***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Yeb tsemppiä punktioon!!!

Heittoaisa on puhuttanut. Emman vaunuissa on heittoaisa, on ollut toimiva, joskin aika harvoin olen sitä tarvinnut. Ihan kiva ominaisuus siis olemassa, mutta harvoin käytetty. Ora Jovi Airit ovat käännettävällä istuinosalla ilman heittoaisaa, mutta harvoin on tullut sellainen fiilis, että sitä edes kaipaisin. Muuten ominaisuudet ovat niin paljon paremmat kuin noissa Emmoissa. Kävin kesällä hypistelemässä myös Oran Saaga-vaunuja (etsin parempia yhdistelmiä maasto-ominaisuuksilta kuin Emmat) ja jos emme olisi noita Joveja hillittömän halvalla käytettynä saaneet, olisin varmaan "langennut" Saagoihin. Niissä oli mm. tosi fiksusti sijoitettu hyttyssuoja ja aurinkosuoja kuomun etureunaan omaan "lokeroon". Ainoa miinus on, että tämän vuoden malleihin tökätään alle huonommat renkaat kuin vanhemmissa vaunuissa on. Vaikka maasto-ominaisuuksia kehutaan uusillakin renkailla, kyllä nuo suuret ilmakumirenkaat vaan ovat mielettömän hyvät. Muunlaisia en enää haluakaan!

Päivähoidosta asumme sen verran syrjässä, että hoitopaikkoja ei ihan liki ole. Jos siis esikoisen meinaisi laittaa hoitoon, tulisi päivittäin ylimääräistä kuskaamista reilu 80km... Miehen työt ovat aivan kotinurkalla paitsi silloin kun reissuhommissa on, joten minä saisin sitten kuljettaa vauvan kera esikoista hoitoon. Toisin sanottuna näillä näkymin on järkevintä pitää esikoinen kotihoidossa eskari-ikään asti. Käymme 2krt viikossa kerhoissa ja niissä saa kulkea tulokaskin mukana.

Ammatti ennen esikoisen syntymää olin koulunkäyntiavustajana useamman vuoden ja jossain vaiheessa olisi mukava palata siihen työhön. Se työ on ihanan haastavaa ja palkitsevaa ja mikä parasta, siinä saa työskennellä lasten parissa. Kka:n papereiden lisäksi olen opiskellut perhepäivähoitajaksi ja haaveena olisi päästä sitä työtä tekemään lähivuosina. Nykyisessä asunnossa eivät tilat ole siihen sopivat, mutta nyt kun uutta kotia rakennetaan, on tietyt perusasiat suunniteltu niin, että voisin tulevaisuudessa työskennellä kotona. Kunta tuskin palkkaa perhepäivähoitajia kun väkimäärä vähenee ja kyläkeskuksessa on hyvä uudehko päiväkoti. Yksityisenä olisi kuitenkin mahdollisuus työllistyä, mikäli lapsia syntyy tälle kylälle jatkossakin ja siis muillekin kuin meille.

jastu vatsakivut liittyvät sinulla melko varmasti kohdun kasvuun.

Donu ja Pikkuinen 12+5
 
Yeb
Rouva B, "kiva" kuulla ettei olla ainoat seulasta kärähdetyt tässä pinossa, vaikkei näin voikkaan sanoa mutta silti on mukavaa että on joku kohtalotoveri :hug: Toivottavasti saatte hyviä vastauksia, tulee ainakin todella nopeesti!

Meillä ei istukkabiopsia onnistunut viikolla 12 kun kohtu on niin syvällä ja taaksepäin kallistunut. Lääkäri tarjosi että voin käydä siellä viikon välein yrittämässä mutta päätin kuitenkin ennemmin odottaa tuohon lapsivesipunktioon asti, mä kun en uskonut että kohdun tilanne niin nopeasti muuttuu ja tuon esikoisen hoitokin on suhteellisen hankalaa järjestää..

Täällä Turussa tulokset soitetaan joka tapauksessa, inhottavaa olla kakat housussa monta viikkoa aina kun puhelin soi :( Ja mä oon nukkunut nyt päiväunetkin aina esikoisen kanssa niin täytyy sillonkin pitää puhelin äänet päällä.

Jännää, meillä ei oo mitenkään kommentoitu noita liikkeitä, kaikissa kolmessa ultrapaperissa (mitä ne nyt oikeesti onkaan) sanotaan kyllä että vilkkaasti liikkuva sikiö. Nenäluukin nähtiin eikä mitään muutakaan mainittavaa ollut. Suolistokin oli viikkoon 13 mennessä painunut oikeaan paikkaansa, sitä kontrolloitiin.

Mä en itse pitänyt meidän 2mm niskaturvotusta ollenkaan pahana mutta kaikki lääkärit sen jälkeen on sanonut sen olevan liian suuri viikolle 10. Jännää että joillekin on sanottu ettei mitään taulukoita ole, mä oon nähnyt semmoset jo kahden lääkärin seinällä :D Mutta eihän se ole yksistään mikään merkki mistään.

Jännää on, että toinen erikoislääkäri ei viikon päästä nt-ultrasta nähnyt enää turvotusta mutta siitä kahden viikon päästä alkuperäinen erikoislääkäri näki jo kahdesta-kolmeen milliin :eek: Lääkäri suositteli meille tuota punktiota ja kyllä itsellekin sen käynnin jälkeen tuli olo että tahdon käydä.

Rouva B, musta tuntuu kamalan epäreilulta että kun on muutenkin vaikeaa saada lasta niin sitten tulee vielä tällaista! Meillä on takana kolme keskenmenoa ja yksi lapsi. Tsemppiä tulosten odotteluun, toivon teille parasta :heart:

Riskiluku kerrottiin meille siinä yhteydessä kun perinnöllisyyspolilta tuli soitto että seula hälyttää. Ne joilla verikokeet on otettu ennen nt-ultraa saavat riskiluvun ultrakäynnillä, muut eivät varmaan sitä tietoa saa numeroina, ellei sitten neuvolasta?

Töitä teen siis satunnaisesti iltaisin ja viikonloppuisin myyjänä, samassa paikassa josta jäin esikoisesta vakitöistä äitiyslomalle. Todella hohdokasta :D Empuu, sä oot varmasti ollut mun veljen kanssa samaan aikaan töissä lentokentän turvatarkastajana :wave:

Täälläkin on kovin päänsärkyistä, muttei sentään okseta. Paitsi hampaidenharjaus aiheuttaa joka kerta liman yökkimistä..

Puliina se kyseli kestovaipoista. Meillä esikoisella alettiin käyttää taskuvaippoja joskus vajaan vuoden iässä päivisin, öisin ne ei millään pattingeilla pitänyt ja kun perhepedissä nukuttiin niin vahingot ei olleet kovin kivoja :/ Taskuvaipat oli hommattu jo odotusaikana mutta en niitä sitten rankan vauva-ajan aikana saanut käyteltyä säännöllisesti.. Nyt ne odottaa tuolla kaapissa kakkosta, saa nähä jos aloittais tämän kohdalla sitten jo aikasemmin :)

Onko jollain jo varattuna toista neuvola-aikaa?
Koskakohan semmoisen ajankohta on? Jotain verikokeita tarttis varmaan taas kohtapuoliin enkä oo saanu aikaseks soitella neuvolaan ja varata aikaa.

Ihanaa viikonloppua! Ja pysy täällä vaan Dagger :)


Yeb 15+0
 
Taas vähän hitaalla käyn. Joku kyseli onko muita kestovaippoja käyttäviä/sitä suunnittelevia. Meillä muutamat sisätäyttövaipat + pino imuja esikoista varten ostettiin, mutta jostain syystä sopivaa systeemiä ei löytynyt ja innostus hiipui. Nyt olen kuitenkin päättänyt olla heittämättä rahoja roskiin (laskettiin paljonko esikoisen kanssa kertseihin on rahaa palanut ja se summa veti kyllä tosi hiljaiseksi) ja sainkin hommattua hyvän paketin eri kokoisia käytettyjä kestoja huutiksesta + itse olisi tarkoitus tehdä lisää. Parit villavaippahousut olen väsännyt plussan jälkeen ja sisävaippoja pitäisi jossain vaiheessa ruveta tekemään. Kaavat on, samoin osa kankaista (vanhoja pyyhkeitä, lakanoita, flanellia, yms), sisäpintaa varten täytyy hommata vielä kangasta sekä tarranauhaa/neppejä niin pääsen "työhön".
 
Yeb Niin, ties vaikka. :) Mä en kyllä ollut terminaalissa ollenkaan, mutta eihän sitä tiedä.

Neuvola-ajasta, mulle annettiin ekalla kerralla kaksi seuraavaa aikaa, lokakuulle lääkärineuvola ja marraskuulle normaali neuvola.

Jos sitä raahautuis tuonne ulkoilmaan. Täällä Vantaalla on kyllä myös tosi kaunis syysilma. Aamiaisen jälkeen oltiin miehen kanssa hereillä 2h ja sen jälkeen nukuttiin 2h päikkärit. :whistle: :ashamed:

Empuuu ja Anni rv12+6
 
On taas tullut paljon tekstiä viime käynnin jälkeen. En muista yhtään kuka on kirjoittanut mitäkin, mutta yritän joihinkin asioihin osallistua. :)

Ammateista olitte keskustelleet. Mulla on vakituinen työ, myyntisihteerinä pienessä atk-alan firmassa, taitaa tulla keväällä kolmisen vuotta täyteen. Pääsääntöisesti aina tehnyt jotain toimistotyötä. Tätä nykyistä työtä ennen olin vartijana/respana, tiedän siis myös tuon työn yksitoikkoisuuden. ;)
Koulutukseltaan olen tietojenkäsittelyn tradenomi, tutkinto jolla ei taida kamalasti tehdä yhtään mitään...

Sitten Yeb tuossa taisi kysellä toisesta neuvola-ajasta. Me ollaan käyty kahdesti neuvolassa ja nyt taitaa olla jo reilun viikon päästä kolmas käynti. Eka käynti oli se missä sai kamalat niput lippusia ja lappusia, sit oli neuvolalääkäriaika.

(.) Mulla on ollut nyt ihmeen pirteät viime päivät. Olen oikeasti saanut touhuiltua vaikka mitä jo. Tänäänkin aamusta asti ollaan oltu menossa. Jokohan tässä uskaltaisi uskoa että pahoinvointi voisi olla ohitse...?
Jaksoin jopa käydä salilla torstaina. Ai että teki mukavaa pitkän tauon jälkeen. Ensi viikolle varasin jo sulkapallovuoron ja uimaankin olen lupautunut ensi viikolla. Olis kyllä ihanaa jos nyt kykenis taas liikkumaan niinkuin ennen. :)

Ällö maku on edelleen suussa ja jos tulee liian pitkä tauko syömisessä niin iskee huonompi olo. Ruoka kyllä on alkanut nyt maistumaan ja ruokahalu on kasvanut melkoisesti. Ja tosiaan tuota energiaa riittää, vaikka en ole edes päiväunia nyt ottanut. Välillä tosin pitää heittäytyä lepuuttaan jalkoja kun vähän meinaa särkeä jalkoja, ilmeisesti kun äkkiseltään on paljon jalkojen päällä.

Päänsärkyä on myös edelleen. Eilen kävin hierojalla, se vähän auttoi mutta aamulla taas oli pää kipeä. :(

Mahakin on pompsahtanut entisestään esille. Vaatteiden kanssa siis entistä enemmän ongelmia. Lähinnä nyt ulkoiluvaatteet ja urheiluvaatteet tuottaa tuskaa. Eilen ostin parit uudet mammahousut työhousuiksi sekä sitten muutaman ihan peruspaidan. Jos näillä nyt selviäis ensi hätään.

Mutta nyt pitää siirtyä syömään ja sitten lähdetään hakemaan mun vanhempien luota talvirenkaat mun autoon. Kai se talvi nimittäin sieltä meinaa jo tulla joten parempi kai se on pistää nastat jo alle.
Huomenna jäänkin viikoksi hirvestysleskeksi. :(

Mukavaa lauantaita kaikille!

- Hapsiainen ja herne 15+3
 
hapsiainen80 Kiva kuulla, että olet ollut samoissa hommissa. :)

Ei tullut sitten ulkoilusta mitään, tuli niin huono olo, että oli pakko palata kotiin. Melkein aina sama homma, jos yhtään enempää liikkuu. :( Korviinkin sattuu, kun oli niin kylmä tuuli ja korvat paljaana.
 
Oli tullut niin monta sivua tekstiä sen jälkeen kun viimeiksi luin, meni kyllä aika, että sain tarkistettua tilanteen!

Yeb lapsivesipunktiosta. Minulla oli maanantaina. Ehkä sen takia en hirveästi halua täällä lukeakaan, kun vähän jännittää. Kokonaisriski ei ihan hälyttänyt, mutta olen muutenkin riskiryhmä, jotein päätyttiin ottamaan kromosoomit. Enhän nyt koko ajan joka päivä mieti sitä, mutta tähän en pystynyt tulemaan helposti, kun foorumissa rupeaa ajatus enemmän painamaan. Ensi viikon lopulla ehkä vastaus tulee...

Nyt viimeisen viikon aikana maha on ruvennut selvästi pullottamaan, mutta en ota äit.housuja ennen käyttöön, kun saan kromosoomit (tai sitten en ota niitä kosaan käyttöön...).

Kakkosella olivat meillä kestovaipat käytössä, ei ihan 100%, mutta enimmäkseen. Ja tulevat toivottavasti ensi keväälläkin käyttöön, ihan ympäristö takia.

Ei tässä muuta... kromosomivastausta odottaen...
Mirabal 16+1
 
donu ei kai se kohtukaan nyt koko aikaa voi kasvaa..?! :O

Töistä on ollut puhetta, itse olen hoitoalalla, en tosin vielä valmistunut ja äitiysloman jälkeen joskus sitten vasta valmistunkin mutta töissä olen kotihoidossa..
Töissä olen raskaudesta kertonutkin, ihan siltäkin varalta jos sattuis jotain niin sitten ainakin kaikki tietävät että olen raskaana..
On se outoo kun joinain päivinä ruoka maistuu ehkä vähän liiankin hyvin, ei mitään ongelmaa ja sitten taas tänään on nälkä ollut lähes koko ajan mutta ruoka ei vaan maistu :( paitsi että pizzaa tekis mieli :D mutta sitä en saa kun olen kymmeneen töissä ja aamulla taas takaisin :(
Joku kyseli päänsärystä, että onko myös oksentelua niin ei mulla ainakaan ole.
 
jastu minulla ainakin oli esikoista odottaessa kuvailemasi kaltaisia kipuja ja kohdun kasvun piikkiin ne laitettiin. Niin ja kyllähän se kohtu vähitellen kasvaa, joka päivä. Samoin kun nämä masuasukit.

Vau'kirjan odotuskirjasessa sanotaan nivus- ja alavatsakivusta seuraavaa:
"Kohdun ympärillä on ligamentteja, nivelsiteitä ja jänteitä, jotka pitävät kohdun paikoillaan. Kun kohtu kasvaa, ligamentit venyvät ja tämä voi sattua. Ligamentit ovat kiinnittyneet nivusiin. Eräät kokevat voimakasta ja melkein kouristuksina tuntuvia kipuja (toisella tai molemmilla puolilla). Kipu kestää kuitenkin yleensä vain lyhyen ajan.

Kipua voi tuntua, jos nouset nopeasti jaloillesi, käännyt äkkiä vuoteessa tai vaikkapa vain kävelyretkellä. Tämä voi säikäyttää luulemaan, että jotain on vialla. Onneksi siitä ei ole kyse. Kivut ovat pääsääntöisesti vaarattomia ja niitä esiintyy yleensä vain raskauden alussa. Jos ne vaivaavat sinua, vartalon taivuttaminen kevyesti eteenpäin voi auttaa, kun tunnet kivun tulevan."
 
Kattimat Mä nyt meinasin sitä että jos mulla on nyt neljättä kuukautta maha kipee tavalla tai toisella valehtelematta koko ajan niin en nyt ihan uskois et se kohtu joka minuutti kasvaa vaan..

Donu Toi vau´n teksti kuulostaa kyl tutulta että ehkä ne on sitten niitä kohdun kasvukipuja vain :)
 
jastu jos sä olet huolissas tuosta kivusta, niin oikeesti soita sinne neuvolaan ja kerro tilanne, niin sitten pääset itekkin huokasemaan. Mutta kyllähän se kohtu kasvaa joka päivä pieniä määriä, samoin ku sikiö. Varsinki tässä vaiheessa kun se sikiö kasvaa voimakkaasti.

Ammatista ite opiskelen lähihoitajaksi ja valmistun tammikuussa, et ehdin onneksi valmistua tässä ennen synnytystä ja samalla työskentelen jo hoito-alalla ja toivottavasti nyt jaksan olla loppuun asti, kun alkaa viimeinen harjottelu pian.

Vaipoista mä taidan tässä triidissä ilmeisesti kuulua siihen vähemmistöön, mutta en ole käyttänyt esikoisellakaan kestoja, enkä aio aloittaa nytkään. Mutta kunnioitan teitä jotka sitä rumbaa jaksatte. Mutta mä en siihen aio ryhtyä.

(.) Mulla on nyt vauva-maha tullut esiin. Tänään käytiin pojan kanssa lenkillä ja kaverin luona kahvilla, niin tää mun ystävä, jota oon viimeksi nähny tiistaina, niin tuumasi kans että sun masu on pullahtanu esiin. Samoin mies tuumasi kun käväs kotona, ennen jatkamista ajoa. Ajo just pohjosesta etelään ni pysähty kotona välillä. Niin sekin tuumas että on kyllä parissa päivässä masu pullahtanu esiin. Pari päivää sitten viimeksi nähtiin, niin on senki mielestä tosiaan pullahtanu.
Ei tätä nyt enää kyllä salailla. Sen verran on jo selkeä vauvamasu. Vaikka mihin aikaan vuorokaudesta tahansa vetäis sisään, ni ei mee. Mut no, söpöähän se vain on...

Mut nyt pakko mennä jotain syötävää keksimään, taitaa olla teetä ja sympatiaa...
 
Kestoista, tää on kyllä suunnitellut, mutta mutta aika näyttää miten käy. Jotenkin huokuttelis niitten helppous (siis ei tartte kantaa vaippoja kaupasta selkävääränä ja toisaalta sit nousis roskiksen tyhjennys kulut kun varmasti pitäs useammin tyhjätä). Toivon onnistuvani niiden käytössä. Suunnitellut villahousuja päälimmäisiksi ;) kävisivät sitten myös pikkareista.

Täällä odotellaan miten vointi jo kohenisi (niin toivossa on hyvä elää) Kun on rankempi päivä niin tulee sekä kipeäksi että väsyneeksi ja ei jaksais mitään ja kaiken lisäksi tulee vielä paha olo vaiks kuin onnistuis syömisessä. Et mun pitää muistaa huomioida lepo, myös töissä (jaa jaa mites nää sitten aina yhdistäis, siinä ongelma) mut täällä huomaa et jos on kiire päivä niin seuraava on ihan voimaton ja pää pöntössä koko ajan, just sain tälle päivää vasta syötyä. Noo eiköhän tää tästä, kesällä paremmassa voinnissa viimeistään :) toivottavasti ennen niin pääsee ompelemaan kaikkea kivaa :)

Onko täällä paljon käsityö ihmisiä?

Unico 11+1
 
no ei puhettakaan et olisin jaksanu tänään lähteä liikkeelle tuonne kaupungin yöhön, täällä kotona makaan sohvalla ja syön lontoonrea suklaata :p tosi väsy päivä ollu taas, päivällä olin aivan poikki, väkisin valu silmät vähän väliä kii.

täälläkin on nyt ollu kipuja vatsassa, pistelee :| oletan sen olevan ihan normaalia =) kunhan sitä puristavaa tunnetta ei tulis enää useesti, tänään tuli ku autolla ajoin :/

pitää ottaa ihan levon kannalta tää viikonloppu ja maanantaina sit neuvolaan =)

käsitöistä mä en lue itseäni käsityö ihmisiin, mut tulee kausia ku haluis tehä jotain, oon mm. ommellu verhoja ja tyynynpäällisiä välillä. nyt oon alottanu vauvalle tossut =) ne on ihan alkutekijöissään vielä ja aika hitaasti ne valmistuu, mut onhan tässä onneksi aikaa ku ajoissa alottaa :D

 
Meillä oli tänään kylässä entiset naapurit. Oli kyllä kivaa seurata, miten meidän neiti leikki heidän lastensa kanssa niin intensiivisesti, että kerrankin aikuiset saivat keskittyä seurusteluun. No, tätä huviahan ei tietenkään kestä enää kauaa... :kieh:

Ammatista on ollut puhetta. Mä olen koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri (ent. käyttäytymistieteet, eli en luokanope) ja lisäksi olen kasvatustieteen ja psykologian opettaja. Ennen esikoisen saamista olin töissä yhdessä yksityisessä koulutusfirmassa koulutuskoordinaattorina. Jatkossa etsin varmaan opettajan hommia, luulisin. Tai sit jotain henkilöstöpuolen juttuja. Katsotaan sitä sitten noin kolmen vuoden päästä.

Täällä on taas supistus päällä, nyt ei onneksi kipeä. Nyt lähden rentoutumaan, on ollut sen verran tiivis päivä, vaikka kivaa olikin. Ensi tiistaina sitten oliskin se eka sokerirasitus, mikä hieman hirvittää, kun viimeiset viikot on olleet yhtä herkuttelua (juhlia ja kyläilyä perä perään). Torstaina sitten neuvola.

Piipa rv 13+4
 
Ammatista: Tämä mamma on lasten iltapäiväkerho-tätinä ollut viimeiset vuodet :).Nyt hoitovapaalla olen ja tästä sitten jään taas suoraan mammalomalle ja luultavasti hoitovapaalle taas sitten. Esikoinen tulee olemaan sen 1.11v kun tämä pikkukakkonen syntyy ja saapi olla mamman hoteissa vielä kyllä eräänkin ajan :D. Kuulun näihin lievästi hysteerisiin mammoihin, jotka ovat olleet itse alalla töissä ja nähnyt yhtä sun toista, että ihan hevillä en ekoina vuosina henno lastani hoitoon laittaa. Toki olen nähnyt myös paljon hyvääkin :). En vaan henno vielä :D.

On ollut muuten nyt IHANA olla raskaana ja hoitovapaalla.. kun esikoista odottaessa olin töissä niin tuntui, ettei koko raskaudesta oikein edes ehtinyt nauttimaan missään välissä.

Kestoista: Meillä esikoisen kanssa lähdettiin liikkeelle harsoilla ja villiksillä (ruskovillat ja hh woolit on osoittautuneet meillä parhammiksi) ja äitiyspakkauksen imsevimset oli niin hyviä, että hommasin nyt huutiksesta niitä vielä tulokkaalle lisää. Riippuu nuo vaippamallit aina niin vauvan koosta ja muodosta, onko rimpulareitinen vai pulleakoipinen pikkuinen.

Meillä esikoinen on tosi hoikkis ja just nuo imsevimset palveli pitkään ja sitten eemukan ja swaddlebeesin mallit on olleet tosi hyviä. Kestovaippainfon sivuilta on saatavilla keskustelupalstalta esim tuohon swaddleen kaavoja, jos on ompeluihminen. Fuzzit meillä ei toimineet olleskaan... Nykyään esikoisella mennään täysin itsetehdyillä vaipoilla, pian huomaa mikä malli omalle lapselle toimii parhaiten ja sitten vaan surautellen.. :).

Meillä myös oli ympäristö ja raha syinä tuon kestoilun aloittamiseen. Ja siitä on tullut niin sujuva tapa, etten tiedä enää miten se oikeastaan arkea rasittaa sen enempää kuin kertiksetkään. Niissä on aina se kaupasta haku ja roskikseen vienti.. Kestoissa jos käyttää taskuvaippoja, niin niiden täyttäminen aina pesun jälkeen on ehkä se työläin vaihe. Pesemisenhän hoitaa kone ja pyykkiä kertyy muutenkin, niin sinne sekaan vaan vaipatkin.
 
Huomenta.

Sen verran laitan kuitenkin pyyntöä kaikille, että kun on ollut tätä vaippa keskustelua täällä, niin ei aleta ketään arvostelemaan omista päätöksistään ja motiiveistaan, käytti sitten kumpia vain.
Mä tykkään palstailla teidän kanssa hirveesti, mutta en halua enää yhden ainoakaan yv:tä itselle ja moralisoimista siitä miksi en käytä kestovaippoja.
Mutta se siitä...

Täälläkin on nyt se turvotus häipynyt, ei enää eilenkään ollut. Rinnat paisuu paisumistaan ja maha senkun kasvaa. Torstaita vain odotan ja sitä np:tä.
Aamuisin ei enää ole kovinkaan huono olo ja kahvikin maistuu, mutta päikkäreitä en voi nukkua, jos sen teen, ni sitten on toooooosi huono olo.
Joka taas hankaloittaa tätä muuta väsymystä.
Eilen oli levinny tää mun raskaus ja nyt mä olen pelko persiissä siitä, et onko kaikki ok...Tietty on taikauskoo tässä ilmeisesti...
En nyt enää usko että tässä kesken menee, eiköhän me mennä loppuun asti näillä eväillä =)

Nyt aamupalalle

buam 11+4
 
Buam :eek: Minustakin jätetään kaikkien omaan harkintaan käyttääkö kestoja, ottaako sikarokotteen, meneekö sokerirasitukseen jne.

Ehkä mullekin tupsahtaa sitten postia pian kuin sanon että ei tulisi mieleenkään alkaa kestoilemaan. En ole kestoillut kahden lapsen kohdalla enkä aio nytkään. Kestot on ihanan näköisiä kyllä mutta mä jätän ekoteot tällä saralla muille. Teen sitten ekotekoja muilla alueilla =)

 
Heippa, vierailen joulukuisista on ihan pakko ottaa kantaa tähän kestovaippahössötykseen. Se on TODELLAKIN jokaisen oma asia miten aikoo vaippojen kanssa toimia, mutta itse tulevana kätilönä olen huomannut sen, kuinka ihmiset vannovat hyvin vakaasti kestovaippojen nimeen ennen synnytystä, mutta kun huomaavat millainen rumba siitä syntyy, siirtyvätkin vähin äänin kertiksiin. Jokainen todellakin saa käyttää kumpia haluaa ja hatunnosto niille, jotka niitä kestoja jaksavat koko vaippa-ajan :) Kestot kuitenkin imevät huomattavasti vähemmän ja vaatii siis vaipanvaihtoa useammin, samoin kuin vauvan ihonhoitoa entistäkin tarkemmin. Pyykkimäärästä nyt puhumattakaan.

Mutta kuten olen jo todennut, kukin tyylillään ja toki on hienoa, jos joku jaksaa niitä kestoja niin kuin alkuun aina "uhoaa" :flower: Itse voin sanoa jo tässä vaiheessa, että mäkään en niin ekoihminen ole, että aikoisin kestoja ottaa käyttöön, vaan aion selvillä kertiksillä.

Mutta kaikki tämä vain hyvällä :xmas: Tsemppiä kaikille, kestoilijoille sekä kertailijoille :hug:

Vau 29+0 Poksista poks!
 
Kestot vs kertikset Eipä ole kokemusta kummistakaan ja mulle on yks hailee, mitä kukin lapsillansa käyttää. :) En ymmärrä, miksi tuostakin asiasta pitää alkaa arvostelemaan. :eek: Äitiyspakkauksessa ilmeisesti tulee mukana kestovaippoja, joten kai niitä tulee ainakin kokeiltua. Saa sitten nähdä.

Pari lautasellista mannapuuroa ja marjasoppaa syöty. Ai kun oli hyvää. :p Huomenna taas alkaa työviikko, saa nähdä onko maanantaiaamu vaikea.

Empuuu ja Anni rv13+0 POKS! :heart:
 
Buam ja Sapfo,kuulun samaan kertiskastiin teidän kans :wave:
ja onko joku todellakin yv:tä aiheesta sulle laittanut,justjust.... :) eli varmaan kohta mullakin postilaatikko pulollaan kestovaippa infoa....
 
Pakko minunkin osallistua tähän kesto/kertisvaippakeskusteluun.
Minäkään en ole käyttänyt esikoisella yhden ainoata kestovaippaa. En yksinkertaisesti jaksa: koen helpompana hakea kertikset kaupasta ja käyttää niitä. Samoin teemme varmaan kakkosenkin kohdalla. Muutoin meidän perheessä ollaan oikeastaan erityisenkin ympäristötietoisia ja ekologisia, ainakin mun mielestä. Kierrätetään oikeastaan kaikki, kuljetaan melkein kaikkin matkat kävellen, vaunuilla tai pyörällä, syödään tosi vähän lihaa (mies ei ollenkaan) jne. Jokainen tehkööt omat ekotekonsa omien voimiensa mukaan. :heart:

(Ja sanottakoon vielä, että mun nuorin sisareni on mua 17v. nuorempi ja olen hänelle ja muille sisarilleni aikoinaan vaihtanut lukemattomat määrät harsovaippoja ja tiedän, mitä se on. Itse en sitä jaksa, kun kerran on mahdollisuus muuhunkin.)

Eli tehdään siis kaikki omat valintamme eikä moralisoida tai kritisoida muita, eikös niin? :) :heart:
 
Tervehdys täältäkin suunnalta!
Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille tarvitseville seuloihin yms. Sekä onnea kaikille hyviä uutisia ultrassa saaneille.
Siitä tulikin mieleen että pääsettekö ultraan joka neuvolakäynnillä vai miten miusta tuntuu että useammat ovat "päässeet" näkemään pienen jo monta kertaa?!?
Lukemassa olen täällä käynyt mut ei vain ole tullut kommentoitua mitenkään.
vaunuista miellä on vielä tallessa poitsun Teutoniat (yhdistelmät) ja niillä mennään. Olen niihin todella tykästynyt. Menevät pieneen tilaan autossa (farkussa kun pitään koirankin mahtua matkaan) menivät koko sen ajan kun vaunuja/rattaita tarvittiin. Ja heittoaisa on miusta ollut todella kätevä kapistus.

hoitoasiaa itse olen tällä hetkellä työttömänä kotona ja siitäkin huolimatta poitsu on 9pv/kk hoidossa alle 7 tuntia. Meille se sopii hyvin ja on ollut hyvä ratkaisu. Siitä oli helppo lisätä päiviä kun oli tässä välillä töissä. Meillä on kivä pph ja poitsu viihtyy siellä hyvin joten en näe mitään syytä ettei jatkaisi siellä jatkossakin. Kesä on sitten eri asia ja sitä vielä mietin. Paljon riippuu siitä millainen tämä tulokas on luonteeltaan.

ammateista itse ole ammatiltani inssi. Mutta päivääkään en ole inssin töitä tehnyt. Nyt olen miettinyt uutta ammattia itselleni eli opiskelemaan menoa mutta en oikein tiedä mitä haluaisin tehdä. Tai tiedän mutta opiskelut olisi sitten toisella paikkakunnalla niin on jäänyt hakematta. Nythän miulla on reilu vuosi aikaa miettiä mitä haluan tehdä tulevaisuudessa tai etsiä työpaikka.

käsitöistä itse tykkään neuloa paljon, tehdä ristipistoja ja jonkun verran ommella. Tuo ompelu ei hirveästi ole mukanaan vienyt vaan on lähinnä kohdistunut verhoihin, tyynynpäälisiin ym. kodin tekstiileihin.

Mitäs vielä?

Oma olo on välillä ollut jopa hyvä. Se armoton väsymys on pikkuhiljaa kadonnut, mut se kuvotus on vielä jäljellä. Ja manasin tuossa muutamana iltana että olen saanut jo sen "ihanan" närästyksen jo vaivoikseni. :kieh: En tielä tuliko siitä että söin suht maustettua ruokaa vai mistä mutta hyvi tuossa eilen illallakin närästi. Onneksi löytyi kaapista kahvikermaa joka ainakin vielä auttaa. Toinen mikä on tullut mukaan kuvioihin on että meinaan oksentaa ihan väkisin aina kun pesen hampaita. Muuten en ole oksentantu enkä ollut pahoinvoiva, mutta hampaiden pesun yhteydessä voisi vaikka oksentaakin. :x

ainii kestoista/kerttiksistä poitsulla käytin pelkästään kerttiksiä. Nyt olen miettinyt mitä teen. Ja täytyy sanoa että en tiedä. Voisin ehkä kokeilla kestojakin mutta jos ne osoittautuvat kovinkin "hankalaksi" niin tiedän että ne jäävät pois käytöstä. Mutta katsellaan. Ja siinä olen buamin kanssa samaa mieltä että jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee siitä on turha tulla "saarnaamaan". Toivonkin ettei tänne tule "tappelua" kestot vastaan kerttikset.

Mutta nyt pitänee mennä tekee jotain. :D
Aurinkoista sunnuntai-päivää kaikille
Saimaanrannan äippä ja öttiäinen (15+? :ashamed: )
 
Te ken yrjöilette, onko kukaan huomannut että joko ruoka tekis sen et helpommin tulee ylös?

Ai niin tohon neuvola aikaan, ne anto aina uuden ajan kun edellisellä kävi, mulla siis ollu yksi neuvola yksi lääkäri jossa oli myös sen neuvolatätin kanssa ja kohta on seuraava.

Unico 11+2
 

Yhteistyössä