on tullut joitain yksittäisiä, eikä selkäkipuakaan ole ollut. Kävin kuitenkin nukkumaan ja sain nukuttua ilman pahempaa kipua. Aamulla seisominen/kävely oli vaikeaa paineen ja alavatsakivun vuoksi, joten soitin kättärille ja kutsuivat tsekattavaksi päivystykseen. Supistuksia ei onneksi enää aamulla tullut. Jollei pissa- ja/tai verinäytteestä löydy jotain pöpöä, niin kaikki näytti kuitenkin onneksi olevan kunnossa. Kohdunsuu ei ollut suppareista auennut, eikä ultrassa muutenkaan näkynyt mitään poikkeavaa. Lääkärin mukaan kauniisti kasvanut, viikkoja vastaava pieni siellä kohdussa pyöri, painoarvio 352 g :heart:. Kolme päivää sairauslomaa ja lepäilyä on nyt ohjelmassa. Alavatsassa tuntuu edelleen painetta, joten vääntäydyn kohta tästä peiton alle lueskelemaan. Perjantai-aamuna klo 8.00 sitten katsotaan, minkälaisia uutisia rakenneultrasta saadaan…

Mammakavereista: Näin ensimmäistään odottavana sitä varmaan kaipaa jotenkin enemmän vertaistukea. Pienokaisia (lähinnä esikoisia) on syntynyt kaveripiiriin hurjan paljon vuoden sisällä, mutta tällä hetkellä olen ainoa, joka odottaa. Tuntuu hyvältä jakaa raskauskokemuksia, joten toivon, että tutustun valmennuksissa lähiseudun muihin odottajiin. Pienten lasten kanssa olen ollut aika paljon. Hoidin mm. siskon lapsia, kun he olivat vauvoja, joten oman pienen vauva-aikaa en osaa jännittää (ainakaan vielä ;)).

Angie ja kuutti 20+0
 
Mäkin kaaduin eilen :/ Onnistuin tosin kyllä tekemään sellasen spagaatin ettei sattunut mihinkään ja lapsikin pysyi sylissä. Tänään ei onneksi ollut niin liukasta. En tykkää yhtään talvesta tämänkään takia :(.

Mä oon ostanu kaikki joululahjat ja postittanutkin ne. Yksi käsityölahja on vielä kesken ja pitäis ottaa itseään niskasta kiinni, että tekis sen valmiiksi. Kortit laitoin myös viime viikolla postiin. Ihan tajutonta kyllä, että joulu on jo ens viikolla :eek:.

Adalmis ja kerttujooseppi 23+4
 
Onnea puolivälin saavuttaneille :)

Ihania mahakuvia :)

Tsemppi myös ultraan menijöille :)

Onneksi kaatuneet tai lähes kaatuneet olette selvinneet säikähdyksyllä.. Sama oli minullakin eilen vai oliko toissapäivänä, lähes spakaatiin jalat luiskahti alta :( Nivuset sen seurauksena aika arat ja alamaha vähän kipeä, mutta liikkeet olleet normaalit..

Onneksi huomenna on lääkäri niin pääsee tsekkamaan tilanteen..

rv 22+2 :heart:
 
Pikasesti omaa napaa. Kuume ei oo lähteny laskuun, niin olin vuorokauden keskussairaalassa tipassa, ja nyt sitten rapia vuorokausi ravattu 3krt päivässä ottamassa kanyylin kautta lisää lääkettä. Crp onneks laskusuunnassa, mutta hitaasti. Toivottavasti huomenna saisin tuon kanyylin pois. Hyi että mie piikki/lääkäri yms kammoisena inhoan sitä tuossa nököttämässä.

Vauva onneksi liikkuu hyvin. Nyt ei jaksa enempää istua.

Kultakurkku 21+6
 
Neiti80 saakin sitten molemmat yhdellä kertaa mikäli tyttöveikkaus pitää loppuun asti:) Mä oon kyllä vähän kateellinen:saint:
Kultakurkulle paljon voimia paranemiseen:hug: varmasti jo pahin takana.
Onpas teillä isoja massuja, tulikin mieleen että ootteko mitannut ympärysmittaa ennen ja nyt tai vaan nyt?Mulla oli ennen raskautta joku 62 vyötärö ja nyt 70 ja jotain..Kyllä se jonnekin siis kasvaa..Kaverin kanssa just mietin että jos on taaksepäin kallistunut kohtu ja kasvaa vähän selkäänpäin niin tuleekohan sellanen Notre Damen kellonsoittajan kyttyrä:LOL: Olis kyllä aika tyylikäs:D
Huomenna vihdoin rakenneultra:p
Avantasia 20+4
 
kultakurkku: paranemisia täältäkin. Meillä puolentoista tunnin päästä lääkäri. Kaikki tulee nyt tälleen ärsyttävästi pötköön kun puhelimella kirjoittelen tänne. Ensi viikon perjantaina sitten vuorossa neuvola :) rv tänään 22+3
 
Onnea hyvistä ultra-ja neuvolakuulumisista!

Neiti80: Onpa kivaa jos/kun saat kerralla "molemmat" sukupuolet! Jee :)!

Täällä pk-seudulla ei ole ainakaan vaaraa että liukastuisi. Reilusti plussan puolella lämpötila ja sataa vettä. Ite oon vaan tyytyväinen kun ei ole lunta, en ole mikään talvi-ihminen ja pihan kolaaminen ei innosta yhtään (ainakaan tämän mahan kanssa)

Kultakurkulle pikaista paranemista :hug:

Mahan mitoista: En ole mittaillut masua ennen raskautta enkä nytkään. Vois jossain vaiheessa huvikseen kaivaa mittanauhan esille. Jos siis uskaltaa :D

(.) Täällä ois huomenna sokerirasitus, yök! No onpahan sitten sekin käyty. Kauheesti tekis mieli nytkin suklaata, mut en viitti ehdoin tahdoin tänään mässäillä etten tahallisesti nosta niitä arvoja (mun tyylillä mussutan sen koko suklaalevyn nimittäin...). Vaikka en tiedä vaikuttaako tämän päivän syömiset enää huomisiin sokeriarvoihin, tietääkö joku?

Tänään poksuis taas,

Ceali 24+0
 
Mymosa Jee:) Sinä olet hyvä "esimerkki" siitä että mahan muoto ei kerro kyllä läheskään aina sukupuolta :LOL: Sun massu on niin tyttömahan näköinen kun olla ja voi ja siellä asuu poika :heart: Mulla olis vielä viikko odotettavaa.
 
mymosa
Joo, mulla on edellisissäkin mennyt niin, että kun on ollut poikamaha on tullut tyttö ja kun on ollut tyttömaha on tullut poika :)
Ja näköjään sama pitää paikkaansa nytkin.
 
Onnea taas yhdestä pojasta :)

Tuosta kotihoidontuesta, niin ikävä kyllä se on niin että sen saa vasta sitten kun vanhempainrahakaudet on käytetty. Vaikka olisi useampi lapsi kotona hoidettavana..

Vappuvaavi ja tulokas 20+4
 
Moro!

Onpas moni kaatunu :O. Onneks ei oo sattunu vakampaa.

Ite edelleen saikulla. Nyt alkaa olo jo parantuu, mutta kurkkukipu ja kurkun järkyttävä kutina vaivaa edelleen. Vaikee vastata töissä puhelimeen, jos koko ajan saa yskiä. Silmistäki katkeillu verisuonia yskinnän johdosta :(
Tuntuu ett pikkuinen on potkinukki vähemmän ku koko ajan vaan yskin..

Varasin ajan 3D/4D -ultraan. Ku tälle ei oo mitään suurempia hankintoja, niin ajattelin ett johonki se raha on tuhlattava ;). Kiva saada vielä varmistus poika-arvioon :) ja muutenki nähä hieman aidompaa kuvaa pikkuisesta.

Ihanaa ku joulu lähestyy. Onnellista aikaa tää loppuvuosi. Ja mukava ku on "jotain" odotettavaa keväällekki ;).
Pitäis pakata vielä pari lahjaa huomenna ja sitten olis pukin pikkuapurin hommat hoidettu :)

-Marimi ja poikanen 24+2 (on koko ajan olo, ku viikkoja olis 2 enemmän, pitää aina oikein tarkistaa)
 
Lääkärissä käyty, hänen mukaansa paikat suht normaalit uudelleensynnyttäjälle, viimeksi oli eri lääkäri kun supistelujen takia kävin ja hän oli uusi, niin halusi antaa ajan vielä tälle "oikealle".. Kohdunkaula kiinteä, ulkosuu ilmeisesti sormelle auki, mut kuulunnee asiaan ja sit sanoi, että kohdunkaulaa 43mm?? Mitähän se nyt sit meinaa tässä vaiheessa raskautta?? Uutta erillistä aikaa ei määrännyt, seuraavaa normaalistikin oleva lääkäriaika tulee rv 26-28, että sinne ootellaan että tutkitaan seuraavan kerran jos ei sit ole jotain ihmeitä omassa olossa.. Ja käski ottaa rennosti jos supistelut alkaa ja muutenkin jo vähän höllätä menoa, ja sehän onnistuu vallan mainiosti tämän katraan kanssa :)

Ai niin nähtiinhän me vilaus murustakin :heart: Siellä se sätki ja pakoili ultauslaitetta kun kurkittiin sinne :) Hyvin siellä menee :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kävinkin lukemassa tuolta niin siis 3cm neuvolakortissa tarkoittaa käsikopelolla tehtyä mittausta kohdunkaulasta ja tuo mikä minulla merkattiin 43mm on siis se ultralla saatu mitta ja se on pisimmillään 50mm.. Selvä :)
 
Kirjoittelin päivällä pitkät pätkät, mutta katos jonnekkin, mur.

Lähinnä kauhistelin kuinka moni kaatunut ja muutenkin tauteja liikkeellä ja jopa yksi koira massun päälle, kaikeee voi kyllä sattua. Mutta onneksi kaikki nyt kaikilla hyvin.

Täällä vaakataso jatkuu, välillä pää hajoo ja sit taas helpottaa, toivon niin että tilanne ei ois huonontunut alhaalla, ens ke siis seuraava lääkäri.

Ihania ultrakuulumisia tullut, onne niistä:heart:

Nyt ei muuta, joulun tunnelmaan koitan päästä takaisin, onneksi nuo innokkaat muksut auttaa:)
Pomppuli ja muru 22+4
 
mulle iski issias sunnuntaina. töissä tuli, en päässy enää rappusia ylös ja kävely oli muutenki tosi vaikeaa. nyt oon pari päivää ollu kotona ja kävelly pitkin seiniä. joka askel sattuu ja meinaa jalka lähteä alta. nyt jo pikkasen parempi. tänään sain onneksi ajan fysioterapeutille joka teippas koko alaselän, toisen pakaran ja toista jalkaa jonku verran. lisäksi 2 tukivyötä, toinen lantioon ja toinen kannattelemaan mahaa. jalkaan kompressiosukat. ei mitään nostelua, kumartelua ja rappusia mahdollisimman vähän. näillä eväillä pitäis pärjätä töissä vielä kuukausi. en voi jäädä sairaslomalle ennen ku venäläiset turistit on tunturista lähteny, eli tammikuun puoleen välissä.

susa ja "eetu" 23+0
 

Yhteistyössä