**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Huomenta kaikki!

Täällä takana nuhainen ja mahakipuinen ilta ja yö. Nyt A-V nukkuu vihdoin tyytyväisenä sylissäni = äiti itse ei siis vieläkään pääse nukkumaan... Oletteko muut käyttäneet Nenä-Friidaa tukkoisen nenun avaamiseen? Ensimmäinen kerta aiheutti kamalaa paniikkia vauvassa, mutta nyt kun on muutama päivä harjoiteltu niin homma alkaa toimia. Toivottavasti nuha menee pian ohi! Pierutkin tuntuvat nyt itkettävän ressukkaa, vaikka yleensä piereskelee iloisena ja tyytyväisenä =) Taidan pienentää Jekovit-annostusta hetkeksi ja kokeilla, auttaako se.

Kohta mummo tulee kylään muutamaksi tunniksi, minä saan lounasta ja pääsen kunnon suihkuun, luksusta :)
 
Kiitos Anuuu linkistä!!

Pitäsköhän mun vaikka kertoa meistä jotain jos tänne vielä mukaan pääsis :)

Eli poika siis on Lauri nimeltään ja syntyi 18.4. rv 38+3 (3910g/51,5cm)
Ja meidän perheeseen kuuluu siis Laurin lisäksi isosisko 2v9kk ja minä. Isästä tuli ero jo raskausaikana..
Mutta aika hyvin me ollaan pärjäilty näinkin :)
Lauri kasvaa tissimaidon voimalla ja musta kun esikoisen jälkeen tuli aika imetysfanaatikko niin toivon että 6kk ikään mentäis täysimetyksellä :)

Mahavaivaa on mys täällä,niinkun taitaa olla monilla muillakin. Lopetin 1,5vkoa sitten maitotuotteet ja aluksi tuntui että siitä oli apua. poika nukkui paremmin ja heräs ähisemään vaan aamulla. (kun siis yleensä aamuyöt menee kokonaan itkiessä ja ähistessä)
Mutta parempia öitä oli siis vajaan viikon ja nyt taas sama meno jatkuu ja äitiä väsyttää.. :/
Osaako kukaan veikata mikä vois olla kun en siis ole maitoa käyttänyt edelleenkään ja silti vaivat palasi..
Loppuu itseltä keinot kesken :ashamed:

Mutta nyt me lähdetään mökille ajelemaan,saunomaan,uimaan ja grillaamaan. kivaa :)

ViVa ja Lauri huomenna 7vkoa
 
Ja mä en varma oo mut epäilen et menkat alko täälläkin :/
sama homma oli kyllä esikoisen aikaankin. mietin kun oon ollu jotenki viel normaalia kireempi ja turvonnut. ja alamahassa outo tunne. niin eilen aamulla alkoi sitten vuotamaan . Plääh!
aika vähän kuitenkin vielä,että tiedä sitten mitä tää on :eek:
 
Me ulkoiltiin aamusta ja esikoinen on nyt päikkäreillä. Meillä aamulla piti vähän herätellä Timoa että päästiin pihalle. Ollaan taas lasten kanssa loppu päivä kolmestaan kun miehellä taas iltavuoro.

Meillä on nenäfriiida käytössä. Esikoinen aikoinaan huusi aina imettäessä. Timoa ollaan jouduttu imemään nyt joitakin kertoja eikä ole vielä huutanut paljoa. Me ollaan muuten käytetty nenäfriidassa ihan tupakkafilttereitä, ne on halvempia.
 
Känkkis, alkoiko sulla menkat myös esikoisen jälkeen noin nopeeta? Mietin vaan et meneeköhän samalla kaavalla..

Ja neuvolakuulumisia, kaikki pojalla hyvin - oli lääkäri. Mitat 7,5viikkoisena 6130g (3605g) 57,5cm (50cm). Hyvin siis kasvaa edelleen tissimaidolla, taas oli tullut yli 500g reilussa viikossa painoa!

Meillä kerran käytetty nenäfriidaa kun pojalla jää maidosta rookkuja nenään rohisemaan. Ei kyllä pahemmin huutanut, tai no vähä muttei hysteerisesti. Se on kyl hyvä imuri, ne pipettimalliset ei varmaankaan toimi yhtä hienosti..

Ai niin- meidän vauva teki päiväuniennätyksensä aamulla, 2,5 tuntia putkeen! Hienoa. Ja nyt jäi nukkumaan ilman itkuja vaunuihin. Toivotaan et tää tästä. Mitäs muuten teillä helteillä vauvoilla päiväunilla? Meillä poika nukkuu puun alla vaunuissa varjossa (vaunukopan kansi pois, pelkkä hyttyssuoja vaan päällä, eikä peittoa, aamulla oli virkattu peitto jaloilla) niin et päällään on hupullinen shortsiasu (ihan helmi, ei tarvi lakkia, saatiin aikanaan esikoiselle lahjaksi - capin vauvamallistoa, en tiä myydäänkö ees suomessa).

No joo, mä meen nauttimaan kahvista ja pitäis kuvia tilailla... On kyl niin paljo taas teettämättä paperille, varmaan vuoden kuvat ellei ylikin. :eek: hiton digiaika ku ne jää aina vaan koneelle.

Anu
 
heippa pitkästä aikaa..
ollut kamala viikko.
mies ollut töissä melkein 24h viikon ajan ja minä kitisevän vauvan ja 2 villin pojan kanssa ollut yksin :/
huh huh.
tänään miehellä onneksi loppui päivystys ja on taas illat ja v-loput kotona.
*luojan kiitos*
aloin olemaan ihan hulluuden partaalla.
tänään aamullakin itkin miehelle ja sanoin että olin luullut että oli tahalleen piilottanut mun puhelimen tyynyliinan väliin :LOL: :ashamed:
vaikka se oli mennyt sinne itseltäni vahingossa varmaan. B)

eli huomaa että väsynyt olen- liiankin :whistle:

su vihdoin tytön ristiäiset. tekemistä riittää ja kotikin pitäisi siivota kun vieraat tulee tänne. ei vaan voimia löydy tämän viikon yh elämän jälkeen mihinkään.. :|

tämän kaiken päälle, tyttö tuli flunssaa ma-ti yönä ja on edelleen. vihainen kuin mikäkin päivät ja yöt korisee tukkoisen nenän kanssa eikä tahdo kunnolla saada nukuttua.
pulloa olen joutunut antamaan pari kertaa päivässä nyt nuhan aikana kun tuntuu että meinaa tulehtua tissillä eikä jaksa juoda.

olikos täällä muita joilla vauvoilla jo ollut nuhaa???
onko helpotus vinkkejä? entä kauan kesti? :attn: :attn: :attn:
kurjaa :/

onneksi tuli nätit päivät. tänäänkin olin kahdesti lenkillä tytön kanssa.
ihanaa, saa vähän pää tuulettua. =)

että sellaista.
mutta nyt taas kotihommien ääreen. :D :wave:
 
Sanmar kiitti vinkistä, täytyy ostaa noita tupakan filttereitä nenäfriidaan!

anuuu mäkin olen alkanut miettiä, tuleeko tuo nenän tukkoisuus itse asiassa maidosta, on nyt kestänyt muutaman päivän. Pöljä kysymys varmaan, mutta näyttääkö se "maitoräkä" jotenkin erilaiselta kuin tavallinen nuharäkä? Ollaan arveltu, että A-V:llä olisi pieni flunssa, mutta on tukkoisimmillaan aina juuri syömisen jälkeen.
 
Meillä ollaan jouduttu nyt muutamana päivänä joitakin kertoja imemään Timon nenää, kun rohisee. Ei onneksi ole pahentunut ja pystyy hyvin syömään. Muistan joskus kun esikoinen oli nuhassa niin syödessä meni rintakin räkäiseksi.

Mutta nyt taidetaan taas kutsua.
 
esikoisesta menkat alkoi 7,5kk synnytyksen jälkeen - ja sillon imetin alussa vähemmän kuin nyt :headwall:

niin ja kesäsuunnitelmia on sen verran että juhannuksen jälkeen lähetään porukoiden vuokraamalle mökille viikonlopuksi Airistoon ja loppukesästä meidän kummipoika, täyttää 11v, tulee meille ainakin viikoksi. anoppilassa pitäisi käydä kanssa. kummipoika otetaan senkin takia että saa vähän "lomaa" kun pojan äidillähän on nyt tosi rankat syöpähoidot käynnissä. plus kaikki saadaan vaihtelua arkeen :)
 
Kyllä meitä nyt koetellaan. Jos ja KUN täsät selvitään voittajina niin me selvitään mistä vaan. Ensin nuo neidin alkutaipaleen ongelmat ja nyt tämä.
Mies on mystisesti sairastellut reilut kaksi vuotta ja on jos minkälaisia tutkimuksia tehty tässä vuosien varrella. Tähystetty molemmista päistä, nielty kameraa, ultrattu sieltä ja täältä, maksasta otettu koepalaa. Miljoonia verikokeita jne... viime perjantaina tehtiin vatsan seudun tomografia ja tänään sitten lääkärisetä soitti että löytyi kasvain toisesta lisämunuaisesta :snotty: Et silleen... meni sitten meidän kesäloma suunnitelmat pikkaisen uusiksi. Lähete lähti tänään tampereen yliopistolliseen leikkausta varten. Huomenna menee sairaalaan verikokeisiin jossa ilmeisesti selvitellään kasvaimen laatua ja jotain muita juttuja. Sen jälkeen on aika lääkärille joka sitten selvittää asiaa paremmin. Sen verran tuossa tuli googletettua et selvis et on aikasta harvinaisia ja vielä harvinaisempaa on että olis pahan laatuinen, joten ihan positiivisin mielin ollaan kuitenkin =)

Nyt lähden miehen kainaloon.

Joanna
 
Joanna: Hyvä että miehen sairastelun syy on selvinnyt ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Sain molemmat pojat nukkumaan heti klo 21 jälkeen. Timon kannoin vuoteeseen klo 21.15 ja nukahti kylläkin jo rinnalle. Jäipä hengähdysaikaa itselle, nyt odotellaan vain miestä kotiin, tulee vasta lähempänä yhtätoista.

Esikoiselle ei sitten päivällinen kunnolla maistunut ja jälkiruokaa olisi pitänyt saada. Huudon kanssa pöydästä piti ottaa pois. Ennen iltapalaa olisi pitänyt saada banaania ja keksiä, mutta en antanut kun ei syönyt. Huuti varmaan yli puolituntia. Keitin puuron sitten etuajassa ja eihän se olisi meidän herralle maistunut. Söi kuitenkin syötettynä puolet. Ja sitten kun imetin toista niin piti ruveta hyppimään tuolin selkänojalla. Ja kun olin pesemässä esikoista niin Timopa päätti vaatia huomiota ja huusi sen aikaa kun suihkutin toisen. Huomenna olisi kolmas ilta putkeen komestaan lasten kanssa :headwall:

Me ollaan helpoteltu flunssaisen oloa nostamalla sängynpäätyä koholleen, höyryhengitystä ja tietysti imetty nenäfriidalla räät pois.
 
Kesälomasuunnitelmista kyseltiin.. Meillä ei ole kesälomasuunnitelmia. Miehellä ei itse asiassa ole edes lomaa, kun pitää kaiken talvella. Ollaan aina matkustettu sitten jonnekin, kun Suomen pimeys talvella on niin kurjaa. Saas nähdä miten ens talvena..uskaltaako lähteä reissun päälle. Miten te, joilla on useampi lapsi, oletteko käyneet ulkomaan reissuilla kuinka pian lapsen syntymän jälkeen? Varmaan helpointa olisi reissata, kun vauva on imetysiässä, mutta meillä neiti on sitten n. 9kk, kun talviloma lähestyy. Lentokin on kuitenkin varmaan lähemmäs 10 tuntia, kun ei lähempänä oikein lämmintä ole.. apua..
 
Lyy
Olen taasen käynyt lukemassa miltei päivittäin, mutta itse enmeinaa millään ehtiä kirjoittamaan. On mukavaa lukea, että muutkin painiskelevat samojen ongelmien kanssa (vaikkei ongelmat siis kivoja olekaan)... Välillä nimittäin meinaa mennä sormi suuhun tuon pikku jätkän kanssa.

nenä-friidasta meillä poitsu huusi kanssa kuin hinaaja, kun tyhjensin nenää hänen ollessaan uninen/unessa aamulla sitten hereillä ollessa hymyili vain ja katseli minua, kun tyhjentelin... :D

Pulttibois taisi kysyä nuhasta... Meillä meni pari yötä ihan pipariksi tukkoisen ja kiukkuisen vauvan kanssa. Helpotusta sain tosiaan nenä-friidasta sekä siitä, että nukutin pystymmässä asennossa. Virittelin vauvan sankyyn viltin siten, että pääpuoli jäi korkeammalle. Myös sitterissä nukutin, vaikken muuten siinä annakaan pitkiä aikoja nukkua. Oli vaan pikkuisen niin paljon helpompi hengittää, kun ei räkä koko ajan rohise nenässä. Vähentää muuten myös korvatulehduksen riskiä tuo pystyasento, kun ei pääse lima korvakäytäviin ;)

Mutta joo, palailen taas, kun ehdin. Meilläkin on sitten ristiäiset lauantaina, joten kiirettä pitää myös niiltä osin..

Nautinnollisia vauvahetkiä pienokaistenne kanssa!

T. Lyy ja Jonne-boy B)
 
Joannalle :hug:
MB meidän tutut oli viime joulukuussa 9kk ikäisen kanssa Thaikuissa ja hyvin oli mennyt matka. Menolennon vauva oli nukkunut babybasketissa mut tulolennon itkenyt lähes kokonaan.. Mutta paikanpäällä kaikki oli mennyt hienosti, lapsen ehdoilla. Eli päiväunet ilmastoidussa hotellihuoneessa ja käsidesi aina vaunuissa.. Korvikkeet ja purkkiruuat raahasivat Suomesta mukaan. Pakkohan se melkeen on... Tuttipulloina kertakäyttöpullot, sitä en oo sit kysynyt et miten ne onnistui steriloimaan pullon tutit...? Vedenkeittimellä varmaan. ....mä kans oon miehelle ehdottanut et jos mentäis tammikuussa heti joululoman päätteeksi etelään, mut ihan vaan kanarialle ku sinne on lyhemmät lennot ja viikoksi vaan, Thaimaahan ku on melki pakko mennä kahdeksi viikoksi.

Kesäsuunnitelmia meillä ei ole sen kummempia. Juhannukseksi Pohjanmaalle, jäädään lasten kans sinne viikoksi ku mun mies lähtee Lappiin kalaan. Sit heinäkuu kotona kunnes me lasten kanssa suunnataan taas Pohjanmaalle siksi aikaa ku heinäkuun lopussa meidän keittiö rempataan uuteen uskoon! Pohjanmaalla pitäis käydä asuntomessuilla Vaasassa ja isomman pojan kans Tropiclandiassa. Sit muumimaassa Naantalissa pitäis poiketa. Mut siis ei mitää kummempaa. Meidän mökkikin on vedetty maan tasalle ku siihen nousee tänä kesänä isompi uusi hirsinen tilalle, joten ei mökkeillä ollenkaan nyt sitten.. No, ens kesänä onki sit uusi hieno mökki vanhalla tutulla paikalla odottamassa! :D

no joo nyt vauva kutsuu!

Anu
 
Huomenia :hug: kaikille ja voimia joannalle =)

Ei meinaa keritä kirjoitella itse vaikka lueskelenkin joka päivä ja juttua riittäisi. Jos nyt jotain kuulumisia kun tyttö nukkuu aamu uniaa :eek:
Viime yö oli vähän huono tytöllä ähinää ja puhinaa ja piereskelyä, unissaan kähisi ja huitoi ja kauheeta murinaa piti ei huutanut eikä ollut hereillä mut nuku siinä sit ite :/
Onneks isommat nukkui hyvin, meillä ollut tuolla 5v vähän nukkumis onkelmia vauvan syntymän jälkee, mut nyt ollut viikon ihan ok, päivät menee hyvin mut öisin nousi kiukkuamaan, ajattelin et mustasukkainen ja reagoi sit öisin kun en kerkee päivisin antaa huomiota tarpeeksi :snotty:
Onhan täs säpinää vauva ja erittäin tempperamenttinen 3v pikkumies ja 5v tyttö joka aina ollut kiltti ja jäänyt veljensä varjoon kun veli sairastanut vauvasta asti allergiat ja korvatulehdukset ja nyt sit pikkusisko joka kyl kiltti vauva mut ei se aika riitä :ashamed:
Sit ole viel yksin kaikkien kanssa :$ (vähän itsesääliä tähän). Vauvalla kun eri isä kun muilla eikä asun meidän kanssa, et sekin vielä :( mut selvitty on.

Kesäloma suunnitelmia ei erityisemmin ole, tääl mummolassa ollaan vähän aikaa, mut ens viikol jo palattava kotiin kun kasandralla neuvola ja itelläkin vasta nyt toi jälkitarkastus.
Taitaa kasandralla olla kohta taas nälkä kun puhisee tuossa niin kamalasti, mahaakin kipristelee täytyy katsoa mitä tänään syön kun eilen tuli herkuteltua juustokakulla :p niin ehkä sitten tytön mahaa nipistelee :eek: Kuulumisiin taas

Vilijonka ja Kasandra

 
Heissan,

On ihmeellistä huomata, kuinka vauva kasvaa ja kehittyy ja vaikka sanoja ei vielä ole, se ei estä vuorovaikutusta. Kovinko kuulee, että olen ensikertalainen...

Meillä tyttö on kasvanut hurjasti ja on jo ihan vauva, eli ei siis enää mikään vastasyntynyt. Pituutta on tullut jo 9 cm (57cm) ja painoakin melkein 1,3 kg (4305g).

Tyttö nukkuu oikein hyvin, (eli äiti ei vielä ainakaan ole tarvinnut päiväunia) ja sama rytmi ollut iltanukkumisien kanssa käytössä jo lähes kotiintulosta saakka. Lievät mahavaivatkin hävisivät sen jälkeen, kun vaihdoin d-vitamiinin vesipohjaiseen Jekovittiin.

Me ollaan tytön kanssa ulkoiltu tosi paljon, ihan joka päivä ja joskus kahdestikin. Kaupungilla käyminen on helppoa, sillä tyttö nukkuu vaunuissa tosi hyvin ja keskusta on ihan vieressä.

Juuri, meillä on ihan sama juttu: Tyttö rakastaa keltaista hymynaamaa, joka on vaihtoalustan vieressä ja juttelee sille kovasti - enemmän kuin äidille. Eiköhän tämäkin pikkuhiljaa muutu... :)

Voimia Joannalle!

Hyvää viikonloppua kaikille!

T: KMaria ja tyttövauva 7vkoa ja 5pvää
 
Joannalle ja koko perheelle voimahalit täältäkin :hug:

Ihana aurinkoinen keli sen kun jatkuu =) Yö tuli taas nukuttua huonosti, mutta silti olo on virkeä, kohta mennään pikkuherran kanssa taas pihalle, hän pääsee leikkimään viltille ja itse saan (toivottavasti :LOL: ) hetken lukea ja rentoutua ;)

Me ollaan käyty kanssa parilla vajaan tunnin lenkillä päivittäin, pysyy mieli virkeämpänä, ja tuota painoakin täytyisi saada pois. Kai sitä on kohta pakko alkaa noita pisteitä laskemaan, kun ilmeisesti suusta menee alas kaikenlaista "huomaamatta", tuo ruokapäiväkirja auttaisi siihen kummasti;-)

Miten muut, jotka juottavat vettä vauvalle, miten usein pesette ja keitätte pullon ja tutin? Joka juomakerran jälkeen, päivittäin vai miten? Eilen annoin ekan kerran vettä, kun oli niin karmean kuuma, ja hyvinhän tuo herralle maistui ensi järkytyksen jälkeen;-)

Dooris ja Väinö
 
Moi taas :wave:

Nyt on vilijonka08, rakastava äiti ja zeena lisätty listaan ilmoitelkaa jos joku oli vielä...meinaa mennä niin härdelliksi nää päivät etten paljon ehdi koneella roikkua. Ja jos joku haluaa vauvan nimen etusivun listaan niin vinkatkaa mulle, en automaattisesti lisää niitä, ja monethan olikin laittanut ettei halua nimeä sinne

Kalenteri oli tehnyt hienon kakun...upee!!

Joanna :hug: voi, että, kyllä teille tulee kaikenlaista, voimia sulle!

palaan taas joskus...ehkä...kommentoimaan. Miten mulla aika meinaa loppua?? Ehkä tää muutto härdelli vielä vaivaa tässä lisänä, ja kiristää hermoa, kun tuntuu etten mitään ehdi tekemään kunnolla. ja koti on kuin pommin jäljiltä, oikein hävettää :ashamed:
 
Lueskelen ja kirjoitan paremmalla ajalla lisää. Nyt vaan pikainen kysymys, kauan teillä kesti jälkivuoto, siitä joskus ollu jotai juttuakin..
Nyt pitää kiirehtiä, esikoinen kakkas parvekkeella olevaan pieneen uimaaltaaseen... :attn:
 
Hippoliina, juu niin täälläkin, 6 viikkoa kesti jälkivuoto. Nyt on viikko ollu ettei oo enää tarvinnu pikkuhousunsuojaa. Tosin mulla vieläkin välillä aukeaa pestessä yksi tikkikohta ja siitä tulee sitten aina pikkuisen verta. Hohhoijaa.
 

Yhteistyössä