***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

tänään seksin jälkeen tuli verta, aika vähän mut säikäytti tietenkin. päivystyksessä vietettiin ilta, ei oikeen saatu mitään selvyyttä, paitsi huomiselle lähete ultraan.

huomenna aamulla siis selviää onko meän pikkunen viel hengissä..

oireet on edelleen, tissikipu, huono olo, väsymys ym.. siks vähän ristiriitaset tunnelmat. pahimpaankuitenki alan valmistautuun.. :'( voi hemmetti.. :'(

päivystyksessä aloin melkeen itkeen ku eka luultiin et haluttiin tulla raskaus keskeyttään, vaikka selvästi kyl omasta mielestäni puhuin keskenmenon pelosta, ja sit meidät sisäänottanyt lääkäri kirjotti lähetteeseenkin 'keskenmeno' eli piti siis sitä jo tapahtuneena vaikka sanoin kyl et pientä vuotelua... huoh! :(

marjutti86 toivottavasti selvisitte "vaan" säikähdyksellä, eikä mene kesken. Mutta toisaalta jos yhtään lohduttaa, niin näillä viikoilla sitä verta tulee kuitenkin paljon, jos kesken menee. Mutta jos se vaavi siellä porskuttelis vielä elossa. :hug:

Täällä on tänään taas ollu suht hyvä päivä, pariin kertaan vaan vellonu mahassa, mut muuten on kyllä ollu sillain ihan jees olo. Mut sen mä olen huomannu, et sillon ku en kärsi pahoinvoinnista ni on joku muu paikka kipee, tänään rinnat tosi arkana.
Mut nyt nukkuun!

buam

Olen tässä jo hetkisen lueskellut kirjoituksianne ja viimein sain aikaiseksi ilmoittaa myös itsestäni. Meillä la on 12.4., ensimmäinen neuvolakäynti takana ja 1,5vko päästä ensimmäinen ultra. Kyseessä on ensimmäinen raskaus.

On ollut kiva lueskella kaikkien kirjoituksia, vaikka ikävän paljon on huonojakin uutisia valitettavasti mahtunut mukaan. Jaksamista kaikille huonon uutisen saaneille. Marjutti86, toivottavasti teillä kaikki hyvin. Ystävälleni vastaavassa tilanteessa kerrottiin, että verenvuoto seksin jälkeen johtuu usein vain kuivista limakalvoista eikä näin syytä huoleen ole mutta toki aina täytyy tarkistaa. Toivotaan, että teidänkin kohdalla kyse olisi vain tästä.

Isyyspakkaus-idea oli hauska. En ollut sellaisesta ennen kuullut. Ehkäpä innostun itsekin sellaisen kasaamaan.

Vitamiineista en ole huomannut juuri keskustelua. Syökö monet raskausajan vitamiineja ja jos niin mitä kaikkia vai yhdistelmiä? Monille tuttavilleni on niitä suositeltu mutta minulle neuvolassa sanottiin, että ruokavalioni on niin monipuolinen etten tarvitse muuta kuin D-vitamiinilisän. Raskaana oleva ystäväni ihmetteli kovasti tätä koska niitä kuulemma lähes aina suositellaan syötäväksi?!

Olen selvinnut raskausajasta melko vähäisillä oireilla. Alkuun kärsin pahoinvoinnista mutta nyt olen saanut sen pidettyä aisoissa lisäämällä välipaloja. Väsymystä on jonkin verran ollut mutta toisaalta olen aina ollut hyväuninen ja nukkunut paljon, joten vaikea verrata. Tällä hetkellä väsymys ei ole niinkään ihme, sillä heräilen jatkuvasti yöllä janoon/nälkään/pissahätään/selkäkipuun tms. ja entiselle hyväuniselle tämä on todella outoa. Ehkä tämä tosiaan on se luonnon tapa harjoituttaa tuleviin yöheräämisiin ;)

Näin ensimmäistä kertaa raskaana olevana olen muuten ollut hieman yllättynyt siihen, kuinka luonto toimii. Itse olen ollut todella onnekas sen suhteen, sillä tupakoinnin sain lopetettua kerralla testin tehtyäni. Tupakka alkoi vaan automaattisesti ällöttämään eikä ole kertaakaan tehnyt mieli. Samoin lähes kaikki mielitekoni suuntautuvat terveellisiin juttuihin ja esim. makeista herkuista (olen ollut todellinen herkuttelija) tulen yleensä vain pahoinvoivaksi. Täytyy todella toivoa, että tämä jatkuu näin terveellisissä merkeissä, sillä tiedän olevani todella onnekas tämän suhteen.

No, johan sitä tekstiä tuli. Nyt iltapalalle ja nukkumaan. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille.

Moikka!

Tyttäreni sai luokkakaveriltaa synttärilahjaksi tuollaisen Bola-korun :( Itellä menis hermot siihen pieneenkin kilinään.

Tänään menin nuhassa töihin ja palasin kotiin tosi tukkoisena ja veto poissa :(

Joku kysyi meidän kaksosista. Ovat siis erimunaiset joilla on omat istukat, napanuorat yms.

Huomenta!

Täällä ollaan jo paremmalla mielellä. Toivottavasti ei enää tule tuollaisia tunteenpurkauksia kuin eilen! :)

Vitamiineista. Mä syön e-epaa (eli siis vahva omega-3 + e-epa) ja otan päivittäin yhden Multivita-raskaus-monivitamiinin. Niitä sais tosin ottaa kaksi, mutta otan vain yhden, koska myös tuossa e-epassa on d-vitamiinia. Eli noista yhdessä saan sen 10mikrogrammaa d-vitamiinia. Otin alussa myös kalsiumia, mutta neuvolassa terkka oli sitä mieltä, että saan sitä liikaa, jos otan sellaistakin, joten sen jätin pois. Muutenkin terkkari sanoi, ettei monivitamiineja ole mitenkään pakko syödä, jos syö muutoin monipuolisesti, mut käsittääkseni tuota omegaa se piti hyvänä. Ja jostain olen joskus lukenut tutkimuksesta, että raskausaikana omega-3:sta saavien äitien poikalapsista tulisi fiksumpia. Tiedä sitten. :LOL:

Mun pitäis varata aika sinne veriseulaan, olen unohtanut sen täysin. Eikö se pitänyt tehdä viikoilla 9-11?

Piipa rv 9+6

Huomenta.

Tervetuloa joukkoon Eepekka :flower: :flower:

Tänne ei ihmeitä. Veriseulojen tuloksia koitin soitella, mutt ei ollu vielä tullu. Ainoastaan hepatiitti, kuppa ja HIV. No pitää keskiviikko-aamuna soittaa uudestaan, samana päivänä on se nt-ultra iltapäivästä. Huomenna ei voi soittaa, ku ei oo soittoaikaa ja vissii yleensäki lääkärineuvolapäivä, joten siellä riittää vipinää.

Piipa75 Täällä ainaki veriseuloihin mennään viikoilla 9-11+6, joten ihan oikein muistelit :)

Nyt pitäs viissiin lähtee kauppaan ja alkaa ruokaa + eväitä väsäämään...ja ennen kaikkea asennoitumaan tulevaan 10-tuntiseen iltaan. No ei enää montaa kuukautta :LOL:

JääKyynel ja Tuittu

[/url]

Eepekka Tervetuloa joukkoon odottavaan rupattelemaan! =)

Oma napa Alan oikeesti hermostua, jos maha ei ala pikkuhiljaa tuntumaan, kuitenkin yhdeksäs viikko jo meneillään. Viime raskaudessa alkio lopetti kasvunsa näillä päivillä (8+3), mä niin toivon, että tällä kertaa selvitään loppuun asti. :(

Olo on oikeastaan ollut samanlainen jo pari viikkoa. Huono olo, hampaiden pesu on kaikista kamalinta. Vähän jos jotain syö enemmän, niin tuntuu koko ajan että tulee röyhtäys (mutta ei tulekaan) ja joutuu nieleskelemään sitä muka tulevaa röyhtäystä. Selkeetä. :saint:

Hyvää alkanutta viikkoa! :wave:

Empuuu ja Tirppana rv8+3

kaikki hyvin! ainakin toistaiseksi. ultrassa käyty ja pikkuinen sydän löi! aivan onnessaan oltiin miehen kans =) pieni vastas vieläkin pienempää mitä luulin, tänään 6+5. mutta sehän on aivan mahdollista mun pitkien kiertojen takia.. LA muuttu, 5.5 olis aika =)

ai että sattu se tutkimus, aivan tuli itku, se lääkäri jotenki hulluna paino sitä metallihärpäkettä sisälle :'( ja samalla jännitin viel et onko sykettä vai ei. miehen ilmeestä huomasin et hyvin on asiat ku se oli yhtä hymyä ku se näki ultra näytön, sydän siel vipatti :heart:

harmittaa vaan ku pitää ultra aikaa ja neuvola aikaakin muutteleen myöhemmäksi, muutenki niin paljo jo niitä oottanu.. :kieh:

veristä vuotoa voi kuullemma tulla, jos ei runsasta ole niin aika normaalia ja monella tulee, niin se täti meinas. kohdunkaulalta epäili.

Kävin tänään ultrassa. Pikkuisen sydän löi kovasti ja Kaikki oli muutenkin hyvin. viikkoja ultran mukaan olis nyt vasta 9+0, La 25.4.
Kukas se päivittelikään listaa? Jos hokaat tämän tästä ni voit laittaa tuon uuden ajan sinne.

marjutti86 hyvä että oli asiat kunnossa. Yhdynnän jälkeinen verenvuoto on ilmeisesti tosi yleistä koska limakalvot voi olla raskausaikana kuivat. .

Empuuu en tiedä johtuuko se että odotan jo toista (ja mahdollisesti 2 mukana..) mutta mulla kyllä tuntuu jo tosi selkeästi alamasulla kova "möykky". Turvotus siihen päälle niin huh, huh.. Mahaakin on ennestään ihan tarpeeksi, mutta silti siellä tuntuu jo. Ettei sulla olis taaksepäin kallistunut kohtu? Se on ainakin yksi vaihtoehto. Ja pitää muistaa että meillä kaikilla on erilainen anatomia.

Eepekka tervetuloa mukaan :wave: Muistathan laittaa yv:nä tiedot buamille niin lisää sut listaan!

Vitamiinitableteista mä syön multivitaa, jossa ei ole A-vitamiinia mukana. Lisäksi otan (aina kun muistan) foolihappo tabletin. Terkka oli sitä mieltä ettei kannata jättää vielä pois tuota foolihappoa. Esim englannissa suositus on 800 mg/vrk, vaikka Suomessa suositus on vain 300mg (joka on esim tuossa vitamiinitabletissa).

Eilen närästi ensimmäistä kertaa tämän raskauden aikana. Piti ihan rennietä ottaa :| . Väsymys on myös ihan järkkyä: eilen olin aamuvuorossa töissä ja sen jälkeen mentiin synttäreille, jos kotiuduttiin klo 19 jälkeen. Mä nukuin reilun 2h iltapäikkärit kun oli niin huono ja väsynyt olo. Erehdyin myös juomaan synttäreillä pepsi maxia 3 lasillista ja siitähän tuli ihan tärinäolo :eek: Illalla nukkumaan mennessä teki niin pahaa, että oksennus oli jo lähellä. Yökkäilyillä kuitenkin vielä mennään :x

Tänään saa mun isä ja to äiti tietää että raskaana ollaan. Ei olla vielä päästy kertomaan isovanhemmille, mutta tällä viikolla koitetaan kertoa kun nähdään niitä kasvotusten.

Poppeliini ja Taito/Taidot 8+2

Empuuu, ei sitä kohtua osaa välttämättä vielä tunnustella ekan raskauden aikaan varsinkaan alkuraskaudessa. Älä suotta huolehdi tuosta, ole vain tyytyväinen, jos ei tule mitään hehtaarisuurta massua! :)

Mulla on nyt varattuna alkuraskauden nt-ultra viikoille 12+3 ja veriseula viikoille 11+1. Toivottavasti nuo on passeleita aikoja, ettei mene tulokset hukkaan. Mullahan saattaa tuo aika vielä muuttua hieman myöhemmäksi n. 4-5 päivällä, kun mulla oli pidempi kierto. Sen mukaan nuo seulat olis ihan ok ajoitetttu, mut silti sitä miettii, et olisko noiden pitänyt olla jo aiemmin. :whistle:

Mulle tuli tänään varmaan ekoja kertoja yhtäkkiä sellanen ihana vauvafiilis, siis että ihanaa päästä sitten ensi huhtikuussa näkemään oma pieni käärö. :heart: Ihan hassua.

Olen seuraillut enemmän taustalla tätä keskustelua, mutta nyt kun ällötysolot ja väsymys alkaa vähän helpottaa jaksan ehkä kirjoitellakin enemmän.

).( Me oltiin viime torstaina varhaisultrassa, viikot oli silloin ultrauksen mukaan 9+1. Siellä se heilutteli käsiä ja jalkoja ja sydän löi. :heart: Aikamoinen helpotus, kun tiistain neuvolassa sydänäänet eivät vielä kuuluneet. Tosiaan oli kammottavia ällötyksiä viikoilla 6-8, onneksi nyt on tilanne parempi ja pystyy hiukan paremmin keskittymään työntekoonkin. Oksentelua ei ole ollut joten siten hyvä.

Me kerrottiin lähisukulaisille eli molempien vanhemmille ja siskoille tulevasta perheenlisäyksestä ultran jälkeen. Miehen vanhemmat, tai lähinnä aiti, oli jo arvannu. Mun sisko oli jo ihan innoissaan ja lupautu jo lapsenvahdiksi. Ikää hänellä on 17 v että aika nuorena hänestä tulee täti. :)

Vitamiineista, syön foolihappoa 800 mg päivässä ja D-vitamiini olis tarkoitus aloittaa heti kun ehdin käymään apteekissa. B6:sta söin jonkin aikaa jos se olisi auttanut pahoinvointiin mutta en huomannut mitään eroa joten jätin sen nyt pois kun ällötykset loppuivat.

Oletteko jo hankkineet äitiysvaatteita? Mulla ei ole vielä mitään tarvetta mutta katselin jo huuto.netistä farkkuja ja housuja, kun niitä pitää sitten joka tapauksessa jossain vaiheessa hankkia. Me ostettiin jo yhdistelmävaunut ja turvakaukalokin kun tuttu möi tosi hyvälaatuiset kamansa meille edullisesti. Ei auttanut olla taikauskoinen kun 700 e vaunut ja 160 e turvakaukalon sai yhteensä 250 eurolla.

Jonsuh + sintti 9+5

Nyt on sit eka neuvola varattu ens tiistaille klo 9.45 ja vartti ennen sitä mennään ultraan. Ihanaa, kun pääsee ultraankin jo näin äkkiä vai myöhään. Noita viikkoja en vielä ennen ultraa päivittele, varmistus tulkoon sit sieltä, koska kierto niin epäsäännöllinen ja pitkä. Saas nähdä lähteekö armas aviomieheni mun matkaan =)

Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin...

Tervetuloa Eepekka joukkoomme! =)

Siis onko tuo bola-koru sellanen mikä helisee? Jos on, niin en kyllä hommaa!

Yhellä tutulla oli joku ton tyylinen ja se saikin sit vauvan syntymän jälkeen olla sitä koko ajan helistelemässä.

Vitamiineista Mä söin ekassa raskaudessa ja myös nyt noita Multitabsin Raskaus-vitamiineja. Niitä suositeltiin mulle ekassa raskaudessa koska olen lakto-ovo vegetaristi. Ja käytin niitä sit vielä sittenkin kun imetin.

Marjutti Kiva että sait hyviä uutisia ja pikkunen voi hyvin! =)

Katyana & Papu <3 8+4

hei, Me kokeiltiin taas eilen illalla kotidobbleria ja meinasin jo luovuttaa kuuntelun mutta sit päätin viel etsiä ja sit ne kuului.. meidän pienen syke.. joka oli n140-150min. <3
Ihana kun voi kuunella kotona nyt ainakun tuntuu että onkohan kaikki hyvin..

tiitu ja pieni kultakimpale rv12+3

Yeb
Empuu, älä oo huolissas "vatsattomuudesta":) Mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu eikä mitään näy tai tunnu, ultrassa kuitenkin viime keskiviikkona oli kaikki hyvin! Esikoisestakin mulla alkoi vatsa näkyä ulkopuolisille vasta joskus lähempänä RV20 :D

Veriseulasta jäätiin tosiaan kiinni :'( Tänään soitti hoitaja perinnöllisyyspolilta, riskiluku on 1:70. Keskiviikkona menen perinnöllisyyslääkärin luokse keskustelemaan. Olo on ihan sekaisin.. Ehtihän tästä raskaudesta nauttimaan hurjat 2 päivää :(

Yeb olen pahoillani veriseulatuloksista. Ei se raskaudesta nauttiminen nyt ole kovin helppoa, halaus sinulle! Tarkoittahan tuo kuitenkin siis sitä että teillä on 98,6 % todennäköisyys saada terve lapsi. Mihin se riski on tuon 1,4 % verran? Down-lapseen vai johonkin hengenvaaralliseen sairauteen? Olet varmasti ihan sekaisin tällä hetkellä, mutta yritä muistaa että 69/70 on paljon paljon enemmän kuin 1/70.

Oma napa: perjantain tuleva ultra jännittää ja olo on pääosin huono ja väsynyt, mutta tähän aikaan päivästä olen parhaimmillani joten nyt ei kauheasti valituta.

Hyviä vointeja!

Eepekka Tervetuloa joukkoon! :flower:

Yebille pahoittelut veriseulatuloksista, mutta muistakaa tosiaan että edelleen on olemassa se suurempi todennäköisyys terveeseen lapseen.

Marjutilla oli hienoja ultrakuulumisia. :heart:

).( Täällä jatketaan sairaslomaa. Yritin aamulla töihinpaluuta, mutta eipä onnistunut kun ei pysy sisällä sitten yhtään mikään. Tai pysyy pienen hetken mutta sitten taas halaillaan wc-pyttyä. Muutos siis aikaisempaan on se että mulle maistuu ihan koko ajan kyllä ruoka, vaikka sen käyn vähän väliä ykäämässä sitten pois.
Tuossa sitten oli puhelinaika lääkärille ja ainakin tämä viikko mennään sitten taas sairaslomalla. Torstaina on lääkärineuvola, niin siellä sitten katsotaan ensi viikon tilanne.
Todellakin toivon että pahoinvointi helpottais jo pikkuhiljaa ja pääsisin palaamaan normaaliin elämään! Nolottaa jo olla koko ajan sairaslomalla!!! :(

Olen keksinyt muuten uuden himon kohteen. Olen ihan hulluna noihin Kinder Maxi -patukoihin, voisin vetää niitä koko ajan. :D Ja en ole koskaan ollut mikään kamalan perso makealle, enkä nytkään mitään muuta makeeta halua. :D

Mutta nyt päiväunille. Onhan tässä oltu hereillä jo ainakin puoli tuntia.

- Hapsiainen ja herne 11+5

Ikävää kun veriseulasta on jääty kiinni. Mutta senkin jälkeen on erittäin hyvä todennäköisyys että kaikki on silti kunnossa. Jos jatkotutkimuksia miettii niin vertaistukea löytyy tämänkin palstan muutamasta ketjusta.

Meillekin tuli veriseulatulokset. Vapisevin sormin avasin kuoren. Olen ollut satavarma että narahdan ikäni puolesta mutta testitulos oli normaali :heart:

Jääkyynel - pitääkö teillä erikseen soitella verikokeiden tuloksia? Meillä ne kuullaan sitten seuraavalla neuvolakäynnillä, menevät suoraan sinne. Jos jotain häikkää niin täti soittaa kotiin.

12+3

Yhteistyössä