Heippa vaan munkin puolesta
olen silloin tällöin lueskellut jo odotuspuolella juttuja, en ole kirjoitellut kumminkaan.
Onnea kaikille tasapuolisesti "kevätkääryleiden" johdosta!
Eli meille syntyi kolmas lapsi 15.4, poika <3 ikää nyt herralla siis 2 kuukautta ja viikko.
Alusta asti kaikki on mennyt hyvin, tämä on kyllä rauhallisin tapaus näistä kaikista kolmesta, ja imetys on onnistunut hyvin. Täysimetyksellä mennään ja poika syö n. 15-30 min. kerralaan. Päivä alkaa n. klo 10.00, imetän ja sitten aamupesut ja seurustelua pari tuntia.
Sitten poika nukkuu tunnin-parin päiväunet ja iltapäivästä n. klo 14 jälleen imetystä ja hän syö parin tunnin välein sitten iltapäivällä ja illalla, nukkuu siinä imetysten välillä mutta yhä enemmän on hereillä jo ja haluaa seurustella =)
Yöunille omaan sänkyyn poika käy siinä klo 23, ja yhtä soittoa nukkuu aamuyöhön n. klo 05-07 jolloin herää syömään, syö 'tyhjäksi' yhden rinnan ja nukahtaa viereen sänkyyn jossa nukkuu vielä muutaman tunnin ja taas imetystä ja uusi päivä voi alkaa.
Välillä iltaisin on meilläkin itkukohtauksia, olen tulkinnut ne ihan väsymykseksi vaan. Silloin ei kelpaa edes rinta, ei tutti, ei mikään
poika huutaa sylissä kunnes nukahtaa.
Ilmavaivoja on ollu jonkun verran, ja pulauttelee myös mutta nyt ihan viimeisen parin viikon aikana on ilmavaivat helpottanu, vaikka mitään muutosta ei ole mun ruokavaliossa ollu eikä muutenkaan.
cauplatonista mulla huonoja kokemuksia, esikoispojan ilmavaivat vaan paheni kun sitä erehdyin antamaan :| nyt tämän ukkelin kanssa on pärjätty loistavasti (ja varmaan paremmin siis) ilman cuplatonia
keskimmäisellekään en antanut sitä...
Me sanottiin kiitos -mutta ei kiitos- rotarokotteelle. Mietittiin sitä että hyvin on meidän aiemmatkin pärjänny ilman sitä rotarokotetta ja emme halua että poika joutuu koekaniiniksi, onhan se aika uusi rokote joten kaikkia haittavaikutuksia ei ehkä ole vielä tunnustettukaan. Ainakin suolentuppeumaa ja kawasakin tautia voi aiheuttaa tuo rokote, ja onhan se ikävää kun joillain on kestäny ruikulit viikkotolkulla rokotteen jälkeen :x
Jos pieni sairastuu rotavirukseen, se hyvin, hyvin harvoin on hengenvaarallista onneksi.
Noh, me nyt sanottiin niille sikainfluenssarokotteillekin kauniisti -ei kiitos-
D- vitskuista vinkkaan että Disneyn D3 tipat on ollu meillä käytössä ja olen havainnu että ovat tosi hyviä, ne ei maistu miltään ja D3 on luonnollinen, eläinperäinen vitamiini toisin kuin D2 mitä esim Jekovit on. D2 on ergokalsiferoli josta elimistö ei pysty käyttää hyväkseen kun pienen osan, D3 taas on kolekalsiferoli joka imeytyy hyvin, ihmettelen miksi yhä neuvolat antaa Jekovitia :/
Se on kanssa hauska juttu kun edelliset lapsemme on syntyneet 04 ja 05 vuonna, jolloin vuonna 04 ei missään nimessä tuttia suositeltu neuvolan eikä synnärin taholta, no, seuraavana vuonna eli 05 sitten oikein annettiin tutti vauvalle jo synnärillä, ja tämä nuorin eli 10 syntyny sai tutin kun neuvolan terkka kävi kotikäynnillä ja toi tuliaisina neuvolan puolesta
ei ne osaa päättää mikä on suositus
Mitä teille sanottiin että kuinka pitäis vastasyntynyttä nukuttaa? ennen oli niin että kyljellään mieluiten, ei mahallaan missään nimessä eikä selälläänkään ennenkuin itse kääntyy.
No nyt olikin sitten niin että mieluiten selällään ja että unitutin käyttöä suositellaan (pienentää kätkytkuoleman riskiä, luki paperissa) eli muuttuu suositukset kyllä tiuhaan.
varmaan omaan järkeen ja äidinvaistoon luottaen pääsee pisimmälle :wave: ja välttyy ylimääräseltä ressiltä...
Oletteko antanu vauvoillenne jo vettä janojuomaksi? minä en ole vielä mutta varmaan sitten kun (ja jos) helteet alkaa
Vielä vauvan ihonhoidosta sen verran että me ollaan tällä kertaa jätetty kaikki vauvasarjojen tökötit kaupan hyllyyn. Ainoa rasva/öljy on neitsytkookosöljy jota siis käytetään vaippa-alueelle ja muualle ihoon, se on hiukan desinfioivakin luonnostaan joten sillä on ollu hyvä pyyhkiä kaulapoimutkin niin että olen ottanu sitä pumpulipallukalle ja sillä pyyhkiny ja lopuksi "talkkia" (eli meillä ihan aitoa perunajauhoa!) poimuihin sekä vaippa-alueelle tarvittaessa. Yhtään ei ole ollu ongelmaa ihon kanssa tämän vauvan kanssa. Eli siis pelkällä neitsytkookosöljyllä ja perunajauholla ollaan pärjätty
=)