Huhtikuun Helmet 2011 huhtikuussa **MEIDÄN KUU**

täällä kanssa on niiiiin tylsää :|

lapset on taas mummolassa, lähtivät pe ja tulevat ma. kotia on laitettu, eipä tässä nyt enää ole mitään tekemistä. koneella, telkkua, kirjoja... ei vaan jaksais enää... valivali :D

kaupassa käyminen tosiaan on yksi päivän valopilkuista, ja nyt kun on nuin nätti päivä, vois mennä vaikka ulos lukemaan... kauas ei viitsi enää lähteä, jos vedet menee tai alkaa kamalat supparit.

tsemiä meille, joilla se vauva vielä masussa on :hug:
ja onnittelut vielä heille, jotka ovat nyt vauvaantuneet =) =)

hiikka 40+4
 
Aika tylsää on välistä juu. : /

Vaikka kummasti silti on puuhaa keksitty. Silti tahtoo mennä siihe jatkuvaan synnytyksen alkamisen odottelemiseen. Tänää ajattelin että lähetään käymään mun porukoitten luona, jos vaikka sais vähän muuta ajateltavaa.
Kumman kurja päivä kyllä tuntuu nyt olevan, itku herkässä eikä oikee mitään syytä. Eilen illallaki olin kovin ärtynen. Vaavi tuntuu hiljentäneen liikkeitä ja vaikka en siitä sen isommin huolestu ni silti joskus vähä huolettaa ja pitää koittaa herätellä.
Yöllä tuntu maha taas vaihteeksi erityisen raskaalta, jotenki melkeen kipeäki tuosta ylhäältä.

Mutta mikä ihme tekee mun sisäreidet kipeäksi, toisessa jalassa enempi ku toisessa? Nilkan nostaminen polven päälle on tuskaa, tuntuu että lihas ja nahka repeää. Yöllä kävelyki tuntuu inhottavalta, ja eilen illalla välillä ihan vaan seisominenki.

Valivali... Tuskin vaavi ainakaan tänään haluaa syntyä kun äiti on näin kurjalla tuulella. : / Pitäis varmaan ottaa nokoset jos vaikka auttais...

Orion & pikkunen 40+1
 
Komppaan meitä valittajia =)

Mulla flunssa nosti sittenki sen kuumeen tosin pientä lämpöä vaan mut silti se vei kaikki mehut. Ihan hirveetä katella ku ulkona on ihana ilma (+ 17,5 meillä) ja ukko touhustaa koko ajan ihan energisenä. Ite itkee sitten sängyn pohjalla ku ei sohvalle siirtyminenkin vaatii suuria ponnistuksia, huoh!
Ukko nukku viime yön sohvalla ku ei saanu mun vieressä nukuttua. Nenä niin tukkeessa et kuorsaan tosi kovaa, kuulemma... ja yskin vähän väliä keuhkoja pihalle. Loistava fiilis!

Nappula on ollu aivan loistavaa seuraa nyt ja pitäny enemmän mökää ku koko raskauden aikana mut ulos puskee edelleen tosta kylkiluiden välistä. Oon yrittäny hänelle sanoo et väärä suunta mut ei auta, hän on nyt päätöksen tehny ihan selkeesti.

Kovasti on pikku trulleja näköjään tullu taas, Onnea vaan kaikille mammoille!

Jaksuja meille odottelijoille =)

Netsuli ja Ylikypsä Papunen 40+2 vai olisko vaan mamma ylikypsä...
 
Heipat!
Tässäpä tätä tarinaa olis eli Maanantaina olin reippaana pinoamassa kasan puita. Illalla saunottiin eikä siis mitään tuntemuksia että yöllä tulee lähtö. Klo 3.10 heräsin ku jotain vähän lirahti housuun ja toivo heräs että ihanaa ehkä tää on just tätä. Toisen kerran lirahtaessa menin vessaan ja paperiin jäi jotain limasotkua missä oli veriviiruja. 3.30soitin synnärille ja käskivät tulla klo 8.00 jos mitään supistuksia ei ole. Ei niitä soitettaessa ollukaan mutta sen jälkeen alkoi tulemaan. klo 4.00purin jo tyynyä, kävin suihkussa ja sitkuttelin. sit mies sanoi että vievät mut sairaalaan esikoisen kans ja tulivat sit ite kotiin odottaan että mun äiti tuli lapsenvahdiks. Sairaalassa olin klo 4.50 ja sillo olin 4-5 cm auki. Kätilö kysy mitä kaikkia puudutteita halusin ja meni niitä tilaileen ja salia laittaan valmiiks. Ilokaasulla, epiduraalilla ja kohdunkaulan puudutteilla mentiin ja kivut hävis, ainoastaan se jäätävä kakkahädän tunne oli. Mies tuli 6.15(ehti mukaan =)) ja sit tyttö syntyi 6.51 yhdellä ponnistuksella. Eli melkoisen helppo ja nopea synnytys. Ja ihan puun takaa.... ei mitään hajua illalla että yöllä olis lähtö.
Rviikkoja oli 40+5 ja synnytyksen kokonaiskesto kuulemma oli 3 h j 5 min. Kätilö sanoikin että kolmannen lapsen kohdalla tulet sit heti!

Zella83 ja vilperttiina
 
Hjellou.

Ja täällä ollaan edelleen, yhdessä koossa. Varmaan ihan viimeisten joukossa... Eilen tuli taas kipeitä supistuksia koko päivän, n. 10 minuutin välein. (Oltiin aamulla vähän lemmitty miehen kanssa.) Ajateltiinkin sitten jo toiveikkaina, että nyt kyllä tää pääsiäismuna syntyy. Supistukset olivat hieman kovempia kuin koskaan ennen. Mutta ei. Illalla kasin maissa supistukset sitten loppuivat. Hyvä tietty sinänsä, että yön sai nukkua rauhassa.

Tänään irtosi limatulppaa. Uskoisin ainakin niin. Sitä on tosin tullut parin viikon aikana muutamaan kertaan. Luulen hyvin vahvasti, että mulla se on irronnut osissa ja että siitä on juurikin nyt kyse. Toivoa siihen, että tää synnytyksen käynnistäisi, en todellakaan laita.

Huomenna aamulla saan soittaa ja varata ajan yliaikaiskontrolliin. Sen pitäs olla perjantaina, paitsi jos on ruuhkaa. Sitten siirtävät maanantaille. Ja siinä voivat tarvittaessa käynnistää synnytyksen, mutta niin ei välttämättä ja automaattisesti tehdä. Yritän kaikkeni, että saan ajan jo perjantaille (auttaisikohan itku?) ja toivon todella, että silloin käynnistetään, no matter what. Nyt on yliaika jo ihan ylikypsää! :)

Santtu ja katkarapupoika 41+1
 
Zella83 onnea vielä tytöstä =) Sinullakin oli nopea synnytys. Täällä onkin aika monella ollut nopeaa toimintaa.

Tänään se sitten on, laskettu aika meinaan :D Reilun tunnin kuluttua sitten se lääkäri myös äitipolilla. Täytyy myöntää, että pettynyt olen jos kotiin vielä lähettää, mutta todennäköisempäähän se on niin. Jännittää tosi paljon :eek:

Nyt aamupalalle ja laittamaan tytölle eväät kouluun. En ole lapsille edes väläytellyt sitä mahdollisuutta, että vauva syntyisi tänään. Ovat raukat vaan sitten ihan hermostuneita koulussa. Onneksi minun äidillä on vapaata töistä tänään ja huomenna jos se ihme sattuisi, että käynnistävät.

Tänne on tulossa muuten tosi ihana ilma :cool:

syyslaulu ja örvelö 40+0 POKS
 
Täällä sormet ja varpaat ristissä että josko se tänään olisi SE päivä!!! :D

Yöllä tuli muutama kipeä supistus niin että heräsin niihin mutta nukahdin uudelleen heti. Aamulla vessareissulla tulikin sitten veristä vuotoa. Supistuksia tulee epäsäännöllisen säännöllisesti, voimakkuus vaihtelee....

Pistin miehen menemään töihin ja sanoin että toivotaan lyhyttä työpäivää :)

Jos vauveli suostuu syntymään tänään niin taitaa olla aika omapäinen kaveri :) Ensin ei suostu tulemaan ja sitten kun on varattu aika käynnistykseen niin aikoo tulla edellisenä päivänä :D Isäänsä tullut :LOL:

Noh kattellaan kuinka tässä käy... tuo supistusten voimakkuuden vaihtelu kyllä tuntuu siltä ettei tässä ainakaan syöksynä synnytetä....

Pomm ja marakatti 41+1
 
Pomm toivottavasti lähtee etenemään itestään NYT HETI :popcorn: Mulla kans tuli yöllä kipeitä supistuksia mut perkele ku sitä vuotoa vaan ei kuulu...Siitä tietäisin ainaki et lähtö on lähellä.Mut on se lähellä joka tapauksessa... Vähän jännittää et jos syntyy kuin kaikki muut niin viimeistään sunnuntaina sit.

NeliApina ja p-p 39+4
 
Pomm, pidän täällä kaikki peukut ja varpaat pystyssä puolestasi!

Mä sain ajan yliaikaiskontrolliin perjantaille. Jes. Pieni lohtu mustaan arkeen. Vaikka tiedän, että se ei käynnistystä vielä siihen lupaa, toivon edes sen verran kovakouraista käsittelyä/kalvojen irroittelua/tms. mitä näitä nyt on, että se provosoisi synnytyksen käynnistymään itsestään viimeistään viikonloppuna.

Mulla tuli eilen illalla taas pari supistusta, mutta siihen ne jäi. Ja aamullakin muutama, mutta nyt ei oo taas kuulunut... En jaksa enää luottaa siihen, että mun supistuksilla mitään saadaan aikaiseksi ja yritän tolkuttaa itselleni, että siihen käynnistykseen mennään. Henkisesti helpottaa vähän, kun on nyt laittanut takarajan itselleen: äitienpäivänä olen jo äiti. Mutta valehtelisin jos väittäisin, ettenkö koko ajan silti toivo että nyt tulee lähtö synnyttämään. Saa tulla. Vaikka heti.

Onhan tuo reilun viikon odotus tässä vaiheessa aika... helvettiä. :(

Santtu ja katkarapupoika 41+2
 
Blaah...... Supistukset harvenee : / silloin kun niitä tulee on osa toooooosi "tiukkoja" ettei liikkua pysty ja toiset taas vain sellaisia mahan kovettumisia..

Ensimmäisessä synnytyksessä supistukset alkoi pikkuhiljaa ja kovenivat kovenemistaan, tämä ei tajua että tarkoitus olisi edistyä ei heitellä suuntaan ja toiseen :)

noh, huomenaamulla käynnistykseen jos nyt ei yllätystä tule ja napero päätä sittenkin syntyä tänään....

Pomm ja Marakatti
 
se olis sitt se laskettu aika rv 40 + 0 POKS!
Eipä mitään, yhtenä pakettina täällä mennään vielä vaan.
Huomenna onneks äippäpoli aika heti aamusta, toivottavasti alkais kopeloinnin jälkeen tapahtumaan jos siellä ei nytt keksittäis päästää heti käynnistykseen (pidetään peukkuja)
tunti ja päivä kerralla tsempataan eteenpäin... :)
 
Onnea liinukka poikasesta :flower:

Ja kovat tsempitykset niille, jotka ovat pikkuisia saamassa ja niille, jotka sitä vielä odottelevat. :) Pian ne viimeisetkin huhtikuiset ovat maailmassa.

Meillä tänään palattu kunnolla arkeen, kun mies palasi isyyslomalta töihin. Ihan mukavasti on kuitenkin näiden neljän kanssa mennyt =)

Adrianna ja kirpputyttö 2vk5vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
hihiii, pääsenpäs minäkin kertomaan hyviä uutisia =)

25.4.2011 klo 22.06 syntyi tyttö 48,5 cm ja 3885 g :heart:

synnytyksestä lisää myöhemmin, tänään kotiuduttiin. to lääkärintarkastukseen!

hiikka ja pampula vajaa 1 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Hiikka onnea tytön syntymän johdosta :flower:
Kyllä täällä alkaa väki jo käymään harvaksi.
Mulla vasta nyt alkaa iskostuun tajuntaan, etten enää ole raskaana :D jotenkin se raskausaika hurahti niin nopeasti, vaikka välillä aika tuntui matelevan. Vastahan se oli kesä ja jännäiltiin asuuko kohdussa joku ja nyt se asukas kasvaa jo kovaa vauhtia kohdun ulkopuolella. Ja sellainen haikea olo iskee välillä, kun tää nyt taitaa olla meidän viimeinen pikkuinen.
Adrianna teillä kyllä touhua riittää. Hyvä, että kädet riittää vaikka mies on palannut töihin. Mä oon nyt kyllä varsin tyytyväinen siihen, että mies on vielä sairaslomalla ja voi isompia auttaa tarvittaessa. Ja mummo käy kaverina siivouksissa ja pihatöissä. Ite olen vielä jotenkin huono tarttumaan mihinkään puuhaan. Vauvaan keskityn niin tiiviisti. Ja vähemmälle jääneet unet tietenkin verottaa voimia. Onneksi lähes joka päivä olen saanut otettua päivätirsat. Mutta vastahan tässä on kaksi viikkoa mennyt synnytyksestä, joten saakin olla vielä hidasta tää elämänrytmi.
 
Hiikka : onnea tyttö vauvasta :flower:

Tosiaan alkaa porukka harvenemaan, odottaakohan täällä enään kukaan paitsi minä?..
Äippäpolilla käyty , vaavilla kaikki hyvin ja painoarvio nytten aika tasan 4 kiloa. Ja perjantaille (29.4) saatiin käynnistysaika!!! voi ku ihanaaaa, loppu on jo näkyvissä tai alku, miten sen nytt ottaa :) Saas nähä kerkeekö syntyä huhtikuun puolelle, vappu vauva oliskin ihana :heart: Nytt täällä alkaa siivoukset että kaikki paikat on sitt kunnossa kun tullaan kotiin.

mamsen + "pikkuinen" rv 40+1
 
Mäkin mietin tänään että onkohan loputkin tositoimissa jo kun on niin hiljaista täällä.

Lohikäärmeenpoikanen on älyttömän rauhallinen tyyppi. Ei itke juurikaan ikinä, mutta venkoilee. Jos laittaa mahalleen niin punnertaa päänsä ylös ja selälleen niin lähtee kääntymään. Pyllypesulta koettaa karata niinkuin broidinsakin pienenä. Kätilökin tiuskas sairaalassa että täähän lähtee kokeneeltakin kätilöltä käsistä. Isoveljensäkin itki ehkä keskimäärin 5min joka toinen päivä. Toivottavasti tääkin säästyis mahavaivoilta ynnä muilta :)

Laitetaanko heti 1. päivä vauvapuolelle pinoa? Onko joku ilmottautunut jo innokkaaksi ylläpitäjäksi?
 
Heippa kaikille!

Suuren suuret Yhteisonnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

Meilläkin poika päätti sitten lopulta syntyä 19.4 eli reilun viikon vanha käärö pötköttelee tuolla kopassaan :heart:

3995g ja 52cm ei mikään pienen pieni siis :)

Synnytystä edellisenä iltana ei ollut minkäänlaisia tuntoja että yöllä lähtö tulisi. Supistukset alkoi ja soitin synnärille, ihana mieskätilö sanoi että voit odotella kotona tai tulla synnärille heti puhelun loputtua, ihan miten haluat.
Menin suihkuun ja laiteltiin miehen kanssa kamppeet kasaan ja lähettiin matkaan. Supistukset oli jo aika kovia.
Menin ammeeseen pariksi tunniksi, lämmin vesi autto kipuun ja supistuksen tullessa mies suihkutti ristiselän päälle vettä, selkäpoltot oli ihan karmeita.
Synnytys eteni normaaliin tapaan, sain spinaali puudutusta ja oiskohan ollut kolmannella työnnöllä poika ulkona. Voi sitä ihanaa tunnetta.

Imetys on lähtenyt vähän takkusesti liikkeelle, nännit on rikki :'( kovasti niitä hoidan että saisin jatkaa imetystä, se on mulle niin tärkeää.
Laihtunut olen tosi paljon, poika on tissillä koko ajan mutta korviketta en ole antanut, oma maito riittää onneksi kunhan vain kivun kestää.

Istuminen ei vielä onnistu, repesin niin pahasti taas vaikka kolmas lapsi. sen verran isompi oli tämä kuin aiemmat.

Nyt ei tarvitse miettiä mitä tekee, poika pitää siitä huolen. Mutta on tämä ihanaa!!

Koittakaahan naiset jaksaa vielä, synnytys alkaa kun sitä vähiten odottaa, uskon sen nyt.

ElliLei ja poika 8vrk
 
Täällä on kuulkaas niitäkin joilla ei ole edes la mennyt.... :wave: Tänään kävin neuvolassa ja pää on niin alhaalla ettei edes tuntenut sitä.Onkohan se sit puoliks jo ulkona :D No,viimeistään sunnuntaiks mä odotan tätä syntyväks,eihän hyvää perinnettä sovi rikkoa.

NeliApina ja p-p 39+5
 
Meille syntyi pieni prinsessa 3390g 52cm 25.04.2011 klo 23.09. Viikolla 42+1. Neiti on rauhallinen ku mikä ja nukkuu lähes kaiken aikaa :) Nyt syömään esikoisen kanssa, toivottavasti saisin illan aikana synnytyskertomuksen kirjoteltua.

mööpeli & prinsessa vajaa 2vrk.
 
Voi vitsi Hiikkakin jo jakautunu! :heart::heart:
Onnea vaan taas tuoreille muoreille!:flower:

Minä se täällä vaan odottelen, ei taija huhtikuussa ehtiä tämä ulos sen verran kivaa hänellä on masussa.

Flunssasta toivuttuani oon itseasiassa voinu paremmin ku ikinä aikasemmin. Ilmeisesti parin päivän taju taskussa- lepo tuli kuitenkin tarpeeseen. Nyt olis energiaa ja maha ei paina paitsi jos pitempää lenkkiä yrittää tehä.
Nappula tuntu jo asettuneen alas mut nyt taas tuntuis hiissanneeen ittensä ylemmäs. Parina iltana on nukkumaan mennessä ollu sellanen fiilis että varmasti tulee lähtö yöllä mutta niin vaan ollaan kaikki yhessä kasassa aamusella. Ei tätä fiilis pohjalta taida ulos saada.
Mutta yllättävää kyllä en oo enää niin pettyny aamusin. Jotenki asenne on muuttunu enemmän sellaseks ' no ehkä huomenna' ku aikasemmin oli enemmän sitä itku ja valitus osastoa. Olisko tuo aurinko ja ihana kevät joka sai tälle mammalle positiivista energiaa vai mikä en tiiä.

Ukko lähtee taas perjantaina töihin joten ehtiikö se mukaan synnytykseen vai ei on taas auki sitten ellei kaveri tajua sitä ennen ulostautua. Outoa kyllä tämäkään ei saa mua enää paniikkiin.

Sain neuvola-ajan siirrettyä huomiselle ku alunperin antovat vasta ens viikolle. Saan sit yliaikaiskontrollin soittamalla jos tarvetta on ens viikon alkuun. On jotain odoteltavaa siis ja homma etenee.

Well, taidan tänään nautiskella miehen kanssa viimeisistä lomapäivistä auringosta nauttien ja kenties jopa vähän grillaten.

Ihanaa kevättä mammat ja tuun sit vaikka kertomaan teille miten tässä käy jos putoan tonne toukokuisiin teidän kelkasta.

Netsuli ja Papunen 40+5
 
kiitos onnittelijoille =)

sellanen ihmetys, et salissa mittasivat pituudeksi 48,5 cm ja py 35,5 cm. kuitenkin kaikissa papereissa lukee 48 ja 35 ?

mistähän mahtaa moinen johtua? huomen mennään vielä sinne lääkärintarkastukseen, täytyypi kysästä...

muoks: selvis, tietsikkajärjestelmä ei hyväksy ku kokonaisluvut.

maanantaina meni limatulppa klo 7 aamulla ja sit oli ihan järkky paine alapäässä. ysiltä alko supistukset, jotka tuli 10 min välein koko päivän, kestoltaan aluks 30 sek ja sit 50 sek. eivät aluks ees sattuneet. joskus kahden aikaan alko jo sattumaan, mut ei vielä ees pahasti. puol nepa suunnilleen alko supistukset tulee 5 min välein, mut kesto oli vaan 30 sek. :O

outoa, todella outoa :D

soitin sit kättärille ja pyysivät sinne tarkistaa tilanteen. siellä olin 17.15. otettiin sydän- ja supistuskäyrää, siihenki ne supparit piirty 5 min välein mut pärjäs viel ilman kaasua. kuudelta tsekkasivat tilanteen, vaan 3 cm auki. seiskalta uudelleen tsekkaus ku supparit tuli 3 min välein, vaan 4 cm auki.

tossa vaiheessa ne alko jo sattumaan aika lailla, joten alettiin valmistelee epiduraalia, jonka sain kasilta ja joka alko vaikuttaa vartin päästä. sit oksitosiinitippa ja ennen ysiä kalvot puhkastiin.

ennen puolta kymmentä alko tuntuu, et epiduraalin teho alkaa häviämään, mut lisää ei voitu antaa, auki 8 cm. kaasun avulla sit 30 min, ja nää supistukset oli kyl tosi kivuliaita.... kymmeneen mennessä oli sit kokonaan auki ja ponnistuslupa saatu. vaava synty 22.06 =) ponnistusvaihe sattu niiiiiiiiiin paljon, mut ei se sit kauaa kestäny. sain synnyttää relaxbirth-laitteessa, se oli toooooosi hyvä, sai hyvin tuen ponnistamiselle.

ei yhtään repeemää, ja muutenkin olin tosi hyvävointinen heti synnytyksen jälkeen =) seuraavana yönä en sit nukkunut, ja halusinkin ti jo kotiin =)

imetän jatkuvasti vauvan niin halutessa, mut maitoa ei viel oo noussu, omalla maidolla ei olla enää tänää pärjätty, jouduin antaa lisämaitoa.... nännit ylikipeet :( alkais jo nousee....

onnittelut muille jakaantuneille ja tsemiä muille loppuun :)

ainii, vaava synty rv 40+5, odotin kyl et ois menny pidemälle...
 
Viimeksi muokattu:
Minä se täällä vaan odottelen, ei taija huhtikuussa ehtiä tämä ulos sen verran kivaa hänellä on masussa.
tsemiiiii!!!! toivotaan et nyt tulis viel tän kuun puolella :) :flower: :hug:

ainiin, tää mun vaavahan oli kans tosi hyvin kiinnittynyt ja kätilökin sanoi et on tosi alhaalla. no siin vaihees ku piti alkaa kalvoja puhkomaan, ni tää läks karkuun ja sit haettiin ultraa et voidaan tarkastaa et hää on siellä niinku pitääki :D
 
Viimeksi muokattu:
NeliApina Moi!!! Sullahan on synnytys tässä ihan käsillä!! Hienoa :) Mulla on mennyt kaikki hyvin, oon selvinnyt ilman mitään pahempia oireita tai vaivoja. Musta tuntuu taas että aika vaan matelee, taitaa johtua tästä esikoisen odotuksesta kun on niin malttamaton :D Kohtahan mä pääsen lukemaan sun synnytyskertomusta, paljon onnea siihen koettelemukseen!!! :heart:

Lily & 31+5
 
Vielähän tässä on kuukautta jäljellä =)
Ja voihan viimeiset odottavaiset siirtyä suoraan sinne vauvapinoon kirjoittelemaan. Onhan täälläkin kirjoitelleet synnyttäneetkin jo kuukauden päivät....

Niin ja !Onnea! taas kaikille uusille vauvan saaneille! :flower:

Meillä karkas mies jo töihin ja mulla on aika flunssanen olo. Esikoinen on ihan yltäpäältä rääässä ja kärttynen. Onneks saatiin vaari tänne tota isompaa viihdyttämään! Onneks vauva syö hyvin ja on supertyytyväistä sorttia. Painoakin oli tullut viikossa semmonen 400g joten ihan hyvä että jätin juottamatta ne sairaalassa määrätyt lisämaidot... :D
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :flower:
Kukahan se olis sellainen näppärä joka meille uuden pinon väsäis tuonne vauvapuolelle??!!
Eilen kävi terkkari kotikäynnillä. Neidin paino noussut tosi hyvin 4190g eli syntymäpaino ohitettu (oli siis 3965g) :D Eipä tarvii huolehtia maidon riittävyydestä. Edellisiltäkin on paino noussut tosi nopeeta tahtia heti alusta alkaen.
Tänään olis haaveissa päästä ensimmäiselle vaunukävelylle ulos. Ilma olis ainakin suotuisa.
 

Yhteistyössä