Huhtikuun helmet 2011 **elokuussa**

huh huh kuinka paljon uusia ja vanhojen tekstiä :)
Rinnoista olette puhuneet... Itse olen rintavampi ja nyt rinnat on turvonneet entisestään, samalla todella kipeät. Jouduin jo laittamaan pienimmät liivit kaapin perälle. Muutenkin olen aivan turvoksissa.
Aikaisemmin minulla oli pahoinvointia aina ruokailun jälkeen, mutta nyt tulee huono olo, jos en syö vähän väliä... Uskomatonta mutta nyt himoitsen TERVEELLISTÄ ruokaa. Keitettyjä kasviksia, vihanneksia, yms.
Onnea kaikille ultranneille, nyt itseäkin kiinnostaisi varhaisultra. Mutta enköhän jaksa odottaa muutaman viikon päähän :)
Itsellä ei ole vuotoa ollut lainkaan, mutta muutamana päivänä oli kuumeinen olo. Kasvot punoittivat ja olo oli omituinen, mutta sitten se meni ohi...

Jaksamista kaikille oireiden viidakossa :)

Rini + snadi rv 6+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yaden:
innoM Mulla tuli välillä lorahduksia siteeseen asti ja muuten sitten pyyhkäisyllä päperiin joka kerta jonkin verran. Sitä kesti johki viikolle 11 ja sit loppu.. alko viikolla 5+ muistaakseni..
Ok, kuulostaa tutulta. Liikuitko/olitko töissä tms? Ite huomaan aina liikkumisen jälkeen, että vuotoa on tullut enemmän. Ei varmasti kukaan voi/pysty olemaan "24/7" sängyn pohjalla, vaikka kuinka olisi hyväksi.

 
Anna-79 Mullakin tissikipua eniten vasemmassa tississä,mutta mä uskoisin että se on jotenkin kytköksissä siihen että olen oikeakätinen ja muutenkin oikea tissi on aavistuksen pienenpi kuin vasen...en sitten varma ole mut epäilisin näin...

Dolores Haze mulla on ollu jo viikon verran,varsinkin iltaisin hieman kuumeinen olo ja olenkin mitannut aina iltaisin..lämpö on aina jotain 37 pintaa,ja normilämpö on 36-36.3..nokka on tukossa välillä ja aivastelen aika paljon..

kävin fysioterapiassa tuossa illansuussa ja hieroja tokaisi että kyllä nyt jo huomaa että olet raskaana,kun ei ole kahteen viikkoon nähty,niin eron huomaa heti... :D pitäisikö tuosta nyt sitten olla tyytyväinen.. :D no ehkä voisin olla..eipä kai sitä muut huomaa mutta fyssari kuitenkin näkee mut rintsikoissa aina,myös seisaaltani..kaipa se sitten näkyy kun hän vielä näytti mistä kohtaa maha on muuttunut!hui!
Silti epäröin hieman että onko tuulimuna tai muutenkaan asiat hyvin..ehkäpä kaikki on kunnossa...

pitäisi kai rintsikka ostoksille vääntäytyä,kun tän hetkinen kuppi alkaa käymään pieneksi mutta seuraava koko on ehkä hivenen väljä..riippuu kupista tietysi..miksei voi olla puolikkaita kuppeja...tai kuppeja mitkä kasvaa tissien tahdissa.... :LOL:

nukkukaa hyvin ja voikaa mukavasti!
 
Ilmoittaudun hyvin hyvin varovaisesti mukaan... Meillä takana yritystä tammikuusta 2010.

Ensimmäinen raskaus huhtikuun puolivälissä (yrityskuukausi 3), joka keskeytyi hyvin varhain vain 4 päivää plussatestin jälkeen. Tämän jälkeen lääkäri määräsi mulle Terolut keltarauhashormonit tukemaan kohdun limakalvon paksuutta ja siten alkion parempaa kiinnittymistä. Limakalvoni olivat kuulemma kovin ohuet ja kemiallinen raskauskin viittasi siihen.

Seuraava raskaus tärppäsi heti vapun tienoolla, suoraan tämän varhaisen keskenmenon perään (yrityskuukausi 4) ja samalla kun söin ensimmäistä Terolut-kuuria. Sekin raskaus meni kesken, mutta paljon myöhemmin. Toinen keskenmeno oli siis kesäkuussa raskausviikolla 8.

Siitä suoraan (ilman kuukautisia) laskettuna keskenmenon tyhjennysvuodosta, tein jälleen yhden raskaustestin kiertopäivänä 33, koska olimme menossa illaksi häihin. Haalea plussa, mutta sekin meni kesken pian plussan jälkeen.

Taustalla on siis kemiallinen raskaus, raskus+keskenmeno ja taas kemiallinen kaikki yhteen putkeen... On ollut uuvuttava ja rankka juttu niin henkisesti kuin fyysisestikin. Joten ymmärtänet, rakkat kanssasisaret ja odottajat, kuinka pelokas nyt olen.

Nyt (yk 6) viime viikolla kp 29/30 ja oppikirjanmukaisesti dpo 14, pärähti plussa. Mikä suuri onni ja ilo! Nyt elämme päivä kerrallaan toivoen, että tämä raskaus jatkuisi loppuun asti. On hyvin vahva tunne siitä, mutta antaa ajan näyttää.

Laskurien mukaan ollaan menossa nyt 4+5 viikoilla ja laskettu aika olisi 20.7. Oireina mulla ei oikeastaan ole ollut mitään muuta kuin kohonnut lämpö. Joskin, lämpö on kohonnut aina vain iltapäivästä. Aamuisin se on aina matala. Go figure, mitä lie tarkoittaa. Pari päivää sitten alkoi rinnat kipeytyä. Mutta ennen plussaa ei kyllä ollut tuon taivaallisesti mitään oireita, ei sitten lainkaan. Plussan jälkeen oon huomannut mahanippailuja, välillä aika koviakin. Ja toispuoleisia. Huolestuneena asiaa selvittelin ja nyt alkaa mieli rauhoittua. Se on ilmeisen yleistä ja normaalia. Pahoinvointia ei kuulu, ei näy. Naurettavaa sinänsä, mut juuri nyt oisin valmis ottamaan kaikki mahdolliset oireet, jos se vain lupaisi raskauden kestävän loppuun saakka. Mitäkähän tämäkin oireettomuus merkkaa, pohdin joka päivä?

Keskenmenoista johtuen oma gynekologini on sanonut, että pitää mennä varhaisultraan. En sitten ole varma, koska he sen suostuvat tekemään, eli sitäkin voidaan joutua hyvä tovi vielä odottelemaan... Neuvolan varasin tänään ja se on 8.9. vasta. Sillon pitäs olla raskausviikot 8+... Mutta pääasia on, että vauva on masussa ja tulossa luoksemme. Minä olen valtavan, valtavan onnellinen.

Niin ja speksit: esikoinen, synnytyssairaala tod. näk. Kätilöopisto, mamman ikä ihan just 28, laskettuaika 20.4.
 
InnoM juu töissähän minä olin ja lähärinä vanhusten parissa joten nosteluita oli josta aina huomas kun lorahti. Rauhassa pitäis olla mutta pakkohan sitä töissä on käydä!

Tervetuloa uusille mukaan!! :flower:
 
Santtu82 , tervetuloa mukaan ja jarrusukkia pikkuiselle :hug: Oireiden puuttumisesta en osaa sanoa. Multa lähinnä puuttuu toi wc-pönttöä kumartaminen, mutta muita löytyykin sitten.

Yaden, ok. Ikävää varmasti oli tuntea loraukset. Ite yritän ottaa "rennosti", mutta onhan pakko asiat hoitaa, koira ulkoiluttaa, koti siivota yms.
 
Mulla ei ole rinnat yhtään kipeät, mutta turvonneet on jo jonkun verran kun rintsikat vähän kiristävät. Aikaisemmissakaan raskauksissa ei ole ikinä olleet rinnat kipeät. Ja raskaana ollessa naisen ruumiinlämpö kohoaa, joten siitä johtuvat nuo vilukohtaukset ja kuumeinen olo.

InnoM: Mulla tehtiin ekassa raskaudessa viikolla 7 ultra mahanpäältä ja vieläpä aika vanhalla laitteella ja silloin kohdusta saatiin näkymään pieni piste, joka läpätti, eli sydän löi. Eli kyllä viikolla 8 näkyy jo mahan päältäkin tehtävällä ultralla syke. Tosin kuvan laatu voi olla heikko ja kaikenlaisia mittauksia voi olla vaikea tehdä. Mutta kyllä sillä pitäisi varmistus saada, että onko pieni elossa. :heart:
 
Piakaiseen kirjottelen ennen töihin menoa. Sillon aikasemmin kerroin että huoletti kun raskaustestin viiva oli haalea, noh tänä aamuna tein viimesen testin mikä kaapissa oli ja plussa viiva pärähti siihen heti ja melkein yhtä tumma kuin kontrolli viivakin. =) Eli täällä ainakin raskaushormooni on lisääntynyt. Hieman se kyllä mieltä rauhoitti. :D Nyt vain sitten ootellaan pysyykö pieni matkassa. Sitä varhaisultraa ootan kyllä kuin kuuta nousevaa!!

Mutta nyt täytyy lähtä viemään esikoinen hoitoon ja suunnata itse töihin. Raskausoireiden täyttämää päivää kaikille masunkasvattajille!! :D :heart:

liinukka83 ja muru 6+0
 
Ihanaa, ihanaa kanssa sisaret, kun ootte myös muut kirjotellu.. :heart:

pienestä lantiosta <-- no siis mä oon aina ollu kokoa tosi pieni, siis nyt kaks poikaa saaneena edelleen hädituskin kokoa s.. ja voin sanoa että kyllä se lantio alkaa kasvaa odotusen myötä että vaavi läpi mahtuu, tosi harvinaista ettei mahtuis ulos.. mut jos löytyy vastaavia tapauksia oman äidin puolelta kannattaa neuvolassa jutella.. :) että omissa tapauksissani: vika kolmannes on ollu tosi tosi kipeä, lantion löystymisen vuoksi.. :( kuopus kun odotin teki niin kipeetä, etten nukkunu juuri ollenkaan viimesen kahden kuukauden aikana.. :( siis rukoilin itkin, ja kiukuttelin että vauva syntys.. :/ nyt siis kolmonen odotuksessa, ja odotan vaan sitä vikaa kolmannesta.. :D ja pahinta kivuista teki sen että liikun paljon, ja sillon riitti että kävin kaupassa, ja olin kaksi päivää tosi kipeä.. :/ ja sitten tuleehan kaikille nykyään se synnytys tapa-arviointi loppu odotuksessa.. :D
ja siis jos joku pieni kokonen miettii että tuleeko välihaleikkaus synnytyksessä: mulla ei oo ikinä leikattu välilihaa, eikä myöskään oo ikinä tikattu mitään vaikka alakautta on ulos tullu.. :D
mä oon kanssa helsingistä.. mulla kans kuumeinen olo ja nenä vuotaa, aivastelen koko ajan.. ei onneks mitään vuotoja.. :) oottelen vaan ekaa neuvolaa.. :D
kauheesti :hug: vuotoilioille, toivottavasti kaikki ois hyvin.. :heart:


 
Miekinpäs ilmottaudun joukkoon, vaikka tuskin kauhean tiuhaan ehin kirjotteleen :/
Eilen tekasin testin, joka vihdoinkin vuoden yrittämisen jälkeen näytti kahta viivaa <3
Epätodellinen olo ja toisenkin testin aion kyllä vielä tehdä :)
Oireita raskaudesta ei oikeastaan ole ollu, ainakaan niitä perinteisi. Mutta eipä niitä juuri ollut esikoisestakaan (parina iltana rintoja arisiti ja pari viikkoa oli väsymystä )
En tiedä liittyvätkö välillä tuntuvat vattakivut nyt raskauteen.
Eipä malttais odottaa, että pääsee neuvolaan ja sais jotain todistusaineistoa siitä, että tuolla on ihan oikeasti vauva!
Elikkä: toista odotan, synnäri tulisi olemaan LPKS ja la nettilaskureilla ois 20.4. (muttei taatusti piä paikkaansa ko mulla niin pitkä kiertoaika)

Onnea kaikille teille odotuksiinne!
 
maarunen , ok. No toivotaan, että näkyisi :)

Aamulla tein testin, ku niitä tossa kerta vielä pari on. Plussaviivasti ku selkeesti punaisempi, ku testiviivasta. Yöllä tuhrua paperiin. Eka kerta, ku tuli myös yöllä. Äsken kävin neuvolassa, mutta eipä se osannut mitään siellä sanoa. Huomenna soittelen omalle lääkärille ja katotaan laittaako se taas PHKS:ään lähetteen, vai odotanko ens tiistaihin.

innoM + (<3) 7+2
 
Minä kans varasin ajan varhaisultraan ja sinne sitten 3.9.. Piiiitkä aika odotella.. :/ ei auta!

Koko ajan pelkään en vuoto alkaa.. tuntuu kun jotain tulis ja kun vessassa käyn ni ei mitäään..pitääkin olla tällanen stressaaja ja vainoharhanen yksilö.

4+6
 
Alkoihan se pahoinvointikin sitten viimein! Heti täytyy saada jotakin suolaista suuhunsa sen yllättäessä, muuten liikutaan vaarallisilla vesillä. Olen jättänyt karkit ja muut makeat pois jo kolmisen viikkoa sitten, eikä sellaisia oikein edes nyt tee mieli. Hiukan salmiakkia halajan välillä, siinä kaikki.

InnoM Mullakin oli alussa vuotoa, ja silti kaikki oli hyvin. Myös monilla raskaina olleilla ystävilläni on ollut jos jonkinlaisia vuotoja, ja kaikki on silti mennyt ihan kuten pitääkin. Varmasti sullakin kaikki hienosti. Tiedän silti, että vuoto on todella stressaavaa.
 
Yaden , mutta silloin ainakin pitäisi jo näkyä. Turhaa sinne liian aikaisin menee. Varhaisultrassa, ku kävin niin luulin olevani jo viikolla 8, mut heittikin kahdella viikolla takaspäin ja olikin 6+2. Hyvä, etten siis aikaisemmin mennyt "turhaan".

Allie81 ja muut tsemppaajat. Kiitos kovasti =) Kyllä ihmeen positiivinen olen ollut tänäänkin vuodoista huolimatta. Eilen oli p*skempi päivä. Huomenna toivottavasti fiksumpi, ku soittelen sille omalle lääkärille.
 
Huomasin että oon aamulla kiireessä laittanu viikot ihan väärin Nythän on siis vasta 5+0 :D

innoM Toivottavasti vauvalla masussa olis vuodoista huolimatta kaikki hyvin!!! :hug: Monella niitä vuotoja tosiaan ilmaantuu varsinkin alkuraskaudesta. Tilanne on varmasti sun kannalta todella raastava, mutta voimia ja jaksamisia sinne!! :heart:
 
innoM juu eihän sinne kannata aikasemmin mennä..varasin ite netin kautta ja ajattelin et se 7+ viikot olis ihan jees.. :) Tosin mä tikuttelin ovikseni joten pitäis ollakin suurinpiirtein nuo viikot :)

Ihanat päikkärit <3 <3 <3 Nyt on taas kun uus ihminen :LOL:
 
kävin tänään ultrassa ja kohdussa näkyi pieni papu =) :heart:
sykettä ei näkyny ja kokokin oli pienempi kun näillä viikoilla kuuuluisi olla. ens viikolla saan mennä jos tuntuu mut kahen viikon päähän varattiin sit ihan virallinen aika.
vuotoa ei ole tullut eilisen jälkeen onneksi. ja paha olo jaksaa vaivata eli onneksi on oireita :LOL: :LOL:
 
Paljon tullut juttua taas! Ihanaa kun on aktiivinen porukka :)

Onko täällä muuten sellaisia joille on tehty suunniteltu sektio, TAI sellaisia joilla tullut esikoinen sektiolla? Minulla syntyi 9/2007 poika kiireellisellä sektiolla. Olen kovasti miettinyt mahdollisuuksiani synnyttää alateitse, jo tuolloin lääkäri piti sitä kohdallani epätodennäköisenä jos vauva on isomman puoleinen. Poikani ei kuitenkaan ollut mikään hirmuisen iso: 3,7kg ja 53cm (12 päivää myöhässä tuli) Äitinikään ei ole voinut koskaan synnyttää alatietä, joten ehkä tämä on sukuvika... :) Minulla on jonkin verran ahdas lantio, todettiin viime raskauden synnytystapa arviossa, mutta päätettiin kokeilla alateitse kun sitä todella toivoin, ja lääkäri piti pienikokoisemman vauvan synnyttämistä alateitse mahdollisena. (vaikka vähän ekstra kiloja onkin, niin lantio kapea ja olen 156cm pitkä)

Viime synnytyksestä en nyt hirveästi viitsi kertoa, koska se oli aika karmaiseva, mutta synnytys tyssäsi synnytyksen etenemättömyyteen ja vauvan sekä minun voinnin heikkenemiseen. Puolitoista vuorokautta yritin alatietä, käynnistettynä.
Haluaisin kovasti synnyttää alatietä, ja minulle tullaan tekemään synnytystapa arvio tässä raskaudessa, ainakin uskoisin niin.

Nyt huolettaa tuo lihominen, sillä nälkä vaivaa kun tulee huono olo. Toisaalta joka toinen päivä mikään ei pysy sisällä, joten ehkä en alkuraskaudessa pääse pahasti lihomaan ;) Esikoista odottaessa oli hillitön makean himo, ja himo tomaatteihin. Nyt ei maistu makea lainkaan, mutta tomaattihimo löytyi taas :D Syön varmaan kilon tomaatteja päivässä!

Oikein paljon tsemppiä ja onnea odotuksen kanssa kaikille huhtikuun helmien mammoille!! :heart: Jännät viikot meillä onkin menossa!

nereida & 6+0
 
Täällähän on paljon kuumeisia oloja. . Mulla alkoi ihan oikea flunssa yllättäen. Ikävä ylläri tosin, kurkku todella kipeä, kuumetta tosin ei ole mutta sellainen olo on että olisi. Mulla ei noi lämmöt ole mitenkään järisti muutenkaan nousseet, tosin en niitä ole seuraillutkaan.
Itsellä ollut aika vähän oireita. Valkovuotoa tulee tosi paljon, rinnat on olleet kipeet ainakin aamuisin ja turvottaa. Pahaa oloa en ole ainakaan vielä huomannut. Paljon kyllä tullut syötyä jostain syystä heti kun plussa pärähti testiin :)

Hetami ja 5+2 vuokralainen
 
Milas
Snowball ja maarunen mulla on kans oireet kadonneet jonnekin :eek: Viikonloppunahan mulla oli tosi paha olla. Eilen ja tänään on tullut vain joitain hetkellisiä heikotuksia, mutta olo siis tosi hyvä ja virkeä...Vähän pelottaa kuin käy. Tänään oon jo ollu ihan varma että menee kesken... Valkkaria on alkanut tuleen reilusti. Mut kai tässä pitää vaan odotella kuin käy.
Ai niin, eilen varasin neuvola aikaa. 13.9 vasta on aika mut eipä mulla kiire. Reilut 10 rv on sitten. Samalla varattiin np ultra joka on sit viikko tuosta neuvolasta. Minähän olen aikaisemmissakin odotuksissa käynyt eka neuvolan suhtellisen myöhään. Esikolta rv 12+ ja kakkoselta 11+. Mut olin yllättynyt,että tuo np varattiin automaattisesti. Ennen on kysytty haluaako edes osallistua.
mar-i toivottavasti parin viikon päästä syke näkyy ja vuotoa ei enää tule.
onnea kaikille uusille odottajille =)
Eilen kerroin lähityötoverille raskaudesta. Jos jotain sattuu niin voi sitten sille kertoo missä mennään. Tai jos tulee kovat pahoinvoinnit, jos joutuu vaikka töistä lähteen pois kesken kaiken. Luotan ettei hän kerro kellekään muulle. En halua työpaikalla kenenkään muun tietävän vielä pitkään aikaan. Ja varsinkin näin alkuraskaudessa kun mitä vain voi vielä tapahtua.
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussauksesta!

Muillakin siis kuumeista oloa! Paha olo menee aaltomaisesti ja iltaisin/öisin on kaikkein pahin olo. Todella toivon, ettei olo pahene tästä.. toisaalta lohduttavaa tietää, että kaikki taitaa olla pienokaisella ihan hyvin, kun istukkahormonia erittyy.

Tänään pääsin parturiin ja ihanaa, kun sai pari tuntia vain olla ja istua =) viimeksi kävin toukokuussa, että olihan se aikakin moiselle operaatiolle taas.

Pakko käydä pötköttämään..

Dolores ja huima 7+0
 
Neuvolassa ja ultrassa käyty. Hemoglobiiniarvot oli semmoiset, että kuulemma jos olisin urheilija niin epäiltäisiin hemohessistä (>150 lukee kortissa) :LOL: Muutenkin kaikki oli hyvin. Ultrassa löytyi 9mm pitkä sikiö ja syke :heart: Kyllä muuten helpotti!

-snowball ja vielä nimetön tyyppi 7+3
 

Yhteistyössä