**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Heipä hei taas,

mitenkäs teillä muilla, onko ollut ongelmia ylettömän puklailun/oksentelun kanssa? Siis vauva oksentaa, en minä B) Viime yönä esimerkiksi söi ensin 2 tuntia putkeen ja sitten oksensi valtavan lammikon maitoa, lensi oikein hienosti kaaressa kun selällään makaili - ei tuota voi enää sanoa pukluksi, se olisi vähättelyä... Varmaan siis vauva syö liikaa, mutta kun ei huoli tuttia eikä tule onnelliseksi mistään muusta kuin tissistä. Neuvolassa sanottiin, että ei voi syödä liikaa rintamaitoa, mutta en olisi kyllä ihan varma.

Dooris-71 meillä käytetään päivällä kotona enimmäkseen harsoja ja PUL-kuoria tällä hetkellä, mutta öisin ja kodin ulkopuolella kertiksiä. Erilaisia sisävaippoja ja hahtuvahousujakin olisi odottamassa, mutta nuo harsot ja kuoret tuntuvat tällä hetkellä kätevimmiltä. Kyllähän ne tosin näköjään tuntuvat selvästi märemmiltä kuin kertis, vauveli alkaa aika nopeasti itkeä ja vaatia vaipanvaihtoa.

Yöllä on vaihdettu kakkavaipat aamuyösyötön yhteydessä, ainakin jos haisevat niin pahasti että oma yöuni häiriintyy =)

Viljaliina ja Vauva 17vrk

Anuu ja Lilja en ole kysynyt, että onko valkoinen suussa sammasta, tosin, ei ole neuvolatätikään asiasta maininnut, vaikka on pojan tutkinut, joten jospa se ei olekaan sammasta??!! :eek: Vähän on tyhmä olo, kun ei tiedä! Mutta, vettä olen nyt antanut kulauksen imetyksen jälkeen ja kieli ei ole enää niin valkoinen. Ehkäpä se ei sammakseksi vielä ollutkaan kehittynyt??

Ihana tuo kännykkäjuttu Lilja! :LOL: Päivän paras! Vielä ei itselle ole noin käynyt, mutta ei varmaan kaukana sekään päivä ole, sen verran meinaa väsyttää...

Neuvola takana ja poika kasvanut huimasti! Nyt painoa 5200g ja syntymäpaino oli 3836g. Maitoa näyttää riittävän!

Pakko mennä, poika kitisee. Ihanaa, kun on lämmintä säätä tiedossa! =)

Marika juups ei se varmaan sammasta ollut, kun pelkällä vedellä lähti. Mut tosiaan hyvähän se sieltä on pois huuhtoa.

Tänään oon ollut ihan kiukkupeppupäivä ittellä, miehelle tullu kiukuteltua koko päivä :ashamed: .

Ei nyt irtoo muuta.

Lilja + pikku-ukko 7 vkoa tasan

Viljaliina meilläkin puklaillaan, mutta vain silloin kun on tullut vähän liikaa tankattua.. Omituista, että neuvolassa sanotaan noin..en kyllä minä ainakaan ole samaa mieltä. Kyllä toi ainakin syö liikaa, jos antaa tissillä majailla. Huomaa hyvin, että normisti osaa syödä "oikean määrän", mutta jos masuun sattuu niin majailis vaikka tunnin tissillä, kun se niin lohduttaa. Silloin onkin sit hirveet puklut + ilmavaivat vaan pahenee, et oon sit vaihtanu tissin tuttiin, jos alkaa paljon mennä yli "normiajan", joka meillä on 10-20min. On kyllä ikävää, jos ei huoli tuttia, meillä oltais jo varmaan jossain hermoparantolassa, jos neiti ei söis tuttia, sen verran huutaa päivittäin.

Marika, mä olen antanut molemmilla valkoisen kielen olla eikä ikinä esikoisellakaan ollut sammasta (vaikka kieli aina vähän valkoinen, siis sinä aikana kun oli pelkällä maidolla). Ja siis ei se kait niinkään ole, että siitä valkoisesta kielestä kehittyis sammas helpommin. Sammas ku on hiivatulehdus (korjatkaa jos olen väärässä ), eli se on enemmänkin suun happamuudesta ja muusta johtuva juttu ku siitä onko maitoa kielellä. Että hmm.. Kukin tekee miten haluaa, mut mun oma mielipide on et turhaa sitä vettä on antaa ellei ole tyyliin sika kova helle tms.

Dooris mä käytän pääsääntöisesti harsoa lisäimun kanssa (ihan bambukankaasta kolmikertaisesti ommeltu kaistale) ja itse merinosta ommeltua kuorta. Päikkäreille laitan tirsokkaan tai vastaavalla mallilla itse ommellun, sekä pul -kuoren (imee paremmin ja pitää kauemmin kuin harso). Lisäksi käytän ihoa vasten microfleecestä ommeltua kuiviketta, päästää nesteen läpi ja pitää ihon ihanan kuivana.

Viljaliina myös meillä Vertti pulauttelee aika tehokkaasti. Välillä on selinmakuulta pärskähtänyt reilusti päälle. Meillä vähän sama ku MBllä eli sillon ku mahaa kipristelee niin ukko vois vaikka asua tissillä ja sit oksentelee ja kilju mahaansa entistä enemmän. Onneksi myös Vertti on nyt oppinut syömään tuttia - helpottaa huomattavasti.

Mä vedin taas tänään melkein pussillisen karkkia ja sit vielä pari palaa sirtuunapaita... Ahdistus iskee. Vannoin taas lenkillä käydessä eilen että nyt loppuu herkkujen syönti, mutta miten ihmeessä tuo itsekuri on nyt noin nollissa. Yleensä olen saanut suht hyvin pidettyä itseni irti herkuttelusta tyytynyt yhteen herkkupäivään viikossa. Nyt vetäis vaikka koko ajan kaikkea makeaa!!! :kieh: Jotain on nyt pakko keksiä tän herkuttelun vähentämikseksi. Mulla aivan varmasti lähtee kohta jo paino nousuun tällä vauhdilla... :ashamed:

Kiitos Joanna ja Känkkäränkkä vastauksista Piti vielä kysyä et korvaako sairaskassa jotain muitakin maksuja, kuten poliklinikkamaksuja, mitkä aina 22? kerta ainakin täällä Lappeenrannassa, ramppasin nimittäin loppuraskaudesta vähän väliä äitipolilla, et niitäkin maksuja kertynyt, kiitti jos jaksatte vielä valaista asiassa...

Niin ja piti kaikilta kysäistä et aiotteko ostaa sen rotavirusrokotteen/lääkkeen vauvoillenne. Mietityttää vaan tuo hinta kun on kai 140-170?.

Kiitos onnitteluista kaikille!

T.Aniviisu ja Nuuk

anviisu, lisäsin sut etusivun listaan. Tervetuloa mukaan :wave:

Ja tosiaan, olen niin kuutamolla että jotain on jäänyt kuitenkin päivittämättä, joten huudelkaa vaan...ja kukahan tekis uuden pinon kesäkuulle, tai jos mä teen, niin sitten en kyllä lupaa mitään päivityksiä, kun on vähän puuhaa tuon muuton kanssa :D

MB mä jätän myös auton kaukaloon nukkumaan pojan, koska nukkuu siinä tosi hyvin. Ja nyt varsinkin on ollut melkoista viuhtomista noiden pankkien ja vakuutusyhtiöiden kilpailuttamisen takia, niin säälittää poika, kun joudun repimään sitä ees taas, niin nytkin nukkuu tuolla kaukalossa kun kotiuduttiin juuri Tapiolasta, iltapäivällä vielä Osuuspankki ja sitten on pankit kierretty. Nordea johtaa tällä hetkellä :LOL:

Hysteerinen ja poika 8vko :heart:

ps. Eiliset neuvola mitat 60,5cm ja 6400g :eek: ei ihme että saan pakata bodeja pois, kun ei mahdu enää 60cm...tai osta mahtuu osa ei, riippuu vissiin vähän merkistä

Hysteerinen ja muut: noi vaatteiden kokomerkinnät on kyllä aivan täyttä hepreaa. Kun vertailee esim. Kiinassa ja Suomessa valmistettuja bodeja kokoa 60 niin on kyllä aivan eri kokoluokkaa. Sai ottaa heti käyttöön jotain 62 koon kiinalaisia, mutta kotimaiset 60 odottelee vielä vuoroaan. :|

Huh, meidän neiti on kyllä kova koisimaan! Viime yönä simahti siinä 23 aikaan ja nukkui aamulla 10. Tietty välillä tankkasi yöllä, mutta ei edes herännyt niihin syöttöihin, kun nukkuu tuossa meidän keskellä. Ja nyt vetelee päikkäreitä. Toivottavasti jatkuukin homma tällaisena.
Mies oli muuten viime yönä heittänyt peittonsa tuon vaavin päälle. :x Ja minä sitä vielä nukkumaanmennessä varoittelin asiasta, kun myttäsi peittonsa sellaiseksi palloksi. Argh! Onneksi ei ole mitään paksuja nämä meidän peitot ja onneksi minä huomasin tilanteen.

juuri meillä on menty jo pieni ikuisuus sillee et vauva nukkuu noin klo 20 (21) - 09.15 välisen ajan. Syö rinnalla 2-3 kertaa yössä ihan unissaan ja saan nostaa samantien takas omaan sänkyyn nukkumaan. Niin ja aamun ekat päiväunet alkaa jo klo 10 ja jatkuu aina 12 saakka, että yhtä nukkumista täälläkin.
ja itseasiassa nyt klo 14 on jo jonkin aikaa taas nukkunut ulkona. eipä ne kauaa vielä jaksa seurustella. tai no, iltapäivät meillä ollaan sit paremmin ylhäällä. ennemmin on ongelma saada se viiden aikaan ees pikku tirsoille. ilmankaan se ei jaksais olla mut yrittää sinnitellä hereillä väkipakolla.

voi ihana ku on näin lämmin!! mitäs teillä on vauvoilla päällä vaunu-unilla? meillä tuolla on sisävaatteet (body ja puolipotkarit) ja puuvillalakki + äp-tumput, ne mitkä on lähes kuin sukat. sit vaan virkattu viltti peittona eikä muuta. vaunut on niin suojaisat ettei niihin tuule joten ei muuta tarvi. ihanan helppoa viedä se ulos ku ei tarvi tamuloida eka jotain haalaria.... meidän vauva nimittäin vihaa yli kaiken haalarin ja etenkin sen hihojen pukemista. sisävaatteita ei onneks valita, vielä.

1 kk käynti neuvolassa, Hörhö on nyt 5480 g (4000 g) ja 57,5 cm (52 cm) joten kasvaa hyvin. Vaakaa kun ei kotona ole niin sit uteliaana itekin vaaálle.. 11 kg pitäs viel saada pois niin ois alkulukemissa (painoo tuli 24 kg)

MB ja mussu81 , kiitos kommenteista, kiva kuulla että muillakin puklaillaan. Onneksi viime yönä kelpasi taas tutti joksikin aikaa! Tänään on puklattu yhden kerran kunnolla, vähän Gefiluksen antamisen jälkeen - taidetaan pistää bakteerit hetkeksi tauolle... toisaalta vauveli on kyllä tosi tyytyväinen eikä mahaan ilmeisesti satu ollenkaan, piereskelee ja puklailee vaan onnellisena =)

Rotavirusrokote ajateltiin ottaa, neuvolassa ei kyllä ole ollut mitään puhetta asiasta. Täytyykin soittaa neuvolaan ja kysyä, miten pitää toimia.

Viljaliina ja Vauva 18vrk

Huomenta täältäkin;-)

Hysteerinen:
Tuo sotu löytyy ainakin tuosta seurakunnalta tulleesta kirjeestä LAPSEN TIETOJEN ILMOITTAMINEN, joka tulee kastetta varten. Sillä ilmoitetaan lapsen tuleva nimi ja kummit, ja siihen on valmiiksi painettuna sotu. Tuo sairaalan rannekkeessa oleva taitaa olla lähinnäkin sairaalan oma yksilöintinumero =)

Ihanaa, eilen olin kampaajalla ja Väinö oli mummolla hoidossa. Kiltisti oli herra ollut, ja kiva kun pääsi hetkeksi "irti";-) Tänä iltana mennään ladyjen kanssa syömään, mies saa tuon ajan paimentaa pikkumiestä, käydään tosiaan vain syömässä, mikään viihteelle lähtö ei nappaa, eikä varmaan ainakaan ennen jos/kun näistä läskeistä joskus pääsee eroon, ei kauheasti huvita "julkisesti" esiintyä tämän näköisenä, eikä ole päälle mahtuvia vaatteitakaan :LOL:

Meille suoiteltiin tuota Rotavirus-rokotetta, reseptinkin sain, mietitään tosin vielä haetaanko, on melko arvokas (vajaa 160?), mutta jos se on kovinkin tarpeellinen, sitten haetaan tiettykin ;) Sitäkin on kahta merkkiä, toista otetaan kaksi kertaa ja toista kolme, mutta molemmat ovat about saman hintaisia :(

Kitinä alkoi, ei muuta kuin katsomaan hädän laatua

=)

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö

Huvikummun vääpeli oliko teillä sotu sairaalan rannekkeessa??? Meillä ei ole, tarkistin vielä, siinä on vaan käsin kirjoitettu paperi, missä lukee mun sukunime ja perässä poika. On siinä tosin syntymäpäivä, mut sitä loppuosaa kaipaisin... eli 030408 löytyy kyllä :eek: Dooris Jeps...siinä paperissa se saattoi ollakin, en sitten ottanut sitä ylös :headwall: nythän paperi on ollut jo aikapäiviä jossain paikassa x, kun annoin sen silloin papille ristiäisissä :( Tulis vaan nyt se kelakortti......hitto oon mäkin yks toope :ashamed:

Tänään lähden työpaikalle näyttämään poikaa ja sitten talon kauppoja kirjottamaan

Meillekin suositeltiin rotavirusta, ja sain reseptin, se on vaan niin kallis :eek: mutta kai se pitää uhrautua.

juuri jees, kyllä tuo on niin totta, että koot vaihtelee tosiaan sen mukaan minkä valmistajan/missä maassa tehty vaate, meillä menee edelleen yhdet 56 housut, mutta yksi 62 kesävaate alkaa olla tiukka :eek: :eek:

Hysteerinen ja poitsu

Äkkiä kans vaan. Meillä ainakin oli rannekkeessa eri sotu kuin sitten se oikea. Kysyin asiaa Kättäriltä: Vastaus oli, että rannekkeessa oleva sotu on väliaikainen maistraatin antama sotu vastasyntyneelle, sitten pikkuisen myöhemmin antavat varsinaisen.

Hysteerinen: Sotun saa ainakin soittamalla synnytyssairaalaan, niillä on se siellä.

muoks: Siis ihan se varsinainenkin sotu.

Kysymys: voiko minipillerit aloittaa, ennen kuin menkat ovat alkaneet? Unohtui tehdä tuo tärkeä kysymys lääkärille. Hirvittää tosin aloittaa nuo pilsut, kun niiden käytöstä tuntuu olevan niin paljon ongelmia, enemmän kuin hyötyä jopa...

Mä en kyllä aloita mitään minipillereitä tms., ei nimittäin sovi mulle lainkaan. Ehkäisyrengas on ihan paras mulle, joten sitä aion taas käyttää, kun imetyksen lopetan. Siihen asti mies saa tyytyä "vaihtoehtoseksiin" tai kondomiin.. ;)

Hei, ja kuulumiset 1kk-neuvolasta. Painoa oli 4820 g (sp 3465 g) ja pituus 56 cm (52) eli ei ihan päästy siihen meidän 5-kg tavoitteeseen :LOL: .

Aloin tässä miettiä, kun terkkari oli korttiin kirjoittanut, että 'äiti toteuttaa vauvantahtista imetystä', että mitä ihmettä se oikein tarkoittaa..? Olenhan minä tuon termin aiemminkin kuullut, mutta nyt aloin varsinaisesti miettiä sen tarkoitusta. Siis mitä sitten on EI-VAUVANTAHTINEN imetys? Katsooko äiti kellosta ajan, että nyt on mennyt 3h, aika syödä?? :eek: Kai nyt vauvan kuuluu antaa syödä silloin kun se sitä tahtoo?

Kävin kampaajalla tänään ja vaavi nukkui kiltisti koko ajan. Minua kyllä pelotti koko ajan, että milloin herää, ja mulla jää toinen puoli päästä leikkaamatta. Mutta ei herännyt ja nukkui vielä pitkään senkin jälkeen. :) Käytiin ostamassa vaaville juhlavaate ensi viikonlopun nimiäisiin. Toivottavasti ei ole liian iso, kun koko oli 62, mutta pienempiäkään ei ollut.

Niin ja noista meidän juhlista. Me ollaan varmaan ihan hulluja, mutta juhliin on tällä hetkellä tulossa noin 50 henkeä.. ja kodissammehan on neliöitä 76,5. Tuoleja pitää hankkia lisää ja paljon. :headwall: Voi meitä, mutta tuleepahan juhlat! :LOL:

Yhteistyössä